Spoorlijn Utrecht - Breda
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Mogelijke locaties voor zo'n snelweghalte tussen Breda en Utrecht zouden bijv. kunnen zijn:
- Oosterhout t.h.v. Europaweg
- Oosterhout t.h.v. Bovensteweg
- Oosterhout t.h.v. Kreeksluisweg
- Raamsdonksveer t.h.v. Omschoorweg
- Hank t.h.v. Warmondstraat
- Nieuwendijk
- Sleeuwijk Tol (maar dan minder kronkelige busroute)
- Gorinchem West / A27
- Hoogblokland (onder viaduct)
- Meerkerk (viaduct Blommendaal)
- Vianen (halte boven viaduct Bernhardlaan)
- A2 Nieuwegein (locatie nader te bepalen)
- Oosterhout t.h.v. Europaweg
- Oosterhout t.h.v. Bovensteweg
- Oosterhout t.h.v. Kreeksluisweg
- Raamsdonksveer t.h.v. Omschoorweg
- Hank t.h.v. Warmondstraat
- Nieuwendijk
- Sleeuwijk Tol (maar dan minder kronkelige busroute)
- Gorinchem West / A27
- Hoogblokland (onder viaduct)
- Meerkerk (viaduct Blommendaal)
- Vianen (halte boven viaduct Bernhardlaan)
- A2 Nieuwegein (locatie nader te bepalen)
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Eigenlijk zouden ze deze spoorlijn meer van internationaal belang moeten maken. Een uitwijkroute voor de hsl als deze eruit ligt tussen Schiphol en Breda. Dan kunnen de internationale Eurostars en ICs Brussel hieroverheen rijden. Dit zorgt ervoor dat deze treinen wel kunnen rijden als er werkzaamheden op dit traject zijn en niet via de langzame route via Roosendaal en Leiden. Het spoornetwerk wordt er bovendien robuuster van, deze lijn kan ook gebruikt worden als de drukke corridor Utrecht - Eindhoven eruit ligt. Maar ja investeren in nieuwe spoorlijnen is nou net iets minder populair dan een 3-baans snelweg met een rijstrook uitbreiden.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ja, deze maatregelen lijken vooral gericht op het deel Gorinchem-Breda. Overigens weer een mooi voorbeeld van de verwatering van elke kwaliteitsindicatie in het OV, dit is bij lange na geen BRT, maar ach.
Ben wel benieuwd hoe ze die maatregelen in de praktijk zien, veel is al gedaan (snelweghaltes) of lijkt nooit te gaan gebeuren (130 met lijnbussen).
Utrecht-Breda goed bedienen lijkt me simpelweg niet haalbaar met snelwegbussen, het verschil met de trein blijft te groot: zowel via Rotterdam als via Den Bosch is het nu al 15 min sneller met de trein, en dat is niet bepaald over snel spoor of met directe route...
Ben wel benieuwd hoe ze die maatregelen in de praktijk zien, veel is al gedaan (snelweghaltes) of lijkt nooit te gaan gebeuren (130 met lijnbussen).
Utrecht-Breda goed bedienen lijkt me simpelweg niet haalbaar met snelwegbussen, het verschil met de trein blijft te groot: zowel via Rotterdam als via Den Bosch is het nu al 15 min sneller met de trein, en dat is niet bepaald over snel spoor of met directe route...
請勿靠近車門
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Het is dan ook niet per se belangrijk dat deze bus een snelle verbinding biedt tussen Breda en Utrecht, maar juist ook de plaatsen ertussen, zoals Oosterhout, Raamsdonksveer en het Land van Altena, een snelle verbinding met enerzijds Breda en anderzijds Utrecht biedt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Sowieso bedienen bussen die alleen per fiets bereikbaar zijn maar een beperkte markt. Je hebt zowel de nadelen van de fiets (weer en wind, lichamelijke inspanning, lastig met bagage, binnen redelijke tijd terugkomen bij dezelfde halte) als die van de bus (moeten betalen, dienstregeling, evt. onbetrouwbaarheid, evt. slecht comfort en/of vol).
Voor dorpen waar de stad niet veel verder is kun je dan al net zo goed meteen gaan fietsen. Voor o.a. ouderen, mensen met bagage (vakantie, uitwonende studenten) en bezoekers van de dorpen (die geen fiets bij de halte hebben) moet je dan eigenlijk nog voor een goed alternatief zorgen.
Voor dorpen waar de stad niet veel verder is kun je dan al net zo goed meteen gaan fietsen. Voor o.a. ouderen, mensen met bagage (vakantie, uitwonende studenten) en bezoekers van de dorpen (die geen fiets bij de halte hebben) moet je dan eigenlijk nog voor een goed alternatief zorgen.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Misschien functioneren die Brabantliner-haltes in het Land van Altena in de praktijk wel als P&R-stations? Dus dat een deel van de busreizigers er per auto (en tegenwoordig per e-bike) naar toe rijdt?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ik wordt er niet heel vrolijk van als ik die plannen zo zie, met de vernieuwing van de A27 lijkt de positie van de bus eigenlijk alleen maar achteruit te gaan en de nieuwe “hubs” lijken vooral barre parkeerplaatsen in de oksel van een snelwegoprit te gaan worden. Wellicht dat de tijdswinst van een sneldienst wat waard is maar daar mee versnipper je de nu al betrekkelijk lage frequenties natuurlijk alleen maar meer.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Dat is in het verleden verschillende keren geprobeerd door zowel Veolia als Arriva maar daar bleek weinig tot geen belangstelling voor.Roeland schreef: ↑do 30 jun 2022, 07:48 Misschien functioneren die Brabantliner-haltes in het Land van Altena in de praktijk wel als P&R-stations? Dus dat een deel van de busreizigers er per auto (en tegenwoordig per e-bike) naar toe rijdt?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Hebben de 120, 121 en 621 dat AL niet?Roeland schreef: ↑do 30 jun 2022, 07:48 Misschien functioneren die Brabantliner-haltes in het Land van Altena in de praktijk wel als P&R-stations? Dus dat een deel van de busreizigers er per auto (en tegenwoordig per e-bike) naar toe rijdt?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Hallo ik heb hier de spoorlijn van utrecht naar breda getekent.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Fijn, precies wat ik nodig had
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Is de zomervakantie morgen afgelopen?
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Tot 4 september. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... antie-2022
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Het is wel een gemis dat die lijn niet bij station Gorinchem komt. Hoe moet je dan ooit overstappen op de treinen naar Dordrecht en Geldermalsen?
Verder zou ik station Oosterhout-Dongen iets naar het noorden verplaatsen, Oosterhout Noord niet openen en Hank en Nieuwendijk samenvoegen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ja, dat kan ook. Ik bedoelde eigenlijk dat Hank en Nieuwendijk feitelijk gezien te klein zijn voor een station, maar ik snap ook wel de wens voor een station aan de noordoever van de Maas.
Dus dan zou ik Hank iets naar het noorden en Werkendam iets naar het zuiden verplaatsen en Nieuwendijk laten vervallen.
Dus dan zou ik Hank iets naar het noorden en Werkendam iets naar het zuiden verplaatsen en Nieuwendijk laten vervallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Wat zou het nut kunnen zijn van een aansluiting op de Betuweroute, voor welke goederentreinen is dat handig?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Goederentreinen vanuit België die bij Roosendaal de grens over komen en naar Emmerich of Bad Bentheim (via Arnhem-Deventer) rijden. Die hoeven dan niet meer via Tilburg en Den Bosch.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Goederentreinen vanuit België hebben alleen niet zo veel aan een verbindingsboogje Rotterdam <-> Utrecht zoals ik op het kaartje zie. Tenzij je ze laat kopmaken op de Kijfhoek, maar dat zou ik niet handig willen noemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Je zou het ook voor goederen Kijfhoek-Bentheim kunnen gebruiken: Betuweroute tot Gorinchem, en vanaf daar via Utrecht Centraal naar Amersfoort. Is in elk geval een heel stuk directer dan via Amsterdam Bijlmer wat ze nu doen
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ik zou het station Gorinchem West trouwens iets naar het noorden verplaatsen en er een tweelaags station zoals Duivendrecht van maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Nee, klopt ik ging ook uit van via Breda.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Zou deze spoorlijn niet een rol kunnen spelen voor Goederenroutering Oost-Nederland. Nu de CitySprinter er waarschijnlijk komt, raakt de Willemsspoortunnel vol en moet de route via Breukelen nu via Oost-Nederland gaan. Aangezien Oost-Nederland niet echt happig is met bijv. de elektrificering van Zutphen-Hengelo, zou deze route misschien een uitweg kunnen bieden.
Want dan heb je Kijfhoek - aansluiting Gorinchem - Utrecht - Amersfoort - ...
Want dan heb je Kijfhoek - aansluiting Gorinchem - Utrecht - Amersfoort - ...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten