Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 2657
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor SuperGhost » Do 29 Nov 2018, 22:55

Wubbo schreef:
SuperGhost schreef:De sneltreinen van de ene as liggen in Utrecht verknoopt met de intercity's van de andere as
Ik zou niet verknopen met dit soort frequenties. Je krijgt dat namelijk nooit passend op 2 perronsporen in Utrecht. Als de eerste trein aankomt om .00 en de tweede om .02,5 (alvast gerekend met een opvolging van 2,5 minuut, normaal wordt met 3 gerekend), kunnen beide om .04,5 vertrekken uitgaande van een halteer- en overstaptijd van 2 minuten. Dat is erg krap voor de volgende aankomende trein, die immers om .07,5 alweer aan moet komen. Zeker als je alternerende stoppatronen gaat hanteren kun je volgens mij beter zo snel mogelijk door en overstappen maken van een minuut of 5, zonder de lange wachttijd voor doorgaande reizigers.
Goed punt. Dan krijg je alleen de discussie welke tak een verbinding krijgt met Amsterdam Centraal en welke met Schiphol. DB wil graag de ICE naar Amsterdam Centraal hebben, NS de tak uit Arnhem graag naar Schiphol en de regio en provincie willen vanuit Arnhem ook rechtstreeks naar Amsterdam Centraal blijven kunnen.

Western Soldier schreef:Planmatig zou ik dus zeggen dat de intercity vlak voor de sneltrein uit rijdt, zodat de sneltrein enkel een alternatief is voor reizigers die de intercity net missen. De sprinters vervoeren dan de lokale reizigers. Mogelijk dat je voor de spits dan nog een sprinter tussen Wijchen en Nijmegen nodig hebt, maar ik denk dat je daarmee de drukte tussen Oss en 's-Hertogenbosch wegneemt.
Ik zou dan juist die twee spreiden, zodat je met intercity en sneltrein ongeveer een kwartiersdienst krijgt. Anders krijg je natuurlijk (in de spits) een propvolle intercity (dat is die nu immers al in de spits) en een vrijwel lege sneltrein tot Oss. Bovendien kom je anders niet goed uit bij 's-Hertogenbosch als je wilt aansluiten op de sneltreinen Utrecht-Tilburg(-Roosendaal) zoals ik opperde.

Western Soldier schreef:Ik heb bij de ICE nog steeds het idee dat die niet hoeft te stoppen in Ede-Wageningen, maar ik denk dat 4 intercity's en 4 sneltreinen wel erg veel is. Ik zou zeggen, maak er 4 intercity's, 2 sneltreinen van en koppel de ICE daar los van. De ICE zou ik namelijk ook niet laten stoppen te Amsterdam Amstel. Amsterdam Amstel is erg druk, maar dat zijn voornamelijk binnenlandse reizigers. De ICE is al redelijk druk en zeker in de spits, dus ik denk niet dat het voor buitenlandse reizigers prettig is als het dan nog drukker wordt. Ik heb overigens de ICE rijden en daarnaast nog een IC naar Keulen en optioneel een ICE of IC naar Dortmund of eventueel verder naar Berlijn. Dus per 2 uur rijden er 3 internationale verbindingen.
Dat lijkt me juist geen goed plan. Je krijgt dan effectief alsnog een kwartiersdienst op Arnhem-Utrecht en die zit nu al in de spits propvol (niet voor niets moet die lijn binnen een paar jaar naar 6x p/u). Een kwartiersdienst op die as is echt niet toekomstvast als je de reizigers uit Ede ook mee moet nemen. Die 2 sneltreinen ertussen stoppen kan dan weliswaar 2 van de 4 intercity's lucht geven, maar die andere 2 blijven dan problematisch.
Daarnaast heb je dan een probleem op of Utrecht-Amsterdam C of Utrecht-Schiphol (afhankelijk van welke je aan de as naar Arnhem koppelt), waar je dan ook maar een kwartiersdienst met 2 tussentreinen gaat krijgen, terwijl dat dus minimaal ETMET of die 8x p/u moet worden. En keren bij Utrecht is geen optie (meer).

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Do 29 Nov 2018, 23:19

De drukste delen zijn juist Oss-Den Bosch en Wijchen-Nijmegen volgens mij. De spitssprinter Oss<->'s-Hertogenbosch wordt vervangen door een sneltrein de hele dag. Dat betekent dus dat Oss West, Rosmalen en 's-Hertogenbosch in de spitsrichting enkele ritten minder krijgen. Het is voornamelijk Oss dat te druk is. Dat komt niet omdat Oss zoveel reizigers heeft, maar omdat die reizigers gebruik maken van een intercity tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen die tussen die steden veel gebruikt wordt. Daardoor neemt ook de drukte in de sprinters toe bij gebrek aan alternatieven. Het resultaat is dus dat de sprinters ook vol raken. Als de reizigers naar Oss gebruik maken van een sneltrein waar minder doorgaande reizigers in zitten, dan zijn 2 sneltreinen en 2 sprinters voldoende. Het aantal reizigers vanuit Oss naar Nijmegen is inderdaad wel iets minder (ik heb geen cijfers, maar maak af en toe zelf gebruik van het traject), maar daar komt dan de stop te Wijchen bij, dus daarmee vul je de sneltrein voldoende.

Dan naar Utrecht<->Arnhem Centraal
De intercity's rijden 4x per uur zoals nu, dus inderdaad, dat zou betekenen dat als er 2 sneltreinen rijden dat dan 2 intercity's minder druk worden en de andere 2 nog steeds een probleem zijn. Maar in het andere gat rijdt 3x per 2 uur een IC(E) naar Duitsland zonder stop te Ede-Wageningen. Daarmee is er dus slechts 1x per 2 uur een volle trein. Indien nodig zou je een binnenlandse trein kunnen laten rijden om dat gat op te vullen. Ik wil die trein naar Berlijn namelijk laten rijden bovenop de ICE en de al geplande extra IC naar Keulen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1536
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Yanaike » Vr 30 Nov 2018, 09:14

Ik zou het aantal reizigers op Rosmalen in de spits zeker niet onderschatten. Voordat de spits-SPR reed moest de intercity extra stoppen in Rosmalen om alle reizigers mee te krijgen. Zie o.a.: https://www.bd.nl/s-hertogenbosch/nieuw ... ~a3e8188c/

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Vr 30 Nov 2018, 10:22

Toch denk ik dat het komt omdat de reizigers uit Oss voor een deel ook de sprinter nemen. Nog steeds trouwens. De ligging van de sprinter is gewoon ongunstig. Als je op een willekeurig moment naar het station gaat is de kans 50% dat de sprinter ook als eerste gaat. Mensen zullen dan dus ook gebruik maken van de sprinter. Als de sprinter sneller achter de intercity aan gaat gaan er meer reizigers met de intercity. De andere kant op. Is het ongeveer een verschil van 10 minuten. 1 op de 3 keren gaat de sprinter als eerst. Mensen wachten echt niet altijd op de intercity als de sprinter eerder op de bestemming is.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Jef400
Berichten: 4630
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Jef400 » Vr 30 Nov 2018, 14:05

Bron?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

JothamvW
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor JothamvW » Vr 30 Nov 2018, 14:19

Een bron waarvan precies? Wat betreft het nemen van de eerste trein naar de bestemming: dat is ook wat ik altijd doe tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. En ja, soms maak ik daardoor een trein als de 7624 drukker, omdat dat toevallig de enige trein is die mij goed uitkomt in Nijmegen met de aansluiting op de bus. Een reiziger van Oss naar Utrecht kan ook een specifieke 4400 moeten hebben omdat die goed aansluit op de IC die in Utrecht op zijn bus aansluit. Of de bus in Oss zelf sluit beter aan op de 4400 dan op de 3600.

Een voorbeeld van bewuste spreiding: op Arnhem Centraal vertrekt de 4400 slechts 3 minuten na de 3600, waardoor de reizigers voor Oss, 's-Hertogenbosch en verder in de 3600 stappen. Hierdoor is de Sprinter rustig genoeg om niet meteen vol te zitten zodra de reizigers in Elst instappen bijvoorbeeld. Ik ben er net als Western Soldier van overtuigd dat het feit dat die ene trein destijds extra in Rosmalen moest stoppen vooral was omdat de 4400 te druk was doordat die trein vanuit plaatsen als Wijchen en Oss al veel mensen mee had en vervolgens tussen Oss en 's-Hertogenbosch te druk was. Vervolgens heeft men toen een station gekozen om dan de IC extra te laten stoppen en de druk op de Sprinter te verminderen, en dat is dan Rosmalen geworden vanwege de hogere reizigersaantallen daar vergeleken met Ravenstein, Oss West en 's-Hertogenbosch Oost.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 57, 80 en 331. Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 4 of 7 en in de weekenden lijn 1 en diverse treinen.

SuperGhost
Berichten: 2657
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor SuperGhost » Vr 30 Nov 2018, 17:52

Dat is geen bewuste spreiding hoor, de 4400 is niet anders in te passen, want:
- hij moet in Nijmegen zijn voordat de 3000 daar wil aankomen (geen inhaalmogelijkheid en geen seinen tussen de aansluiting van de Betuweroute en de Waalbrug)
- hij moet in 's-Hertogenbosch zijn voordat de 3600 daar wil aankomen (geen inhaalmogelijkheid)
- hij moet bij Ravenstein niet kruisen met de tegenliggende sprinter of intercity
- hij moet op Arnhem Centraal maximaal 1 perronspoor in beslag nemen

Die trein kon gewoon niet anders ingelegd worden dan zoals die nu is ingelegd.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Wubbo » Vr 30 Nov 2018, 17:59

Als je uitgaat van een symmetrische dienstregeling en je rijdt van A naar B een sprinter vlak na een IC, rij je van B naar A juist een IC vlak na een sprinter. Op deze manier spreiden heeft dus maar deels effect, namelijk maar in 1 richting. Of je moet een trein niet symmetrisch inleggen, maar meestal levert dat meer problemen op dan het oplevert.

Bij reizigersaantallen is niet alleen herkomst maar ook bestemming van belang, dat wordt in deze discussie nog wel eens vergeten.

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor lijntaxi » Zo 02 Dec 2018, 13:46

Of de mensen de sprinter of intercity pakken in de Oss heeft te maken, wanneer ze aankomen op station Oss en waar ze naar toe moeten. Maar ook of
ze moeten overstappen in Den Bosch (om bijvoorbeeld in Roosendaal te geraken, als ze de sprinter hebben van Oss - Dordrecht). Vaak blijkt dat mensen 10 minuten langer in de trein zitten minder erg vinden dan 10 minuten langer moeten wachten.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten