Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Suus »

Interessant station tussen Zoetermeer Bleizo en Zevenhuizen :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Awh :( Ik dacht dat het minstens een halve dag zou duren voor het iemand op zou vallen :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Ardan »

Geinig plan en leuke kaart :)

Vragen en opmerkingen:
- Losse pendel-S17 Ut-Utm? Door een nieuwe tunnel ofzo? En waarom trek je niet gewoon de S7 door daarheen?
- S9 en S13 door nieuwe tunnels in Rotterdam? En waarom is er geen overstapstation?
- S6 of S9 en S10 kun je best aan elkaar knopen, waarom heb je dat niet gedaan?
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

De S17 is eigenlijk de pendel voor het spoorwegmuseum, opgenomen in het S-Baan systeem. Hij zou ook best als losse sprinter kunnen blijven rijden. Dat geeft ook meteen de reden waarom die niet gekoppeld is aan de S7: de S17 rijdt alleen als het spoorwegmuseum geopend is en misschien maar 1x/uur. En waarschijnlijk rijdt de S17 gewoon de route van de huidige museumpendel, niet via een nieuwe tunnel en waarschijnlijk vanuit Utrecht Centraal naar het noorden i.p.v. zuiden. Zoals die nu is uitgetekend is puur om het kaarttechnisch overzichtelijk te houden.

De S9 en S13 rijden inderdaad door nieuwe tunnels. Een ideetje dat ik lang geleden ooit had, deels geïnspireerd door een andere site. De tunnels worden overigens ook gebruikt voor andere treinen. Misschien gaat het nog veranderen als ik de S-Baan met de metro integreer.

En de reden dat ik de S6/S9 niet aan de S10 gekoppeld heb is omdat ik vind dat het traject Gouda Goverwelle - Woerden geen S-Baan verdient. Tussen die twee plaatsen is geen hoogstedelijk gebied. Bovendien blijven er in mijn plan nog wel 2x/uur een sprinter Den Haag - Utrecht en 2x/uur een sprinter Rotterdam - Breukelen - (Amsterdam?) rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Meltrain »

De route van S9 kan ook gewoon over het huidige spoor Rotterdam - Gouda gaan. Dat scheelt weer de aanleg van een tunnel.
Die S13 ziet er interessant uit, alleen liggen de Erasmus Universiteit en Kralingse Zoom zo dicht bij elkaar dat ze niet persé een apart station nodig hebben. Een station bij De Esch zou nog wel een toevoeging zijn.
Rijdt S13 tussen Berkel&Rodenrijs en Nootdorp over hetzelfde spoor als metrolijn E?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

En weer mis ik een verbinding tussen Gouda en Woerden :shock: :? :idea: :wink: .
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Fles »

ga je toch lekker lopen Van Pikkesteijn :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Daniel »

Lijkt me trouwens het overwegen waard om de S3 in te korten tot Rotterdam Lombardijen en dan juist de S13 door te laten rijden naar Dordrecht Sterrenburg. Dat kan een uitstekend alternatief voor de recent steeds uitgebreide snelbus 188 zijn. Sowieso dus een verbinding waarop genoeg reizigersvraag te verwachten is, terwijl je de relatie Dordrecht - Rotterdam Blaak/Centraal beter aan de snellere ICs kunt overlaten (da's per S-Bahn toch minder aantrekkelijk door de extra reistijd)
En hernoem Dordrecht Essenhof maar naar Dordrecht Leerpark... dat ligt daar aan de andere kant van het spoor en genereert ongetwijfeld wat meer reizigers dan de begraafplaats :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Suus »

Daniel schreef:En hernoem Dordrecht Essenhof maar naar Dordrecht Leerpark.
Nee, stations waarvan de naam eindigt op -park zijn zo ontzettend 2013. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Vinny »

La Parque (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Meltrain schreef:Rijdt S13 tussen Berkel&Rodenrijs en Nootdorp over hetzelfde spoor als metrolijn E?
Of het echt hetzelfde spoor is, weet ik nog niet, maar in ieder geval over hetzelfde traject.
Lijkt me trouwens het overwegen waard om de S3 in te korten tot Rotterdam Lombardijen en dan juist de S13 door te laten rijden naar Dordrecht Sterrenburg. Dat kan een uitstekend alternatief voor de recent steeds uitgebreide snelbus 188 zijn. Sowieso dus een verbinding waarop genoeg reizigersvraag te verwachten is, terwijl je de relatie Dordrecht - Rotterdam Blaak/Centraal beter aan de snellere ICs kunt overlaten (da's per S-Bahn toch minder aantrekkelijk door de extra reistijd)
En hernoem Dordrecht Essenhof maar naar Dordrecht Leerpark... dat ligt daar aan de andere kant van het spoor en genereert ongetwijfeld wat meer reizigers dan de begraafplaats
Ben ik deels met je eens, maar is het dan niet handig om de S3, S5 of S13 vanuit Lombardijen door te trekken naar Gorinchem, zodat het traject naar Gorinchem ook gewoon bediend blijft?

En de reden dat ik het station Essenhof heb genoemd is omdat ik niks beters kon vinden in de omgeving, maar Leerpark lijkt me inderdaad een beter idee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Ben ik deels met je eens, maar is het dan niet handig om de S3, S5 of S13 vanuit Lombardijen door te trekken naar Gorinchem, zodat het traject naar Gorinchem ook gewoon bediend blijft?
Naar Gorinchem rijdt de S14 toch al? Al kan het ook wel aantrekkelijk zijn om een verbinding van Gorinchem naar de stations tussen Rotterdam en Den Haag te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Ow, nevermind. Ik las verkeerd. Ik dacht dat je zei dat je de S14 naar Dordrecht Sterrenburg wilde laten lopen en de S3 inkorten ik was zo van: Huh? Maar wat komt daar dan voor terug :P
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Kleine update na aanleiding van de feedback van Daniel, Meltrain en Ardan:

Afbeelding

Wijzigingen:
- De S13 rijdt nu naar Dordrecht Sterrenburg i.p.v. de S3
- Nieuw overstapstation 'Rotterdam Hoofdweg' voor overstappers tussen S9 en S13.
- Nieuw station 'Rotterdam de Esch' i.p.v. 'Rotterdam Erasmus'
- 'Dordrecht Essenhof' is vernoemd naar 'Dordrecht Leerpark'
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

Het zou ook prettig en handig zijn als er een doorsteek komt tussen Gouda en Woerden. Dit verkort reistijd :idea: . Waarom is deze (nog) niet ingetekend?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Als je even de moeite neemt terug te lezen...
En de reden dat ik de S6/S9 niet aan de S10 gekoppeld heb is omdat ik vind dat het traject Gouda Goverwelle - Woerden geen S-Baan verdient. Tussen die twee plaatsen is geen hoogstedelijk gebied. Bovendien blijven er in mijn plan nog wel 2x/uur een sprinter Den Haag - Utrecht en 2x/uur een sprinter Rotterdam - Breukelen - (Amsterdam?) rijden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

Die verbinding is inderdaad geen hoogstedelijk gebied dat ben ik met je eens. Maar deze verbinding is wel kort. Het stuk Gouda - Woerden is maar 15 minuten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

15 minuten zonder tussenliggende stations is voor een S-Baan een behoorlijk stuk.

Het concept van mijn S-Baan is dat het voorsteden/buitenwijken verbind met de kernen van grotere plaatsen. Het traject Gouda - Woerden biedt daarbij geen toevoeging. De relatie Woerden <-> Utrecht bestaat al. De relatie Gouda <-> Rotterdam/Den Haag bestaat al. Woerden ligt te ver weg om het nog een voorstad van Rotterdam/Den Haag te noemen. Gouda ligt te ver weg van Utrecht om het nog een voorstad van Utrecht te noemen. En zowel Gouda als Woerden zijn niet groot genoeg om voorsteden van elkaar te kunnen zijn.

Dat is hoe ik het zie. In mijn visie past simpelweg geen S-Baan verbinding tussen Gouda en Woerden.
Ik wil er nog eens op wijzen dat er in mijn plan wel gewoon 2 tot 4x per uur een (versnelde) sprinter zal rijden tussen: Den Haag/Rotterdam - Gouda - Woerden - Utrecht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

Ok prima. Dat je een S-baan met een (versnelde) sprinterverbinding combineert is een goed plan.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Obus »

Ik was een aantal dagen van huis (zonder internet). Ik zie dat Yanaike in de tussentijd een fraai voorstel heeft gemaakt (hoe maak je toch zo'n kaartje?). Ik moet helaas concluderen dat ik het ontwerp op zijn zachtst gezegd liever zo snel mogelijk zie verdwijnen. Het spijt me als ik je kwets, Yanaike, ik ben nou eenmaal kritisch.

Ik loop mijn punten even per lijn af.

S1 en S2: Waarom trek je de S8 wel door naar Hoorn maar de S1 en de S2 niet naar Alkmaar? Er zijn aanzienlijke reizigersstromen, forenzen incluis, tussen Alkmaar en Amsterdam. Bovendien is jouw S-bahn een soort van sprinter met (te) veel haltes. Verder zie ik meer in een S1 tussen Uitgeest en Utrecht dan tussen Uitgeest en Almere conform het huidige traject van de sprinter.

S3 en S5: Heb je er over nagedacht dat het traject van de S3 en de S5 even lang is als een aanzienlijke intercitylijn? Dat geeft onvermijdelijk problemen bij de exploitatie. Bovendien is er tussen de termini nauwelijks sprake van vervoerswaarde, omdat intercity's namelijk sneller zijn. Waarom laat je de S3 en de S5 niet eindigen te Den Haag Centraal (dat je tot mijn verrassing compleet geïsoleerd laat) om vervolgens vanuit datzelfde station twee lijnen naar Dordrecht te laten lopen (eentje naar Sterrenburg en eentje naar Gorinchem)? Dan ben je ook meteen af van de S13.

S6: Prima lijn, maar waarom kies je er voor om de lijn te laten eindigen te Den Haag HS? De meeste mensen reizen naar Den Haag Centraal, niet alleen omdat het centrum daarvandaan dichterbij is, maar vooral omdat de grote ambtenarentorens in de buurt liggen. Daarbij komt nog dat Den Haag Centraal een veel belangrijker overstapstation is (op o.a. de tram). Dit gaat ook op voor de S13. Verder heb ik er geen moeite mee dat de lijn te Gouda eindigt.

S7: Prima lijn, maar waarom laat je de trein omreizen via Hilversum? Niet alleen is Hilversum al verbonden door de S11, je laat daarmee ook een veel belangrijkere as (Utrecht - Zuid via Breukelen) in de kou staan. Naar mijn mening kun de S7 dus beter via Breukelen laten rijden.

S8 / S9: Niets op aan te merken - al had je de S8 misschien kunnen doortrekken naar Enkhuizen of diezelfde lijn juist laten eindigen in Purmerend. Wat betreft de S9: ik vind die tunnel onder Crooswijk heel innovatief, maar ik vrees wel de kosten. Goedkoper zou zijn om de lijn naar Lombardijen door te trekken.

S10: Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je de lijn nar een belangrijke forensenstad als Amersfoort een gigantische omweg laat maken via Zeist en de Uithof terwijl er al een prachtige lijn voor de deur ligt (via Utrecht Overvecht). Bovendien zal het aantal extra reizigers miniem zijn. Beter is dan om de Uithoflijn (de sneltram) door te trekken naar Zeist en verder. Ik snap dat je het probleem van het kopmaken met jouw ontwerp probeert op te lossen, maar verstandiger is dan om Houten Castellum een tweede lijn te geven (Houten is immers volledig gericht op Utrecht).

S11: De S11 vind ik prima, al is het wel een beetje vergezocht om ook Tiel tot het netwerk te betrekken - die stad ligt immers ver van Utrecht. Houten Castellum als terminus kan ook.

S12: De S12 vind ik ook prima, maar houd je wel voldoende rekening met het kostenplaatje? Een S-Bahn naar Vianen is gerechtvaardigd, maar ook heel duur. Goedkoper zou zijn om de sneltram van Nieuwegein-Zuid door te trekken naar Vianen (zoals ook al eerder is voorgesteld). Je zou desnoods wel de sneltram in het S-Bahn net kunnen laten integreren.

S13: Heb je over a) de kosten; b) de vraag en c) de reizigersstromen? Ten eerste is de S13 extreem duur om aan te leggen, reken maar uit: twee tunnels (Bergse Bos en Maas), een traject dat dwars door woonwijken banjert (dus ook veel geluidswanden e.d.), enz. Ten tweede lijkt mij niet dat er vraag is naar een verbinding via het oosten van Rotterdam, aangezien die wijken al via de metro verbonden zijn (hoogstens zou je nog wel een metro tussen Zuidplein en Capelsebrug kunnen aanleggen, maar dat buiten beschouwing). Ten derde lopen de meeste reizigersstromen van voorsteden naar het centrum van Rotterdam - het is dus niet opportuun om Pijnacker, Berschenhoek, Nootdorp, etc. met Rotterdam Oost te verbinden. Zij hebben behoefte aan een verbinding met Rotterdam Centraal. De S13 kan wat mij betreft meteen de vuilnisbak in.

S14, S15 en S16: Niets op aan te merken - al blijft Katwijk aan Zee een beetje bekaaid achter. De S16 kan wat mij betreft vervangen worden door de RijnGouwelijn. De S15 zou ik dan laten doorrijden tot Rotterdam Centraal (dus niet naar Gouda via Alphen a/d Rijn) om zo een directe verbinding tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam te bewerkstelligen (aangezien ik de S3 en S5 splits te Den Haag Centraal vanwege hun lengte).

:idea: :idea: :idea: :idea:

Wie kritiek heeft, moet zelf ook met wat komen. De beste stuurlui staan immers aan wal. Ik heb aangegeven wat ik zou veranderen in het voorstel van Yanaike, maar als ik zelf aan het roer stond, doe ik toch alles anders. Daarom kom ik met een eigen ontwerp, met kaartje! En ja, ik spreek mezelf gedeeltelijk tegen met alle kritiek hierboven. En ja, zelf ben ik er, om eerlijk te zijn, ook nog niet helemaal uit.

S0: Ringlijn Amsterdam
S1: Lelystad – Weesp – Amsterdam Centraal – Haarlem – Zandvoort
S2: Lelystad – Weesp – Amsterdam Zuid – Schiphol – Leiden Centraal
S3: Lelystad – Naarden-Bussum – Hilversum – Utrecht Centraal
S4: Baarn – Soest – Bilthoven – Utrecht Centraal – Houten Castellum – Geldermalsen – Tiel
S5: Harderwijk – Amersfoort – Bilthoven – Utrecht Centraal – Houten Castellum
S6: Rhenen – Driebergen-Zeist – Utrecht Centraal – Woerden Molenvliet
S7: Hoorn – Alkmaar – Uitgeest – Haarlem – Amsterdam Centraal – Weesp – Hilversum – Amersfoort
S8: Schagen – Alkmaar – Uitgeest – Zaandam – Amsterdam Centraal – Amsterdam Amstel – Duivendrecht – Breukelen – Utrecht Centraal
S9: Enkhuizen – Hoorn – Zaandam – Amsterdam Sloterdijk – Schiphol – Leiden Centraal
S10: Utrecht Centraal - Breukelen - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden Centraal - Den Haag Centraal
S11: Haarlem – Leiden Centraal – Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Dordrecht Zuid
S12: Den Haag Centraal – Zoetermeer – Gouda Goverwelle
S13: Den Haag Centraal – Den Haag HS – Rotterdam Centraal – Gorinchem
S14: Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle
S15: Hoek van Holland – Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen
S16: Gouda Goverwelle – Gouda – Alphen a/d Rijn – Leiden Centraal

Ziehier het kaartje (zonder stationsnamen, helaas):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Obus op zo 15 jun 2014, 15:11, 3 keer totaal gewijzigd.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Obus schreef: S13: Heb je over a) de kosten; b) de vraag en c) de reizigersstromen? Ten eerste is de S13 extreem duur om aan te leggen, reken maar uit: twee tunnels (Bergse Bos en Maas), een traject dat dwars door woonwijken banjert (dus ook veel geluidswanden e.d.), enz. Ten tweede lijkt mij niet dat er vraag is naar een verbinding via het oosten van Rotterdam, aangezien die wijken al via de metro verbonden zijn (hoogstens zou je nog wel een metro tussen Zuidplein en Capelsebrug kunnen aanleggen, maar dat buiten beschouwing). Ten derde lopen de meeste reizigersstromen van voorsteden naar het centrum van Rotterdam - het is dus niet opportuun om Pijnacker, Berschenhoek, Nootdorp, etc. met Rotterdam Oost te verbinden. Zij hebben behoefte aan een verbinding met Rotterdam Centraal. De S13 kan wat mij betreft meteen de vuilnisbak in.
Reizigers naar het centrum van Rotterdam kunnen gebruik blijven maken van de huidige metrolijn E.
Deze S13 is er vooral voor om lijn E, maar meer nog metrostation Beurs te ontlasten. Reizigers naar de Erasmus Universiteit hebben zo een snellere verbinding zonder over te hoeven stappen in het centrum van Rotterdam.
Een metrolijn tussen Zuidplein en Capelsebrug is trouwens zinloos, tussen Zuidplein en Kralingse Zoom is wél van toegevoegde waarde. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Jef400 »

S7 zie ik het nut niet zo van in tussen Uitgeest en Hoorn. Ik denk dat een losse 1 (2x in brede spits) keer per uur rijdende stoptrein daar genoeg is. En dat die tak geen s-baan verbinding rechtvaardigd. Dat is het zelfde met de S8 tussen Schagen en Heerhugowaard. Die tak zou volgens mij alleen in de spits rendabel zijn.

Daarom denk ik aan een S7 Uitgeest - Haarlem - Amsterdam - Weesp - Amersfoort en een S8 Heerhugowaard - Alkmaar - Uitgeest - Zaandam - Amsterdam - Utrecht

Daar naast denk ik er dan aan om de stoptreinen Alkmaar - Den Helder en Alkmaar - Hoorn - Enkhuizen te intergreren in de concessie Noord-Holland Noord
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Nu is het mijn beurt te reageren :D

@Obus:

S1 en S2: Het doortrekken van de S1 en S2 naar Alkmaar is inderdaad een optie. Maar bedenk wel dat de stations Alkmaar, Heiloo en Castricum 2-6x per uur een intercity verbinding hebben met Zaandam/Amsterdam Sloterdijk/Amsterdam/Haarlem dus heel veel nieuwe reizigersrelaties levert het niet op.

S3 en S5: Het traject Leiden - Rotterdam Lombardijen - (Dordrecht) smeekt voor mijn gevoel om een lange S-Baan verbinding. Natuurlijk is er niemand die de hele lijn van begin tot eind uit zal zitten, dan is de IC inderdaad sneller. Knippen in Den Haag levert op dat de voorstations van Den Haag niet meer met elkaar verbonden zijn (bijvoorbeeld Den Haag Mariahoeve met Den Haag Moerwijk) en dat was nou juist het doel van mijn S-Baan.

S6: Dat ik deze lijn in Den Haag HS laat eindigen is puur voor een overstap op de S3 en S5 die je niet zou hebben als je de lijn in Den Haag Centraal laat eindigen. Er rijdt naast de S6 ook nog 2x per uur een (versnelde) sprinter tussen Den Haag en Utrecht die wel op centraal eindigt.

S7: Het belangrijkste doel van de S7 is het verbinden van het Gooi en Hilversum met het zuiden van Amsterdam en Schiphol. Ik ben met je eens dat een goede verbinding tussen Utrecht Zuid en Schiphol mist. Ik kan eventueel het volgende doen:
- De S2 naar Utrecht i.p.v. Amersfoort Vathorst
- De S7 naar Amersfoort Vathorst i.p.v. Utrecht
- De S45 door naar Schiphol i.p.v. Breukelen

S8: Dat ik de S8 doortrek naar Hoorn is puur vanwege het feit dat de S8 daarmee heel serie 3300 vervang en geen extra sprinters nodig heb om Hoorn met Zaandam en Purmerend te verbinden. Plaatsen zoals Enkhuizen liggen wat mij betreft te ver van Amsterdam vandaan om nog een goede S-Baan relatie met Amsterdam te kunnen verantwoorden en Hoorn is te klein om zijn eigen voorsteden te hebben (zie ook mijn verhaaltje over Gouda/Woerden). Enkhuizen heeft natuurlijk wel een nog altijd 2-4x per uur een intercity met Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.

S9: Ja, goedkoper is het wel. Maar er gaan al genoeg lijnen naar Lombardijen en voor het niet hoeven te keren in Rotterdam Centraal is een tunnel toch handiger. Bedenk ook dat een tunnel door Rotterdam het toelaat om in het hoogseizoen snelle intercity's tussen Hoek van Holland - Rotterdam - Amsterdam te introduceren. Zou een interessant alternatief kunnen vormen voor Eurostar.

S10: Ja, doortrekken van sneltram lijn is inderdaad ook wel interessant idee. Je creëert er alleen nog geen verbinding Zeist - Amersfoort mee. In mijn plan had er overigens sowieso ook nog 2x per uur een (versnelde) sprinter Utrecht - Amersfoort - Zwolle gereden via Overvecht.

S11: De S11 doortrekken tot Tiel is bewust gekozen om serie 6000 compleet te vervangen. Anders is er nog een sprinter nodig van Utrecht - Tiel. Is het misschien een idee om een deel van de S11 al in Houten Castellum te laten eindigen evt onder een ander lijnnummer?

S12: Persoonlijk ben ik niet zo'n groot fan van sneltrams. Ik zie dan liever een S-Baan of Metro-verbdinding.

S13: Hier heeft Meltrain al opgereageerd: er is inderdaad ook nog altijd een lijn E Rotterdam - Den Haag. Verder wil ik het aanvullen dat ik het juist intressant vindt om ook te kijken naar verbindingen die juist niet via het hoofdstation lopen: het ontlast het hoofdstation en zorgt voor extra mogelijkheden voor de reiziger.

S15 en S16: Tja, met Katwijk aan Zee ben ik het eens. Met de RijnGouwelijn niet. Dan zie ik liever een S-Baan verbinding. Heb je ideeën om Katwijk aan Zee in het S-Baan systeem op te nemen zonder daarmee de S3/S5 aan te tasten?

-----------------------------------------------

Dan jouw idee: (ik vind het overigens jammer dat er geen stations op staan, dat maakt het erg onoverzichtelijk)

S0: Ik zie de Ringlijn van Amsterdam liever als een metro dan een S-Baan verbinding. Ik heb over de ringlijn al eerder een hoop losgelaten, maar ik vind het nog niet eens zo'n gek idee.

S1/S2/S3: Doortrekken naar Lelystad? Almere Oostvaarders leent zich prima als eindpunt. En als je de lijnen doortrekt naar Lelystad moet je ook even kijken naar de sprinter Zwolle - Lelystad - Amsterdam, wat doe je daar dan mee. Inkorten tot Lelystad lijkt me een enorme achteruitgang voor reizigers uit Dronten en Kampen.

S4: Tja... xD Eerst bij mij Tiel afkraken en dan zelf wel als eindpunt? Misschien handig om maar een deel van de treinen door te laten rijden tot Tiel, zoals ik ook al eerder voorstelde?

S5: Verlenging naar Harderwijk is interessant. Welke frequentie heb je voor de S5 in gedachte? Rijdt er ook nog een sprinter tussen Amersfoort en Zwolle? Mij lijkt een frequentie van 4x per uur sprinters/S-Baan tussen Harderwijk en Amersfoort Vathorst voldoende.

S6: Prima

S7: Dit vind ik een hele gekke lijn. Het traject Hoorn - Alkmaar leent zich wat mij betreft helemaal niet voor een S-Baan. Bovendien maakt de lijn enorme omwegen om van A naar B te komen.

S8: Doortrekken naar Schagen? De S-Baan van jou zou dan wel heel ver buiten de stad komen. Het idee zou wel intressant zijn als je in Alkmaar gebruik maakt van een nieuwe lijn waardoor je bijvoorbeeld nieuwe stukken van Noord Alkmaar/Zuid Alkmaar/Heerhugowaard/Schaarwoude ontsluit, maar dan komen er weer een boel extra kosten. Mij lijkt dat voor stations na Uitgeest een intercity een gepaster vervoersmiddel is (en al helemaal voor stations na Alkmaar).

S9: Verlenging naar Enkhuizen? Beetje hetzelfde verhaal als jouw S8 en wat ik boven al verteld heb bij mijn S8.

S10: Als je bij mij dan gaat praten over lange treinroutes is dit er ook wel een :P

S11: Wat wordt hier de frequentie? Het stuk Haarlem - Leiden heeft denk ik genoeg aan een lagere frequentie dan het stuk Leiden - Dordrecht Zuid.

S12/S13: Prima

S14: Uhm... Volgens mij klopt de route niet, of hoe wil je treinen van Rotterdam Centraal via Gouda naar Lombardijen laten rijden?

S14/S15: Om dezelfde reden als Daniël bij mij zei, zou het misschien ook interessant zijn om de S14 en S15 naar Dordrecht en Gorinchem door te trekken i.p.v. de S11/S13.

S16: Prima. Al denk ik dat het beter is om de route te verlengen naar Haarlem in plaats van de S11.

Volgens mij zijn onze ideeën redelijk vergelijkbaar. Ik ben iets minder voorzichtig met het aanleggen van nieuwe verbindingen en hier en daar maken we andere keuzes (bijv treinen naar Den Haag Centraal i.p.v. Den Haag HS). Wat zijn dingen waar je zelf nog niet helemaal over uit bent? Misschien zijn dat intressante punten om over te discussiëren?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ik vind het lastig om de discussies te volgen, omdat ik het niet in perspectief kan zien. Ik begrijp uit de eerdere voorstellen dat er een S-baan komt naast (een deel van) de sprinters en IC's. Een overzicht daarvan zou daardoor wel nuttig zijn, want dan kun je het hele plaatje in perspectief zien.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hersenspinsel ringlijn Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Dan begin ik maar met hoe IK Noord-Holland zou zien.

De IC 800 rijdt in de brede spits niet meer door naar Schagen en de IC 3000 rijdt niet meer door naar Den Helder. Deze verbindingen eindigen dus in Alkmaar.

Stoptreinen Noord-Holland. Toe te voegen aan busconcessie Noord-Holland Noord.

De verbinding Alkmaar - Den Helder wordt gereden door een 1 tot 2 keer per uur rijdende stoptrein. Dit zelfde geldt voor de verbinding Uitgeest - Alkmaar - Hoorn.

Intercity's:

De verbinding Alkmaar - Amsterdam blijft Intercity werk. De s800 en s3000 zullen deze blijven rijden. In de vakanties zullen er 4x per dag vakantie-expressen gaan rijden vanaf Valkenburg via Maastricht naar Den Helder. Deze rijden in het pad van de s800.

S-Bahn
S1 Alkmaar - Uitgeest - Haarlem - Leiden - Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Dordrecht-Zuid
S2 Hoorn - Purmerend - Zaandam - Amsterdam-West - Schiphol - Leiden - Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Gorinchem
S3 Uitgeest - Zaandam - Amsterdam - Utrecht - Veenendaal -
Rhenen
S4 Uitgeest - Zaandam - Amsterdam - Woerden - Gouda - Rotterdam
S5 Zandvoort - Haarlem - Amsterdam - Weesp - Hilversum - Amersfoort-Schothorst
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten