Via Utrecht naar Orvelte

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Meltrain »

Afgelopen maandag ging ik naar Orvelte (Drenthe) om daar deze week met mijn familie vakantie te vieren.
Mijn familie ging uiteraard met de auto, maar ik ging met het OV omdat ik toch eens kennis wilde maken met U-OV. ;)
Per tram en s2800 kwam ik zonder noemenswaardige dingen aan te Ut, alwaar ik gelijk naar de Jaarbeurszijde liep.
Blijkbaar had ik ergens een bordje niet goed gelezen, want ik kwam bij de halte Jaarbeursplein aan, in plaats van de halte CS Jaarbeurszijde. Nou ja, op zich ook geen probleem. :P
Daar kon al gelijk deze Citaro op lijn 1 op de foto. De foto is niet echt mooi, maar ik vind hem wel wat hebben:
Afbeelding

Vanaf de halte Jaarbeursplein wilde ik met lijn 19, 37, 38 of 39 naar de Vleutenseweg. Als eerste kwam lijn 38, waarbij me gelijk opvil dat die geen lijnkleur toonde. Tja, mijn eerste kennismaking met U-OV was dus een ex-Connexxion bus. :lol:
In de bus vroeg een man aan de chauffeur waar de bushalte van lijn 91 was. De chauffeur keek of hij water zag branden, dus heb ik die man maar even geholpen. ;)
Met lijn 38 ging ik naar de halte Van Koetsveldstraat, maar wegens OV-Chipkaart problemen stapte ik uit bij de halte Majellapark.
Hier heb ik enkele foto’s gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met lijn 28 (te zien links op de laatste foto) ging ik vervolgens naar het centrum van Utrecht. Bij Utrecht CS stapten nog twee andere busliefhebbers in, maar ik heb geen idee wie het waren.
Bij de halte Neude stapte ik uit en liep een stukje verder voor nog wat foto’s.
Eerst lijn 28:
Afbeelding

En vervolgens een Groningse Citaro LE die tijdelijk op lijn 4 rijdt:
Afbeelding

Vervolgens liep ik verder naar de Janskerk.
Afbeelding

Afbeelding

In de Korte Jansstraat was inmiddels een kleine opstopping ontstaan door een fout-geparkeerde vrachtwagen, waardoor lijn 2 ook vertraagd raakte: de eerste bus (witte Optare) stond nog bij de halte Janskerkhof terwijl de tweede bus (gewone Citaro) reeds aangereden kwam:
Afbeelding

Hierna ging ik met buslijn 74 weer naar het station. Omdat ik nog even in een dubbelgelede bus van het GVU wilde zitten, nam ik hierna lijn 12 naar de halte Bleekstraat. Aldaar maakte ik nog een foto van een DBG op lijn 12:
Afbeelding

Ook zag ik een bus waarbij nog goed te lezen was wie de vorige eigenaar was :P :
Afbeelding
De reizigers zijn onherkenbaar gemaakt op een niet al te professionele manier.

Met lijn 12 ging het weer naar het station om even wat te eten.
Vervolgens ging ik met lijn 28 naar De Uithof om de route dwars door de binnenstad te berijden en ik vooral benieuwd was naar de bustunnel aan het eind van de Biltstraat (onder de N237).
In lijn 28 zag ik pas dat ik een foutje had gemaakt: eigenlijk had ik met lijn 296 naar Amersfoort gewild, maar daarvoor had ik een half uur eerder moeten zijn. Een half uur wachten kon niet wegens verkeerde aansluitingen later op de route. Tja, dan maar plan B. ;)
Net voor de halte AZU merkte ik dat mijn rugzak vast zat tussen twee stoelen, maar ik kreeg hem net op tijd weer los en dus stapte ik daar uit.
Bij de halte AZU maakte ik nog twee foto’s van bussen…:
Afbeelding

Afbeelding

… en één van het kleurrijke haltebordje:
Afbeelding

Hierna ging ik met een comfortabele Integro op lijn 276 via de A28 naar Amersfoort.
Toen we aldaar de spoorwegovergang in de Leusderweg kruisten, zag ik in de verte een trein op de PON-lijn staan.
In het centrum van Amersfoort stapte ik uit en pakte daar een bus naar het station.
Oorspronkelijk zou ik daarvandaan met de s500 naar Zwolle gaan, maar omdat de s5600 er nog was en ik liever in een warme trein dan op een koud perron zit, nam ik die maar vast.
Onderweg gebeurde niet veel bijzonders en de DDZ zat heerlijk comfortabel.
Vanaf Zwolle wilde ik eigenlijk met de s500 naar Assen en vanaf daar terug met de s9100 naar Beilen, om de overstap op de bus te Beilen aanzienlijk te verkorten.
In Zwolle maakte ik ook een foto van deze twee ‘neefjes’:
Afbeelding

En een gereviseerde DM’90. De deuren zijn hierbij donkerblauw geworden:
Afbeelding

De s500 had inmiddels +10 dus om het zekere voor het onzekere te nemen, liep ik toch maar naar de s9100. Daar aangekomen werd omgeroepen dat de s500 niet reed vanwege een defecte trein.
Achteraf was ik dus erg blij dat ik in Amersfoort de s5600 had genomen!
Ondanks dat de s500 uitviel, had ik niet het idee dat het druk was in de s9100. Misschien komt dat doordat het een VIRM-IV was en ik voorin zat.
In Beieln had ik nu dus helaas een overstap van bijna een half uur, waarin ik nog een trein op de foto heb gezet:
Afbeelding

Vervolgens ging ik met buslijn 22 richting Orvelte. In de bus zelf zag ik nog deze poster van een Twitter campagne (helaas een beetje onleesbaar):
Afbeelding

Na het uitstappen bij de Mr. J.B. Kanweg was het nog een kleine tien minuten naar het huisje.

Een dag later heb ik voor het park nog buslijn 37 op de foto gezet:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door mijack1985 »

Leuk verslag :-)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Mr-W »

Mooi verslag,het laatste buurtbusje maakt het helemaal af :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Milco »

Leuke foto's, vooral die van de VIRM en de DM '90 naast elkaar. Leuk is dat trouwens he, iedereen met de auto en jij met het OV ;-) Deed ik een tijd geleden ook bij een bezoek aan familie in Nuenen. Mijn ouders gingen met de auto, maar ik ging vroeg op en via Utrecht - Arnhem - Nijmegen - Oss - Uden met de trein en bus 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:In de bus vroeg een man aan de chauffeur waar de bushalte van lijn 91 was. De chauffeur keek of hij water zag branden, dus heb ik die man maar even geholpen. ;)
Bij die reactie van de chauffeur kan ik wel iets voorstellen als die man werkelijk naar lijn 91 vroeg. Er bestaat immers geen lijn 91 in Utrecht :wink:

Best mogelijk dat ik die bus van lijn 276 die je naar Amersfoort had nog langs heb zien rijden trouwens. Ben sowieso zo'n Integro tegengekomen toen ik 'n vergeten kerstboodschap ging halen en dat was ook rond de tijd dat de PON-trein hier doorgaans passeert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Meltrain »

Ehm, buslijn 90 bedoelde ik. Het was in elk geval richting Ameide.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door julsteren »

Ah, leuk verslagje, en een keer een stukje uit een hoek waar je normaal niks van ziet (Drenthe). Hartelijk dank.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Etienne »

Leuk verslagje :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Via Utrecht naar Orvelte

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten