Breng ideeëntopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Inderdaad, voor de verbinding Heyendaal-Grave(-Uden) is lang 9 al. Lijn 9 kent daarbij een goede overstap op lijn 99 naar Uden in Grave. Daarnaast kan ook nog eens overgestapt worden op Station Dukenburg op snellijnen 11 en 12 naar Heyendaal en op buslijnen 13 en 15. Genoeg keuze dus.

Lijn 99 op de Graafseweg als snelbus laten rijden hoeft niet, want zoveel haltes zijn er niet. Overslaan van deze haltes levert nauwelijks tijdwinst op. Beter is het als Nijmegen een busstrook zou aanleggen (in ieder geval op het deel Neerbosscheweg-Station), aangezien daar veel files staan.

Heb voor het Nijmeegse busnet ook ideeën (ja, daar komen ze weer) en sommige lijnen ook anders doorgekoppeld. Ga in mijn uitleg voor het gemak vast uit van het gereed zijn van station Goffert (momenteel in aanbouw). Grootste wijziging is denk ik wel het totaal anders bedienen van Wijchen (geen rondje meer, zodat de Wijchense wijken beter met het eigen station verbonden zijn)
Lijn 1: Lindenholt IJpenborkeweg - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (2-4x p/u)
via: Station Dukenburg, Station Goffert, Willemskwartier, CS, Plein 1944, Hunnerberg, St-Maartenskliniek
Rijdt weer een rondje Lindenholt, 2x linksom en 2x rechtsom (dat rondje is nu een gemis, aangezien er een verbinding Lindenholt-West - Lindenholt-Oost ontbreekt). Rijdt vanaf station Goffert via de Muntweg verder (om ook vanaf daar een goede verbinding met het nieuwe station te geven) Daarnaast nu vanaf de Berg en Dalseweg door naar Berg en Dal i.p.v. via Altrade (die route eindigt nu bij de Sint-Maartenskliniek), zodat vanaf Berg en Dal een een verbinding ontstaat met de Sint-Maartenskliniek (rijdt er nu vlak langs, maar de halte is te ver voor mensen die verminderd valide zijn, terwijl die vaak juist in zo'n ziekenhuis willen zijn).
Lijn 2: Hatert - Sint-Maartenskliniek (4x p/u)
via: CWZ, Heseveld, Wolfskuil, CS, Plein 1944, Hertogplein, Altrade
Rijdt voortaan via Heseveld-Wolfskuil, om vanaf die wijken ook naar Station Goffert te kunnen en ook vanaf Hatert snel met een station te verbinden. Bij Station Goffert bij voorbaat verknoopt met lijn 1 (die voortaan de bediening van de Muntweg overneemt). Eindigt voortaan bij Sint-Maatenskliniek, in plaats van er vlak voor weg te draaien ri. Berg en Dal. Bij dat ziekenhuis dan overstap op de nieuwe lijn naar Berg en Dal (lijn 1). Zo krijgt Altrade ook een verbinding met dat ziekenhuis.
Lijn 3: P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord
via: Visveld, Lent, Plein 1944, CS, Radboudumc, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Homberg
Rijdt voortaan via Heyendaal-West in plaats van Heyendaal-Oost. Rijdt in Wijchen pas na het station richting de noordwestzijde (gaat pas bij de Klapstraat het spoor over). Eindpunt blijft de Randweg Noord, alleen keert voortaan op zichzelf.
Lijn 4: Oosterhout Dorp - Groesbeek De Horst (2x p/u)
via: De Klif, Station Lent, Burchtstraat, Plein 1944, CS, Heilig-Landstichting, Groesbeek Centrum
Rijdt voortaan via de busbaan door wijk-Oosterhout (waar nu lijn 331 alleen rijdt) en rijdt na CS verder over de route van de huidige lijn 5 naar De Horst.
Lijn 5: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2-6x p/u)
via: Plein 1944, Joris Ivensplein, Weurt, Beuningen Aalsterveld, Ewijk, Winssen, Deest, Afferden
Lijn 85 wordt geïntegreerd in lijn 5 (lijn 42 wordt in Druten voortaan gekoppeld aan snellijn 89). De stopbusdienst Nijmegen-Druten gaat voortaan via Beuningen Aalsterveld rijden. Op Nijmegen-Beuningen Aalsterveld ontstaat zo een 10-minutendienst, 2 ritten per uur gaan door naar Druten, 2 rijden na Aalsterveld verder als lijn 11. In de spits gaat er 8x p/u gereden worden op Nijmegen-Beuningen en gaan er 4 door naar Druten (zelfde aantal bussen als nu). De doorkoppeling naar Nijmegen-Groesbeek verdwijnt.
Lijn 6: Neerbosch Oost - Station Dukenburg (3x p/u)
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Radboudumc, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Gaat in frequentie gehalveerd worden. De overigen 3 ritten gaan naar de nieuwe lijn 16, die via Heyendaal-Oost gaat. Lijnen 6 en 16 vormen samen een 10-minutendienst op de deeltrajecten buiten Heyendaal (Station Dukenburg - Van Peltlaan + Spoorkuil - Neerbosch Oost). Op deze manier ontstaat er vanaf deze wijken een goede rechtstreekse verbinding met geheel Heyendaal. Als compensatie gaat 1 van de 2 buslijnen Heyendaal-Wijchen via Heyendaal-West rijden (lijn 3).
Lijn 7: Nijmegen Centraal Station - Wijchen Zuid (2x p/u)
via: Energieweg, Lindenholt-West. Dukenburg, Bijsterhuizen, Tunnelweg, Station Wijchen, De Renbaan, Sluiskamp
Zou eventueel (bij wijze van proef) door kunnen rijden naar Niftrik (al lijkt me dat echter niet rendabel te krijgen), zo niet, dan zou je alsnog door kunnen rijden naar de Randweg-Noord
Lijn 8: Millingen Grenskantoor - Gennep Busstation (2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Ooij, Waalkade, CS, Grootstal, Malden, Mook, Plasmolen, Milsbeek, Ottersum
Grofweg een koppeling van lijnen 80 en de verdichtingsritten van lijn 83. Rijdt voortaan alleen via Grootstal naar het Radboudumc, om de wijken Grootstal en Hatertse Hei beter te bedienen (die missen eigenlijk een verbinding vanaf richting Malden) en voor een betere busverbinding Hatert/Dukenburg - Malden (kan voortaan al in Grootstal overstappen).
Lijn 9: Centraal Station - Station Dukenburg (2x p/u)
via: Hazenkamp, Sint-Anna, Hatert-Centrum, Aldenhof, Meijhorst, Tolhuis
Huidige lijn 4, maar dan na Aldenhof doorgetrokken naar Station Dukenburg via Meijhorst en Tolhuis (lijn 331 wordt dan versneld tussen Station Dukenburg en Weezenhof)
Lijn 10: Ringlijn Nijmegen CS - Heyendaal - Nijmegen CS (Heyendaal-shuttle, 12x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN, Station Heyendaal
Ongewijzigd.
Lijn 11: Nijmegen Centraal Station - Beuningen Aalsterveld (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
ongewijzigd
Lijn 12: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
blijft in de spits voortaan 2x p/u rijden. Ter compensatie gaat lijn 42 (opvolger lijn 89) een kwartiersdienst vormen met lijn 12 tussen Druten en Station Dukenburg. Lijn 42 geeft dan een overstap op lijn 11 (waardoor ook een kwartiersdienst van/naar Heyendaal ontstaat). In de spits blijft het aantal verbindingen dan gelijk (alleen 2x met overstap) en buiten de spits daardoor zelfs verdubbeld (terwijl even veel bussen worden gebruikt als nu).
Lijn 13: P+R Ressen - Wijchen De Lingert (2x p/u)
via: Visveld, Station Lent, Plein 1944, Erasmusgebouw, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Zuiderpoort
Rijdt buiten Heyendaal een kwartiersdienst met lijn 3. Gaat nieuwbouwwijk De Lingert bedienen.
Lijn 14: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: WKC Kronenburg, Elst-West, De Klif, Station Lent, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw
Gaat in Oosterhout voortaan via de busbaan rijden. Op halte Groenestraat overstap op lijn 331 ri. P+R Ressen. De 3e/4e rit tussen Nijmegen CS en Brakkenstein gaat naar lijn 15.
Lijn 15: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: Huissen, Angeren, Doornenburg, Gendt, Haalderen, Bemmel, Doornik, Lent, Waalkade, CS, Erasmusgebouw
Huidige lijn 33 die door gaat rijden naar Heyendaal en Brakkenstein. Vormt tussen Station Lent en Brakkenstein een kwartiersdienst met lijn 14.
Lijn 16: Neerbosch Oost - Station Dukenburg
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Vormt samen met lijn 6 een 10-minutendienst op Neerbosch-Oost-Spoorkuil en Van Peltlaan-Station Dukenburg (tussen spoorkuil en Van Peltlaan rijdt lijn 6 via Heyendaal-West en lijn 16 via Heyendaal-Oost)
Lijn 17: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (0-2x p/u)
via: Hazenkamp, Radboudumc, HAN, Erasmusgebouw, Brakkenstein, De Thermen, Afrikamuseum
Rijdt alleen op doordeweekse dagen buiten de vakanties om. Zorgt voor een snelle verbinding tussen Berg en Dal en Heyendaal (daarvoor moet nu nog enorm omgereisd worden via Nijmegen CS, terwijl de huidige lijn 3 bij het Afrikamuseum stopt en al bijna bij Berg en Dal is). In de vakanties en in het weekend rijdt lijn 417 naar het Afrikamuseum.
Lijn 18: Millingen Grenskantoor - Nijmegen Heyendaal (spitslijn, 2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Rijksweg, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN
Huidige spitslijn 82 die door gaat rijden naar Heyendaal en een stadsnummer krijgt. (valt immers onder de stadsregio)
Lijn 19: Nijmegen Centraal Station - Grave Busstation (2x p/u)
via: Plein 1944, Hertogplein, Coehoornstraat, Erasmusgebouw, Meentstraat, Overasselt, Nederasselt
Huidige lijn 9, die via het centrum gaat rijden en in Heyendaal voortaan via het Erasmusgebouw gaat i.p.v. via de HAN (zodat de haltes in Heyendaal beter bereikbaar zijn).
Lijn 58: Nijmegen Centraal Station - Emmerich Bahnhof (1x p/u)
via: Plein 1944, Beek, Wyler, Kranenburg, Nütterden, Donsbrüggen, Kleve
De spitsverdichtingsritten Nijmegen-Kranenburg (nu lijn 57) gaan ook onder dit nummer rijden.
Lijn 83: Nijmegen Centraal Station - Venlo Station (2x p/u)
via: Heilig-Landstichting, Groesbeek, Breedeweg, Milsbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Aren, Well
Gaat voortaan via Groesbeek rijden (om de ontbrekende verbinding Groesbeek-Gennep te bedienen en om minder parallel te rijden aan het spoor). De 3e/4e rit Nijmegen-Gennep blijft wel de oude route rijden en rijdt voortaan onder nummer 8 (alleen in Malden wel de iets toeristischere route). Op deze manier blijft de oude verbinding intact, maar wordt ook de verbinding via Groesbeek geboden. Rijdt tussen Groesbeek Centrum en Nijmegen CS een kwartiersdienst met lijn 4 (die van/naar De Horst rijdt).
Lijn 99: Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation (2x p/u)
via: Woonboulevard, Station Dukenburg, Alverna, Nederasselt, Grave, Velp NB, Reek, Zeeland
Ongewijzigd.
Lijn 300: Apeldoorn Station - Molenhoek Station Mook-Molenhoek (4x p/u)
via: Arnhem CS, Huissen, Bemel, Ressen, Lent, Nijmegen CS, Heyendaal, Malden
Verlenging huidige lijn 300. Rondje Heyendaal wordt ingewisseld voor verlenging naar Mook-Molenhoek. Rijdt daarbij via het Erasmusgebouw en in Malden de snelste route. Rijdt in Molenhoek een rondje.
Lijn 312: Zevenaar 7Poort - Nijmegen Heyendaal (2x p/u)
via: Zevenaar Centrum, Station Zevenaar, Bemmel, P+R Ressen, Lent, Plein 1944, CS, rondje Heyendaal
toekomstige HOV-bus over de aan te leggen A15 (ook wens van de stadsregio)
Lijn 314: Velp Station/Arnhem IJsseloord II - Nijmegen Weezenhof (2-4x p/u)
via: Presikhaaf, CS, Gelredome, Elst Morgenster, Elst Station, P+R Ressen, Lent, Plein 1944, CS, Dukenburg
in Arnhem alternerend naar Velp of IJsseloord II. De ritten naar Velp-Zuid gaan doorrijden naar station Velp. De route door Oosterhout wordt gewijzigd en gaat voortaan via P+R Ressen rijden (zodat ook lijn 300 niet meer 8x per uur hoeft te rijden op Ressen-Nijmegen CS). Rijdt samen met lijn 300 een 7,5-minutendienst op P+R Ressen-Nijmegen CS. Rijdt tussen Dukenburg en Weezenhof een snellere route via de Steve Bikoplein, De Orangerie en Van Apelterenweg.
Lijn 417: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal
via: Willemskwartier, Van Peltlaan, Houtlaan, Brakkenstein, De Thermen, Heilig-Landstichting, Afrikamuseum
Huidige lijn 3, maar dan verleng naar Berg en Dal (klein ontbrekend stukje). Rijdt alleen in het weekend en in de vakanties en alleen tijdens openingstijden van het Afrikamuseum. Rijdt met een kleine bus. Doordeweeks buiten de vakantieperiodes rijdt lijn 17.

Ik zal straks voor de duidelijkheid ook nog wel een kaartje tekenen met de lijnen in Nijmegen en Wijchen.

Edit Frank: topic afgesplitst van viewtopic.php?f=35&t=9301&p=325308#p325308
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Wolfje98 »

Ik vind het een mooie doordachte dienstregeling voor Nijmegen .
Maar alleen het grote nadeel ervan vind ik dat de buslijnen in Nijmegen elk jaar behoorlijk veranderen waardoor vooral reizigers die niet veel met de bus reizen het heel onduidelijk is hoe het nu weer in elkaar zit, tevens krijg je dan een onbetrouwbare dienstregeling. Ook te lange lijnen leiden tot vertraging in dienstregeling.
Tevens zou ik het jammer vinden als lijnen die al lang dezelfde route rijden worden verlegt naar andere bestemmingen.
Waardoor mensen die al lang van deze verbinding gebruik maken de dupe worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Ik ga je niet afkraken, maar ik heb bij enkele zaken wel wat vraagtekens. Zie dit als opbouwende kritiek.
SuperGhost schreef: Lijn 99 op de Graafseweg als snelbus laten rijden hoeft niet, want zoveel haltes zijn er niet. Overslaan van deze haltes levert nauwelijks tijdwinst op.
Het is duidelijk dat jij nooit een vaste reiziger op die lijn geweest bent. De lijn is behoorlijk veel tijd kwijt als lijn 2 weer eens drie minuten te laat is. Deze lijn heeft altijd erg krappe aansluitingen en elke minuut telt. Probleem is helaas wel dat de huidige lijn 2 het aanbod waarschijnlijk niet zou aankunnen in zijn eentje.
SuperGhost schreef:Inderdaad, voor de verbinding Heyendaal-Grave(-Uden) is lang 9 al. Lijn 9 kent daarbij een goede overstap op lijn 99 naar Uden in Grave. Daarnaast kan ook nog eens overgestapt worden op Station Dukenburg op snellijnen 11 en 12 naar Heyendaal en op buslijnen 13 en 15. Genoeg keuze dus.
De overstap in Grave is er nu juist op sommige tijdstippen niet. Dat is in mijn ogen wel iets waar Breng eens naar moet kijken. In de spitsuren is er in de drukste richting (dus ochtend richting Nijmegen, middag richting Uden), maar tussen de spitsen vervalt de aansluiting.
SuperGhost schreef:Grootste wijziging is denk ik wel het totaal anders bedienen van Wijchen (geen rondje meer, zodat de Wijchense wijken beter met het eigen station verbonden zijn)
Ik denk niet dat daar vraag naar zal zijn. De Wijchenaar die de trein pakt zal lopen of fietsen naar het station. De bus moet zich meer richten op reizigers voor Nijmegen zelf die niet in de directe omgeving van het station hoeven te zijn.
SuperGhost schreef: Lijn 1: Lindenholt IJpenborkeweg - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (2-4x p/u)
via: Station Dukenburg, Station Goffert, Willemskwartier, CS, Plein 1944, Hunnerberg, St-Maartenskliniek
Rijdt weer een rondje Lindenholt, 2x linksom en 2x rechtsom (dat rondje is nu een gemis, aangezien er een verbinding Lindenholt-West - Lindenholt-Oost ontbreekt).
Volgens mij is dat juist weinig behoefte aan. Beide wijken willen liever snel naar Dukenburg en CS. Door een rondje in te bouwen is 1 wijk altijd de pineut en moet omrijden, meer reistijd en duurder.
SuperGhost schreef:Lijn 4: Oosterhout Dorp - Groesbeek De Horst (2x p/u)
via: De Klif, Station Lent, Burchtstraat, Plein 1944, CS, Heilig-Landstichting, Groesbeek Centrum
Rijdt voortaan via de busbaan door wijk-Oosterhout (waar nu lijn 331 alleen rijdt) en rijdt na CS verder over de route van de huidige lijn 5 naar De Horst.
Daar zullen ze in Oosterhout Dorp niet blij mee zijn, die willen juist wat rechtstreekser naar het centrum kunnen. De bediening van Oosterhout Dorp zal wel een probleemkindje blijven.
SuperGhost schreef: Lijn 5: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2-6x p/u)
via: Plein 1944, Joris Ivensplein, Weurt, Beuningen Aalsterveld, Ewijk, Winssen, Deest, Afferden
Lijn 85 wordt geïntegreerd in lijn 5 (lijn 42 wordt in Druten voortaan gekoppeld aan snellijn 89). De stopbusdienst Nijmegen-Druten gaat voortaan via Beuningen Aalsterveld rijden. Op Nijmegen-Beuningen Aalsterveld ontstaat zo een 10-minutendienst, 2 ritten per uur gaan door naar Druten, 2 rijden na Aalsterveld verder als lijn 11. In de spits gaat er 8x p/u gereden worden op Nijmegen-Beuningen en gaan er 4 door naar Druten (zelfde aantal bussen als nu). De doorkoppeling naar Nijmegen-Groesbeek verdwijnt.
Als je de koppeling met Groesbeek verbreekt, dan moet je wel zeker zijn dat hier niet juist grote reizigersstromen zijn. Als relatief veel mensen een doorgaande reis op die lijn maken, dan kost dat reizigers. Als dat nihil was, dan had Breng denk ik al wat gedaan.
SuperGhost schreef: Lijn 6: Neerbosch Oost - Station Dukenburg (3x p/u)
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Radboudumc, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Gaat in frequentie gehalveerd worden. De overigen 3 ritten gaan naar de nieuwe lijn 16, die via Heyendaal-Oost gaat. Lijnen 6 en 16 vormen samen een 10-minutendienst op de deeltrajecten buiten Heyendaal (Station Dukenburg - Van Peltlaan + Spoorkuil - Neerbosch Oost). Op deze manier ontstaat er vanaf deze wijken een goede rechtstreekse verbinding met geheel Heyendaal. Als compensatie gaat 1 van de 2 buslijnen Heyendaal-Wijchen via Heyendaal-West rijden (lijn 3).
An sich sympathie voor het idee, maar ik denk dat veel mensen daar niet blij mee zullen zijn. Die willen gewoon 1 lijn die altijd hetzelfde doet.
SuperGhost schreef: Lijn 7: Nijmegen Centraal Station - Wijchen Zuid (2x p/u)
via: Energieweg, Lindenholt-West. Dukenburg, Bijsterhuizen, Tunnelweg, Station Wijchen, De Renbaan, Sluiskamp
Zou eventueel (bij wijze van proef) door kunnen rijden naar Niftrik (al lijkt me dat echter niet rendabel te krijgen), zo niet, dan zou je alsnog door kunnen rijden naar de Randweg-Noord
Die route door Bijsterhuizen is buiten werktijd overbodig. Daar wil je de reizigers uit Wijchen niet mee opzadelen in mijn ogen. Sympathie voor het Niftrik-idee, maar dar zou een buurtbusoplossing wellicht beter voor zijn.
SuperGhost schreef: Lijn 8: Millingen Grenskantoor - Gennep Busstation (2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Ooij, Waalkade, CS, Grootstal, Malden, Mook, Plasmolen, Milsbeek, Ottersum
Grofweg een koppeling van lijnen 80 en de verdichtingsritten van lijn 83. Rijdt voortaan alleen via Grootstal naar het Radboudumc, om de wijken Grootstal en Hatertse Hei beter te bedienen (die missen eigenlijk een verbinding vanaf richting Malden) en voor een betere busverbinding Hatert/Dukenburg - Malden (kan voortaan al in Grootstal overstappen).
Klinkt leuk, maar is daar ook behoefte aan? Wat betreft streeklijnen via wijken laten rijden, dat gaat reizigers kosten. Niet alleen kost het meer tijd, maar met de OVC is het ook duurder.
SuperGhost schreef: Lijn 9: Centraal Station - Station Dukenburg (2x p/u)
via: Hazenkamp, Sint-Anna, Hatert-Centrum, Aldenhof, Meijhorst, Tolhuis
Huidige lijn 4, maar dan na Aldenhof doorgetrokken naar Station Dukenburg via Meijhorst en Tolhuis (lijn 331 wordt dan versneld tussen Station Dukenburg en Weezenhof)
Dat nemen ze je niet in dank af, ze willen uit die wijken graag snel naar Dukenburg en CS kunnen zonder naar de grote weg te lopen.
SuperGhost schreef: Lijn 11: Nijmegen Centraal Station - Beuningen Aalsterveld (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
ongewijzigd
Ik zou wel de tijden tussen lijn 11 en 12 weer beter afstemmen. Bij invoering reden ze in een mooie kwartierdienst, nu rijden ze kort na elkaar, wat vooral voor overstappen in Dukenburg vervelend is (met lijn 99 loop je ze beide mis).
SuperGhost schreef: Lijn 12: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
blijft in de spits voortaan 2x p/u rijden. Ter compensatie gaat lijn 42 (opvolger lijn 89) een kwartiersdienst vormen met lijn 12 tussen Druten en Station Dukenburg. Lijn 42 geeft dan een overstap op lijn 11 (waardoor ook een kwartiersdienst van/naar Heyendaal ontstaat). In de spits blijft het aantal verbindingen dan gelijk (alleen 2x met overstap) en buiten de spits daardoor zelfs verdubbeld (terwijl even veel bussen worden gebruikt als nu).
Deze verbinding heeft in het verleden bestaan. Lijn 12 was vroeger lijn 87 (sneldienst CS - Graafseweg - Dukenburg - Druten) en men heeft juist die verbinding verbroken en de lijn gekoppeld aan lijn 85. IK weet niet waarom, maar ik denk dat het vooral te maken had met die koppeling ook in de avond en het weekend te bieden. Lijn 12 rijdt niet in het weekend. Als je die lijn juist wilt gaan laten rijden in die tijden, ik denk niet dat je de bussen vol krijgt. Men zal zeven dagen per week een doorgaande busverbinding Nijmegen - Druten - Tiel willen hebben denk ik.
SuperGhost schreef: Lijn 17: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (0-2x p/u)
via: Hazenkamp, Radboudumc, HAN, Erasmusgebouw, Brakkenstein, De Thermen, Afrikamuseum
Rijdt alleen op doordeweekse dagen buiten de vakanties om. Zorgt voor een snelle verbinding tussen Berg en Dal en Heyendaal (daarvoor moet nu nog enorm omgereisd worden via Nijmegen CS, terwijl de huidige lijn 3 bij het Afrikamuseum stopt en al bijna bij Berg en Dal is). In de vakanties en in het weekend rijdt lijn 417 naar het Afrikamuseum.
Ik weet niet of dit een succes gaat zijn. Lijnen die niet via CS rijden hebben het nooit lang volgehouden.

SuperGhost schreef: Lijn 83: Nijmegen Centraal Station - Venlo Station (2x p/u)
via: Heilig-Landstichting, Groesbeek, Breedeweg, Milsbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Aren, Well
Gaat voortaan via Groesbeek rijden (om de ontbrekende verbinding Groesbeek-Gennep te bedienen en om minder parallel te rijden aan het spoor). De 3e/4e rit Nijmegen-Gennep blijft wel de oude route rijden en rijdt voortaan onder nummer 8 (alleen in Malden wel de iets toeristischere route). Op deze manier blijft de oude verbinding intact, maar wordt ook de verbinding via Groesbeek geboden. Rijdt tussen Groesbeek Centrum en Nijmegen CS een kwartiersdienst met lijn 4 (die van/naar De Horst rijdt).
Zie mijn opmerkingen over het verleggen van streeklijnen door wijken. Lijn 83 is een drukke lijn met veel streekreizigers en je gaat er veel mensen mee treffen als je de bus om gaat leggen via Groesbeek.
SuperGhost schreef: Lijn 300: Apeldoorn Station - Molenhoek Station Mook-Molenhoek (4x p/u)
via: Arnhem CS, Huissen, Bemel, Ressen, Lent, Nijmegen CS, Heyendaal, Malden
Verlenging huidige lijn 300. Rondje Heyendaal wordt ingewisseld voor verlenging naar Mook-Molenhoek. Rijdt daarbij via het Erasmusgebouw en in Malden de snelste route. Rijdt in Molenhoek een rondje.
Reizigers zullen lijn 300 niet willen inwisselen voor de slome 33 naar Heyendaal.
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Nitein-Repart »

@lijn 83: heb het gevoel dat het grootste reistijdverlies op Gennip-Nijmegen ligt en dat op Venlo-Gennip een redelijk snelle buslijn is. Wat mij betreft mag er wel gekeken worden naar versnelling op Gennep-Nijmegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Wolfje98 »

Eerlijk gezegd is het zoeken voor een goede dienstregeling behoorlijk moeilijk. De reizigersstromen veranderen en/of komen er nieuwe wijken bij. Daarom kun je eigenlijk heel moeilijk zeggen welke dienstregeling nou goed is voor Nijmegen. Want door de jaren heen is er heel veel veranderd qua lijnen en routes in en om Nijmegen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door SuperGhost »

@fogeltje: commentaar op je feedback:

- Over lijn 99: heb ik weldegelijk ook regelmatig mee gereisd. Die bus zal ook niet meer als snelbus rijden, aangezien Breng geen concurrentie wel hebben voor hun HOV-lijn 331 (die bij mij 314 gaat heten)

- Lijn 99 moet gewoon vaste tijden gaan krijgen, dan is het probleem opgelost.

- Bediening Wijchen: deels heb je gelijk, maar deels zit je ook met ouderen en met een lijnnet die sowieso voor een aantal reizigers om is (met name in het zuiden). De huidige bediening stamt nog uit de tijd dat er slechts één buslijn naar Wijchen reed (die is nu geknipt in 13 en 15), maar tegenwoordig is ook lijn 7 erbij gekomen. Daarmee zou je het busnet beter kunnen maken.

- Lijn 1: Beide wijken krijgen juist snel naar Dukenburg en CS, want het rondje wordt alternerend linksom en rechtsom gereden. Vroeger werd dit ook gedaan. Toen lijn 2 kwam (en dat rondje verdween), leidde dat juist tot veel klachten. Met dit alternerend rijden houdt Lindenholt-Oost 2 snelle verbindingen met Dukenburg-CS en Lindenholt-West houdt er ook 4, doordat lijn 7 voortaan door West gaat rijden.

- Lijn 4: Kijk nog eens heel goed, ik stel juist voor om Oosterhout Dorp weer sneller te verbinden met Nijmegen, door niet meer via P+R Ressen en Lent te gaan rijden, maar rechtstreeks over de busbaan door de Nijmeegse wijk Oosterhout.

- Lijn 5: Die koppeling met Groesbeek was vooral om bussen uit te sparen. Het aantal reizigers die over Nijmegen CS heen reist is beperkt. Eerder reden de bussen 's avonds ook in één richting niet verder dan CS en was er een knip. De spitsritten vanuit Beuningen eindigen ook op het CS. De koppeling is meer het gevolg van bussen uitsparen en vanuit Groesbeek rechtstreeks naar het centrum kunnen. Voor dat laatste heb ik al een andere oplossing (lijn 4, die zelfs meer van het centrum bediend), terwijl met de 10-minutendienst op Beuningen-Nijmegen (door integratie van lijn 85) er ook geen lange keringen zullen zijn.

- Lijn 7: de route door Bijsterhuizen raak je toch niet kwijt. Die wil de stadsregio en de gemeente Nijmegen per se. De huidige buslijn is er zelfs speciaal voor gekomen. Buiten werktijden zou hij natuurlijk altijd Bijsterhuizen kunnen overslaan en rechtstreeks over de N326 kunnen rijden.

- Lijn 9: Snel naar Dukenburg kunnen ze dan alsnog, want daar zorgt lijn 9 dan voor. Je zou altijd nog de route van deze lijn en lijn 331/314 kunnen omdraaien ten noorden van Aldenhof (dan zou lijn 9 als snelbus rijden tot Dukenburg).

- Lijn 11: ik had het nu ook vooral over de routes. Daar hoeft bij lijn 11 niets aan gesleuteld te worden.

- Lijn 12: moet inderdaad een kwartiersdienst met lijn 11 gaan rijden.

- Lijn 17: Een buslijn die niet via CS rijdt? Kijk nog eens goed naar de route: CS - Heyendaal - Afrikamuseum - Berg en Dal. Hij komt dus weldegelijk op CS en rijdt op CS-Afrikamuseum ook de kortste route (en zou wellicht vanaf Berg en Dal ook niet veel langzamer hoeven te zijn als de bestaande buslijn Berg en Dal - Kwakkenberg - Nijmegen CS.

- Lijn 83: Gaat dus niet door wijken rijden, maar blijft een rechte route rijden, maar alleen op een andere route die qua afstand vergelijkbaar is. Voordeel aan de voorgestelde route is ook dat op de Groesbeekseweg minder files staan dan op de Sint-Annastraat en de bus dus betrouwbaarder zou kunnen zijn. Daarbij blijft de verbinding Gennep-Malden-Nijmegen dus ook bestaan (al maak ik die weliswaar wel toeristischer, ook omdat de snelle verbinding Mook-Nijmegen al door 300 wordt verzorgd dan)

- Lijn 300: Deze gaat Heyendaal helemaal niet mijden, maar gaat alleen niet meer het volledige rondje rijden. Hij rijdt gewoon CS - Station Heyendaal - Universiteit/Oostzijde - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde en vervolgens verder naar Malden. Deze bus verlengen naar Malden is sowieso al iets dat de stadsregio op de planning heeft staan. Lijkt me ook logischer om deze bus een snelle route door Malden te geven in plaats van de dienst Nijmegen-Malden-Gennep.

De lijnenkaarten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door jwalk1 »

Wat 99 betreft deel ik de mening met fogeltje, ook ik reis dagelijks met 99 en zie heel graag de sneldienst, qua tijd maar ook qua comfort, hij moet daar gewoon een beetje doorrijden, zonder om 100 meter stil te staan, zeker als je uit Uden komt lijken die laatste paar kilometer oneindig te duren door al die halte's

Beter was als ze 331 gewoon op de tussen haltes lieten stoppen, ik snap dat het een hov lijn is dus vandaar dat ze het niet doen, maar daaraansluitend vraag ik me af wat een hov lijn in weezenhof te zoeken heeft, tussen Dukenburg en Weezenhof is het een pure stadslijn, en dan de luxe bussen inzetten, terwijl je naar Uden, Venlo etc. in een stadsbus zit.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat we ons ook af kunnen vragen of de Graafseweg niet met minder haltes af kan. Tussen de Neerbosscheweg en het station rijdt 100 meter noordelijker ook al de frequentie buslijn van/naar Neerbosch Oost. Terwijl aan de zuidzijde nog weinig bebouwing meer is en op plekken dat je het spoor kan oversteken heb je enkele meters zuidelijker ook al de buslijn over de Muntweg.

Al blijf ik wel van mening dat een busbaan op dat stuk van de Graafseweg meer tijdwinst oplevert als die haltes overslaan, vooral omdat je in de spits (en ook nog eens in de spitsrichting) vaak in flinke files terecht kan komen. Heb een paar jaar geleden structureel met lijn 99 moeten reizen, maar buiten de spits kon die lijn veel haltes al overslaan, maar in de spits kostte het bedienen van zo'n halte 0,0 extra tijd, omdat je dan toch in de file vast stond. Heb zelfs een keer met lijn 99 over het stuk tussen de halte Graafseweg/Wolfkuilseweg en het station meer dan een uur gedaan vanwege de files. (dat was wel een behoorlijke uitschieter, maar normaal kun je daar toch zeker wel 10-15 minuten vertraging door oplopen).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Hainje »

Hoe heb jij die lijntjes zo ingetekend SuperGhost? Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Heb een paar jaar geleden structureel met lijn 99 moeten reizen, maar buiten de spits kon die lijn veel haltes al overslaan, maar in de spits kostte het bedienen van zo'n halte 0,0 extra tijd, omdat je dan toch in de file vast stond.
Ik heb bijna tien jaar structureel op de lijn gereisd (2003-2013) en ik kan je vertellen dat het wel extra kost, vooral in die file. Als lijn 2 weer eens net te laat is dan heeft lijn 99 een bats extra reizigers (ik heb vrijwel nooit meegemaakt dat hij vrijwel alle haltes voorbij kon rijden) en juist in die file leverde dat extra vertraging doordat automobilisten bij file vaak de bus niet de voorrang verlenen die hij eigenlijk heeft bij het verlaten van de halte. Verder deel ik je mening dat het doortrekken van de busbaan eigenlijk de beste oplossing zou zijn, dan zou de lijn een heel stuk betrouwbaarder zijn. Maar die ligt er helaas niet. En een paar minuten extra kan veel uitmaken op die lijn in zowel Grave als Arriva. Arriva kan de bus ook niet enkele minuten gaan vervroegen, dan lopen er weer andere dingen in de soep.

Dat uur vertraging waar je het over hebt, was dat toevallig de dag toen in Nijmegen een trein door het stootblok op spoor 35 is gereden? Ik zat toen ook een uur in de bus van Dukenburg naar CS (ongeluk op de Waalbrug) en herinner me de dag nog door dat treinongeluk.
SuperGhost schreef:@fogeltje: commentaar op je feedback:

- Over lijn 99: heb ik weldegelijk ook regelmatig mee gereisd. Die bus zal ook niet meer als snelbus rijden, aangezien Breng geen concurrentie wel hebben voor hun HOV-lijn 331 (die bij mij 314 gaat heten)

- Lijn 99 moet gewoon vaste tijden gaan krijgen, dan is het probleem opgelost.
De lijn heeft vaste tijden, wat bedoel je precies? Verder zal hij geen concurrent zijn, lijn 331 mikt op reizigers die verder Dukenburg in willen en juist niet de hele tijd op de Graafsewil willen stoppen, net zoals de mensen naar Brabant.
SuperGhost schreef: - Bediening Wijchen: deels heb je gelijk, maar deels zit je ook met ouderen en met een lijnnet die sowieso voor een aantal reizigers om is (met name in het zuiden). De huidige bediening stamt nog uit de tijd dat er slechts één buslijn naar Wijchen reed (die is nu geknipt in 13 en 15), maar tegenwoordig is ook lijn 7 erbij gekomen. Daarmee zou je het busnet beter kunnen maken.
Lijn 7 zie ik snel weer verdwijnen, die schijnt op het traject Dukenburg - Wijchen niet te lopen, zelfs Bijsterhuizen maar matig. Het zou wellicht beter zijn in de spits alleen verder te rijden en het bij Bijsterhuizen te houden. Overigens is die bediening van Wijchen juist op twee lijnen terug te voeren die in de nieuwe concessie zijn samengevoegd en nu weer gesplitst zijn. Er reed best lang een bus via Bijsterhuizen naar Noord en een andere via Zuid.
SuperGhost schreef: - Lijn 1: Beide wijken krijgen juist snel naar Dukenburg en CS, want het rondje wordt alternerend linksom en rechtsom gereden. Vroeger werd dit ook gedaan. Toen lijn 2 kwam (en dat rondje verdween), leidde dat juist tot veel klachten. Met dit alternerend rijden houdt Lindenholt-Oost 2 snelle verbindingen met Dukenburg-CS en Lindenholt-West houdt er ook 4, doordat lijn 7 voortaan door West gaat rijden.
Maar niet 4x per uur. Mensen willen 4x per uur snel naar hun wijk. Die klachten zijn interessant omdat volgens mij al best lang geen rondje meer gereden wordt. In 2012 deed lijn 7 West en lijn 11 Oost. Alleen in de avonduren en op zondag, toen lijn 11 niet reed, bediende lijn 7 beide wijken. En die situatie gaat best lang terug tot minimaal dienstregeling 2005. Toen werd de voormalige lijn 7 ingevoerd en ging via West rijden, lijn 1 reed via Oost (in 2009 vervangen door lijn 11). In de avond en op zondag werd Oost toen door lijn 16 en later lijn 6 bediend, vanaf 2008 werd dan in die uren door lijn 7 een rondje gereden.
SuperGhost schreef: - Lijn 4: Kijk nog eens heel goed, ik stel juist voor om Oosterhout Dorp weer sneller te verbinden met Nijmegen, door niet meer via P+R Ressen en Lent te gaan rijden, maar rechtstreeks over de busbaan door de Nijmeegse wijk Oosterhout.
Ik ken die busbaan niet goed, gezien ik station Lent zag staan vermoedde ik een route door Lent. Dit klinkt al beter.
SuperGhost schreef: - Lijn 5: Die koppeling met Groesbeek was vooral om bussen uit te sparen. Het aantal reizigers die over Nijmegen CS heen reist is beperkt. Eerder reden de bussen 's avonds ook in één richting niet verder dan CS en was er een knip. De spitsritten vanuit Beuningen eindigen ook op het CS. De koppeling is meer het gevolg van bussen uitsparen en vanuit Groesbeek rechtstreeks naar het centrum kunnen. Voor dat laatste heb ik al een andere oplossing (lijn 4, die zelfs meer van het centrum bediend), terwijl met de 10-minutendienst op Beuningen-Nijmegen (door integratie van lijn 85) er ook geen lange keringen zullen zijn.
Die knip is maar heel kort geweest, vanaf 2005 tot 2012 was er een doorgaande verbinding, afgezien van de Maaswerken, maar dat was dus een maatregel ivm werkzaamheden. Als het aantal doorgaande reizigers inderdaad heel minimaal is, dan zou knippen geen probleem moeten zijn, maar in die aantallen heb ik geen inzicht. Als het ook nog eens bussen uitspaart, dan is het natuurlijk geweldig.
SuperGhost schreef: - Lijn 7: de route door Bijsterhuizen raak je toch niet kwijt. Die wil de stadsregio en de gemeente Nijmegen per se. De huidige buslijn is er zelfs speciaal voor gekomen. Buiten werktijden zou hij natuurlijk altijd Bijsterhuizen kunnen overslaan en rechtstreeks over de N326 kunnen rijden.
Probleem is dat ze volgens mij ook afwillen van lijnen die afwijkende routes op bepaalde tijdstippen rijden (met uitzondering van de marktroute natuurlijk). Lijn 7 doet het daarbij niet goed en ik vernam op Twitter dat die lijn zelfs op het spel staat, vandaar de invoering van lijn 107 in hoop de verbinding een extra impuls te geven.
SuperGhost schreef: - Lijn 9: Snel naar Dukenburg kunnen ze dan alsnog, want daar zorgt lijn 9 dan voor. Je zou altijd nog de route van deze lijn en lijn 331/314 kunnen omdraaien ten noorden van Aldenhof (dan zou lijn 9 als snelbus rijden tot Dukenburg).
Klopt, tot Dukenburg, maar niet verder. Ik denk dat ze je in Meijhorst en Tolhuis zouden villen. Weezenhof wellicht wat minder omdat je met de huidige lijn 4 ook snel in het centrum bent (en vanaf Weezenhof is dat sneller). Punt is dat die mensen gewoon hun haltes willen blijven behouden en snel door naar CS en centrum kunnen en de snelste route vanaf daar is via station Dukenburg en niet de andere op met lijn 9 (en met lijn 9 naar Dukenburg vergt dus weer een overstap). Het grote positieve punt van dit voorstel is wel dat Aldenhof een verbinding met Dukenburg krijgt, dat is iets wat ze graag willen. Lijn 9 laten rijden als snelbus zou een goed voorstel zijn. Volgens mij is dat ook juist een voorstel wat ik bij Rover gelezen heb (de huidige lijn 4 vanaf Aldenhof doortrekken als snelbug naar Dukenburg).
SuperGhost schreef: - Lijn 17: Een buslijn die niet via CS rijdt? Kijk nog eens goed naar de route: CS - Heyendaal - Afrikamuseum - Berg en Dal. Hij komt dus weldegelijk op CS en rijdt op CS-Afrikamuseum ook de kortste route (en zou wellicht vanaf Berg en Dal ook niet veel langzamer hoeven te zijn als de bestaande buslijn Berg en Dal - Kwakkenberg - Nijmegen CS.
Ik heb iets verkeerd gelezen, ook was het quoten aanvankelijk de eerste regel weggevallen. Ik zag "daarvoor moet nu nog enorm omgereisd worden via Nijmegen CS" staan en omdat er bij het quoten iets fout was gegaan zag ik de route aanvankelijk niet (later heb ik die quote hersteld maar was me dit niet opgevallen).
SuperGhost schreef: - Lijn 83: Gaat dus niet door wijken rijden, maar blijft een rechte route rijden, maar alleen op een andere route die qua afstand vergelijkbaar is. Voordeel aan de voorgestelde route is ook dat op de Groesbeekseweg minder files staan dan op de Sint-Annastraat en de bus dus betrouwbaarder zou kunnen zijn. Daarbij blijft de verbinding Gennep-Malden-Nijmegen dus ook bestaan (al maak ik die weliswaar wel toeristischer, ook omdat de snelle verbinding Mook-Nijmegen al door 300 wordt verzorgd dan)
Maar je laat hem via Groesbeek rijden. Ik wilde daarmee zeggen dat hiervoor hetzelfde geldt als bij een andere lijn, ik dacht dat ik zo een opmerking bij lijn 8 plaatste. Door die lijn een extra slinger te laten maken door een wijk ga je reizigers verliezen op het doorgaande traject. Ditzelfde geldt als je lijn 83 een slinger via Groesbeek laat maken. De rit is al behoorlijk lang, die moet je niet nog langer gaan maken.
SuperGhost schreef: - Lijn 300: Deze gaat Heyendaal helemaal niet mijden, maar gaat alleen niet meer het volledige rondje rijden. Hij rijdt gewoon CS - Station Heyendaal - Universiteit/Oostzijde - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde en vervolgens verder naar Malden. Deze bus verlengen naar Malden is sowieso al iets dat de stadsregio op de planning heeft staan. Lijkt me ook logischer om deze bus een snelle route door Malden te geven in plaats van de dienst Nijmegen-Malden-Gennep.
Ik zag rondje Heyendaal inruilen, misvatting van mij. Dat voorstel klinkt best aardig. Halte HAN is vrij overbodig omdat men lopend vanaf station Heyendaal sneller is. Halte UMC zal denk ik relatief weinig reizigers trekken en is voor de meeste mensen prima te belopen vanaf station Heyendaal of Spinozagebouw/Tandheelkunde ("mijn" haltenaam overigens :mrgreen: ).

De lijn wordt overigens nu wel heel erg lang, dat maakt lijnen verstoringsgevoelig, ook iets om aan te denken. Positief voor Malden zou zijn dat ze hun verbinding met de oostkant van Heyendaal terug krijgen. Vraag is of daar veel vraag naar is.

Je hebt er in ieder geval veel tijd ingestoken en een mooi samenhangend plan gemaakt. Nog een vraag. Je vermeldt een paar keer in je antwoord iets over bepaalde reizigersaantallen (onder andere op lijn 5 die over CS heengaan) en klachten over het missende rondje Lindenholt. Waar haal je dat vandaan?
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Nadeel van lijn 83 omleggen is dat dorpen als Afferden, Bergen, Well, Wellerlooij, Arcen en Velden hun directe verbinding met de Heijendaalcampus verliezen. Dit zou niet gewaardeerd worden. Het mooiste (maar ook onmogelijke) is deze in Groesbeek aansluiten op de treinen Duesseldorf->Nijmegen. De rechtsteeekse verbinding wordt ingeruild door een snelle verbinding.

Verder zie ik het nut niet in van lijn 300 doortrekken naar Apeldoorn. Vanuit Apeldoorn is er een directe verbinding met het centrum van Arnhem (alleen niet met het Velperplein) en met een overstap op de trein ben je altijd sneller in Nijmegen. Lijn 91 en 231 zou ik wel hernoemen in 391 en 392 om de samenhang tussen beide lijnen versterken. Verder functioneren beide lijnem goed.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat de nieuwe lijn 300 doortrekken naar Apeldoorn niet heel veel zin heeft, omdat lijn 231 en lijn 91 goede alternatieven zijn. Daarom stel ik voor een nieuwe lijn (204) te maken, soort extra Veluwe lijn. Deze gaat vanaf Zwolle naar Nijmegen Heyendaal.

Dus mijn voorstel is:
Lijn 204: Zwolle - Zwolle Centum (Eekwal en Katerdijk) - Apeldoorn A50/Zutphensestraat - Arnhem Willemsplein - Station Nijmegen Lent - Nijmegen Nassausingel - Nijmegen Station - Station Heyendaal (4x p/u)

Opmerkingen:
- Na station Heyendaal het rondtje in Heyendaal zonder op de terugweg bij de HAN en Station Heyendaal te stoppen, maar in plaats daarvan vanaf het UMC via Groenestraat terug te gaan naar het station.

- In Apeldoorn wordt niet via het busstation gereden, maar wordt er aan de rand van de snelweg een halte geplaatst waar de nieuwe stadsdienst (lijn 13 4x p/u) goede aansluiting geeft naar het busstation in Apeldoorn.

- De nieuwe lijn 204 gaat dan wel via de A50 en de A325 rijden in plaats van via Bemmel, Huissen etc. en stopt niet op Arnhem Station, maar stopt op Wilhelmsplein zodat deze in een keer door kan naar Nijmegen.

- Het lijkt met handig om de lijn via het Keizer Karel plein te laten gaan dan door het centrum van Nijmegen (via plein 1944).

-Lijn 204 zou eventueel door kunnen gaan zoals voorgesteld naar Mook.

Nog een vraagje, hoe maak je zulke mooie lijnkaarten dan kan ik het ook even tekenen. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Frank »

Ik ben best voorstander van het doorkoppelen van lijnen, maar die 204 die je voorstelt is wel erg extreem :P . En tussen Arnhem en Nijmegen een snelwegbus laten rijden heeft niet zoveel zin ben ik bang. Daar is de trein veel geschikter voor.

Welkom op het forum trouwens :D !
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

Frank schreef:Ik ben best voorstander van het doorkoppelen van lijnen, maar die 204 die je voorstelt is wel erg extreem :P .
Nouja het grote probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat de trein (Zwolle - Nijmegen) een snellere optie is en dat Breng en Syntus een goede regeling moeten treffen, maar het blijft een optie! :P

Het is vervelend dat lijn 91/231 zo veel stoppen en het zou mooi zijn als ze iets beter aansluiten op de intercities naar Nijmegen. En bedankt! :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door fogeltje »

Erno-BE schreef:Nadeel van lijn 83 omleggen is dat dorpen als Afferden, Bergen, Well, Wellerlooij, Arcen en Velden hun directe verbinding met de Heijendaalcampus verliezen.
En wat dacht je van hun directe verbinding naar Nijmegen CS (en centrum in het verlengde daarvan op loopafstand)?
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:
SuperGhost schreef:- Lijn 1: Beide wijken krijgen juist snel naar Dukenburg en CS, want het rondje wordt alternerend linksom en rechtsom gereden. Vroeger werd dit ook gedaan. Toen lijn 2 kwam (en dat rondje verdween), leidde dat juist tot veel klachten. Met dit alternerend rijden houdt Lindenholt-Oost 2 snelle verbindingen met Dukenburg-CS en Lindenholt-West houdt er ook 4, doordat lijn 7 voortaan door West gaat rijden.
Maar niet 4x per uur. Mensen willen 4x per uur snel naar hun wijk. Die klachten zijn interessant omdat volgens mij al best lang geen rondje meer gereden wordt. In 2012 deed lijn 7 West en lijn 11 Oost. Alleen in de avonduren en op zondag, toen lijn 11 niet reed, bediende lijn 7 beide wijken. En die situatie gaat best lang terug tot minimaal dienstregeling 2005. Toen werd de voormalige lijn 7 ingevoerd en ging via West rijden, lijn 1 reed via Oost (in 2009 vervangen door lijn 11). In de avond en op zondag werd Oost toen door lijn 16 en later lijn 6 bediend, vanaf 2008 werd dan in die uren door lijn 7 een rondje gereden.
Lindenholt-West houdt weldegelijk 4x per uur een snelle verbinding van/naar station Dukenburg:
2x met lijn 1 vanaf Lindenholt-Oost (vanaf Dukenburg met lijn 1 die daarna naar Lindenholt-Oost rijdt)
2x met lijn 7 vanaf het Havengebied-CS (vanaf Dukenburg met lijn 7 naar het Havengebied).
fogeltje schreef:
SuperGhost schreef: - Lijn 4: Kijk nog eens heel goed, ik stel juist voor om Oosterhout Dorp weer sneller te verbinden met Nijmegen, door niet meer via P+R Ressen en Lent te gaan rijden, maar rechtstreeks over de busbaan door de Nijmeegse wijk Oosterhout.
Ik ken die busbaan niet goed, gezien ik station Lent zag staan vermoedde ik een route door Lent. Dit klinkt al beter.
Ja, Oosterhout valt net buiten mijn kaartje (en had nog geen zin om daarvoor een apart kaartje te maken). Rover had zelf ook al een idee voor een buslijn Oosterhout Dorp-Nijmegen over die busbaan. Alleen Rover wilde dat door middel van een verlenging van de huidige lijn 3 (van/naar het Afrikamuseum). Dat leek mij dan weer zeer onwenselijk, want de huidige lijn 3 rijdt met kleine bussen (en dat gaat een probleem vormen) en niet tijdens de spitsen en 's avonds. (dan zou het bij de huidige dienstregeling handiger zijn om lijn 1, 4, 7, 9, 11, 12 of de verdichtingsritten van lijn 14 te gebruiken hiervoor).
fogeltje schreef:
SuperGhost schreef: - Lijn 83: Gaat dus niet door wijken rijden, maar blijft een rechte route rijden, maar alleen op een andere route die qua afstand vergelijkbaar is. Voordeel aan de voorgestelde route is ook dat op de Groesbeekseweg minder files staan dan op de Sint-Annastraat en de bus dus betrouwbaarder zou kunnen zijn. Daarbij blijft de verbinding Gennep-Malden-Nijmegen dus ook bestaan (al maak ik die weliswaar wel toeristischer, ook omdat de snelle verbinding Mook-Nijmegen al door 300 wordt verzorgd dan)
Maar je laat hem via Groesbeek rijden. Ik wilde daarmee zeggen dat hiervoor hetzelfde geldt als bij een andere lijn, ik dacht dat ik zo een opmerking bij lijn 8 plaatste. Door die lijn een extra slinger te laten maken door een wijk ga je reizigers verliezen op het doorgaande traject. Ditzelfde geldt als je lijn 83 een slinger via Groesbeek laat maken. De rit is al behoorlijk lang, die moet je niet nog langer gaan maken.
De route via Groesbeek is helemaal niet langer. Als ik de beide routes opmeet in Google Earth (vanaf de kruising Rijskweg/Zwarteweg in Milsbeek, waar de routes zich splitsen, naar het CS in Nijmegen), dan kom ik uit op:
- route via Groesbeek: 17,2 km
- route via Malden: 17,3 km
Beide routes zijn dus praktisch even lang. Voordeel van de route via Groesbeek is echter dat op die route er veel minder files staan. De Sint-Annastraat staan veel meer en langere files dan op de Groesbeekseweg.
fogeltje schreef:
SuperGhost schreef: - Lijn 300: Deze gaat Heyendaal helemaal niet mijden, maar gaat alleen niet meer het volledige rondje rijden. Hij rijdt gewoon CS - Station Heyendaal - Universiteit/Oostzijde - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde en vervolgens verder naar Malden. Deze bus verlengen naar Malden is sowieso al iets dat de stadsregio op de planning heeft staan. Lijkt me ook logischer om deze bus een snelle route door Malden te geven in plaats van de dienst Nijmegen-Malden-Gennep.
Ik zag rondje Heyendaal inruilen, misvatting van mij. Dat voorstel klinkt best aardig. Halte HAN is vrij overbodig omdat men lopend vanaf station Heyendaal sneller is. Halte UMC zal denk ik relatief weinig reizigers trekken en is voor de meeste mensen prima te belopen vanaf station Heyendaal of Spinozagebouw/Tandheelkunde ("mijn" haltenaam overigens :mrgreen: ).

De lijn wordt overigens nu wel heel erg lang, dat maakt lijnen verstoringsgevoelig, ook iets om aan te denken. Positief voor Malden zou zijn dat ze hun verbinding met de oostkant van Heyendaal terug krijgen. Vraag is of daar veel vraag naar is.
Denk het wel. De vroegere lijn 1 (Nijmegen CS - Coehoornstraat - Heyendaal-Oost - Molenhoek) was niet zo'n heel groot succes (had alleen in de spits een redelijke bezettingsgraad), maar dat kwam dan ook omdat deze lijn het ook bijna alleen van de mensen naar Heyendaal-Oost moest hebben, want voor CS was het behoorlijk om. Dit terwijl Heyendaal ook al werd bediend door lijn 83 die vaker reed.
Nu heb je een snelbus die de Oostzijde bediend, maar ook nog eens snel bij CS is (want via de Campusbaan) en ook nog eens rechtstreeks het centrum verbindt, wat hem natuurlijk extra interessant maakt.
fogeltje schreef:Je hebt er in ieder geval veel tijd ingestoken en een mooi samenhangend plan gemaakt. Nog een vraag. Je vermeldt een paar keer in je antwoord iets over bepaalde reizigersaantallen (onder andere op lijn 5 die over CS heengaan) en klachten over het missende rondje Lindenholt. Waar haal je dat vandaan?
Dank je. Dat over lijn 5 is uit eigen waarnemingen op het centraal station (de reizigers die blijven zitten zijn vooral reizigers Groesbeek<->Nijmegen Centrum, maar daarvoor heb ik lijn 4 bedacht). Dat van dat rondje Lindenholt was door een artikel in de Gelderlander over de destijds nieuwe dienstregeling waarbij dat rondje werd geschrapt, waarbij werd vermeld dat daar veel over werd geklaagd.
Hainje schreef:Hoe heb jij die lijntjes zo ingetekend SuperGhost? Afbeelding
PAINT.NET en dan een screenshot van Google Maps gebruiken en lijntjes trekken (dikte 4). Voor de lijn voor gezamenlijke buslijnen (die met dat zwarte randje) gebruik ik eerst een zwarte lijn met dikte 8 en daaroverheen trek ik een gele met dikte 6.
Erno-BE schreef:Nadeel van lijn 83 omleggen is dat dorpen als Afferden, Bergen, Well, Wellerlooij, Arcen en Velden hun directe verbinding met de Heijendaalcampus verliezen. Dit zou niet gewaardeerd worden. Het mooiste (maar ook onmogelijke) is deze in Groesbeek aansluiten op de treinen Duesseldorf->Nijmegen. De rechtsteeekse verbinding wordt ingeruild door een snelle verbinding.
Klopt, dat zou je eventueel kunnen verhelpen door lijn 83 dan via de D'Almarasweg naar Heyendaal-Oost te sturen en via de Campusbaan naar CS te laten rijden. (dat zou wellicht ook net 1-2 minuutjes sneller kunnen zijn). Nadeel is dan alleen dat de Groesbeekseweg nog maar 2x per uur een bus krijgt (lijn 4). Dat is in de spits wellicht te weinig. Dit zou je op kunnen lossen door de huidige spitslijn (25 die via Heyendaal naar Groesbeek gaat) via de Groesbeekseweg te laten rijden (de facto dus mijn lijn 4 een kwartiersdienst geven tussen CS en Groesbeek Centrum).
Erno-BE schreef:Verder zie ik het nut niet in van lijn 300 doortrekken naar Apeldoorn. Vanuit Apeldoorn is er een directe verbinding met het centrum van Arnhem (alleen niet met het Velperplein) en met een overstap op de trein ben je altijd sneller in Nijmegen. Lijn 91 en 231 zou ik wel hernoemen in 391 en 392 om de samenhang tussen beide lijnen versterken. Verder functioneren beide lijnem goed.
Die lijnen heb ik vooral gecombineerd omdat de stadsregio in zet op een HOV-bus Apeldoorn-Malden (waarvan de huidige lijn 300 de basis is en die dus wordt uitgebreidt).

Lijn 91 en 231 hangen niet echt samen. Lijn 91 is er om Beekbergen te bedienen en is een stopbus (al rijdt hij tussen Beekbergen en Arnhem-Noord als snelbus, omdat er toch eigenlijk niets tussen ligt), die ga, terwijl 231 een snelbus is. Geen van beiden wordt door de provincie als HOV gezien, dus vandaar dat ze ook geen nummer in de driehonderzoveel hebben (want die zijn voor de HOV-lijnen).
regenmaker schreef:Ik denk dat de nieuwe lijn 300 doortrekken naar Apeldoorn niet heel veel zin heeft, omdat lijn 231 en lijn 91 goede alternatieven zijn.
Lijn 91 is geen alternatief, want dat is een stopbus. Lijn 231 is geen alternatief, omdat die (waarschijnlijk) juist gaat sneuvelen. Lijn 231 (snelbus, maar geen HOV) is te langzaam volgens de provincie. In 2016 moet er een veel snellere verbinding komen die in 36 minuten van station naar station is. Hiervoor gaan er een aantal wegen aangepast worden. De nieuwe bus gaat hooguit (naast de stop op de beide CS's) 1x stoppen in beide steden en moet 100 km/h kunnen rijden en zal ook luxer zal zijn (meer beenruimte, gratis wifi en een koffie/theeautomaat). Op den duur zal die waarschijnlijk ook vastgemaakt gaan worden aan lijn 300 (al hoeft dat van mij niet perse).
regenmaker schreef:Dus mijn voorstel is:
Lijn 204: Zwolle - Zwolle Centum (Eekwal en Katerdijk) - Apeldoorn A50/Zutphensestraat - Arnhem Willemsplein - Station Nijmegen Lent - Nijmegen Nassausingel - Nijmegen Station - Station Heyendaal (4x p/u)

Opmerkingen:
- Na station Heyendaal het rondtje in Heyendaal zonder op de terugweg bij de HAN en Station Heyendaal te stoppen, maar in plaats daarvan vanaf het UMC via Groenestraat terug te gaan naar het station.

- In Apeldoorn wordt niet via het busstation gereden, maar wordt er aan de rand van de snelweg een halte geplaatst waar de nieuwe stadsdienst (lijn 13 4x p/u) goede aansluiting geeft naar het busstation in Apeldoorn.

- De nieuwe lijn 204 gaat dan wel via de A50 en de A325 rijden in plaats van via Bemmel, Huissen etc. en stopt niet op Arnhem Station, maar stopt op Wilhelmsplein zodat deze in een keer door kan naar Nijmegen.

- Het lijkt met handig om de lijn via het Keizer Karel plein te laten gaan dan door het centrum van Nijmegen (via plein 1944).
Je maakt je bus wel zo onaantrekkelijk mogelijk.
De bussen tussen Arnhem en Apeldoorn moeten het niet hebben van reizigers uit Zwolle naar Arnhem of Nijmegen (die zijn altijd veel sneller met de rechtstreekse intercity), maar van de reizigers tussen die twee steden zelf. Maar die reizigers jaag je juist weg, doordat je niet in Apeldoorn stopt, maar op de snelweg daarbuiten.

Je 'rondje Heyendaal' maak je vervolgens wel heel vreemd, aangezien je via de terugweg via de Sint-Annastraat en het Keizer Karelplein wilt rijden? Als ik het goed begrijp loopt je rondje dus als volgt:
~~Plein 1944 - Smetiusstraat - Centraal Station - Station Heyendaal - Universiteit/Oost - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde - UMC St.Radboud - Sint Annamolen - Groenestraat - Nassausingel - Smetiusstraat - Plein 1944~~
Op de terugweg sla je dus én Station Heyendaal én het CS over? Dat lijkt me een doodsteek voor de lijn. De voormalige lijn 325 (P+R Ressen - Heyendaal) was juist een flop, omdat die het CS over sloeg. En dat wil je nu in één richting alsnog weer gaan doen?
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Regiobus (vind stopbus zo'n raar woord) 91 is wel de snellere van de twee. 43 vs 46 minuten met snelbus 231 tussen beide centraalstations. Bovendien rijdt lijn 91 een rechtere route.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door MdJ »

Erno-BE schreef:Regiobus (vind stopbus zo'n raar woord) 91 is wel de snellere van de twee. 43 vs 46 minuten met snelbus 231 tussen beide centraalstations. Bovendien rijdt lijn 91 een rechtere route.
Theoretisch. Buiten de spits haalt lijn 231 de 36 minuten. In de spits staat in Arnhem (stadinwaarts) file, waarbij beide lijnen vertraging oplopen. Staduitwaarts zo goed als geen problemen.
Een snellere route in Apeldoorn (via Zutphensestraat of via de Heemradenlaan) scheelt ook behoorlijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

MdJ schreef:Theoretisch. Buiten de spits haalt lijn 231 de 36 minuten. In de spits staat in Arnhem (stadinwaarts) file, waarbij beide lijnen vertraging oplopen. Staduitwaarts zo goed als geen problemen.
Een snellere route in Apeldoorn (via Zutphensestraat of via de Heemradenlaan) scheelt ook behoorlijk.
SuperGhost schreef: De bussen tussen Arnhem en Apeldoorn moeten het niet hebben van reizigers uit Zwolle naar Arnhem of Nijmegen (die zijn altijd veel sneller met de rechtstreekse intercity), maar van de reizigers tussen die twee steden zelf. Maar die reizigers jaag je juist weg, doordat je niet in Apeldoorn stopt, maar op de snelweg daarbuiten.

Je 'rondje Heyendaal' maak je vervolgens wel heel vreemd, aangezien je via de terugweg via de Sint-Annastraat en het Keizer Karelplein wilt rijden? Als ik het goed begrijp loopt je rondje dus als volgt:
~~Plein 1944 - Smetiusstraat - Centraal Station - Station Heyendaal - Universiteit/Oost - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde - UMC St.Radboud - Sint Annamolen - Groenestraat - Nassausingel - Smetiusstraat - Plein 1944~~
Op de terugweg sla je dus én Station Heyendaal én het CS over? Dat lijkt me een doodsteek voor de lijn. De voormalige lijn 325 (P+R Ressen - Heyendaal) was juist een flop, omdat die het CS over sloeg. En dat wil je nu in één richting alsnog weer gaan doen?
Superghost je hebt gelijk, je zou als oplossing beter lijn 201 koppelen met lijn 231, maar dan wel wat MdJ zegt dus via de Zutphensestraat en niet via De Maten naar de snelweg door te gaan naar Arnhem. Zo komt de bus wel via het busstation in Apeldoorn.

Maar nee, ook op de terugweg gaat de bus via het station Nijmegen CS, maar niet via station Heyendaal.

De nieuwe route van lijn 201/204 wordt dan als volgt:
Zwolle Busstation - Zwolle Eekwal/Centrum - Zwolle Katerdijk - Hattem Carpoolplaats A50 - Apeldoorn Laan van de Leeuw - Apeldoorn Laan van de Dierenriem - Apeldoorn Fauststraat - Apeldoorn Aidastraat - Apeldoorn Pinksterbloem - Apeldoorn Oosterlaan - Apeldoorn marktplein - Apeldoorn Busstation/NS - Apeldoorn Welgelegenburg - Apeldoorn Auroralaan - Apeldoorn Omnisport/Mediamarkt - Apeldoorn Salland - Apeldoorn Groot Schuylenburg - Apeldoorn A50/Zuphensestraat - Arnhem Moscowa - Arnhem Sonsbeek - Arnhem Willemsplein - Nijmegen Station Lent - Nijmegen Sint Canisiussingel - Nijmegen Nassausingel - Nijmegen Centraal Station - Nijmegen Station Heyendaal - Nijmegen Huygensgebouw - Nijmegen Erasmusgebouw - Nijmegen Spinozagebouw/Tandheelkunde - Nijmegen UMC Sint Radboud
De onderstreepte haltes zijn nieuw.

Op de terugweg vanaf het UMC/Sint Radboud in Nijmegen dus als volgt:
~~Sint Annamolen - Groenestraat - Centraal Station - Nassausingel - Sint Canisiussingel - Station Lent ~~
SuperGhost schreef:Lijn 91 is geen alternatief, want dat is een stopbus. Lijn 231 is geen alternatief, omdat die (waarschijnlijk) juist gaat sneuvelen. Lijn 231 (snelbus, maar geen HOV) is te langzaam volgens de provincie. In 2016 moet er een veel snellere verbinding komen die in 36 minuten van station naar station is. Hiervoor gaan er een aantal wegen aangepast worden. De nieuwe bus gaat hooguit (naast de stop op de beide CS's) 1x stoppen in beide steden en moet 100 km/h kunnen rijden en zal ook luxer zal zijn (meer beenruimte, gratis wifi en een koffie/theeautomaat). Op den duur zal die waarschijnlijk ook vastgemaakt gaan worden aan lijn 300 (al hoeft dat van mij niet perse).
Als je lijn 300, op maar één halte laat stoppen dan gaan denk ik veel reizigers met de trein vanaf station Apeldoorn de Maten gaan. Ik zie namelijk dat vooral mensen vanuit de wijk de maten de snelbus gebruiken, maar als de bus een sneller alternatief wordt dan de trein dan zie ik wel potentie in de nieuwe lijn. Maar dan snap ik nog steeds niet waarom je hem zou koppelen met lijn 300 en niet gewoon lijn 231 houdt. Zorgt ook voor minder regelingen tussen de concessies veluwe (syntus) en Arnhem-Nijmegen (Breng).

Lijnkaart 204 Nijmegen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door regenmaker op wo 30 jul 2014, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:PAINT.NET en dan een screenshot van Google Maps gebruiken en lijntjes trekken (dikte 4). Voor de lijn voor gezamenlijke buslijnen (die met dat zwarte randje) gebruik ik eerst een zwarte lijn met dikte 8 en daaroverheen trek ik een gele met dikte 6.
Oeh, dat ga ik dan eens uitproberen. Want vooral over hoe je die bochtjes ingetekend hebt ben ik zeer te spreken. Dat krijg ik in Photoshop en Illustrator niet zo mooi gedaan in ieder geval.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Als je lijn 300, op maar één halte laat stoppen dan gaan denk ik veel reizigers met de trein vanaf station Apeldoorn de Maten gaan. Ik zie namelijk dat vooral mensen vanuit de wijk de maten de snelbus gebruiken, maar als de bus een sneller alternatief wordt dan de trein dan zie ik wel potentie in de nieuwe lijn. Maar dan snap ik nog steeds niet waarom je hem zou koppelen met lijn 300 en niet gewoon lijn 231 houdt. Zorgt ook voor minder regelingen tussen de concessies veluwe (syntus) en Arnhem-Nijmegen (Breng).

Lijnkaart 204 Nijmegen:
Afbeelding
Dat slechts 1x stoppen is niet mijn idee, maar zijn de letterlijke plannen van de provincie Gelderland en is inderdaad bedoeld als sneller alternatief voor de trein. Gelderland wilde eerst een treinverbinding Arnhem-Apeldoorn hebben, maar toen ze dat te duur vonden, is het plan van die (super)snelbus gekomen als alternatief. Bedenk daarbij ook dat er voor Zutphen-Apeldoorn ook plannen van de provincie zijn, waarbij in Zutphen de overstap richting Arnhem (sowieso op de IC, maar wellicht ook op de sprinter) komt te vervallen, doordat men (na aanleg van dubbelspoor in Voorst-Empe) de trein Winterswijk-Zutphen direct door wil sturen naar Apeldoorn.

Waarom het koppelen met 300 en niet een aparte lijn: wederom de plannen en wensen van Gelderland. In de concessie voor de SAN worden ook 6 HOV-lijnen als uitgangspunt genomen waar Hermes (de vervoerder) aan moet werken, deze staan ook op de concessie-pagina van deze site:
1: Apeldoorn - Arnhem - Huissen - Bemmel - Nijmegen - Nijmegen Heyendaal - Malden
2: Velp - Arnhem - Arnhem Zuid - Elst - Oosterhout - Lent - Nijmegen - Nijmegen Dukenburg
3: Westervoort - Arnhem - Wageningen (- Ede)
4: Elst / Nijmegen - Zevenaar
5: Nijmegen - Kleve
6: Nijmegen - Beuningen

Over je kaartje:
het is nu duidelijker ja. Alleen blijf ik het onlogisch vinden dat station Heyendaal maar in één richting bediend wordt. Dit is namelijk ook een belangrijke overstaphalte en ook een zeer drukke halte (veel drukker dan de haltes Sint Annamolen en Groenestraat bij elkaar). En dat terwijl je er eigenlijk geen enkele tijdwinst mee haalt, maar wel een veel vertragingsgevoelige route mee krijgt (de Sint-Annastraat kent veel files in de spits). Daarnaast bedien je de HAN (de gelijknamige halte of via Station Heyendaal) en het Technovium (ROC) daardoor niet richting CS, of ze moeten helemaal omreizen door Heyendaal. Dat werkt gewoon niet. Je zult dus zien dat in de ochtendspits richting Heyendaal de bus veel drukker is dan in de avondspits vanaf Heyendaal, aangezien je een grote groep reizigers (de HAN- en ROC-studenten en medewerkers van die instellingen) overslaat. Vergeet daarbij ook niet dat ten noorden van station Heyendaal (aan de Prof.Molkenboerstraat) ook nog HAN-opleidingen zitten en dat rond station Heyendaal nog 3 (grote) studentencomplexen zitten.
Ook het overslaan van het centrum ben ik fel op tegen, aangezien dat juist de bestemming van zeer veel mensen is.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door waldo79 »

SuperGhost, je kunt wel oneens zijn met de ideeën, maar het zijn maar ideeën :roll:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Hainje »

Hij kan dan toch wel zeggen waarom hij het oneens is met de ideeën?
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Over je kaartje:
het is nu duidelijker ja. Alleen blijf ik het onlogisch vinden dat station Heyendaal maar in één richting bediend wordt. Dit is namelijk ook een belangrijke overstaphalte en ook een zeer drukke halte (veel drukker dan de haltes Sint Annamolen en Groenestraat bij elkaar). En dat terwijl je er eigenlijk geen enkele tijdwinst mee haalt, maar wel een veel vertragingsgevoelige route mee krijgt (de Sint-Annastraat kent veel files in de spits). Daarnaast bedien je de HAN (de gelijknamige halte of via Station Heyendaal) en het Technovium (ROC) daardoor niet richting CS, of ze moeten helemaal omreizen door Heyendaal. Dat werkt gewoon niet. Je zult dus zien dat in de ochtendspits richting Heyendaal de bus veel drukker is dan in de avondspits vanaf Heyendaal, aangezien je een grote groep reizigers (de HAN- en ROC-studenten en medewerkers van die instellingen) overslaat. Vergeet daarbij ook niet dat ten noorden van station Heyendaal (aan de Prof.Molkenboerstraat) ook nog HAN-opleidingen zitten en dat rond station Heyendaal nog 3 (grote) studentencomplexen zitten.
Ook het overslaan van het centrum ben ik fel op tegen, aangezien dat juist de bestemming van zeer veel mensen is.
SuperGhost schreef:Lijn 10: Ringlijn Nijmegen CS - Heyendaal - Nijmegen CS (Heyendaal-shuttle, 12x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN, Station Heyendaal
Ongewijzigd.
Lijn 11: Nijmegen Centraal Station - Beuningen Aalsterveld (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
ongewijzigd
Lijn 12: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
blijft in de spits voortaan 2x p/u rijden. Ter compensatie gaat lijn 42 (opvolger lijn 89) een kwartiersdienst vormen met lijn 12 tussen Druten en Station Dukenburg. Lijn 42 geeft dan een overstap op lijn 11 (waardoor ook een kwartiersdienst van/naar Heyendaal ontstaat). In de spits blijft het aantal verbindingen dan gelijk (alleen 2x met overstap) en buiten de spits daardoor zelfs verdubbeld (terwijl even veel bussen worden gebruikt als nu).
Lijn 13: P+R Ressen - Wijchen De Lingert (2x p/u)
via: Visveld, Station Lent, Plein 1944, Erasmusgebouw, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Zuiderpoort
Rijdt buiten Heyendaal een kwartiersdienst met lijn 3. Gaat nieuwbouwwijk De Lingert bedienen.
Lijn 14: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: WKC Kronenburg, Elst-West, De Klif, Station Lent, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw
Gaat in Oosterhout voortaan via de busbaan rijden. Op halte Groenestraat overstap op lijn 331 ri. P+R Ressen. De 3e/4e rit tussen Nijmegen CS en Brakkenstein gaat naar lijn 15.
Lijn 15: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: Huissen, Angeren, Doornenburg, Gendt, Haalderen, Bemmel, Doornik, Lent, Waalkade, CS, Erasmusgebouw
Huidige lijn 33 die door gaat rijden naar Heyendaal en Brakkenstein. Vormt tussen Station Lent en Brakkenstein een kwartiersdienst met lijn 14.
Lijn 16: Neerbosch Oost - Station Dukenburg
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Vormt samen met lijn 6 een 10-minutendienst op Neerbosch-Oost-Spoorkuil en Van Peltlaan-Station Dukenburg (tussen spoorkuil en Van Peltlaan rijdt lijn 6 via Heyendaal-West en lijn 16 via Heyendaal-Oost)
Lijn 17: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (0-2x p/u)
via: Hazenkamp, Radboudumc, HAN, Erasmusgebouw, Brakkenstein, De Thermen, Afrikamuseum
Rijdt alleen op doordeweekse dagen buiten de vakanties om. Zorgt voor een snelle verbinding tussen Berg en Dal en Heyendaal (daarvoor moet nu nog enorm omgereisd worden via Nijmegen CS, terwijl de huidige lijn 3 bij het Afrikamuseum stopt en al bijna bij Berg en Dal is). In de vakanties en in het weekend rijdt lijn 417 naar het Afrikamuseum.
Lijn 18: Millingen Grenskantoor - Nijmegen Heyendaal (spitslijn, 2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Rijksweg, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN
Huidige spitslijn 82 die door gaat rijden naar Heyendaal en een stadsnummer krijgt. (valt immers onder de stadsregio)
Lijn 19: Nijmegen Centraal Station - Grave Busstation (2x p/u)
via: Plein 1944, Hertogplein, Coehoornstraat, Erasmusgebouw, Meentstraat, Overasselt, Nederasselt
Huidige lijn 9, die via het centrum gaat rijden en in Heyendaal voortaan via het Erasmusgebouw gaat i.p.v. via de HAN (zodat de haltes in Heyendaal beter bereikbaar zijn).
Met jouw plannen gaan lijnen 10 t/m 19 en 300 langs het erasmusgebouw (aangenomen dat lijn 16 ook 2x p/u gaat rijden) wordt er 34x p/u gereden tussen station heyendaal en Nijmegen CS dit is een verbetering van nu en zorgt voor ruimvoldoende capaciteit. Zeker als de lijnen goed op elkaar worden afgestemd.

Bovendien gaan 13 t/m 16, 18 en 300 al door naar het centrum vanaf Station Heyendaal (24x p/u). Om dan nog een extra lijn 204 er langs het centrum te laten gaan, is een beetje overbodig en kost best veel extra tijd aangezien er veel mensen in en uit moeten. Ook wordt er op maandag en zaterdag al via nassausingel gereden omdat er markt is.

Lijn 204 is meer bedoeld als snelle verbinding vanuit Apeldoorn naar Arnhem/Nijmegen Heyendaal en voor snel van Apeldoorn naar Zwolle te kunnen (en andersom natuurlijk). Als je in het centrum van Nijmegen moet zijn kun je altijd nog overstappen op Station Lent (richting Nijmegen) en op het Centraal Station (richting Zwolle) en daar verschillende lijnen richting het centrum pakken.

Ik weet dat de stadsregio graag lijn 300 wil doortrekken naar Apeldoorn (ik ben voor twee aparte lijnen 300 en 231) en er een HOV van wil maken, maar ik zie de meerwaarde er niet van. Er zijn weinig mensen die graag naar Bemmel of Huissen willen vanuit Apeldoorn en andersom. Je zou anders ook nog een goede overstap kunnen maken op het Willemsplein in Arnhem om te voldoen aan de wens van de Stadsregio.

Over het feit dat deze lijn niet op de terugweg via Station Heyendaal gaat, valt inderdaad wat over te zeggen. Mij lijkt persoonlijk dat het via de Groenestraat en de Sint Annamolen sneller is. Je zou deze haltes eventueel over kunnen slaan, ook zou je in de avondspits het rondje andersom kunnen rijden zodat je eerst via Sint Annamolen en Groenestraat gaat.
Dus dit:
Ochtendspits: ~~Centraal Station - Station Heyendaal - Huygensgebouw - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde - UMC Sint Radboud - Centraal Station ~~
Avondspits: ~~Centraal Station - UMC Sint radboud - Spinozagebouw/Tandheelkunde - Erasmusgebouw - Huygensgebouw - Station Heyendaal - Centraal Station ~~
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Met jouw plannen gaan lijnen 10 t/m 19 en 300 langs het erasmusgebouw (aangenomen dat lijn 16 ook 2x p/u gaat rijden) wordt er 34x p/u gereden tussen station heyendaal en Nijmegen CS dit is een verbetering van nu en zorgt voor ruimvoldoende capaciteit. Zeker als de lijnen goed op elkaar worden afgestemd.

Bovendien gaan 13 t/m 16, 18 en 300 al door naar het centrum vanaf Station Heyendaal (24x p/u). Om dan nog een extra lijn 204 er langs het centrum te laten gaan, is een beetje overbodig en kost best veel extra tijd aangezien er veel mensen in en uit moeten. Ook wordt er op maandag en zaterdag al via nassausingel gereden omdat er markt is.
Die lijn 204 van jou bediend natuurlijk iets anders dan de andere lijnen, die reizigers van die lijn 204 die naar de HAN of het Technovium willen, willen natuurlijk ook graag weer snel terug kunnen.

Voor de bediening van het centrum doelde ik niet op de bereikbaarheid vanuit het zuiden (Heyendaal), maar juist vanuit het noorden. het centrum van Nijmegen is juist de belangrijkste bestemming, die wil je juist niet overslaan. Dat op maandag alle bussen over de singels rijden komt omdat door het centrum rijden dan niet mogelijk is (vanwege de markt), niet omdat de reizigers er niet willen zijn. De vervoerder zou ook liever die markt verplaatst zien worden, zodat er ook op maandags door het centrum gereden kan worden (ik vraag me ook af of het niet beter is de markt te verplaatsen van de Grote Markt/Burchtstraat naar Plein1944/Broerstraat, zodat dat wel mogelijk wordt om ook maandags de bussen via het centrum te laten rijden).
regenmaker schreef:Lijn 204 is meer bedoeld als snelle verbinding vanuit Apeldoorn naar Arnhem/Nijmegen Heyendaal en voor snel van Apeldoorn naar Zwolle te kunnen (en andersom natuurlijk). Als je in het centrum van Nijmegen moet zijn kun je altijd nog overstappen op Station Lent (richting Nijmegen) en op het Centraal Station (richting Zwolle) en daar verschillende lijnen richting het centrum pakken.

Ik weet dat de stadsregio graag lijn 300 wil doortrekken naar Apeldoorn (ik ben voor twee aparte lijnen 300 en 231) en er een HOV van wil maken, maar ik zie de meerwaarde er niet van. Er zijn weinig mensen die graag naar Bemmel of Huissen willen vanuit Apeldoorn en andersom. Je zou anders ook nog een goede overstap kunnen maken op het Willemsplein in Arnhem om te voldoen aan de wens van de Stadsregio.
Dus als ik het goed begrijp rijdt jou lijn 204 niet als vervanging van 300, maar als (vrijwel) non-stopbus op Arnhem CS-Nijmegen CS? Dan heeft die weinig zin, omdat de treinen sneller zijn. De IC's (nu 4 per uur, over een paar jaar 6 per uur) rijden in 13 minuten Arnhem-Nijmegen en de sprinters (4 per uur) rijden in 18-20 minuten. Die non-stopbus van jouw zou zal zelfs nooit sneller zijn dan de sprinter. De NS-snelbussen die er bij stremmingen rijden (die non-stop rijden) deden er altijd al langer over (25-30 minuten) en die bedienen tussen Arnhem CS en Nijmegen CS geen enkele haltes. Wil je dus een snelle verbinding naar Heyendaal, dan doe je er beter aan om in Arnhem goed aan te sluiten op een trein naar Nijmegen (nog beter is die trein ook doortrekken naar station Heyendaal).
regenmaker schreef:Over het feit dat deze lijn niet op de terugweg via Station Heyendaal gaat, valt inderdaad wat over te zeggen. Mij lijkt persoonlijk dat het via de Groenestraat en de Sint Annamolen sneller is. Je zou deze haltes eventueel over kunnen slaan, ook zou je in de avondspits het rondje andersom kunnen rijden zodat je eerst via Sint Annamolen en Groenestraat gaat.
Dus dit:
Ochtendspits: ~~Centraal Station - Station Heyendaal - Huygensgebouw - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde - UMC Sint Radboud - Centraal Station ~~
Avondspits: ~~Centraal Station - UMC Sint radboud - Spinozagebouw/Tandheelkunde - Erasmusgebouw - Huygensgebouw - Station Heyendaal - Centraal Station ~~
Is in principe dus (vrijwel) even snel. Het enige verschil is dat de bussen die nu via station Heyendaal rijden (die rijden allemaal het rondje Heyendaal) juist op de route tussen het UMC en het CS extra speling hebben om maar geen vertraging op te lopen (er is namelijk geen echte eindhalte waar een buffer zit). Dit is goed te zien als je bijv. voor lijn 10 het stuk CS-UMC (8 minuten, 10 voor lijn 300) vergelijkt met UMC-CS (11 minuten, 10 voor lijn 300), terwijl het stuk CS-UMC langer is, aangezien dat via het Erasmusgebouw gaat. Zegt denk ik ook wel genoeg dat het stuk CS-Erasmusgebouw-UMC voor lijn met 8 minuten al vrijwel even snel is als voor lijn 6 het rechtstreekse stuk UMC-CS (7 minuten). Lijn 6 hoeft namelijk op dat stuk geen buffer te hebben, omdat die de buffer op Plein 1944 heeft. Lijn 83 (die wel een buffer moet hebben) doet er volgens de dienstregeling dan ook langer over: 13 minuten (al is dat buiten de spits wel erg veel).

Hoe het komt dat het omrijden via station Heyendaal vrijwel even snel is ligt aan de verkeerslichten en de snelheid. Via station Heyendaal heb je slechts 2 verkeerslichten* (waarvan 1 alleen om op de busbaan te komen en die springt vaak snel op 'wit'), terwijl via de Sint-Annastraat je 4 verkeerslichten* heb. Daarnaast mag de bus op de campusbaan tussen station Heyendaal en de aansluiting met de Sint-Annastraat ook 70 km/h rijden, terwijl op de Sint-Annastraat je maximaal 50 mag (als je dat al kunt halen met de verkeerslichten dicht op elkaar).

*voor beiden het verkeerslicht op de Campusbaan niet meegenomen, omdat die toch altijd meteen op groen springt als er iets aan komt.

Overigens zijn de rijtijden voor zowel lijn 6 als lijn 10 iets gewijzigd sinds deze dienstregeling. Lijn 6 had eerder iets meer buffer op zijn route (deed toen 9 minuten over UMC-CS) en lijn 10 had zijn buffer eerst juist op Erasmusgebouw-Spinozagebouw (omdat die met name op halte Erasmusgebouw altijd lang moest stil staan, omdat die halte zo enorm druk is) en deed vroeger 10 minuten over UMC-CS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten