Pagina 1 van 2

Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 10:58
door Ederveen
Afgesplitst van Plannen voor spoorlijn Breda-Utrecht

Goed idee, naar mijn mening mogen ze wel meer (light-)spoorverbindingen aanleggen/reactiveren in al die delen van ons land die nog verstoken ervan zijn:
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
-Stadskanaal - Emmen
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
-Tilburg - Goirle - Turnhout
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
-Den Haag - Westland
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)

Goedkoop zal het helaas niet zijn

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 11:07
door CamilleKreemers
In sommige steden halen ze juist de snelle busbaan weg, om meer auto's te kunnen verwerken. Dit lijkt mij dan weer OV ontmoedigend. Globaal zie ik 1 persoon per auto rijden, als al die mensen dus de bus zouden pakken scheelt dat weer (uitgaande van 5m auto en 35 zitplekken) 150m file. Dat zijn dus maar 35 auto's minder, maar als dit voor een gemiddelde file rond Utrecht (12 km aldus radio vrijdag op A27 en 2 banen) = 4800 personen. Dit is dan in busaantallen 140 bussen (zonder staplaatsen). Dan kun je elke minuut een bus laten rijden om iedereen af te voeren (misschien toch maar die sneltram verlengen naar P+R).

@ Ederveen:
afsluitdijk is geen vraag naar voor een treinverbinding.
Het Q315-traject Groningen - Lelystad is afgeschoten omdat het VEEL te duur was.

Ik zie meer kans als de missende spoortrajecten allemaal een Qlinerachtige verbinding krijgen. Je weet trouwens dat Spijkenisse geen station kent? Ik zou wel pleiten voor een verlenging van de metro daar.

Ik stel dan de volgende lijnen in jouw citaat voor als Qlinerachtige verbinding.

-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven (Volans)
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg (Volans wordt trouwens geeist in Provincie + aanbesteding)
-Spijkenisse - Hellevoetsluis (verlenging metro)
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum) (Uitgevoerd als R-net?)

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 12:04
door Ederveen
CamilleKreemers schreef:In sommige steden halen ze juist de snelle busbaan weg, om meer auto's te kunnen verwerken.
Hier in Eindhoven doen ze dat momenteel andersom, juist op stukken weg waar de middenberm breed genoeg is om een lightrail te kunnen dragen. Maar daar staat tegenover dat Eindhoven altijd al (te) autovriendelijk is geweest.
@ Ederveen:
afsluitdijk is geen vraag naar voor een treinverbinding.
Weet ik, maar omdat de Afsluitdijk in de eerste plaats was aangelegd met de mogelijkheid tot spoor naast de weg, waar uiteindelijk een tweede rijbaan van de A7 is bijgekomen.
Het Q315-traject Groningen - Lelystad is afgeschoten omdat het VEEL te duur was.
De zogenaamde Zuiderzeelijn. Was het niet zo dat de provincies wilden nagaan of er geen alternatieve manier was om toch deze verbinding te krijgen?.
Ik zie meer kans als de missende spoortrajecten allemaal een Qlinerachtige verbinding krijgen.
Dat zal ook wel gebeuren in de meeste gevallen. Echter trekt een spoortraject nou eenmaal om 1 of andere reden een grotere hoeveelheid reizigers aan dan een bus (hoe 'hoogwaardig' die ook mag zijn). Wat betreft Eindhoven - Uden - Nijmegen en Arnhem - Apeldoorn - Zwolle doelde ik ook meer op een Intercitytraject. En een extra mogelijkheid om Utrecht te mijden.
Je weet trouwens dat Spijkenisse geen station kent? Ik zou wel pleiten voor een verlenging van de metro daar.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, de metro vanuit Spijkenisse doortrekken. Al weet ik zo niet wat beter zou zijn: Vanaf Spijkenisse Centrum via Heenvliet of vanuit De Akkers doortrekken via Zuidland...

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 12:10
door CamilleKreemers
Ik woon ook ver weg van Eindhoven. Ik studeer in Groningen, vandaar dat ik van die regio wel voorbeelden kan gebruiken.
Ik heb persoonlijk de mening dat als er geen sneldienst is, het aanleggen van een spoor niet haalbaar is.
Mocht de sneldienst maar 1x/uur rijden is het ook niet handig om spoor aan te leggen.

Arnhem - Apeldoorn - Zwolle is al aanwezig als IC-traject.
Eindhoven - Uden - Nijmegen mag van mij zo aangelegd worden en desnoods als gemeenschappelijke verantwoordelijkheid worden uitgevoerd door Breng en Arriva. Dan moeten de diensten wel zo zijn gemaakt dat het sneller is dan de huidige 99/157 variant.

De trein is volgens mij beter dan de bus, omdat de bus ineens weg kan zijn door keuzes van de politiek. Met de tram/trein ligt dat veel gevoeliger. Ik vind echter dan van een groot aantal lijnen ge"eist kan worden dat deze blijven bestaan.

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 13:30
door Nitein-Repart
Beetje off-topic maar ik wil toch reageren op de post van Ederveen
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
Nee, geen vraag naar
-Stadskanaal - Emmen
Nee, te leeg gebied
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
De Zuiderzeelijn. Ik zie wel mogelijkheden ervan in.
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
Veendam-Stadskanaal ja, Stadskanaal-Emmen nee, te leeg gebied.
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
Voor Zwolle-Apeldoorn is de route via Hattem, Wapenveld, Heerde, Epe en Vaassen veel interessanter, gezien de grootte van de kernen. Voor Apeldoorn-Arnhem is de route via de A50 haast onmogelijk en de enigste mogelijkheid is dat om de museumspoorlijn Dieren-Apeldoorn op te knappen. Verder wel een interessante optie.
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
Ik vind dit een interessante optie, gezien de grootte van de kernen Uden en Veghel.
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
Nee, huidige route via Boxtel is acceptabel.
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
Eindhoven-Antwerpen kan via Breda (mits goede verbinding). De A67-route bevat niet heel veel tussenliggende kernen om interessant te zijn.
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
Op zich interessant, de verbinding met Hasselt is op dit moment dramatisch.
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
Hoe zie je dat voor je?
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
Zou er eerder 's Hertogenbosch-Waalwijk-Lage Zwaluwe(-Dordrecht) van maken, mits Breda-Utrecht wordt aangelegd en bij Geertruidenberg-Raamsdonksfeer een overstapstation situeren. Alleen Waalwijk-Tilburg blijft verstoken van een trein, maar een spoorverbinding zou een enorme impuls geven aan de Langstraat.
-Tilburg - Goirle - Turnhout
Nee, niet interessant genoeg.
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Op zich interessant, misschien is een tak naar Den Briel ook nog een optie.
-Den Haag - Westland
Nee, de kernen in het Westland liggen te veel verspreid om een spoorverbinding interessant te maken.
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Zie liever iets in de versnelling van de s4900, dan een nieuwe spoorlijn.

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 14:26
door Ederveen
Erno-BE schreef:Beetje off-topic maar ik wil toch reageren op de post van Ederveen
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
Hoe zie je dat voor je?
Het bestaande spoor tussen Houten Castellum en Boxtel grotendeels te verdubbelen (of naar buitenlands voorbeeld een 'snel' dubbelspoor geschikt voor 160-200km/h erlangs aanleggen), en waar dat niet mogelijk is een bypass of tunnel:
Bypass na Houten (Castellum) om Culemborg en Geldermalsen heen om bij Waardenburg weer aan te sluiten. Tussen daar en 's Hertogenbosch over bestaand spoor (gewoon als dubbelspoor, welke geschikt wordt gemaakt voor hogere snelheden). Vught in tunnel, bypass om Boxtel heen (of niet).
Eindhoven - Weert gaat lastig worden omdat daar niet echt veel mogelijkheid tot verdubbeling is en een nieuwe spoorlijn dwars door de Stabrechtse Heide zal op wat verzet gaan stuiten, al is dit wel de meest praktische oplossing (maar ook de reden waarom de A2 niet dáár ligt) en dan bij Nederweert langs de A2 lopen om die tot aan Sittard te volgen.
Of het bestaand spoor gebruiken tot voor Maarheeze om vervolgens te laten aftakken richting Nederweert (in ieder geval om Weert en Roermond over te slaan).
Sittard - Maastricht misschien via Maastricht-Aachen Airport.

Ach ja een beetje zoals Rail21 als uitgangspunt had. Maar dan wel 's-Hertogenbosch op te nemen in de dienstregeling.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 22:57
door DrechtBlub
-Tilburg - Goirle - Turnhout
Nou opzich goed maar net iets anders, Tilburg/breda- baarle nassau - turnhout.
Er zijn genoeg rijzigers voor op dat traject volgens metingen met bus 132 op dat traject. die zit vaak propje vol.

ik heb ook nog paar ideeen
den haag-leyenburg-poeldijk-naaldwijk-hoekvanholland
leiden-katwijk aan zee
(dordrecht)-lage zwaluwe-oosterhout-kaatsheuvel-tulburg

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 23:12
door verfmeer
Je moet echt serieuzer kijken naar je voorstellen. In zelfs de kleinste treinen passen 150 passagiers. Als een lijn ieder half uur rijdt dan betekent dat dat er een vraag moet zijn van 300 passagiers per uur. Om dat te vullen moet je minimaal iedere 10 minuten een volle bus rijden. Op trajecten waar dat niet het geval is zijn spoorlijnen per definitie kansloos.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 07:42
door CamilleKreemers
Even kijken naar trajecten waar nu een 10 minutendienst geldt:

-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
-Stadskanaal - Emmen
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)

-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven wel potentie voor grote reizigersstroom, echter wel dicht langs Nijmegen - Hertogenbosch - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)

-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
-Tilburg - Goirle - Turnhout
-Spijkenisse - Hellevoetsluis alleen spitsuren
-Den Haag - Westland
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)


Ruimt dat even lekker op.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 08:49
door Gekko123
Puur een selectie maken op een basis van een 10-minuten dient met bussen is wel heel erg kort door de bocht. Juist door de komst van een trein zijn er meer mensen bereid om die verbinding te kiezen. En daarnaast is het ook handig om te kijken of er over zo'n nieuwe lijn wel of geen IC's gaan rijden. Als dat het geval is, is de business case van die spoorlijn al meteen een stukje beter.

Mooi voorbeeld: de zuiderzeelijn. Alhoewel ik wel inzie dat deze lijn er nu niet meer zo snel zal komen (door de Hanzelijn), zie ik hier wel wat potentieel in. Allereerst wordt de bereikbaarheid van Emmeloord en Drachten verbeterd, waardoor de regio ook weer interessanter wordt om er te wonen of voor bedrijven.

Wat mij ook opvalt bij deze verbindingen: er is (als ik zo snel even kijk) geen rekening gehouden met deeltrajecten. Neem ik wederom de zuiderzeelijn als voorbeeld: ik zie, mede naar aanleiding van de reizigersstromen, beduidend meer potentieel voor het gedeelte Groningen - Heerenveen dan voor Heerenveen - Lelystad. Op het eerste stuk heb je de huidige 315 als doorgaande verbinding tussen Groningen en Heerenveen. Daarnaast heb je nog de 310, die vaak in Drachten verder rijdt als lijn 304 naar Groningen. En dan het stuk Drachten - Groningen: daar rijden in de spits 6 - 8 snelbussen per uur (lijnen 304 en 314).

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 09:40
door CamilleKreemers
gekko, dat klopt. Ik heb echter gekeken naar de opmerking van verfmeer die stelt:
"Op trajecten waar niet elke 10 minuut een volle bus rijdt, is een spoorlijn per definitie kansloos."
Tuurlijk had tussen Heerenveen en Groningen via Drachten een spoor kunnen liggen.

Ik denk dat alleen het traject Spijkenisse - Hellevoetsluis in de nabije toekomst kan worden vermetro'd. Er rijdt nu in de spits 16 bussen per uur en dat zou overgenomen kunnen worden.
Het idee is dan: om rond Spijkenisse Centrum een aftakking naar Geervliet en Hellevoetsluis te maken.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 10:45
door Nitein-Repart
Een spoorverbinding moet nationale ontsluiting bieden. Daarom kun je van Den Bosch-Waalwijk-Tilburg beter Den Bosch-Waalwijk-Geertruidenberg (aansluiting op Utrecht-Breda)-Lage Zwaluwe maken om de Langstraat een betere verbinding met de Randstad te geven. Dan is een spoorlijn kansrijk.

Verder rijden er tussen Apeldoorn en Zwolle 6 gelede bussen in het uur (201, 202, 203) en dan vind ik een spoorlijn kansrijk.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 11:15
door CamilleKreemers
wat zit er zoal in die geledes dan? De huidige bussen kennen 40-60% kostendekking.

Ik wil dan niet weten waar die trein eindigen gaat met kostendekkingsgraad.
bron: http://www.gelderland.nl/ovvisie.html

Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 11:26
door Suus
Het grappige is, is dat er in de jaren 70 nog een keer met het idee is gespeeld Zwolle - Apeldoorn - Dieren te heropenen voor een sprinterdienst, maar uiteindelijk is het er niet van gekomen.

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: di 06 mei 2014, 16:52
door Obus
Laat ik de volgende lijst even beoordelen op haalbaarheid en kosten en baten.
-Hoorn - Harlingen over afsluitdijk
Technisch gezien mogelijk, maar veel te duur voor een beperkt aantal reizigers.
-Stadskanaal - Emmen
Via oud traject een enkelsporige niet-geëlektrificeerde lijn zal niet al te duur en makkelijk te realiseren zijn, maar zal veel te weinig reizigers trekken.
-Groningen - Drachten - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad
Er bestonden plannen voor deze technisch haalbare lijn. Deze lijn had potentie, maar is ooit afgeblazen vanwege de exorbitante kosten.
-Veendam - Stadskanaal - Emmen
Via het oude spoor zijn de kosten beperkt, maar het aantal reizigers zal vies tegenvallen doordat het station helemaal aan de rand van Stadskanaal ligt.
-Zwolle - Apeldoorn - Arnhem (grotendeels langs A50)
Technisch moeilijk. Veel en veel te duur en veel en veel te weinig reizigers. Apeldoorn en Arnhem zijn goed verbonden door snelbussen; Apeldoorn en Zwolle hebben een goede verbinding via Deventer.
-Nijmegen - Uden/Veghel - Eindhoven
-Boxtel - Veghel - Uden
Technisch gezien mogelijk vanwege de oude spoorlijn Uden - Veghel - Boxtel, maar wederom te duur. Reizigers tussen de KAN en SRE reizen makkelijk via Den Bosch, dus de enige echte baten zijn voor de durpen Uden en Veghel. Bovendien wordt Oss overgeslagen.
-Eindhoven - Tilburg (langs A67)
Technisch gezien mogelijk, maar dan gaat er een heleboel natuur aan (bij Oisterwijk/Moergestel en Oirschot). De baten (enkele minuten tijdwinst) staan niet in verhouding tot de kosten.
-Eindhoven - Veldhoven -Turnhout - Antwerpen (langs A58/E34)
Technisch onmogelijk (of tegen astronomische bedragen). Een spoorlijn dwars door Eindhoven, Veldhoven, natuurgebied, Turnhout en Antwerpen aanleggen? Ik dacht het niet. Veel te weinig reizigerspotentieel bovendien.
-Eindhoven - Valkenswaard - Neerpelt - Hasselt
Via het oude traject van de lijn moet een lijn redelijk eenvoudig te realiseren zijn. Deze lijn is echter ooit niet voor niets opgeheven, veel te weinig reizigers, veel te veel kosten.
-Opwaardering IC-verbinding Utrecht - Eindhoven - Maastricht (-Luik) (veelal langs A2)
Ik heb gelezen wat die opwaardering inhoudt, en dat is je reinste geldverspilling. Technisch gezien redelijk lastig (ook vanwege de bruggen). De huidige lijn is bovendien al snel genoeg. Alleen de vier sporen tussen Ut en Ht worden in de toekomst interessant.
-'s-Hertogenbosch - Waalwijk - Tilburg
Ht - Waalwijk is mogelijk via het oude traject, Waalwijk - Tb is nagenoeg onmogelijk. De trein zal geen concurrent kunnen zijn voor de bus.
-Tilburg - Goirle - Turnhout
Moet ik hier op reageren??? Technisch onmogelijk en verder een lege doos.
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Een metro is bedoeld voor de stad, niet voor het platteland. Het is in principe makkelijk te realiseren, maar het zal nooit een rendabel traject zijn vanwege de lange afstand.
-Den Haag - Westland
Een paar dorpen gaan verbinden met de grote stad per trein? Hoogstens een tramverbinding kan rendabel zijn. Een treinverbinding is nagenoeg onmogelijk.
-Bussum - Huizen (of Almere - Huizen - Hilversum)
Volstrekt onmogelijk vanwege het Gooimeer, de bossen en de bebouwing. Bovendien loopt er al een spoorlijn tussen Ut en Alm, dus ook deze lijn is een onrendabele exercitie.


Het spijt me als ik je te hard aanval, @Ederveen. Op zich zijn het mooie projecten, maar ze missen veelal haalbaarheid en rentabiliteit. Ik zie sowieso meer in de uitbreiding van de huidige lijnen dan het bouwen van geheel nieuwe lijnen, tenzij het om missing links gaat die niet op een andere manier verbonden kunnen worden.

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: di 06 mei 2014, 19:18
door Hainje
Obus schreef:Laat ik de volgende lijst even beoordelen op haalbaarheid en kosten en baten.
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Een metro is bedoeld voor de stad, niet voor het platteland. Het is in principe makkelijk te realiseren, maar het zal nooit een rendabel traject zijn vanwege de lange afstand.
De afstand zal toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij? Soort RandstadRail project? Net zoals naar Hoek van Holland?

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 20:14
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: Ik denk dat alleen het traject Spijkenisse - Hellevoetsluis in de nabije toekomst kan worden vermetro'd. Er rijdt nu in de spits 16 bussen per uur en dat zou overgenomen kunnen worden.
Het idee is dan: om rond Spijkenisse Centrum een aftakking naar Geervliet en Hellevoetsluis te maken.
Het lijkt mij handiger om de lijn vanaf De Akkers te verlengen langs Zuidland en dan naar Hellevoetsluis.
Zuidland is ongeveer even groot als Geervliet en Heenvliet samen en verder zijn er geen plaatsten tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis.
In het landelijke gebied kan die lijn op maaiveld lopen, maar dan moeten er wel tunnels of viaducten aangelegd worden voor wegkruisingen.
In Hellevoetsluis moet er echter wel een tunnel of een viaduct worden gebouwd voor die metrolijn.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 20:15
door Suus
Hellevoetsluis is niet onverdeeld enthousiast, ze zijn bang dat het criminaliteit aantrekt...

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 21:55
door Hainje
Bee schreef:Hellevoetsluis is niet onverdeeld enthousiast, ze zijn bang dat het criminaliteit aantrekt...
:') :') :') :')

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Geplaatst: di 06 mei 2014, 22:19
door Yanaike
Hainje schreef:
Obus schreef:Laat ik de volgende lijst even beoordelen op haalbaarheid en kosten en baten.
-Spijkenisse - Hellevoetsluis
Een metro is bedoeld voor de stad, niet voor het platteland. Het is in principe makkelijk te realiseren, maar het zal nooit een rendabel traject zijn vanwege de lange afstand.
De afstand zal toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij? Soort RandstadRail project? Net zoals naar Hoek van Holland?
Ik vind het traject naar Hoek van Holland ook iets vreemds eerlijk gezegd. Tuurlijk, RET zal het een prima traject vinden om op te nemen in de dienstregeling, maar ik vind het eerder geschikt voor een soort voorstedelijke S-Bahn (en dat zelfde gold overigens ook voor de Hofpleinlijn).

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 22:21
door Karl
En het verschil is?

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 22:39
door Yanaike
Ja, wat het verschil is tussen al die dingen zoals S-Bahn, metro, randstad-rail, sneltram etc is soms nog al vaag, als iemand daar een goede definiëring op los kan laten, kan ik misschien nog van standpunt veranderen.

Maar ik zie de Hoekse Lijn liever als een onderdeel van het spoorwegnetwerk dan een door de NS afgedankt metro-lijntje. Ik ben eerder voor een voorstedelijk netwerk van sprinters zoals Randstadspoor (Utrecht) dan een systeem van treinen die buiten Rotterdam als een soort trein rijden, in het centrum van Rotterdam als metro en in buitenwijken als sneltram (ben ik de enige die dat verwarrend vind? :? )

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: di 06 mei 2014, 23:14
door Vinny
Karl schreef:En het verschil is?
Het verschil is dat je niet miljoenen belastinggeld verspilt aan een onnodige ombouw, maar gewoon bij de SBB gaat kijken naar wat je voor materieel nodig hebt zodat je op bestaand spoor uit de voeten kunt.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 00:01
door Geert
Yanaike schreef:Maar ik zie de Hoekse Lijn liever als een onderdeel van het spoorwegnetwerk dan een door de NS afgedankt metro-lijntje. Ik ben eerder voor een voorstedelijk netwerk van sprinters zoals Randstadspoor (Utrecht) dan een systeem van treinen die buiten Rotterdam als een soort trein rijden, in het centrum van Rotterdam als metro en in buitenwijken als sneltram (ben ik de enige die dat verwarrend vind? :? )
Het belangrijkste argument om de Hoekse Lijn als spoorlijn te behouden is dat de treinaansluiting vanuit Vlaardingen, Maassluis en Hoek v Holland richting Dordrecht en Gouda/Utrecht flink verslechtert (extra overstap, meer reistijd). Maar de hogere frequentie en een fijnmaziger netwerk in de stad zelf die een metrolijn met zich meebrengt lijken me juist belangrijke voordelen boven het NS-netwerk.

Re: Nieuwe treintrajecten (naast Breda-Utrecht)

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 06:43
door Daniel
Richting Dordrecht niet meer he nu meer ICs in Schiedam stoppen. Slechter kon die aansluiting trouwens toch al niet.
Richting Gouda/Utrecht heb je er veel meer last van.