Pagina 2 van 3

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 17:15
door Yanaike
Huh? NS die buurtbussen rijdt? Leg uit? :?

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 17:28
door Western Soldier
Ik kan mij voorstellen dat het voor concessiehouders soms niet rendabel is om buurtbussen te laten rijden, maar het kan voor NS een uitkomst zijn, doordat er daardoor meer mensen met de trein reizen. Een plaats als Renkum ligt ongeveer 30 minuten van Ede-Wageningen af en 30 minuten vanaf Arnhem Centraal. Nu heb je er toevallig een buurtbus rijden, maar ga eens uit van de situatie dat er geen buurtbus zou zijn. Dan duurt het gewoon heel erg lang voordat je eindelijk bij de trein bent. Ik ken zelf in deze omgeving niet echt plaatsen die dan geen buurtbus hebben, maar ik kan mij voorstellen dat het dan voor NS lonend kan zijn om dan buurtbussen te rijden om die treinen extra vulling te geven, terwijl het voor een concessiehouder niet meer kost. Een buurtbus kost bijna niks in vergelijking met een grote bus.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 18:08
door waldo79
Voor zover ik weet wordt Renkum gewoon bediend met reguliere bussen tussen Wageningen en Arnhem. De meerwaarde van een buurtbus zal alleen zitten voor de delen van het dorp die buiten het bereik van de reguliere bussen liggen.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 18:13
door trolly
Heerlijk vaag topic! Geen idee waar het over gaat, maar ik vind ook dat er veels te veel concessies gedaan worden.

@Western Soldier: een buurtbus kost haast niks omdat er geen personeelkosten zijn. In Renkum rijden gelukkig ook nog een paar gewone buslijnen, want het OV door vrijwilligers laten verzorgen is een noodoplossing. Ik zit weinig in buurtbussen, maar de gemiddelde bezetting lijkt me niet erg hoog, dus daar vul je geen treinen mee. Lief bedacht, maar flauwekul.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 19:03
door Post
Western Soldier schreef:Natuurlijk snap ik dat er geld tegenover een ticket voor het OV moet staan, volkomen begrijpelijk. Echter de prijzen worden steeds hoger en de kwaliteit gaat behalve op de drukke assen bij de bussen omlaag. Dat is niet te rechtvaardigen als je het mij vraagt. Hier worden zorg en veiligheid ook erbij betrokken en van dergelijke zaken vind ik eveneens dat daar meer geld naartoe mag. Dit valt te financieren door in economisch goede tijden het verschil tussen de rente en economische groei te incasseren ten behoeve van de staatskas.
Wat wil je incasseren dan? Want verschil tussen rente die je betaalt en economische groei levert bij mij geen geld op. Maar als jij dit even kan toelichten dan bel ik mijn hypotheek verstrekker even.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 19:09
door Hainje
Rente? Wasda?

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 19:25
door Vinny
Yanaike schreef:Huh? NS die buurtbussen rijdt? Leg uit? :?
Als ik de uitleg een beetje snap komt het in feite neer op het revitaliseren van de treintaxi. Voor de jonkies onder ons:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treintaxi

Begin deze eeuw was dat op zijn hoogtepunt en kon je een groot deel van Nederland redelijk goedkoop bereiken: ik meen dat het tarief van de taxi vaststond op ongeveer 5 euro).

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 20:17
door Yanaike
Daar zat ik ook aan te denken, maar volgens mij is er nog best wel een groot verschil tussen 'treintaxi' en 'buurtbus'.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: di 18 dec 2018, 20:46
door Western Soldier
waldo79 schreef:Voor zover ik weet wordt Renkum gewoon bediend met reguliere bussen tussen Wageningen en Arnhem. De meerwaarde van een buurtbus zal alleen zitten voor de delen van het dorp die buiten het bereik van de reguliere bussen liggen.
Ja, Renkum wordt bediend door de 51 en 352, echter, met 352 is het naar Arnhem circa 30 minuten en is het naar Ede-Wageningen via Wageningen Busstation ook circa 30 minuten mits de aansluiting op 84, 86 of 88 vrij vlot is. De buurtbus rijdt in circa 10 minuten naar station Wolfheze, waarmee je een heel stuk sneller in Utrecht of verder zit. In het noorden van Renkum is er alleen de 51 en die doet er 30+ minuten over naar Arnhem Centraal en 30+ minuten over met overstap in Wageningen naar Ede-Wageningen en vanaf daar is het met de buurtbus nog minder dan 10 minuten. De buurtbus is daar absoluut een uitkomst aangezien die een snellere reistijd heeft van 15 tot 20 minuten ten opzichte van via Wageningen of Arnhem. Sterker nog, buurtbus+trein is in Arnhem Centraal richting Zwolle zelfs het verschil tussen de intercity halen en de intercity missen ten opzichte van de 51.

In Renkum heb je die buurtbus ook gewoon, maar bijvoorbeeld vanuit Leens naar Leeuwarden. Daar zou een buurtbus van in dit geval Arriva ervoor kunnen zorgen dat je bijna 2x zo snel in Leeuwarden kunt staan. Voor Qbuzz levert dat nauwelijks iets op, maar voor Arriva kan het een uitkomst zijn. In mijn optiek zou Arriva dat dan mogen doen.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 00:11
door MLouter
Overigens prachtig dat de topic-opener met een soort vaag gebrabbel een topic opent en daarna van de aardbodem verdwenen is. _O-

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 20:10
door Vinny
Yanaike schreef:Daar zat ik ook aan te denken, maar volgens mij is er nog best wel een groot verschil tussen 'treintaxi' en 'buurtbus'.
Technisch is er een groot verschil tussen, maar voor de reiziger valt dat wel mee. Ik zat zelf aan de opstapper te denken die in Friesland rijdt. Dat is wel zo'n beetje iets dat in het midden zit: het is (gesubsidieerd) vraagafhankelijk vervoer, maar het materieel is vaak wel een taxibusje (net zo groot als een gemiddelde buurtbus) en vaak zijn de chauffeurs mensen die ook in opdracht van de gemeente kwetsbare kinderen naar speciaal onderwijs vervoeren. De vraag is of de NS dit nu persé moet regelen. De provincies en gemeenten kunnen dit ook prima regelen voor hun inwoners...

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 08:03
door Etienne
MLouter schreef:Overigens prachtig dat de topic-opener met een soort vaag gebrabbel een topic opent en daarna van de aardbodem verdwenen is. _O-
Dat is ook niet de eerste keer, nadat de topic-starter geconfronteerd wordt met de kennis die op dit forum aanwezig is. :D

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 08:32
door trolly
Western Soldier schreef:In Renkum heb je die buurtbus ook gewoon, maar bijvoorbeeld vanuit Leens naar Leeuwarden. Daar zou een buurtbus van in dit geval Arriva ervoor kunnen zorgen dat je bijna 2x zo snel in Leeuwarden kunt staan. Voor Qbuzz levert dat nauwelijks iets op, maar voor Arriva kan het een uitkomst zijn. In mijn optiek zou Arriva dat dan mogen doen.
Dusss... gemeende De Marne profiteert van zo'n buurtbus, en Qbuzz ondervindt er geen hinder van en zal dus niet tegen zijn. Dan zou je zeggen dat Arriva als commerciëel bedrijf inderdaad staat te trappelen om die buurtbus op te zetten. Of zouden ze soms denken dat de kool het sop niet waard is?

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 08:56
door Western Soldier
Op dit moment is het verboden om in de concessie van een andere vervoerder te gaan rijden. Er wordt ook niet over nagedacht. Misschien is het überhaupt goed om toe te staan dat vervoerders ritten mogen rijden die tot de concessie van andere vervoerders zijn. Dat mag dan echter niet een volledig parallelle route zijn. Het moet dan wel gaan om routes die niet door de hoofdvervoerder worden geboden.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 09:36
door Post
Western Soldier schreef:Op dit moment is het verboden om in de concessie van een andere vervoerder te gaan rijden. Er wordt ook niet over nagedacht. Misschien is het überhaupt goed om toe te staan dat vervoerders ritten mogen rijden die tot de concessie van andere vervoerders zijn. Dat mag dan echter niet een volledig parallelle route zijn. Het moet dan wel gaan om routes die niet door de hoofdvervoerder worden geboden.
Krijg ik ook antwoord op mijn vraag over hoe je dat wil gaan betalen? Of wil je alleen wilde ideeën spuien.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 10:00
door Western Soldier
Het is heel simpel, vervoerders kunnen dat doen, het is niet verplicht. Bovendien, zou het gaan om routes die interessant zijn omdat ze nu niet worden gereden. Met een buurtbus ben je alleen brandstofprijzen kwijt. Er zijn 10 ritten op de buurtbus in Renkum per lijn. Gemakshalve ga ik uit van een rondje van 20 kilometer. 10 ritten betekent 200 kilometer wat 25% van een tank is. 365/7*5 is 256 dagen. Met 2 lussen heb je dus 512 dagen maal 200 is 102.400 kilometer die er gereden worden. In totaal moet er in een jaar 128 keer getankt worden. Gemakshalve ga ik uit van een tank waar 200 liter in past. Wat neerkomt op 25600 liter. Wat neerkomt op een prijs van circa €21.200. Het aantal reizigers van de buurtbus is 32000. Als ze gemiddeld ritten van €1,- maken wordt er dus al winst gemaakt op de buurtbus. Natuurlijk moet je een buurtbus ook nog aanschaffen en afschrijven. Daarmee zal het ongeveer quitte spelen.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 10:10
door reisthijs
Western Soldier schreef:Bovendien, zou het gaan om routes die interessant zijn omdat ze nu niet worden gereden.
Het zou gaan om routes die nu niet worden gereden omdat ze niet interessant zijn.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: do 20 dec 2018, 10:19
door Western Soldier
Het gaat deels om dergelijke routes, maar ook om routes tussen Leens en Grijpskerk in Groningen. Mensen vanuit Leens naar Leeuwarden zijn 100 minuten onderweg omdat ze in dit geval helemaal via Winsum en Groningen moeten reizen. Als mensen rechtstreeks naar Grijpskerk kunnen dan wordt de reistijd flink ingekort. Voor Q buzz zou dat niet interessant zijn omdat er maar weinig reizigers gebruik van maken. Voor Arriva kan het wel interessant zijn, omdat het dan ook meteen reizigers oplevert voor de trein waardoor Arriva per saldo minder verliezen of meer winst maakt dan Q buzz aan een dergelijke verbinding.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 10:47
door Jef400
En hoe groot zal de vervoersvraag tussen Leens en Leeuwarden zijn? Zo kan ik ook voorbeelden van De Rijp naar Wormerveer bedenken.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 11:59
door Western Soldier
Het is niet alleen Leens, maar ook de plaatsen ertussen. Ik kan mij niet voorstellen dat in Renkum de buurtbussen meer reizigers trekken dan daar. Renkum is slechts een kleine gemeente en heeft veel bussen. 2x 51, 4 tot 6x 352 en in Oosterbeek ook nog lijn 1. Natuurlijk is de 352 bedoeld om Arnhem met Wageningen te verbinden, maar Renkum heeft al die bussen wel. Je zou dus zeggen dat er dan nog maar een kleine groep mensen zou zijn die de buurtbussen zouden gebruiken. Met 32000 is het aantal reizigers echter 2x zoveel als wat de norm is ok buurtbussen in stand te houden. Leens heeft echter alleen bussen naar Winsum en Groningen. Voor de mensen die daar wonen en naar Leeuwarden zouden willen is er geen alternatief. Het lijkt mij dat een buurtbus die voor die mensen een uitkomst zou kunnen zijn prima kan functioneren.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 12:15
door BrengMe
Tot nu toe heb je je ideeën alleen nog onderbouwd met aannames, maar heb je misschien ook cijfers om je ideeën te onderbouwen? Een buurtbus van Leens naar Leeuwarden klinkt voor mij namelijk een beetje overdreven, gezien de afstand tussen die plaatsen en het voorzieningenniveau van Leeuwarden in vergelijking met dat van Groningen.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 12:38
door Post
Post schreef:
Western Soldier schreef:Natuurlijk snap ik dat er geld tegenover een ticket voor het OV moet staan, volkomen begrijpelijk. Echter de prijzen worden steeds hoger en de kwaliteit gaat behalve op de drukke assen bij de bussen omlaag. Dat is niet te rechtvaardigen als je het mij vraagt. Hier worden zorg en veiligheid ook erbij betrokken en van dergelijke zaken vind ik eveneens dat daar meer geld naartoe mag. Dit valt te financieren door in economisch goede tijden het verschil tussen de rente en economische groei te incasseren ten behoeve van de staatskas.
Wat wil je incasseren dan? Want verschil tussen rente die je betaalt en economische groei levert bij mij geen geld op. Maar als jij dit even kan toelichten dan bel ik mijn hypotheek verstrekker even.
Begin eens met antwoord geven op mijn vraag.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 13:19
door Western Soldier
De bedoeling is juist dat als de rente hoger is dan de economische groei, dat dan het verschil daartussen naar de staatskas gaat. Het is nog niet een idee van enig politieke partij, maar het is een idee die ik kreeg tijdens een hoorcollege op mijn studie.

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 16:59
door Wubbo
Is dat dan de spaarrente of de leenrente? En hoe zie je dat dan voor je, belastingtechnisch? En hoe voorkom je dat spaarrentes dan niet vastgezet worden op de economische groei (meer geven heeft immers voor de spaarder geen zin want dat gaat toch naar de belastingdienst)? En waarom mag vermogen eigenlijk niet groeien? En wat doe je met bijvoorbeeld dividend of huurinkomsten als de groei daar hoger is dan de inflatie?

Vragen, vragen, vragen...

Re: Geen concessies meer.

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 17:14
door Roeland
Western Soldier schreef:De bedoeling is juist dat als de rente hoger is dan de economische groei, dat dan het verschil daartussen naar de staatskas gaat. Het is nog niet een idee van enig politieke partij, maar het is een idee die ik kreeg tijdens een hoorcollege op mijn studie.
Tja, mijn eerste reactie was: gaf Karl Marx soms dat hoorcollege?
Maar nu ik even doordenk: het kabinet Rutte maakt het nog veel bonter. De economische groei is zo'n 2%, de spaarrente die je van de bank krijgt is amper 0,10% en de vermogensrendementsheffing is zo'n 1%.
Ten opzichte van jouw idee doet Mark Rutte de Nederlandse spaarders zo'n 3% tekort...