(Plannen voor) extra perrons

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 931
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor Roeland » Wo 11 Sep 2019, 15:23

Volgens mij moet 8x/uur IC op de A2-corridor wel lukken, zie bijv. het ProRail voorstel voor maximale benutting huidige spoor. Al zal het dan op sommige delen van het spoor wel een beetje vol worden.
Bijkomend voordeel van overdag 8x/uur is dat je 's avonds makkelijk de helft kunt uitsnijden, met hetzelfde basisuurpatroon. Bij overdag 6x/uur IC is dat lastiger.

JordiBrabant
Berichten: 162
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor JordiBrabant » Wo 11 Sep 2019, 15:27

Uiteindelijk is het ook de betere oplossing om te kijken hoe de reizigers sneller weg kunnen ipv van hoe we meer reizigers op een perron krijgen. Pas als dat tegen fysieke grenzen zit dan moet je aan een andere oplossing denken.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor SuperGhost » Wo 11 Sep 2019, 16:21

Volgens mij is het probleem juist dat door het vaker rijden de treinen aan die perrons elkaar kort aflossen, waardoor juist die perrons een bottleneck vormen.

Doorgaand op de topicvraag waar nieuwe perrons handig/wenselijk zijn:
- Zutphen: zodat IC's elkaar kunnen kruisen op het station (structureel of bij lichte vertragingen) en de overstappen wat betrouwbaarder kunnen worden
- Almelo: voor de kerende sprinter
- Harderwijk: om de komende spitsrichting-sprinter te kunnen keren en wellicht later de IC tot Schothorst hiernaartoe door kunnen trekken (al dan niet alleen in de spits) en daarop te laten keren.
- Ede Centrum: om een gehele kwartiersdienst op de Valleilijn mogelijk te maken.
- Barneveld Noord: zodat treinen ri. Ede niet op het hoofdspoor hoeven te wachten bij een vertraagde tegentrein en zodat een trein ri. Amersfoort die moet wachten op een vertraagde NS- of cargotrein niet het spoor blokkeert voor de trein naar Ede (die slechts enkele minuten later er al langs moet).
- Driebergen-Zeist: ook perrons aan de toekomstige IC-sporen bouwen (het liefst eigenlijk 2 eilandperrons, zodat je cross-platform van IC op SPR en v.v. kan overstappen), zeker aangezien er met mogelijke plannen voor 8 snelle treinen er (weer) 2-4 zouden kunnen gaan stoppen hier.
- Duivendrecht-laag en Diemen Zuid: zodat de hele zuidas viersporig kan worden, gezien de uitbreiding van treinen daar wel praktisch + het verkort de wachttijd van de sprinters op Weesp

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1340
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor SLToilet » Wo 11 Sep 2019, 16:59

Op zich hoeft dat korte aflossen het probleem niet te zijn, dat is wat met metro's ook gewoon kan, maar dan zijn voldoende trappen en andere perron-uitgangen nodig om de doorstroming en daarmee de veiligheid te verbeteren. Op Utrecht Centraal is dat aan de zuidzijde een probleem (door die stomme deal met klepierre), in Den Bosch geldt dat voor het hele station, inclusief de roltrappen terug naar straatniveau.

Maar terugkomend op het onderwerp: Delft en Delft Zuid worden aangepakt, maar ik ben zelf ook voorstander van meer perrons op Zoetermeer en Rotterdam Alexander omwille van de nu gebrekkige capaciteit voor treinuitbreiding én omdat er veel treinen stoppen die elkaar ophouden of, zoals in Zoetermeer, langsrijden (wat ik vreemd vind gezien de grootte van de satellietstad). Gepaard met een langer doorlopende viersporigheid naar een volgend station kan worden ingehaald door IC's. Dit maakt tevens de weg vrij voor meer stations in de toekomst.

Ook op Helmond en Oss zou ik dit graag zien, maar dan met kopsporen zodat treinen hier makkelijker kunnen keren: de spitssprinters in Oss (met de nodige ongelijkvloerse passage), in Helmond voor meer IC's/sprinters om Eindhoven te ontlasten als kopstation en de spitsrichtingen te ontlasten. En ten slotte Tilburg Universiteit met een vierde spoor voor het scheiden van sprinters en IC's en het laten doorrijden van alle sprinters tot ten minste Breda. Vooral bij dat laaste is de vraag waar en hoe, misschien verklaart dat ook waarom de Reeshof in een rapport hiervoor werd aangewezen.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

reisthijs
Berichten: 4943
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Berichtdoor reisthijs » Wo 11 Sep 2019, 20:11

SLToilet schreef:Op Utrecht Centraal is dat aan de zuidzijde een probleem (door die stomme deal met klepierre),
Die deal vervalt zodra die trappen i.v.m. de veiligheid noodzakelijk worden.

SLToilet schreef:zoals in Zoetermeer, langsrijden (wat ik vreemd vind gezien de grootte van de satellietstad).
Je geeft nu zelf aan waarom dat niet vreemd is. Een satellietstad heeft vooral behoefte aan frequente verbindingen met de planeetstad en die zijn er genoeg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten