Breng ideeëntopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Wo 13 Aug 2014, 18:46

Een station in Stroe lijkt me ook lastig haalbaar.

Bij een stoptrein denk ik dan aan tussenstops Hoevelaken, Barneveld Noord en Apeldoorn West (wat een station is die de regio Apeldoorn wil) en dus niet zozeer aan Stroe (ook al heeft dat nog 1 perronspoor over).

Zelf ben ik voor een IC die gaat stoppen op alleen Barneveld Noord. Die stop kost hooguit 2 minuten. De IC moet toch al een beetje afremmen bij Barneveld vanwege de bocht in het spoor daar, dan kost een stop al iets minder tijd.

Die 2 minuten is ook niet zo'n ramp. Zeker niet als je bedenkt dat de IC van/naar Enschede toch al wachttijden heeft op alle tussenstations, en op Amersfoort (3 min) en Deventer (2-3 min) ook lang stopt. Die stoptijd in Amersfoort kan prima naar 2 minuten (is het in het verleden ook altijd geweest) en in Almelo zou je evt. ook geen wachttijd hoeven te hebben (heeft het bijna 2x zo drukke Ede-Wageningen bijvoorbeeld ook niet). Dan heb je die 2 minuten al gevonden binnen de huidige dienstregeling. Eventueel zou je ook nog de wachttijd in Deventer kunnen verkorten als je daar niet meer zou aftrappen/aankoppelen (zou je evt. in Amersfoort kunnen doen als NS over een aantal jaar 4x p/u door gaat rijden naar Deventer, of anders zou je gewoon in zijn geheel door kunnen rijden naar Enschede).

Het zou voor Amersfoort-Deventer/Enschede dus neutraal tot hooguit met +1 kunnen, terwijl Utrecht/Hilversum-Deventer/Enschede dus sowieso neutraal zou kunnen. Dit terwijl voor Barneveld/Lunteren/Ede-Apeldoorn dit al snel 20 minuten winst kan opleveren en ook voor Hoevelaken, Terschuur, Zwartebroek en Voorthuizen ook (flink) sneller kan worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Suus » Wo 13 Aug 2014, 19:06

De lengte van de stops op de stations die je noemt zijn gebaseerd op de tijd die je nodig hebt om in de ochtendspits de reizigersvraag af te handelen. ICM, het materieel wat daar wordt ingezet, heeft vrij smalle deuren waardoor het instapproces relatief veel tijd kost. Die stops inkorten levert dus op het belangrijkste moment van de dag vertraging op en een stop in Barneveld noord extra reistijd voor duizenden reizigers terwijl er geen enkele studie is die kan aantonen dat er honderden reizigers staan te trappelen om vanuit Barneveld Noord (waar niets is) sneller in Apeldoorn te komen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Aug 2014, 19:36

Als het materieel het probleem is, is er vast wel iets aan te veranderen met de inzet van een ander materieeltype, zoals DDZ.
Verder is er in de directe nabijheid van Barneveld-Noord niks, maar is er een behoorlijk achterland bestaande uit Barneveld, Lunteren, Hoevelaken (waar de NS immers ook niet stopt), Voorthuizen en eventueel zelfs Putten en Nijkerk.
Barneveld-Noord heeft een enorme parkeergarage, dus is het een perfecte P&R.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Wo 13 Aug 2014, 21:18

Barneveld Noord is wel enigszins vergelijkbaar met Veenendaal-De Klomp.
Beiden liggen in een heel klein plaatje (resp. Harselaar en De Klomp), maar hebben wel een erg grote plaats dicht in de buurt (Barneveld en Veenendaal), beiden hebben een P+R en beiden een industrieterrein naast het station (al is die bij Barneveld Noord veel groter) en beiden liggen min of meer bij een afsplitsing van een lijn naar de naamgevende plaats, waarbij op het hoofdspoor tussen die zijtak en het eerstvolgende knooppunt geen andere stations liggen. En beide stations hebben een onlogische ligging, waardoor er behoorlijk omgereden moet worden om van de hoofdlijn naar de zijlijn te kunnen reizen (resp. Amersfoort en Utrecht C/Driebergen-Zeist).

Het belangrijkste verschil is echter dat Barneveld Noord juist aan de zijlijn ligt en niet aan de hoofdlijn, waardoor dat station vrijwel niets toe voegt (van Voorthuizen naar Ede/Arnhem kun je ook door op Barneveld Centrum de bus te verlaten), terwijl bij De Klomp hij wel wat toevoegt, doordat hij een andere verbinding bedient.

Ook een verschil is dat de P+R-functie van De Klomp niet effectief is en die van Barneveld Noord wel. Bij Veenendaal staan de files nog lang niet, dus automobilisten die de file willen ontwijken kunnen beter doorrijden naar Driebergen-Zeist en daar op de trein stappen (4-6 treinen per uur naar Utrecht i.p.v. de 2 uit De Klomp, bovendien ligt Driebergen-Zeist ook ietsjes dichter bij de snelweg en heeft het ook een rechtstreekse busverbinding naar de eveneens belangrijke bestemming De Uithof). Dit terwijl Barneveld-Noord dus wel al dicht op de files bij Hoevelaken staat en dus wel het laatste station is voor de files (en bovendien ook een hogere frequentie kent dan De Klomp).

Het huidige Barneveld Noord is verder eigenlijk een vrij nutteloze halte. Het is alleen goed voor de verbinding Amersfoort<->Harselaar/Voorthuizen, maar die verbinding zou er ook zijn geweest als het station op het hoofdlijn i.p.v. de zijlijn zou liggen. Wat mij betreft hadden ze nooit de perrons aan de hoofdlijn moeten weghalen (die lagen er toen Barneveld Noord nog een kruisstation was en de naam Barneveld-Voorthuizen draagde).

Barneveld Noord heeft in principe een groot bedieningsgebied die sowieso uit de kernen Ede, Lunteren, Barneveld, Voorthuizen en Hoevelaken bestaat en afhankelijk van het onderliggende busnet ook nog zou kunnen bestaan uit Scherpenzaal, Kootwijkerbroek, Nijkerk, Putten, Veenendaal, Wekerom, Ermelo en misschien zelfs ook Harderwijk. Dat is een enorme hoeveelheid inwoners in het verzorgingsgebied. Lang niet allen zullen op Barneveld Noord willen in/overstappen naar Apeldoorn natuurlijk, maar daar moeten wel genoeg reizigers voor te vinden zijn om zo'n stop te rechtvaardigen. Zeker gezien de enorme reistijdversnelling die je ermee kan boeken voor die reizigers ten opzichte van vrijwel geen reistijdverlies voor de reizigers Amersfoort-Apeldoorn.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op Wo 13 Aug 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Suus » Wo 13 Aug 2014, 21:24

SuperGhost schreef:Barneveld Noord is wel enigszins vergelijkbaar met Veenendaal-De Klomp.

Onzin
Beiden liggen in een heel klein plaatje (resp. Harselaar en De Klomp), maar hebben wel een erg grote plaats dicht in de buurt (Barneveld en Veenendaal)

Veenendaal en Barneveld zijn in grote totaal niet vergelijkbaar, Veenendaal is twee keer zo groot en heeft het karakter van een stad, Barneveld niet. Daarmee gaat de rest ook mank maar dat schrijf je gelukkig zelf al.

Het huidige Barneveld Noord is eigenlijk een vrij nutteloze halte.

Eens, het had allang gesloten moeten zijn.

Barneveld Noord heeft in principe een groot bedieningsgebied die sowieso uit de kernen Ede, Lunteren, Barneveld, Voorthuizen en Hoevelaken bestaat en afhankelijk van het onderliggende busnet ook nog zou kunnen bestaan uit Scherpenzaal, Kootwijkerbroek, Nijkerk, Putten, Veenendaal, Wekerom, Ermelo en misschien zelfs ook Harderwijk.

En hier verlies je mij volledig. Barneveld Noord heeft amper een functie en zeker niet voor de wat grotere plaatsen, daar zijn veel betere alternatieven voor handen of mensen nemen gewoon de auto.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor KM46 » Wo 13 Aug 2014, 21:31

Bee schreef:
Het huidige Barneveld Noord is eigenlijk een vrij nutteloze halte.

Eens, het had allang gesloten moeten zijn.

Het heeft wel een transferium functie hoor :wink: .

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Wubbo » Wo 13 Aug 2014, 21:48

SuperGhost schreef:Zelf ben ik voor een IC die gaat stoppen op alleen Barneveld Noord. Die stop kost hooguit 2 minuten. De IC moet toch al een beetje afremmen bij Barneveld vanwege de bocht in het spoor daar, dan kost een stop al iets minder tijd.

Die 2 minuten is ook niet zo'n ramp. Zeker niet als je bedenkt dat de IC van/naar Enschede toch al wachttijden heeft op alle tussenstations, en op Amersfoort (3 min) en Deventer (2-3 min) ook lang stopt. Die stoptijd in Amersfoort kan prima naar 2 minuten (is het in het verleden ook altijd geweest) en in Almelo zou je evt. ook geen wachttijd hoeven te hebben (heeft het bijna 2x zo drukke Ede-Wageningen bijvoorbeeld ook niet). Dan heb je die 2 minuten al gevonden binnen de huidige dienstregeling. Eventueel zou je ook nog de wachttijd in Deventer kunnen verkorten als je daar niet meer zou aftrappen/aankoppelen (zou je evt. in Amersfoort kunnen doen als NS over een aantal jaar 4x p/u door gaat rijden naar Deventer, of anders zou je gewoon in zijn geheel door kunnen rijden naar Enschede).
De vraag is of zo'n stop in te passen is tussen de rest van het treinverkeer: een minuut later in Almelo zijn kan gevolgen hebben voor alle omliggende treinen, dus of dat zomaar past is de vraag. Sowieso is het waarschijnlijk duurder in exploitatie als er inderdaad niet meer in Deventer gesplitst kan worden dan een extra stoptrein inleggen: het levert ongelooflijk veel extra bakkilometers en extra inzet van conducteurs op. Dan is het doortrekken van een huidige stoptrein waarschijnlijk goedkoper: dat kost wel extra machinisten, maar waarschijnlijk minder extra conducteurs en zeker minder extra bakkilometers en een snellere verbinding voor (een deel van) de IC-reizigers.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3724
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor regenmaker » Wo 13 Aug 2014, 22:43

SuperGhost schreef:Barneveld Noord heeft in principe een groot bedieningsgebied die sowieso uit de kernen Ede, Lunteren, Barneveld, Voorthuizen en Hoevelaken bestaat en afhankelijk van het onderliggende busnet ook nog zou kunnen bestaan uit Scherpenzaal, Kootwijkerbroek, Nijkerk, Putten, Veenendaal, Wekerom, Ermelo en misschien zelfs ook Harderwijk.


Ik zie niet hoe je mensen uit Ede, Harderwijk, Ermelo, Putten, Veenendaal naar Barneveld Noord wil krijgen. Als je vanuit Ede naar Apeldoorn wil pak je lijn 108. Ja, als je richting Amersfoort wil vanuit Ede kom je toevallig langs Barneveld Noord (zou net zo goed een veel kleiner station zoals Stroe kunnen zijn). Vanuit Harderwijk en Ermelo gaat in de Spits lijn 104 (anders lijn 205). Ook hebben Putten, Ermelo en Harderwijk een goede verbinding met Amersfoort per trein. Wekerom kan je makkelijk met lijn 107/102 via Busstation Wittenberg reizen.

Enige bus die stopt op Barneveld Noord is nu lijn 205, maar in Voorthuizen wordt al voor een overstap richting Apeldoorn en Amersfoort gezorgd. Je trekt zeer weinig reizigers uit de omgeving. Alleen Lunteren, Harskamp en Barneveld hebben wat aan Barneveld Noord. Veenendaal ligt te ver weg, je gaat toch niet naar Barneveld Noord?
Laatst gewijzigd door regenmaker op Wo 13 Aug 2014, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Wo 13 Aug 2014, 22:47

Bee schreef:
Barneveld Noord heeft in principe een groot bedieningsgebied die sowieso uit de kernen Ede, Lunteren, Barneveld, Voorthuizen en Hoevelaken bestaat en afhankelijk van het onderliggende busnet ook nog zou kunnen bestaan uit Scherpenzaal, Kootwijkerbroek, Nijkerk, Putten, Veenendaal, Wekerom, Ermelo en misschien zelfs ook Harderwijk.

En hier verlies je mij volledig. Barneveld Noord heeft amper een functie en zeker niet voor de wat grotere plaatsen, daar zijn veel betere alternatieven voor handen of mensen nemen gewoon de auto.
Sorry, maar Ede-Apeldoorn zal zeker sneller worden als als je op Barneveld Noord kan overstappen en zal sowieso frequenter zijn in de daluren.

De snelste verbinding Apeldoorn-Ede is nu de rechtstreekse buslijn (57 minuten), maar de route per trein via Amersfoort afleggen kost slechts 65 minuten (4 minuuts overstap in Amersfoort). Barneveld Noord-Amersfoort is 13 (met stop op Hoevelaken, zonder stop waarschijnlijk dus 11-12 minuten). Kunnen overstappen in Barneveld Noord zou zo'n 15-25 minuten kunnen opleveren (afhankelijk van de kwaliteit van de overstap), dus zou Ede-Apeldoorn via Barneveld-Noord dan 40-50 minuten gaan duren, duidelijk sneller dus.

Harderwijk-Apeldoorn zou even snel kunnen zijn via opstappen op Barneveld Noord dan via reizen via Amersfoort.
Van Harderwijk naar Barneveld Noord (als de IC er zou stoppen) via Amersfoort zou 44 minuten duren (goede 5 minuuts overstap in Amersfoort). De huidige busdienst 205 (Harderwijk-Barneveld Centrum) doet er 38 minuten over. De benodigde overstaptijd is 3 minuten, dus dan krijg je 41 minuten. Dit vind ik overigens wel erg krap, dus zou er 6 minuten van maken. Dan heb je dus een gelijke reistijd. Voor de haltes in Ermelo en Putten die lijn 205 bediend is het dus sowieso sneller via opstappen op Barneveld Noord.

Dus er zijn weldegelijk grote plaatsen die er beter op zouden worden.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Za 16 Aug 2014, 04:06

Heb de lijnen inmiddels af, ben alleen nog de haltes aan het intekenen. Ik zal de lijnen alvast verklappen (het plaatje wordt later wel duidelijker als de kaart helemaal af is)

Provincie
Stadsdienst Apeldoorn
1 - Ringlijn Busstation/NS - Orden - Ugchelen - Gelre Ziekenhuizen - Malkenschoten - De Maten - Busstation/NS
2 - Ringlijn Busstation/NS - De Maten - Malkenschoten - Gelre Ziekenhuizen - Ugchelen - Orden - Busstation/NS
3 - Ringlijn Busstation/NS - De Maten - Station De Maten - Steenkamp - Station Osseveld - Marktplein - Busstation/NS
4 - Ringlijn Busstation/NS - Centrum - Station Osseveld - Steenkamp - Station De Maten - De Maten - Busstation/NS
5 - Ringlijn Busstation/NS - Mheen - Sprenkelaar - Anklaar - Bedrijvenpark Noord - Kerschoten - Centrum - Busstation/NS
6 - Ringlijn Busstation/NS - Centrum - Kerschoten - Bedrijvenpark Noord - Anklaar - Sprenkelaar - Mheen - Busstation/NS
7 - Ringlijn Busstation/NS - Centrum - De Parken - Kerschoten - Het Loo - Berg en Bos - Oranjerie - Busstation/NS
8 - Ringlijn Busstation/NS - Oranjerie - Berg en Bos - Het Loo - Kerschoten - De Parken - Centrum - Busstation/NS
9 - Ringlijn Busstation/NS - Vogelkwartier - Malkenschoten - Rivierenkwartier - Staatsliedenkwartier - Busstation/NS
10 - Ringlijn Busstation/NS - Staatsliedenkwartier - Rivierenkwartier - Malkenschoten - Vogelkwartier - Busstation/NS
11 - Busstation/NS - Centrum - Zevenhuizen-West - Sluisoord - Anklaar - Zuidbroek - Laan v/d Leeuw
12 - Busstation/NS - Centrum - Osseveld - Teuge - Twello Hietweide - Twello Station
13 - Vaassen - Stadhoudersmolen - Centrum - Busstation/NS - Kayersmolen - Kuipersveld - Lieren - Beekbergen

Stadsdienst Harderwijk
1 - Drielanden - Stadsweiden - Station - Ziekenhuis St.Jansdal - Centrum - Stadsdennen - Frankrijk-Noord
2 - Ermelo-Zuid - Ermelo Station - Julianalaan - Drielanden - Stadsweiden - Station - Ziekenhuis - Centrum - Lorentz III

Stadsdienst Ede
1 - Ringlijn Ede-W. - Kenniscampus - Rietkampen - Ziekenhuis - Veldhuizen - Station Centrum - Oost - Ede-W.
2 - Ringlijn Ede-W. - Oost - Station Centrum - Veldhuizen - Ziekenhuis - Rietkampen - Kenniscampus - Ede-W.
3 - Ede-Wageningen - Station Centrum - Kernhem - Kievitsmeent - Station De Klomp
4 - Ziekenhuis - Maandereng - Zuiderkroon - Ede-W. - St Barbera - Maanderzand - Verl.Maanderweg - Rondje Centrum

Streekdiensten
20 - Enschede Centraal - Usselo - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld Station
21 - Vorden Station - Hengelo GLD - Keijenborg - Velswijk - Slingeland Ziekenhuis - Doetinchem Station
22 - Ruurlo Station - Zelhem - Doetinchem Station - Gaanderen - Terborg-Zuidwest - Terborg Station - Silvolde - Dinxperlo
23 - Doetinchem Station - Wijnbergen - Braamt - Zeddam - Lengel - 's-Heerenberg
24 - Deventer Station - Epse - Harfsen - Laren - Lochem - Barchem - Borculo Busstation
25 - Zutphen Station - Eefde - Gorssel - Epse - Deventer Station
26 - Zutphen Station - Warnsveld-Noord - Almen - Laren - Holten Station
27 - Zutphen Station - Zutphen-Zuid - Gelre Ziekenhuizen - Warnsveld-Oost
28 - Zutphen De Mars - Station - Ziekenhuis - Wichmond - Steenderen - Hummelo - Laag Keppel - De Huet - Doetinchem
29 - Dieren Station - Doesburg - Hoog Keppel - Laag Keppel - Doetinchem Station - Etten - Ulft - Gendringen
30 - Apeldoorn - Beekbergen - Loenen - Eerbeek - Dieren - Ellecom - Rheden-Zuid - Velp-Zuid - Havengebied - Arnhem CS
31 - Apeldoorn - Ziekenhuis - Beekbergen - Schaarsbergen - Burgers' Zoo - Openluchtmuseum - Ziekenhuis - Arnhem CS
32 - Apeldoorn - Sprengenbos - Apenheul - Hoog Soeren - Uddel - Garderen - Putten Station
33 - Apeldoorn - Ugchelen - Otterlo - Harskamp - Wekerom - Ede-W - Ziekenhuis - Frankeneng - Veenendaal Centrum
34 - Arnhem CS - Burgers' Zoo - Bakenberg - Otterlo - Harskamp - Wekerom - Barneveld - Hoevelaken - IKEA - Amersfoort
35 - Zwolle - Wezep - Elburg - Nunspeet - Vierhouten - Elspeet - Uddel - Garderen - Stroe - Kootwijkerbroek - Barneveld
36 - Harderwijk Station - Frankrijk-Noord - Lorentz III - Hierde - Hulshorst - Nunspeet - Dierenpark Wissel - Epe
37 - Harderwijk Wittenhagen - Station - Centrum - Zeewolde - Nijkerk - Nijkerkerveen - Hoevelaken - Amersfoort
38 - Deventer - De Hoven - Twello Station - Terwolde - Nijbroek - Oene - Epe Centrum
40 - Tiel - Echteld - IJzendoorn - Ochten - Kesteren - Rhenen - Wageningen - Universiteit - Bennekom - Ede-Wageningen
41 - Tiel - Zoelen - Maurik - Eck en Wiel - Ingen - Lienden - Kesteren
42 - Tiel - Beneden Leeuwen - Boven Leeuwen - Druten - Station Dukenburg - Woonboulevard - Nijmegen CS
43 - Tiel - Passewaaij - Waddenoijen - Geldermalsen - Meteren - Waardenburg - Haafden - Herwijnen - Gorinchem
44 - Tiel - Kerk Avezaath - Buren - Zoelmond - Beusichem - Hagestein - Culemborg - Vianen - Nieuwegein
45 - 's-Hertogenbosch - Hedel - Amerzoden - Well - Kerkwijk - Gameren - Zaltbommel
46 - 's-Hertogenbosch - Hedel - Kerkdriel - Rossum - Heerewaarden - Dreumel - Wamel - Beneden-Leeuwen - Druten
47 - Rossum - Hurwenen - Zaltbommel - Gameren - Zuilichem - Bakel - Andel

Gewijzigde diensten buurconcessies
62 - Oldenzaal - .... - Enschede - Usselo - Haaksbergen - Rietmolen - Neede - Borculo - Leostichting - Ruurlo Station
66 - Oldenzaal - .... - Almelo - .... - Delden - Bentelo - Hengevelde - Lochuizen - Neede - Eibergen Viersprong - De Mors

Snel/HOV-diensten
300 - Arnhem CS - Ziekenhuis - Apeldoorn-Oost - Apeldoorn NS - Apenheul - Kon.Julianatoren - Paleis Het Loo - Apenheul
301 - Apeldoorn - Zwolle Centrum - Station
302 - Apeldoorn - Vaassen - Emst - Epe - Horsthoek - Heerde - Hattem Carpoolplaats - Zwolle Centrum - Station
303 - Apeldoorn - Epe - Horsthoek - Heerde - Wapenveld - Hattem - Katerveer - Zwolle Centrum - Station
304 - Barneveld Station Centrum - Stat. Noord - Voorthuizen - Putten - Ermelo - Harderwijk - Lelystad Airport - Lelystad
320 - Enschede - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lichtenvoorde - Varsseveld - Westendorp - Doetinchem

Stadsregio
Arnhem e.o.
1 - Oosterbeek Station - CS - Velperplein - Station Velperpoort - Velp Station (trolley)
2 - Rijkerswoerd - Kronenburg - Malburgen-West - CS - Velperplein - Airborneplein - Elsweide / OH Lange Water (trolley)
3 - Burgers' Zoo - Rijnstate - St.Marten - CS - Velperplein - Airborneplein - Immerloo - Het Duifje (trolley)
4 - Geitenkamp - Station Velperpoort - Velperplein - CS - Elderveld - Rondje Schuytgraaf (trolley)
5 - Geitenkamp - Openluchtmuseum - Rijnstate - CS - WKC Kronenburg - De Laar Oost -West - Schuytgraaf-Noord (trolley)
6 - CS - Elderveld - De Laar West (trolley)
7 - Hoogkamp - CS - Velperplein - Airborneplein - Malburgen-West - WKC Kronenburg - Vredenburg - Holthuizen (trolley)
8 - CS - Velperplein - Airborneplein - Presikhaaf II - Elsweide - Paasberg - Geitenkamp
9 - Papendal - Het Dorp - CS - Angerenstein - Rozendaal - Velp Noord - Station - Ziekenhuis - De Beemd
10 - CS - Haven - Westervoort - Duiven - Groessen - Zevenaar Ziekenhuis - Centrum - Stat. Oost - Tolkamer - Spijk
11 - CS - Airborneplein - Westervoort - Centerpoort-West - Giesbeek - Doesburg
12 - CS - Velperplein - Station Velperpoort - Station Presikhaaf - Velp Ziekenhuis - Centerpoort - Duiven Station
13 - CS - Velperplein - Elden - Elst-West - Oosterhout - Station Lent - Waalkade - Nijmegen CS - Heyendaal - Brakkenstein
14 - CS - Velperplein - Huissen - Angeren - Gendt - Bemmel - Lent - Waalkade - Nijmegen CS - Heyendaal - Brakkenstein
15 - CS - Velperplein - Kronenburg - Station Zuid - Driel - Heteren - Randwijk - Zetten - Andelst - Valburg - Elst - Bemmel
16 - CS - Oosterbeek - Haveadorp - Doorwerth - Heelsum - Renkum - Wageningen
17 - CS - Velperplein - WKC Kronenburg - Rijkerswoerd - De Laar - Station Zuid - Driel - Heteren - Renkum - Wageningen

Nijmegen e.o.
1 - Ringlijn Plein 1944 - CS - Heyendaal - Malvert - Dukenburg - Lindenholt-W. - Neerbosch-O. - Tunnelweg/CS - Plein '44
2 - Ringlijn Plein 1944 - Tunnelweg/CS - Neerbosch-O. - Lindenholt-W. - Dukenburg - Malvert - Heyendaal - CS - Plein '44
3 - Oosterhout Dorp - Station Lent - Plein 1944 - CS - Heilig-Landstichting - Groesbeek - De Horst
4 - P+R Ressen - Lent - Plein 1944 - CS - Radboudumc - CWZ - Winkelsteeg - Dukenburg - Stat.Wijchen - Wijchen-Noord
5 - P+R Ressen - Lent - Plein 1944 - CS - Radboudumc - CWZ - Winkelsteeg - Dukenburg - Stat.Wijchen - Wijchen-Zuid
6 - Berg en Dal - St.Maartenskliniek - Hunnerberg - Plein 1944 - CS - Muntweg - Station Goffert - CWZ - Hatert
7 - Millingen - Leuth - Ooij - Beek - St.Maartenskliniek - Altrade - Plein 1944 - CS - Hazenkamp - Aldenhof - Dukenburg
8 - Gennep - Milsbeek - Mook-Molenhoek - Malden-Oost - Grootstal - Hazenkamp - CS - Plein '44 - Waalkade - Plein '44
9 - CS - Haven - Neerbosch-O. - Lindenholt-O. - Dukenburg - Bijsterhuizen - Woezik - Stat.Wijchen - De Flier - Grave
10 - Ringlijn CS - Heyendaal - CS
11 - CS - Heyendaal - Daleslaan - Stat.Goffert - Woonboulevard - Dukenburg - Beuningen Aalsterveld
12 - CS - Heyendaal - Daleslaan - Stat.Goffert - Woonboulevard - Dukenburg - Druten
13 - Arnhem CS - Velperplein - Elden - Elst-West - Oosterhout - Station Lent - Waalkade - CS - Heyendaal - Brakkenstein
14 - Arnhem CS - Velperplein - Huissen - Angeren - Gendt - Bemmel - Lent - Waalkade - CS - Heyendaal - Brakkenstein
16 - CS - Heyendaal - Brakkenstein - De Thermen - Heilig-Landstichting - Afrikamuseum - Berg en Dal
17 - Millingen - Leuth - Beek - Waalkade - CS - Heyendaal
19 - CS - Plein 1944 - Altrade - Heyendaal - Malden-West - P+R Heumen - Heumen - Overasselt - Nederasselt - Grave

Snel/HOV-diensten
312 - Nijmegen CS - Plein 1944 - Weurt - Beuningen - Ewijk - Winssen - Deest - Afferden - Druten
313 - IJsseloord I/II - Arnhem CS - Gelredome - Elst - P+R Ressen - Plein 1944 - Nijmegen CS - Dukenburg - Weezenhof
314 - Velp - Arnhem CS - Huissen - Bemmel - P+R Ressen - Plein 1944 - Nijmegen CS - Heyendaal - Malden - P+R Heumen
315 - Zevenaar 7Poort - Stat. Oost - Centrum - Station/NS - Bemmel - P+R Ressen - Plein '44 - Nijmegen CS - Heyendaal
316 - Arnhem CS - Oosterbeek - Renkum - Wageningen - Universiteit - Ede Ziekenhuis - Ede-Wageningen

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Erno-BE » Za 16 Aug 2014, 09:01

Heb nog niet alles bekeken, maar een aantal dingen die mij opvallen:

-Allereerst kun je de Zutphense lijnen beter in de reeks 50-59 plaatsen, komt meer ruimte vrij voor als er buslijnen bijkomen oid.

20 - Enschede Centraal - Usselo - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld Station

's Avonds en in het weekend wel een goed idee, maar op werkdagen is een bus tussen Doetinchem en Varsseveld, alsmede een aftakking naar Winterswijk wel nodig. Mijn suggestie:
Spits:
Lijn 72 Lichtenvoorde-Lievelde-Groenlo
Lijn 73 Winterswijk-Groenlo-Enschede
Lijn 74 Doetinchem-Groenlo-Enschede
Dal:
Lijn 75 Varsseveld-Lievelde-Enschede (jouw lijn 20)

22 - Ruurlo Station - Zelhem - Doetinchem Station - Gaanderen - Terborg-Zuidwest - Terborg Station - Silvolde - Dinxperlo

Geen handige doorkoppeling. Doetinchem-Ruurlo is afhankelijk van de aansluiting op de trein naar Zutphen en Doetinchem-Dinxperlo is het behoud van de aansluiting op lijn C7 naar Bocholt en lijn 194 naar Varsseveld/Aalten erg wenselijk (niet dat daar erg veel gebruik van wordt gemaakt). Jouw route via Terborg-Zuidwest en Silvolde verraad mij dat je hem via de Vulcaanstraat, Beekstraat, Doorbraak, Julianastraat, Acerstraat, IJsselweg, Ettensestraat en in Silvolde via de Prins Bernardstraat laat rijden. Daar zit niemand op te wachten. Je belast doorgaande reizigers onnodig en het kost extra omlopen. Beter is lijn 22 Ruurlo-Doetinchem ('s avonds en in het weekend via Overstegen) en lijn 24 (Doetinchem-)Terborg-Dinxperlo.

23 - Doetinchem Station - Wijnbergen - Braamt - Zeddam - Lengel - 's-Heerenberg

Wil je dat ding via de Wijnbergseweg laten rijden, zelfde verhaal als bij Doetinchem-Dinxperlo. En ik weet ook niet wat je met via Lengel bedoelt, maar het logische is dat 's Heerenberg-Doetinchem ook via de Oude Doetinchemseweg gaat rijden.

24 - Deventer Station - Epse - Harfsen - Laren - Lochem - Barchem - Borculo Busstation

Wordt lijn 50

25 - Zutphen Station - Eefde - Gorssel - Epse - Deventer Station

Wordt lijn 51

26 - Zutphen Station - Warnsveld-Noord - Almen - Laren - Holten Station

Wordt lijn 52

27 - Zutphen Station - Zutphen-Zuid - Gelre Ziekenhuizen - Warnsveld-Oost

Wordt lijn 53

28 - Zutphen De Mars - Station - Ziekenhuis - Wichmond - Steenderen - Hummelo - Laag Keppel - De Huet - Doetinchem

Zutphen De Mars-Station aparte buslijn 54. Zutphen-Doetinchem zou ik juist strakker trekken ipv extra ommetjes. Dat betekent alleen via Steenderen en in Zutphen rechtstreeks naar het station. Halte aan het ziekenhuis kan aan de grote weg. Dtc Station-De Huet (lijn 26) wordt een spitslijn. De stadsdienst Doetinchem (lijn 25) blijft behouden alleen op werkdagen, waarbij hij na 12 uur in de andere richting rijdt.

29 - Dieren Station - Doesburg - Hoog Keppel - Laag Keppel - Doetinchem Station - Etten - Ulft - Gendringen

Zou ik splitsen in lijn 27 Doetinchem-Gendringen (aansluiting op Breng-trein, 's avonds en in het weekend op de Arriva-trein) en lijn 29 Dieren-Doetinchem (in Dieren aansluiting op de SPR Nijmegen en IC Zwolle, in Doesburg knoop rond hele uur).

Waar heb je o.a. de Valleilijn gelaten?

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Za 16 Aug 2014, 12:01

Erno-BE schreef:
20 - Enschede Centraal - Usselo - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld Station

's Avonds en in het weekend wel een goed idee, maar op werkdagen is een bus tussen Doetinchem en Varsseveld, alsmede een aftakking naar Winterswijk wel nodig.
Totaal onnodig. Enschede-Winterswijk is even snel via Lievelde. Daar komt bij dat de trein tussen Winterswijk en Lievelde zeeën van ruimte heeft en de verbinding Lievelde-Groenlo/Eibergen een andere spitsrichting kent dan de verbinding Winterswijk-Enschede. Op deze manier gebruik je het OV pas echt effectief. Een bus Groenlo-Winterswijk gaat dus alleen onnodig concurreren met de trein, terwijl ik die bus ook nog nooit echt vol heb zien zitten, zelfs in de spits. Een rechtstreekse buslijn Enschede-Winterswijk is dus in principe overbodig en alleen een luxemiddel. Aangezien er toch flink bezuinigd moet worden op het Gelderse OV, dan heeft het totaal geen zin om een buslijn te handhaven die nooit vol zit (behalve op Enschede-Eibergen, maar daar blijft het aantal bussen gelijk), geen nieuwe verbindingen oplevert en ook geen tot nauwelijks een snellere reistijd oplevert. Dat is gewoon zeer onrendabel.

Op werkdagen blijft er in de brede spits wel een rechtstreekse buslijn naar Doetinchem rijden (snelbus 320) en die zorgt samen met lijn 20 ook voor de (bij benadering) kwartiersdienst op Enschede-Groenlo(-Lichtenvoorde). Buiten die brede spits is er absoluut geen behoefte aan een rechtstreekse verbinding Enschede<->Doetinchem, gezien het feit dat lijn 74 dan altijd (vrijwel) leeg rijdt op Groenlo-Lichtenvoorde.

Erno-BE schreef:Heb nog niet alles bekeken, maar een aantal dingen die mij opvallen:

-Allereerst kun je de Zutphense lijnen beter in de reeks 50-59 plaatsen, komt meer ruimte vrij voor als er buslijnen bijkomen oid.

Waar heb je o.a. de Valleilijn gelaten?
Doorgetrokken naar Arnhem en heeft het nummer 316 gekregen. Ik heb deze bij de concessie SAN gezet, omdat hij het grootste gedeelte in dat concessiegebied rijdt.

De Valleilijn krijgt in mijn geval ook nog een broertje Barneveld-Lelystad. Ik denk dat een snelbus op dat traject (goed aansluitend op de treinen van/naar Ede op Barneveld Centrum) voor een betere en snellere verbinding Arnhem-Harderwijk/Lelystad kan zorgen. Zeker als dat vliegveld echt flink gaat groeien zoals de plannen zijn, lijkt me een goede verbinding met Gelderland wel belangrijk.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Zo 17 Aug 2014, 02:46

Nog even ingaand op wat andere punten:

Erno-BE schreef:-Allereerst kun je de Zutphense lijnen beter in de reeks 50-59 plaatsen, komt meer ruimte vrij voor als er buslijnen bijkomen oid.
Past prima in de nummering 20-29. De dienst Zutphen-Warnsveld kun je altijd nog omnummeren naar stadslijn 1 (want dat is eigenlijk ook een stadslijn).

Erno-BE schreef:
22 - Ruurlo Station - Zelhem - Doetinchem Station - Gaanderen - Terborg-Zuidwest - Terborg Station - Silvolde - Dinxperlo

Geen handige doorkoppeling. Doetinchem-Ruurlo is afhankelijk van de aansluiting op de trein naar Zutphen en Doetinchem-Dinxperlo is het behoud van de aansluiting op lijn C7 naar Bocholt en lijn 194 naar Varsseveld/Aalten erg wenselijk (niet dat daar erg veel gebruik van wordt gemaakt).
Die aansluitingen kunnen gewoon behouden worden bij deze doorkoppeling:
Huidige situatie:
Lijn 23 vertrekt nu .27/.57 van Ruurlo en komt om .29/.59 aan in Doetinchem (andersom vertrek .29/.59, aankomst .28/.58)
Lijn 40 vertrekt nu .18/.48 van Doetinchem en komt om .16/.46 aan in Dinxperlo (andersom vertrek .16/.46, aankomst .15/.45).

Wijzigingen
ri. Zuiden
.52/.22 aankomst trein uit Zutphen
.57/.27 aankomst bus 62 uit Enschede

.00/.30 vertrek station Ruurlo
.32/.02 aankomst station Doetinchem
.37/.07 aankomst trein uit Arnhem + vertrek trein ri. Winterswijk
.38/.08 vertrek trein naar Arnhem

.42/.12 vertrek station Doetinchem
.12/.42 aankomst Dinxperlo Willem van Oranjeplein

.17/.47 vertrek Dinxperlo
.47/.17 aankomst station Doetinchem
.52/.22 aankomst treinen uit Arnhem en Winterswijk
.53/.23 vertrek trein naar Arnhem

.57/.27 vertrek station Doetinchem
.27/.57 aankomst station Ruurlo
.29/.59 vertrek bus 62 ri. Enschede
.38/.08 vertrek trein naar Zutphen


Op deze manier blijven de overstappen in Ruurlo én Dinxperlo dus gewoon bestaan.
De overstappen in Ruurlo en Dinxperlo worden ietsjes ruimer (1-2 minuutjes) en de kering in Dinxperlo wordt ook iets robuuster (kering van 5 minuten i.p.v. 0), tegelijkertijd wordt daardoor ook de overstap in Doetinchem op de trein juist iets beter (en die overstap wordt meer gebruikt dan de overstap in Dinxperlo, die niet veel gebruikt wordt zoals je zelf al benaderde). Voordeel is hierbij dat je door de doorkoppeling ook rechtstreeks Dinxperlo/Terborg<->Doetinchem Centrum/Graafschap College mogelijk maakt. (inderdaad 10 minuten wachttijd, maar de bussen in Doetinchem wil je allen rond die treintijden heen hebben, dus dan zou je altijd wel 10 minuten wachttijd houden).

Nog meer ideaal zou naar mijn mening zijn als Doetinchem-Terborg met ongeveer 13-20 minuten* verschoven kan worden ten opzichte van nu, maar dan zou lijn de Bocholtse stadslijn C7 meeverschoven moeten worden (maar dat zullen ze dan vast wel doen lijkt me). Waarom dat ideaal is: dan kun je van/naar Dinxperlo aansluiten op station Terborg, waardoor de reistijd Dinxperlo<->Doetinchem/Arnhem korter worden.
Ben benieuwd hoe jij over dit vraagstuk denkt.
*afhankelijk of je alleen van/naar Dinxperlo wil aansluiten, of als je in alle richtingen op de treinen wil aansluiten.


Erno-BE schreef:Jouw route via Terborg-Zuidwest en Silvolde verraad mij dat je hem via de Vulcaanstraat, Beekstraat, Doorbraak, Julianastraat, Acerstraat, IJsselweg, Ettensestraat en in Silvolde via de Prins Bernardstraat laat rijden. Daar zit niemand op te wachten. Je belast doorgaande reizigers onnodig en het kost extra omlopen. Beter is lijn 22 Ruurlo-Doetinchem ('s avonds en in het weekend via Overstegen) en lijn 24 (Doetinchem-)Terborg-Dinxperlo.
Ik had hem eigenlijk gepland op de Slakweg-IJsselweg-Industrieweg-Station Terborg (en verder normale route). Mijn idee was eigenlijk om het tweelingdorp Gaanderen-Terborg beter te bedienen. Nu bedien je met de bus alleen in de woonwijken die vlak bij de stations liggen, terwijl de woonwijken die er relatief ver vanaf liggen (het grootste gedeelte van de plaatsen, sterker nog: bijna heel Terborg) totaal niet bediend. Door dus via de zuidwestzijde te gaan rijden, zorg je dat je met de bus
Nu rijdt de bus nauwelijks door Terborg en telt het maar 2 stops in Terborg: het station en een halte vlakbij het station. Hierdoor bedien je met de bus Terborg en Zuidwest-Gaanderen, terwijl de trein Noordoost-Gaanderen en het kleine stukje Terborg dat bij het station ligt bediend. Bus en trein vullen elkaar dan aan in plaats van dat ze elkaar beconcurreren.

Eigenlijk zou je je hierbij moeten afvragen wat je belangrijker vindt: een (zeer) goede aansluiting op station Terborg (zodat je 's avonds/zondags ook kan inkorten tot Dinxperlo-Terborg) of een goede aansluiting in Dinxperlo. Persoonlijk denk ik zelfs nog dat Terborg belangrijker zou zijn, zeker omdat je kunt verwachten dat de C7 wellicht dan toch wel mee zou verschuiven.

Erno-BE schreef:
23 - Doetinchem Station - Wijnbergen - Braamt - Zeddam - Lengel - 's-Heerenberg

Wil je dat ding via de Wijnbergseweg laten rijden, zelfde verhaal als bij Doetinchem-Dinxperlo. En ik weet ook niet wat je met via Lengel bedoelt, maar het logische is dat 's Heerenberg-Doetinchem ook via de Oude Doetinchemseweg gaat rijden.
Lengel is het noordoostelijke stukje van 's-Heerenberg, dus bedoelde inderdaad in beide richtingen via de Oude Doetinchemseweg. Bij het busstation kun je namelijk prima keren, dus vind het belachelijk dat dat niet gedaan wordt.
Via Wijnbergen rijdt de bus nu allang. Dus op de het symmetrisch maken van de terugroute in 's-Heerenberg na blijft de lijn dezelfde route houden.

Erno-BE schreef:
28 - Zutphen De Mars - Station - Ziekenhuis - Wichmond - Steenderen - Hummelo - Laag Keppel - De Huet - Doetinchem

Zutphen De Mars-Station aparte buslijn 54. Zutphen-Doetinchem zou ik juist strakker trekken ipv extra ommetjes. Dat betekent alleen via Steenderen en in Zutphen rechtstreeks naar het station. Halte aan het ziekenhuis kan aan de grote weg. Dtc Station-De Huet (lijn 26) wordt een spitslijn. De stadsdienst Doetinchem (lijn 25) blijft behouden alleen op werkdagen, waarbij hij na 12 uur in de andere richting rijdt.
Ik zie geen reden om De Mars een aparte buslijn te geven. Wil je in Zutphen goed op de treinenknoop aansluiten vanaf Steenderen, dan moet je uiterlijk .53 aankomen en .07 vertrekken (dan heb je 5 minuten overstaptijd op de IC's van/naar Arnhem). In die tussentijd kun je zeer eenvoudig het rondje naar De Mars en terug maken. Zonde om daar dan een aparte buslijn voor te maken, terwijl je op Zutphen al buslijnen hebt die daar staan te niksen.

Ik zal eens kijken of ik hem wel kan versnellen in Zutphen (en dan de stadsdienst een andere route geven om Warnsveld goed te blijven bedienen) en de route van Hummel naar Doetinchem heroverwegen, maar Wichmond zou ik er toch bij in houden. Deze busdienst (1x p/u) moet het juist van de tussenliggende kleine dorpjes hebben. Voor de reizigers Doetinchem-Zutphen hoeft die lijn het niet te doen, want die reizigers zijn beter (sneller en frequenter) af via Vorden (2x p/u) of Dieren (2x p/u), dus voor die reizigers kun je beter lijnen 21 of 29 versnellen.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Di 19 Aug 2014, 13:27

De kaart is klaar

Heb nog een paar wijzigingen doorgevoerd:

Gewijzigd lijnen
- Lijn 21 (Vorden-Doetinchem) gewijzigd in lijn 22
- Lijn 22 (Ruurlo-Dinxperlo) gewijzigd in lijn 21 (Enschede-Ruurlo-Doetinchem) en lijn 23 (Doetinchem-Dinxperlo)
- Lijn 23 (Doetinchem-'s-Heerenberg) het oude nummer terug gegeven: lijn 24
- Lijn 24 (Deventer-Borculo) gewijzigd in lijn 25
- Lijn 25 (Zutphen-Deventer) gewijzigd in lijn 26
- Lijn 26 (Zutphen-Holten) gewijzigd in lijn 27
- Lijn 27 (Zutphen-Warnsveld) rijdt na Warnsveld door naar het station (route lijn 28), wordt ringlijnen 1 en 2.
- Lijn 28 versneld in Zutphen en Doetinchem, vervangende stadslijnen 1 en 2 in beide steden toegevoegd
- Lijn 320 (Enschede-Varsseveld-Doetinchem) rijdt enkele ritten in spitsrichting van/naar de Universiteit Twente.

Nieuwe lijnen
1+2 - Ringlijnen Doetinchem
Rijdt via Overstegen, Ziekenhuis, Centrum-Noord, De Huet en Bedrijventerrein Wijnbergen.
1+2 - Ringlijnen Zutphen-Warnsveld
Vervangt lijn 27 en de route door Warnsveld van lijn 28.
18 - Arnhem P+R Noord - Arnhem Station Zuid
Spitslijn die vanaf P+R Noord (huidige halte Golflinks bij het golfterrein en de carpoolplaats) als snellijn naar het CIOS en de HAN rijdt, vervolgens als stopbus door gaat naar het havengebied en vervolgens als snelbus door naar het transferium bij Gelredome en dan via Elderveld naar station Zuid rijdt. Sluit bij P+R Noord goed aan op lijn 300 van/naar Apeldoorn.
321 - Enschede Universiteit - Neede Busstation
Vervangt de spitsrichtingsritten (die als snelbus rijden) van lijn 62. Rijdt in de ochtendspits alleen naar de Universiteit en in de middagspits vanaf de universiteit.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Bakpapier » Wo 20 Aug 2014, 10:40

Ik vroeg me laatst toch af: wat is het nut van de Arnhemse trolleybus? De bussen vervoeren ongeveer evenveel mensen als een normale bus, maar de infrastructuur is veel duurder en kost onderhoud, en het is ook niet per se veel milieuvriendelijker dan een bus op milieuvriendelijke brandstof (zoals waterstof, aardgas etc.).

Is er enige reden dat die trolleybussen daar nog rijden, behalve om de simpele reden dat die dingen er nu eenmaal al jarenlang zijn (inertie dus)?

De drukste lijnen zou je kunnen vervangen door een tram, en de rest gewoon door normale bussen. Vooral dat laatste lijkt me toch een grote besparing te kunnen geven in het onderhoud. uiteraard zou men de huidige infrastructuur wel kunnen 'oprijden' (dus geen groot onderhoud meer uitvoeren, langzaam laten doodbloeden).

Of is er een enorm voordeel aan de trolleybus dat ik niet zie? En in dat geval, waarom heeft dan alleen Arnhem een trolleybusnetwerk? Voor het toerisme hoef je het in die stad in ieder geval niet te doen, haha (ik vind het een erg lelijke stad persoonlijk).

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Wo 20 Aug 2014, 11:29

Dat staat (deels) ook op de wiki van deze site te vinden:

"Één van de grote voordelen van de trolleybus is het ontbreken van uitlaatgassen. Daarbij zijn trolleybussen ook veel stiller. De exploitatiekosten van een trolley zijn lager dan die van een tram, maar wel weer hoger dan die van een gewone bus. De beeldvervuiling door de bovenleidingen van de trolley kan als een nadeel worden gezien. Tevens is de bus gebonden aan een vaste route. Trolleybussen kunnen zijn voorzien van een dieselmotor waarop met een beperkte snelheid een korte afstand overbrugd kan worden om zo minder gevoelig te zijn voor omleidingen en stremmingen."

Voordelen ten opzichte van de reguliere bus is dus dat ze uitstootvrij zijn en dat ze veel stiller zijn. Zeker op plekken waar veel bussen rijden is voor omwonenden een trolley veel prettiger dan die tientallen bussen moeten aanhoren en de gezondheidsrisico's die de uitstoot oplevert.
Daarnaast worden aardgas- en dieselbussen natuurlijk ook steeds duurder, omdat die brandstoffen eindig zijn en langzaam aan op beginnen te raken (en dus duurder worden).

Voordeel ten opzichte van de tram is dat de trolley goedkoper is én dat hij meer vrijheid heeft (een trolley kan bijv. inhalen, een tram niet).


Het Arnhemse trolleynet is ook ontstaan uit afwaardering van het oude tramnet. De tram was te duur en de bovenleiding was er nog, dus dan was een trolley aantrekkelijker.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Bakpapier » Wo 20 Aug 2014, 11:49

Waarom hebben andere steden dan geen trolley (meer)?

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Wo 20 Aug 2014, 11:55

Alleen Groningen en Nijmegen hadden verder nog een trolleynet (ook gedegradeerd vanuit een tramnet). Waarom die in Groningen verdwenen is weet ik niet, maar die in Nijmegen is verdwenen omdat de adviseur die de stad inhuurde voor de opzet van hun OV-netwerk iemand was die zeer anti-trolley was en alleen dieselbussen wilde en op basis van zijn advies is de trolley daar verdwenen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3724
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor regenmaker » Zo 24 Aug 2014, 12:07

Die gemaakte kaart met onder andere de frequenties is zeer mooi gemaakt door SuperGhost.

Er zijn wel een aantal dingen die me opvallen aan de ideeën die je brengt:
- Busstation Wittenberg wordt zo overbodig?
- Waarom rijdt lijn 33 (Apeldoorn - Veenendaal) om via Harskamp, terwijl lijn 34 (Armersfoort - Arnhem) Harskamp al bedient.
- Ik zou lijn 41 (tiel - Kesteren) doortrekken naar Opheusden - Dodewaard - Wely - Andelst
- Ik zou lijn 25 (Borculo - Deventer) een andere route door Lochem laten rijden (o.a. langs het station).
- Lijn 13 (Vaassen - Beekbergen) lijkt me vrij zinloos, dan bedoel ik dat die rijdt naar Beekbergen. Beekbergen wordt al bediend door lijnen 30 en 31.
- Lijn 300 (Apeldoorn - Arnhem) vindt ik zeer goed, alleen om hem dan door te laten rijden naar de Apenheul snap ik niet helemaal. Ik zou hem dan eerder via Oranjerie, Bibliotheek en Rijskantoren laten rijden dan richting Orden.
- Ik weet niet of lijn 36 (Harderwijk - Epe) een groot succes wordt, lijkt me dat er vrij weinig reizigers op dat traject zullen zijn (vooral Nunspeet - Epe).
- Je zou om mijn suggestie rond Lochem op te lossen, lijn 22 (Doetinchem - Vorden) kunnen doortrekken naar Lochem Station.
- Winterswijk krijgt dus alleen maar buurtbusjes en geen directe verbinding meer met Enschede?
- Zou je lijn 23 (Doetinchem - Dinxperlo) niet kunnen doortrekken naar Bocholt (Duitsland)?
- Lijnen 1+2 en 8+9 Stadsdienst Apeldoorn zou ik met elkaar combineren, anders wordt de route te lang denk ik.

Ik reageer later wel wat uitgebreider.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Zo 24 Aug 2014, 16:44

regenmaker schreef:Die gemaakte kaart met onder andere de frequenties is zeer mooi gemaakt door SuperGhost.
Dank je.

regenmaker schreef:- Busstation Wittenberg wordt zo overbodig?
Inderdaad, aangezien er nog maar één lijn (Barneveld-Zwolle) langs rijdt. Uiteraard blijft die ene lijn er wel stoppen, al hoeft je daarvoor natuurlijk niet zo'n groot busstation te hebben.

regenmaker schreef:- Waarom rijdt lijn 33 (Apeldoorn - Veenendaal) om via Harskamp, terwijl lijn 34 (Armersfoort - Arnhem) Harskamp al bedient.
Om de verbinding Harskamp/Wekerom-Ede te behouden. Ede-Apeldoorn wordt toch sneller via Arnhem en dan lijn 300 dan het nu is met de rechtstreekse buslijn. Wekerom en Harskamp hebben een groot belang bij het behouden van een busdienst naar Ede.

regenmaker schreef:- Ik zou lijn 41 (tiel - Kesteren) doortrekken naar Opheusden - Dodewaard - Wely - Andelst
Daar rijdt geloof ik ook al een buurtbus, dus dat volstaat dan wel. Bovendien ga je dan onnodig de concurrentie aan met de eigen trein.

regenmaker schreef:- Ik zou lijn 25 (Borculo - Deventer) een andere route door Lochem laten rijden (o.a. langs het station).
Die route hebben ze destijds juist weggehaald omdat het te veel tijd kostte en omdat er een grote vraag was naar het Staring College in Lochem (zuidwestelijke puntje). Voor de bediening van het station is toen een 'stadslijntje' gekomen (rijdt alleen doordeweeks overdag) die bij het Staring op de reguliere bus aansluit en met buurtbusmaterieel rijdt. Wat mij betreft kan dat stadsbusje prima verder als buurtbusje.

regenmaker schreef:- Lijn 300 (Apeldoorn - Arnhem) vindt ik zeer goed, alleen om hem dan door te laten rijden naar de Apenheul snap ik niet helemaal. Ik zou hem dan eerder via Oranjerie, Bibliotheek en Rijskantoren laten rijden dan richting Orden.
Voornamelijk gedaan omdat er nu in het weekend ook al een speciale buslijn (lijn 400) rijdt vanaf Arnhem naar de Apenheul, Julianatoren en Paleis het Loo. Op deze manier krijg je een snelle rechtstreekse buslijn vanuit Arnhem naar die toeristische attracties. Dat was mijn afweging.
Vanaf Apeldoorn is er ook een rechtstreekse busverbinding naar Burgers' Zoo en het Openluchtmuseum (alleen dan met een 'normale' buslijn), maar kan men met snellijn 300 ook makkelijk overstappen bij het Rijnstate Ziekenhuis (alleen is daarvoor wel een extra afritconstructie nodig bij de Apeldoornseweg voor de bussen)

regenmaker schreef:- Lijn 13 (Vaassen - Beekbergen) lijkt me vrij zinloos, dan bedoel ik dat die rijdt naar Beekbergen. Beekbergen wordt al bediend door lijnen 30 en 31.
Was bedoeld zodat je vanaf lijnen 30 en 31 (komende vanuit Arnhem-Noord, Arnhem-Oost, Velp, Dieren, Eerbeek) in Beekbergen te kunnen overstappen op de buslijn naar de industrieterreinen van Apeldoorn en daarmee de reistijd te verkorten voor forenzen naar die bedrijven. Bijkomend voordeel is de ontsluiten van Lieren per regulier OV.

regenmaker schreef:- Ik weet niet of lijn 36 (Harderwijk - Epe) een groot succes wordt, lijkt me dat er vrij weinig reizigers op dat traject zullen zijn (vooral Nunspeet - Epe).
Geen idee. Er zat daar een groot gat in de bediening en er ligt ook nog een dierentuin (Dierenpark Wissel) op de route. Wellicht kan met deze lijn ook de reistijd Apeldoorn-Harderwijk verkort worden (heb alleen niet gekeken naar hoeveel reistijd het zou opleveren), maar wellicht zou je hiervoor nog beter door kunnen rijden tot Horsthoek.

regenmaker schreef:- Winterswijk krijgt dus alleen maar buurtbusjes en geen directe verbinding meer met Enschede?
Inderdaad. Kan even snel met de trein en dat is voor het OV veel efficiënter, want de trein heeft op Winterswijk-Lievelde zeeën van ruimte en rijdt buiten de spits ook frequenter (2x p/u) dan de bus (1x p/u) en ook die bus heeft een lage bezettingsgraad, ook in de brede spits (als er wel 2x p/u gereden wordt) zijn veel ritten (zeer) slecht bezet. Lijn 73 vervoert in de brede spits voornamelijk reizigers op Enschede-Eibergen/Groenlo. Daarnaast moeten er nu 6 bussen per uur rijden op Groenlo-Eibergen, omdat lijn 72 (die in zuidelijke richting veel belangrijker is dan lijn 73) daar ook nog tussendoor moet rijden. Sterker nog: lijn 72 rijdt direct voor/achter lijn 73 aan op dat traject, terwijl lijn 73 ook (vrijwel) tegelijk met de trein vertrekt uit Winterswijk, dus ze beconcurreren elkaar ook nog eens.
Dan kun je veel beter lijn 72 doorrijden naar Enschede en lijn 66 (Oldenzaal-Almelo-Neede) weer doorsturen naar Eibergen. Dat is uiteindelijk goedkoper en efficiënter. Eventueel zou je alleen voor Noord- en Oost-Winterswijk een stadsbusje (naar voorbeeld Lochem) kunnen laten rijden van Station West via het Ziekenhuis, Noord-Winterswijk, Oost-Winterswijk naar station Winterswijk (1x p/u). Zo'n busje kan dan met een kleine bus rijden (kan lijn 73 niet i.v.m. het trajectdeel Groenlo-Enschede), verbind je het ziekenhuis beter (en al helemaal vanaf station West) en heb je de hele dag ook een goede aansluiting op de stations (nu alleen in de brede spits, omdat daarbuiten op lijn 74 aangesloten moet worden en er daardoor pas na vertrek van de treinen aangekomen wordt op station Winterswijk).

regenmaker schreef:- Zou je lijn 23 (Doetinchem - Dinxperlo) niet kunnen doortrekken naar Bocholt (Duitsland)?
Kan, net zoals lijn 24 (Doetinchem - 's-Heerenberg) doortrekken naar Emmerich (zeker wenselijk zodra die Duitse stoptrein als intercity door gaat rijden naar Arnhem, aangezien het vanaf 's-Heerenberg dan veel sneller is om via Emmerich naar Arnhem te reizen). Heb dit echter nu niet ingetekend, omdat ik de routes in Duitsland niet ken, maar ik zou het zeker doen ja (al dan niet in samenwerking met de Duitse vervoerders).

regenmaker schreef:- Lijnen 1+2 en 8+9 Stadsdienst Apeldoorn zou ik met elkaar combineren, anders wordt de route te lang denk ik.
Ik neem aan dat je 9+10 bedoelde. Ik heb ringlijnen 1 + 2 bewust zo lang gemaakt, zodat vanaf de grote wijk De Maten daardoor een rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis ontstaat. Lijnen 1+2 hebben bij Malkenschoten een overstap op lijnen 9+10. Daarnaast hebben lijnen 1 en 2 vooral een functie van bediening van het ziekenhuis, doordat de wijken waar die door rijdt (vrijwel) allemaal een snelle buslijn naar het station hebben, door middel van resp. lijnen 30, 31, 33 en de genoemde ringlijnen 9 en 10. Alleen Orden heeft geen andere buslijn die naar het station gaat, maar daar rijden 1 en 2 dus al rechtstreeks naartoe van/naar Orden.

regenmaker schreef:Ik reageer later wel wat uitgebreider.
Ik zie er naar uit.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Erno-BE » Zo 24 Aug 2014, 18:51

Wat mij interessant lijkt is een buslijn (Nijmegen-NM Heijendaal*-)Kleve-Emmerich-'s Heerenberg-Doetinchem wat voor een snellere verbinding tussen de regio Bergh en Arnhem/Nijmegen zorgt en de trein tussen Arnhem en Doetinchem kan ontlasten.
*Als de Niersexpress Duesseldorf-Kleve doorrijdt naar Nijmegen (Heijendaal) wordt de busverbinding tussen Nijmegen en Kleve opgeheven.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor waldo79 » Zo 24 Aug 2014, 19:48

Nijmegen- Doetinchem via Duitsland is niet sneller. Tussen Nijmegen en Kleve doet de huidige snelbus er 45 minuten over en dan komt er nog bijna een uur bij voor de rest. Lekker via Arnhem reizen ! Daarbij is het in afstand niet korter. Wel zou je de verbinding Emmerich naar Doetinchem kunnen verbeteren.
Mij best :)

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor SuperGhost » Zo 24 Aug 2014, 19:55

Bovendien wil de Stadsregio al een HOV-lijn Zevenaar-Elst/Nijmegen (ik vermoed dat het uiteindelijk toch Nijmegen wordt) zodra de A15 doorgetrokken is. Die is dan veel sneller.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Erno-BE » Zo 24 Aug 2014, 20:18

Het gaat om Nijmegen-'s Heerenberg(-Zeddam) niet om Nijmegen-Doetinchem.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Breng ideeëntopic

Berichtdoor Wubbo » Zo 24 Aug 2014, 21:20

Nijmegen - 's-Heerenberg/Zeddam. Hoeveel mensen reizen dat per jaar? Ik verwacht dat dat niet genoeg is om ook maar een bus mee te vullen.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten