Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur
Deel 6: Chur-Budapest-Brașov
Deel 7: Brașov-București-İstanbul
Deel 8: İstanbul-Stara Zagora-Sofia
Deel 9: Sofia-Novi Sad-Budapest

Na meer-dan-ik-ooit-gedacht-had-nodig-te-hebben delen gaat er nu dan eindelijk een eind aan komen. In dit deel reizen vanuit Budapest via een omweg naar huis. Ik kwam op vrijdag 25 oktober aan in Budapest, zaterdag de 26e was de laatste dag dat m'n Interrailpass geldig was. Ik had het plan om wat plekken in het westen van Hongarije te bezoeken en dan met een nachttrein-dagtrein combinatie weer naar huis te reizen.

Ook van dit laatste deel heb ik wat kaartjes in elkaar geflanst, een overzicht van deze etappe staat hier, het totaalplaatje van dit "rondje" is hier te vinden. Het verslag:

Om precies 06:04, op de minuut op tijd, was de nachttrein uit Beograd aangekomen op Budapest-Keleti. De trein was nog redelijk gevuld, alleen het slaaprijtuig waar ik in zat was bijna helemaal leeg. Voor de laatste keer gebruikte ik mijn VIP-card van Interchange om wat geld te wisselen bij het wisselkantoor op station Keleti, daarna probeerde ik bij het internationale loket een reservering te maken voor de nachttrein Wien-Berlin. Ik wou met een ommetje naar Wien reizen en dan vanaf daar via Berlin naar huis reizen, omdat die nachttrein goed te betalen is en ook Berlin-Enschede qua tijd niet extreem lang duurt. Het lukte echter niet om de reservering te maken, dus dat zou ik dan later nog wel proberen. Aan een Hongaars stel die in mijn coupé zaten tussen Zagreb en Budapest, ruim twee weken eerder (zie deel 2), had ik gevraagd of zij nog wat leuke plekken wisten om te bezoeken in Hongarije, het liefst niet al te grote steden. Als eerste raadden ze meteen Kőszeg aan, een stadje met 12.000 inwoners tegen de grens met Oostenrijk, iets ten noorden van Szombathely. Voor het lekkerste biertje van Hongarije moest ik volgens hen naar Sopron, wat iets noordelijker ligt. Het biertje, genaamd Soproni Kinizsi, kun je alleen in de buurt van Sopron kopen en je moet er geluk mee hebben. Ik zou het altijd kunnen proberen, nietwaar?

Eerst ben ik naar Kőszeg gegaan, waar je vanuit Budapest met één overstap in Szombathely komt. Vanuit Budapest kun je zowel met de intercity (2h52, reservering verplicht) als met een sneltrein (4h09, geen reservering) naar Szombathely reizen. Omdat de sneltrein als eerste zou vertrekken en tevens als eerste zou aankomen in Szombathely heb ik die genomen. De sneltrein rijdt een andere route, namelijk vanaf Győr niet via Csorna maar via Pápa, wat een deel van het tijdsverschil verklaart. Daarnaast stopt de sneltrein 23 keer onderweg, en de intercity maar 5 :lol:

1. Goed, de sneltrein dus. We vertrokken op tijd en ik zat helemaal achterin. Hier de spoorlijn tussen Budapest en Győr in het ochtendlicht, door het achterraam gezien.

Afbeelding
Railway Budapest-Győr by Timon91, on Flickr

2. In Győr keert de trein om en komt er een diesellok voor, dus wordt er hier een klein kwartiertje gestopt. De kaartcontrole was inmiddels al geweest, de conducteur heeft 10 minuten lang naar m'n Interrailpass staan turen en daarna een telefoontje gepleegd waar niemand opnam. Toen heb ik toch maar gevraagd of er een "boj" was (probleem), waarna hij op het "NOT FOR SALE" wees wat er op de plek van het tarief stond. De pass was immers gratis, dus dan staat er ook geen prijs op. In een mix van Duits, Engels, Russisch en Hongaars heb ik de beste man maar geprobeerd uit te leggen waarom het zo was, net zo lang tot hij het zat was. Hij nam een paar foto's van de pass met z'n mobieltje en ging toen verder met de controle. Het zal wel weer :lol:

Afbeelding
Győr railway station by Timon91, on Flickr

3. Het perron in Győr.

Afbeelding
Győr railway station by Timon91, on Flickr

4. Eerst zat ik in het achterste rijtuig, na Győr dus in het voorste. Hier komt de diesel al aanrijden voor het niet-geëlektrificeerde stuk naar Celldömöllk.

Afbeelding
Győr railway station by Timon91, on Flickr

De rit naar Szombathely verliep verder rustig, alleen in Celldömöllk liepen we wat vertraging op. Hier vindt er weer een lokwissel plaats, maar de lok kwam van een vertraagde tegentrein, zodat we zelf ook een klein kwartiertje vertraging hadden. Onderweg passeerden we ook nog het station met de moeilijkst uitspreekbare naam in het Hongaars die ik ooit ben tegengekomen: Ostffyasszonyfa. Er zullen vast nog wel ergere gevallen denkbaar zijn, maar hier kon ik er maar weinig van maken :lol:

5. Het kwartiertje vertraging betekende echter wel dat ik maar twee minuten had in Szombathely om de stoptrein naar Kőszeg te halen, die eens per uur rijdt. Dit ging gelukkig net goed, ik had zelfs nog tijd voor een snelle foto van het treintje dat tussen Szombathely en Kőszeg (17 km verderop) heen en weer pendelt. Het was een Oostenrijks dieselstelletje van GySEV. GySEV is een Oostenrijks-Hongaarse vervoerder die verschillende diensten in het grensgebied uitvoert, grotendeels aan de Hongaarse kant.

Afbeelding
Train to Kőszeg at Szombathely train station by Timon91, on Flickr

6. Het comfortabele interieur.

Afbeelding
Train Szombathely-Kőszeg interior by Timon91, on Flickr

7. Er is zelfs een beeldscherm aanwezig waar de volgende stations en de huidige snelheid op weergegeven wordt. Ook laat het af en toe een realtime kaart zien waar je de trein op ziet voortbewegen. Prima reisinformatie zo, als je het mij vraagt :)

Afbeelding
Train Szombathely-Kőszeg interior by Timon91, on Flickr

8. De trein stopt nog zeven keer tussen Szomathely en Kőszeg, hier station Gencsapáti-felső.

Afbeelding
Gencsapáti-felső train station by Timon91, on Flickr

9. Na aankomst in Kőszeg.

Afbeelding
Train from Szombathely at Kőszeg train station by Timon91, on Flickr

10. Het stationsgebouw, waar ik helaas nergens m'n tas kwijt kon :(

Afbeelding
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr

11. The railroad to nowhere. Het spoor houdt na een paar honderd meter op. Er is ooit een lijn naar Oostenrijk geweest, de Burgenlandbahn, maar grensoverschrijdend verkeer is er al een hele tijd niet meer.

Afbeelding
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr

12. Omdat ik nergens m'n tas kwijt kon heb ik hem maar steeds bij me gedragen, helaas. Heel lang was ik toch niet van plan in Kőszeg te blijven. Het centrum is 10-15 minuten lopen vanaf het station, via Rákóczi Ferenc utca.

Afbeelding
Rákóczi Ferenc utca, Kőszeg by Timon91, on Flickr

13. Fő tér, het centrale plein van het stadje.

Afbeelding
Fő tér, Kőszeg by Timon91, on Flickr

14. Jézus Szíve templom, het meest herkenbare gebouw van het stadje. Er waren een paar andere toeristen hier, in de zomer zal het hier een stuk drukker zijn.

Afbeelding
Jézus Szíve templom, Kőszeg by Timon91, on Flickr

15. Van binnen. Ik ben niet gelovig, maar religieuze gebouwen vind ik er van binnen vaak erg mooi uitzien.

Afbeelding
Jézus Szíve templom, Kőszeg by Timon91, on Flickr

16. Straatje in het centrum.

Afbeelding
Kőszeg by Timon91, on Flickr

17. Een poort.

Afbeelding
Kőszeg by Timon91, on Flickr

18. Jurisics tér, iets achter Fő tér.

Afbeelding
Jurisics tér, Kőszeg by Timon91, on Flickr

19. Iets achter Kőszeg, richting Oostenrijk, liggen de eerste heuvels ten westen van de Hongaarse vlakte. Je zou dit als de allereerste tekenen van de Alpen kunnen zien.

Afbeelding
Kőszeg by Timon91, on Flickr

20. Random straatje in het centrum. Het was jammer dat ik m'n tas nergens kwijt kon, het was prettig rondlopen hier.

Afbeelding
Kőszeg by Timon91, on Flickr

21. Várkör, een autostraat aan de oostrand van het centrum.

Afbeelding
Várkör, Kőszeg by Timon91, on Flickr

22. Terug op het station. Hier moest ik nog een paar minuten in het zonnetje wachten tot het treintje uit Szombathely weer aan zou komen. Geen probleem, wat een sereniteit :)

Afbeelding
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr

23. De spoorlijn richting Szombathely.

Afbeelding
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr

Vlak voor aankomst van de trein kwam er een grote groep luidruchtige jongeren het perron op, die de rust aardig verstoorden. Gelukkig gingen ze in een ander treinstel zitten, in het treinstel waar ik zat zaten alleen nog een paar andere mensen. Mijn volgende bestemming was eigenlijk Sopron, maar, zo bedacht ik me, ik zou ook nog wat anders kunnen proberen! Een snelle blik in het Thomas Cook spoorboekje leerde mij dat ik ook nog via Graz naar Wien zou kunnen reizen. Op die manier kon ik én eens de Semmeringbahn berijden, én kon ik eens in een RailJet reizen. Bovendien kon ik dan de reservering voor de nachttrein in Graz al maken, zodat ik dat niet pas 's avonds in Wien zou hoeven doen. Zo gezegd, zo gedaan! Zulke spontane beslissingen zijn het grote voordeel van Interrail ;)

24. In Szombathely had ik een paar minuten overstaptijd op de GySEV trein naar Szentgotthárd, een grensdorp zo'n 55 km treinen ten zuidwesten van Szombathely. Het station was druk en overal stonden rijen, dus een fatsoenlijke lunch fixen lukte niet meer. Hier stond mijn trein richting Szentgotthárd, bestaande uit hetzelfde materieel als ik had in de RE St. Moritz-Chur anderhalve week eerder. Het was in het begin aardig druk, maar het werd al snel rustiger.

Afbeelding
Train to Szentgotthárd at Szombathely train station by Timon91, on Flickr

25. Station Körmend, een half uurtje later. Hier gingen de meeste mensen er uit.

Afbeelding
Körmend train station by Timon91, on Flickr

26. De tegentrein uit Szentgotthárd, op weg naar Sopron.

Afbeelding
Körmend train station by Timon91, on Flickr

27. De trein bij aankomst in Szentgotthárd. De Hongaarse en Oostenrijkse treinen sluiten hier goed op elkaar aan. Er is een scheve uursdienst met een overstap van 10-15 minuten. Ik hoopte hier nog wat lunch te kunnen halen, maar helaas, alles was dicht.

Afbeelding
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

28. Geheel links de ÖBB-trein naar Graz, aan het eilandperron de GySEV-treinen naar Szombathely en verder.

Afbeelding
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

29. De CTA die de trein naar Graz aankondigt. Ten tijde van deze reis was er nog één doorgaande verbinding hier, namelijk IC "Halászbástya" Budapest-Graz, al kan ik hem momenteel niet meer in de reisplanner van de nieuwe dienstregeling terugvinden. Er zouden echter gewoon nog doorgaande rijtuigen Budapest-Graz moeten zijn, als ik de Hongaarse reisplanner moet geloven.

Afbeelding
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

30. Station Szentgotthárd dus. Weinig te doen, weinig te beleven.

Afbeelding
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

31. Het interieur van mijn lege CityShuttle-rijtuig.

Afbeelding
Train Szentgotthárd-Graz interior by Timon91, on Flickr

32. Nogmaals de twee Hongaarse treinen.

Afbeelding
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

33. Omlopende GySEV-lok.

Afbeelding
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

34. Op tijd verlieten we Szentgotthárd voor de 81 km naar Graz, die in 1h45 afgelegd worden.

Afbeelding
Leaving Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr

35. De grens - het voormalige IJzeren Gordijn nota bene - heb ik gemist, dit is reeds in Oostenrijk. De grens ligt net buiten Szentgotthárd.

Afbeelding
Entering Mogersdorf by Timon91, on Flickr

36. Mogersdorf is het eerste station in Oostenrijk.

Afbeelding
Entering Mogersdorf by Timon91, on Flickr

37. Jennersdorf, niet veel later.

Afbeelding
Jennersdorf train station by Timon91, on Flickr

38. In Fehring, 20 minuten na het verlaten van Szentgotthárd, komt de lijn uit Wiener Neustadt erbij.

Afbeelding
Fehring by Timon91, on Flickr

39. Op het perron was het vrij druk, vanaf hier waren het vooral forenzen die tussen de dorpen en regiocentra reisden. In mijn rijtuig zaten aardig wat Oostenrijkse schoolmeisjes, die voor de nodige reuring zorgden. Op mijn vraag of het elke vrijdagmiddag zo ging kreeg ik giechelend te horen dat dit nog wel meeviel :lol:

Afbeelding
Fehring train station by Timon91, on Flickr

Na een rustige rit door steeds heuvelachtiger landschap kwam ik op tijd aan in Graz. Bij het loket probeerde ik bij een vriendelijke ÖBB-dame een reservering te maken voor de nachttrein Wien-Berlin, maar kreeg tot mijn verbazing te horen dat die vol zat. Ook Bratislava-Berlin, Wien-Zürich, Wien-Köln, Wien-Hamburg en Wien-München zaten allemaal tot het laatste bed toe vol. Er was nog één bedplaats over in de trein Wien-Berlin, maar dat was in een "Damenabteil", waarover de ÖBB-dame zeer terecht opmerkte dat dat nog wel eens een probleem kon opleveren :mrgreen: Toen bedacht ik me dat er vanaf Graz ook nog een nachttrein rijdt, namelijk naar Zürich. Daar was nog wel plek, opluchting! Aangezien die trein pas om 22:25 zou vertrekken had ik nog een uur of zes om Graz te verkennen. Na het betalen kreeg ik meteen te horen waar de bagagekluisjes zaten en wat de beste manier was om in de paar uur die ik hier onverwachts had door te brengen. Topservice van de ÖBB :) Die Semmeringbahn en die RailJet komen nog wel een keer ;)

40. Goed, Graz dus! Van de stad wist ik maar weinig, behalve dan dat het best de moeite waard moet zijn. Hier de voorzijde van het Hauptbahnhof, waar trouwens flink verbouwd werd.

Afbeelding
Graz Hauptbahnhof train station by Timon91, on Flickr

41. De Annenstraße, die het station met het centrum verbindt.

Afbeelding
Annenstraße, Graz by Timon91, on Flickr

42. Het Kunsthaus, gebouwd ter ere van het feit dat Graz in 2003 de Culturele Hoofdstad van Europa was.

Afbeelding
Kunsthaus, Graz by Timon91, on Flickr

43. De Mur en Der Grazer Schloßberg.

Afbeelding
Schloßberg and the Mur, Graz by Timon91, on Flickr

44. Toren van het Franziskanerkloster aan de Murgasse.

Afbeelding
Murgasse, Graz by Timon91, on Flickr

45. De Mur, met iets verderop het Murinsel, ook gebouwd ter ere van de Culturele Hoofdstad in 2003.

Afbeelding
Mur, Graz by Timon91, on Flickr

46. Stadsbeeld.

Afbeelding
Graz by Timon91, on Flickr

47. Close-up van het Murinsel. Rechts de Schloßberg.

Afbeelding
Murinsel, Graz by Timon91, on Flickr

48. Vanaf de Schloßberg heb je een schitterend uitzicht over de stad. Aangezien het al begon te schemeren - met in mijn ogen het mooiste licht van de dag - vond ik dit wel een goed moment om de heuvel op te gaan. Er gaat ook een kabeltreintje omhoog, maar je kan ook gewoon met de trap.

Afbeelding
Graz by Timon91, on Flickr

49. Shit, ik had iets verder naar rechts moeten staan :( Het was ook nauwelijks te zien op het schermpje van de camera, op zo'n moment mis je wel een zoeker :P

Afbeelding
Graz by Timon91, on Flickr

50. De trap omhoog. Het was redelijk druk, ik moest even wachten tot de trap weer leeg was. Graz is best toeristisch, zelfs eind oktober.

Afbeelding
Graz by Timon91, on Flickr

51. Tuin op de steile berghelling.

Afbeelding
Wall gardens, Graz by Timon91, on Flickr

52. De klokkentoren, boven.

Afbeelding
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr

53. Uitzicht over de oostkant van het centrum, richting het zuiden. Voor je oriëntatie: Graz heeft ongeveer 250.000 inwoners en de Mur splitst de stad in een westelijk en een oostelijk deel.

Afbeelding
View over Graz by Timon91, on Flickr

54. Het kasteel.

Afbeelding
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr

55. Aziatisch theehuisje op de heuvel.

Afbeelding
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr

56. Naar het westen gekeken, tegen de zon in.

Afbeelding
View over Graz by Timon91, on Flickr

57. Nog een toren.

Afbeelding
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr

58. Terras met uitzicht.

Afbeelding
View over Graz by Timon91, on Flickr

59. Nog meer zonsondergang. Op dit punt trof ik iemand die met een statief en een spiegelreflexcamera automatisch elke 20 seconden een foto nam, voor een hobbymatige timelapsevideo. We raakten aan de praat en hebben zeker een uur hier gestaan, totdat dit deel dicht ging en we weg moesten. Samen zijn we naar beneden gelopen, hij gaf nog wat tips over de rest van de stad en toen scheidden onze wegen.

Afbeelding
View over Graz by Timon91, on Flickr

60. Het hoofdplein, geheel onlogisch "Hauptplatz" geheten :mrgreen: Hier was 's avonds nog een ceremonie, het was schijnbaar een nationale feestdag vandaag.

Afbeelding
Hauptplatz, Graz by Timon91, on Flickr

61. De Herrengasse, een hoofdstraat in het centrum.

Afbeelding
Herrengasse, Graz by Timon91, on Flickr

62. De Sporgasse, een leuk straatje die vanaf de Hauptplatz naar het oosten toe de heuvel op loopt.

Afbeelding
Sporgasse, Graz by Timon91, on Flickr

63. Karmeliterplatz, aan het eind van de Sporgasse.

Afbeelding
Karmeliterplatz, Graz by Timon91, on Flickr

64. Het kasteel steekt er nog bovenuit. Je kan wel zien dat dit deel van het centrum al aardig wat hoger ligt dan de Mur.

Afbeelding
Karmeliterplatz, Graz by Timon91, on Flickr

65. Het laatste avondlicht aan op de Domkirche aan de Hofgasse, niet ver van de Karmeliterplatz.

Afbeelding
Domkirche, Graz by Timon91, on Flickr

66. Hierna ben ik teruggelopen naar de Hauptplatz, waar de ceremonie gaande was. Hier heb ik nog even gekeken en ben toen op zoek gegaan naar wat eten. Inmiddels was het wel helemaal donker. Hier dezelfde kerk als op foto 46, nu in het donker.

Afbeelding
Graz by night by Timon91, on Flickr

67. Het Murinsel was blauw verlicht 's avonds. Vreemd en mooi tegelijk, al komt het naar mijn mening op de foto niet helemaal terug.

Afbeelding
Murinsel by night, Graz by Timon91, on Flickr

68. Terug op het station, ruim op tijd. Mijn trein stond al klaar en ik kon er ook al in. Eerst heb ik nog maar even m'n ouders gebeld dat ik weer onderweg was naar Nederland en dat het wel ging lukken om nog voor zaterdagavond 23:59 in Nederland te geraken, daarna ben ik de trein in gegaan.

Afbeelding
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

69. Het koersbordje, de trein heet "Zürichsee" naar het meer waar Zürich aan ligt. De trein bestond uit drie rijtuigen richting Zürich (slaap, couchette en zit) en twee rijtuigen (couchette en zit) die tot Feldkirch meereden, samen met een autowagon. 's Nachts wordt deze trein in Bischofshofen gecombineerd met een deel uit Beograd en Zagreb om zo samen verder te rijden naar Zürich (zie deel 6).

Afbeelding
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

70. Mijn coupeetje. Ik zou hier volgens de providnik van Newrest (weer zo'n bedrijf als Wars, Utasellátó, Gevaro, etc.) met nog één iemand anders liggen, maar die kwam niet opdagen en dus had ik de coupé de hele rit voor mezelf.

Afbeelding
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich interior by Timon91, on Flickr

71. Slechte foto van het gangpad.

Afbeelding
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich interior by Timon91, on Flickr

We vertrokken op tijd uit Graz, bij het wegrijden zag ik de Hongaarse rijtuigen van de Halászbástya nog staan die net een uurtje eerder binnen waren gekomen. Bijna elk coupeetje was wel bezet, maar lang niet ieder bed. Na Bruck a/d Mur, op 40 minuten buiten Graz waar de trein kop moet maken, ben ik gaan slapen. Na een heerlijke nacht werd ik wakker toen we in Feldkirch stonden, helemaal in het westen van Oostenrijk. Ik denk trouwens dat je niet veel langere ritten dan deze kan maken zonder Oostenrijk te verlaten. Treinen tussen Innsbruck en Wien gebruiken naar mijn weten allemaal de route via Kufstein (door Duitsland), maar deze trein rijdt wél helemaal door Oostenrijk (via Kitzbühel). Na de rit door Liechtenstein dit keer wél bij daglicht te hebben aanschouwd werd het Zwitserse Buchs bereikt, waar de trein ook kopmaakt. Hier kwam de provodnik het ontbijt langs brengen, iets waar de ÖBB met kop en schouders boven uitsteekt vergeleken met de rest!

72. Waarvan akte! Verse broodjes, verse koffie, alles inbegrepen!

Afbeelding
Breakfast on the EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich by Timon91, on Flickr

73. Na Buchs werd de rit vervolgd via Sargans, niet veel later kwam de Zürichsee dan in zicht.

Afbeelding
Zürichsee seen from the train by Timon91, on Flickr

Op tijd werd Zürich bereikt. De avond ervoor had ik in de trein nog uitgezocht wat de beste optie zou zijn om in Enschede te komen, dat bleek met de ICE Basel-Dortmund te zijn. In Zürich kon ik direct een TGV in duiken die naar Basel reed. De TGV, op weg naar Paris, mag je in Zwitserland toeslagvrij gebruiken. De TGV zat helemaal vol, maar de meeste mensen waren op weg naar Basel. Onderweg heb ik gepraat met de man die tegenover mij zat. Hij was van oorsprong Algerijn en op weg naar het vliegveld om een bruiloft te bezoeken in Algerije. Met een gesprekspartner verliep de rit voor het gevoel erg snel :)

74. In Basel verliet inderdaad bijna iedereen de TGV en stapten er ook net zoveel mensen weer in :lol: De reserveringsschermpjes lieten al zien dat bijna alle plekken van Basel tot Paris gereserveerd waren.

Afbeelding
TGV at Basel SBB train station by Timon91, on Flickr

75. De stationshal.

Afbeelding
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr

76. Ingezoomd op het grote bord. Mijn trein stond er ook al op (11:13).

Afbeelding
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr

77. De CTA op het perron. Ik kon de rit helemaal uitzitten :)

Afbeelding
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr

78. De trein, een mooie ICE-3 :)

Afbeelding
ICE at Basel SBB train station by Timon91, on Flickr

79. Het interieur :) Te Basel SBB stapte er bijna niemand in, maar op Basel Bad Bf werd het wel wat drukker. Mijn tweezitter was gedurende de hele rit niet gereserveerd, dus ik kon als het goed is gewoon blijven zitten. Aangezien ik al op het beginstation instapte had ik de plekken voor het uitkiezen.

Afbeelding
ICE Basel-Dortmund interior by Timon91, on Flickr

De rit naar Dortmund verliep zonder problemen, al was het tussen Mannheim en Frankfurt Flughafen wel sardientjesvervoer. Te Köln Hbf had ik nog een cross-platform overstap op een IC naar Münster, maar die zat helemaal vol en die IC zou ik in Dortmund ook nog wel kunnen nemen. Met die trein kon ik namelijk via Münster nog een half uur eerder in Enschede aankomen dan als ik in Dortmund op de directe stoptrein naar Enschede zou wachten. Zo gezegd, zo gedaan en zodoende zat ik nog een half uurtje in een betrekkelijk volle IC richting Münster. De stoptreinrit van Münster naar Enschede was zoals altijd saai en onspectaculair en tegen de tijd dat Enschede bereikt werd was het alweer donker. Naar huis ging het te voet en 10 minuten voor sluitingstijd stond ik, net als op de gemiddelde zaterdagavond, weer in de rij bij de Lidl :lol: Alsof ik nooit was weggeweest :P Het voornemen om eens vroeg naar bed te gaan en flink bij te slapen viel om verschillende redenen in duigen, maar na een mooie reis als deze maakte dat ook niet zo heel veel meer uit ;) Het waren drie fantastische, vermoeiende en met-Japans-tempo-door-Europa-racen-achtige weken!

Epiloog

Ik ben in totaal 22 dagen op pad geweest, precies de geldigheidsduur van de Interrailpass. Wat bijbehorende statistiekjes:

- Aantal kilometers: 13.858 (jep, bizar veel), waarvan 5334 in het eerste deel en 8524 in het tweede.
- Aantal verschillende landen: 19
- Aantal grenspassages per trein: 34

(overige statistieken op navraag ;))

En een overzicht van de genomen nachttreinen:

- EuroNight Lisinski/Opatija, München-Rijeka, 571 km
- D-nacht Zemplín, Humenné-Bratislava, 543 km
- EuroNight Jan Kiepura, Warszawa-Amsterdam, 1369 km
- Intercités du Nuit, Luxembourg-Nice, 1113 km
- EuroNight Wiener Walzer, Zürich-Budapest, 1053 km
- D-nacht Corona, Budapest-Brașov, 783 km
- D-nacht Bosphor-Express, București-Çerkezköy, 708 km
- D-nacht Balkan-Express, Çerkezköy-Sofia, 590 km
- D-nacht Nušić, Sofia-Beograd, 417 km
- D-nacht Beograd, Beograd-Budapest, 350 km
- EuroNight Zürichsee, Graz-Zürich, 723 km

Nou, dat was het dan definitief voor deze trip. Ik wil jullie bij deze bedanken voor het meelezen tot het bittere einde! ;) Het zijn "iets" meer delen geworden dan ik vooraf had gedacht :mrgreen: Het aantal geplaatste foto's overigens ook: in totaal waren het er 757.... Ik zal ook wel eerlijk bekennen dat er iets meer tijd in is gaan zitten dan ik had verwacht, maar ik heb ook een hekel aan iets maar half afmaken ;) In conclusie wil ik ook nog wel zeggen dat het soms wellicht over kwam als een wat "gehaaste" reis, dat kan ik mij zeker voorstellen, maar ik heb het zelf niet als dusdanig ervaren. Op sommige plekken had ik graag wat meer tijd gehad, maar aan de andere kant vond ik het ook wel leuk om juist relatief snel door ons zeer afwisselende werelddeeltje te crossen. Ik had verwacht dat het me na een tijdje wel zou gaan tegenstaan, maar dat viel reuze mee. In de laatste twee weken had ik in ieder geval de motivatie dat ik erg graag terug wou naar İstanbul en daar heb ik allerminst spijt van gekregen ;)

Voor de laatste maal: bedankt voor het lezen en hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn uiteraard altijd welkom! :)
Mijn Flickr account.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door dennistd »

Hierop past maar één reactie: _O_
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Meltrain »

Wauw. Wat een schitterend deel weer. :D
Maar ik neem aan dat de 'provodnik' in Oostenrijk anders heet? :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8684
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Milco »

WAUW! Ik dacht dat m'n bek openviel! Zo prachtig zijn deze verslagen! Geweldig en als je nog eens ergens heen gaat, of het nou in binnenland of buitenland is, GA ZO DOOR! 8-) :D *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door isadora »

Ze kunnen het jaar 2013 hierbij wel afsluiten.
Ik heb het afgelopen jaar niet méér genoten dan van jouw bijdragen.
Twee keer een dikke duim, en ik zal jouw bijdragen in het komende jaar zeker volgen. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Vinny »

Weer een heel mooie reportage :) Prachtige foto's ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Z2N »

Prachtig! :D :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door julsteren »

Super! _O_ _O_ _O_
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door waldo79 »

Fantastisch! Ga vooral door, Timon ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Daniel »

Wederom een fantastisch verslag! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Etienne »

Het laatste topverslag in de reeks van vele *O* *O* :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door tsov »

Het was weer een schitterende reeks! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Timon91 »

Super bedankt iedereen voor de toffe reacties! :D Ik voel me vereerd en ben zelfs een beetje sprakeloos :oops: :pos:
Meltrain schreef:Maar ik neem aan dat de 'provodnik' in Oostenrijk anders heet? :P
Het zal inderdaad wel iets als "Wagenbegleiter" zijn ofzo, maar "provodnik" dekt in mijn ogen het beste de lading en daarnaast blijft het gewoon verreweg het gaafste klinken :P ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag en een gave reis! Heb nog niet de tijd gehad om alle verslagen te lezen, maar dat ga ik zeker nog doen. Alweer reisjes voor 2014 op de planning, of doe je het voorlopig even rustig aan? :P

Mogelijke reden dat Basel Bad drukker was dan Basel SBB is dat de DB dit als een binnenlands station beschouwt, met goedkopere kaartjes als gevolg. Al kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn geweest :P .
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Thom91 »

Mooi om te volgen. Chapeau!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Anne »

Mooie verslagen om te lezen. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Suus »

Chapeau chapeau!

Timon91, heb je wel eens overwogen dit in boekvorm uit te brengen, eventueel als herinnering voor jezelf via PoD o.i.d.? Kan je mooie boeken mee vullen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Timon91 »

Thanks! :)
Cookie schreef:Leuk verslag en een gave reis! Heb nog niet de tijd gehad om alle verslagen te lezen, maar dat ga ik zeker nog doen. Alweer reisjes voor 2014 op de planning, of doe je het voorlopig even rustig aan? :P

Mogelijke reden dat Basel Bad drukker was dan Basel SBB is dat de DB dit als een binnenlands station beschouwt, met goedkopere kaartjes als gevolg. Al kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn geweest :P .
Ik heb genoeg op de planning staan voor 2014, maar daarvan niks op spoorgebied :P Wel heb ik nog die tweede Interrailpass van de fotowedstrijd die ik nog voor eind 2014 moet gebruiken, dus daar ga ik nog wel gebruik van maken! :)

Wat betreft Basel: het zou goed kunnen, maar het was pas de tweede keer dat ik langs deze route kwam dus ik kan het nog niet echt bevestigen :P
Bee schreef:Chapeau chapeau!

Timon91, heb je wel eens overwogen dit in boekvorm uit te brengen, eventueel als herinnering voor jezelf via PoD o.i.d.? Kan je mooie boeken mee vullen.
Niet echt eigenlijk, met Plain Old Documentation (ik moest het opzoeken...) ben ik ook niet bekend verder. Van de zomer ben ik ongeveer halverwege met het (tekstuele) reisverslag, maar deze reis heeft daar wel de nodige vertraging in gebracht helaas. Of ik verder nog wat met deze verslagen ga doen weet ik niet, ik laat het voorlopig eerst maar even rusten. Het zou dan vooral als herinnering voor mezelf zijn, het is denk ik niet echt materiaal om uit te geven. Daarnaast treed ik altijd vrij veel in detail, wat je op den duur ook weer gaat opbreken. Dat begin ik met het reisverslag van deze zomer ook wel te merken...
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Suus »

Ohja, niet iedereen weet wat PoD is :oops: PoD is dat je het boek helemaal klaar maakt e.d., maar dat het pas wordt gedrukt op het moment dat iemand het bestelt. Is voor iedereen goedkoper dan dode voorraad aanhouden in het magazijn in Culemborg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Karl »

Leuk en interessant om te lezen en te bekijken. Ik kijk uit naar eventuele verslagen van de reizen die nog komen gaan. :pos:
Het is een spectrum.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]

Bericht door Timon91 »

Bee schreef:Ohja, niet iedereen weet wat PoD is :oops: PoD is dat je het boek helemaal klaar maakt e.d., maar dat het pas wordt gedrukt op het moment dat iemand het bestelt. Is voor iedereen goedkoper dan dode voorraad aanhouden in het magazijn in Culemborg.
Oke, duidelijk :) Of ik er echt een boek van zou kunnen maken dat betwijfel ik, maar het principe van PoD klinkt wel goed. Bedankt voor de tip in ieder geval! ;)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten