@Yanaike.
Yanaike schreef:S1 en S2: Het doortrekken van de S1 en S2 naar Alkmaar is inderdaad een optie. Maar bedenk wel dat de stations Alkmaar, Heiloo en Castricum 2-6x per uur een intercity verbinding hebben met Zaandam/Amsterdam Sloterdijk/Amsterdam/Haarlem dus heel veel nieuwe reizigersrelaties levert het niet op.
Als je de S-Bahn doortrekt naar Alkmaar hoef je de intercity's natuurlijk niet meer Heiloo en Castricum te bedienen. Je kunt dan teruggaan naar de dienstregeling '70-'71: je krijgt dan zeg twee keer per uur IC Den Helder - Den Helder Zuid - Anna Paulowna - Schagen - Alkmaar - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal en één/twee keer per uur IC Hoorn - Obdam - Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal naar model van de oude IC A. Zo behoud je een kwartiersdienst van ICs tussen Alkmaar en Amsterdam (via Haarlem is slechts 10 minuten langer). Wat betreft de S-Bahn dan: je kunt dan het beste de S1 en de S2 doortrekken tot en met Heerhugowaard.Yanaike schreef:S8: Dat ik de S8 doortrek naar Hoorn is puur vanwege het feit dat de S8 daarmee heel serie 3300 vervang en geen extra sprinters nodig heb om Hoorn met Zaandam en Purmerend te verbinden. Plaatsen zoals Enkhuizen liggen wat mij betreft te ver van Amsterdam vandaan om nog een goede S-Baan relatie met Amsterdam te kunnen verantwoorden en Hoorn is te klein om zijn eigen voorsteden te hebben (zie ook mijn verhaaltje over Gouda/Woerden). Enkhuizen heeft natuurlijk wel een nog altijd 2-4x per uur een intercity met Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.
Wat betreft Hoorn en Enkhuizen: gezien de vele stations tussen deze twee plaatsen is een S-bahn wel degelijk verdedigbaar. De huidige intercity daar trekt op om vervolgens meteen weer af te remmen. Je doet niet voor niets 24 minuten over Hoorn - Enkhuizen. Bovendien: als je de S-bahn al laat doorrijden tot Hoorn Kersenboogerd, dan is het nog slechts 15 km naar Enkhuizen. Een andere mogelijkheid is een korte aparte S-bahn tussen Enkhuizen en Hoorn, om zo een giga-lijn te voorkomen.
Ik ben het met je eens dat er een directe lijn Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht moet zijn - kijk ook naar mijn ontwerp, daar rijdt de S11 rechtstreeks tussen Haarlem en Dordrecht Zuid. Het is overigens wel belangrijk dat Den Haag Centraal verbonden wordt: niet alleen is dat het belangrijkste station van de stad met tig mogelijke overstappen, het is ook hét station van de ambtenaren (de meeste ministeries liggen op een steenworp van CS). Je zult een hoop kwaaie Haagse pennenlikkers krijgen als je hun station volledig isoleert. Het is dus zeker belangrijk om ook Den Haag Centraal te verbinden.Yanaike schreef:S3 en S5: Het traject Leiden - Rotterdam Lombardijen - (Dordrecht) smeekt voor mijn gevoel om een lange S-Baan verbinding. Natuurlijk is er niemand die de hele lijn van begin tot eind uit zal zitten, dan is de IC inderdaad sneller. Knippen in Den Haag levert op dat de voorstations van Den Haag niet meer met elkaar verbonden zijn (bijvoorbeeld Den Haag Mariahoeve met Den Haag Moerwijk) en dat was nou juist het doel van mijn S-Baan.
OK, maar als je zeg uit zowel uit de richting van Leiden als uit de richting van Delft één lijn laat rijden, dan heft dat probleem zich vanzelf op.Yanaike schreef:S6: Dat ik deze lijn in Den Haag HS laat eindigen is puur voor een overstap op de S3 en S5 die je niet zou hebben als je de lijn in Den Haag Centraal laat eindigen. Er rijdt naast de S6 ook nog 2x per uur een (versnelde) sprinter tussen Den Haag en Utrecht die wel op centraal eindigt.
Dat is een leuk voorstel Yanaike, ik ben het er bijna helemaal mee eens. Ik hik echter nog tegen twee zaken aan: a) de twee lijnen tussen Hilversum en Utrecht, dat is echt te veel; b) nog steeds maakt een lijn een omweg, in feite wissel je alleen het lijnnummer. Ik snap ook dat je het Gooi met zowel Amsterdam Zuid als met Amsterdam Centraal wil verbinden. Daarom lijkt mij een kleine aanpassing nodig: de S2 gaat gewoon van Uitgeest naar Amersfoort en de S7 gaat gewoon van Hoofddorp (of Leiden) naar Utrecht, maar dan niet via Hilversum maar via Baarn en Soest. Daarmee krijg je een geweldige verbinding tussen het Gooi en Amsterdam (Baarn en Soest incluis) en je bent meteen af van de S12. Wat betreft de verbinding naar Vianen: als je geen sneltram wil, dan kom je al gauw uit op de spoorlijn Utrecht - Breda. Misschien is dat wat (al ben ik geen fan van geld uitgeven)?Yanaike schreef:S7: Het belangrijkste doel van de S7 is het verbinden van het Gooi en Hilversum met het zuiden van Amsterdam en Schiphol. Ik ben met je eens dat een goede verbinding tussen Utrecht Zuid en Schiphol mist. Ik kan eventueel het volgende doen:
- De S2 naar Utrecht i.p.v. Amersfoort Vathorst
- De S7 naar Amersfoort Vathorst i.p.v. Utrecht
- De S45 door naar Schiphol i.p.v. Breukelen
Een verbinding Zeist - Amersfoort lijkt me overbodig, de hele regio is immers op Utrecht gefocust. Zowel Amersfoort als Zeist zijn voorsteden van die kernstad. Desnoods laat je de sneltram via Zeist naar Den Dolder gaan. Als je mijn plan volgt om de S12 op te heffen en te vervangen door een rechtstreekse trein naar Amsterdam, ontstaat er zo ook een uitstekende verbinding tussen Zeist en Amsterdam en ommeland.Yanaike schreef:S10: Ja, doortrekken van sneltram lijn is inderdaad ook wel interessant idee. Je creëert er alleen nog geen verbinding Zeist - Amersfoort mee. In mijn plan had er overigens sowieso ook nog 2x per uur een (versnelde) sprinter Utrecht - Amersfoort - Zwolle gereden via Overvecht.
Yanaike schreef:S11: De S11 doortrekken tot Tiel is bewust gekozen om serie 6000 compleet te vervangen. Anders is er nog een sprinter nodig van Utrecht - Tiel. Is het misschien een idee om een deel van de S11 al in Houten Castellum te laten eindigen evt onder een ander lijnnummer?
Ik vind het prima - zie ook het stukje over de S7.Yanaike schreef:S12: Persoonlijk ben ik niet zo'n groot fan van sneltrams. Ik zie dan liever een S-Baan of Metro-verbdinding.
Yanaike schreef:S9: Ja, goedkoper is het wel. Maar er gaan al genoeg lijnen naar Lombardijen en voor het niet hoeven te keren in Rotterdam Centraal is een tunnel toch handiger. Bedenk ook dat een tunnel door Rotterdam het toelaat om in het hoogseizoen snelle intercity's tussen Hoek van Holland - Rotterdam - Amsterdam te introduceren. Zou een interessant alternatief kunnen vormen voor Eurostar.
Ik snap je S9 en S13 inmiddels al een stuk beter: ik begrijp het idee achter de lijnen en zie het potentieel van een oostelijke tangent wel. Hoewel ik niet van geld uitgeven houd, ik kijk liever naar de reeds bestaande infrastructuur, zie ik in dat dit een best plan is. Rotterdam Oost en de universiteit zou op deze manier geweldig verbonden kunnen worden met Den Haag. Ik heb echter nog twee verbeterpuntjes: a) de overstap kan het beste te Rotterdam Alexander gerealiseerd worden om zo een goede overstap op metro en IC te realiseren; b) je kunt de lijn eenvoudig doortrekken naar Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht. Hoewel het toekomstmuziek is, laat ik het toch even op een kaartje zien:Yanaike schreef:S13: Hier heeft Meltrain al opgereageerd: er is inderdaad ook nog altijd een lijn E Rotterdam - Den Haag. Verder wil ik het aanvullen dat ik het juist intressant vindt om ook te kijken naar verbindingen die juist niet via het hoofdstation lopen: het ontlast het hoofdstation en zorgt voor extra mogelijkheden voor de reiziger.
Ik heb ooit wel wat bedacht. Het is toekomstmuziek en je kunt het voor het realiteitsgehalte maar beter niet opnemen in je ontwerp, maar het is wel een leuk plan, met een kaartje:Yanaike schreef:S15 en S16: Tja, met Katwijk aan Zee ben ik het eens. Met de RijnGouwelijn niet. Dan zie ik liever een S-Baan verbinding. Heb je ideeën om Katwijk aan Zee in het S-Baan systeem op te nemen zonder daarmee de S3/S5 aan te tasten?
--------------
Dan nu mijn ontwerp.
Ik zette de Ringlijn er alleen maar in om on-topic te zijn...Yanaike schreef:Ik zie de Ringlijn van Amsterdam liever als een metro dan een S-Baan verbinding. Ik heb over de ringlijn al eerder een hoop losgelaten, maar ik vind het nog niet eens zo'n gek idee.
Een voorstel voor een compromis: alleen de S1 doortrekken naar Lelystad-Noord. De S2 en S3 kunnen dan keren te Oostvaarders. Lelystad is op zich namelijk wel interessant voor een S-bahn omdat er dan twee nieuwe stations bij kunnen komen: Lelystad-Noord en Lelystad-Zuid. Wat betreft de reizigers uit Dronten en Kampen: je kunt de IC uit Zeeland doortrekken tot Zwolle met stops te Dronten en Kampen-Zuid.Yanaike schreef:S1/S2/S3: Doortrekken naar Lelystad? Almere Oostvaarders leent zich prima als eindpunt. En als je de lijnen doortrekt naar Lelystad moet je ook even kijken naar de sprinter Zwolle - Lelystad - Amsterdam, wat doe je daar dan mee. Inkorten tot Lelystad lijkt me een enorme achteruitgang voor reizigers uit Dronten en Kampen.
Vier keer per uur is meer dan voldoende. Er komt dan twee keer per uur, naar voorkeur, een sprinter/IC (Den Haag - Gouda - Utrecht -/Schiphol - A'dam Zuid - Duivendrecht - Hilversum-) Amersfoort - Harderwijk - Nunspeet - 't Harde - Wezep - Zwolle. Het heeft mijn voorkeur om de treinen die nu nog stoppen te Schothorst dan door trekken naar Zwolle. Zo ontstaat er ook een kwartiersdienst tussen Amersfoort en Zwolle.Yanaike schreef:S5: Verlenging naar Harderwijk is interessant. Welke frequentie heb je voor de S5 in gedachte? Rijdt er ook nog een sprinter tussen Amersfoort en Zwolle? Mij lijkt een frequentie van 4x per uur sprinters/S-Baan tussen Harderwijk en Amersfoort Vathorst voldoende.
Mee eens, zie ook mij eerdere voorstel op dit gebied. In mijn ontwerp kort ik de S7 en S8 dan in tot Heerhugowaard. Wat betreft Enkhuizen zie ik twee mogelijkheden: of de S9 tot Enkhuizen in stand houden of inkorten tot Hoorn met een S90 Hoorn - Enkhuizen.Yanaike schreef:S7: Dit vind ik een hele gekke lijn. Het traject Hoorn - Alkmaar leent zich wat mij betreft helemaal niet voor een S-Baan. Bovendien maakt de lijn enorme omwegen om van A naar B te komen.
Daar heb je gelijk mee. Als je wil kan ik de S10 inkorten tot Leiden Centraal en in plaats daarvan de S2 van Almere Oostvaarders naar Den Haag Centraal laten rijden. Dat scheelt een stuk.Yanaike schreef:S10: Als je bij mij dan gaat praten over lange treinroutes is dit er ook wel een
Dal Leiden - Haarlem: 4x/uYanaike schreef:S11: Wat wordt hier de frequentie? Het stuk Haarlem - Leiden heeft denk ik genoeg aan een lagere frequentie dan het stuk Leiden - Dordrecht Zuid.
Spits Leiden - Haarlem: 6-8/u
Dal Leiden - Dordrecht: 4/u
Spits Leiden - Dordrecht: 6-8/u
Vergeet niet dat er tussen Leiden en Den Haag nog de S10 (of als jij wil de S2) en tussen Den Haag en Dordrecht nog de S13 rijdt. De daadwerkelijke frequenties Dordrecht - Leiden zijn dus twee keer zo hoog. Als je het hier oneens mee bent, hoor ik het graag, want zelf ben ik er ook niet zeker over.
Yanaike schreef:S14: Uhm... Volgens mij klopt de route niet, of hoe wil je treinen van Rotterdam Centraal via Gouda naar Lombardijen laten rijden?
Foutje, inmiddels aangepast, maar je snapte neem ik aan wel wat ik bedoelde: van Rotterdam Lombardijen naar Gouda via Rotterdam Centraal. Daarmee zitten we redelijk op een lijn. Wat betreft de S14 en de S15: ik denk erover om, na jouw reactie over de S13 etc., de S14 en S15 te koppelen door ze (tijdelijk) te laten kopmaken te Rotterdam Centraal. Ik denk dat de S11 en S13 al voldoende capaciteit bieden voor de reizigers tussen Rotterdam en Dordrecht. Wat anders nog kan is de oude Hofpleinlijn weer in ere herstellen: vanaf Den Haag Centraal/HS (beide mag, omdat zowel CS als HS al verbindingen hebben met Rotterdam via Delft) naar Rotterdam via Pijnacker en de oude boog naar de spoorlijn Rotterdam - Gouda (is die trouwens niet inmiddels gesloopt?) naar Rotterdam Centraal naar eindpunt Dordrecht. Misschien is dat wat?Yanaike schreef:S14/S15: Om dezelfde reden als Daniël bij mij zei, zou het misschien ook interessant zijn om de S14 en S15 naar Dordrecht en Gorinchem door te trekken i.p.v. de S11/S13.
--------------
Ik ben het met je eens dat onze plannen maar weinig van elkaar verschillen. Alleen details scheiden ze nog. Het wordt dus tijd dat we ze gaan samenvoegen tot een compromis, denk je ook niet?