SamenTreinen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

SamenTreinen

Bericht door Bjarte »

Goedemiddag allen!

Ik heb een concept bedacht om meer kortingkaarthouders van de trein, met gewone treinreizigers in contact te kunnen brengen. Het lijkt een beetje op de koffie actie die eerder werd bedacht en uitgevoerd. In eerste instantie heb ik een Facebook pagina opgestart om het concept te kunnen promoten.

Het idee is om een app op te zetten, waar mensen die met korting reizen de reizigers kunnen ontmoeten die niet met korting reizen. De reiziger zonder korting bespaart hierdoor geld op zijn treinreis en de kortingkaarthouder houdt er een leuk gesprek aan over, of misschien wel een zakcentje. Op de app moet dan het vertrekpunt worden ingevuld, het eindpunt, welk tijdstip de trein vertrekt en of je wél of geen korting hebt. De app zoekt dan naar overeenkomsten in treinreizen, waardoor de reizigers elkaar kunnen vinden. Op elk station zou bijvoorbeeld een vast ontmoetingspunt afgesproken kunnen worden, zoals onder de wolken van Rotterdam Centraal en in de stationshal van Groningen Centraal.

De treinreis hoeft niet volledig overeen te komen. Zo zou de kortinghouder vanuit Zwolle ook tot aan Rotterdam kunnen reizen, terwijl de niet-kortinghouder al in Gouda uitstapt.

Misschien zijn er hier mensen die haken en ogen in het idee zien, toevoegingen hebben of mee zouden willen werken? Ik zou het in ieder geval al heel leuk vinden als je de pagina liked en de pagina ook deelt met je vrienden. 8-)

Link: https://www.facebook.com/samentreinen
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: SamenTreinen

Bericht door ODRAIL »

Goed idee :wink: ... maar waarom weer een facebookpagina. Er zijn een heleboel mensen (zoals ik) die geen facebook hebben of willen. Het zou prettig zijn als er ook een normale website komt :idea: .
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: SamenTreinen

Bericht door Bjarte »

Het probleem is dat ik vrij weinig kennis heb in programmeertaal. Ik zou wel een blog kunnen maken, bijvoorbeeld Wordpress. Maar ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde daarvan is. Jij kan als niet-Facebooker de pagina toch ook wel zien? Of niet?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SamenTreinen

Bericht door Fles »

goed gesprek okee, maar als dit "leuke zakcentjes" gaat opleveren kun je rekenen op gezeik met d'n vervoerder. Lijkt me duidelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SamenTreinen

Bericht door Meltrain »

Ik ben vooral tegen de "vaste ontmoetingspunten". Als er te veel mensen gebruik van maken, wordt het een enorme opstopping onder die wolk.
Bovendien reis ik altijd alleen maar dóór Rtd en stap er zelden tot nooit in of uit. Reizigers die met me mee willen reizen, moeten dus maar gewoon bij mij in de trein stappen: ik ga niet speciaal uitstappen en een kwartier wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: SamenTreinen

Bericht door Anne »

Meltrain schreef:Reizigers die met me mee willen reizen, moeten dus maar gewoon bij mij in de trein stappen: ik ga niet speciaal uitstappen en een kwartier wachten.
Maar dan werkt het straks niet. Je moet samen naar de automaat lopen zodat de meereiziger de korting op zijn chipkaart kan zetten. Dat is volgens mij ook het zwakke van het voorstel dat je als abonnementhouder dus wel een ruime overstaptijd op het station moet inplannen. Daarvoor zal het alleen aantrekkelijk zijn als er een vergoeding tegenover staat en die ook nog wat oplevert. Kan me goed voorstellen dat je uitgaat van 20% van de ritprijs (dan deel je de korting). Voor een korte afstand is het dan al niet meer aantrekkelijk.

Als het en succes wordt zal ik niet verbaasd zijn als NS dit extraatje gaat stoppen. Het daarvoor niet bedoeld. De opzet was dat als je met een groepje (vrienden/familie) samen op pad gaat een wat gunstiger prijs krijgt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: SamenTreinen

Bericht door Bjarte »

Fles schreef:goed gesprek okee, maar als dit "leuke zakcentjes" gaat opleveren kun je rekenen op gezeik met d'n vervoerder. Lijkt me duidelijk.
Dan moet de vervoerder de regelgeving aanpassen. Dit heet gewoon handig gebruik maken van de regelgeving 8-)
Meltrain schreef:Ik ben vooral tegen de "vaste ontmoetingspunten". Als er te veel mensen gebruik van maken, wordt het een enorme opstopping onder die wolk.
Ik denk niet dat dit zo'n groot succes gaat worden dat er opstoppingen gaan ontstaan.
Meltrain schreef: Bovendien reis ik altijd alleen maar dóór Rtd en stap er zelden tot nooit in of uit. Reizigers die met me mee willen reizen, moeten dus maar gewoon bij mij in de trein stappen: ik ga niet speciaal uitstappen en een kwartier wachten.
Geen probleem. Rotterdam was maar een voorbeeld. Je kunt ook met iemand afspreken vanuit je vertrekstation.
avl schreef: Kan me goed voorstellen dat je uitgaat van 20% van de ritprijs (dan deel je de korting). Voor een korte afstand is het dan al niet meer aantrekkelijk.
Nee, voor een korte afstand is dit niet aantrekkelijk. Maar bij de maximale ritprijs van €25,40 is de korting €10,20. Bij een 50/50 deal wordt dan door beide partijen €5,10 bespaard of verdiend. Dat vind ik toch wel aanzienlijk. Zeker als je dit meerdere dagen per week doet, dan kan de besparing als snel oplopen tot een Euro of €30.
avl schreef: Als het en succes wordt zal ik niet verbaasd zijn als NS dit extraatje gaat stoppen. Het daarvoor niet bedoeld. De opzet was dat als je met een groepje (vrienden/familie) samen op pad gaat een wat gunstiger prijs krijgt.
Dat is inderdaad wel jammer. Maar nogmaals, ik denk niet dat het dat het zo'n groot succes zal worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SamenTreinen

Bericht door fogeltje »

Ik zou er niet op hoeven te verdienen. Als iemand met mij mee wil reizen, prima. Is al wel eens voorgekomen. Iemand sprak gewoon mensen op het perron aan of er mensen met een SOV of VDU waren waarmee hij kon mee reizen. Hij probeerde nog een verhaal te hangen dat hij per ongeluk een kaartje met korting gekocht had want hij had normaal een kortingsabonnement maar die pas was kwijt bla bla, macht der gewoonte (nog pre OVC). Ik zei "als je met korting mee wilt reizen, zeg het gewoon". Ik doe daar niet zo moeilijk over. Eenmaal aangekomen in Eindhoven moest hij verder richting Tilburg, dus ging hij iemand anders zoeken (trein verlaten moesten we allebei toch, ik om naar de bus te gaan en hij om dus iemand te zoeken en over te stappen). Was een gezellig ritje.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SamenTreinen

Bericht door Meltrain »

Ja precies, dat doe ik dus ook. En als die persoon verder moet reizen dan ik, is dat zijn/haar probleem en moet diegene een ander persoon zoeken om mee te reizen. Ik verdien of verlies er niks aan en soms levert het inderdaad een leuk praatje op. ;)
avl schreef:
Meltrain schreef:Reizigers die met me mee willen reizen, moeten dus maar gewoon bij mij in de trein stappen: ik ga niet speciaal uitstappen en een kwartier wachten.
Maar dan werkt het straks niet. Je moet samen naar de automaat lopen zodat de meereiziger de korting op zijn chipkaart kan zetten.
Die persoon kan toch ook gewoon de meereiskorting op zijn kaart zetten, inchecken en bij het betreden van de trein hopen dat er iemand met korting meereist (al dan niet vantevoren afgesproken)?
Volgens mij hoef ik er niet persé bij te zijn als iemand meereiskorting op zijn/haar kaart zet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SamenTreinen

Bericht door AppleMoose »

Als je zonodig met korting wil reizen, koop je maar een kortingskaart. Zo duur is dat ding niet, zeker niet als je veel en/of lange afstanden reist.

Je kunt wel zeggen dat het "handig gebruik maken van de regeltjes" is, maar als dit wél enigszins een succes is, zal NS niet aarzelen de regels aan te passen zodat straks niemand meer iemand met korting mee mag nemen. Lekker lullig voor de grote groep reizigers die wel gewoon gepast gebruik maken van de meereiskorting. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SamenTreinen

Bericht door Geert »

Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Lijkt me beetje voorbarig om het idee nu al in de grond te boren omdat het misschien zo succesvol wordt dat NS het verbiedt. (Nog even los van het feit dat dat waarschijnlijk voor NS niet echt goede publiciteit is.)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: SamenTreinen

Bericht door Anne »

Meltrain schreef:
avl schreef:
Meltrain schreef:Reizigers die met me mee willen reizen, moeten dus maar gewoon bij mij in de trein stappen: ik ga niet speciaal uitstappen en een kwartier wachten.
Maar dan werkt het straks niet. Je moet samen naar de automaat lopen zodat de meereiziger de korting op zijn chipkaart kan zetten.
Die persoon kan toch ook gewoon de meereiskorting op zijn kaart zetten, inchecken en bij het betreden van de trein hopen dat er iemand met korting meereist (al dan niet vantevoren afgesproken)?
Volgens mij hoef ik er niet persé bij te zijn als iemand meereiskorting op zijn/haar kaart zet.
Ik had uit eerdere berichten begrepen dat de abonnementhouder eerst zijn kaart voor de lezer moet houden en dat dan daarna de meereiziger het product op de kaart kan zetten. Maar bij de info op de NS-site (o.a. dit demo-filpje) blijkt dat je gewoon de korting op je chipkaart kan zetten.

Dat is dan geen extra handeling en tijd voor de abonnementhouder. Kans is wel dat de meereiziger eerst wil weten of de abonnementhouder ook echt komt opdagen voordat die een kaartje koopt. Als je het kortingproduct van je chipkaart kan afhalen is het daar geen probleem.

Wel moet je er aan denken dat als je bijv. met iemand meereist naar bijv. Maastricht en je zelf nog iets verder wil met Veolia je wel het korting product eraf moet halen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: SamenTreinen

Bericht door Jef400 »

Samengevat: 't idee is leuk, maar de uitvoering is minder.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: SamenTreinen

Bericht door Hainje »

Dat is niet heel vreemd in OV-land. :p
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten