Pagina 4 van 7

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: za 09 aug 2014, 13:36
door Hainje
Feedback om iets realistisch in te dienen? Wellicht kunnen er ideeën uit gehaald worden door de vervoerskundigen van Hermes. Dat het hele plan 1 op 1 zal worden overgenomen is sowieso een illusie, maar er is goed nagedacht over deze voorstellen, dus het lijkt mij waarschijnlijk dat er een en ander uit kan worden overgenomen. Immers denkt hij misschien weer aan verbindingen waar de vervoerskundige zelf niet snel op was gekomen.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: za 09 aug 2014, 22:01
door Nitein-Repart
SuperGhost is al jaren actief op Opeenshadikhet en het is een fijne user die zijn ideeën en standpunten over diverse OV-zaken goed kan beargumenteren.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: za 09 aug 2014, 22:03
door Suus
Bus 5 naar Ravenstein is onzin. Er is niets tussen Wijchen en Ravenstein wat een bus nodig heeft en het plaatsje Ravenstein mag ondanks zijn beperkte omvang zeer gelukkig zijn met hun treinstation waar een mooie verbinding naar Wijchen en Nijmegen wordt aangeboden. Je kan je geld beter elders aan uitgeven.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: zo 10 aug 2014, 00:53
door SuperGhost
Erno-BE schreef:SuperGhost is al jaren actief op Opeenshadikhet en het is een fijne user die zijn ideeën en standpunten over diverse OV-zaken goed kan beargumenteren.
Dank je.
Bee schreef:Bus 5 naar Ravenstein is onzin. Er is niets tussen Wijchen en Ravenstein wat een bus nodig heeft en het plaatsje Ravenstein mag ondanks zijn beperkte omvang zeer gelukkig zijn met hun treinstation waar een mooie verbinding naar Wijchen en Nijmegen wordt aangeboden. Je kan je geld beter elders aan uitgeven.
Die was ook wel erg experimenteel. Dat was ook de enige lijn waar je vraagtekens bij kan zetten. De rest lijkt me allemaal wel haalbaar qua uitvoering (vraag is bijvoorbeeld alleen of je zo'n bustunnel bij Neerbosch-Oost bereid bent aan te leggen, of een busbaan van de Sint-Maartenskliniek naar Beek).

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 13:26
door regenmaker
Voordat ik begin wil ik eerst even zeggen dat ik dit zeer mooi en gedetailleerd plan voor Nijmegen vind, dus complimenten aan SuperGhost.
SuperGhost schreef: Lijn 1: Ringlijn Plein 1944 - Station Heyendaal - Hatert - Station Dukenburg - Neerbosch Oost - Plein 1944
Frequenties:
Basis: 6x p/u
Spits: 6x p/u
Avond: 4x p/u
Opmerkingen
Heeft de langere stops (om evt. vertragingen in te halen) op Plein 1944 en Station Dukenburg.

Lijn 2: Ringlijn Plein 1944 - Neerbosch Oost - Station Dukenburg - Hatert - Station Heyendaal - Plein 1944
Frequenties:
Basis: 6x p/u
Spits: 6x p/u
Avond: 4x p/u
Opmerkingen:
Heeft de langere stops (om evt. vertragingen in te halen) op Plein 1944 en Station Dukenburg.
Ik denk dat deze 2 lijnen een te hoge frequentie hebben, zeker omdat het aantal reizigers in de avond en het weekend richting station heyendaal beperkt is. In de avond zijn er sowieso weinig reizigers en ik denk dat er daarom vooral op zondag en 's avonds veel lege bussen op dit traject zullen rijden.

De kosten zullen veel te hoog worden, dus daarom denk ik dat er op zondag/in de avond beter 2x p/u gereden kan worden. En buiten de spits 4x p/u.
SuperGhost schreef:Lijn 3: Oosterhout Dorp - Groesbeek De Horst
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u (4x p/u in spitsrichting op Nijmegen CS - Groesbeek Centrum
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
Vormt (bij benadering)kwartiersdiensten met:
- lijn 13 op Oosterhout (gem.Nijmegen) - Nijmegen CS (alleen andere route door Nijmegen Centrum)
- lijn 83 op Nijmegen CS - Groesbeek Centrum (maar wel met een afwijkende route op CS-Heilig Landstichting)
Niet veel op aan te merken, goed idee.
SuperGhost schreef:Lijn 4: P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt kwartiersdienst met lijn 5 op P+R Ressen - Station Wijchen.
- Rijdt 's avonds na Randweg Noord door als lijn 5 naar P+R Ressen.

Lijn 5: P+R Ressen - Ravenstein Station
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord, rijdt niet door naar Ravenstein
Opmerkingen:
- Vormt kwartiersdienst met lijn 4 op P+R Ressen - Station Wijchen.
- Rijdt 's avonds door naar Randweg Noord i.p.v. Ravenstein en rijdt daarna door als lijn 4 ri. P+R Ressen.
- Tijden gebaseerd op aansluiting op de sprinters in Ravenstein.
Zoals eerder is gezegd is lijn 5 wel erg experimenteel, maar daar is niets op tegen. Met deze lijn 5 wordt Ravenstein beter bediend, het station ligt aan de rand van Ravenstein dus misschien zou dit kunnen werken. Breng zou dit een jaar als proef kunnen doen. Maar vergeet niet dat ravenstein al een buurtbus lijn 294 naar Oss-Dieden heeft.
SuperGhost schreef:Lijn 6: Berg en Dal - Hatert
Frequenties:
Basis: 4x p/u
Spits: 4x p/u
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
- Bij de Sint Maartenskliniek verknoopt met lijn 7.
- Overdag rijden 2 ritten na Berg en Dal door als lijn 16.
Wederom vind ik de frequentie op zondag wat aan de hoge kant.
SuperGhost schreef:Lijn 7: Millingen - Station Dukenburg, via Aldenhof
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u (4x p/u in spitsrichting op Beek - Nijmegen CS)
Avond: 2x p/u (op Beek->Millingen na 21:30 1x p/u, op Millingen->Beek na 19:00 1x p/u)
Opmerkingen:
- Bij de Sint Maartenskliniek verknoopt met lijn 6
- Vormt overdag op Altrade - Nijmegen CS een kwartiersdienst met lijn 19
Was het nu de bedoeling om een nieuwe busbaan aan te leggen van St. Maartenskliniek naar Beek? Als dit zo is dan zou ik zeggen dat dit zonde van de natuur is daar.
SuperGhost schreef:Lijn 8: Nijmegen Centrum - Gennep Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt (bij benadering) een kwartiersdienst met lijn 7 op Plein 1944 - Sint Anna
- Tijden gebaseerd op aansluiting op lijn 83 in Gennep
- Rijdt een een rondje Plein 1944 - Burchtstraat - Waalkade - Plein 1944 in één richting (bij wijze van proef)
- Vormt 's avonds een halfuursdienst op Nijmegen CS - Gennep met lijn 83 (alleen met andere route op Nijmegen-Milsbeek, sluit in Gennep dan niet aan ri. Venlo)
Ik zou lijn 83 de route van lijn 8 laten rijden en door laten gaan naar Venlo en lijn 8 via groesbeek laten rijden naar Gennep om zo minder verwarring te creëren bij de reiziger.
SuperGhost schreef:Lijn 9: Nijmegen CS - Wijchen Rijdtsestraat
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u, rijdt niet via Bijsterhuizen-Noord
Opmerkingen:
Tijden gebaseerd op aansluiting op lijn 99 van/naar Grave-Uden (aankomst-vertrek Rijdtsestraat rond .15/.45).
Ik vind vooral de ideeën rond Wijchen zeer goed, aangezien de wijken zo veel beter verbonden worden met het station en er makkelijker naar Uden gereisd kan worden. Vooral in combinatie met een sprinter Wijchen - Nijmegen 4x p/u zou dit nog wel eens kunnen gaan werken.
SuperGhost schreef:Lijn 10: Ringlijn Nijmegen CS - Heyendaal - Nijmegen CS (Heyendaal-shuttle)
Frequenties:
Basis: 6x p/u
Spits: 12x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
- Vormt buiten de spits een 5-minutendienst samen met lijnen 1 (ri. Heyendaal) en 2 (vanaf Heyendaal), kan hierdoor in frequentie gehalveerd worden tussen de spitsen in.
- Rijdt alleen buiten de vakantiedagen van de RU en de HAN.
Ja ongeveer zelfde als nu dus.
SuperGhost schreef:Lijn 11: Nijmegen CS - Beuningen Aalsterveld, via Heyendaal
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u (na 21:30 alleen nog op Station Dukenburg - Beuningen Aalsterveld)
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 12 op Nijmegen CS - Lindenholt
- Rijdt tijdens de vakanties alleen op Station Dukenburg - Beuningen Aalsterveld
- Rijdt bij thuiswedstrijden van NEC altijd minimaal 2x p/u Beuningen->Daleslaan (vanaf 2 uur voor de wedstrijd tot de aftrap).

Lijn 12: Nijmegen CS - Druten Busstation, via Heyendaal (snelbus)
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
Vormt kwartiersdiensten met:
- Lijn 12 tussen Nijmegen CS en Lindenholt
- Lijn 42 tussen Station Dukenburg en Druten Busstation
Rijdt alleen buiten de vakantieperiodes.
Ik zou de weekend lijnen schrappen, zoals nu gebeurd. Door de weeks rijdt lijn 12 al bijna leeg vanaf station Heyendaal dus waarom in het weekend laten rijden?
SuperGhost schreef:Lijn 13: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein, via Elst-West
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt bij benadering een kwartiersdienst met lijn 3 op Oosterhout - Nijmegen CS (alleen andere route Nijmegen Centrum)
- Vormt overdag een kwartiersdiensten met lijn 14 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein
- Vormt 's avonds een halfuursdienst met lijn 14 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein

Lijn 14: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein, via Gendt
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt overdag een kwartiersdienst met lijn 13 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein
- Vormt 's avonds een halfuursdienst met lijn 14 op Station Lent - Nijmegen Brakkenstein
Wat ik Nijmegen altijd al heb gevonden is dat er buiten de spits op de stadsdiensten te veel bussen rijden (net zoals Amersfoort/Arnhem overigens), zelfs in de vakantie rijden die stadsdiensten nog 4x p/u. Ik vind dat Breng de frequentie moet verminderen, dus ik stel hier voor om ook buiten de spits een halfuur dienst tussen Brakkenstein - Nijmegen CS te maken.
SuperGhost schreef:Lijn 16: Nijmegen CS - Berg en Dal via Afrikamuseum
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
- Rijdt tijdens vakantieperiodes en in het weekend alleen op openingstijden van het Afrikamuseum.
- Rijdt na Berg en Dal door als lijn 6.
Goed idee.
SuperGhost schreef:Lijn 17: Nijmegen Heyendaal - Millingen (snelbus)
Frequenties:
Basis: 1x p/u, alleen op Nijmegen CS - Millingen
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u
Opmerkingen:
Vormt tussen de spits een halfuursdienst met lijn 58 op Nijmegen CS - Beek
Ik denk dat de huidige lijn 82 prima is en dat lijn 17 niet echt een toevoeging geeft. Alleen lijn 58 naar Beek geeft al voldoende capaciteit en als je zo nodig naar Millingen moet kan je altijd nog de bus via Ubbergen pakken, die doet er nu ook niet zo heel veel langer over.
SuperGhost schreef:Lijn 19: Nijmegen CS - Grave Busstation, via Malden-Oost
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 0x p/u (1x p/u belbus op P+R Heumen - Grave Busstation)
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 7 op Nijmegen CS - Altrade
- Vormt (bij benadering) een kwartiersdienst met lijn 8 op Nijmegen CS - Malden-Oost (alleen met andere routes door Nijmegen)
- Tijden gebaseerd op aansluiting op lijn 99 in Grave.
Geen bus meer naar Molenhoek dus? (Belbus vind ik wat overbodig op dit traject)
SuperGhost schreef:Lijn 42: Nijmegen CS - Tiel Station
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 2x p/u (met taxibusjes, alleen op Druten Busstation - Tiel Station)
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 12 op Station Dukenburg - Druten Busstation
- Sluit op Station Dukenburg aan op lijn 11 van/naar Heyendaal
Ik ben altijd voor lijnen te koppelen dus om de huidige lijn 42 te koppelen met een nieuw stuk is goed, maar om hem dan via station Dukenburg te laten rijden? Ik zou ervoor kiezen om hem direct naar Nijmegen te laten rijden zodat de bus kan concurreren met de trein (met overstap in Elst).
SuperGhost schreef:Lijn 58: Nijmegen CS - Emmerich Bahnhof (Duitse bus)
Frequenties:
Basis: 1x p/u
Spits: 1x p/u (2x op Nijmegen CS - Kranenburg)
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt tussen de spitsen in een halfuursdienst met lijn 17 op Nijmegen CS - Beek
Dit is toch gewoon een samenvoeging van lijn 57 en 58? Dan is het een prima idee, nooit begrepen waarom er twee aparte lijnen nodig waren.
SuperGhost schreef:Lijn 83: Nijmegen CS - Venlo Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 1x p/u
Opmerkingen:
- Vormt een kwartiersdienst met lijn 3 op Nijmegen CS - Groesbeek Centrum (alleen met andere route door Nijmegen)
- Vormt 's avonds een halfuursdienst met lijn 8 op Nijmegen CS - Gennep (alleen met andere route op Nijmegen-Milsbeek)
Zie lijn 8 voor commentaar.
SuperGhost schreef:Lijn 99: Nijmegen CS - Uden Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u
Spits: 2x p/u
Avond: 2x p/u
Zou op zondag 1x p/u gaan rijden, zoals nu gebeurt.
SuperGhost schreef:Lijn 312: Nijmegen CS - Druten Busstation
Frequenties:
Basis: 2x p/u (6x p/u tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld)
Spits: 4x p/u (8x p/u tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld)
Avond: 2x p/u (4x p/u tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld)
Opmerkingen:
- 2 ritten p/u rijden na Beuningen Aalsterveld door als lijn 11 ('s avonds 1x p/u)

Lijn 313: Arnhem IJsseloord II - Nijmegen Weezenhof-West / Weezenhof-Oost
Frequenties:
Basis: 4x p/u (2x naar Weezenhof-West, 2x naar Weezenhof-Oost)
Spits: 4x p/u (2x naar Weezenhof-West, 2x naar Weezenhof-Oost)
Avond: 2x p/u (alleen op Arnhem CS - Weezenhof, 1x naar Weezenhof-West, 1x naar Weezenhof-Oost)
Opmerkingen:
Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 314 op Presikhaaf - WKC Kronenburg

Lijn 314: Velp Station - P+R Heumen
Frequenties:
Basis: 4x p/u
Spits: 4x p/u
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
- Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 313 op Presikhaaf - WKC Kronenburg
- Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 315 op Bemmel - Heyendaal ('s avonds samen een kwartiersdienst)

Lijn 315: Zevenaar 7Poort - Nijmegen Heyendaal
Frequenties:
Basis: 4x p/u (weekend 2x p/u)
Spits: 4x p/u
Avond: 2x p/u
Opmerkingen:
- Vormt een 7,5-minutendienst met lijn 314 op Bemmel-Heyendaal ('s avonds een kwartiersdienst)
- Sluit op station Zevenaar aan op alle treinen van/naar Doetinchem.
ik denk dat de kosten van deze snelle lijnen te hoog zijn. Vooral omdat wederom de frequentie op (niet koop)zondag erg hoog is. Ook zoals eerder is gezegd zijn deze lijnen erg vertragingsgevoelig door de lange afstand die ze moeten afleggen. De 7,5 minutendienst van 314 met lijn 313 op Presikhaaf - WKC Kronenburg is ook erg hoog, vergeet niet dat Arnhem ook nog stadsdiensten heeft die grote delen van dit traject 4x p/u afleggen, er ontstaat zo een overschot aan bussen.
SuperGhost schreef:Zal binnenkort ook wel een opzetje voor Arnhem proberen te maken, maar ben eerst benieuwd naar reacties op mijn idee voor Nijmegen.
Ik kijk nu al uit naar je plannen voor Arnhem. :D

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 17:20
door Tom
regenmaker schreef: Wat ik Nijmegen altijd al heb gevonden is dat er buiten de spits op de stadsdiensten te veel bussen rijden (net zoals Amersfoort/Arnhem overigens), zelfs in de vakantie rijden die stadsdiensten nog 4x p/u. Ik vind dat Breng de frequentie moet verminderen, dus ik stel hier voor om ook buiten de spits een halfuur dienst tussen Brakkenstein - Nijmegen CS te maken.
Ben het deels met je eens. Wat ik uit een document van een jaar of twee terug heb begrepen, is 4x per uur voor Brakkenstein misschien teveel van het goede, maar schijnt 2x per uur weer te weinig te zijn. Vergeet niet dat die bus ook over de campus rijdt en daar vaak flink gevuld wordt (buiten vakantieperioden dan). Ik deel je mening dat de frequenties in de vakantieperioden, zeker van bussen die door Heijendaal rijden, eens goed tegen het licht gehouden mogen worden.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 18:11
door Frank
In Arnhem zijn de frequenties buiten de spits relatief hoog omdat de laatste jaren juist veel in de spits in geschrapt.

Lijn 1: Richting Velp werd tot een paar jaar geleden nog zesmaal per uur gereden in de spits totdat de gelede trolleybussen kwamen. Volgens mij is met name het stuk richting Oosterbeek vrij zwak. Daar rijdt ook nog lijn 86 in een behoorlijke frequentie (hoewel slechts tweemaal per uur in vakantieperiodes).
Lijn 2: Reed in de spits nog viermaal per uur totdat de lijn ingekort werd tot de Hoogkamp (en er even later trolleybussen kwamen te rijden). Is toen 's avonds en op zondag twee- in plaats van eenmaal per uur gaan rijden.
Lijn 3: Reed in de spits nog zesmaal per uur totdat er gelede trolleybussen kwamen te rijden. Volgens mij is de lijn name het traject richting Het Duifje het zwakst. Daar rijden ook nog lijnen 33 en 300. De laatste stopt niet bij alle haltes. Doortrekken naar Huissen was een goed idee, maar helaas om niet vervoerskundige redenen niet doorgegaan. Richting Burgers' Zoo wil je denk ik niet schrappen. In vakantieperiodes trekt deze lijn extra reizigers voor de attracties in Arnhem-Noord. Voorheen reed daar zelfs een aparte vakantielijn heen (lijn 13, viermaal per uur).
Lijn 4: Lijn presteert niet al te best volgens mij. Gaat volgend jaar buiten de ochtend(?)spits tweemaal per uur rijden. In plaats daarvan gaat lijn 2 doorrijden naar De Laar Oost over een relatief druk stuk van lijn 14. Volgens mij is het toch wel wenselijk dat Vredenburg, in ieder geval buiten de vakantieperiodes, in de spits viermaal per uur bediend blijft worden. Is toch wel een grote wijk (hoewel lijn 8 nog door het zuidelijke gedeelte rijdt).
Lijn 5/6: Reed voorheen als lijn 5 nog tienmaal per uur in de spits. Is toen teruggebracht tot achtmaal per uur. Verder twee prima lopende lijnen volgens mij. Gecombineerde frequentie buiten de spits in vakantieperiodes en op zaterdag is verhoogd onlangs (hoewel, toen lijn 10 nog naar Schuytgraaf reed, reden er wel erg veel bussen daar).
Lijn 7: Reed tot niet al te lang geleden nog achtmaal per uur, in ieder geval in de ochtendspits. Enige wat daarvan overgebleven is zijn de ritten van lijn 77. Rijdt ook al vakantiedienstregeling.
Lijn 8/9/10: rijden allemaal maar tweemaal per uur.

Nijmegen:
Lijn 1: Rijdt slechts tweemaal per uur.
Lijn 2: Naar Lindenholt-West werd tot een paar jaar geleden (onder lijnnummer 7) in de vakantieperiodes buiten de spits nog tweemaal per uur gereden. Vakantiedienstregeling is toen geschrapt (ik geloof dat voortkwam uit de vervallen uren van de 325)
Lijn 3: Rijdt slechts tweemaal per uur met een klein busje. Zesmaal per uur richting de Hazenkamp is wat veel, maar het zijn allemaal halfuurdiensten.
Lijn 4: Rijdt slechts tweemaal per uur.
Lijn 5: Heb ik persoonlijk geen kijk op.
Lijn 6: Heb ik persoonlijk ook weinig kijk op. Rijdt in vakantieperiodes elk kwartier.
Lijn 7: Rijdt slechts tweemaal per uur.
Lijn 8: Vakantiedienstregeling is een aantal jaar geleden afgeschaft (ook voortgekomen uit de vervallen DRU's van de 325).
Lijn 9: Rijdt slechts tweemaal per uur. Reed een paar jaar geleden in vakantieperiodes slechts eenmaal per uur geloof ik, maar misschien reed de buslijn toen nog onder lijnnummer 54.
Lijn 10: Reed een aantal jaar geleden de hele dag door elke vier minuten in plaats van elke vijf, maar dat is vervallen omdat er meer andere buslijnen kwamen te rijden. In de vakantieperiodes gaat miv volgend jaar een langere periode zesmaal per uur gereden worden (was ooit viermaal per uur).
Lijn 11/12: Rijden beide elke dertig minuten. Een van deze lijnen komt miv van volgend jaar in vakantieperiodes mogelijk te vervallen.
Lijn 13: Rijdt slechts tweemaal per uur.
Lijn 14: Rijdt viermaal per uur, is wat veel, hoewel de lijn ook veel studenten trekt. Als Breng zegt dat tweemaal per uur te weinig is buiten vakantieperiodes zal dat wel zo zijn.
Lijn 15: Rijdt tweemaal per uur. Snijden richting Lent in vakantieperiodes is een optie denk ik. Er rijden al ontiegelijk veel bussen de Waalbrug over. Bus kan dan bijv. eindigen bij Plein 1944.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 18:57
door regenmaker
Frank schreef:Lijn 1: Richting Velp werd tot een paar jaar geleden nog zesmaal per uur gereden in de spits totdat de gelede trolleybussen kwamen. Volgens mij is met name het stuk richting Oosterbeek vrij zwak. Daar rijdt ook nog lijn 86 in een behoorlijke frequentie (hoewel slechts tweemaal per uur in vakantieperiodes).
Lijn 86 bestaat niet meer vanaf 9 december 2012 is nu lijn 52.
Lijn 52 rijdt (tot Wageningen):
Spits 6x p/u
Dal 4x p/u
Spits vakantie 4x p/u
Dal vakantie 2x p/u

Lijn 1 rijdt:
Spits 4x p/u
Dal 4x p/u
Spits vakantie 4x p/u
Dal vakantie 4x p/u

Dus op Arnhem - Oosterbeek, bijna altijd 8x p/u. (Als je nagaat dat er ook nog 1x p/u een sprinter (2x p/u spits) van/naar Arnhem rijdt, dan vind ik dat echt wel te veel.)
Frank schreef:Lijn 4: Lijn presteert niet al te best volgens mij. Gaat volgend jaar buiten de ochtend(?)spits tweemaal per uur rijden. In plaats daarvan gaat lijn 2 doorrijden naar De Laar Oost over een relatief druk stuk van lijn 14. Volgens mij is het toch wel wenselijk dat Vredenburg, in ieder geval buiten de vakantieperiodes, in de spits viermaal per uur bediend blijft worden. Is toch wel een grote wijk (hoewel lijn 8 nog door het zuidelijke gedeelte rijdt).
De route van lijn 4 moet gewoon aangepast worden om de lijn beter te laten lopen. Lijn 5 bedient Schuytgraaf, Station Zuid en Elderveld al met een zeer hoge frequentie dus waarom lijn 4 door laten gaan?
Frank schreef:Lijn 8/9/10: rijden allemaal maar tweemaal per uur.
Lijn 10 is bijna altijd leeg, ook omdat lijn 105 (Arnhem - Barneveld) bijna de hele route dekt.
Lijn 105 rijdt in de spits ook 2x p/u en buiten de spits meestal 1x p/u. Je zou lijn 105 ook nog via Papendal kunnen laten rijden, zodat lijn 10 geschrapt kan worden.
Frank schreef:Lijn 5: Heb ik persoonlijk geen kijk op.
Lijn 6: Heb ik persoonlijk ook weinig kijk op. Rijdt in vakantieperiodes elk kwartier.
Lijn 5 rijdt ook 4x p/u in de spits, ook gaan lijn 85 spits 4x p/u (deze schampt Beuningen meer) en lijn 11 2x p/u naar Beuningen. Dit vind ik wel goed van Hermes, Beuningen heeft die capaciteit nodig (ook in de vakantie).

Lijn 6 vind ik wel in de vakantie een te hoge frequentie hebben, net zoals lijn 2 overigens. Je zou in plaats van lijn 2 4x p/u te laten rijden, ook nog lijn 331 in de vakantie kunnen laten stoppen op alle haltes tussen Dukenburg - Nijmegen CS.
Frank schreef: Lijn 14: Rijdt viermaal per uur, is wat veel, hoewel de lijn ook veel studenten trekt. Als Breng zegt dat tweemaal per uur te weinig is buiten vakantieperiodes zal dat wel zo zijn.
Tom schreef:Ben het deels met je eens. Wat ik uit een document van een jaar of twee terug heb begrepen, is 4x per uur voor Brakkenstein misschien teveel van het goede, maar schijnt 2x per uur weer te weinig te zijn. Vergeet niet dat die bus ook over de campus rijdt en daar vaak flink gevuld wordt (buiten vakantieperioden dan). Ik deel je mening dat de frequenties in de vakantieperioden, zeker van bussen die door Heijendaal rijden, eens goed tegen het licht gehouden mogen worden.
Ja Hermes kan zoveel zeggen (dochterbedrijf Connexxion dus die rijdt eigenlijk ook in Amersfoort met veel te hoge frequenties), maar denk toch dat ze er eens goed naar moeten kijken. En wat Tom zegt over de campus heeft die gelijk in, maar dan zou je bijvoorbeeld met lijn 10 of 300 kunnen oplossen, zodat je niet ook nog via Brakkenstein moet rijden.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 19:12
door MdJ
regenmaker schreef: Lijn 105 rijdt in de spits ook 2x p/u en buiten de spits meestal 1x p/u. Je zou lijn 105 ook nog via Papendal kunnen laten rijden, zodat lijn 10 geschrapt kan worden.
Lijn 105 heeft geen tijd over om een extra rondje te maken. In Otterlo kan er -ivm het overstappunt- niet eerder vertrokken worden, in Arnhem is de keertijd eigenlijk al te kort voor zo'n lange buslijn (Harderwijk-Arnhem = 6 uur)

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 19:22
door Frank
regenmaker schreef:Lijn 86 bestaat niet meer vanaf 9 december 2012 is nu lijn 52.
Lijn 52 rijdt (tot Wageningen):
Spits 6x p/u
Dal 4x p/u
Spits vakantie 4x p/u
Dal vakantie 4x p/u

Lijn 1 rijdt:
Spits 4x p/u
Dal 4x p/u
Spits vakantie 4x p/u
Dal vakantie 4x p/u

Dus op Arnhem - Oosterbeek, bijna altijd 8x p/u. (Als je nagaat dat er ook nog 1x p/u een sprinter van/naar Arnhem rijdt, dan vind ik dat echt wel te veel.)
Dat het lijn 52 is heb je gelijk in. Lijn 52 rijdt in de vakantieperiodes in het dal echter wel maar tweemaal per uur, ben ik laatst achter gekomen (nou ja, ik wist het al, maar het is toch altijd weer vervelend als je lang moet wachten).
regenmaker schreef:De route van lijn 4 moet gewoon aangepast worden om de lijn beter te laten lopen. Lijn 5 bedient Schuytgraaf, Station Zuid en Elderveld al met een zeer hoge frequentie dus waarom lijn 4 door laten gaan?
De bedoeling van lijn 4 was om meer wijken in Arnhem Zuid een verbinding met station Arnhem Zuid te geven. De bus zou oorspronkelijk niet verder rijden dan station Zuid geloof ik. Toen begon een beperkt aantal mensen uit Elderveld te klagen dat er geen rechtstreekse verbinding met Kronenburg meer was (wat voorheen wel het geval was met lijn 20) en toen is de bus tweemaal per uur naar Elderveld door gaan rijden. Lopen naar lijn 53 is kennelijk te ver (en die rijdt op zaterdag niet). Om de andere twee ritten per uur wat te doen te geven zijn ze door gaan rijden naar Schuytgraaf. De ritten naar Elderveld en Schuytgraaf komen te vervallen. De verbinding met Schuytgraaf liep niet goed genoeg, de verbinding met Elderveld waarschijnlijk ook niet, maar die verbinding wordt straks geboden door de koppeling van trolleylijnen 2 en 6.
regenmaker schreef:
Frank schreef:Lijn 8/9/10: rijden allemaal maar tweemaal per uur.
Lijn 10 is bijna altijd leeg, ook omdat lijn 105 (Arnhem - Barneveld) bijna de hele route dekt.
Lijn 105 rijdt in de spits ook 2x p/u en buiten de spits meestal 1x p/u. Je zou lijn 105 ook nog via Papendal kunnen laten rijden, zodat lijn 10 geschrapt kan worden.
Dat lijn 10 deels parallel rijdt met lijn 105 heb je gelijk in. De buslijn is gaan rijden toen er ook lessen van één of andere academie gegeven gingen worden. Ik heb er slechts éénmaal ingezeten en toen was de bus niet heel slecht gevuld. De meeste mensen stapten bij de Sonsbeekzijde in Arnhem uit dus bij het Willemsplein en op het CS zal de bus inderdaad niet vaak vol zijn. Waarom er niet voor gekozen is lijn 105 een grotere rol te geven in de verbinding met Papendal weet ik niet, hoewel ik me kan voorstellen dat het voor doorgaande reizigers een heel naar ommetje kan zijn.
regenmaker schreef:Lijn 6 vind ik wel in de vakantie een te hoge frequentie hebben, net zoals lijn 2 overigens. Je zou in plaats van lijn 2 4x p/u te laten rijden, ook nog lijn 331 in de vakantie kunnen laten stoppen op alle haltes tussen Dukenburg - Nijmegen CS.
Een buslijn (in dit geval lijn 6, die grotendeels niet voor studenten is) buiten de vakantieperiode zesmaal per uur laten rijden en in de vakantieperiode tweemaal per uur lijkt me geen goed idee.

Wat betreft lijn 2: hier heb ik geen kijk op. Wel zie ik liever lijn 99 over de Graafseweg als sneldienst rijden. Lijn 331 als HOV-dienst daar als stopbus laten rijden klopt misschien niet helemaal met de naamgeving, maar met de naamgeving moet je volgens mij geen rekening houden met plannenmakerij.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 19:42
door MdJ
Lijn 105 kan niet omrijden omdat daar geen tijd voor is. Richting Otterlo kan er niet verschoven worden, in Arnhem is de keertijd eigenlijk al te kort voor zo'n lange buslijn.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 20:28
door regenmaker
Frank schreef:Dat het lijn 52 is heb je gelijk in. Lijn 52 rijdt in de vakantieperiodes in het dal echter wel maar tweemaal per uur, ben ik laatst achter gekomen (nou ja, ik wist het al, maar het is toch altijd weer vervelend als je lang moet wachten).
Ja, ik zag het ook iets later dat lijn 52 tijdens de dal-periode in de vakanties 2x p/u rijdt en heb het meteen verbeterd, maar blijkbaar had jij al geciteerd toen er nog 4x p/u stond.
Frank schreef:Toen begon een beperkt aantal mensen uit Elderveld te klagen dat er geen rechtstreekse verbinding met Kronenburg meer was (wat voorheen wel het geval was met lijn 20) en toen is de bus tweemaal per uur naar Elderveld door gaan rijden.
Op deze situatie vind ik de uitspraak die syntus altijd stuurt (als ik ze weer eens een mailtje stuur) wel gepast: "Openbaar vervoer is nooit een maatkostuum, maar eerder confectie voor een grote groep reizigers en er kan helaas niet voor iedereen maatwerk geleverd worden." (Quote Syntus)
MdJ schreef:Lijn 105 heeft geen tijd over om een extra rondje te maken. In Otterlo kan er -ivm het overstappunt- niet eerder vertrokken worden, in Arnhem is de keertijd eigenlijk al te kort voor zo'n lange buslijn (Harderwijk-Arnhem = 6 uur)
Ik vergat ook dat lijn 205 te Voorthuizen De Punt nog een overstap biedt op lijn 102. Waarom koppelen ze lijn 105 en 205 niet tot één lijn zoals vroeger? En inderdaad die overstap is belangrijk te Otterlo Rotonde op lijn 108/106.

Je zou trouwens ook nog een extra bus kunnen invoeren, zodat er op Arnhem veel meer tijd is. Lijn 105 is 's avonds om '21 op Arnhem CS sonsbeekzijde richting Arnhem CS en om '36 al weer op de terugweg naar Barneveld (op de sonsbeekzijde). Dus dat betekent een wachttijd van 5 à 10 minuten tijd op Arnhem CS. Een extra bus zorgt voor het nadeel dat lijn 105 ongeveer een uur op Arnhem CS staat (met een uurdienst zoals in de avond). Voordeel hiervan is wel dat als lijn 105 te laat is (af en toe het geval), dat er op de terugweg geen vertraging ontstaat.

Lijn 10 naar Papendal rijdt niet voor niets niet in het weekend, maar zou een frequentie van 1x p/u niet voldoende zijn buiten de spits?

Nog één opmerking over onderwerp, zou dit topic niet verbreed kunnen worden naar heel Gelderland in plaats van alleen breng? :)

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 22:19
door SuperGhost
regenmaker schreef:Voordat ik begin wil ik eerst even zeggen dat ik dit zeer mooi en gedetailleerd plan voor Nijmegen vind, dus complimenten aan SuperGhost.
Dank je. Ik zal op je commentaar in gaan per lijn, maar zal niet steeds quotes gebruiken, omdat het anders een te lange lap tekst gaat worden.

Algemene opmerking:
Je refereert af en toe naar zondagsfrequenties die te hoog zijn, maar die heb ik nergens genoemd. Over het algemeen is dat de avondfrequentie (en dus niet de basisfrequentie waar jij van uit ging). Had dit er even bij moeten melden.

Lijnen 1 + 2: Ringlijnen Nijmegen
De frequenties zijn (als ik het goed heb) gelijk aan de huidige lijn 6. Aangezien deze ringlijnen gewoon lijn 6 zijn (uitgebreid met het ontbrekende stukje ring Neerbosch-Lindenholt-Dukenburg), lijkt me dat dezelfde frequenties hanteren prima zijn en dus niet te hoog zijn.

Lijnen 4 + 5: P+R Ressen - Wijchen Noord/Ravenstein
Ravenstein is inderdaad misschien wel iets te experimenteel. Ga dit stukje eruit halen en lijn 5 via Zuid naar de Randweg-Noord laten rijden.

Lijn 7: Millingen - Station Dukenburg, via Aldenhof
Dat is inderdaad de bedoeling. Het hoeft niet perse een busbaan te zijn, zou evt. ook een normale weg kunnen zijn. Eventueel kan dit ook deels in een tunnel liggen. Een 2-baans weg hoeft overigens ook helemaal niet zo heel veel ruimte in te nemen. Bij een busbaan zou het zelfs 1-baans kunnen zijn, naar voorbeeld van de busbaan in Elst waar lijn 331 rijdt.

Lijnen 8 en 83: Nijmegen - Gennep (- Venlo)
Je zou de routes willen omdraaien. Ik juist niet, omdat de route via Groesbeek straks sneller is én je de campus bediend, terwijl de route van lijn 8 wat toeristischer wordt (samenvoeging van de huidige route van 83 met de lijn 1). Op deze manier voorkom je ook dat er 2 'snellijnen' door Malden gaat rijden en kun je ook iets bezuinigen op het busaanbod ri. Molenhoek (doordat de huidige lijn 1 dan niet meer nodig is). Daarnaast is het ook een betere spreiding van het OV-aanbod, doordat Malden/Molenhoek/Mook al middels de trein al een verbinding richting Venlo hebben en Groesbeek dan middels de bus dat krijgt.

Lijnen 11 en 12: Nijmegen CS - Beuningen/Druten
Je oppert om ze in het weekend te schrappen. Mijn idee was om lijn 12 inderdaad te schrappen (lijn 42 bedient in mijn opzet immers ook al de verbinding Druten-Dukenburg/Woonboulevard) en lijn 11 alleen te laten rijden op Beuningen-Station Dukenburg, aangezien Beuningen ook wel belang heeft met een busverbinding naar dat treinstation en de woonboulevard.

Lijnen 13 en 14: Arnhem CS - Elst/Gendt - Brakkenstein
Je oppert om deze lijnen tussen de spitsen maar 2x p/u op Nijmegen CS - Brakkenstein te laten rijden. Dit is buiten de vakantieperiodes om te weinig i.v.m. de vele reizigers op CS-Heyendaal. Buiten de vakantieperiodes zou ik het dus zeker zo houden. Tijdens vakanties kan dan alleen lijn 13 naar Brakkenstein rijden en rijdt lijn 14 alleen 's avonds naar Brakkenstein door (om de halfuursfrequentie te behouden voor Brakkenstein, aangezien lijn 13 dan 1x p/u rijdt).

Lijn 17 Snelbus Millingen - CS/Heyendaal
Dat weinig toevoeging is bedoeld voor de periode tussen de spitsen? De verlenging naar Heyendaal in de spits is denk ik namelijk wel een toevoeging.
Tussen de spitsen heb ik hem 1x p/u laten rijden, omdat lijn 7 (huidige lijn 80) iets langzamer wordt en anders Ubbergen ook maar 1x p/u een bus heeft tussen de spitsen (lijn 7 komt daar dan immers niet meer). Bovendien hoeft het ook geen extra bussen te kosten, aangezien de 'stopbus' vanaf de Sint-Maartenskliniek geïntegreerd wordt in de huidige busdienst via Altrade en je daardoor dus minder bussen nodig hebt.

Lijn 19 Nimegen-Grave via Malden-Oost
Lijn 19 vervangt de huidige lijn 9, niet lijn 1. Lijn 1 is de bus naar Molenhoek en die wordt vervangen door lijn 8 (Nijmegen Centrum-Grave via station Mook-Molenhoek).

Lijn 42 Tiel - Nijmegen
De route via station Dukenburg heb ik gekozen om 2 redenen:
- Lijn 12 kan in de spits terug naar een halfuursdienst, zonder dat de kwartiersdienst Druten-Heyendaal vervalt (lijn 42 sluit aan op lijn 11)
- Lijn 42 bedient dan ook het Woonboulevard (ook een aantrekkelijke bestemming, zeker in het weekend), en die verbinding blijft dan ook in het weekend als lijn 12 niet rijdt. Dit terwijl in het weekend juist de huidige route van deze lijn (via het Havengebied) onaantrekkelijk is en de stadslijn voor genoeg capaciteit geeft.

Lijn 58 Nijmegen-Emmerich
Inderdaad een samenvoeging van lijnen 57 en 58.

De HOV-lijnen
Je vind de kosten te hoog en de lijnen te vertragingsgevoelig. Daar ben ik het niet mee eens. Allereerst omdat de routes er grotendeels al liggen en ten tweede omdat de stadsregio zelf al budget vrij heeft gemaakt om deze routes te optimaliseren en de vertragingsgevoeligheid (voor zover die er is) weg te nemen.
Voor mijn plan zijn eigenlijk maar 3 extra stukken infra nodig:
- Aanleg van een weg Bemmel-Zevenaar (is al tot besloten, dat is namelijk de doorgetrokken A15)
- Aanleg P+R Heumen (staat allang in de plannen van de Stadsregio)
- Verbreden Loostraat-Huissensedijk tussen Huissen en de fietsafrit naar de Erasmussingel (geschikt maken voor bussen).

Alleen die laatste is dus iets wat niet in de planning zit, maar dat is ook een relatief goedkope.

De vetragingsgevoeligheid is niet zo groot als je denkt, aangezien lijnen 313 en 314 op de verkeersdrukke stukken (Huissen-Arnhem en Ressen-Nijmegen) op routes rijden waar ze al vrijwel volledig eigen (vrijliggende) busbanen hebben.

De 7,5-minutendienst op Presikhaaf-WKC Kronenburg vindt je te hoog: eigenlijk gaat dit alleen over Presikhaaf-Arnhem CS, omdat je deze bussen sowieso naar Arnhem CS wil hebben en niet in Arnhem-Zuid wil laten eindigen. Op Presikhaaf-Arnhem CS komen er dan 4 bussen per uur bij inderdaad. Hier staat echter tegenover (ik heb verder gekeken dan alleen de Nijmeegse dienstregeling) dat in mijn gehele plannen op Arnhem CS-Presikhaaf(-Velp Zuid) er minder streekbussen gaan rijden, doordat lijnen 27 en 29 naar Doetinchem verdwijnen. Dit levert een vermindering van 2 (dal) tot 4 (spits) bussen per uur op. In de spits is het effect dus neutraal, in de daluren juist 2 bussen meer. Dit zou je evt. op kunnen lossen door lijn 313 2x p/u op Arnhem CS te laten eindigen.
regenmaker schreef:Ik kijk nu al uit naar je plannen voor Arnhem. :D
Ik heb het iets breder getrokken en voor heel Gelderland gekeken. Heb nu het grootste gedeelte al af. Ik heb alle lijnen al op een kaart gezet, behalve de stadsdiensten in Harderwijk, Ede en Apeldoorn (buurtbussen niet verwerkt en weet nog niet of ik dat ga doen).

Ik zou het namelijk ook mooier vinden als de BRENG-uitvoering uitgebreidt wordt tot heel Gelderland (uniforme uitstraling voor de hele provincie). De BRENG-bussen van de concessies Veluwe en Achterhoek-Rivierenland kunnen dan rijden met een groen dak (groen vanwege de bos/natuurrijke uitstraling van de provincie) Evt. zou je de Apeldoornse stadsdiensten nog met een geel dak laten rijden (geel en rood zijn de kleuren van de stad Apeldoorn, rood is al bezet door Nijmegen), aangezien dit net zoals Arnhem en Nijmegen ook een uitgebreide stadsdienst is.
Heb hierbij ook de nummering aangepast, algemene trend:
1-19: Concessie SAN (bestaat eigenlijk alleen uit stadsdiensten) + Stadsdiensten Apeldoorn, Ede & Harderwijk
20-29: Achterhoek
30-39: Veluwe
40-49: Rivierenland
50-99: Buslijnen uit andere concessies + reservenummers
100-199: Forenzendiensten (speciale busdiensten om forenzen naar een bepaald industrieterrein of bedrijf te brengen)
200-299: Treinvervangend vervoer
300-399: Snelbussen/HOV-bussen
400-499: Evenementenbussen/attractiebussen
500-599: Buurtbussen
600-699: Schoolbussen

In mijn kaartje teken ik alleen de 'normale' buslijnen (dus 1 t/m 99 + 300 t/m 399)

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 22:36
door regenmaker
Naar de plannen voor de stadsbussen in Apeldoorn/Harderwijk/Ede ben ik zeer benieuwd naar, omdat ik daar regelmatig gebruik van maak (ook die van Arnhem/Nijmegen trouwens).

En ik vind niet dat er BRENG bussen in heel Gelderland moeten rijden. Ik vind de bussen van Syntus veel comfortabeler en meer beenruimte hebben dan die van BRENG (oké Arriva heeft echt niet nagedacht over comfort in o.a. de nieuwe VDL Citea's die in Leiden en omstreken en Friesland rijden, ook de oude bussen van Arriva laten te wensen over). Breng mag het wel gaan doen als ze nieuw materieel met meer comfort aanschaffen. Dat idee over groene en gele daken zie ik wel zitten. :)

Even een tip voor Apeldoorn, ik adviseer een bus naar bussloo in de vakantieperioden (die mis ik erg). Ook een bus Apeldoorn - Barneveld is zeer wenselijk, maar ik wacht het rustig af en dan kan ik ook beter commentaar geven op je ideeën.

Buurtbussen vind ik niet heel belangrijk.

En trouwens, kan je ook de lijnen in/rond Nijmegen bij je plannen voor de provincie Gelderland even opnieuw vermelden zo wordt het één geheel.

Nu je toch begint over Gele en Groene daken, dacht ik ook aan een ander logo op de zijkant van de bus (let niet op de kwaliteit van het logo, is maar een indicatie dus snel gemaakt :D)

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: di 12 aug 2014, 23:41
door MdJ
Bussloo wordt bediend door buurtbuslijnen via de stations Twello-Klarenbeek.

Apedoorn-Barneveld is met lijn 102-205 via Voorthuizen niet heel ver om. Veel sneller kun je dat niet maken. (zijn al halve sneldiensten met weinig haltes)

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 00:03
door regenmaker
MdJ schreef:Bussloo wordt bediend door buurtbuslijnen via de stations Twello-Klarenbeek.
Het plaatsje Bussloo inderdaad maar ik heb het meer over de natuurplas Bussloo aangezien het daar in de zomer erg druk is, denk ik dat een Buslijn in de zomervakantie zeer rendabel is. Ik zou een bus maken, zoals lijn 84 (Zandvoort - Haarlem NS), die alleen bij een temperatuur boven de 25 graden Celcius rijdt in de zomervakantie.

Die buurtbuslijnen komen alleen maar langs de Maten in Apeldoorn, maar niet echt bij het centrum. Dit vindt ik een gemiste kans voor die lijnen. Je zou ze beter naar Apeldoorn Centrum, Zuthpen of Deventer kunnen laten rijden dan naar Twello. Ik vind sowieso dat de lijnen tussen Apeldoorn -Twello (lijn 15), Twello - Deventer (lijn 171), Twello - Epe (lijn 170), Twello - Voorst Empe (lijn 507), Twello - Klarenbeek - Apeldoorn de Maten (Lijn 506/508) op de schop moeten.

Het lijkt erop dat Syntus toch bezig is om lijn 111 (Apeldoorn Sophiaplein - Deventer Busstation/NS) deels aan het herstellen is. Lijn 15 is een paar jaar geleden al verlengd van Teuge naar Twello toe. Koppel Lijn 15 aan lijn 171 en je hebt Apeldoorn - Deventer weer terug.
MdJ schreef:Apedoorn-Barneveld is met lijn 102-205 via Voorthuizen niet heel ver om. Veel sneller kun je dat niet maken. (zijn al halve sneldiensten met weinig haltes)
Je kan een nieuwe sneldienst maken (stuk van de route van lijn 105, 107 en 102):
Barneveld - Kootwijkerbroek - Stroe - Busst. Wittenberg - Nieuw-Millingen - Apeldoorn
De aansluiting in Voorthuizen is niet altijd even optimaal, want zoals eerder gezegd heeft lijn 105 in Arnhem weinig tijd om te keren en dus vertragingsgevoeligheid speelt hier een rol.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 02:05
door SuperGhost
De verbinding Barneveld-Apeldoorn zie ik toch veel liever met de trein (Barneveld Noord perrons aan de lijn van/naar Apeldoorn geven).

De busverbinding via Voorthuizen is leuk, maar is voor Barneveld niet echt een optie:
Barneveld Centrum -> Apeldoorn:
- via Voorthuizen: 59 minuten, 1x per uur (brede spits 2x p/u)
- via Amersfoort: 46 (spits-IC/IC-Berlijn) tot 62 minuten (reguliere IC), 2x per uur

Apeldoorn -> Barneveld Centrum
- via Voorthuizen: 57 minuten, 1x p/u (brede spits 2x p/u)
- via Amersfoort: 44 minuten (reguliere IC)

De trein wint het dus zelfs met die enorme omreis. Zelfs buiten de spits (ri. Apeldoorn) met een 20-minuuts overstap in Amersfoort is de trein nog slechts 3 minuten langzamer. Het heeft dus weinig zin om te investeren in een buslijn Barneveld-Apeldoorn. Zeker niet aangezien de groep reizigers niet genoeg is voor 2 ritten per uur (en er is ook vrijwel geen bebouwing op die directe route Voorthuizen-Apeldoorn), terwijl die treinen toch al 2-4x per uur rijden.
Beter is het dus om te investeren in een stop bij Barneveld Noord van NS (of NS er dan de IC laat stoppen of de sprinter Enschede-Apeldoorn doortrekt buiten beschouwing gelaten), aangezien je dan in zo'n 25 minuten in Apeldoorn zou kunnen zijn. Dat redt je nooit met de bus. Zolang NS zo'n stop nog blijft blokkeren (landelijke politiek grijp eens in!) zou je moeten investeren in een betere overstap in Amersfoort op Barneveld->Apeldoorn (is nu 20 minuten op een kwartiersdienst!). Een deel van die oplossing komt er al, omdat NS de spits-IC van/naar Deventer tussen de spitsen in ook 1x p/2u door wil trekken naar Deventer (zodat samen met de IC-Berlijn tussen de spitsen in een uursdienst gereden wordt naast de reguliere IC van/naar Enschede).

Ik kan dus alvast verklappen dat een (snel)bus Barneveld-Apeldoorn niet in mijn plan komt te zitten. Sterker nog: de busdienst Amersfoort-Voorthuizen-Apeldoorn haal ik ook deels weg: bediend tussen Voorthuizen en Apeldoorn dus vrijwel niets en heeft ook maar weinig reizigers (niet voor niets rijdt die bus slechts 1x p/u). In plaats daarvan krijgt Voorthuizen een frequentere verbinding met Barneveld Noord. Ook Voorthuizen is beter af met een overstapmogelijkheid op Barneveld Noord ri. Apeldoorn. Zeker het busvervoer in centraal-Veluwe (rond Wittenberg) vind ik zeer inefficiënt met allemaal lage-frequente buslijnen die vooral bedoeld zijn om alles rechtstreeks bereikbaar te maken, zonder dat er echt genoeg reizigers voor zijn. Soms is het beter voor reizigers om iets langzamer te zijn (moet natuurlijk niet te veel worden), maar dan wel 2x per uur een verbinding te hebben. Ik denk dat op de Veluwe dan misschien ook de grootste sprong gemaakt kan worden in de bezuinigingen die Gelderland wil doen op het OV.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 07:40
door MdJ
Nu scheer je lijn 102 wel heel erg op een kam. Deze lijn rijdt langs een school in Hoevelaken die veel reizigers bedient. Daarnaast haal je met lijn 102 ook de verbinding Apeldoorn-Harderwijk. via Voorthuizen. (afijn: ik heb nu te weinig tijd om een uitgebreidere reactie te typen, die krijg je vanavond)

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 07:54
door SuperGhost
Misschien moet je ook even wachten tot je mijn idee ziet :wink:
Hoevelaken houdt wel een bus namelijk, alleen gaat die er iets anders uit zien, net zoals de verbinding Apeldoorn-Harderwijk met 1 overstap behouden blijft, alleen wederom ook anders opgezet.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 09:20
door regenmaker
SuperGhost schreef:Barneveld Centrum -> Apeldoorn:
- via Voorthuizen: 59 minuten, 1x per uur (brede spits 2x p/u)
- via Amersfoort: 46 (spits-IC/IC-Berlijn) tot 62 minuten (reguliere IC), 2x per uur

Apeldoorn -> Barneveld Centrum
- via Voorthuizen: 57 minuten, 1x p/u (brede spits 2x p/u)
- via Amersfoort: 44 minuten (reguliere IC)
Niemand uit Barneveld wil echt direct naar het station in Apeldoorn. Ze willen eerder naar het centrum van Apeldoorn (daar komt lijn 102 langs) of naar bedrijventerreinen rond Apeldoorn, zoals in Apeldoorn Noord/Zuid. Ik vind lijn 102 zelf veel leuker om te pakken dan de trein, dus zou het jammer vinden als die weggaat. Overigens is lijn 102 ook zeer druk op het traject: Apeldoorn Juliana Toren - Apeldoorn Busstation/NS (vooral in de zomer).

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 12:00
door Suus
Een of meerdere stop op de doorgaande spoorlijn Amersfoort - Apeldoorn is in niemands belang. De IC-reizigers zitten niet op een stop in het midden van niets te wachten en het doortrekken van de stoptrein kost veel extra materieel waar weinig reizigersinkomsten tegenover staan. Er liggen langs de spoorlijn geen plaatsen die de moeite van een treinstop waard zijn.

Bovendien wordt het dan echt noodzakelijk om ergens op de route een inhaling door de intercity te organiseren. De meest logische plek daarvoor is Apeldoorn waardoor het voor de reizigers uit de stoptrein die richting Amersfoort willen aantrekkelijker is de intercity te nemen. Een stoptrein heeft dus én geen stations waar een reële reizigersvraag bestaat én is in Apeldoorn leeggestroomd omdat mensen in Apeldoorn moesten zijn of de intercity sneller is. Op basis daarvan kan je niet 2x/uur een stoptrein laten rijden (die verplichting heb je namelijk wel).

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 12:14
door Meltrain
Je hebt sowieso drie stations die je met die stoptrein kunt bedienen: Hoevelaken, Barneveld-Noord en Stroe. Het lijkt me niet dat er geen reizigersvraag zou zijn vanaf deze stations richting Apeldoorn.

Maar handiger (en goedkoper) is vermoedelijk om alleen de IC te laten rijden die extra stopt te Barneveld-Noord. Deze stop kost vermoedelijk maximaal drie minuten extra, dus zo erg is dat nou ook weer niet.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 12:18
door regenmaker
Meltrain schreef:Je hebt sowieso drie stations die je met die stoptrein kunt bedienen: Hoevelaken, Barneveld-Noord en Stroe. Het lijkt me niet dat er geen reizigersvraag zou zijn vanaf deze stations richting Apeldoorn.
Twee van deze stations worden al frequent bedient en hebben ook nog een redelijk goede overstap richting Apeldoorn. Stroe heeft lijn 105 en lijn 107, waardoor je snel met lijn 107 naar Apeldoorn kan met een overstap op Wittenberg (op lijn 102 richting Apeldoorn). Ben het met Bee eens dat een stoptrein 2x p/u niet rendabel is op Amersfoort - Apeldoorn.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 12:27
door Suus
Meltrain schreef:Stroe.
Stroe heeft 1500 inwoners. Zelfs als 20% van de inwoners de trein neemt (en dat is niet erg realistisch) kom je nog maar uit op 300 reizigers per dag. Daar kan je geen station voor openen en onderhouden.

Re: Breng ideeëntopic

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 13:25
door regenmaker
Bee schreef:Stroe heeft 1500 inwoners. Zelfs als 20% van de inwoners de trein neemt (en dat is niet erg realistisch) kom je nog maar uit op 300 reizigers per dag. Daar kan je geen station voor openen en onderhouden.
Misschien zou je in combinatie met lijn 107 meer reizigers kunnen aantrekken, zoals uit Harskamp (3500 inwoners) en Garderen (2000 inwoners). Maar dan nog vind ik een station te Stroe overbodig, aangezien er toch relatief snelle bussen vanaf Wittenberg naar Apeldoorn/Station Hoevelaken gaan.