Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Vr 06 Jul 2018, 05:24

Z2N schreef:De vier minuten rijtijdwinst komen van de HSL (twee minuten winst door 200 ipv 160), en sneller optrekken van ICNG ipv VIRM bij alle haltes.

Voor de Oude Lijn is het alternatief erg simpel: de 2200 inkorten tot Dordrecht. Dat biedt bovendien de mogelijkheid om haltes als Barendrecht en Zwijndrecht een stop te geven, omdat je geen rekening meer hoeft te houden met de Zeeuwen, en ook Dordrecht een snelle trein heeft naar Rotterdam. En de overstap in Roosendaal is nu te kort, en wordt regelmatig gemist. Een langere overstap is in dit geval in het voordeel van de reizigers, want de reistijd naar Goes en verder wordt ondanks de langere overstap korter. (3 - 4 minuten)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Suus » Vr 06 Jul 2018, 05:29

En hoe moet dat allemaal door de Willemsspoortunnel passen?
Rame à l'approche

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 06 Jul 2018, 07:56

Zijn idee is dus om de treinen van de HSL komende door te trekken naar Zeeland en de treinen die van de Oude Lijn komen in Dordrecht te laten eindigen. Volgens mij is het dus alleen maar verwisselen van eindbestemmingen en komt er dus niks bij. Ik kan het dus mis hebben en ik ben er al helemaal geen voorstander om het op die manier te doen. Dat neemt echter niet weg dat het wel praktisch haalbaar is.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Suus » Vr 06 Jul 2018, 08:29

Nee, ik lees een voorstel voor meer treinen over de HSL Noord die in Rotterdam doorgaan naar Vlissingen, bovenop de bestaande treindienst.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5313
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Z2N » Vr 06 Jul 2018, 10:30

Eh nee, ik wil de AmRo-shuttle verlengen. Daarmee spaar je juist een lange kering in Rotterdam uit. Hiermee komt er alleen een treinserie bij tussen Rotterdam en Dordrecht, maar dat moet passen.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 06 Jul 2018, 16:02

Ik tel 14 treinen momenteel, dat worden er dus 16. Per richting. Hierbij moet wel gezegd worden dat er in jouw voorstel 10 treinen naar Dordrecht worden. Die treinen moeten over de binnenste sporen, om de buitenste sporen vrij te houden. Ik weet niet of de dienstuitvoering betrouwbaarder zou worden, maar ik ben geen vaste reiziger daar en zeker niet met de HSL.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 118
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor MLouter » Do 11 Okt 2018, 15:27

Yanaike schreef:Kun je de 2400 niet doortrekken naar Breda? Eventueel met extra stops? Het enige bezwaar dat ik zie, is dat de verbinding Rotterdam-Breda wel een behoorlijk overkill zou worden met maar liefst 7 treinen per uur (2x Den Haag - Eindhoven, 2x Amsterdam - Breda, 2x 2400 én nog 1x Amsterdam/Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel)

Verder ben ik het met olof eens. De huidige situatie is voor mensen uit Dordrecht niet ideaal, maar de reizigers tussen de Brabantse Steden en de Zuidelijke Randstad hebben geen nut bij een stop in Dordrecht. 2x/uur een SPR Dordrecht-Breda-Tilburg is een hele achteruitgang t.o.v. vroeger, maar is nog niet eens zo'n hele gekke oplossing.


Je zou ook kunnen denken om de 6600 naar Roosendaal te sturen, en de 2400 te verlengen van Dordrecht naar Breda. Dan noem je het beestje intercity, die toevallig overal stopt. En een kering op breda van een 2400 kan vrij makkelijk ingepast worden (geen keervoorziening nodig).
Ben het er mee eens dat 2x per uur echt prima is, ik heb vaak in de oude sneltrein gezeten, je dacht echt vaak, deze trein is zo leeg, gaat hij afgerangeerd worden zo na Dordrecht, zo leeg.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Suus » Do 11 Okt 2018, 15:39

Station Breda is propvol. Kan geen trein meer bij.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Do 11 Okt 2018, 15:52

En waarom de 6600 naar Roosendaal sturen... dan heb je 2 treinen valt achter elkaar en 4x/uur een trein waar in de daluren al 2x/uur zwaar overbodig is. :?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4671
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 11 Okt 2018, 17:32

Dan creëer je dus een nieuw probleem terwijl het originele probleem niet eens wordt opgelost... :?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5044
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Chrysa » Do 11 Okt 2018, 17:47

Zo rustig is Breda-Roosendaal ook weer niet hoor.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1318
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor PHS » Do 11 Okt 2018, 18:16

Op dit moment is Breda-Roosendaal 2x/u meestal een DDZ-6 of een ICM-7, in de daluren soms een DDZ-4 of ICM-3. Dat past prima. Etten-Leur heeft ook frequente busverbindingen met Breda. Meer treinen is niet per se een vooruitgang tussen Breda en Roosendaal vanwege de knopen in Roosendaal en in mindere mate Breda.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11981
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Do 11 Okt 2018, 20:23

Suus schreef:Station Breda is propvol. Kan geen trein meer bij.

Je kunt kijken hoe je vanuit de relatie Dordrecht-Breda en Dordrecht-Roosendaal de treinbediening kunt verbeteren zonder al te veel (half)leeg materieel in te zetten en de verbindingen een klein beetje efficiënt te maken.

Zelf zat ik te denken aan een trein Breda-Breda Prinsenbeek-Dordrecht (verder intercity richting Rotterdam) en Roosendaal-Oudenbosch-Zevenbergen-Lage Zwaluwe-Dordrecht Zuid-Dordrecht (verder sprinter richting Rotterdam), naast de IC die al rijdt: Vlissingen-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam e.v. Deze treinen kun je twee keer per uur laten rijden (in een regelmatig patroon), eventueel met extra spitstoevoegers. Volgens mij biedt dat in West-Brabant de best mogelijke dienstregeling. Alleen heb je dus wel kans dat in Breda iets moet worden verschoven.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Do 11 Okt 2018, 20:26

Gewoon zoals jij zegt de 2400 als stoptrein inleggen naar Breda en de 6600 beperken/verleggen tot (Rsd-)Bd-Ht v.v.
Zoals vroeger ook de 2200 de sneltrein via Haarlem naar Amsterdam was.

Tevens kan de 5100 en 5900 prima aan elkaar worden gekoppeld qua patroontijden die nu worden gereden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Suus » Do 11 Okt 2018, 20:35

Doorverbinding van de sprinter Roosendaal - Dordrecht naar Rotterdam vind ik al tijden de meest noodzakelijke verbetering in die hoek. Ik mag toch hopen dat die verbinding in december 2019 weer terugkeert.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Do 11 Okt 2018, 20:36

Helaas...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30233
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 11 Okt 2018, 20:43

De 2400 als stoptrein tussen Dordrecht en Breda heeft niet zoveel meerwaarde, dan maak je ten opzichte van het voorstel van Vinny twee extra stops die amper meerwaarde hebben voor reizigers. Voor Lage Zwaluwe, zo'n beetje het minst gebruikte station in Brabant, hoef je niet elk kwartier naar Dordrecht te rijden en vanuit Dordrecht Zuid is er in verhouding amper reizigersvraag in zuidelijke richting.
Naar Rotterdam is er wel vraag, maar met een doorgetrokken 2400 zou je twee treinen vlak achter elkaar op Dordrecht Zuid krijgen terwijl de 5900 tegenwoordig best wel aardig goed op de 2400 aansluit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4671
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 11 Okt 2018, 20:43

MetroRET schreef:Gewoon zoals jij zegt de 2400 als stoptrein inleggen naar Breda en de 6600 beperken/verleggen tot (Rsd-)Bd-Ht v.v.
Zoals vroeger ook de 2200 de sneltrein via Haarlem naar Amsterdam was.
Wat schieten de reizigers die snel van Dordrecht naar Breda of Eindhoven willen daar mee op? Die reizen worden hierdoor gewoon niet sneller.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13457
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Do 11 Okt 2018, 21:28

Wel als de overstaptijd in Breda veel korter wordt.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4671
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 11 Okt 2018, 21:52

Dat is niet erg waarschijnlijk, tenminste niet op korte termijn, want:
Suus schreef:Station Breda is propvol.

Met een doorgetrokken 2400 kom je natuurlijk wel een paar minuten later in Breda aan, dan met de 6600 doordat VIRM de rijtijden van een Flirt niet haalt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Do 11 Okt 2018, 22:04

PHS schreef:Op dit moment is Breda-Roosendaal 2x/u meestal een DDZ-6 of een ICM-7, in de daluren soms een DDZ-4 of ICM-3. Dat past prima. Etten-Leur heeft ook frequente busverbindingen met Breda. Meer treinen is niet per se een vooruitgang tussen Breda en Roosendaal vanwege de knopen in Roosendaal en in mindere mate Breda.


Hoe vaak rijdt er een ICM-3 op Zwolle-Roosendaal? Ze zijn buiten de zondagochtend altijd gekoppeld, dat wil zeggen op de deeltrajecten waar ik regelmatig (voornamelijk op zondagen) op reis. Ik heb zelden op het achterste treinstel gezien dat dat eindigt op een station voor Roosendaal. Ik ben dus heel benieuwd wanneer er buiten de zondagochtend of late avond na 22.00 slechts een 3-tje rijdt. Het komt af en toe wel eens voor dat er buiten de genoemde tijden een 3-tje of 4-tje rijdt (ook op zaterdagen), maar dan mag ik zeker tussen Oss en Nijmegen staan. Zuidelijker dan Oss kom ik zelden, maar een ICM-3 of 4 is al vol als hij Oss binnenrijdt. DDZ-4 heeft dat probleem een stuk minder.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Do 11 Okt 2018, 22:15

De volgende treinen in de 3600 rijden met ICM3:
3621 op za
3638 op wo+do
3645 op di+wo+do
3668 op za
3674 op do
3677 op do
3678 op za
3684 op zo
3686 op wo+do+vr
3689 op do
3693 op di+wo

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1489
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Yanaike » Do 11 Okt 2018, 22:19

Hoe kom je aan die informatie als ik vragen mag?

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Do 11 Okt 2018, 22:22


Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Do 11 Okt 2018, 22:37

MetroRET schreef:De volgende treinen in de 3600 rijden met ICM3:
3621 op za
3638 op wo+do
3645 op di+wo+do
3668 op za
3674 op do
3677 op do
3678 op za
3684 op zo
3686 op wo+do+vr
3689 op do
3693 op di+wo


3621 is wel heel erg vroeg op de zaterdag en rijdt niet het hele stuk, en vanaf 3674 schaar ik al bijna onder de late avond, waarvan ik al zei dat er dan vaker 3-tjes rijden. Het zijn er nog steeds niet veel die met een 3-tje rijden overigens en buiten de ritten op de late avond en zondagochtend is het gewoon te druk als er een los 3-tje rijdt.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten