Het grote eigen plannetjes forum

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Bjarte » Za 12 Apr 2014, 23:43

Haalbaar of niet haalbaar, het maakt niet uit. Is het niet leuk om al onze plannetjes, die misschien altijd al in onze hoofden rond dwalen, hier te publiceren? Dan kunnen we er over discussiëren, zonder een ander forum te hoeven vervuilen. Ik ben benieuwd wat voor geniale ideeën voor noord Nederland we hier nog kunnen verwachten. Ik zal aftrappen:

Een waterbus. Of het haalbaar is, ik weet het niet... Wat ik wel weet is dat de eigenaar van het Hamphire hotel altijd al het idee heeft gehad om met een watertaxi het centrum in te varen. Helaas werken de bruggen op het Noord-Willemskanaal niet mee. Ik zie een boot als deze (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Himiko_Cruise_Ship.jpg) wel zitten, maar dan wat kleiner. In het centrum zijn de bruggen in ieder geval wel op voldoende hoogte. Het netwerk zou er in de zomermaanden dan als volgt uit kunnen zien:

(edit: sorry mensen, dit is voor het mooie Groningen natuurlijk :') )

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bjarte op Zo 13 Apr 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 13 Apr 2014, 02:21

Of het haalbaar is weet ik niet, maar meer informatie zal wel handig zijn. Ik kan uit jouw verhaal niet direct uithalen in welke stad of steden je dit plan wilt opzetten.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Hainje » Zo 13 Apr 2014, 02:24

Ik zie Der Aa-kerk op het plaatje staan, dus we spreken dan over het mooie Groningen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9275
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Ardan » Zo 13 Apr 2014, 02:33

Ik ben op de Trainsimulator wat spoorwegen aan het nabouwen en heb Deventer daarbij een metro gegeven :P
Afbeelding

Lijn M3 krijgt een fly-over bij de Snipperling..
Afbeelding

:') :') :') :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 13 Apr 2014, 02:37

Ik zag Noord-Willemskanaal in het verhaal en dat kan ook Assen zijn. Maar ik riep te vroeg. Het gaat dus om de stad Groningen en het dorp Haren (i.i.g. het water wat daar vlakbij ligt).

Overigens als we het toch over gekke plannen gaan hebben.

Ik heb een gek plan gehad gisteren om particulier het Duits Lijntje te heropenen als museumlijn. En dan alleen het deel Schijndel - Boxtel. Naar Veghel kan misschien ook wel, maar het probleem is dat de spoorbrug volgens mij nu verwijderd is en door de industrie daar je geen goede mogelijkheid hebt om een parkeerterrein of station of keerpunt te plaatsen. Of in ieder geval iets fatsoenlijks daar te plaatsen. Daarbij komt ook nog eens dat op dat stuk het spoor is verwijderd of asfalt overheen of tegenaan is gelegd. Na station Schijndel richting Boxtel is dat niet. Tussen Schijndel en Boxtel zelf heb je nog voldoende ruimte om dubbelspoor te maken (plus er liggen geen wissels en er zijn minder spoorwegovergangen).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor BrengMe » Zo 13 Apr 2014, 09:20

Kan dit niet beter naar OV als hobby?

Verder mooie kaarten.
---

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Wubbo » Zo 13 Apr 2014, 11:06

Topic verplaatst. Verder wel de opmerking dat dit soort topics er al meer zijn (zoek eens op wishfull thinking) en ik hoop dat er geen overlap tussen al deze topics gaat ontstaan.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor marlies » Zo 13 Apr 2014, 11:07

Maar dit topic ging specifiek over eigen plannetjes voor Noord-Nederland toch? Omdat 'ie daar geplaatst was? Misschien moet de titel dan even aangepast.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor BrengMe » Zo 13 Apr 2014, 15:14

Dat was wel de bedoeling, maar Ardan kwam al snel met een plannetje voor Deventer (oost-nl).
Lijkt mij wel beter om in ov als hobby te hebben omdat er anders veel topics met het zelfde onderwerp komen in verschillende regio's.
---

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9275
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Ardan » Zo 13 Apr 2014, 15:47

Oh stond dit in Noord? Niet gezien :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 14 Apr 2014, 01:49

Ik weet niet eens wat de bedoeling was van het eerste bericht en toen ik Ardan's bericht zag dacht ik, laat ik ook maar een kansloos plan op noemen (niet lullig bedoelt voor de topicstarter).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor Ronald » Wo 16 Apr 2014, 23:14

Ik zat vandaag wat te lezen over de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen en wat zou je daar een mooi sneltram/lighttrain-netwerk van kunnen maken... M'n handen jeuken om eens een mooi plannetje in elkaar te timmeren.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Heropening van de Marnelijn

Berichtdoor Bjarte » Do 08 Mei 2014, 20:07

Heropening van de Marnelijn

De Marnelijn was een spoorlijn tussen Winsum en Zoutkamp. De lijn werd in 1942 opgebroken, maar reeds in 1938 werd het reizigersvervoer geëindigd door gebrek aan belangstelling. Slechts enkele gemetselde bruggenhoofden, gebouwen en straatnamen herinneren ons nog aan deze spoorlijn. De dorpen in deze omgeving zijn sinds sluiting van de lijn flink gegroeid, waardoor heropening interessanter wordt. Veel van de dorpen aan de lijn hebben last van leegloop en een spoorlijn zou een goede boost kunnen geven voor de dorpen. Vooral voor mensen die niet over een auto kunnen beschikken, zoals scholieren en ouderen, zou een directe spoorverbinding met Winsum en Groningen een uitkomst kunnen bieden. Maar ook voor forensen en dagjesmensen is de trein een snel alternatief in plaats van de auto.

De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.

Afbeelding

De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.

Afbeelding

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Het grote eigen plannetjes forum

Berichtdoor BrengMe » Do 08 Mei 2014, 20:45

Had ook hier gekund... viewtopic.php?f=38&t=10340
---

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Heropening van de Marnelijn

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 08 Mei 2014, 21:21

Bjarte schreef:De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.

De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.

Heb je stilgestaan bij de ruimte tussen Winsum en Sauwerd?

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Heropening van de Marnelijn

Berichtdoor Bjarte » Do 08 Mei 2014, 23:16

CamilleKreemers schreef:
Bjarte schreef:De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.

De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.

Heb je stilgestaan bij de ruimte tussen Winsum en Sauwerd?


Wat bedoel je precies met deze vraag? Nee daar heb ik niet bij stil gestaan, want er is daar genoeg ruimte voor verdubbeling van het spoor.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast