Pagina 1 van 1

Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 21:59
door Timon91
Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur
Deel 6: Chur-Budapest-Brașov
Deel 7: Brașov-București-İstanbul
Deel 8: İstanbul-Stara Zagora-Sofia

Zo, we zijn alweer bij het op één na laatste deel aangekomen. Ik ga het in januari erg druk krijgen, heb nu toch kerstvakantie en het is bovendien pokkeweer buiten dus ik heb nu wel aardig wat tijd om de laatste reportages te plaatsen, anders blijft dat ook maar liggen. Het laatste deel zal dus ook niet heel lang op zich laten wachten, ik verwacht het in ieder geval voor Oudejaarsavond geplaatst te hebben, maar het zou ook vlak na de Kerst al zo ver kunnen zijn ;)

Goed, we zijn in het vorige deel in de Bulgaarse hoofdstad Sofia blijven steken, wachtend op de nachttrein naar Servië. In dit deel brengen we een bezoek aan het noorden van Servië om daarna aan de noordkant het land weer te verlaten. Ook hiervan heb ik uiteraard een kaartje in elkaar gepaint, een overzicht van deze etappe staat hier, het totaalplaatje kun je hier vinden. Gauw tijd om de draad weer op te pakken en verder te reizen!

1. Nadat het me buiten te saai werd besloot ik om naar binnen te gaan en daar maar wat te wachten. Met Sofia had ik het wel gehad, het was al donker en m'n Leva's waren op, dus veel te doen had ik ook niet meer. M'n trein stond al op het vertrekbord, anderhalf uur voor vertrek.

Afbeelding
Sofia train station by Timon91, on Flickr

2. Een uur voor vertrek besloot ik om maar naar het perron te gaan, ik werd knettergek van de piepende roltrappen die je binnen overal kunt horen. Dit was vorig jaar ook al het geval, geld voor een potje smeerolie is er bij de BDZ ook al niet meer. M'n trein stond al klaar, maar dat stond die ook al toen ik 's middags hier aan kwam :mrgreen: Dit is de enige overgebleven trein tussen Bulgarije en Servië, de dagtrein die tot niet heel lang geleden tussen Sofia en Beograd reed (en ook het koersrijtuig İstanbul-Beograd v.v. meenam) is inmiddels opgeheven. De nachttrein, genaamd "Nušić", bestond uit drie rijtuigen: een Bulgaars couchetterijtuig, een Servisch couchetterijtuig en een Servisch zitrijtuig. Op het perron trof ik een vrolijke Duitse dame van een jaar of 30-40 die ook al in de nachttrein van İstanbul naar Sofia zat. We raakten wat aan de praat en vertelde over haar reis. Ze was toe aan vakantie, wou graag naar İstanbul en had spontaan besloten om maar met de trein te gaan in plaats van met het vliegtuig :lol: Zodoende hoefde ik me tijdens het wachten op het verder lege perron in ieder geval niet te vervelen :)

Afbeelding
Night train “Nušić” to Beograd at Sofia train station by Timon91, on Flickr

3. Helaas had ik een reservering voor het Bulgaarse rijtuig. Ik had de afgelopen nacht ook al in zo'n Bulgaarse couchette doorgebracht en zag er niet echt naar uit om nog een nacht op de keiharde plankenbedden door te brengen, maar de norse dame van Rila lukte het niet om een plek in de Servische couchette te reserveren. Zo ziet zo'n Bulgaarse coupé er van binnen uit. De vriendelijke provodnik vertelde me dat ik het coupeetje alleen had, zodat ik deze nacht in ieder geval m'n eigen gang kon gaan.

Afbeelding
Night train “Nušić” Sofia-Beograd interior by Timon91, on Flickr

4. Het lege perron. Een rangeerlokje zette aan de overzijde drie hagelnieuwe slaaprijtuigen (van Turkse makelij) klaar voor de nachttrein naar Burgas, één perron verderop stond ook al een setje klaar voor de nachttrein naar Varna. Daar zou ik nog wel eens een nachtje in willen pitten! :)

Afbeelding
Bulgarian sleepers at Sofia train station by Timon91, on Flickr

Langzaam liep de trein vol, uiteindelijk was in mijn rijtuig ongeveer tweederde van de coupeetjes bezet, maar meestal maar met één of twee personen per coupé. Mijn buren waren een in Antwerpen wonend Bosnisch stel, die de afgelopen nacht ook al mijn buren waren in de nachttrein İstanbul-Sofia. Het was net alsof je met de familie op stap was, een hoop bekenden :lol: Onderweg heb ik aardig wat gepraat met de Bosnische dame, die in de bekende Frituur Number One in Antwerpen bleek te werken. Ik heb gezegd dat ik de volgende keer dat ik een bezoek aan Antwerpen breng daar maar eens kom eten, dus dat staat nog op het programma ;) We vertrokken op tijd uit Sofia, het is ongeveer een uur karren naar de Servische grens. De grenscontrole van de Bulgaren vond plaats in de Bulgaarse plaats Kalotina, op het grensstation Kalotina Zapad. Grappig genoeg kwamen ook de Serviërs hier al langs. Met name de Bulgaren waren erg streng, de douane heeft m'n halve coupé gestript en wilden me ook per se fouilleren. Daarnaast kreeg ik zelfs nog vragen over m'n laatste bezoek aan Turkije en wat ik afgelopen zomer in de Kaukasus had uitgespookt. Buitengrens EU, het zal allemaal wel. De Serviërs waren een stuk relaxter, maar het duurde wel allemaal lang. Een half uur te laat verlieten we Kalotina Zapad en kon de klok weer een uurtje terug.

Het grote nadeel van deze trein is de aankomsttijd in Beograd: 10 over 5 's ochtends. Gelukkig heb je nog wel een uur extra door het tijdsverschil en ook wil de trein nog wel eens vertraging hebben, zodat er nog een redelijke kans is om op een enigszins geciviliseerd tijdstip in de Servische hoofdstad aan te komen. Meteen na vertrek uit Kalotina Zapad ben ik gaan slapen, ik verwachtte in Dimitrovgrad geen Servische grenscontrole meer, wat inderdaad zo bleek te zijn. De verwarming stond weer op standje turbo² en was uiteraard niet te regelen, dus ondanks de koele nacht heb ik continu met het raam wagenwijd open geslapen :lol:

Na een prima nacht op het harde bed waarin ik niet eens de lange stop in Niš gemerkt heb werd ik door de provodnik gewekt, om half 7. We hadden dus een voor Servische begrippen kleine vertraging, al ik had geen idee hoe lang het nog naar Beograd zou zijn. We reden ook erg langzaam, de bordjes "20" en "30" die zo nu en dan langs het spoor stonden gaven wel aan dat er op dit stuk een flinke snelheidsbeperking gold. De provodnik kwam nog vragen of ik nog de trein naar Budapest moest halen, aangezien EuroCity "Avala" om 06:45 uit Beograd vertrekt en er maar twee keer per dag een trein naar Budapest rijdt (daarover later meer). Mijn Bosnische buren moesten die trein nog wel halen, de provodnik gaf aan dat hij zou wachten. Goeie service! In Rakovica, het laatste station voor Beograd, stond aan de overzijde van het perron nog een volle stoptrein te wachten die overduidelijk ons moest laten passeren. Veel mensen stonden op het perron te roken en doken het zitrijtuig van de Nušić in zodra we stopten.

5. Snel ging het ook niet daarna, wel begon het al licht te worden. Ik heb nog geprobeerd wat te fotograferen vanuit het raam, met wisselend succes. Een hele mooie foto is het niet geworden, maar je kan nog wel de tuibrug over de Sava zien.

Afbeelding
Entering Beograd in night train “Nušić” from Sofia by Timon91, on Flickr

6. Hier stonden we doodleuk nog 10 minuten stil, het inrijden in Beograd ging met niet meer dan 5 km/h. Er zijn denk ik weinig stations in Europa waar het inrijden zo langzaam gaat als in Beograd, allemaal vanwege de erbarmelijke staat van het spoor daar.

Afbeelding
Entering Beograd in night train “Nušić” from Sofia by Timon91, on Flickr

7. Met 100 minuten vertraging reden we om 10 voor 7 's ochtends dan eindelijk écht het station binnen. De Avala had keurig gewacht, die vertrok uiteindelijk met 20 minuten vertraging richting Budapest en Praha.

Afbeelding
Entering Beograd in night train “Nušić” from Sofia by Timon91, on Flickr

8. Een nachttrein uit Bar was ook net aangekomen, met Montenegrijnse lok.

Afbeelding
Montenegrin engine at Beograd train station by Timon91, on Flickr

Beograd was niet mijn eindbestemming van deze rit, ik was op weg naar de hoofdstad van de noordelijke regio Vojvodina: Novi Sad, tevens de tweede stad van het land. Beograd is een gave stad, maar in Novi Sad was ik nooit eerder geweest en bovendien had ik er wel toffe dingen over gelezen. In het station heb ik alvast een reservering gehaald voor de nachttrein "Beograd" Beograd-Budapest een dag later en vervolgens heb ik uitgezocht hoe laat de eerstvolgende trein naar Novi Sad zou vertrekken. Ik had met de Avala meegekund, maar daar moet je dan weer aan boord een reservering voor kopen en Dinars had ik toch nog niet. Bovendien had ik eigenlijk geen zin om een reservering te kopen en wou ik eerst maar even een kop koffie drinken. Naar Novi Sad is er nog een acceptabele dienstregeling, zodat je niet van één trein afhankelijk bent. Om half 8 en half 9 zouden er nog treinen via Novi Sad naar Subotica rijden, dus ik had keus genoeg. Eerst heb ik maar een dubbele espresso naar binnen gewerkt op één van de gezellige terrasjes op het station. Beograd blijf ik, ondanks de over het algemeen deplorabele staat van de Servische spoorwegen toch een fantastisch station vinden. Je hebt er praktisch alles ondanks dat het niet al te groot is, het stationsgebouw is mooi en de sfeer is er relaxed. Dat laatste wordt dan misschien ook wel veroorzaakt door de attitude van de ŽS (Železnice Srbije), die het niet zo nauw neemt met de tijd :lol:

Na de overheerlijke bak koffie kon ik nog makkelijk de trein van half 8 halen, maar die bleek niet te bestaan. Het spoor waar de trein had moeten vertrekken was leeg, dus het werd toch die van half 9. In het stationsgebouw kwam ik de Duitse dame wederom tegen, waarna we - vooral zij - in lachen uitbarstten ("Sie wieder!"), daarbij raar aangekeken door twee ŽS medewerkers :lol: Hierna scheidden onze wegen, zij zou met de Alpine Pearls naar Zagreb reizen en dan met de Lisinski verder treinen naar München.

9. De trein van half 9 stond al klaar. Van deze in de jaren '80 gebouwde beesten uit Riga (toen nog in de Sovjet-Unie) rijden er aardig wat rond in Servië en nog een paar in Montenegro.

Afbeelding
Train to Subotica at Beograd train station by Timon91, on Flickr

10. Het interieur. De stoelen zaten prima!

Afbeelding
Train Beograd-Subotica interior by Timon91, on Flickr

11. Beograd is zoals je kunt zien een kopstation. Ook de inmiddels lege nachttrein uit Bar (Montenegro) staat er nog, te wachten om weggerangeerd te worden.

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

12. De andere kant op gekeken. Het weer was stralend en het beloofde een mooie dag te worden. Waar het in Sofia overdag nog een graad of 25 was zou het hier volgens de voorspelling nog warmer worden.

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

13. Op tijd schuifelden we station Beograd uit, meteen na het station wordt de Sava gekruist. Hier het zicht op een nieuwere spoorbrug over de rivier, gebruikt door treinen van de Beovoz en de BG:voz die niet naar het hoofdstation van Beograd rijden, maar vanuit Novi Beograd naar het ondergrondse Beograd Centar gaan.

Afbeelding
Bridge over the Sava in Beograd by Timon91, on Flickr

De rit naar Novi Sad verliep rustig, al was het af en toe wel druk. Mede dankzij het vlakke landschap kan de trein op veel stukken nog wel redelijk doorrijden, maar uiteindelijk heeft hij toch nog ongeveer 1h45 nodig voor de 77 km. In Novi Sad ben ik met een stadsbus naar m'n hostel gegaan, waar ik voorlopig de enige gast bleek te zijn. Ik heb even gedoucht, een mailtje naar huis gestuurd en voor een vriendin via Facebook een bestelling voor wat goedkope bronchiale asfaltstaven opgenomen :mrgreen: Tegen het middaguur besloot ik om de stad eens te gaan bekijken, in de hostel was verder weinig te beleven. Eerst maar naar de toeristeninfo, waar ik snel en vriendelijk in het Engels geholpen werd. De stadskaart was gratis en ik kreeg ook meteen wat tips over de omgeving.

14. Bulevar Mihajla Pupina, een verkeersader die aan de zuidkant van het centrum loopt. De jeep voor mij kan wel een beurt gebruiken :lol: Novi Sad heeft trouwens iets minder dan 400.000 inwoners, voor je referentie.

Afbeelding
Bulevar Mihajla Pupina, Novi Sad by Timon91, on Flickr

15. Communistische gebouwen vind je ook hier genoeg, zoals hier aan de eerder genoemde boulevard.

Afbeelding
Bulevar Mihajla Pupina, Novi Sad by Timon91, on Flickr

16. Novi Sad ligt aan de Donau, die hier al aardig breed is. Vlak voordat je de Donau oversteekt ga je de bebouwde kom uit. Dat Vojvodina veel minderheden heeft is wel te zien aan de vier talen waarin de stad weergegeven wordt. Varianten met vijf talen zijn er overigens ook.

Afbeelding
City limits sign, Novi Sad by Timon91, on Flickr

17. De brug die het dichtste bij het centrum ligt, Varadinski most. Rechts zie je het fort al liggen waar in de zomer het Exit festival gehouden wordt en vanaf waar je een mooi uitzicht over de stad hebt. Voor mij liep trouwens ook mooi uitzicht :mrgreen:

Afbeelding
Varadinski most, Novi Sad by Timon91, on Flickr

18. Naar het zuiden gekeken, stroomopwaarts richting Hongarije. Dat klinkt tegenstrijdig, maar bij Novi Sad zit er een knik in de rivier. Ook zie je nog de resten liggen van een brug die in 1999 is verwoest, daarover later meer.

Afbeelding
Danube in Novi Sad by Timon91, on Flickr

19. Petrovaradin, een voorstadje wat aan de overkant van de Donau ligt.

Afbeelding
Petrovaradin, Novi Sad by Timon91, on Flickr

20. De klokkentoren op het fort.

Afbeelding
Petrovaradin fortress, Novi Sad by Timon91, on Flickr

21. Uitzicht over Petrovaradin naar het noorden. Zoals je kan zien wordt er een nieuwe brug over de Donau gebouwd.

Afbeelding
View from Petrovaradin fortress, Novi Sad by Timon91, on Flickr

22. De stad en Varadinski most.

Afbeelding
View from Petrovaradin fortress, Novi Sad by Timon91, on Flickr

23. Het fort en de Donau, met tegenlicht. De temperatuur had inmiddels de 30 graden bereikt, uitzonderlijk warm voor deze tijd van het jaar. Dit was op 23 oktober! Ik had er spijt van geen korte broek te hebben meegenomen :lol:

Afbeelding
View from Petrovaradin fortress, Novi Sad by Timon91, on Flickr

24. Nogmaals het uitzicht en de restanten van de brug. In het fort zit een museum over de directe omgeving van Novi Sad, waar tevens een tentoonstelling werd gehouden over de NAVO-bombardementen in 1999. Hierbij werden een aantal strategische doelen vernietigd, waaronder alle bruggen over de Donau. In de link naar Wikipedia staan een aantal foto's hiervan.

Afbeelding
View from Petrovaradin fortress, Novi Sad by Timon91, on Flickr

25. Terug beneden, in een stadspark.

Afbeelding
City park, Novi Sad by Timon91, on Flickr

26. Het centrum van Novi Sad mag er ook wezen, met Trg Slobode (Vrijheidsplein) als hart. Kralja Aleksandra, te zien op deze foto, leidt hier naartoe.

Afbeelding
Kralja Aleksandra, Novi Sad by Timon91, on Flickr

27. Parallel aan Kralja Aleksandra ligt Pozorišni trg, naar het "СРПСКO НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ", ofwel het Servische Nationale Theater, wat te zien is op deze foto.

Afbeelding
Pozorišni trg, Novi Sad by Timon91, on Flickr

28. Iets naar links gedraaid, met het moderne Hotel Centar. Hier kon je lekker in de schaduw lopen.

Afbeelding
Pozorišni trg, Novi Sad by Timon91, on Flickr

29. De kathedraal op Trg Slobode.

Afbeelding
Kralja Aleksandra, Novi Sad by Timon91, on Flickr

30. Aan het einde van Zmaj Jovina, die vanuit Trg Slobode naar het noorden loopt, ligt Vladičanski dvor - het Bisschopspaleis.

Afbeelding
Zmaj Jovina, Novi Sad by Timon91, on Flickr

31. Een mooi glas-in-lood raam in de kerk die je op de vorige foto links achter Vladičanski dvor ziet.

Afbeelding
Stained glass, Novi Sad by Timon91, on Flickr

32. Een typisch straatje in het centrum, buiten het autovrije en meest toeristische gedeelte.

Afbeelding
City centre, Novi Sad by Timon91, on Flickr

33. De straatnaambordjes zijn vaak afwisselend in het Cyrillische als het Latijnse alfabet geplaatst. Hier een straatnaambordje in het Servisch-Cyrillische alfabet, te herkennen aan de letter "Ћ" (hoofdletter, de kleine letter is "ћ"), die in andere talen die het Cyrillische alfabet gebruiken niet voorkomt. In het Latijnse alfabet wordt deze letter geschreven als "Ć", of "ć". Er zijn nog wel een aantal andere verschillen met de andere Cyrillische alfabetten. Een andere letter die bijvoorbeeld alleen het Servisch gebruikt wordt is de "Ђ/ђ" (hoofdletter/kleine letter) welke in het Latijnse alfabet geschreven wordt als "Đ/đ". Deze komt in de meeste andere talen die in het Latijnse schrift geschreven worden ook niet voor. Het Kroatisch gebruikt deze letter bijvoorbeeld wel, maar die taal scheelt ook maar heel weinig met Servisch :) Verder zijn er nog wel een aantal andere verschillen te noemen, maar zo ver wou ik er ook niet op in gaan ;)

Afbeelding
Ulica Svetozara Miletića, Novi Sad by Timon91, on Flickr

34. Nabij de spoorbrug over de Donau staan drie torenflats die je ook vanaf een eindje buiten de stad al kan zien.

Afbeelding
Flats in Novi Sad by Timon91, on Flickr

De spoorbrug is een verhaal apart. Zoals ik al eerder beschreef zijn tijdens de bombardementen in 1999 alle bruggen over de Donau verwoest, inmiddels zijn er pas een paar gerepareerd. Één daarvan is Varadinski Most (foto 22), een ander is de Vrijheidsbrug (Most slobode, die komt zo nog) en tenslotte is er nog de in mijn ogen meest bijzondere: Most Boška Peroševića. Dit is een noodbrug, ernaast wordt ook een nieuwe brug gebouwd (zie ook foto 21). Most Boška Peroševića bestaat uit één enkele rijstrook voor wegverkeer, zodat er aan weerszijden van de brug stoplichten staan die het verkeer in slots van ongeveer 5 minuten laat passeren. Daarnaast liggen er in het wegdek ook nog spoorrails, dus al het spoorverkeer tussen Novi Sad en Beograd maakt ook gebruik van deze brug. Als er een trein aan komt krijgt deze voorrang en moet het wegverkeer wachten. De spoorbomen gaan in Servië vroeg dicht, dus dat kan lang wachten zijn. Als je de situatie op Google Maps bekijkt kun je aan de knik in de weg en in het spoor ook goed zien dat de situatie vroeger anders was.

35. Ik heb hier even uitgerust langs de rivier, hopend dat ik nog een trein te zien zou krijgen. Inderdaad, na een kwartiertje genieten in het zonnetje moest al het verkeer stoppen en kwam deze trein langs, bestaande uit één enkele locomotief. Je kan aan de brugsteunen in de rivier ook wel zien dat dit eigenlijk een noodbrug is.

Afbeelding
Most Boška Peroševića, Novi Sad by Timon91, on Flickr

36. Langs de rivier ben ik naar het zuiden gelopen, met een mooi uitzicht op het fort in de avondzon.

Afbeelding
Petrovaradin fortress, Novi Sad by Timon91, on Flickr

37. Zo'n 3 km stroomopwaarts vanaf de spoorbrug ligt een stadsstrand, waar je in het Servisch én in het Engels "wellcome" wordt geheten :mrgreen:

Afbeelding
City beach, Novi Sad by Timon91, on Flickr

38. Most slobode, inmiddels ook weer opgebouwd.

Afbeelding
Most Slobode, Novi Sad by Timon91, on Flickr

39. Hoi :mrgreen: Chille plek dit, al weet ik niet of ik ook wel in de rivier zou willen zwemmen. Bij de spoorbrug komt er een riool uit in de rivier, dus dat zal verder stroomopwaarts vast ook wel gebeuren.

Afbeelding
City beach, Novi Sad by Timon91, on Flickr

40. Zonsondergang.

Afbeelding
Sunset at city beach, Novi Sad by Timon91, on Flickr

Het was ongeveer 2 km terug lopen naar het hostel, onderweg heb ik wat boodschappen gedaan. Onder andere een grote fles Jelen pivo, wat toch wel een topper blijft! In de hostel waren inmiddels nog twee andere gasten gearriveerd: Alexander, een Brit van een jaar of 35 en David, een Amerikaan van mijn leeftijd. We hebben veel gepraat met z'n drieën en zijn 's avonds samen de stad in gegaan. Eerst wat eten bij een Balkangrill, daarna de kroeg in. Het was erg gezellig en uiteindelijk belandden we in een hele typische Balkandisco. Na een uur of twee waren we de muziek toch wel goed zat (zat waren we zelf ook) en zijn we terug naar de hostel gegaan. Tegen drieën lag ik in bed, het was weer een mooie avond :)

De volgende ochtend ben ik niet al te vroeg opgestaan, ik had nog de hele dag hier. Novi Sad is niet heel groot, maar volgens de lokale toeristeninfo was Sremski Karlovci, een dorp zo'n 10 km richting Beograd, erg de moeite waard. Ik had het de vorige dag vanuit de trein ook al gezien en vroeg me toen al af of dat niet de moeite waard was. Ja dus, en om kwart over 10 stond ik bij de bushalte. Het ritje naar Sremski Karlovci duurt ongeveer een kwartiert.

41. Jovana Jovanovića Zmaja, waar de stadsbus mij afzette.

Afbeelding
Jovana Jovanovića Zmaja, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

42. Mooie kerk op de hoek van de straat.

Afbeelding
Church in Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

43. Mitropolita Stratimirovića, de straat richting het hoofdplein.

Afbeelding
Mitropolita Stratimirovića, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

44. Het gezellige hoofdplein, Trg Branka Radičevića. Het stadje telt ongeveer 9000 inwoners en vervulde tijdens de Habsburgse tijd een belangrijke rol in de Servisch-Orthodoxe kerk.

Afbeelding
Trg Branka Radičevića, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

45. De orthodoxe kathedraal.

Afbeelding
Orthodox cathedral, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

46. Typisch straatje in het dorp.

Afbeelding
Centre of Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

47. In het dorp zit ook de oudste middelbare school van Servië, in het gebouw op de foto huist de andere middelbare school die iets later is opgericht. De scholen hadden volgens de eigenaresse van mijn hostel, die er zelf ook op school had gezeten, een erg goede naam in Servië. Links zie je nog Hotel Prezident, wat toch iets boven mijn budget lag :lol:

Afbeelding
Clerical High School of Saint Arsenije, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

48. Sremski Karlovci ligt aan de Donau, vanaf een heuvel heb je een mooi uitzicht over het dorp en de rivier. De weg naar boven is simpel, eerst via wat straatjes het dorp uit, daarna verder omhoog via deze trap.

Afbeelding
View over Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

49. Uitzicht. Tussen de rivier en het dorp kun je nog de spoorlijn Novi Sad-Beograd zien liggen.

Afbeelding
View over Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

50. Een kruis mag uiteraard niet ontbreken.

Afbeelding
View over Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

51. Het dorp. Ook de schoorsteen die je op foto 21 ziet kun je zien liggen.

Afbeelding
View over Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

52. Iets verderop op de heuvel ligt nog een begraafplaats. Je ziet hier veel duograven, waar echtparen samen begraven worden. Let op het graf op de voorgrond: mevrouw is al overleden, meneer leeft nog maar staat al wel met naam en geboortejaar in de steen gegraveerd. Het lijkt me zelf niet heel chill om je eigen graf al zo concreet te zien liggen, maar in Servië is het schijnbaar vrij normaal.

Afbeelding
Cemetary on a hilltop, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

53. Uitzicht richting Beograd.

Afbeelding
View over Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

54. Ver ingezoomd op een enkele lok die nog voorbij kwam tuffen.

Afbeelding
Serbian engine in Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

55. Weer beneden, een of ander gaar winkelcentrumpje.

Afbeelding
Trg Karlovacka Mitropolija, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

56. De spoorlijn, richting Beograd.

Afbeelding
Railway Beograd-Novi Sad, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

57. En richting Novi Sad. De rode lok van net stond nog in het station van Sremski Karlovci. Hier komen dus ook de Avala (EuroCity Beograd-Praha) en de Beograd (nachttrein Beograd-Budapest) doorheen, weliswaar zonder stop.

Afbeelding
Railway Beograd-Novi Sad, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

58. Klein haventje aan de rivier. Hier heb ik relaxed m'n lunch opgegeten en een kop koffie weggewerkt. De rivier en de schaduw zorgden voor enige verkoeling, want ook deze dag was geen graad koeler dan de dag ervoor, ongekend heet voor de tijd van het jaar.

Afbeelding
Danube in Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

59. Uitspanningen aan de rivier, die je op foto 49 ook al kan zien liggen.

Afbeelding
Danube in Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

60. Het terras waar ik heerlijk gezeten heb.

Afbeelding
Restaurant on the Danube in Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

61. Terug in het dorp, nog een kerk.

Afbeelding
Church in Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

62. Een werktrein kwam nog voorbij, achteruitrijdend.

Afbeelding
Railway Beograd-Novi Sad, Sremski Karlovci by Timon91, on Flickr

63. Deze reed het station in, waar er gewacht moest worden.

Afbeelding
Sremski Karlovci train station by Timon91, on Flickr

64. De straatzijde van het station. Ik besloot om maar met de trein terug te gaan, volgens de website van de ŽS zou er een half uur later een trein moeten gaan.

Afbeelding
Sremski Karlovci train station by Timon91, on Flickr

65. De spoorzijde, waar ik op een bankje gewacht heb. De werktrein stond er nog.

Afbeelding
Sremski Karlovci train station by Timon91, on Flickr

66. Vijf minuten later kwam er opeens een trein opdagen, die naar Novi Sad reed. Het was schijnbaar de vorige trein, met een uurtje vertraging. De trein bestond uit twee rijtuigen en zat overvol. Tussen Sremski Karlovci en Novi Sad stopt hij nog één keer, na die stop kon ik nog even zitten omdat er veel mensen uitstapten. Hier de trein na aankomst in Novi Sad.

Afbeelding
Train at Novi Sad train station by Timon91, on Flickr

67. Bijna iedereen stapte uit hier, of de trein nog doorreed naar Subotica weet ik eerlijk gezegd niet.

Afbeelding
Train at Novi Sad train station by Timon91, on Flickr

68. In Novi Sad heb ik nog het "Muzej Vojvodine" bezocht, een (kunst)historisch museum over de regio. Meestal bezoek ik maar weinig musea, maar voor die 40 eurocent entree kun je er ook weinig slechter van worden :mrgreen: Er was een hoop informatie aanwezig, zowaar Engelstalig, zodat ik toch nog aardig wat heb opgestoken over de regio. Ik was de enige bezoeker, dus ik kon in ieder geval m'n eigen gang gaan :lol:

Afbeelding
Museum of Vojvodina, Novi Sad by Timon91, on Flickr

69. In de hostel heb ik nog een uurtje gechilled en besloten wat ik verder zou doen. Deze avond ging ik met de nachttrein terug naar Budapest, welke in Beograd begint en ook in Novi Sad stopt. Beograd-Budapest is echter niet zo'n grote afstand en pas om kwart over 11 m'n slaapcoupé in te gaan had ik ook weinig zin in. Daarom besloot ik maar om terug te gaan naar Beograd, daar wat te eten op het gezellige station en dan daar in de nachttrein te stappen. De trein vertrekt om kwart voor 10 uit Beograd, voor een nachttrein toch al een stuk betere tijd. Aan het eind van de middag ging er een trein richting de hoofdstad, die ik besloot te nemen. Hier het stationsplein van Novi Sad, waar ik met de stadsbus kwam.

Afbeelding
Novi Sad bus station by Timon91, on Flickr

70. Het stationsgebouw.

Afbeelding
Novi Sad train station by Timon91, on Flickr

71. Het serene perron. Veel wachtenden waren er nog niet, maar dat zou nog wel komen.

Afbeelding
Novi Sad train station by Timon91, on Flickr

72. Stationsbordje.

Afbeelding
Novi Sad train station by Timon91, on Flickr

73. Nogmaals het perron.

Afbeelding
Novi Sad train station by Timon91, on Flickr

De trein die ik nam was een "brzi" (sneltrein) van Subotica naar Beograd, met koerswagens Subotica-Bar. Toen de trein kwam opdagen bleek deze echter alleen maar uit twee koersrijtuigen te bestaan: een zitrijtuig en een couchetterijtuig Subotica-Bar. In Novi Sad werd er nog een slaaprijtuig aangekoppeld. Je kan je voorstellen dat het een drukte van jewelste was in het zitrijtuig, waar bijna iedereen in moest. Ik ben de eerste de beste stoel in gedoken die ik zag, helaas zat in mijn coupeetje wel een HEEL erg smerig oud mannetje waar een lucht af kwam die niet te beschrijven valt.... De vrouw die tussen mij en die man in zat heeft constant met haar jas voor haar gezicht gezeten. Het gangpad stond vol mensen, dus het was gewoon een kwestie van accepteren en blijven zitten. Het was gelukkig warm genoeg dat het raam volledig open kon :) Halverwege de rit stak de man doodleuk een sigaret op. Normaal gesproken vervelend, maar nu een verademing - letterlijk. De conducteur kwam toevallig langs en sommeerde de man om achter in het rijtuig te gaan roken. Gelukkig maar, al maskeerde de sigarettenlucht de geur van een paar jaar niet douchen ook wel enigszins. Tegenover mij zat een Montenegrijnse jongen met "a very difficult name" die ik inderdaad vrijwel meteen weer vergat :lol: Hij moest nog het hele eind naar Sutomore, het laatste station voor Bar, zo'n 14 uur verderop. Het was onduidelijk of meneer Stank ook zo ver moest, de Montenegrijn hoopte in ieder geval van niet :lol: Met een minuutje of 30 vertraging arriveerden we in het donker in Beograd, waar ik meteen een terrasje heb opgezocht.

74. Mijn uitzicht. Het stationsrestaurant in de hoek heeft zes menu's op de kaart staan, waar er vorig jaar nog maar twee van te krijgen waren. Dit jaar was alles op, dus dan maar naar een andere plek. Bij een ander tentje hadden ze weliswaar een menukaart, maar daarvan was alleen de pizza, salade en het broodje ham aanwezig. Na het bestellen van een pizza en een salade bleek ook dat niet meer aanwezig, zodat ik het maar bij twee - weliswaar overheerlijke - broodjes ham gehouden heb. Halve liters overheerlijke Nikšićko, het grootste en bekendste Montenegrijnse bier, waren er gelukkig in overvloed :lol:

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

75. Een uurtje voor vertrek werd mijn trein klaargezet en ging ik die kant op. De trein bestond uit vier rijtuigen: een Servisch slaaprijtuig, een Servisch couchetterijtuig, een eerste klas Hongaars zitrijtuig en een tweede klas Hongaars zitrijtuig. Ik was wel benieuwd naar het Servische slaaprijtuig, dus daar had ik een reservering voor gemaakt. Het verschil in toeslag met de couchette is bovendien maar klein. Hier het koersbordje van mijn rijtuig.

Afbeelding
Night train to Budapest at Beograd train station by Timon91, on Flickr

76. Het couchetterijtuig en daarvoor nog de twee Hongaarse rijtuigen.

Afbeelding
Night train to Budapest at Beograd train station by Timon91, on Flickr

77. De provodnik liet me al instappen, hier het gangpad.

Afbeelding
Night train Beograd-Budapest interior by Timon91, on Flickr

78. En hier mijn coupeetje. Ik had eigenlijk het coupeetje ernaast, maar daar kon het raam niet open. Aangezien ik vermoedde (terecht, zo bleek) dat de verwarming ook hier maar één stand had leek het me beter om te vragen of ik een ander coupeetje kon krijgen. De provodnik sprak alleen Servisch en Russisch, maar dat laatste kwam dus mooi uit. Uiteindelijk bleek er maar één iemand anders in het rijtuig te zitten, dus een andere plaats krijgen was sowieso geen probleem :lol:

Afbeelding
Night train Beograd-Budapest interior by Timon91, on Flickr

Op tijd verlieten we Beograd voor de rit van 350 km naar de Hongaarse hoofdstad. Vanwege de veelal slechte staat van het spoor en de grenscontrole onderweg heeft de trein daar wel bijna 8,5 uur voor nodig, maar dat maakt de aankomsttijd in Budapest nog wel enigszins draaglijk. In de trein heb ik nog van m'n laatste Jelen genoten en ben zo'n drie kwartier na vertrek gaan pitten. De grenscontroles in Subotica en Kelebia 's nachts waren snel en efficiënt en na een betrekkelijk goede nacht werd ik iets na half 6 gewekt door de provodnik met de mededeling dat we op tijd in Budapest zouden aankomen. Bij het retourneren van het ticket ging het nog bijna fout, hij gaf me in eerste instantie alleen m'n reservering terug, een paar minuten later kwam hij in paniek langs met m'n interrail en de mededeling dat hij juist de reservering nodig had voor z'n administratie. Oef, ik was zelf inmiddels ook al gaan afvragen waarom juist de reservering terugkreeg :lol: Te Budapest-Ferencváros stapte komisch genoeg de provodnik uit, zodat we zonder rijtuigbegeleider doorreden naar Keleti. Op Keleti kwamen we op tijd aan, om 4 over 6 's ochtends.

Hier sluit ik dit deel af, het was zoals altijd weer aardig wat leeswerk. In het volgende deel, wat tevens het laatste deel is, reizen we vanuit Budapest met een ommetje terug naar huis. Hopelijk vonden jullie het wat, bedankt voor het lezen en laat maar weten wat jullie er van vonden! :)

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 22:31
door Milco
Wauw! Mooi verslag weer *O*

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 22:39
door Daniel
En alweer zo'n prachtig en vooral ook boeiend geschreven verslag! :pos:

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: di 24 dec 2013, 08:11
door isadora
Maakt niet uit op welk tijdstip.
Maar zodra ik weer een verslag van je zie, ga ik er recht voor zitten.
En stop niet, tot de laatste letter gelezen is. :pos:

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: di 24 dec 2013, 11:49
door julsteren
Ga zo door!!!

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: di 24 dec 2013, 13:24
door Etienne
Die verslagen lezen lekker weg zo, prachtig :pos:

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: do 26 dec 2013, 20:30
door Timon91
Nogmaals bedankt voor de toffe reacties! :D

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: do 26 dec 2013, 20:49
door Fles
Super vet man, dit. Maar doe je dat nou allemaal i nje eentje? Raak je weleens met mensen aan de praat en zo? Lijkt me zo eenzaam eigenlijk...

Re: Onverwachte herfstreis (9): omhoog langs de Donau [78]

Geplaatst: do 26 dec 2013, 22:21
door Timon91
Jep, ik heb alleen gereisd. Eerlijk gezegd is het prima bevallen, ook al hou ik over het algemeen niet van alleen zijn. Ik leg makkelijk contact en wat dat betreft is reizen ideaal om nieuwe mensen te leren kennen :)