Ideeën voor de concessie SRE
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Bovendien gaat het niet alleen over de behoefte van inwoners van Nuenen om sneller in Eindhoven te zijn maar om meer reizigers uit de regio.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Ja,maar dat vermeld het ED natuurlijk niet,al is de vraag opzich wel legitiem om te kijken of het niet beter is om gewoon 2x2 rijstroken of 2x2 + een Belgische inhaalstrook aan te leggen.Daarnaast voel ik niets voor het andere deel van HOV2 naar Valkenswaard,een rijstrook van de N69 afhalen tot de Leenderweg lijkt me alleen wenselijk/mogelijk als de Westparalel wordt aangelegd.huibf schreef:Verhaal is erg eenzijdig. De busbaan kost maar in fractie van het totaal. Nuenen zelf moet dringend de Europalaan opknappen maar heeft geen rooie cent, ze zijn zelfs zowat falliet.
dus door de busbaan aan te leggen kunnen ze meteen de Europlaan opknappen.
Geen busbaan is geen reconstructie.
Dan mag Hermes ook een rijtijden aangaan passen,lijn 22 kan inclusief motorreset nog te vroeg in Nuenen en Helmond aankomen in de spits met een normaal rijstijlfogeltje schreef:Bovendien gaat het niet alleen over de behoefte van inwoners van Nuenen om sneller in Eindhoven te zijn maar om meer reizigers uit de regio.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Nee, de langere termijn visie is (denk ik) om de mensen uit de auto te pesten. Hoe doe je dat? Door de wegcapaciteit voor de auto te beperken (files!) en de bus vrij baan te geven. Wanneer mensen dan elke keer bussen probleemloos voorbij zien rijden gaat men toch denken van: 'hmm, misschien is de bus toch sneller.'Mr-W schreef:Ja,maar dat vermeld het ED natuurlijk niet,al is de vraag opzich wel legitiem om te kijken of het niet beter is om gewoon 2x2 rijstroken of 2x2 + een Belgische inhaalstrook aan te leggen.
Maar ja, de gemiddelde ED-reageerder kijkt niet verder dan zijn neus breed is en staat niet stil bij de langere termijnvisie van dergelijke projecten.
🍉
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Zo lang de frequenties in Eindhoven zo lachwekkend blijven als nu zal het nog even duren voor je sneller met de bus bent.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Naar mijn mening valt dat best mee, de meeste stadslijnen rijden elk kwartier. En de grote corridors ook ook elk kwartier of zelfs elke 10 minuten.Frans F schreef:Zo lang de frequenties in Eindhoven zo lachwekkend blijven als nu zal het nog even duren voor je sneller met de bus bent.
overigens stijgen de reizigerskilometers in SRE nog steeds sinds de nieuwe concessies
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Maar in de avonduren na 18:00/zaterdag na 17:00 en op zondag dan wordt het een heel ander verhaal. Meeste stadslijnen rijden dan 1x of 2x per uur. Streeklijnen rijden dan ook maar 1x per uur.Daarnaast start de zondagsdienst vrij laat.huibf schreef:Naar mijn mening valt dat best mee, de meeste stadslijnen rijden elk kwartier. En de grote corridors ook ook elk kwartier of zelfs elke 10 minuten.Frans F schreef:Zo lang de frequenties in Eindhoven zo lachwekkend blijven als nu zal het nog even duren voor je sneller met de bus bent.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Er moet natuurlijk wel iemand met de bus mee willen. Lege bussen laten rijden is ook zo iets.
Ik erger me groen en geel aan lijn 400. Wat een onzinnige lijn. Voegt totaal niet toe aan bereikbaarheid en een verbetering van het OV. Alleen de extra bagageruimte, dat is het enige positieve.
Ik erger me groen en geel aan lijn 400. Wat een onzinnige lijn. Voegt totaal niet toe aan bereikbaarheid en een verbetering van het OV. Alleen de extra bagageruimte, dat is het enige positieve.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Die lege bussen zijn natuurlijk ook een kip en ei probleem. Als je 's avonds en op zondag halfuur- en uurdiensten gaat rijden in de stad jaag je de mensen de bus uit. Dankzij die onvolprezen lijn 400 rijdt lijn 401 nu op zondag om het halfuur i.p.v. iedere 10 minuten.
Hetzelfde geldt voor het steeds massaler schrappen van bussen tijdens de schoolvakanties, werkende forensen keren daardoor ook bij bosjes het OV de rug toe. En dat zijn wel de beter betalende reizigers.
Hetzelfde geldt voor het steeds massaler schrappen van bussen tijdens de schoolvakanties, werkende forensen keren daardoor ook bij bosjes het OV de rug toe. En dat zijn wel de beter betalende reizigers.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Wat betreft die HOV bussen ben ik het volledig met Huib eens.
Gewoon normaal geleed op inzetten, geen aparte kleur en/of indeling, zodat alles onderling uitwisselbaar/inzetbaar is binnen de SRE concessie.
Gewoon normaal geleed op inzetten, geen aparte kleur en/of indeling, zodat alles onderling uitwisselbaar/inzetbaar is binnen de SRE concessie.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Er zijn maar weinig stadslijnen die een vakantie dienst rijden. Ik heb voorgesteld om bijvoorbeeld alleen tijdens de kerstperiode in de ochtend een forse versobering toe te passen. Stadsdienst naar half uurlijks. Eigenlijk is dit de enige week die eigenlijk de meeste collectief vrij hebben.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Je hoort in Nijmegen ook forenzen uit Millingen bijvoorbeeld klagen dat in de schoolvakanties de sneldienst eruit gegooid wordt (vroeger was het in de vakantie 1x lijn 80, 1x lijn 82, nu 2x lijn 80). Ik weet niet hoe het zit op de verbinding Eindhoven - Gemert, maar volgens mij is de vakantiedienst daar afdoende (toch nog 4x per uur in de spits) omdat daar het overgrote deel toch scholieren en studenten zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Onvoldoende,zowel op maandag als op vrijdag overvolle bussen gezien op lijn 122. Lijn 10 Geldrop Coevering - Eindhoven Station had ook een aantal ritten waarbij er letterlijk tot de streep gestampt moest worden.fogeltje schreef:Ik weet niet hoe het zit op de verbinding Eindhoven - Gemert, maar volgens mij is de vakantiedienst daar afdoende (toch nog 4x per uur in de spits) omdat daar het overgrote deel toch scholieren en studenten zijn.
Frans F schreef:Die lege bussen zijn natuurlijk ook een kip en ei probleem. Als je 's avonds en op zondag halfuur- en uurdiensten gaat rijden in de stad jaag je de mensen de bus uit. Dankzij die onvolprezen lijn 400 rijdt lijn 401 nu op zondag om het halfuur i.p.v. iedere 10 minuten.
Hetzelfde geldt voor het steeds massaler schrappen van bussen tijdens de schoolvakanties, werkende forensen keren daardoor ook bij bosjes het OV de rug toe. En dat zijn wel de beter betalende reizigers.
Vooral over lijn 401 hoor ik op zondag regelmatig geklaag dat die bus nu maar 2x per uur rijdt,bovendien vinden mensen de Phileasbussen vervelend en kiezen er daardoor vaker voor om met de auto of op de fiets naar het centrum te gaan.
Daarnaast zijn de treinaansluiting in de daluren op de trein niet ideaal. Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station is daarvan een mooi voorbeeld,sinds de huidige concessie wordt er zowel in Eindhoven als in Helmond op dezelfde s1900 aangesloten.In de vorige concessie werd er in Helmond om xx:16 vertokken en in Eindhoven om xx36.Mede hierdoor is het lijnstuk Helmond-Mierlo zeer slecht gaan lopen omdat de aansluiting in Eindhoven veel ruimer is.
Weet iemand op het forum trouwens hoe het zit met die extra halte voor lijn 10/20/24 St Odastraat?
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Naar mijn weten is de halte Sint Odastraat een aantal jaren geleden opgeheven. Stond ook totaal niet handig recht voor de deur van woonhuizen. Mede daarom zal de halte wel opgeheven zijn.
🍉
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
@Mr-W: ging dit om een enkele bus of tijdens de gehele spits? En lag dat misschien niet eerder aan carnaval? Of hadden ze op de TU geen vrij? Want in mijn beleving zijn het grotendeels studenten en scholieren op die lijn.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
De halte St. Odastraat was een halte voor lijn 10, maar die is bij herinrichting van de straat opgeheven.
Als vervanging zou er op de Geldropseweg een nieuwe halte aangelegd gaan worden, echter inmiddels is door de gemeente in overleg met Hermes besloten om dit niet meer uit te voeren.
Ook op de Geldropseweg daar wordt het wat lastig en er zijn eigenlijk geen klachten bij de Hermes binnen gekomen over het opheffen van die halte.
Als vervanging zou er op de Geldropseweg een nieuwe halte aangelegd gaan worden, echter inmiddels is door de gemeente in overleg met Hermes besloten om dit niet meer uit te voeren.
Ook op de Geldropseweg daar wordt het wat lastig en er zijn eigenlijk geen klachten bij de Hermes binnen gekomen over het opheffen van die halte.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Deze stelling uit het OV in Zeeland topic heb ik overgenomen en ben het er mee eens.Erno-BE schreef:Ok, maar ik vind sowieso dat op buslijnen waar een significant deel van de reizigers meer dan een uur inzit, comfortabele bussen moeten worden ingezet met meer beenruimte en wifi. De BrengDirect bussen zijn een goed voorbeeld, maar worden naar mijn inziens op de verkeerde lijnen ingezet.Mr-W schreef:Het pve eist een minimum aan geeeiste dru (dacht 170.000) . Over het comfort van de bussen op lijnen over autowegen en snelwegen worden bussen geeist met een hoger comfort dan standaard bussen.
Zal nu mijn gewenst lijstje plaatsen voor lijnen die ik vind dat hoger comfort nodig hebben,vanwege de lange gemiddelde reistijd op die lijn.
Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station
Lijn 149 Eindhoven Station - Reusel Busstation
Lijn 150 Eindhoven Station - Reusel Busstation
Lijn 172 Eindhoven Station - Luyksgestel Boscheind
(Lijn 152,99,156 ook maar die horen tot Oost Brabant)
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Zeeland is qua wegenstructuur niet te vergelijken Zuid Oost Brabant.
Alleen 149 en 121 zou wat mij betreft wat upgrading kunnen krijgen en hiermee een iets hoger tarief.
dit zijn wat mij betreft echte snelbussen. Die rechtvaardigen een wat hoger tarief. Het is raar dat 149 goedkoper is dan de 150.
tussen station en steensel zou de prijs het zelfde mogen zijn, daarna gaat de 149 wat meer kosten per kilometer.
Alleen 149 en 121 zou wat mij betreft wat upgrading kunnen krijgen en hiermee een iets hoger tarief.
dit zijn wat mij betreft echte snelbussen. Die rechtvaardigen een wat hoger tarief. Het is raar dat 149 goedkoper is dan de 150.
tussen station en steensel zou de prijs het zelfde mogen zijn, daarna gaat de 149 wat meer kosten per kilometer.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Klopt,buslijnen stoppen hier veel meer en lange tijd 80 of harder rijden is alleen mogelijk met chauffeurs met het motto ''Wah3d is toch sneldienst''huibf schreef:Zeeland is qua wegenstructuur niet te vergelijken Zuid Oost Brabant.
Neem aan dat je Eersel Busstation bedoeld,tot die halte rijden ze dezelfde route. Wat mij betreft worden deze bussen niet duurder maar wordt het betaald door de hogere kostendekkingsgraad van die lijnen. Ik vind lijn 20 ook tot die categorie horen,veel reizigers zitten lang in die bus en lijn 20 is een sneldienst tussen Mierlo en Eindhoven.(Someren is 51 minuten)huibf schreef: Alleen 149 en 121 zou wat mij betreft wat upgrading kunnen krijgen en hiermee een iets hoger tarief.
dit zijn wat mij betreft echte snelbussen. Die rechtvaardigen een wat hoger tarief. Het is raar dat 149 goedkoper is dan de 150.
tussen station en steensel zou de prijs het zelfde mogen zijn, daarna gaat de 149 wat meer kosten per kilometer.
Ik bedoel geen hoge vloers bussen maar gewone streekbussen met een beter interieur zoals Breng Direct of de ex Brabantliners van Veolia.
Stoelen moeten er ongeveer zo uitzien,ook toepassen bij de gelede bussen zodat HOV ook voldoende comfort bied.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Een soort straf op efficiency?huibf schreef:tussen station en steensel zou de prijs het zelfde mogen zijn, daarna gaat de 149 wat meer kosten per kilometer.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
121 een hoger tarief ben ik op tegen zolang er geen langzamere lijn onder ligt. Nu is het de enige verbinding Gemert - Boekel - Volkel - Uden. Voorts vind ik de 121 na Gemert geen snelbus meer, die stopt bij elke boom en de route in Uden via het Industrieterrein kost ook relatief veel tijd. De oude 121 was een ander verhaal. Alleen een halte in Boekel, een halte in Volkel en in Uden via de Velmolenweg (met halte daar).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Nee. Zoals Fogeltje ook zegt. Er moet wel een langzamere varaint zijn, zoals de 149 en 150 combinatie.Frans F schreef:Een soort straf op efficiency?huibf schreef:tussen station en steensel zou de prijs het zelfde mogen zijn, daarna gaat de 149 wat meer kosten per kilometer.
Raar is het dat de snelle 149 goedkoper is... Logisch zou zijn dat de 149 minimaal gelijk of duurder is dan de trage 150.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Het is vergelijkbaar met de oude snelbussen (bijvoorbeeld lijn 70) of later de Interliner. Die waren ook duurder, maar onderliggend reed ook een langzamere lijn (bijvoorbeeld de 21). Je betaalde dan voor snelheid en comfort en an sich vind ik daar niets op tegen, zolang je maar de keuze hebt.
Nu heb je eigenlijk een paradoxale situatie dat je betaalt voor langzamere bussen. De 21 naar Eindhoven is duurder omdat hij een langere route heeft dan de 121. Logisch dat dan vrijwel niemand meer die bus neemt. Je bent langer onderweg en je betaalt meer.
Nu heb je eigenlijk een paradoxale situatie dat je betaalt voor langzamere bussen. De 21 naar Eindhoven is duurder omdat hij een langere route heeft dan de 121. Logisch dat dan vrijwel niemand meer die bus neemt. Je bent langer onderweg en je betaalt meer.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Misschien kunnen ze beter het tariefsysteem aanpassen: in plaats van betalen voor afgelegde kilometers, de afstand van de kortste route in rekening brengen, of desnoods hemelsbreed, met dan een iets hoger kilometertarief om te compenseren.
Het is inderdaad absurd dat je op zondagen meer kwijt bent voor een enkele reis van Reusel naar Eindhoven dan doordeweeks. Zelf woon ik in Son en Breugel en zijn 156/157 3x zo snel op het station dan 9/11/109, voor minder geld.
De kortste route is niet in elk geval de meest ideale ook.
Het is inderdaad absurd dat je op zondagen meer kwijt bent voor een enkele reis van Reusel naar Eindhoven dan doordeweeks. Zelf woon ik in Son en Breugel en zijn 156/157 3x zo snel op het station dan 9/11/109, voor minder geld.
De kortste route is niet in elk geval de meest ideale ook.
Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)
Dat is iets wat ze i.i.g. bij de SP al vanaf het begin willen veranderen, maar ja, naar mijn weten is dat ook de enige partij die zich hier druk om maakt. Dus ik zie het voorlopig nog niet veranderen.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast