Waarom zou de Nederlandse overheid het verschil moeten betalen tussen de buslijn die voor €18 commercieel uitgevoerd kan worden en naar jouw ideeën eerder in dit topic voor €10 publiekelijk uitgevoerd kan worden (dus €8 per persoon plus extra kosten die je maakt op onrendabele ritten).
Waarom kan die €8 niet gewoon betaald worden door de reiziger? Dat staat, lijkt mij, behoorlijk in balans, tot het feit dat de vluchten vanaf Weeze een stuk goedkoper zijn dan vanuit Nederlandse luchthavens? Netto gezien blijft het volgens mij toch altijd rendabel om over Weeze te vliegen: de vlucht kost extreem minder geld, het voor- en natransport kost ietsjes meer.
Als die bussen in jouw ogen goedkoper moeten, vind ik dat die kosten verhaald moeten worden op luchthaven Weeze of op de Duitse overheid, die kunnen die kosten dan weer dekken met verhoogde luchthavenbelasting, zo komen de kosten bij de luchtvaartmaatschappijen terecht en doordat die dan waarschijnlijk de prijzen voor de tickets verhogen komen de kosten voor de busverbinding indirect toch weer bij de reiziger terecht.
Nogmaals, en waar de hele discussie volgens mij op neer komt: waarom moet de Nederlandse overheid het verschil betalen tussen een commerciële busverbinding naar Weeze en een publieke busverbinding naar Weeze?
Ik zie niet hoe dit relevant is voor de discussie, maar goed... ik zie het bezoeken van familie of vrienden ook als een soort vakantie, met als enige uitzondering dat je de bestemming niet voor het uitkiezen hebt.Mensen vliegen niet alleen voor vakantie hè. Je hebt ook mensen die naar hun familie vliegen, of voor hun werk, of studie, of wat dan ook.
Ik reis ook regelmatig met het vliegtuig om deze redenen (studie en familiebezoek).
Dan geldt voor een normale luchthaven inderdaad dat mensen ook vliegen voor andere motieven: bijv. werk en studie, voor Weeze is dat echter veel minder of zelfs niet het geval.
Het aandeel vakantiereizigers én familie/vriendenbezoekers is maar liefst 93% versus 7% die voor hun werk vliegen (studie als motief wordt niet eens genoemd bij Weeze). Bron: http://www.therouteshop.com/profiles/we ... #routesTab
Bij Schiphol is die verhouding 63% familie/vriendenbezoekers versus 37% overige redenen (waaronder 31% werk en 4% studie). Bron: https://www.schiphol.nl/en/route-develo ... ort-facts/
In conclusie, nee, de meeste mensen die vanaf luchthaven Weeze vliegen gaan wel degelijk op vakantie of bezoeken familie/vrienden. Er is slechts een hele kleine groep mensen die de luchthaven voor hun werk gebruikt.