(Plannen voor) extra perrons

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
samsam538
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

(Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor samsam538 » Za 07 Sep 2019, 23:50

Nu NS vraagt voor langere perrons, zijn er ook stations waarvan nieuwe perrons nodig zijn. Wat ik kan bedenken komen er nieuwe perrons op:
  • Tilburg: spoor 4
  • Nijmegen: extra perron met twee sporen en perron voor spoor 2
  • Eindhoven: plannen voor vierde perron
  • Amsterdam Zuid: extra perron
Weten jullie nog meer stations waar het wenselijk is om een extra perron te hebben?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7180
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Z2N » Zo 08 Sep 2019, 00:25

Utrecht C voor de A2-corridor, Amsterdam C voor de internationale treinen, Den Haag C om voldoende perrons te hebben voor verdere frequentieverhogingen. Helaas is voor geen van deze geld beschikbaar.
Journey of a night time

Flickr!

evos
Berichten: 57
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2015, 16:18

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor evos » Zo 08 Sep 2019, 00:34

De door jou genoemde extra perrons in Tilburg, Nijmegen en Amsterdam-Zuid zitten al in de planning.
Geldermalsen krijgt er zelfs twee bij, Ede-Wageningen en Groningen Europapark één.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12231
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Wubbo » Zo 08 Sep 2019, 09:17

Spoor 11 en 12 van Den Haag Centraal komen ook weer in dienst voor treinverkeer.

Klaasje
Berichten: 6623
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Klaasje » Zo 08 Sep 2019, 12:36

In Groningen heeft NS straks vier eigen perronsporen van 340 meter.

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor reisthijs » Zo 08 Sep 2019, 14:03

Z2N schreef:Utrecht C voor de A2-corridor,
Waarom zou je daar meer perronsporen voor nodig hebben?

Ik zou liever investeren in betere keervoorzieningen in de omgeving van Utrecht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Cas
Berichten: 407
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Cas » Zo 08 Sep 2019, 16:15

Wat zie je als de omgeving? Voor de sprinters is er een paar jaar juist veel geinvesteerd in keervoorzieningen in het kader van Randstadspoor. Voor intercity's is het inderdaad wel lastiger, maar waar zou je dan in de buurt ruimte zien voor een keervoorziening?
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40814
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Suus » Zo 08 Sep 2019, 16:30

Men wil de Cartesiusweg dubbellaags maken. Als er dan een mogelijkheid zou zijn om daar ook treinen vanuit het zuiden te kunnen keren zou dat geweldig zijn. Lijkt mij dat je dan toch al fly-overs moet bouwen.
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor reisthijs » Zo 08 Sep 2019, 21:09

Cas schreef:Wat zie je als de omgeving? Voor de sprinters is er een paar jaar juist veel geinvesteerd in keervoorzieningen in het kader van Randstadspoor.
Dat zie ik dus als omgeving.
Ik zou bijvoorbeeld wel keersporen willen zien net voorbij Houten Castellum, prima plek om Intercity's te keren als er bij Geldermalsen geen treinverkeer mogelijk is. (Dat was vorige week heel handig geweest.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7180
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Z2N » Ma 09 Sep 2019, 07:38

Dan zit je alsnog met perrons die niet toekomstbestendig gebouwd zijn. De huidige spooropstelling is al vlieg- en kunstwerk rond de internationale treinen, en als daar nog extra IC's bijmoeten richting Ah alsmede mogelijk Ehv heb ik serieuze twijfels of dat wel past.
Journey of a night time

Flickr!

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor reisthijs » Ma 09 Sep 2019, 09:48

Ah, dat verklaart een hoop. Wat je dus eigenlijk wil is een apart perron voor internationale treinen.
Het inpassen van de ICE is overigens voor het gehele traject een probleem, dat is met een extra perron nog niet opgelost.

De binnenlandse Intercity's zou ik niet over meerdere perrons willen verdelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7180
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Z2N » Ma 09 Sep 2019, 13:35

Op 18/19 niet nee, op 5/7 is dat ondertussen wel al nodig. Als daar meer reizigers en meer treinen moeten gaan rijden wordt het serieus onveilig, dan kan een extra perron wonderen doen voor de spreiding van reizigers.
Journey of a night time

Flickr!

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor reisthijs » Ma 09 Sep 2019, 13:55

Had dat dan meteen gezegd...
Het probleem waar je het nu over hebt is niet dat er te weinig perrons zijn, maar dat het perron bij spoor 5b erg smal is. Een breder perron kan hier ook wonderen doen, daar is zelfs al een plan voor uitgewerkt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7180
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Z2N » Ma 09 Sep 2019, 14:00

Naar mijn idee is een extra perron een gevalletje twee vliegen met één klap, reizigers kunnen gespreid worden en het internationale verkeer heeft voldoende perroncapaciteit. Maar 5b verbreden, heb je daar toevallig die plannen van? :)
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10848
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Aking » Ma 09 Sep 2019, 14:01

Sowieso wordt een extra perron op Utrecht Centraal lastig volgens mij, de mogelijkheden die ze daar voor hadden zijn net volgebouwd geloof ik :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

JordiBrabant
Berichten: 181
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor JordiBrabant » Ma 09 Sep 2019, 14:11

Dan maken we er toch DSSU van? Dubbeldeks SpoorwegStation Utrecht welteverstaan. :P
Laatst gewijzigd door JordiBrabant op Ma 09 Sep 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor reisthijs » Ma 09 Sep 2019, 14:12

Z2N schreef:Maar 5b verbreden, heb je daar toevallig die plannen van? :)

Tochjo schreef:Zie ook deze Capaciteitsanalyse van het "transferknelpunt perron 5/7".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 446
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor luka23 » Ma 09 Sep 2019, 14:51

JordiBrabant schreef:Dan maken we er toch DSSU van? Dubbeldeks SpoorwegStation Utrecht welteverstaan. :P

Als het in Antwerpen kan, waarom ook niet in Utrecht :Y
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10848
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Aking » Ma 09 Sep 2019, 15:01

Voor zover ik weet zit er onder het niveau voetgangerstunnels niet heel veel meer, dus prima optie :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12231
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Wubbo » Di 10 Sep 2019, 18:17

Z2N schreef:Naar mijn idee is een extra perron een gevalletje twee vliegen met één klap, reizigers kunnen gespreid worden en het internationale verkeer heeft voldoende perroncapaciteit.
Ik vraag me serieus af of dat werkt. Alternerend vertrekken van een ander perron betekent veel gedoe voor reizigers, zeker bij hoge frequenties waardoor je dus altijd op moet letten of je naar het goede perron loopt. Alternatief is scheiden van de richtingen (Schiphol op het ene perron en Amsterdam C op het andere perron) maar dan moet je altijd via de hal of tunnel gaan overstappen, waarmee het transferprobleem alleen maar groter wordt. Een goede oplossing is hier dus lastig.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2281
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contact:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Gekko123 » Wo 11 Sep 2019, 08:14

In Utrecht spoor 4 weer bereikbaar maken vanuit Arnhem/Den Bosch en daar de ICE richting Amsterdam afhandelen kan ook al iets schelen.

Heb je ook meteen een extra uitwijkmogelijkheid bij verstoringen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40814
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Suus » Wo 11 Sep 2019, 08:31

Ze gaan de vrije ruimte die het verwijderen van spoor 4b opleverde mogelijk gebruiken om het perron van spoor 5 wat te verbreden. Wel moet het resterende spoor 4 nog wat korter gemaakt worden, wat ook weer nadelen heeft.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32404
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Daniel » Wo 11 Sep 2019, 12:20

Gekko123 schreef:In Utrecht spoor 4 weer bereikbaar maken vanuit Arnhem/Den Bosch en daar de ICE richting Amsterdam afhandelen kan ook al iets schelen.

Heb je ook meteen een extra uitwijkmogelijkheid bij verstoringen.

Moet je het aan de noordkant ook wel weer mogelijk maken van 4 naar Amsterdam te vertrekken. Zal best kunnen, maar dan komen er wel drie perrons op één spoortje uit. Qua capaciteit allicht minder handig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Roeland
Berichten: 938
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Roeland » Wo 11 Sep 2019, 14:00

Volgens mij kun je te drukke perrons op de A2-corridor het beste voorkómen door wat vaker een trein te laten rijden (8x/uur, als 6x/uur niet voldoende is). Dan spreid je de reizigers beter over het uur.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor trolly » Wo 11 Sep 2019, 15:14

En je schat in dat dat wel zonder infrastructurele aanpassingen gaat lukken?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast