New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Srananbloke »

De eerste week van november 2013 stond in het teken van een trip naar New York. Ik verbleef hier met mijn vriendin van 2 t/m 7 november. Tevens was een zeer kort verblijf plus overnachting in Parijs op de heenweg in onze trip inbegrepen. Voor mijn vriendin was het de eerste kennismaking met de immense stad die New York heet. Ik ben er al vaker geweest, maar moest om begrijpelijke redenen een weekje op 'oee aah wauw' modus' staan. Dat vond ik niet zo erg. Hoe vaak je ook in NY komt, het blijft een stad die je keer op keer overdondert. Tevens was het een hereniging met mijn meest favoriete metronetwerk, jawel…die van NY :)

Ons vliegticket hebben we in augustus geboekt. Een ticket met Air France/Delta met Brussel-Zuid als aankomst -en vertrekpunt bleek een stuk goedkoper te zijn dan diverse opties vanaf Schiphol. Hiervoor moesten we nog wel een reisje van/naar Brussel-Zuid afleggen. Het verloop van de heenreis en de eerste paar dagen in New York in dit eerste verslag. Voor beide verslagen geldt: een groot deel van de foto's zijn van iPhone kwaliteit, en hier en daar heb ik wat toeristische kiekjes in het verslag inbegrepen.

1. De reis begon in Maarheeze. De nacht voor vertrek brachten we door bij mijn schoonouders. Zij brachten ons in de late ochtend van zaterdag 1 november naar het dichtstbijzijnde station over de grens, Neerpelt.
Afbeelding

2. Waar een op dat moment nog lege MW41 op ons wacht...
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Na iets meer dan een uur bereiken we ons eerste overstapstation….
Afbeelding

5. …om na nog eens een uur aan te komen op Brussel-Zuid.
Afbeelding

6. Boek je een vliegticket bij Air France, KLM en/of Delta met vertrek vanaf Brussel of Antwerpen, dan is de kans groot dat een deel van de reis per Thalys of TGV wordt afgelegd.

In ons geval vond het eerste deel van de reis per TGV plaats, van Brussel Zuid naar Aeroport Charles de Gaulle. Het treingedeelte van het vliegticket is goed geregeld. Zo heeft Air France/KLM/Delta een eigen incheckbalie op Brussel-Zuid, krijg je gelijk instapkaarten voor de vlucht vanaf Parijs, worden je koffers in het bagageruim van de trein opgeslagen…en last but not least; je reist eerste klas.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Lekker comfortabel reizen. Jammer van het raam…
Afbeelding

9. Rond de overgang van middag naar avond arriveren we op station Aeroport Charles de Gaulle. Qua navigatie is Charles de Gaulle niet de fijnste luchthaven. Het kost meerdere niveaus en het meerdere keren raadplegen van allerlei borden om uiteindelijk uit te vinden hoe we op straatniveau komen, waar zich de verdeelhal bevindt voor de terminals en de pendelbus naar ons hotel.
Afbeelding

10. We verblijven die avond en nacht in een budgethotel op ongeveer 10 minuten pendelen van de luchthaven. Nadat we onze spullen hebben gedumpt, pakken we de pendelbus terug naar de luchthaven. Op de luchthaven pakken we RER B, die de luchthaven verbindt met Parijs.

We hebben maar een paar uurtjes de tijd, dus de toerist uithangen zit er niet echt in. Mijn vriendin zou de volgende ochtend niet alleen voor het eerst naar NY gaan, dit was ook haar eerste echte kennismaking met Parijs. Dus besluiten we om op Saint Michel-Notre Dame over te stappen op RER C. Even later stappen we uit op Champ de Mars-Tour Eiffel, voor een paar snelle kiekjes bij jawel…de Eiffeltoren
Afbeelding

11. Het was een erg regenachtige avond. Na 5 minuten houden we het weer voor gezien en rennen we terug naar het station. We gaan terug naar Saint Michel-Notre Dame, dat gunstig ligt in Quartier Latin, nabij een lange strip van bars en restaurants. Hier eten we wat, niet veel later houden we het avondje Parijs voor gezien en pakken we RER B terug naar de luchthaven. Hier nog wat ‘uit de losse’ hand kiekjes…zoals je ziet: ook op OV gebied weinig tijd om de toerist uit te hangen.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Na een welverdiende nachtrust, keerden we de volgende ochtend terug naar de luchthaven. Een persoonlijk hoogtepunt voor mij: de vlucht van Parijs naar New York werd uitgevoerd met de Airbus A380, het grootste verkeersvliegtuig ter wereld. De afgelopen jaren heb ik tijdens het plannen van mijn reizen telkens geprobeerd een vlucht met dit toestel mee te pakken. Helaas kwam het qua prijs en/of planning niet uit. Nu was het eindelijk zover.
Afbeelding

16. Na 8 uurtjes bereiken we JFK Airport
Afbeelding

17. Na aankomst duurde het nog een uur of 3 voordat we het luchthaventerrein verlieten, o.a. dankzij de zeer efficiënte (kuch) immigratiedienst in de aankomsthal van JFK. Even een snelle vette hap, en we gingen bepakt en bezakt richting de AirTrain. Deze volautomatische shuttle verbindt alle terminals van JFK met de metrostations Howard Beach en Sutphin Boulevard. Wij moesten naar Sutphin Boulevard. Hier pakten we de E, om 2 stations verder over te stappen op de F, die ons rechtstreeks naar ons hotel bracht. Rond middernacht konden we eindelijk bijkomen van een lange dag.

De volgende ochtend, na een snel ontbijt gingen we op pad. Richting Manhattan. We verbleven in Queensbridge, een onderdeel van de wijk Long Island City in Queens. Op het eerste gezicht niet de meest gezellige buurt om te verblijven, maar de ligging is perfect ten opzichte van Manhattan en de hotels zijn ook nog eens een stuk goedkoper.
Afbeelding

18. Station 21 St/Queensbridge. Onze uitvalsbasis voor de week.
Afbeelding

19. First stop: Times Square. Ooit de wallen van NY, tegenwoordig een soort Disneyland, maar dan met winkels en bekende restaurants.
Afbeelding

20. Na het nodige sfeerproeven stappen we weer in de metro. De marathon van New York is aan de gang. Wij besluiten een rustige plek te zoeken om de lopers aan te moedigen. En die plek vinden we, in The Bronx. Op de achtergrond een trein van Metro-North, Één van de regionale netwerken die NYC verbindt met de rest van de staat NY.
Afbeelding

21. Station 138th St, The Bronx. De MTA (de vervoersautoriteit in NY) doet nog relatief weinig aan dynamische reisinformatie op stations. Soms is de implementatie van reisinformatie op stations afhankelijk van de divisie waarin bepaalde lijnen opereren. Zo zijn er op bepaalde stations van de lijnen 4,5 en 6 wel actuele vertrekdisplays te vinden.
Afbeelding

22. Soms loop je langs een abri, je kijkt naar de advertentie, en je hebt zoiets van…OK…
Afbeelding

23. Het interieur van een R62(A?) metrostel op station South Ferry
Afbeelding

24. Stationsingangen zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je de ingang die toegang biedt tot alle beschikbare perrons, maar ook de ingang die alleen toegang biedt tot één specifieke richting, zoals de ingang van dit station onder Broadway.
Afbeelding

25. Grand Central. Het start –en eindpunt van de Metro-North treindiensten. Mooie stationshal, lelijke perrons.
Afbeelding

26. Uitzicht op zuidelijk Manhattan vanaf Top of the Rock, Rockefeller Center.
Afbeelding

27. Station 59th st/Columbus Circle. Op diverse lijnen rijden er ‘local’ en ‘express’ diensten, voornamelijk op trajecten waar meerdere lijnen present zijn, zoals dit gedeelte van 59th st/Columbus Circle. Het station en (een deel van) het traject is viersporig uitgevoerd.
Afbeelding

28. Bedelaars, bijbelmarketeers, M&M’s verkopers, goochelaars en muzikanten. Je vindt ze overal in en rondom de metro’s en stations. Zoals hier op Grand Central.
Afbeelding

29. Tom’s Restaurant. Voor alle Seinfeld fans.
Afbeelding

30. Een bus in Queensbridge.
Afbeelding

31. Lijn E op station World Trade Center
Afbeelding

32. Lower Manhattan, gezien vanuit Staten Island.
Afbeelding

En hiermee sluit ik dit eerste deel af. In het volgende deel veel metro’s en bussen. Uiteraard afgewisseld met enkele toeristische plaatjes ter ontspanning :)

Fijne kerstdagen allemaal!
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door mijack1985 »

Mooi man, ben benieuwd naar de rest :-)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Ardan »

Vet :D
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Fles »

Ziet er goeduut!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Meltrain »

Gaaf. :D Mooi verslag.
Ik kijk uit naar de rest. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Timon91 »

Vet :D Ook ik ben benieuwd naar de rest ;)
Mijn Flickr account.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door marlies »

Gaaaaaaf, NYC staat hoog op m'n lijstje van waar ik ooit nog eens heen wil :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Etienne »

Voor een eerste indruk, prima verslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslag!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door isadora »

Fraai verslag, mooi dat verschil Neerpelt-New York.
En een erg fraaie Eiffeltoren. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Milco »

Mooi verslag zeg! :pos: Ben erg benieuwd naar de rest! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Thom91 »

Zo herkenbaar allemaal! Leuk!
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door waldo79 »

Staat nog op mijn verlanglijstje. Eerst maar naar Rusland. Kijk uit naar meer foto's.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door julsteren »

Prachtig!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Bedankt voor de reacties :) deel 2 volgt spoedig!
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Vinny »

Leuk verslag :) Grappig dat die New Yorkse metrostations zo Europees lijken :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: New York City deel 1: De eerste indruk (32 foto's)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag, en ook ik ben erg benieuwd naar de rest! :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten