New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)
Geplaatst: zo 05 jan 2014, 01:16
Deel 1 vind je hier.
1. Elke ochtend begint met een ontbijtje in ons hotel in Queensbridge, om ongeveer een uur later alweer klaar te staan op station 21 St/Queensbridge voor een goed gevuld dagje vol met indrukken.
2. Station 63 St/Lexington Avenue. Dit behoorlijk diep gelegen station staat al een tijdje in de steigers. Het station wordt namelijk verbonden met de toekomstige Second Avenue Subway. Ter illustratie, zo zag het station er enige tijd geleden nog uit. Ook toen ik hier dagelijks passeerde tijdens mijn laatste NYC trip in 2011.
3. Een bus in Manhattan.
4. Het schokkende nieuws uit Dallas heeft inmiddels ook New York bereikt.
5. Een voorbeeld van een controleopzet op een New Yorks metrostation. Soms leidt de trap naar beneden direct naar het perron, zoals hier het geval is. Betalen doe je met de MetroCard. Even swipen, en het poortje wordt ontgrendeld.
6. Station Canal Street
7. En bus in de buurt van 6th Avenue en Rockefeller Center.
8. Het gebruikelijke interieur van de nieuwe generatie metrostellen. In alle gevallen voorzien van een automatische afroep, en nieuwere generaties met dynamische reisinformatie.
9.
10. 9/11 Memorial.
11. Een gelede bus op Lexington Avenue.
12. Columbus Circle.
13. Times Square. De grote blauwe M is het oude logo van de MTA. Sporen van het verleden zijn nog volop terug te vinden door de gehele stad. Zo vind je de blauwe M niet alleen op Times Square....
14. ....maar ook in dit voormalige loket in Brooklyn.
15. De meeste stationsingangen van Times Square zijn aangepast aan de algehele ambiance van dit gebied.
16. Central Park, ook dit is New York City.
17. A-train op station Jay St/Metrotech, Brooklyn.
18. Een snelbus van de MTA. Dit soort bussen zijn net iets comfortabeler dan de gebruikelijke stadsbussen en bieden doordeweeks een snelle spitsverbinding tussen de belangrijkste zaken -en reisdistricten in Manhattan en andere stadsdelen. Doet hier een middagdutje nabij 5th Avenue.
19. Een TBP op Penn Station. Vanaf dit station reis je met Amtrak naar diverse delen van de VS, maar ook dichterbij huis, zoals richting Long Island met de Long Island Railroad (LIRR). En hier een TBP van New Jersey Transit, die niet alleen rechtstreekse treinen weergeeft, maar ook overstapmogelijkheden.
20. Een LIRR-trein op Penn Station.
21. Gezellig.
22. Lijn 6 op het zuidelijke eindpunt Brooklyn Bridge/City Hall. Is de 6 omcirkeld, dan stopt hij op alle tussengelegen stations. Geeft de ruit licht, dan slaat de 6 enkele stations over in The Bronx. Voor de filmliefhebbers: het was deze lijn die centraal stond in de geweldige klassieker 'The Taking of Pelham One Two Three' uit 1974, en de remake uit 2009.
23. Eenmaal op de Brooklyn Bridge geniet je van een formidabel uitzicht op Manhattan....als het qua weer meezit natuurlijk. Wat nu niet helemaal het geval was.
24. Ik had nog één specifiek doel voor ogen tijdens deze NYC trip. Een ritje maken met een R32-stel. Sommige van deze stellen bereiken een leeftijd van 50 jaar en zijn daarmee de oudste metrostellen die nog actief in dienst zijn op het New Yorkse metronet, voornamelijk op de C, J en Z. Veel stellen zijn al terzijde geschoven, en volgens de meest recente prognoses blijven de overgebleven stellen nog tot minstens 2017 in dienst. De R32 is voor mij een bijzondere metro. Naast het feit dat deze stellen een laatste nog actieve herinnering zijn aan de grimmige tijd die de metro achter de rug heeft, maakte ik mijn eerste rit in de New Yorkse metro in een R32-stel, toen ik net was aangekomen voor mijn eerste bezoek in 2005. Ik weet niet wanneer mijn volgende trip naar NYC op het programma staat, dus om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik het nuttige (een wandeling naar Brooklyn) gecombineerd met het aangename: een ritje met een R32 maken van Brooklyn naar Manhattan.
25. Het interieur.
26. Ook leuk aan de R32: meekijken met de machinist. Slechts een klein hokje scheidt de machinist van de passagiers. Hierdoor kun je gemakkelijk de gehele rit meekijken via de deur aan de voorzijde. Dit leverde de volgende video op:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ttQuoW6n-VQ[/youtube]
27. Het einddoel van deze rit was Harlem (met een overstap op Columbus Circle). Op zoek naar typisch Soul Food vond ik Amy Ruth's. Een specialist op het gebied van Chicken & Waffles.
28. Een gelede bus op Malcolm X Boulevard, Harlem.
29. Mijn laatste metrorit van deze NYC-trip, met de M.
30. NJ Transit bracht ons snel van Penn Station naar Newark Airport.
31. Om van het station op de luchthaven te komen, maak je gebruik van AirTrain Newark, een monorail.
32. Een ritje met AirTrain ziet er ongeveer zo uit. Let ook op het uitzicht vanaf 2:30:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sBVRPT86xW8[/youtube]
33. 3 uur wachten, 6 uur vliegen en een onbekend aantal uren treinen vanaf Parijs...en je realiseert je ineens....dit was het. Nog eventjes en we zijn weer in Maarheeze. Maar eerst nog even overstappen.
En hiermee komt een einde aan weer een onvergetelijke week in één van mijn meest favoriete steden op aarde. Helaas ben ik niet toegekomen aan het oorspronkelijke doel van deze trip; het volledige metronet afreizen. Maar ja, ik kon bij het maken van de eerste plannen ook niet weten dat ik vrouwelijk gezelschap zou krijgen :). Dus dat doel heb ik verschoven naar een volgende trip. Ik hoop dan ook wat meer upstate en interstate treinreisjes te kunnen maken. Tot die tijd, eerst nog wat andere reisjes inplannen.
Voor de liefhebbers van geluid. Op mijn Soundcloud pagina (zie handtekening) nog 3 opnamen van gemaakte metroritten. Het erbij te vormen beeld laat ik aan jullie over. :)
1. Elke ochtend begint met een ontbijtje in ons hotel in Queensbridge, om ongeveer een uur later alweer klaar te staan op station 21 St/Queensbridge voor een goed gevuld dagje vol met indrukken.
2. Station 63 St/Lexington Avenue. Dit behoorlijk diep gelegen station staat al een tijdje in de steigers. Het station wordt namelijk verbonden met de toekomstige Second Avenue Subway. Ter illustratie, zo zag het station er enige tijd geleden nog uit. Ook toen ik hier dagelijks passeerde tijdens mijn laatste NYC trip in 2011.
3. Een bus in Manhattan.
4. Het schokkende nieuws uit Dallas heeft inmiddels ook New York bereikt.
5. Een voorbeeld van een controleopzet op een New Yorks metrostation. Soms leidt de trap naar beneden direct naar het perron, zoals hier het geval is. Betalen doe je met de MetroCard. Even swipen, en het poortje wordt ontgrendeld.
6. Station Canal Street
7. En bus in de buurt van 6th Avenue en Rockefeller Center.
8. Het gebruikelijke interieur van de nieuwe generatie metrostellen. In alle gevallen voorzien van een automatische afroep, en nieuwere generaties met dynamische reisinformatie.
9.
10. 9/11 Memorial.
11. Een gelede bus op Lexington Avenue.
12. Columbus Circle.
13. Times Square. De grote blauwe M is het oude logo van de MTA. Sporen van het verleden zijn nog volop terug te vinden door de gehele stad. Zo vind je de blauwe M niet alleen op Times Square....
14. ....maar ook in dit voormalige loket in Brooklyn.
15. De meeste stationsingangen van Times Square zijn aangepast aan de algehele ambiance van dit gebied.
16. Central Park, ook dit is New York City.
17. A-train op station Jay St/Metrotech, Brooklyn.
18. Een snelbus van de MTA. Dit soort bussen zijn net iets comfortabeler dan de gebruikelijke stadsbussen en bieden doordeweeks een snelle spitsverbinding tussen de belangrijkste zaken -en reisdistricten in Manhattan en andere stadsdelen. Doet hier een middagdutje nabij 5th Avenue.
19. Een TBP op Penn Station. Vanaf dit station reis je met Amtrak naar diverse delen van de VS, maar ook dichterbij huis, zoals richting Long Island met de Long Island Railroad (LIRR). En hier een TBP van New Jersey Transit, die niet alleen rechtstreekse treinen weergeeft, maar ook overstapmogelijkheden.
20. Een LIRR-trein op Penn Station.
21. Gezellig.
22. Lijn 6 op het zuidelijke eindpunt Brooklyn Bridge/City Hall. Is de 6 omcirkeld, dan stopt hij op alle tussengelegen stations. Geeft de ruit licht, dan slaat de 6 enkele stations over in The Bronx. Voor de filmliefhebbers: het was deze lijn die centraal stond in de geweldige klassieker 'The Taking of Pelham One Two Three' uit 1974, en de remake uit 2009.
23. Eenmaal op de Brooklyn Bridge geniet je van een formidabel uitzicht op Manhattan....als het qua weer meezit natuurlijk. Wat nu niet helemaal het geval was.
24. Ik had nog één specifiek doel voor ogen tijdens deze NYC trip. Een ritje maken met een R32-stel. Sommige van deze stellen bereiken een leeftijd van 50 jaar en zijn daarmee de oudste metrostellen die nog actief in dienst zijn op het New Yorkse metronet, voornamelijk op de C, J en Z. Veel stellen zijn al terzijde geschoven, en volgens de meest recente prognoses blijven de overgebleven stellen nog tot minstens 2017 in dienst. De R32 is voor mij een bijzondere metro. Naast het feit dat deze stellen een laatste nog actieve herinnering zijn aan de grimmige tijd die de metro achter de rug heeft, maakte ik mijn eerste rit in de New Yorkse metro in een R32-stel, toen ik net was aangekomen voor mijn eerste bezoek in 2005. Ik weet niet wanneer mijn volgende trip naar NYC op het programma staat, dus om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik het nuttige (een wandeling naar Brooklyn) gecombineerd met het aangename: een ritje met een R32 maken van Brooklyn naar Manhattan.
25. Het interieur.
26. Ook leuk aan de R32: meekijken met de machinist. Slechts een klein hokje scheidt de machinist van de passagiers. Hierdoor kun je gemakkelijk de gehele rit meekijken via de deur aan de voorzijde. Dit leverde de volgende video op:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ttQuoW6n-VQ[/youtube]
27. Het einddoel van deze rit was Harlem (met een overstap op Columbus Circle). Op zoek naar typisch Soul Food vond ik Amy Ruth's. Een specialist op het gebied van Chicken & Waffles.
28. Een gelede bus op Malcolm X Boulevard, Harlem.
29. Mijn laatste metrorit van deze NYC-trip, met de M.
30. NJ Transit bracht ons snel van Penn Station naar Newark Airport.
31. Om van het station op de luchthaven te komen, maak je gebruik van AirTrain Newark, een monorail.
32. Een ritje met AirTrain ziet er ongeveer zo uit. Let ook op het uitzicht vanaf 2:30:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sBVRPT86xW8[/youtube]
33. 3 uur wachten, 6 uur vliegen en een onbekend aantal uren treinen vanaf Parijs...en je realiseert je ineens....dit was het. Nog eventjes en we zijn weer in Maarheeze. Maar eerst nog even overstappen.
En hiermee komt een einde aan weer een onvergetelijke week in één van mijn meest favoriete steden op aarde. Helaas ben ik niet toegekomen aan het oorspronkelijke doel van deze trip; het volledige metronet afreizen. Maar ja, ik kon bij het maken van de eerste plannen ook niet weten dat ik vrouwelijk gezelschap zou krijgen :). Dus dat doel heb ik verschoven naar een volgende trip. Ik hoop dan ook wat meer upstate en interstate treinreisjes te kunnen maken. Tot die tijd, eerst nog wat andere reisjes inplannen.
Voor de liefhebbers van geluid. Op mijn Soundcloud pagina (zie handtekening) nog 3 opnamen van gemaakte metroritten. Het erbij te vormen beeld laat ik aan jullie over. :)