Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 595
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Do 09 Aug 2018, 08:22

Maar als dat dus zodanig sneller is, dan is de sneltrein toch een prima middel om te bieden? De reistijd ten opzichte van de huidige intercity wordt naar Utrecht dan 2 minuten langzamer en de reistijd naar Arnhem blijft gelijk.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37121
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Suus » Do 09 Aug 2018, 08:51

Veenendaal-De Klomp heeft een enorme piek in de spitsuren. Daarbuiten kan je er vaak veilig een kanon afschieten. Treinen de gehele dag langzamer maker omdat er in de spits veel gebeurt is zonde. Twee sprinters voldoen prima.
Rame à l'approche

Western Soldier
Berichten: 595
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Do 09 Aug 2018, 09:48

Niet als je de reizigers uit Driebergen-Zeist ook al in 2 sprinters moet vervoeren. Dat is richting Arnhem echt te weinig. Ik reis veel langs De Klomp en er staan zeker richting Arnhem altijd behoorlijk wat mensen te wachten.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37121
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Suus » Do 09 Aug 2018, 09:59

Driebergen-Zeist wordt toch ook bediend door de sprinters van/naar Rhenen?
Rame à l'approche

jelmerrr
Berichten: 790
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor jelmerrr » Do 09 Aug 2018, 10:15

Hoeveel reizigers gaan daar uberhaupt naar Ede-Wageningen en Arnhem?

Western Soldier
Berichten: 595
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Do 09 Aug 2018, 11:35

Nog best een aantal. Er staan altijd redelijk veel mensen te wachten als ik uit Utrecht kom. De sprinters naar Rhenen kunnen in elk geval niet de reizigers voor Ede en Arnhem meenemen. Het grootste gedeelte zal vanaf Driebergen absoluut naar Utrecht reizen, richting Rhenen zal er enkel een grote stroom zijn in de avondspits aangezien Veenendaal en Rhenen geen belangrijke forensenbestemmingen zijn. Die stations zullen vanaf Driebergen dus voornamelijk als terugreis belangrijk zijn. Naar Arnhem is het overige deel en aangezien Driebergen 9000 reizigers heeft, zal het nooit echt weinig kunnen zijn.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29862
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Daniel » Do 09 Aug 2018, 12:43

Veenendaal-De Klomp kent in de spits ook redelijk veel uitstappers die naar de bedrijventerreinen in Veenendaal Noord en het westen van Ede reizen (per fiets of bus is dat het snelst). Die uitstappers maken vervolgens weer plek voor de instappers op De Klomp dus da's eigenlijk juist best optimaal.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4640
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor reisthijs » Do 09 Aug 2018, 13:37

Western Soldier schreef:Niet als je de reizigers uit Driebergen-Zeist ook al in 2 sprinters moet vervoeren. Dat is richting Arnhem echt te weinig.
Dus daarom wil je een sneltrein in De Klomp laten stoppen? Als je meer ruimte zoekt voor reizigers uit Driebergen is het misschien een idee om dáár de sneltrein te laten stoppen...

Western Soldier schreef:Naar Arnhem is het overige deel en aangezien Driebergen 9000 reizigers heeft, zal het nooit echt weinig kunnen zijn.
Aangezien het grootste deel naar Utrecht reist zal het nooit echt veel kunnen zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 2536
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor SuperGhost » Do 09 Aug 2018, 16:46

Western Soldier schreef:Maar als dat dus zodanig sneller is, dan is de sneltrein toch een prima middel om te bieden? De reistijd ten opzichte van de huidige intercity wordt naar Utrecht dan 2 minuten langzamer en de reistijd naar Arnhem blijft gelijk.
Daarom stelde ik juist voor om de sprinter Utrecht-Rhenen te vervangen door een sneltrein, dan zijn ze nog veel sneller af en zijn reizigers uit Utrecht<->Ede/Arnhem/Nijmegen ook nog sneller.

Western Soldier schreef:Niet als je de reizigers uit Driebergen-Zeist ook al in 2 sprinters moet vervoeren. Dat is richting Arnhem echt te weinig. Ik reis veel langs De Klomp en er staan zeker richting Arnhem altijd behoorlijk wat mensen te wachten.
Een stop in Driebergen vind ik meer voor te zeggen dan voor De Klomp (vooral als elke IC dan een aansluitende snelbus ri. Uithof zou hebben), maar vergeet niet dat de meeste reizigers van/naar Driebergen naar Utrecht reizen en die straks 6 sprinters per uur hebben. En veel van de reizigers Arnhem<->Driebergen reizen vanwege de verbinding naar de Uithof en als de IC daar niet meer stopt zal die stroom verplaatsen via Utrecht Centraal en de Uithoflijn. Het overgebleven deel van de reizigers (mensen uit Driebergen en Zeist zelf die naar Arnhem/Nijmegen willen) lijken me niet te groot voor 2 sprinters per uur. Het argument voor een IC-stop in Driebergen lijkt me daarom vooral of je Utrecht Centraal wilt ontlasten en de verbinding Oost-Nederland<->Uithof naar Driebergen wilt verplaatsen. Maar als je daar voor kiest, lijkt me dat je dan het beste alle IC's daar te laten stoppen.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1462
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Yanaike » Do 09 Aug 2018, 18:20

SuperGhost schreef:Daarom stelde ik juist voor om de sprinter Utrecht-Rhenen te vervangen door een sneltrein, dan zijn ze nog veel sneller af en zijn reizigers uit Utrecht<->Ede/Arnhem/Nijmegen ook nog sneller.


Interessant! Hoe zou je dat willen aanpakken? Zou je deze sneltrein nog laten stoppen op Driebergen-Zeist? En op Utrecht Vaartsche Rijn? En op Veenendaal West? En houd je de spitssprinter naar Veenendaal Centrum intact als de stoptrein-verbinding?

SuperGhost
Berichten: 2536
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor SuperGhost » Vr 10 Aug 2018, 01:16

Mijn eerste idee was een intercity Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum - Rhenen, dus zonder stop op Driebergen. Daarnaast rijdt er dan nog een sprinter tot Veenendaal Centrum, die daar dan een goede overstap heeft op de intercity/sneltrein naar Rhenen. Naar Driebergen (vanuit Rhenen) stap je dan kort over op Veenendaal Centrum.

Ik dacht niet aan een stop op Driebergen, aangezien dat voor Driebergen alleen ri. Utrecht nuttig is, maar daar moeten al 6 sprinters p/u gaan rijden. Dat lijkt me meer dan voldoende en met slechts 2 tussenstops is er ook weinig reistijdverschil.

De intercity uit Rhenen heeft al een groter verschil, omdat dan 5 stations worden overgeslagen (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Utrecht Vaartsche Rijn) én omdat de sprinters in Driebergen dus 4-5 minuten zullen halteren om ingehaald te worden door de intercity's uit Arnhem. Dan wordt een reis Veenendaal Centrum<->Utrecht dus al snel een kwartier sneller als straks met alleen sprinters tijdens ETMET.

De intercity uit Rhenen zou ik dan in Utrecht doorkoppelen richting Leiden Centraal, Den Haag Centraal of Rotterdam Centraal (net wat het beste uitkomt qua tijden) om ook keringen in Utrecht uit te kunnen sparen.

Western Soldier
Berichten: 595
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Vr 10 Aug 2018, 09:28

Op zich ook geen gekke ideeën, maar waar wil je de intercity dan laten stoppen en wat doe je met Maarn?
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4640
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor reisthijs » Vr 10 Aug 2018, 10:35

SuperGhost schreef:De intercity uit Rhenen heeft al een groter verschil, omdat dan 5 stations worden overgeslagen (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Utrecht Vaartsche Rijn) én omdat de sprinters in Driebergen dus 4-5 minuten zullen halteren om ingehaald te worden door de intercity's uit Arnhem.
Als je 6 sprinters tussen Driebergen en Utrecht wil laten rijden, die allemaal ingehaald worden door een intercity uit Arnhem, past daar geen IC uit Rhenen meer tussen.
Als je die toch wil laten rijden zal je een deel van ETMET moeten schrappen. Bijvoorbeeld minder sprinters in ruil voor een IC-stop in Driebergen.

Of het spoor tussen Vaartsche Rijn en De Haar verdubbelen. Dan is er geen lange stop voor de sprinters meer nodig (en wordt de tijdwinst die een IC zou bieden weer kleiner).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5142
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Z2N » Vr 10 Aug 2018, 11:16

Spoorverdubbeling tussen Vaartsche Rijn en Driebergen zou al een goede eerste stap zijn, maar jammer genoeg is daar bij de verbouwing van Bunnik geen rekening mee gehouden.
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

SuperGhost
Berichten: 2536
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor SuperGhost » Vr 10 Aug 2018, 16:29

reisthijs schreef:
SuperGhost schreef:De intercity uit Rhenen heeft al een groter verschil, omdat dan 5 stations worden overgeslagen (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Utrecht Vaartsche Rijn) én omdat de sprinters in Driebergen dus 4-5 minuten zullen halteren om ingehaald te worden door de intercity's uit Arnhem.
Als je 6 sprinters tussen Driebergen en Utrecht wil laten rijden, die allemaal ingehaald worden door een intercity uit Arnhem, past daar geen IC uit Rhenen meer tussen.
Jawel, want slechts 4 van de 6 sprinters moet worden ingehaald, want de andere 2 eindigen bij Driebergen Zeist.
Op de tijden van de in Driebergen kerende sprinters komt er dus geen sprinter vanuit de richting Maarn. In die ruimte past dan de intercity uit Rhenen. Die intercity rijdt (vanaf Rhenen gezien) dus vlak voor een IC uit Arnhem uit, waar anders een sprinter had gereden. In de ETMET-plannen rijden (in de spits) immers alle 6 sprinters door naar Maarn (of 4 naar Veenendaal en 2 naar Ede of 3 om 3).

JothamvW
Berichten: 132
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor JothamvW » Vr 10 Aug 2018, 22:05

Hoe wil je met ETMET-Sprinters keren op Driebergen-Zeist dan, zeker in combinatie met ETMET-IC's en een IC uit Rhenen?
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 57, 80 en 331. Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 4 of 7 en in de weekenden lijn 1 en diverse treinen.

playertwo
Berichten: 1045
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor playertwo » Za 11 Aug 2018, 19:49

Driebergen Zeist krijgt 4 sporen en volgens het topic dat Utrecht een tweede IC-station wil ook een keerspoor aan de oostkant. De kopmakende sprinter heeft daarmee voldoende tijd om zowel de IC naar Arnhem vv en Rhenen vv te laten passeren.

In de spits zal dat inhouden een langere stilstand langs het perron. IC naar Rhenen vv kan daarnaast op blokafstand van de IC naar Arnhem vv. Is de Arnhem IC te laat dan zal die op blokafstand er achteraan moeten

SuperGhost
Berichten: 2536
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor SuperGhost » Zo 12 Aug 2018, 15:31

In tijden (fictief) zou het er dan ongeveer zo uit komen te zien:

.00 doorkomst IC Rhenen -> Utrecht
.03 doorkomst IC Arnhem -> Utrecht
.05 vertrek sprinter ri. Breukelen (komende vanaf het keerspoor in Driebergen)

.11 aankomst sprinter Veenendaal Centrum -> Breukelen
.13 doorkomst IC Arnhem -> Utrecht
.15 vertrek sprinter ri. Breukelen

.21 aankomst sprinter Ede-Wageningen -> Breukelen
.23 doorkomst IC Arnhem -> Utrecht
.25 vertrek sprinter ri. Breukelen


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten