mb90 on Tour #69: Een dagje wandelen door Liège (57 foto's)
Geplaatst: za 11 jan 2014, 22:35
Vorige week zaterdag (4 januari) ben ik weer eens een dagje naar het buitenland gegaan. Het werd België en wel de stad Liège (Luik). Met de trein, maar niet via Maastricht, maar via België. Heen via Antwerpen – Hasselt, terug via Antwerpen – Mechelen – Leuven. Iets duurder dan via Maastricht, wel een keer leuk voor de afwisseling. Grote delen van die trajecten zijn namelijk nieuw voor mij. :)
De reis begon vroeg met een metrorit om 6:45 uur vanaf Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Daar kocht ik een weekendretour en kon de reis beginnen. Oude gewoonten komen bij de Benelux 2.0. ook weer voor, de reis begon namelijk met vertraging. Hier met +5 op de borden met de digitale rijtuigindeling op het perron (en met nog een fout), wat uiteindelijk +10 werd bij vertrek:
Een rustige trein bracht mij naar Antwerpen. Onderweg bleek ook dat de trein best ruime rijtijden heeft, bij vertrek vanuit Roosendaal was het nog steeds +10, maar in Antwerpen bij vertrek +2:
Naast de trein was het ook op Antwerpen-Centraal zelf nog erg rustig, nog net tijdens de 'blaue stunde' is dit de hal vanaf verdieping 0:
(en nee, deze foto was niet van vorig jaar... )
Op -2 stond de Belgische HSL-pendel nog klaar voor de korte rit naar Noorderkempen. Deze IR608 wordt gereden door deze Desiro:
En op -1 stond mijn trein naar Liège-Guillemins al klaar. Een foto vlak voor vertrek met mijn mobiel:
Het werd dus de rechter Break die ook nog eens een ander stel bij zich had. Het stel waar ik in zat was niet zo druk en voerde mij voor een steeds minder vlak wordend Vlaams landschap, waarbij ik na het kopmaken in Aarschot uitkwam in Hasselt. Hier was het stel waar ik in zat het achterste treinstel worden en in Hasselt bleef deze ook achter. In Nederland wordt dat nog aangegeven op de borden op de perrons, maar hier zijn ze nog niet zover . Dat werd dus overstappen in Hasselt naar het andere stel, waar het iets drukker was, maar zeker niet vol. Het Vlaamse landschap werd na Tongeren het Waalse landschap en de stationsnamen waren ook direct allemaal in het Frans (als ze überhaupt werden omgeroepen ). Bij Herstal werd de afdaling naar Liège ingezet. Ik maakte de rit niet helemaal af naar Guillemins, maar ik stapte na een reis van 2 uur uit in Liège-Palais, zodat ik meteen in het centrum was. Dus ook al vrij snel bij het Place Saint-Lambert. Het busstation in het centrum:
Iets meer dan 2 jaar geleden kwam dit plein echter een stuk slechter in het nieuws. Een aanslag zorgde voor een bloedbad en kostte verschillende levens. De bloemen van de herdenking zijn nog links van de onderstaande Citea te zien:
De Citea’s zie je, net als de Van Hools, veel op de buslijnen in Liège. Hier ook weer een Citea en wel op lijn 88 naar Lantin:
Dan naar de Meuse (de Maas). De plek waar ik Liège vroeger eigenlijk vooral van kon. Hier reed je altijd langs opweg naar de vakantie Zuid-Europa. Nu is dit gelukkig niet meer zo. Hier wat foto’s van deze altijd ‘schone’ rivier. De Meuse loopt hier overigens in 2 delen doorheen. Dit is het (op de kaart) linker deel, met de auto kom je langs het rechter deel. De Meuse naar het noorden:
En naar het zuiden met wat meer van de bekende grauwe flats langs de rivier:
En wat later met 2 bussen op de westelijke oever:
Als laatste van de Meuse de brug waarvanaf deze foto’s gemaakt zijn. Wel mooi, maar ook weer een beetje grauw:
Daarna liep ik nog een stukje langs de Meuse naar het noorden, richting de Grand Curtius. Een gebouw wat je hier tussen de grauwe gebouwen niet echt verwacht:
Daar kwam ook deze Van Hool op lijn 5 naar La Paealle langs:
Daarna liep ik 2 straatjes verder, waar mij weer een fraai gebouw tegemoet kwam. Deze Eglise Saint Barthelemy:
Over het plein voor deze basiliek rijden ook een aantal bussen. Hier bijvoorbeeld lijn 1 naar Coronmeuse:
Lopend richting het centrum kwam de volgende bus mij tegemoet. Lijn 4 naar Mediacite:
De reden dat ik weer terugliep was dit steegje. Een erg smal steegje tussen de Rue du Pont en de En Neuvice. Of dit steegje ook smaller is dan het smalste steegje van Dordrecht weet ik niet, maar dat je ook hier elkaar niet kan passeren werd wel duidelijk. Dit is het steegje, wat overigens niet erg fris rook:
En zo zie je dit steegje als je vanuit een andere straat komt. Nauwelijks dus, maar het ligt links achter het pand met de bruin gekleurde kozijnen:
Toen was het tijd om naar mijn hoofddoel van deze reis te gaan. Onderweg kwam nog wel deze bus op lijn 4 langs:
Maar daarna was het dan toch tijd voor de Montagne de Bueren :
Een trap met 374 die een hoogteverschil van een kleine 100 meter overbrugt. Dat zorgt boven na een pittige klim voor dit fraaie uitzicht over de stad:
Vanaf de bovenste trede kun je echter nog verder omhoog, naar de Citadelle, en dat deed ik ook. Bij dit monument…:
…heb je een nog fraaier uitzicht over de stad en haar omgeving:
Ingezoomd op de Meuse:
En ook op het fraaie station Guillemins, wat alleen niet echt in de omgeving past, maar daarover later meer:
Na een lunchpauze begon de wandeling naar beneden. Niet via de Montange de Bueren, maar wel via een andere trap, deze was alleen een stuk minder heftig en minder lang:
Om daarna via dit wijkje met straatjes waar inparkeren met de handrem geen overbodige luxe is…:
…om daarna weer uit te komen bij station Liège-Palais. De treinen komen hier uit een tunnel en zien alleen bij dit station even daglicht:
Via het koninklijke operagebouw wilde ik daarna de busbaan volgen naar Liège-Guillemins. Eerst kwam dus het operagebouw aan de beurt:
Met daaromheen een aantal bushaltes. Eerst eentje met lijn 377. Een lijn die door een pachter gereden wordt, maar omdat er veel van zijn en ik deze niet weet zet ik onderaan de foto gewoon de naam TEC (ook bij andere foto’s straks van pachters). Lijn 377 dus met deze Mercedes-Benz Connecto:
En andere kant weer eens een Citea, dit keer eentje op lijn 9 naar Huy (Hoei):
Daarna was ik zo op de Boulevard de la Sauvenière. Hier loopt door de middenberm de busbaan tussen Guillemins en Saint-Lambert. Hier rijden vele bussen. Een daarvan is lijn 3 met deze Citea en rechtsbovenin de foto de Collegiale Saint-Martin:
Na een saai stuk op deze boulevard, verandert deze van naam en wordt het de Boulevard d’Avroy. In het gelijknamige park is een circus aan de gang en daar trof ik opnieuw een Citea en ook nu weer op lijn 9, alleen nu naar Liège Opera:
Met vanaf de andere kant weer eens een Van Hool en wel op lijn 1 naar Guillemins:
En met niet veel later een oudje vanaf dezelfde kant op de al genoemde lijn 377. Een O405:
Na deze foto verliet ik even de busbaan om via deze beeldentuin:
Nog even een kijkje te nemen bij de Meuse. Om precies te zijn bij de Pont Albert 1er. Uiteraard was Albert zelf hier ook bij aanwezig, namelijk rechts op het paard:
En la Meuse richting het noorden, waar ik dus eerder deze dag was:
Vanaf hier was het nog maar een rechte weg naar Liège-Guillemins. Daar stond al meteen een reeks 18 klaar met M6-rijtuigen die klaar stonden om als IC naar Knokke te gaan:
Een station wat modern oogt, maar wat hier eigenlijk niet past met de grauwe huizen eromheen. Hier te zien met wel wat nieuwbouw op de achtergrond en vooraan 2 bussen:
Vanaf de andere kant kwam weer een Citea. Dit keer op lijn 2:
Voor een foto van de buitenkant van het station ging ik naar de brug die op de achtergrond bij de vorige foto te zien was. Daar was dit het uitzicht met dus het station, links de stad, rechts de Eglise du Sacre-Coeur de Cointe en vanuit het station vertrok de loc 1854 met I11-rijtuigen als IC 537 naar Oostende:
Terug bij het station vertrok net een combi van een oude Break en een vernieuwde als IR naar Antwerpen:
Dan 2 overzichtsfoto’s van het station wat nog altijd erg fotogeniek blijft :
Toen was het tijd voor het internationale kwartier. De eerste is deze ICE 17 die met een Hispeed-stel naar Frankfurt reed:
Vanaf spoor 4 vertrok die L-trein naar Maastricht. Sinds de nieuwe dienstregeling niet meer met een klassiekje, maar met een Break zoals hier te zien is:
Vanaf spoor 5 vertrok vlak daarna de IR 119 naar Luxembourg met deze CFL-loc en 3 Belgische I10-rijtuigen:
En als laatste van dit internationale kwartiertje de IR vanuit Aachen. Gereden door een klassiekje:
Als laatste foto vanuit Liège nog eentje van een bus bij dit station. Deze Van Hool op lijn 30 met op de achtergrond het station:
Want hierna vond ik het wel tijd om weer langzaam terug te keren richting Nederland. Dit keer weer via een andere route dan de heenweg. De reis begon met een rit met IC 538 naar Leuven. Een rit die na de lange klim naar Ans over de HSL langs de E40 snelde. De trein reed hier namelijk met 200 km/h langs de snelweg . Na iets meer dan een half uurtje was ik dus alweer in Leuven. De eerste keer dat ik hier was en het waren ook maar 6 minuutjes dit keer. Wel had ik tijd voor 2 foto’s met mijn mobiel van de leuk vormgegeven stationsoverkapping:
Hier kom ik nog wel vaker terug. :) De trein waarmee ik nu verder ging was de Varkensneus (AM75) die als IR naar Mechelen en verder naar Sint-Niklaas reed. Onderweg werden allerlei kleine stationnetjes aangedaan met als hoogtepunt (qua naam) het station Muizen. Die ik overigens niet zag lopen en dus kwam ik zonder problemen aan in Mechelen. Hier was het de hoogste tijd voor een bakje met frieten, maar niet voordat ik deze foto maakte van de bussen die op het punt stonden om vanaf het busstation te vertrekken:
Met een lekker bakje friet ging ik weer terug naar het station voor een rit met de Benelux 2.0 terug naar Rotterdam. Het werd IC t1250 die een heel stuk drukker was dan de rit op de heenweg. Vooral tussen Antwerpen en Roosendaal, waarbij er de nodige staplaatsen waren en er nog de nodige grenskaartjes gekocht moesten worden bij de Belgische conductrice tussen Roosendaal grens en Roosendaal. Door de drukte was er ook een kleine vertraging op de rest van de reis naar Rotterdam, maar deze werd nooit groter dan +3. Hierdoor kon na aankomst nog net de combinatie met 2 Traxx-en naast elkaar gefotografeerd worden (wel met mijn mobiel). Links de 186 116 met de IC Direct op 12 en rechts mijn IC vanuit België op 11:
Na een rustige metrorit met opnieuw lijn E kwam ik niet veel later, om 19:15 uur, weer thuis na deze leuke dag.
De reis begon vroeg met een metrorit om 6:45 uur vanaf Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Daar kocht ik een weekendretour en kon de reis beginnen. Oude gewoonten komen bij de Benelux 2.0. ook weer voor, de reis begon namelijk met vertraging. Hier met +5 op de borden met de digitale rijtuigindeling op het perron (en met nog een fout), wat uiteindelijk +10 werd bij vertrek:
Een rustige trein bracht mij naar Antwerpen. Onderweg bleek ook dat de trein best ruime rijtijden heeft, bij vertrek vanuit Roosendaal was het nog steeds +10, maar in Antwerpen bij vertrek +2:
Naast de trein was het ook op Antwerpen-Centraal zelf nog erg rustig, nog net tijdens de 'blaue stunde' is dit de hal vanaf verdieping 0:
(en nee, deze foto was niet van vorig jaar... )
Op -2 stond de Belgische HSL-pendel nog klaar voor de korte rit naar Noorderkempen. Deze IR608 wordt gereden door deze Desiro:
En op -1 stond mijn trein naar Liège-Guillemins al klaar. Een foto vlak voor vertrek met mijn mobiel:
Het werd dus de rechter Break die ook nog eens een ander stel bij zich had. Het stel waar ik in zat was niet zo druk en voerde mij voor een steeds minder vlak wordend Vlaams landschap, waarbij ik na het kopmaken in Aarschot uitkwam in Hasselt. Hier was het stel waar ik in zat het achterste treinstel worden en in Hasselt bleef deze ook achter. In Nederland wordt dat nog aangegeven op de borden op de perrons, maar hier zijn ze nog niet zover . Dat werd dus overstappen in Hasselt naar het andere stel, waar het iets drukker was, maar zeker niet vol. Het Vlaamse landschap werd na Tongeren het Waalse landschap en de stationsnamen waren ook direct allemaal in het Frans (als ze überhaupt werden omgeroepen ). Bij Herstal werd de afdaling naar Liège ingezet. Ik maakte de rit niet helemaal af naar Guillemins, maar ik stapte na een reis van 2 uur uit in Liège-Palais, zodat ik meteen in het centrum was. Dus ook al vrij snel bij het Place Saint-Lambert. Het busstation in het centrum:
Iets meer dan 2 jaar geleden kwam dit plein echter een stuk slechter in het nieuws. Een aanslag zorgde voor een bloedbad en kostte verschillende levens. De bloemen van de herdenking zijn nog links van de onderstaande Citea te zien:
De Citea’s zie je, net als de Van Hools, veel op de buslijnen in Liège. Hier ook weer een Citea en wel op lijn 88 naar Lantin:
Dan naar de Meuse (de Maas). De plek waar ik Liège vroeger eigenlijk vooral van kon. Hier reed je altijd langs opweg naar de vakantie Zuid-Europa. Nu is dit gelukkig niet meer zo. Hier wat foto’s van deze altijd ‘schone’ rivier. De Meuse loopt hier overigens in 2 delen doorheen. Dit is het (op de kaart) linker deel, met de auto kom je langs het rechter deel. De Meuse naar het noorden:
En naar het zuiden met wat meer van de bekende grauwe flats langs de rivier:
En wat later met 2 bussen op de westelijke oever:
Als laatste van de Meuse de brug waarvanaf deze foto’s gemaakt zijn. Wel mooi, maar ook weer een beetje grauw:
Daarna liep ik nog een stukje langs de Meuse naar het noorden, richting de Grand Curtius. Een gebouw wat je hier tussen de grauwe gebouwen niet echt verwacht:
Daar kwam ook deze Van Hool op lijn 5 naar La Paealle langs:
Daarna liep ik 2 straatjes verder, waar mij weer een fraai gebouw tegemoet kwam. Deze Eglise Saint Barthelemy:
Over het plein voor deze basiliek rijden ook een aantal bussen. Hier bijvoorbeeld lijn 1 naar Coronmeuse:
Lopend richting het centrum kwam de volgende bus mij tegemoet. Lijn 4 naar Mediacite:
De reden dat ik weer terugliep was dit steegje. Een erg smal steegje tussen de Rue du Pont en de En Neuvice. Of dit steegje ook smaller is dan het smalste steegje van Dordrecht weet ik niet, maar dat je ook hier elkaar niet kan passeren werd wel duidelijk. Dit is het steegje, wat overigens niet erg fris rook:
En zo zie je dit steegje als je vanuit een andere straat komt. Nauwelijks dus, maar het ligt links achter het pand met de bruin gekleurde kozijnen:
Toen was het tijd om naar mijn hoofddoel van deze reis te gaan. Onderweg kwam nog wel deze bus op lijn 4 langs:
Maar daarna was het dan toch tijd voor de Montagne de Bueren :
Een trap met 374 die een hoogteverschil van een kleine 100 meter overbrugt. Dat zorgt boven na een pittige klim voor dit fraaie uitzicht over de stad:
Vanaf de bovenste trede kun je echter nog verder omhoog, naar de Citadelle, en dat deed ik ook. Bij dit monument…:
…heb je een nog fraaier uitzicht over de stad en haar omgeving:
Ingezoomd op de Meuse:
En ook op het fraaie station Guillemins, wat alleen niet echt in de omgeving past, maar daarover later meer:
Na een lunchpauze begon de wandeling naar beneden. Niet via de Montange de Bueren, maar wel via een andere trap, deze was alleen een stuk minder heftig en minder lang:
Om daarna via dit wijkje met straatjes waar inparkeren met de handrem geen overbodige luxe is…:
…om daarna weer uit te komen bij station Liège-Palais. De treinen komen hier uit een tunnel en zien alleen bij dit station even daglicht:
Via het koninklijke operagebouw wilde ik daarna de busbaan volgen naar Liège-Guillemins. Eerst kwam dus het operagebouw aan de beurt:
Met daaromheen een aantal bushaltes. Eerst eentje met lijn 377. Een lijn die door een pachter gereden wordt, maar omdat er veel van zijn en ik deze niet weet zet ik onderaan de foto gewoon de naam TEC (ook bij andere foto’s straks van pachters). Lijn 377 dus met deze Mercedes-Benz Connecto:
En andere kant weer eens een Citea, dit keer eentje op lijn 9 naar Huy (Hoei):
Daarna was ik zo op de Boulevard de la Sauvenière. Hier loopt door de middenberm de busbaan tussen Guillemins en Saint-Lambert. Hier rijden vele bussen. Een daarvan is lijn 3 met deze Citea en rechtsbovenin de foto de Collegiale Saint-Martin:
Na een saai stuk op deze boulevard, verandert deze van naam en wordt het de Boulevard d’Avroy. In het gelijknamige park is een circus aan de gang en daar trof ik opnieuw een Citea en ook nu weer op lijn 9, alleen nu naar Liège Opera:
Met vanaf de andere kant weer eens een Van Hool en wel op lijn 1 naar Guillemins:
En met niet veel later een oudje vanaf dezelfde kant op de al genoemde lijn 377. Een O405:
Na deze foto verliet ik even de busbaan om via deze beeldentuin:
Nog even een kijkje te nemen bij de Meuse. Om precies te zijn bij de Pont Albert 1er. Uiteraard was Albert zelf hier ook bij aanwezig, namelijk rechts op het paard:
En la Meuse richting het noorden, waar ik dus eerder deze dag was:
Vanaf hier was het nog maar een rechte weg naar Liège-Guillemins. Daar stond al meteen een reeks 18 klaar met M6-rijtuigen die klaar stonden om als IC naar Knokke te gaan:
Een station wat modern oogt, maar wat hier eigenlijk niet past met de grauwe huizen eromheen. Hier te zien met wel wat nieuwbouw op de achtergrond en vooraan 2 bussen:
Vanaf de andere kant kwam weer een Citea. Dit keer op lijn 2:
Voor een foto van de buitenkant van het station ging ik naar de brug die op de achtergrond bij de vorige foto te zien was. Daar was dit het uitzicht met dus het station, links de stad, rechts de Eglise du Sacre-Coeur de Cointe en vanuit het station vertrok de loc 1854 met I11-rijtuigen als IC 537 naar Oostende:
Terug bij het station vertrok net een combi van een oude Break en een vernieuwde als IR naar Antwerpen:
Dan 2 overzichtsfoto’s van het station wat nog altijd erg fotogeniek blijft :
Toen was het tijd voor het internationale kwartier. De eerste is deze ICE 17 die met een Hispeed-stel naar Frankfurt reed:
Vanaf spoor 4 vertrok die L-trein naar Maastricht. Sinds de nieuwe dienstregeling niet meer met een klassiekje, maar met een Break zoals hier te zien is:
Vanaf spoor 5 vertrok vlak daarna de IR 119 naar Luxembourg met deze CFL-loc en 3 Belgische I10-rijtuigen:
En als laatste van dit internationale kwartiertje de IR vanuit Aachen. Gereden door een klassiekje:
Als laatste foto vanuit Liège nog eentje van een bus bij dit station. Deze Van Hool op lijn 30 met op de achtergrond het station:
Want hierna vond ik het wel tijd om weer langzaam terug te keren richting Nederland. Dit keer weer via een andere route dan de heenweg. De reis begon met een rit met IC 538 naar Leuven. Een rit die na de lange klim naar Ans over de HSL langs de E40 snelde. De trein reed hier namelijk met 200 km/h langs de snelweg . Na iets meer dan een half uurtje was ik dus alweer in Leuven. De eerste keer dat ik hier was en het waren ook maar 6 minuutjes dit keer. Wel had ik tijd voor 2 foto’s met mijn mobiel van de leuk vormgegeven stationsoverkapping:
Hier kom ik nog wel vaker terug. :) De trein waarmee ik nu verder ging was de Varkensneus (AM75) die als IR naar Mechelen en verder naar Sint-Niklaas reed. Onderweg werden allerlei kleine stationnetjes aangedaan met als hoogtepunt (qua naam) het station Muizen. Die ik overigens niet zag lopen en dus kwam ik zonder problemen aan in Mechelen. Hier was het de hoogste tijd voor een bakje met frieten, maar niet voordat ik deze foto maakte van de bussen die op het punt stonden om vanaf het busstation te vertrekken:
Met een lekker bakje friet ging ik weer terug naar het station voor een rit met de Benelux 2.0 terug naar Rotterdam. Het werd IC t1250 die een heel stuk drukker was dan de rit op de heenweg. Vooral tussen Antwerpen en Roosendaal, waarbij er de nodige staplaatsen waren en er nog de nodige grenskaartjes gekocht moesten worden bij de Belgische conductrice tussen Roosendaal grens en Roosendaal. Door de drukte was er ook een kleine vertraging op de rest van de reis naar Rotterdam, maar deze werd nooit groter dan +3. Hierdoor kon na aankomst nog net de combinatie met 2 Traxx-en naast elkaar gefotografeerd worden (wel met mijn mobiel). Links de 186 116 met de IC Direct op 12 en rechts mijn IC vanuit België op 11:
Na een rustige metrorit met opnieuw lijn E kwam ik niet veel later, om 19:15 uur, weer thuis na deze leuke dag.