Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Waarom stop je tussen Zwolle en Amsterdam alleen in het rustige Lelystad en niet in het veel drukkere Almere?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

In mijn dienstregeling naar ik mee bezig ben heb ik inderdaad voor IC enkel Almere opgenomen en niet Lelystad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Waarom stop je tussen Zwolle en Amsterdam alleen in het rustige Lelystad en niet in het veel drukkere Almere?
Almere kun je natuurlijk ook goed geheel met sprinters bedienen in een hoge frequentie. Ik zou intercity's overigens wel in Almere Centrum laten stoppen. Dit verzekerd ook dat je vanuit Almere makkelijk, snel en rechtstreeks in noordoostelijke richting kunt reizen. Voor de bediening van Amsterdam is het sec niet nodig, omdat veel reizigers in Almere toch al geneigd zijn "in hun eigen wijk" de sprinter te nemen, in plaats van om re reizen via het station Centrum voor de intercity.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Voor Almere zou ik, naast de basisstructuur van de IC's en de sprinters, kiezen voor aanvullende zonetreinen in de spits: deze stoppen tussen Oostvaarders en Poort op alle stations, en rijden vervolgens non-stop naar de belangrijkste bestemmingen (CS resp. Duivendrecht, Zuid en Schiphol).
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Het lastige van Almere is dat er slechts 2 sporen zijn. Almere heeft 6 stations. Dus je kunt slechts 2 scenario's nemen. 1. Redelijk veel IC/sneltreinen nemen waarbij er weinig stoptreinen rijden. 2. Veel frequente stoptreinen maar geen sneltreinen of IC treinen(of een langzamere IC treinen). In dit systeem verlies Lelystad zijn IC en wordt de IC Zwolle Amsterdam/Schiphol via Amersfoort en Hilversum geleid.

Beide opties hebben zijn voor en nadelen maar zijn beide niet perfect.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Volgens mij heb ik al wel eens een uitwerking gezien waarin er elke 10 minuten een sprinter + elke 10 minuten een IC naar de Zuidtak + elke 10 minuten een IC naar Amsterdam C op Almere Centrum was. Er zijn dus best nog wel wat variaties in de scenario's mogelijk.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Op het drukste deel van de 2-sporige Flevolijn is prima een drg met 14x/uur een trein mogelijk.
Ik heb ooit zitten rekenen met:
* 4x/uur doorgaande IC die alleen in Lelystad en Almere-C stopt
* 4x/uur sprinter vanaf Almere-C naar Weesp e.v., die in Almere 4x/uur aansluit op de IC's naar Lelystad en Zwolle e.v.
* 4x/uur zonetrein vanaf Oostvaarders, tot Muziekwijk stoppend op alle stations, en dan non-stop naar CS of naar Duivendrecht, Zuid en Schiphol
* en dan nog 2x/uur een zonetrein vanaf Lelystad (stoppend tot) Naarden-Bussum en daarna alleen naar Hilversum en Utrecht
En dat paste prima op de sporen, wanneer (over een paar jaar) de "buitensporen" op Weesp worden aangelegd, waardoor de Flevolandse zonetrein op Weesp de halterende sprinters kan inhalen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:Het lastige van Almere is dat er slechts 2 sporen zijn.
Het leuke van dit topic is dat het over de lange termijn gaat (of zou moeten gaan). Het hoeft niet allemaal op de huidige infra te passen. Op de lange termijn gaat die spoorverdubbeling sporen in Almere er vast wel een keer komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

reisthijs schreef:
hidihi schreef:Het lastige van Almere is dat er slechts 2 sporen zijn.
Het leuke van dit topic is dat het over de lange termijn gaat (of zou moeten gaan). Het hoeft niet allemaal op de huidige infra te passen. Op de lange termijn gaat die spoorverdubbeling sporen in Almere er vast wel een keer komen.
Op pagina 1 of 2 heb ik over de infrastructuur wel iets verteld en ook over mijn lange termijn visie. Maar ik zal nog eens uitleggen wat ik graag wil zien op het gebied van infrastructuur.

Spoor verdubbeling en electrificatie tussen:

Zutphen en Hengelo
Venlo en Nijmegen ( verdere electrificatie tussen Venlo en Roermond)
Apeldoorn en Zutphen
Zevenaar en Doetichem(verdere electrificatie naar Winterswijk)
Ede wageningen en Hoeverlaken( de electricicatie heeft al plaats gevonden)

Van 2 naar 4 sporen tussen:
Almere Oostvaarders en aansluiting traject Hilversum Amsterdam
Haarlem en Amsterdam
Aansluiting Veenendaal-Utrecht
Weesp en Amsterdam
Dordrecht en Lage Zwaluwe
Arnhem en Arnhem Velperaansluiting
Zwolle en Herfte
Rotterdam en Gouda
Den Haag en Gouda
Schiedam en Delft

Aansluitingen:
Zutphen de Hoven(voor een directe verbinding Apeldoorn-Arnhem)
Sliedrecht Baanhoek(voor een verbinding Dordrecht-Nijmegen over de Betuweroute)
Rotterdam Blijdorp( een verbeterde boog voor treinverkeer Rotterdam Alexander-Delft)
Moordrecht ( verbinding Rotterdam Waddinxveen)

Nieuwe verbindingen met meerdere kunstwerken
Dordrecht-Ridderkerk-Kr zoom - aansluiting lijn Rotterdam Gouda( biedt in Ridderkerk aansluiting op de nieuwe metrolijn Sliedrecht-Papendrecht-Ablasserdam-Zuidplein-Coolhaven)
Utrecht-Rhenen-Kesteren-Nijmegen

Hierbij bespreek ik niet de nieuwe verbindingen waarbij relatief weinig kunstwerken zijn.

Nieuwe stations:
Ik heb al een aantal stations die ik zo wie zo graag zie komen:
Zoetermeer HSL ( station langs de HSL lijn voor een snelle verbinding naar R'dam en Schiohol)
Zwijndrecht Devel
Zwijndrecht Kijfhoek
Zwolle Hogeschool(een station langs het opstelterrein)

Richtlijnen nieuwe stations:
Ik heb met intresse de discussies gelezen over minder/meer stations. Ik denk dat kleine dorpen een station kunnen gebruiken om eventuele streek/buurt buslijnen uit te sparen. Een extra stop met de trein kost 2 extra minuten voor een trein. Dit is vaak goedkoper dan een streekbus die ver om moet rijden. Wel vindt ik dat kleine dorpen niet perse 2x per uur bediend moet worden. Ik heb een basisrichtlijn bedacht voor het bouwen van treinstations.

Piekuren: Een station rond een stadion of rond een school die alleen bediend wordt tijdens aanvang lesuren of evenementen.
1x per uur: Dorpen tussen de 500 en 5000 inwoners groot die op maximaal 15 lopen van het toekomstig station zitten of waarbij het station 1x per uur door een streek of buurtbus bediend wordt.
2x per uur: Meer dan 5000 inwoners groot en die op maximaal 15 minuten lopen van het stationliggen of een streekbus hebben die het station 2x per uur aandoet.

Voor plaatsen met meer dan 10.000 inwoners geldt dat er maximaal 1 station per 5.000 inwoners gebouwd mag worden, maar dan moet er aangetoont worden dat er 5.000 inwoners op 15 minuten loop afstand bediend worden(wat een bestaande station nog niet doet) of een overstappunt wordt voor streekbussen die tenminste 2x uur rijden. Mocht het zo zijn dat er geen 5.000 inwoners bediend worden dan kan eventueel het station er wel komen, maar dan wordt het station 1x per uur bediend.

Richtlijnen mogen eventueel verbroken mogen worden voor goede redenen.

Treinformules:
Met het introduceren van stations die minder vaak bediend hoeven worden en de ideen die ik al had over nieuwe treinformules, krijg je deze formules:

L. De L staat voor (Lage ferquentie) trein, doet alle stations aan inclusief de dorpen met minder dan 5.000 inwoners en evenement locaties.
Sprinter. Stopt op alle stations die tenminste 2x per uur bediend moeten worden
Over de IR,sneltrein,IC en IC direct formules heb ik al uitgebreid gesproken, dus daar ga ik niet opnieuw over beginnen.

Privatisatie en Nationalisatie:
In mijn visie mogen alle vervoerspartijen wat mij betreft zich inschrijven voor een personenvervoersconcessie in Nederland (zowel regionaal spoor als hoofdspoor). De treinen worden verstrekt door de Nederlanse overheid en doet tevens het onderhoud. Hiermee wordt voorkomen dat spoorbedrijven hun treinen gaan leasen bij een dure lease maatschapij. De kaartverkoop/ovkaart verkoop wordt door de Nederlandse overheid geregeld en alle inkomsten wordt door de overheid geint. Alle treinen gaan onder de zelfde naam rijden ( het liefste onder de merknaam NS waarbij alle treinen in de huisstijl gaat rijden zoals deze in de jaren 70 bedacht is) waarbij er slechts 1 soort check in/uit poortjes is. De rol voor de private bedrijven is, dat ze per railconcessie gebied een dienstregeling maken, voor het rijdend personeel zorgen, de aangeleverde treinen schoon houden en de regionale promotie verzorgen voor de concessie waar ze verantwoordelijk voor zijn. Voor deze inspanningen mogen de railbedrijven een rekening naar de overheid sturen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Als je zoveel spoor bij gaat bouwen ontkom je niet aan uitbreidingen van stations. Gouda kan bijvoorbeeld nauwelijks wat extra's aan, terwijl daar wel extra's lijken te komen gezien de spoorverdubbeling op de beide takken. Heb je daar ook een idee over?

Verder denk ik dat je niet moet kijken naar incidenteel of 1x per uur bedienen van stations. Die keuze maken betekent namelijk altijd dat je treinen niet meer in gelijke halfuren gaan rijden, of je moet de tijd die de ene trein nodig heeft voor een stop bij de andere trein ergens anders in een langere stop stoppen, maar dat is zonde van de tijd. Ik zou dus sowieso gaan voor 2x per uur een trein, ook omdat de aantrekkelijkheid van het station, en dus van het openbaar vervoer, daarmee erg verbetert. Alleen in de spitsen (of een bepaald deel van de dag) bedienen zou wel een optie kunnen zijn, omdat je dan kennelijk een drukkere tijd hebt waarin je dus een ander model wil rijden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Als het aan mij ligt wordt het niet drukker in Gouda. Als de infra aangepast is wordt Gouda in mijn visie een sneltrein station . De IC treinen rijden Gouda voorbij en de sneltreinen kun je qua ferquentie en routes vergelijken met de huidige IC opzet. In mijn visie maar ook in de visie van de NS komen er meer ritten, maar blijft de lengte van de treinen het zelfde of korter. Er zijn stations met perronnen van 300/400 meter. Meestal zijn de perronnen opgedeelt in perron A+B en dat is eigelijk gek want er zijn genoeg treinen die niet langer dan 100 meter zijn. Dus ik denk dat er nog enig sinds winst te halen is als je perrons in 3 of 4 delen deelt, dus een gedeelte A,B,C en soms D. Ik begrijp ook wel dat je geen eeuwige speelruimte hebt, dus het gaat gebeuren dat je nieuwe stations en nieuwe opstel terreinen moet gaan bouwen dat is onvoorkomelijk.

Treinen blijven in mijn plan min of meer in een klokvaste dienstregelingen rijden. Er zullen misschien enkele stations zijn die in een 28/32 of 26/34 patroon gaan liggen. In mijn plan heeft 99% van de stations een dienstregeling die elk uur het zelfde is. Er zijn eigelijk heel weinig treinseries die echt onregelmatig rijden. Een van de weinige treinserie die ik onregelmatig wil gaan laten rijden is de trein tussen Zwolle en Zwolle hoge school. Dit nieuwe station komt naast het huidige opstelterrein. Ik wil deze route elke 45/60 minuten (aansluitend aan de college uren) door een trein laten bedienen. Dit wordt gedaan door treinen die een keertijd van 10 minuten of meer hebben op station Zwolle.
Laatst gewijzigd door hidihi op vr 22 jun 2018, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Over de bediening van de stations is niet de grootte van een plaats van belang. Oosterbeek heeft als plaats circa 12.000 inwoners, toch is het station met 486 reizigers een van de slechtst gebruikte stations van Nederland. Het station ligt behoorlijk aan de rand van het dorp en heeft gewoon geen goede ligging. Door het centrum van het dorp rijden bovendien de lijnen 1 en 352 die in de spits samen 10x per uur rijden en in dal 8x per uur. Weliswaar niet gelijkmatig over het uur verdeeld, maar met zoveel bussen hoeft er nooit lang gewacht te worden. Die bussen doen bovendien er met een minuut of 8 bovendien niet eens zo heel veel langer over om in Arnhem te komen.

Reizigers die naar Arnhem of verder willen kiezen alleen voor de trein als ze direct bij het station wonen, in alle andere gevallen zullen mensen voor 95% van de tijd voor de bus kiezen. Alleen op zondagochtend, wanneer de lijnen 1 en 352 respectievelijk 2x en 1x per uur rijden zal er voor mensen richting Arnhem vaker voor de trein gekozen worden. Voor Ede-Wageningen en verder zal de keuze voor de trein veel vaker gemaakt worden, omdat het via Arnhem toch een stuk om is. Al zijn er zeker ook mensen waarvoor ook dan de bus via Arnhem aantrekkelijker is. Door het zuiden van het dorp heb je lijn 51 rijden. Voor de mensen die aan die lijn wonen is het al helemaal een eind om naar het station te fietsen. Dat zal toch voor een deel nog echt wel 20 minuten fietsen.

Het inwonertal van een plaats zegt dus nog niet meteen heel veel over hoeveel het gebruikt wordt. Belangrijke andere criteria zijn de ligging van het station en reismogelijkheden per bus. Wolfheze heeft met 559 reizigers ook niet veel reizigers, maar toch meer dan Oosterbeek. Het dorp telt echter slechts 1700 inwoners. De oorzaken dat dit station relatief veel gebruikt wordt, is doordat Renkum, Heelsum en Doorwerth geen treinstation hebben. Mensen vanuit daar die niet eerst met de bus naar Arnhem willen fietsen naar het station. Hierdoor wordt het reizigersaantal hoger. Mijn verwachting is dat dit nog wel meer wordt nu de buurtbus vanaf 2 juli zowel van als naar de trein gaat aansluiten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Suus »

hidihi schreef:Als het aan mij ligt wordt het niet drukker in Gouda. Als de infra aangepast is wordt Gouda in mijn visie een sneltrein station . De IC treinen rijden Gouda voorbij en de sneltreinen kun je qua ferquentie en routes vergelijken met de huidige IC opzet. In mijn visie maar ook in de visie van de NS komen er meer ritten, maar blijft de lengte van de treinen het zelfde of korter. Er zijn stations met perronnen van 300/400 meter. Meestal zijn de perronnen opgedeelt in perron A+B en dat is eigelijk gek want er zijn genoeg treinen die niet langer dan 100 meter zijn. Dus ik denk dat er nog enig sinds winst te halen is als je perrons in 3 of 4 delen deelt, dus een gedeelte A,B,C en soms D.
Station Gouda kan aan uitbreidingen geen kant op omdat het aan de ene kant over een viaduct gaat midden in de stad en aan de andere kant de helling naar de Gouwebrug start. Het heeft twee doorrijdsporen (2 en 7) en vijf perronsporen (3, 5, 8 en 10) waarvan er één voor R-NET bezet is (11). De ligging van de doorgaande sporen zorgt ervoor dat je bij inhaalacties, vooral door treinen van/naar Den Haag allerlei kruisbewegingen krijgt die de capaciteit beperken. Vanuit Den Haag vanaf de brug rechtdoor is via spoor 5 bijvoorbeeld, als je dan via spoor 2 wil zit je dus ook de treindienst uit Rotterdam in de weg. Vanuit Utrecht via spoor 7 naar Den Haag blokkeert opnieuw de treindienst naar Rotterdam, die vanaf spoor 8 vertrekt.

Het spoorgebruik in Gouda wijzigt in december om een aantal inhaalacties van Goverwelle naar Gouda te verhuizen om zo de inpassing van Lansingerland-Zoetermeer mogelijk te maken, maar het principe blijft staan dat gebruik maken van de doorrijdsporen de treindienst meer kwaad dan goed doet.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 22 jun 2018, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

En als je nou eens (even creatief denkend) alle Rotterdamse IC's door Gouda heen laat rijden, en alle Haagse IC's in Gouda laat stoppen (zoals het vóór 1998 ook een beetje het geval was)? Volgens mij past dat wel op de Goudse sporen lay-out.
Gouda - Rotterdam kun je dan compenseren door de sprinter (veel) vaker te laten rijden. Dat kost de Gouwenaren ca. 3 à 4 minuten extra (volgens de reisplanner 18 vs. 22 minuten).
Voordeel van het overslaan van Gouda is, dat je in Rotterdam misschien net de (nu gemiste) overstap Utrecht <--> Dordrecht kunt herstellen. De vertrekstaat in Rotterdam zou dan bijv. worden:
.03 sprinter Gouda - Woerden - Amsterdam / Uitgeest
.11 IC Utrecht - Groningen
.18 sprinter Gouda - Woerden - Utrecht
.26 IC Utrecht - Enschede
(waarbij de IC de sprinter op het 4-sporige deel door Gouda inhaalt)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

Kan je ook uitleggen hoe je dat verder uitwerkt? Want zoals het er nu staat zou je met het overslaan van Gouda zes minuten winnen, en dat is erg overdreven (zelfs als je ook Rotterdam Alexander overslaat haal je dat niet).

Bovendien: is het geen optie om de extra stops in Gouda te alterneren tussen de treinen naar Rotterdam en naar Den Haag? Dat je de treinen die Utrecht voorbij gaan Gouda laat overslaan, en dat je de treinen die niet verder dan Utrecht gaan wél in Gouda laat stoppen? Daarmee heeft Gouda snelle treinen naar de grote steden eromheen, maar laat je doorgaande reizigers minder stoppen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Z2N schreef:Kan je ook uitleggen hoe je dat verder uitwerkt? Want zoals het er nu staat zou je met het overslaan van Gouda zes minuten winnen, en dat is erg overdreven (zelfs als je ook Rotterdam Alexander overslaat haal je dat niet).
Door in Utrecht de aankomst- en vertrektijden van de Rotterdamse en de Haagse IC's om te draaien.
De Haagse IC (die dus wel op Gouda stopt) degradeert dan tot een pendel Utrecht - Den Haag (4x/uur) en geeft een overstap van 8 minuten naar Amersfoort e.v.
In Gouda krijgen reizigers van/naar Woerden 4x/uur een goede overstap (ca. 3 minuten cross platform) van/naar Den Haag.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Z2N schreef:Bovendien: is het geen optie om de extra stops in Gouda te alterneren tussen de treinen naar Rotterdam en naar Den Haag? Dat je de treinen die Utrecht voorbij gaan Gouda laat overslaan, en dat je de treinen die niet verder dan Utrecht gaan wél in Gouda laat stoppen? Daarmee heeft Gouda snelle treinen naar de grote steden eromheen, maar laat je doorgaande reizigers minder stoppen.
Dan krijg je voor Utrecht - Den Haag / Rotterdam dus geen strakke kwartiersdiensten meer, maar 12/18 diensten, en dat is voor doorgaande reizigers minder wenselijk.
En qua sporen layout in Gouda kunnen R'damse IC's makkelijker doorrijden dan de Haagse.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

Ik zie twee dingen daaraan:
1) DDZ keer je niet planmatig in drie minuten
2) Het rijden in 12/18-verhouding geeft minder schade dan Gouda volledig van zijn IC's naar Rotterdam af te helpen, wat toch vier treinen per uur minder is naar 010 in de spits.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:En als je nou eens (even creatief denkend) alle Rotterdamse IC's door Gouda heen laat rijden, en alle Haagse IC's in Gouda laat stoppen (zoals het vóór 1998 ook een beetje het geval was)? Volgens mij past dat wel op de Goudse sporen lay-out.
Gouda - Rotterdam kun je dan compenseren door de sprinter (veel) vaker te laten rijden. Dat kost de Gouwenaren ca. 3 à 4 minuten extra (volgens de reisplanner 18 vs. 22 minuten).
Voordeel van het overslaan van Gouda is, dat je in Rotterdam misschien net de (nu gemiste) overstap Utrecht <--> Dordrecht kunt herstellen. De vertrekstaat in Rotterdam zou dan bijv. worden:
.03 sprinter Gouda - Woerden - Amsterdam / Uitgeest
.11 IC Utrecht - Groningen
.18 sprinter Gouda - Woerden - Utrecht
.26 IC Utrecht - Enschede
(waarbij de IC de sprinter op het 4-sporige deel door Gouda inhaalt)
Als dan grotere wijzigingen toegestaan zijn, waarom dan niet een kleinere wijziging, waarbij je de aansluiting bij Gouda een vork-constructie maakt (zodat van/naar beide richtingen via het perronloze spoor gereden kan worden zonder de andere trein te kruisen).

Dan de volgende treindiensten:
het ene kwartier:
2x IC Rotterdam C - Alexander - Utrecht C - Zwolle en verder ri. Groningen/Leeuwarden
2x S Den Haag C - Gouda - Utrecht C

het andere kwartier:
2x IC Den Haag C - Utrecht C - Amersfoort en verder ri. Schothorst/Enschede
2x S Rotterdam C - Alexander - Gouda - Utrecht C

De treinen komen dan steeds tegelijk bij Gouda, maar doordat de sneltrein een stop maakt, kan die bij vertrek vervolgens bij vertrek alweer achter de IC naar Utrecht belanden. Als je dan die treinen in Utrecht cross-platform zet, dan kan er gewoon overstap geboden worden (2-3 min.) van/naar Amersfoort, doordat de IC moet keren.
Bij vertrek uit Den Haag en Rotterdam liggen beide treinen dan steeds 15-15-verdeeld en bij aankomst in Utrecht dan dus 13-17. De IC's liggen in Utrecht daarentegen 15-15-verdeeld en de sneltreinen ook 15-15.

Gouda behoud dan (weliswaar slechts 2x p/u) een snelle verbinding met zowel Rotterdam als Den Haag en behoudt een strakke kwartiersdienst met Utrecht.

Vervolgens de sprinter Den Haag - Utrecht inkorten tot Den Haag - Gouda Goverwelle en de sprinters Den Haag - Goverwelle (4x p/u) volledig verknoopt laten liggen met de sneltreinen (dus zowel Zoetermeer<->S-Utrecht als Goverwelle<->S-Den Haag/Rotterdam).

In plaats van de ingekorte sprinter van/naar Den Haag gaat dan de sprinter Rotterdam-Woerden-Amsterdam-Uitgeest 4x per uur rijden. Goverwelle moet dan voor Utrecht wel altijd overstappen in Woerden, maar die verbinding blijft 4x p/u. De verbinding naar Amsterdam gaat dan wel omhoog naar 4x p/u.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Ik vind het plan van SuperGhost ook helemaal geen gek idee. Ik wil nog wel voorstellen om de sneltrein naar Den Haag een stop te laten maken te Zoetermeer.

Wat betreft de sprinter Rotterdam-Amsterdam-Uitgeest heb ik nog wel een paar vragen. Betekent dat, dat er vanuit Utrecht naar Amsterdam weer standaard overgestapt moet worden in Breukelen? In dat geval zou ik toch de voorkeur hebben dat de sprinter uit Rotterdam 2x per uur keert in Breukelen en daarbij een overstap geeft op de sprinter uit Utrecht Centraal.

De tweede vraag over de sprinters is waar dan de sprinters tussen Utrecht Centraal en Woerden vandaan moeten komen. Momenteel pendelt er 2x per uur een sprinter en daarnaast 2x per uur de sprinter uit Den Haag. Welke gaat die dan vervangen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij wil men graag een echte IC + een sprinter naar Leiden, dus die kan dan naar Leiden. En zo lang dat nog niet kan, dan kun je gewoon 4x p/u keren bij Woerden.

Wat betreft de sprinter uit Utrecht ri. Breukelen, daar had ik nog niet verder naar gekeken, omdat ik het vooral over de treinen door Gouda wilde beperken. Zo snel kan ik al 3 opties bedenken:
1) De sprinter uit Rhenen gaat naar Amsterdam Zuid rijden i.p.v. Amsterdam Centraal. Tussen Breukelen en Bijlmer ArenA krijg je dan 6 sprinters (4 in een kwartiersdienst plus een halfuursdienst die er tussendoor rijdt)
2) Van de 4 uit Rotterdam eindigen er 2 in Breukelen. Van de 6 uit Driebergen rijden er 2 door naar Amsterdam en vormen tussen Breukelen en Amsterdam dan een 10-20-dienst (komt ook beter uit i.v.m. de IC-dienst die daar elke 10 min. rijdt. In het gat past dan ook de ICE).
3) 2 van de 4 uit Rotterdam rijden na Breukelen als 'IC' verder naar Amsterdam (met alleen stop te Amstel) en bieden overstap op de SPR uit Utrecht, die met de andere 2 uit Rotterdam dan een 10-20-dienst vormen.

De sneltrein ook op Zoetermeer laten stoppen kan wel, maar dan heb je geen 15-15-verdeling bij Den Haag meer.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Als de sneltrein in Zoetermeer stopt heb je wellicht ook geen 4 sprinters meer nodig. Zoetermeer is het enige station met 5000+ en daarnaast heeft alleen Zoetermeer Oost 3000+. Wellicht zou je het dus kunnen oplossen met 4x per uur een IC en 2x per uur een sneltrein. In de richting van Rotterdam zijn de reizigersaantallen al een stuk groter en daar is 4x per uur een sprinter, 2x per uur een sneltrein en 4x per uur een IC nog wel te verantwoorden.

Wat betreft de oplossingen richting Breukelen kan ik enkel zeggen dat alle voorstellen goede oplossingen zijn en allemaal ook goed uitvoerbaar. Alleen vraag ik mij af of je het redt om 4x per uur te Woerden te keren. Maar een eventuele vorkaansluiting bij Gouda is niet eerder gereed dan dat de sprinter naar Leiden door kan rijden. Dus eigenlijk is dat niet echt een issue.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten