Breng ideeëntopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Van een directe bus Heerde/Epe/Vaassen-Arnhem zie ik nog wel het nut van in, maar van Bemmel/Huissen-Apeldoorn, Zwolle-Arnhem, of andere van dit soort doorkoppelingen zijn naar mijn inziens nutteloos. De Veluwezoom-Expresslijn (91, 231 en 293) alsmede de Veluwelijn doen prima hun werk, waarom zou je het willen veranderen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Reagerend op regenmaker:
- lijn 300 doortrekken naar Apeldoorn is een wens van de provincie en de stadsregio. Dat is ook de reden dat ik die twee sneldiensten maar gekoppeld heb. Ik zie liever echter ook gewoon een 'knip' in Arnhem hierin en dus twee aparte buslijnen Apeldoorn-Arnhem CS en Arnhem CS - Molenhoek Station.

- Als mensen vanuit de dorpen tussen Apeldoorn en Zwolle (dan praten we dus over lijnen 202 en 203) veel naar Apeldoorn-Zuid willen, doe je er denk ik beter aan deze lijnen te verlengen tot Apeldoorn Zuid en dus niet om ze dan maar meteen helemaal door te sturen naar Arnhem. Dan kun je beter in Apeldoorn-Zuid een busstation maken (ter hoogte van de busafrit op de A1 bij het knooppunt) waar deze lijnen gaan eindigen en waar ook de (super)snelbus Apeldoorn-Arnhem een stop krijgt, zodat daar een overstap ontstaat.


En dan nu weer algemeen:
Ik mis eigenlijk in Nijmegen wel een paar stukjes infrastructuur die het busnet beter/completer zou kunnen maken naar mijn idee (al zouden ze niet allemaal inpasbaar zijn of betaalbaar zijn):

- een tunnel/brug (desnoods alleen voor bussen en fietsers) tussen Neerbosch-Oost en Lindenholt-Oost. Nu is de verbinding tussen Neerbosch/Heseveld/Wolfskuil en Dukenburg erg slecht (je moet of vanaf de entree van Neerbosch-Oost een eindje lopen naar de Graafseweg, of je moet helemaal omreizen via CS). Het zou mooier zijn als de lijn naar Neerbosch-Oost door kon rijden via Lindenholt naar Dukenburg.

- een busbaan over de Graafseweg, zodat de bussen niet meer in de files staan en het aantal haltes op de Graafseweg dan terugbrengen naar 2: 1 bij de Woonboulevard en 1 bij de kruising met de Neerbosscheweg, naast het in aanbouw zijnde treinstation Goffert. Over de Graafseweg dan alleen nog maar snelbussen laten rijden (de huidige lijnen 89, 99 en 331)

- een busbaan door De Lingert (Wijchen) naar de N324 ter hoogte van de Rijdtsestraaat, zodat er een aansluiting komt tussen de busdienst in Wijchen en lijn 99 (betere ontsluiting Wijchen vanuit het zuiden)

- een busbaan over de Diepvoorde (nu alleen fietspad) in Wijchen, zodat bussen sneller kunnen zijn (om Wijchen-Zuid te bediening niet helemaal meer om hoeven te rijden).

- verbreding van de Ubbergse Holleweg, zodat deze geschikt wordt voor een grote bus in twee richtingen, zodat de (stop)busdienst uit de richting Beek (huidige lijn 80) via het Sint-Maartenskliniek kan rijden, zodat er een directe verbinding vanuit die richting naar dat ziekenhuis ontstaat. (de snelbussen blijven dan wel via de N325 rijden uiteraard).

- de Lindenlaan (de weg in Molenhoek bij het station) geschikt maken voor grote bussen in twee richtingen.

- eventueel de banen voor langzaam rijdend verkeer langs de Dassenbaan (de A50 tussen Niftrik en Ravenstein) iets verbreden zodat er een grote bus op past (er past wel een tractor op zag ik, maar kan niet goed zien hoe breed die banen nu echt zijn) en de Maasbanddijk onder de A50 door geschikt maken dat er een bus onderdoor past.

Dan kun je wat mij betreft alweer een meer idealer plaatje opzetten. Deze zal ik straks nog wel posten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:- Als mensen vanuit de dorpen tussen Apeldoorn en Zwolle (dan praten we dus over lijnen 202 en 203) veel naar Apeldoorn-Zuid willen, doe je er denk ik beter aan deze lijnen te verlengen tot Apeldoorn Zuid en dus niet om ze dan maar meteen helemaal door te sturen naar Arnhem. Dan kun je beter in Apeldoorn-Zuid een busstation maken (ter hoogte van de busafrit op de A1 bij het knooppunt) waar deze lijnen gaan eindigen en waar ook de (super)snelbus Apeldoorn-Arnhem een stop krijgt, zodat daar een overstap ontstaat.
Jij bedoelt zeker bij de afrit bij de Maten? Maar ik heb het over ergens anders. Ik heb een plaatje gemaakt van het busstation idee:

Afbeelding

-Met een andere route voor lijn 1, zodat ook op de terugweg alle haltes op de Arnhemseweg worden bediend.
-Lijn 43 gaat dan via de route van lijn 109 naar Loenen/Eerbeek rijden.
-Lijn 300 de (super)sneldienst stopt alleen op het nieuwe busstation Zuid en Willemsplein in Arnhem. Ik denk dat dit sneller is dan via de De Maten en dan nog een stuk snelweg.
-Lijn 91 dan laten rijden naar Loenen en Eerbeek via de route van Lijn 43. Op de terugweg wel via het ziekenhuis terug.
-Lijn 14 blijft onveranderd.

Zit je alleen met het probleem dat de haltes na Beekbergen niet meer bediend worden, daarom zou je lijn 202 of 203 (met frequentie van 1x p/u) nog kunnen doortrekken naar Woeste Hoeve.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:Je zou 91 en 43 kunnen aanpassen, en er snellere bussen van kunnen maken in Arnhem en in Apeldoorn (vooral in Apeldoorn). Het zijn drukke lijnen, zeker in de spits.
Lijn 43 'versnelbussen' geef ik weinig kans. Dit is aan het begin van het BBA-tijdperk op de Veluwe ook al een keer geprobeerd, maar vrij snel terug gedraaid na klachten over te grote loopafstanden. Je kunt het natuurlijk altijd opnieuw proberen, maar ik heb er een hard hoofd in.
🍉
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Frank »

Het versnelbussen van lijn 43 is destijds inderdaad snel teruggedraaid. Wat mij betreft blijft er naast een HOV-lijn ook altijd een normale buslijn rijden die wel de dorpen in gaat en overal stopt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Lijn 91 bediend de Woeste Hoeve al jaren niet meer, omdat die haltes langs de A50 te gevaarlijk waren (en de weggetjes langs de A50 niet geschikt waren voor een grote bus).

De Woeste Hoeve wordt al jaren bediend door belbuslijn 191.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Lijn 91 bediend de Woeste Hoeve al jaren niet meer, omdat die haltes langs de A50 te gevaarlijk waren (en de weggetjes langs de A50 niet geschikt waren voor een grote bus).

De Woeste Hoeve wordt al jaren bediend door belbuslijn 191.
Ja, dat weet ik maar bedoel halte Woeste Hoeve Schalterdalweg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door fogeltje »

Alleen snelbussen over de Graafseweg vind ik dan ook weer niks. Op zijn minst zou een frequentie stadslijn (minimaal 4x per uur) als stopbus moeten rijden. Vanavond ben ik trouwens op de Dennenstraat op lijn 99 gestapt :')
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Mijn aangepaste idee met de paar stukjes infra die ik graag erbij zie komen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De lijnen (en frequenties):
Lijn 1: Ringlijn Plein 1944 - Station Heyendaal - Hatert - Station Dukenburg - Neerbosch Oost - Plein 1944
Frequenties:
Basis: 6x p/u
Spits: 6x p/u
Avond: 4x p/u
Opmerkingen
Heeft de langere stops (om evt. vertragingen in te halen) op Plein 1944 en Station Dukenburg.

Lijn 2: Ringlijn Plein 1944 - Neerbosch Oost - Station Dukenburg - Hatert - Station Heyendaal - Plein 1944
Frequenties:
Basis: 6x p/u
Spits: 6x p/u
Avond: 4x p/u
Opmerkingen:
Heeft de langere stops (om evt. vertragingen in te halen) op Plein 1944 en Station Dukenburg.

Lijn 3: Oosterhout Dorp - Groesbeek De Horst
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u (4x p/u in spitsrichting op Nijmegen CS - Groesbeek Centrum
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
Vormt (bij benadering)kwartiersdiensten met:
- lijn 13 op Oosterhout (gem.Nijmegen) - Nijmegen CS (alleen andere route door Nijmegen Centrum)
- lijn 83 op Nijmegen CS - Groesbeek Centrum (maar wel met een afwijkende route op CS-Heilig Landstichting)

Lijn 4: P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt kwartiersdienst met lijn 5 op P+R Ressen - Station Wijchen.
- Rijdt 's avonds na Randweg Noord door als lijn 5 naar P+R Ressen.

Lijn 5: P+R Ressen - Ravenstein Station
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord, rijdt niet door naar Ravenstein
Opmerkingen:
- Vormt kwartiersdienst met lijn 4 op P+R Ressen - Station Wijchen.
- Rijdt 's avonds door naar Randweg Noord i.p.v. Ravenstein en rijdt daarna door als lijn 4 ri. P+R Ressen.
- Tijden gebaseerd op aansluiting op de sprinters in Ravenstein.

Lijn 6: Berg en Dal - Hatert
Frequenties:
Basis: 4x p/u
Spits: 4x p/u
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
- Bij de Sint Maartenskliniek verknoopt met lijn 7.
- Overdag rijden 2 ritten na Berg en Dal door als lijn 16.

Lijn 7: Millingen - Station Dukenburg, via Aldenhof
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u (4x p/u in spitsrichting op Beek - Nijmegen CS)
Avond: 2x p/u (op Beek->Millingen na 21:30 1x p/u, op Millingen->Beek na 19:00 1x p/u)
Opmerkingen:
- Bij de Sint Maartenskliniek verknoopt met lijn 6
- Vormt overdag op Altrade - Nijmegen CS een kwartiersdienst met lijn 19

Lijn 8: Nijmegen Centrum - Gennep Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt (bij benadering) een kwartiersdienst met lijn 7 op Plein 1944 - Sint Anna
- Tijden gebaseerd op aansluiting op lijn 83 in Gennep
- Rijdt een een rondje Plein 1944 - Burchtstraat - Waalkade - Plein 1944 in één richting (bij wijze van proef)
- Vormt 's avonds een halfuursdienst op Nijmegen CS - Gennep met lijn 83 (alleen met andere route op Nijmegen-Milsbeek, sluit in Gennep dan niet aan ri. Venlo)

Lijn 9: Nijmegen CS - Wijchen Rijdtsestraat
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u, rijdt niet via Bijsterhuizen-Noord
Opmerkingen:
Tijden gebaseerd op aansluiting op lijn 99 van/naar Grave-Uden (aankomst-vertrek Rijdtsestraat rond .15/.45).

Lijn 10: Ringlijn Nijmegen CS - Heyendaal - Nijmegen CS (Heyendaal-shuttle)
Frequenties:
Basis: 6x p/u
Spits: 12x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
- Vormt buiten de spits een 5-minutendienst samen met lijnen 1 (ri. Heyendaal) en 2 (vanaf Heyendaal), kan hierdoor in frequentie gehalveerd worden tussen de spitsen in.
- Rijdt alleen buiten de vakantiedagen van de RU en de HAN.

Lijn 11: Nijmegen CS - Beuningen Aalsterveld, via Heyendaal
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u (na 21:30 alleen nog op Station Dukenburg - Beuningen Aalsterveld)
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 12 op Nijmegen CS - Lindenholt
- Rijdt tijdens de vakanties alleen op Station Dukenburg - Beuningen Aalsterveld
- Rijdt bij thuiswedstrijden van NEC altijd minimaal 2x p/u Beuningen->Daleslaan (vanaf 2 uur voor de wedstrijd tot de aftrap).

Lijn 12: Nijmegen CS - Druten Busstation, via Heyendaal (snelbus)
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
Vormt kwartiersdiensten met:
- Lijn 12 tussen Nijmegen CS en Lindenholt
- Lijn 42 tussen Station Dukenburg en Druten Busstation
Rijdt alleen buiten de vakantieperiodes.

Lijn 13: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein, via Elst-West
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt bij benadering een kwartiersdienst met lijn 3 op Oosterhout - Nijmegen CS (alleen andere route Nijmegen Centrum)
- Vormt overdag een kwartiersdiensten met lijn 14 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein
- Vormt 's avonds een halfuursdienst met lijn 14 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein

Lijn 14: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein, via Gendt
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt overdag een kwartiersdienst met lijn 13 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein
- Vormt 's avonds een halfuursdienst met lijn 14 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein

Lijn 16: Nijmegen CS - Berg en Dal via Afrikamuseum
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
- Rijdt tijdens vakantieperiodes en in het weekend alleen op openingstijden van het Afrikamuseum.
- Rijdt na Berg en Dal door als lijn 6.

Lijn 17: Nijmegen Heyendaal - Millingen (snelbus)
Frequenties:
Basis: 1x p/u, alleen op Nijmegen CS - Millingen
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
Vormt tussen de spits een halfuursdienst met lijn 58 op Nijmegen CS - Beek

Lijn 19: Nijmegen CS - Grave Busstation, via Malden-Oost
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u (1x p/u belbus op P+R Heumen - Grave Busstation)
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 7 op Nijmegen CS - Altrade
- Vormt (bij benadering) een kwartiersdienst met lijn 8 op Nijmegen CS - Malden-Oost (alleen met andere routes door Nijmegen)
- Tijden gebaseerd op aansluiting op lijn 99 in Grave.

Lijn 42: Nijmegen CS - Tiel Station
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 2x p/u (met taxibusjes, alleen op Druten Busstation - Tiel Station)
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 12 op Station Dukenburg - Druten Busstation
- Sluit op Station Dukenburg aan op lijn 11 van/naar Heyendaal

Lijn 58: Nijmegen CS - Emmerich Bahnhof (Duitse bus)
Frequenties:
Basis: 1x p/u
Spits: 1x p/u (2x op Nijmegen CS - Kranenburg)
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt tussen de spitsen in een halfuursdienst met lijn 17 op Nijmegen CS - Beek

Lijn 83: Nijmegen CS - Venlo Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 3 op Nijmegen CS - Groesbeek Centrum (alleen met andere route door Nijmegen)
- Vormt 's avonds een halfuursdienst met lijn 8 op Nijmegen CS - Gennep (alleen met andere route op Nijmegen-Milsbeek)

Lijn 99: Nijmegen CS - Uden Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 2x p/u

Lijn 312: Nijmegen CS - Druten Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u (6x p/u tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld)
Spits: 4x p/u (8x p/u tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld)
Avond: 2x p/u (4x p/u tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld)
Opmerkingen:
- 2 ritten p/u rijden na Beuningen Aalsterveld door als lijn 11 ('s avonds 1x p/u)

Lijn 313: Arnhem IJsseloord II - Nijmegen Weezenhof-West / Weezenhof-Oost
Frequenties:
Basis: 4x p/u (2x naar Weezenhof-West, 2x naar Weezenhof-Oost)
Spits: 4x p/u (2x naar Weezenhof-West, 2x naar Weezenhof-Oost)
Avond: 2x p/u (alleen op Arnhem CS - Weezenhof, 1x naar Weezenhof-West, 1x naar Weezenhof-Oost)
Opmerkingen:
Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 314 op Presikhaaf - WKC Kronenburg

Lijn 314: Velp Station - P+R Heumen
Frequenties:
Basis: 4x p/u
Spits: 4x p/u
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
- Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 313 op Presikhaaf - WKC Kronenburg
- Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 315 op Bemmel - Heyendaal ('s avonds samen een kwartiersdienst)

Lijn 315: Zevenaar 7Poort - Nijmegen Heyendaal
Frequenties:
Basis: 4x p/u (weekend 2x p/u)
Spits: 4x p/u
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
- Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 314 op Bemmel-Heyendaal ('s avonds een kwartiersdienst)
- Sluit op station Zevenaar aan op alle treinen van/naar Doetinchem.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 315 zou voor mij heel handig uitkomen aangezien ik vanaf september dagelijks vanuit regio Terborg naar de HAN Nijmegen moet.:-)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Lijn 315 (in welk nummer dan ook) is sowieso al een wens van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen zodra de A15 doorgetrokken is, al weten ze alleen nog niet of ze die naar Nijmegen of Elst (en daar aansluitend op mijn lijn 313, de huidige 331) sturen. Mij lijkt Nijmegen praktischer, want daar zal dan iedereen heen willen, terwijl voor Zevenaar-Elst je veel beter de treinen Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Tiel kan koppelen.

Zal binnenkort ook wel een opzetje voor Arnhem proberen te maken, maar ben eerst benieuwd naar reacties op mijn idee voor Nijmegen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door fogeltje »

Ik reageer dit weekend wat uitgebreider, slechts twee opmerkingen nu.

Die ringlijnen 1 en 2 zijn grappig. Deze bestonden nl al eens: 6 en 9 in 2002 min of meer. Die gingen van Dukenburg naar Dukenburg en via de Energieweg en niet via Neerbosch-Oost. Weetniet of Plein 1944 een handig eindpunt is. Je kunt er slecht bufferen. Zou om CS te ontlasten voor Dukenburg kiezen.

Ik weet niet of in de oostkant van Weezenhof makkelijk gekeerd kan worden. Welke route had je precies voorzien? Kon het op het kaartje niet vinden. Ik zit in Malvert en zou eens kunnen kijken of in oost ook zo een handig keerpunt ligt. Maar ik denk dat de oude halte Staddijk van lijn 9 handiger is voor dat wijkdeel. Het nu Van Boetbergweg/Aldenhof geloof ik.

Edit: ik mis ook bediening van Sint Walrick of doet die lijn naar Grave dat toch? Kan ik ook niet zien.

Edit2: je magdie ringlijnen meteen invoeren gezien ik momenteel dagelijks Malvert -Lindenholt-West doe :D
"Een touringcar is geen bus"
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door trolley2000 »

Ik weet niet of de bedenker van deze topic zelf vaak in de bus zit of beroepshalve ermee bezig is? Het ziet er fraai uit maar ik vraag me af of lange interlokale lijnen wel zo'n hoge frequentie nodig hebben. Bovendien zijn lange buslijnen nogal vertragingsgevoelig. En hoe wordt er gedacht over bestaande stadstrajecten? Gaan interlokale lijnen intensief de stadshalten bedienen, en waarom? Kan er ook gebruik gemaakt worden van de trein op hetzelfde of gedeelte van het bus traject (Zevenaar-Nijmegen).
Nog voordat deze topic begon had ik zelf me gedachte laten gaan over Arnhem en omgeving. Wat mij opvalt is dat bijvoorbeeld in de huidige situatie lijn 7 en 331 elkaar over een lang traject volgen en dus elkaar in de weg zitten. Tevens worden er door lijn 14 en 331 6 keer per uur een busdienst geboden van en naar Arnhem, waar m.i. 4 x per uur (beide door Oosterhout) voldoende is.
Op sommige trajecten is er een duidelijke overaanbod van buslijnen. Neem halte Groningensingel in Arnhem(4 x lijn 4, 6 x lijn 7 en 4 x lijn 331). En allemaal richting Kronenburg en Station vv.
Het is een kleine greep van wat me opvalt in de dienstregeling in Arnhem e.o.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Lijn 315 (in welk nummer dan ook) is sowieso al een wens van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen zodra de A15 doorgetrokken is, al weten ze alleen nog niet of ze die naar Nijmegen of Elst (en daar aansluitend op mijn lijn 313, de huidige 331) sturen. Mij lijkt Nijmegen praktischer, want daar zal dan iedereen heen willen, terwijl voor Zevenaar-Elst je veel beter de treinen Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Tiel kan koppelen.

Zal binnenkort ook wel een opzetje voor Arnhem proberen te maken, maar ben eerst benieuwd naar reacties op mijn idee voor Nijmegen.
Vanuit Zevenaar lijkt me meer potentie nare Nijmegen dan vanuit Huissen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Dat bufferen op Plein 1944 is geen probleem, aangezien de huidige lijn 6 (de basis van mijn 2 ringlijnen) daar nu ook al staat te bufferen en momenteel ook nog eens de huidige lijn 1 (Plein 1944 - Molenhoek) daar staat te bufferen.

Plein 1944 heeft ook niet maar 2 perrons ofzo, maar heeft er geloof ik 6 of 8. (4 of 6 aan het plein zelf en 2 aan de Doddendaal voor de bussen van/naar het Joris Ivensplein). Daar is dus wel ruimte voor een bufferende bus.


Sint-Walrick bedien ik inderdaad niet meer. Lijn 19 (mijn opvolger van de huidige lijn 9) gaat namelijk via Heumen en Malden. Het bedienen van Heumen (1.500 inwoners) is toch wel iets belangrijker dan het bedienen van Sint-Walrick (een scoutingterrein en natuurgebied, telt dus vooral bomen).

Het omleggen van lijn 9 (mijn lijn 19) via Malden naar Heyendaal zorgt er niet alleen voor dat er een reguliere busdienst door Heumen komt, maar ook dat er een verbinding komt tussen Grave, Nederasselt en Overasselt enerzijds en Malden anderzijds (voor inwoners van met name Nederasselt, Overasselt en Heumen kan dat ook belangrijk zijn, aangezien in Malden het gemeentehuis voor hun staat). Je bedient zo met dezelfde bus meer.

Voor de bediening van Sint-Walrick kun je veel beter een buurtbus inzetten, meer reizigers hoeven daar toch nooit te zijn. Lijn 9 wordt momenteel namelijk bijna uitsluitend gebruikt voor reizigers vanuit Grave en Nederasselt (die ook door lijn 99 bediend worden) naar Heyendaal en de ontsluiting van Overasselt (al stopt de huidige lijn 9 alleen in het uiterste noordelijkste puntje van Overasselt). Deze functie blijft de bus gewoon hebben en de reistijd naar Heyendaal kan in principe (vrijwel) gelijk blijven. Overasselt wordt alleen maar beter ontsloten en ook de kern van Heumen wordt dus meegepakt. Daarnaast worden de kernen in de gemeente Heumen (Nederasselt, Overasselt, Heumen en Malden) met elkaar ontsloten (gemeentehuis staat in Malden). Ik heb de lijn nu nog via Malden-Oost laten rijden i.p.v. Malden-West (waar het gemeentehuis staat), dat zou evt. nog wel een aanpassing in de route kunnen zijn (wellicht ook nog eens beter voor de ontsluiting van Malden zelf).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door fogeltje »

Geen enkele bus buffert nu op Plein 1944. Oh jawel lijn 1. Maar lijn 6 halteert er gewoon. Om te bufferen moet je ergens buiten dienst kunnen staan zonder anderen te bokken. En Plein 1944 heeft sinds de reconstructie minder plaats. De halte Doddendaal vergt een kort rondje terwijl keren op het plein sneller is.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Plein 1944 heeft 4 haltes op het plein zelf geloof ik nog (grofweg 2 per richting). Daarvan zou je in principe prima 1 halte kunnen reserveren voor lijnen 1 en 2.

Vergeet niet dat nu nog lijnen 14, 33, 80 en 82 via Plein 1944 rijden, maar straks via de Waalkade moeten gaan. De vervangers van die lijnen in mijn plan rijden ook via de Waalkade. In principe zouden 2 perrons op Plein 1944 voor de doorgaande lijnen genoeg moeten zijn dus heb je zelfs 2 perrons over. Vergeet niet dat bijvoorbeeld halte Station Heyendaal het met slechts 2 perrons moeten doen, terwijl die halte zeker niet rustiger is.
Daarnaast hebben 2 van de 4 perrons aan het plein zelf (de 2 middelste perrons) volgens mij ook passeermogelijkheden, waardoor daar prima 2 bussen langs kunnen staan en de achterste kan vertrekken, terwijl de voorste nog blijft staan. Genoeg mogelijkheden dus.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door fogeltje »

Met de passeerruimte valt het dus volgens mij mee maar dat durf ik niet te zweren.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

trolley2000 schreef:Ik weet niet of de bedenker van deze topic zelf vaak in de bus zit of beroepshalve ermee bezig is? Het ziet er fraai uit maar ik vraag me af of lange interlokale lijnen wel zo'n hoge frequentie nodig hebben. Bovendien zijn lange buslijnen nogal vertragingsgevoelig. En hoe wordt er gedacht over bestaande stadstrajecten? Gaan interlokale lijnen intensief de stadshalten bedienen, en waarom? Kan er ook gebruik gemaakt worden van de trein op hetzelfde of gedeelte van het bus traject (Zevenaar-Nijmegen).
Nog voordat deze topic begon had ik zelf me gedachte laten gaan over Arnhem en omgeving. Wat mij opvalt is dat bijvoorbeeld in de huidige situatie lijn 7 en 331 elkaar over een lang traject volgen en dus elkaar in de weg zitten. Tevens worden er door lijn 14 en 331 6 keer per uur een busdienst geboden van en naar Arnhem, waar m.i. 4 x per uur (beide door Oosterhout) voldoende is.
Op sommige trajecten is er een duidelijke overaanbod van buslijnen. Neem halte Groningensingel in Arnhem(4 x lijn 4, 6 x lijn 7 en 4 x lijn 331). En allemaal richting Kronenburg en Station vv.
Het is een kleine greep van wat me opvalt in de dienstregeling in Arnhem e.o.
Oke, bedankt voor de input voor Arnhem alvast.

Wat betreft die lange interlokale lijnen: welke doel je dan op? De enige lange interlokale lijnen in mijn plan die een hoge frequentie hebben zijn lijnen 313, 314 en 315. Maar die lijnen bestaan al (grotendeels) of zijn al in de planning. Daar is dus weinig nieuws aan lijkt me. Juist op die lijnen als HOV-lijnen wordt zo veel mogelijk gedaan om de bus op vrijliggende busbanen te leggen of anders zo veel mogelijk voorrang te geven op kruisingen. Dat zijn juist de lijnen die het minst vertragingsgevoelig zouden moeten zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Meltrain »

Ik zou graag zien dat er tussen Hoogkamp en Schaarsbergen ook bovenleiding wordt aangebracht, zodat lijn 2 kan doorrijden naar Schaarsbergen en lijn 9 wordt ingekort tot Hoogkamp.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Frank »

Vorig jaar heb ik op één of andere trolleybijeenkomst opgevangen dat het inderdaad (uiteindelijk) wel de bedoeling is dat lijn 2 door gaat rijden naar Schaarsbergen, maar tussen Hoogkamp en Schaarsbergen niet onder de draad.

Als kandidaat trolleyverbinding werd daar Velp Zuid genoemd trouwens. Het zou dan gaan om lijn 1 (probleem met spoorwegovergang) of 5 of 6 (weet niet meer welke van de twee).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door BrengMe »

Lijn 6 lijkt mij het handigste. Het huidige eindpunt in Elsweide kan gerust (buiten de spits) verlaten worden.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door peter s »

Wat zie ik daar nou; een bus over het fietspad naar Ravenstein?

Wie bedenkt die waanzin. het is nu af en toe al levensgevaarlijk met die imbecielen die denken vlugger te zijn door met de auto een afkorting te nemen en gelukkig word er tegenwoordig goed bekeurd!
Wat wil je als er iemand met kinderwagen in voor fietsers tegengestelde richting loopt en een bus tegenkomt? Heb dat al eens gezien met een boer (die er wel over mag) zo'n tegenligger ontmoette.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Srananbloke »

Frank schreef:Vorig jaar heb ik op één of andere trolleybijeenkomst opgevangen dat het inderdaad (uiteindelijk) wel de bedoeling is dat lijn 2 door gaat rijden naar Schaarsbergen, maar tussen Hoogkamp en Schaarsbergen niet onder de draad.

Als kandidaat trolleyverbinding werd daar Velp Zuid genoemd trouwens. Het zou dan gaan om lijn 1 (probleem met spoorwegovergang) of 5 of 6 (weet niet meer welke van de twee).
Lijn 6 zou dan inderdaad de beste en gemakkelijkste optie zijn.

Wat lijn 2 betreft, dan krijg je zo'n situatie als lijn 683 in Solingen, die een klein stukje draadloos naar Burger Bahnhof rijdt. Volgens mij had men in de jaren '90 soortgelijke plannen waar toen ook o.a. die Duobus van Van Hool voor was aangeschaft, maar van die plannen is verder niks terechtgekomen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
MichaelV
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door MichaelV »

Met stijgende verbazing lees ik hier de diverse uiteenzettingen over "hoe het allemaal anders moet", bedacht door iemand die kennelijk zeeën van tijd heeft. Wat op zich fijn is, want het staat eenieder natuurlijk vrij het genot van het werkloze bestaan of ellenlange schoolvakanties in te vullen zoals hij dat wenst.
trolley2000 schreef:Ik weet niet of de bedenker van deze topic zelf vaak in de bus zit of beroepshalve ermee bezig is?
Wat ik me vooral afvraag, is waaróm dhr. SuperGhost al deze plannen hier presenteert. Dat het leuk is om te fantaseren hoe het zou zijn als jij het voor het zeggen had, begrijp ik. Dat er vervolgens discussies ontstaan over wat er al dan niet goed zou zijn aan deze plannen, waar natuurlijk nooit of te nimmer iets mee gedaan zal worden aangezien zowel vervoerder als opdrachtgever zelf tig werknemers hebben die zich met dit soort zaken bezighouden, begrijp ik dan weer niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten