Via Utrecht naar Orvelte
Geplaatst: do 26 dec 2013, 23:10
Afgelopen maandag ging ik naar Orvelte (Drenthe) om daar deze week met mijn familie vakantie te vieren.
Mijn familie ging uiteraard met de auto, maar ik ging met het OV omdat ik toch eens kennis wilde maken met U-OV. ;)
Per tram en s2800 kwam ik zonder noemenswaardige dingen aan te Ut, alwaar ik gelijk naar de Jaarbeurszijde liep.
Blijkbaar had ik ergens een bordje niet goed gelezen, want ik kwam bij de halte Jaarbeursplein aan, in plaats van de halte CS Jaarbeurszijde. Nou ja, op zich ook geen probleem.
Daar kon al gelijk deze Citaro op lijn 1 op de foto. De foto is niet echt mooi, maar ik vind hem wel wat hebben:
Vanaf de halte Jaarbeursplein wilde ik met lijn 19, 37, 38 of 39 naar de Vleutenseweg. Als eerste kwam lijn 38, waarbij me gelijk opvil dat die geen lijnkleur toonde. Tja, mijn eerste kennismaking met U-OV was dus een ex-Connexxion bus.
In de bus vroeg een man aan de chauffeur waar de bushalte van lijn 91 was. De chauffeur keek of hij water zag branden, dus heb ik die man maar even geholpen. ;)
Met lijn 38 ging ik naar de halte Van Koetsveldstraat, maar wegens OV-Chipkaart problemen stapte ik uit bij de halte Majellapark.
Hier heb ik enkele foto’s gemaakt:
Met lijn 28 (te zien links op de laatste foto) ging ik vervolgens naar het centrum van Utrecht. Bij Utrecht CS stapten nog twee andere busliefhebbers in, maar ik heb geen idee wie het waren.
Bij de halte Neude stapte ik uit en liep een stukje verder voor nog wat foto’s.
Eerst lijn 28:
En vervolgens een Groningse Citaro LE die tijdelijk op lijn 4 rijdt:
Vervolgens liep ik verder naar de Janskerk.
In de Korte Jansstraat was inmiddels een kleine opstopping ontstaan door een fout-geparkeerde vrachtwagen, waardoor lijn 2 ook vertraagd raakte: de eerste bus (witte Optare) stond nog bij de halte Janskerkhof terwijl de tweede bus (gewone Citaro) reeds aangereden kwam:
Hierna ging ik met buslijn 74 weer naar het station. Omdat ik nog even in een dubbelgelede bus van het GVU wilde zitten, nam ik hierna lijn 12 naar de halte Bleekstraat. Aldaar maakte ik nog een foto van een DBG op lijn 12:
Ook zag ik een bus waarbij nog goed te lezen was wie de vorige eigenaar was :
De reizigers zijn onherkenbaar gemaakt op een niet al te professionele manier.
Met lijn 12 ging het weer naar het station om even wat te eten.
Vervolgens ging ik met lijn 28 naar De Uithof om de route dwars door de binnenstad te berijden en ik vooral benieuwd was naar de bustunnel aan het eind van de Biltstraat (onder de N237).
In lijn 28 zag ik pas dat ik een foutje had gemaakt: eigenlijk had ik met lijn 296 naar Amersfoort gewild, maar daarvoor had ik een half uur eerder moeten zijn. Een half uur wachten kon niet wegens verkeerde aansluitingen later op de route. Tja, dan maar plan B. ;)
Net voor de halte AZU merkte ik dat mijn rugzak vast zat tussen twee stoelen, maar ik kreeg hem net op tijd weer los en dus stapte ik daar uit.
Bij de halte AZU maakte ik nog twee foto’s van bussen…:
… en één van het kleurrijke haltebordje:
Hierna ging ik met een comfortabele Integro op lijn 276 via de A28 naar Amersfoort.
Toen we aldaar de spoorwegovergang in de Leusderweg kruisten, zag ik in de verte een trein op de PON-lijn staan.
In het centrum van Amersfoort stapte ik uit en pakte daar een bus naar het station.
Oorspronkelijk zou ik daarvandaan met de s500 naar Zwolle gaan, maar omdat de s5600 er nog was en ik liever in een warme trein dan op een koud perron zit, nam ik die maar vast.
Onderweg gebeurde niet veel bijzonders en de DDZ zat heerlijk comfortabel.
Vanaf Zwolle wilde ik eigenlijk met de s500 naar Assen en vanaf daar terug met de s9100 naar Beilen, om de overstap op de bus te Beilen aanzienlijk te verkorten.
In Zwolle maakte ik ook een foto van deze twee ‘neefjes’:
En een gereviseerde DM’90. De deuren zijn hierbij donkerblauw geworden:
De s500 had inmiddels +10 dus om het zekere voor het onzekere te nemen, liep ik toch maar naar de s9100. Daar aangekomen werd omgeroepen dat de s500 niet reed vanwege een defecte trein.
Achteraf was ik dus erg blij dat ik in Amersfoort de s5600 had genomen!
Ondanks dat de s500 uitviel, had ik niet het idee dat het druk was in de s9100. Misschien komt dat doordat het een VIRM-IV was en ik voorin zat.
In Beieln had ik nu dus helaas een overstap van bijna een half uur, waarin ik nog een trein op de foto heb gezet:
Vervolgens ging ik met buslijn 22 richting Orvelte. In de bus zelf zag ik nog deze poster van een Twitter campagne (helaas een beetje onleesbaar):
Na het uitstappen bij de Mr. J.B. Kanweg was het nog een kleine tien minuten naar het huisje.
Een dag later heb ik voor het park nog buslijn 37 op de foto gezet:
Mijn familie ging uiteraard met de auto, maar ik ging met het OV omdat ik toch eens kennis wilde maken met U-OV. ;)
Per tram en s2800 kwam ik zonder noemenswaardige dingen aan te Ut, alwaar ik gelijk naar de Jaarbeurszijde liep.
Blijkbaar had ik ergens een bordje niet goed gelezen, want ik kwam bij de halte Jaarbeursplein aan, in plaats van de halte CS Jaarbeurszijde. Nou ja, op zich ook geen probleem.
Daar kon al gelijk deze Citaro op lijn 1 op de foto. De foto is niet echt mooi, maar ik vind hem wel wat hebben:
Vanaf de halte Jaarbeursplein wilde ik met lijn 19, 37, 38 of 39 naar de Vleutenseweg. Als eerste kwam lijn 38, waarbij me gelijk opvil dat die geen lijnkleur toonde. Tja, mijn eerste kennismaking met U-OV was dus een ex-Connexxion bus.
In de bus vroeg een man aan de chauffeur waar de bushalte van lijn 91 was. De chauffeur keek of hij water zag branden, dus heb ik die man maar even geholpen. ;)
Met lijn 38 ging ik naar de halte Van Koetsveldstraat, maar wegens OV-Chipkaart problemen stapte ik uit bij de halte Majellapark.
Hier heb ik enkele foto’s gemaakt:
Met lijn 28 (te zien links op de laatste foto) ging ik vervolgens naar het centrum van Utrecht. Bij Utrecht CS stapten nog twee andere busliefhebbers in, maar ik heb geen idee wie het waren.
Bij de halte Neude stapte ik uit en liep een stukje verder voor nog wat foto’s.
Eerst lijn 28:
En vervolgens een Groningse Citaro LE die tijdelijk op lijn 4 rijdt:
Vervolgens liep ik verder naar de Janskerk.
In de Korte Jansstraat was inmiddels een kleine opstopping ontstaan door een fout-geparkeerde vrachtwagen, waardoor lijn 2 ook vertraagd raakte: de eerste bus (witte Optare) stond nog bij de halte Janskerkhof terwijl de tweede bus (gewone Citaro) reeds aangereden kwam:
Hierna ging ik met buslijn 74 weer naar het station. Omdat ik nog even in een dubbelgelede bus van het GVU wilde zitten, nam ik hierna lijn 12 naar de halte Bleekstraat. Aldaar maakte ik nog een foto van een DBG op lijn 12:
Ook zag ik een bus waarbij nog goed te lezen was wie de vorige eigenaar was :
De reizigers zijn onherkenbaar gemaakt op een niet al te professionele manier.
Met lijn 12 ging het weer naar het station om even wat te eten.
Vervolgens ging ik met lijn 28 naar De Uithof om de route dwars door de binnenstad te berijden en ik vooral benieuwd was naar de bustunnel aan het eind van de Biltstraat (onder de N237).
In lijn 28 zag ik pas dat ik een foutje had gemaakt: eigenlijk had ik met lijn 296 naar Amersfoort gewild, maar daarvoor had ik een half uur eerder moeten zijn. Een half uur wachten kon niet wegens verkeerde aansluitingen later op de route. Tja, dan maar plan B. ;)
Net voor de halte AZU merkte ik dat mijn rugzak vast zat tussen twee stoelen, maar ik kreeg hem net op tijd weer los en dus stapte ik daar uit.
Bij de halte AZU maakte ik nog twee foto’s van bussen…:
… en één van het kleurrijke haltebordje:
Hierna ging ik met een comfortabele Integro op lijn 276 via de A28 naar Amersfoort.
Toen we aldaar de spoorwegovergang in de Leusderweg kruisten, zag ik in de verte een trein op de PON-lijn staan.
In het centrum van Amersfoort stapte ik uit en pakte daar een bus naar het station.
Oorspronkelijk zou ik daarvandaan met de s500 naar Zwolle gaan, maar omdat de s5600 er nog was en ik liever in een warme trein dan op een koud perron zit, nam ik die maar vast.
Onderweg gebeurde niet veel bijzonders en de DDZ zat heerlijk comfortabel.
Vanaf Zwolle wilde ik eigenlijk met de s500 naar Assen en vanaf daar terug met de s9100 naar Beilen, om de overstap op de bus te Beilen aanzienlijk te verkorten.
In Zwolle maakte ik ook een foto van deze twee ‘neefjes’:
En een gereviseerde DM’90. De deuren zijn hierbij donkerblauw geworden:
De s500 had inmiddels +10 dus om het zekere voor het onzekere te nemen, liep ik toch maar naar de s9100. Daar aangekomen werd omgeroepen dat de s500 niet reed vanwege een defecte trein.
Achteraf was ik dus erg blij dat ik in Amersfoort de s5600 had genomen!
Ondanks dat de s500 uitviel, had ik niet het idee dat het druk was in de s9100. Misschien komt dat doordat het een VIRM-IV was en ik voorin zat.
In Beieln had ik nu dus helaas een overstap van bijna een half uur, waarin ik nog een trein op de foto heb gezet:
Vervolgens ging ik met buslijn 22 richting Orvelte. In de bus zelf zag ik nog deze poster van een Twitter campagne (helaas een beetje onleesbaar):
Na het uitstappen bij de Mr. J.B. Kanweg was het nog een kleine tien minuten naar het huisje.
Een dag later heb ik voor het park nog buslijn 37 op de foto gezet: