Busverbindingen SRE <-> België

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hans »

Hier een apart topic waar we verder kunnen gaan omtrent het grensoverschrijdende (bus)vervoer tussen de concessie SRE en België.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Ronald »

Hans schreef: Er wordt echt gedacht vanuit reizigersstromen om een verbinding al dan niet op te zetten. Daarnaast, snelbus Eindhoven-Antwerpen heeft in een ver verleden bestaan en is toen vanwege gebrek aan belangstelling opgeheven!!.
Met dit argument was de treinverbinding Enschede-Gronau ook nooit heropend. De verbinding is volgens mij best het onderzoeken waard. Misschien is er best vraag naar, maar een heel lastig probleem is natuurlijk de samenwerking/financiering tussen de verschillende autoriteiten. Volgens mij ook één van de redenen dat van de diverse grensoverschrijdende verbindingen die Veolia in 2006 vanuit Limburg is begonnen er vrijwel geen enkele meer over is.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Afbeelding

Misschien is deze bus geschikt voor [wiki]Lijn 476 Valkenswaard Markt - Achel (B) Kerk[/wiki], omdat die lijn steeds drukker wordt. Of maak van lijn 476 een Sre Liner

En ja ik vraag me af waarom De Lijn zo moeilijk over doet.
Zoals Lijn 29 Hasselt Station - Lommel Speeltuin, die kan toch doorrijden naar Luyksgestel Boscheind met een aansluiting met lijn 172. Of dat lijn 29 en lijn 172 dan samen werken.

Misschien is het beter als lijn 476 iets langer gaat rijden tot 22:00.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

Die verbinding bestond begin jaren 90. De tijden waren toen wel anders. Maar ik kan niet zeggen of er nu meer animo voor is.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

jo171 schreef: En ja ik vraag me af waarom De Lijn zo moeilijk over doet. Zoals Lijn 29 Hasselt Station - Lommel Speeltuin, die kan toch doorrijden naar Luyksgestel Boscheind met een aansluiting met lijn 172. Of dat lijn 29 en lijn 172 dan samen werken.
De Lijn moet zwaar bezuinigen, dus dit is niet het moment om een lijn naar het buitenland door te trekken.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Ronald »

Die verbinding naar Achel is m.i. een verbinding waar een buurtbus helemaal niet voor bedoeld is. Die is in het leven geroepen om de kleinste kernen tegen weinig kosten bereikbaar te houden, niet als grensoverschrijdende verbindende lijn.
Maar omzetten naar streeklijn kost erg veel geld, dat er waarschijnlijk niet is. Er zou eerst eens gekeken moeten worden of en waarom de busjes vaak vol zijn. Dan kan zelfs de oplossing zijn om de verbinding onaantrekkelijker te maken voor reizigers waar hij niet voor bedoeld is (wat bij buurtbussen wel vaker is gebeurd).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

Heb zelf ook 2 ideeën voor een bus richting België bedacht, de 1 wat realistischer dan de ander.
Optie 1 :
Lijn 20: (Terneuzen)-Hulst-Antwerpen-P&R Wechelderzande-Turnhout E34- Kempisch Bedrijvenpark A67-ASML A67-HTC-Parktheater-Eindhoven.
Deze lijn gaat samen met lijn 19 een halfuursdienst rijden tussen Hulst en Antwerpen.
Materieel heeft een hogevloer+rolstoellift en is van touringcar kwaliteit. Dubbeldeks materieel is niet toegestaan,geleed materieel met een hoge vloer wel.

Optie 2 :
Lijn 175, combinatie van zwakke streeklijnen en te volle buurtbussen.
Airport-MMC(in de spits rondje ASML)- Waalre Bergstraat-Valkenswaard Markt- Westerhoven Kempervennen-Borkel en Schaft-Achel Kerk-Neerpelt. 1/3 van de ritten wordt gereden door De Lijn.
Afbeelding
Afbeelding
Opties voor geschikt materieel voor lijn 175
De minibusjes worden ook gebruikt voor stadsdienst Helmond en in het weekend en avond op lijn(21?) 22/23/25/26.
@Ronald de buurtbus zit te vol vanwege vakantiegasten voor Centerparks.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

Ronald schreef:Die verbinding naar Achel is m.i. een verbinding waar een buurtbus helemaal niet voor bedoeld is. Die is in het leven geroepen om de kleinste kernen tegen weinig kosten bereikbaar te houden, niet als grensoverschrijdende verbindende lijn.
Hij is ooit gestart om Borkel en Schaft toch een verbinding met Valkenswaard te geven toen lijn 176 weg opgeheven.
Dus dat paste prima in het buurtbusconcept want dat zijn twee piepkleine kernen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door verfmeer »

En de trein vanuit Neerpelt doortrekken naar Weert? Ik weet niet of die route begaanbaar is (zou niet zo moeilijk zijn) en dan ben je zo in België. Weert-Eindhoven is zo'n 17 minuten, dus dan is Neerpelt zo'n 40 minuten en Antwerpen 2 uur. Hoewel het voor Antwerpen via Breda sneller is, kan het de verbinding met de Kempen wel verbeteren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

Je hoeft alleen nog maar het stuk Hamont-Weert te heropenen, dat is maar 9 kilometer. Dat traject is door ProRail een paar geleden volledig opgeknapt, afgezien van wat extra beveiliging (overwegen) is dat dus geen punt. Zoals elders beschreven krijg je wel weer allerlei gezeur over ATB wat de kosten doet exploderen. Daarnaast voldoen de Belgische diesels volgens mij niet aan de nieuwe botseisen van ProRail.

Overigens vraag ik me af hoeveel reizigers doortrekken tot Weert zou opleveren. Ik denk weinig, want mensen moeten naar Eindhoven en dan kost de omrit met overstappen via Weert weer behoorlijk wat extra tijd met ook nog het risico van gemiste aansluitingen. De enige goede oplossing zou een verbindingsboog vlak voor Weert zijn vanuit de richting Budel naar Maarheeze. Je zou de treinen dan vanaf Hamont non-stop in ongeveer 23 minuten naar Eindhoven kunnen laten rijden, wat betekent dat je zo'n uurdienst met slechts 1 extra treinstel zou kunnen uitvoeren.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door verfmeer »

Het nadeel van een directe trein naar Eindhoven is dat je dan treinen nodig hebt die op zowel 1500V en 3kV kunnen rijden. Naar Weert zou de belgische trein de 1500V nog wel aankunnen, net als bij Roosendaal. Ik denk dat als je de overstap goed regelt, je meer reizigers kan trekken dan met de bus. Met de bus is het namelijk non-stop al 45 minuten rijden via de route van 171-476-18a. Dus een directe lijn Eindhoven - Veldhoven - Achel - Neerpelt doet er al snel een uur over. Dan loont het wel, helemaal als ook Geel en Mol bereikbaar worden. Plus dat Midden-Limburg ook profiteert.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

@verfmeer
Het zijn dieseltreinen omdat het Belgische stuk vanaf Herentals tot de grens niet elektrisch is, dus er is technisch geen probleem met doorrijden naar Eindhoven.

Busverbindingen zijn er in het verleden in allerlei maten en soorten geweest en allemaal geflopt (zelfs een snelbus Eindhoven-Turnhout-Antwerpen). Het gaat toch vooral om forensen en die krijg je nu eenmaal niet in een bus.

Als we een verbinding willen openen moeten er eerst eens nagedacht worden op wat voor soort reizigers er gemikt wordt en of er dus wel een markt is. Voorlopig zie ik hier nog niemand vertellen wie er nu eigenlijk van die trein of bus naar Belgie gebruik zou moeten maken. Je noemt zelf Mol en Geel, maar hoeveel mensen moeten er nu per uur van Eindhoven/Weert naar Mol of Geel?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door huibf »

Ik geloof niet in een verbinding naar Antwerpen. Wel iets in mijn eerdere ideeen eindhoven, asml, valkenswaard, lommel/neerpelt.
maar voorlopig blijft het rustig, een buurtbus die halfuurlijks rijdt is haar doel voorbijgestreeft.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Of een 149 die 1x per uur doorrijdt naar Turnhout, van daar uit rijden er 6 bussen per uur naar Antwerpen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

Zelfde vraag als hierboven: wie gaat er met bus naar Turnhout en daar dan weer overstappen op een bus naar Antwerpen? Dat is alleen iets voor bushobbyisten.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Frans F schreef:Als we een verbinding willen openen moeten er eerst eens nagedacht worden op wat voor soort reizigers er gemikt wordt en of er dus wel een markt is. Voorlopig zie ik hier nog niemand vertellen wie er nu eigenlijk van die trein of bus naar Belgie gebruik zou moeten maken. Je noemt zelf Mol en Geel, maar hoeveel mensen moeten er nu per uur van Eindhoven/Weert naar Mol of Geel?
Ik ben het eens met jou.

1 welke mensen er altijd gaan met de buurt bus.

Dat zijn veel Belgen die boodschappen doen in Eindhoven en Valkenswaard. Want in België is boodschappen kei duur en in Nederland niet.

De mensen van de kempervennen nemen ook altijd gebruik van de buurtbus.

De Belgen die elke dag gaan shoppen in Eindhoven.

De Belgen die elke zaterdag naar de markt gaan in Eindhoven Woensel.

En de schoollieren van België die naar Eindhoven op school gaan.

Reizigers die naar Veldhoven MMC moeten gaan.

Reizigers die verder moeten naar Hasselt.

En mensen die naar de luchthaven moeten in Eindhoven.

Stel voor als er een verbinding komt naar België, dat die beter
Langs Eindhoven Airport gaat rijden.

Dan zal die ook beter tot 22:30 rijden dat zal wel voldoende zijn voor reizigers van en naar België.
Dan zou die dan een aansluiting hebben met de trein van Antwerpen want die rijdt ook tot 22:30.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

huibf schreef:Ik geloof niet in een verbinding naar Antwerpen. Wel iets in mijn eerdere ideeen eindhoven, asml, valkenswaard, lommel/neerpelt.
maar voorlopig blijft het rustig, een buurtbus die halfuurlijks rijdt is haar doel voorbijgestreeft.
Ja dan kan 103 vervallen en lijn 7 tot Waalre Bejaardenhuis rijden
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

huibf schreef:Ik geloof niet in een verbinding naar Antwerpen. Wel iets in mijn eerdere ideeen eindhoven, asml, valkenswaard, lommel/neerpelt.
maar voorlopig blijft het rustig, een buurtbus die halfuurlijks rijdt is haar doel voorbijgestreeft.

Ja maar voor Lommel kan lijn 172 wel doorrijden naar Lommel Station met een goeie aansluiting met de trein van Antwerpen.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

En vaker is de buurtbus ook vol omdat er er moeders zijn met babywagens en boodschappenwagens. Vaak moet de chauffeur paar reizigers achterlaten omdat het busje vol is.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door verfmeer »

jo171 schreef: Ja maar voor Lommel kan lijn 172 wel doorrijden naar Lommel Station met een goeie aansluiting met de trein van Antwerpen.
Waarom zo gefixeerd op Antwerpen? Eindhoven - Antwerpen is veel sneller en comfortabeler via Breda met de Benelux-plus. Het gaat hier om een verbinding van Eindhoven met Belgisch Limburg en eventueel Turnhout. Daarvan heb je 3 soorten verkeer:
- Grensoverschrijdend woon-werkverkeer. Over het algemeen mensen uit de grensstreek die in Eindhoven e.o. werken en in België wonen, maar ook andersom. Heeft vooral een stabiele verbinding nodig.
- Winkelaars. Belgen die in Nederland boodschappen halen. Heeft vooral veel bagageruimte nodig, plus niet al te veel overstappen.
- Toeristen en luchthavengebruikers. Deze mensen komen van verderaf en willen vooral naar de Binnenstad en het vliegveld. Ze hebben vooral verbindingen nodig die laat op de avond en vroeg in de ochtend rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Zelfde vraag als hierboven: wie gaat er met bus naar Turnhout en daar dan weer overstappen op een bus naar Antwerpen? Dat is alleen iets voor bushobbyisten.
mwa, als ik naar bus 450 kijk, dan is die doorgaans toch goed gevuld hoor in de spitsen. Maar goed, vind het verder ook niet zo interessant allemaal.
🍉
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door verfmeer »

Dat neem ik best aan, maar Eindhoven - Turnhout is met de 149-450 bijna 2 uur reizen. Dus ik neem aan dat dit dan vooral verkeer is dat in Arendonk of Bladel werkt. Verkeer dat langer moet reizen neemt vrijwel allemaal de auto, dat is veel sneller.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

149-480 is 1:32u in de avondspits vanuit Eindhoven, wanneer er zonder overstap gereden zou worden. Daarnaast zou je nog zo'n tien minuutjes kunnen winnen als er een sneldienstvariant komt op lijn 480. Want het is onzin om de Nederlandse bus bij elke halte in België te laten stoppen. Reusel Busstation, Arendonk Gemeentehuis en vanaf de Markt in Turnhout bij alle haltes zou afdoende moeten zijn.

Of juist andersom, je stopt in België overal en je stopt (met een nieuwe lijn) enkel op de busstations van Reusel en Bladel, rijdt eventueel buitenom langs Hapert, gaat via de N284 en A67 naar Veldhoven MMC en ASML. Dat kost je qua tijd Turnhout station - Reusel, Busstation: 35 minuten en Reusel, Busstation - Veldhoven MMC/ASML volgens Google Maps 23 minuten, maar ga maar uit van 33 minuten. Je bus is immers langzamer dan auto's, hebt halteringen in NL en je moet sowieso wat speling hebben. Met de auto ben je vanaf Turnhout Station naar Veldhoven, MMC in ca. 48 minuten, met de bus dus ca. 70 minuten maximaal. Immers na Hapert maakt het niet uit of de bus wat te vroeg is, dus kan deze lekker doorrijden. Met wat kleine aanpassingen aan vluchtstroken op de A67 kan er de afspraak worden gemaakt dat de bussen bij file daar overheen rijden.

Wanneer er veel mensen bij ASML in België wonen, dan weet ik zeker dat bij het optuigen van deze lijn er een hele hoop zullen kiezen voor de BRAMM-pas (of hoe dat ding tegenwoordig heet) en de auto laten staan. Zo idem dito voor Lommel e.o., maar zolang ASML hier niet aan mee werkt is mijn idee heel leuk, maar zal het niet snel van de grond komen. :P
Dat dan weer wel.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

Mr-W schreef: Afbeelding
Afbeelding
Opties voor geschikt materieel voor lijn 175
De minibusjes worden ook gebruikt voor stadsdienst Helmond en in het weekend en avond op lijn(21?) 22/23/25/26.
@Ronald de buurtbus zit te vol vanwege vakantiegasten voor Centerparks.
Nou ja of deze busjes daadwerkelijk gebruikt worden voor op de stadsdienst van Helmond weet ik zo net nog niet. De BBA Tours bus heb ik regelmatig gezien op lijn 139 en de Optara rijdt ergens in de buurt van Werkendam (volgens mij). Als het probleem daarnaast nog ligt bij de vakantiegangers voor Centerparks is het doortrekken van de grotere streeklijnen (volgens mij 172) naar de Centerparks misschien een betere optie dan een buurtbus omzetten naar een normale streekbus. Of je moet tijdens de (zomer)vakanties een tijdelijke lijn gaan inzetten die wordt bedient met grotere bussen. Zoiets wat ook gebeurde bij de Efteling in het hoogseizoen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

Sorry foutje,bedoelde vanaf de nieuwe concessie zijn ze geschikt voor de zwakke lijnen. Momenteel rijden er Amba's en op lijn 26 in de avonduren een mercedes benz sprinter.
Halte kempervennen kan ook vervallen en centreparks zelf het vervoer van ziin gasten organiseren met een pendelbus,want ik vraag me af of het vervoer van campinggasten wel betaald moet worden vanuit het ovbudget
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten