Pagina 1 van 1

New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 01:16
door Srananbloke
Deel 1 vind je hier.

1. Elke ochtend begint met een ontbijtje in ons hotel in Queensbridge, om ongeveer een uur later alweer klaar te staan op station 21 St/Queensbridge voor een goed gevuld dagje vol met indrukken.
Afbeelding

2. Station 63 St/Lexington Avenue. Dit behoorlijk diep gelegen station staat al een tijdje in de steigers. Het station wordt namelijk verbonden met de toekomstige Second Avenue Subway. Ter illustratie, zo zag het station er enige tijd geleden nog uit. Ook toen ik hier dagelijks passeerde tijdens mijn laatste NYC trip in 2011.
Afbeelding

3. Een bus in Manhattan.
Afbeelding

4. Het schokkende nieuws uit Dallas heeft inmiddels ook New York bereikt.
Afbeelding

5. Een voorbeeld van een controleopzet op een New Yorks metrostation. Soms leidt de trap naar beneden direct naar het perron, zoals hier het geval is. Betalen doe je met de MetroCard. Even swipen, en het poortje wordt ontgrendeld.
Afbeelding

6. Station Canal Street
Afbeelding

7. En bus in de buurt van 6th Avenue en Rockefeller Center.
Afbeelding

8. Het gebruikelijke interieur van de nieuwe generatie metrostellen. In alle gevallen voorzien van een automatische afroep, en nieuwere generaties met dynamische reisinformatie.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. 9/11 Memorial.
Afbeelding

11. Een gelede bus op Lexington Avenue.
Afbeelding

12. Columbus Circle.
Afbeelding

13. Times Square. De grote blauwe M is het oude logo van de MTA. Sporen van het verleden zijn nog volop terug te vinden door de gehele stad. Zo vind je de blauwe M niet alleen op Times Square....
Afbeelding

14. ....maar ook in dit voormalige loket in Brooklyn.
Afbeelding

15. De meeste stationsingangen van Times Square zijn aangepast aan de algehele ambiance van dit gebied.
Afbeelding

16. Central Park, ook dit is New York City.
Afbeelding

17. A-train op station Jay St/Metrotech, Brooklyn.
Afbeelding

18. Een snelbus van de MTA. Dit soort bussen zijn net iets comfortabeler dan de gebruikelijke stadsbussen en bieden doordeweeks een snelle spitsverbinding tussen de belangrijkste zaken -en reisdistricten in Manhattan en andere stadsdelen. Doet hier een middagdutje nabij 5th Avenue.
Afbeelding

19. Een TBP op Penn Station. Vanaf dit station reis je met Amtrak naar diverse delen van de VS, maar ook dichterbij huis, zoals richting Long Island met de Long Island Railroad (LIRR). En hier een TBP van New Jersey Transit, die niet alleen rechtstreekse treinen weergeeft, maar ook overstapmogelijkheden.
Afbeelding

20. Een LIRR-trein op Penn Station.
Afbeelding

21. Gezellig.
Afbeelding

22. Lijn 6 op het zuidelijke eindpunt Brooklyn Bridge/City Hall. Is de 6 omcirkeld, dan stopt hij op alle tussengelegen stations. Geeft de ruit licht, dan slaat de 6 enkele stations over in The Bronx. Voor de filmliefhebbers: het was deze lijn die centraal stond in de geweldige klassieker 'The Taking of Pelham One Two Three' uit 1974, en de remake uit 2009.
Afbeelding

23. Eenmaal op de Brooklyn Bridge geniet je van een formidabel uitzicht op Manhattan....als het qua weer meezit natuurlijk. Wat nu niet helemaal het geval was.
Afbeelding

24. Ik had nog één specifiek doel voor ogen tijdens deze NYC trip. Een ritje maken met een R32-stel. Sommige van deze stellen bereiken een leeftijd van 50 jaar en zijn daarmee de oudste metrostellen die nog actief in dienst zijn op het New Yorkse metronet, voornamelijk op de C, J en Z. Veel stellen zijn al terzijde geschoven, en volgens de meest recente prognoses blijven de overgebleven stellen nog tot minstens 2017 in dienst. De R32 is voor mij een bijzondere metro. Naast het feit dat deze stellen een laatste nog actieve herinnering zijn aan de grimmige tijd die de metro achter de rug heeft, maakte ik mijn eerste rit in de New Yorkse metro in een R32-stel, toen ik net was aangekomen voor mijn eerste bezoek in 2005. Ik weet niet wanneer mijn volgende trip naar NYC op het programma staat, dus om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik het nuttige (een wandeling naar Brooklyn) gecombineerd met het aangename: een ritje met een R32 maken van Brooklyn naar Manhattan.
Afbeelding

25. Het interieur.
Afbeelding

26. Ook leuk aan de R32: meekijken met de machinist. Slechts een klein hokje scheidt de machinist van de passagiers. Hierdoor kun je gemakkelijk de gehele rit meekijken via de deur aan de voorzijde. Dit leverde de volgende video op:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ttQuoW6n-VQ[/youtube]

27. Het einddoel van deze rit was Harlem (met een overstap op Columbus Circle). Op zoek naar typisch Soul Food vond ik Amy Ruth's. Een specialist op het gebied van Chicken & Waffles.
Afbeelding

28. Een gelede bus op Malcolm X Boulevard, Harlem.
Afbeelding

29. Mijn laatste metrorit van deze NYC-trip, met de M.
Afbeelding

30. NJ Transit bracht ons snel van Penn Station naar Newark Airport.
Afbeelding

31. Om van het station op de luchthaven te komen, maak je gebruik van AirTrain Newark, een monorail.
Afbeelding

32. Een ritje met AirTrain ziet er ongeveer zo uit. Let ook op het uitzicht vanaf 2:30:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sBVRPT86xW8[/youtube]

33. 3 uur wachten, 6 uur vliegen en een onbekend aantal uren treinen vanaf Parijs...en je realiseert je ineens....dit was het. Nog eventjes en we zijn weer in Maarheeze. Maar eerst nog even overstappen.
Afbeelding

En hiermee komt een einde aan weer een onvergetelijke week in één van mijn meest favoriete steden op aarde. Helaas ben ik niet toegekomen aan het oorspronkelijke doel van deze trip; het volledige metronet afreizen. Maar ja, ik kon bij het maken van de eerste plannen ook niet weten dat ik vrouwelijk gezelschap zou krijgen :). Dus dat doel heb ik verschoven naar een volgende trip. Ik hoop dan ook wat meer upstate en interstate treinreisjes te kunnen maken. Tot die tijd, eerst nog wat andere reisjes inplannen.

Voor de liefhebbers van geluid. Op mijn Soundcloud pagina (zie handtekening) nog 3 opnamen van gemaakte metroritten. Het erbij te vormen beeld laat ik aan jullie over. :)

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 02:12
door Ardan
Gaafheid :D
Maareh, in het eerste filmpje wordt vanaf minuut 4:00 iets omgeroepen dat blijkbaar vrij belangrijk is, ik kan er alleen geen zak van verstaan. Er werd iemand gezocht of zo.. wat was er allemaal aan de hand?

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 02:14
door mijack1985
Mooi man, echt geweldig.

Bedenk me nu ineens dat je in november naar NYC bent gegaan. Ik weet niet of je echt ook op de 22e daar was, maar town was het precies 50 jaar geleden dat Kennedy werd vermoord. Misschien vandaar die vele Kennedy artikelen

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 10:15
door Etienne
Leuk om OV te zien in andere steden op de wereld :pos:

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 11:13
door julsteren
Prachtig!

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 11:13
door marlies
Die metro's zijn wel echt smerig lang ook zeg, als die perrons een indicatie zijn.

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 12:50
door Meltrain
Wauw, dit verslag geeft een mooie indruk van New York. :D Uiteraard is het verslag zelf ook mooi.
Bedankt daarvoor. :pos:

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 13:04
door Milco
Leuk verslag weer!

Ik wist niet dat er een bus naar Amsterdam reed :lol:

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 13:34
door Srananbloke
Bedankt voor de reacties! :D
Ardan schreef:Maareh, in het eerste filmpje wordt vanaf minuut 4:00 iets omgeroepen dat blijkbaar vrij belangrijk is, ik kan er alleen geen zak van verstaan. Er werd iemand gezocht of zo.. wat was er allemaal aan de hand?
Het is inderdaad heel onduidelijk. De kwaliteit van de speeches van de conducteurs varieert per persoon, en is uiteraard ook afhankelijk van de achtergrondgeluiden (tunnel, mensen etc). Maar als ik het zo terugluister dan gaat het hier om een veiligheidsvoorschrift. Er zijn er sowieso 2 die je regelmatig voorbij hoort komen, zowel handmatig als via de automatische afroep:
1) 'If you see something, say something'. Dus personen die zich verdacht gedragen, objecten die onbeheerd worden achtergelaten enz.
2) Een waarschuwing met betrekking tot het binnenrijden van metro's op de stations. Daar gaat het in dit geval om. Er schijnen jaarlijks behoorlijk wat slachtoffers te vallen op de rails. Zij het omdat ze het perron afspringen om een telefoon o.i.d. te pakken of omdat ze om wat voor reden dan ook op de rails vallen.

Wat ik ook regelmatig voorbij heb horen komen was een oproep vanwege de vermissing van een autistische jongen van een jaar of 16. Zijn foto's waren overal te vinden. Op stations, in hotels enz.
mijack1985 schreef:Bedenk me nu ineens dat je in november naar NYC bent gegaan. Ik weet niet of je echt ook op de 22e daar was, maar town was het precies 50 jaar geleden dat Kennedy werd vermoord. Misschien vandaar die vele Kennedy artikelen
Klopt, die stand was promotiemateriaal voor een dramaserie van National Geographic. Die is hier ook uitgezonden in november. Die kopie van de NY Times heb ik ook meegenomen, leuk hebbedingetje :)
marlies schreef:Die metro's zijn wel echt smerig lang ook zeg, als die perrons een indicatie zijn.
Zowel de perrons als de metro’s zijn inderdaad behoorlijk lang. En die metro’s rijden vaak schrikbarend hard het station in. :?
milco schreef:Ik wist niet dat er een bus naar Amsterdam reed :lol:
Amsterdam Avenue :D

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 18:27
door deadlock
marlies schreef:Die metro's zijn wel echt smerig lang ook zeg, als die perrons een indicatie zijn.
Ja en ze rijden praktisch altijd op volle sterkte en daar komt nog bij dat er halverwege de trein nog een machinist in één van de cabines zit. Het is echt bizar inefficiënt en kost klappen met geld. Die halte afroep en informatie op de perrons is alleen aanwezig op een aantal lijnen op Manhattan en nergens anders. Als je de metro naar JFK wilt nemen (Far Rockaway) sta je bij halte Brooklyn Bridge op een perron wat je zelfs om 16:00 zo aan zou kunnen treffen in een creepy moordscene uit een film. En de rest van de lijnen wordt daarna bovengronds niet veel beter heel eerlijk gezegd.

Ik had trouwens vanaf Newark naar NYC-Penn Station(de halte daarvoor is New Jersey Penn Station herpaderp) een TRAXX met dubbeldeksrijtuigen. Heel comfortabel materieel. Ergens onderweg zie je dan ook nog een bordje dat er omgeschakeld moet worden van 11KV naar 25KV.

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 18:37
door deadlock
Ik ga trouwens je topic niet kapen maar toch ff snel deze geüploadet die ik vlak na mijn aankomst afgelopen zomer heb gemaakt. Dat gaat best hard:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eHBuzmAPx-k[/youtube]

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 18:59
door Ardan
Belachelijk hard het station binnenrijden? Ik heb dit filmpje bekeken en nog meer cabrides van de NYse metro, maar ik vind het allemaal maar langzaam gaan...

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 21:21
door Timon91
Gaaf :) Net als het eerste deel zeer de moeite waard! :pos:

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 21:50
door Srananbloke
Ardan schreef:Belachelijk hard het station binnenrijden? Ik heb dit filmpje bekeken en nog meer cabrides van de NYse metro, maar ik vind het allemaal maar langzaam gaan...
In het geval van mijn video had ik het niet echt mee. Ik had gehoopt op een snelle rit in de R32, maar dat viel aardig tegen. Die dispatch-stop maakte het ook niet beter. Ik heb die metro's met een veel hogere snelheid diverse stations in Manhattan zien binnenrijden.

Op een station als 63th/Lexington (wat momenteel in de steigers staat) merk je duidelijk de impact van zo'n snelheid. De metro's komen hard binnen en rijden net zo hard weg, en weinig ruimte om even flink aan de kant te gaan bij het binnenrijden. Die waarschuwingen die zowel op de perrons als in de metro's worden verspreid zijn er niet voor niets.
deadlock schreef:Als je de metro naar JFK wilt nemen (Far Rockaway) sta je bij halte Brooklyn Bridge op een perron wat je zelfs om 16:00 zo aan zou kunnen treffen in een creepy moordscene uit een film. En de rest van de lijnen wordt daarna bovengronds niet veel beter heel eerlijk gezegd.
Klopt. Ik heb dergelijke scenes vooral in Brooklyn en Queens gezien. Als je gebruik maakt van expreslijnen raas je langs opvallend lege perrons van local stations die zich vaak toch onder behoorlijk dichtbevolkte wijken bevinden. En dat tijdens de spits terwijl de parallel lopende local net zo frequent en drukbezet is.

Toen ik er 2 jaar geleden was heb ik de proef op de som genomen en ben ik een paar keer op van die dieper in Queens en Brooklyn gelegen local stations uitgestapt, wachtend op de volgende metro puur om te kijken wat voor activiteit er zoal is. Los van een MTA-medewerker in het loket is er geen volk te bekennen....tot ongeveer een minuut voor het vertrek van de volgende metro als het ineens heel druk wordt :? . Nou voel ik me volkomen veilig in NYC, maar ik kan me voorstellen dat ik dat wachtexperimentje wel anders had ervaren in de jaren '70 of '80.

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 23:47
door Thom91
Ardan schreef:Belachelijk hard het station binnenrijden? Ik heb dit filmpje bekeken en nog meer cabrides van de NYse metro, maar ik vind het allemaal maar langzaam gaan...
Zeker 40 of 50, en met een hels lawaai. NYC Subway, na Parijs mijn favoriet.

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: ma 06 jan 2014, 07:39
door deadlock
Srananbloke schreef:Nou voel ik me volkomen veilig in NYC, maar ik kan me voorstellen dat ik dat wachtexperimentje wel anders had ervaren in de jaren '70 of '80.
Halverwege de jaren '90 was het er nog vrij gevaarlijk zelfs ;)

Re: New York City deel 2: Nog meer indrukken (31 foto's)

Geplaatst: ma 06 jan 2014, 12:30
door Srananbloke
deadlock schreef:Halverwege de jaren '90 was het er nog vrij gevaarlijk zelfs ;)
Oh dat geloof ik wel ja :) Ik heb weleens ergens gelezen dat de criminaliteitscijfers in de vroege jaren '90 op recordhoogtes stonden. Maar volgens mij waren plaatjes als deze toen niet meer zo gebruikelijk.