regenmaker schreef:Voordat ik begin wil ik eerst even zeggen dat ik dit zeer mooi en gedetailleerd plan voor Nijmegen vind, dus complimenten aan SuperGhost.
Dank je. Ik zal op je commentaar in gaan per lijn, maar zal niet steeds quotes gebruiken, omdat het anders een te lange lap tekst gaat worden.
Algemene opmerking:
Je refereert af en toe naar zondagsfrequenties die te hoog zijn, maar die heb ik nergens genoemd. Over het algemeen is dat de avondfrequentie (en dus niet de basisfrequentie waar jij van uit ging). Had dit er even bij moeten melden.
Lijnen 1 + 2: Ringlijnen Nijmegen
De frequenties zijn (als ik het goed heb) gelijk aan de huidige lijn 6. Aangezien deze ringlijnen gewoon lijn 6 zijn (uitgebreid met het ontbrekende stukje ring Neerbosch-Lindenholt-Dukenburg), lijkt me dat dezelfde frequenties hanteren prima zijn en dus niet te hoog zijn.
Lijnen 4 + 5: P+R Ressen - Wijchen Noord/Ravenstein
Ravenstein is inderdaad misschien wel iets te experimenteel. Ga dit stukje eruit halen en lijn 5 via Zuid naar de Randweg-Noord laten rijden.
Lijn 7: Millingen - Station Dukenburg, via Aldenhof
Dat is inderdaad de bedoeling. Het hoeft niet perse een busbaan te zijn, zou evt. ook een normale weg kunnen zijn. Eventueel kan dit ook deels in een tunnel liggen. Een 2-baans weg hoeft overigens ook helemaal niet zo heel veel ruimte in te nemen. Bij een busbaan zou het zelfs 1-baans kunnen zijn, naar voorbeeld van de busbaan in Elst waar lijn 331 rijdt.
Lijnen 8 en 83: Nijmegen - Gennep (- Venlo)
Je zou de routes willen omdraaien. Ik juist niet, omdat de route via Groesbeek straks sneller is én je de campus bediend, terwijl de route van lijn 8 wat toeristischer wordt (samenvoeging van de huidige route van 83 met de lijn 1). Op deze manier voorkom je ook dat er 2 'snellijnen' door Malden gaat rijden en kun je ook iets bezuinigen op het busaanbod ri. Molenhoek (doordat de huidige lijn 1 dan niet meer nodig is). Daarnaast is het ook een betere spreiding van het OV-aanbod, doordat Malden/Molenhoek/Mook al middels de trein al een verbinding richting Venlo hebben en Groesbeek dan middels de bus dat krijgt.
Lijnen 11 en 12: Nijmegen CS - Beuningen/Druten
Je oppert om ze in het weekend te schrappen. Mijn idee was om lijn 12 inderdaad te schrappen (lijn 42 bedient in mijn opzet immers ook al de verbinding Druten-Dukenburg/Woonboulevard) en lijn 11 alleen te laten rijden op Beuningen-Station Dukenburg, aangezien Beuningen ook wel belang heeft met een busverbinding naar dat treinstation en de woonboulevard.
Lijnen 13 en 14: Arnhem CS - Elst/Gendt - Brakkenstein
Je oppert om deze lijnen tussen de spitsen maar 2x p/u op Nijmegen CS - Brakkenstein te laten rijden. Dit is buiten de vakantieperiodes om te weinig i.v.m. de vele reizigers op CS-Heyendaal. Buiten de vakantieperiodes zou ik het dus zeker zo houden. Tijdens vakanties kan dan alleen lijn 13 naar Brakkenstein rijden en rijdt lijn 14 alleen 's avonds naar Brakkenstein door (om de halfuursfrequentie te behouden voor Brakkenstein, aangezien lijn 13 dan 1x p/u rijdt).
Lijn 17 Snelbus Millingen - CS/Heyendaal
Dat weinig toevoeging is bedoeld voor de periode tussen de spitsen? De verlenging naar Heyendaal in de spits is denk ik namelijk wel een toevoeging.
Tussen de spitsen heb ik hem 1x p/u laten rijden, omdat lijn 7 (huidige lijn 80) iets langzamer wordt en anders Ubbergen ook maar 1x p/u een bus heeft tussen de spitsen (lijn 7 komt daar dan immers niet meer). Bovendien hoeft het ook geen extra bussen te kosten, aangezien de 'stopbus' vanaf de Sint-Maartenskliniek geïntegreerd wordt in de huidige busdienst via Altrade en je daardoor dus minder bussen nodig hebt.
Lijn 19 Nimegen-Grave via Malden-Oost
Lijn 19 vervangt de huidige lijn 9, niet lijn 1. Lijn 1 is de bus naar Molenhoek en die wordt vervangen door lijn 8 (Nijmegen Centrum-Grave via station Mook-Molenhoek).
Lijn 42 Tiel - Nijmegen
De route via station Dukenburg heb ik gekozen om 2 redenen:
- Lijn 12 kan in de spits terug naar een halfuursdienst, zonder dat de kwartiersdienst Druten-Heyendaal vervalt (lijn 42 sluit aan op lijn 11)
- Lijn 42 bedient dan ook het Woonboulevard (ook een aantrekkelijke bestemming, zeker in het weekend), en die verbinding blijft dan ook in het weekend als lijn 12 niet rijdt. Dit terwijl in het weekend juist de huidige route van deze lijn (via het Havengebied) onaantrekkelijk is en de stadslijn voor genoeg capaciteit geeft.
Lijn 58 Nijmegen-Emmerich
Inderdaad een samenvoeging van lijnen 57 en 58.
De HOV-lijnen
Je vind de kosten te hoog en de lijnen te vertragingsgevoelig. Daar ben ik het niet mee eens. Allereerst omdat de routes er grotendeels al liggen en ten tweede omdat de stadsregio zelf al budget vrij heeft gemaakt om deze routes te optimaliseren en de vertragingsgevoeligheid (voor zover die er is) weg te nemen.
Voor mijn plan zijn eigenlijk maar 3 extra stukken infra nodig:
- Aanleg van een weg Bemmel-Zevenaar (is al tot besloten, dat is namelijk de doorgetrokken A15)
- Aanleg P+R Heumen (staat allang in de plannen van de Stadsregio)
- Verbreden Loostraat-Huissensedijk tussen Huissen en de fietsafrit naar de Erasmussingel (geschikt maken voor bussen).
Alleen die laatste is dus iets wat niet in de planning zit, maar dat is ook een relatief goedkope.
De vetragingsgevoeligheid is niet zo groot als je denkt, aangezien lijnen 313 en 314 op de verkeersdrukke stukken (Huissen-Arnhem en Ressen-Nijmegen) op routes rijden waar ze al vrijwel volledig eigen (vrijliggende) busbanen hebben.
De 7,5-minutendienst op Presikhaaf-WKC Kronenburg vindt je te hoog: eigenlijk gaat dit alleen over Presikhaaf-Arnhem CS, omdat je deze bussen sowieso naar Arnhem CS wil hebben en niet in Arnhem-Zuid wil laten eindigen. Op Presikhaaf-Arnhem CS komen er dan 4 bussen per uur bij inderdaad. Hier staat echter tegenover (ik heb verder gekeken dan alleen de Nijmeegse dienstregeling) dat in mijn gehele plannen op Arnhem CS-Presikhaaf(-Velp Zuid) er minder streekbussen gaan rijden, doordat lijnen 27 en 29 naar Doetinchem verdwijnen. Dit levert een vermindering van 2 (dal) tot 4 (spits) bussen per uur op. In de spits is het effect dus neutraal, in de daluren juist 2 bussen meer. Dit zou je evt. op kunnen lossen door lijn 313 2x p/u op Arnhem CS te laten eindigen.
regenmaker schreef:Ik kijk nu al uit naar je plannen voor Arnhem. :D
Ik heb het iets breder getrokken en voor heel Gelderland gekeken. Heb nu het grootste gedeelte al af. Ik heb alle lijnen al op een kaart gezet, behalve de stadsdiensten in Harderwijk, Ede en Apeldoorn (buurtbussen niet verwerkt en weet nog niet of ik dat ga doen).
Ik zou het namelijk ook mooier vinden als de BRENG-uitvoering uitgebreidt wordt tot heel Gelderland (uniforme uitstraling voor de hele provincie). De BRENG-bussen van de concessies Veluwe en Achterhoek-Rivierenland kunnen dan rijden met een groen dak (groen vanwege de bos/natuurrijke uitstraling van de provincie) Evt. zou je de Apeldoornse stadsdiensten nog met een geel dak laten rijden (geel en rood zijn de kleuren van de stad Apeldoorn, rood is al bezet door Nijmegen), aangezien dit net zoals Arnhem en Nijmegen ook een uitgebreide stadsdienst is.
Heb hierbij ook de nummering aangepast, algemene trend:
1-19: Concessie SAN (bestaat eigenlijk alleen uit stadsdiensten) + Stadsdiensten Apeldoorn, Ede & Harderwijk
20-29: Achterhoek
30-39: Veluwe
40-49: Rivierenland
50-99: Buslijnen uit andere concessies + reservenummers
100-199: Forenzendiensten (speciale busdiensten om forenzen naar een bepaald industrieterrein of bedrijf te brengen)
200-299: Treinvervangend vervoer
300-399: Snelbussen/HOV-bussen
400-499: Evenementenbussen/attractiebussen
500-599: Buurtbussen
600-699: Schoolbussen
In mijn kaartje teken ik alleen de 'normale' buslijnen (dus 1 t/m 99 + 300 t/m 399)