Plannen van Bakpapier
Plannen van Bakpapier
De NS heeft ooit het concept 'sneltrein' afgeschaft, en de stoptrein vervangen door 'sprinter'. Tegenwoordig hebben enkel regionale vervoerders nog sneltreinen en stoptreinen. Echter bestaan er in de huidige dienstregeling zeker nog treinen en stations die de facto sneltrein(station) zijn. Daarbij geldt als definitie:
-Een sneltrein is een IC-trein die op minstens één station stopt waar sommige andere IC treinen níet stoppen
(of bij regionale vervoerders is een sneltrein gewoon wat zij sneltrein noemen)
- Een sneltreinstation is een station waar sommige IC treinen wél (sneltrein), en andere níet (echte IC trein) stoppen
- de trein in kwestie moet wel fysiek in staat zijn om op het station te stoppen (dus ICs die via een boog langs een station rijden tellen niet)
- Het gaat hier om IC treinen, niet om sprinters. Anders zouden situaties waarbij een sprinter toevallig één of twee stationnetjes overslaat, ervoor zorgen dat alle andere stoptreinstations dus sneltreinstations zouden worden.
Herbij kan ik de volgende voorbeelden bedenken van sneltreinstations:
Laan van NOI: ICs naar en vanuit CS stoppen hier niet, andere treinen wél. Volgens mij is het fysiek wel gewoon mogelijk om hier te stoppen, maar vindt men dit niet nodig omdat er sprinters naar den haag CS bestaan en ook een tram.
Amsterdam Lelylaan: Alleen IC naar Lelystad stopt hier, andere ICs niet.
Driebergen-Zeist: IC Nijmegen-Den Helder stopt alleen 's avonds op dit station.
Heiloo: IC Nijmegen - den Helder stopt alleen 's avonds op dit station
Amersfoort Schothorst: Alleen de IC Schiphol - Amersfoort Schothorst stopt hier. Natuurlijk wel een beetje flauw omdat dit het eindpunt is, maar het voldoet wel aan de definitie.
Duivendrecht: IC's oost-west stoppen hier wel, IC's amsterdam-utrecht stoppen hier niet.
Verder zijn Meersen, Mariënberg, Dalfsen, Ommen, Hardenberg, Coevorden, Emmen-Zuid, Buitenpost en Nieuw-Amsterdam nog voorbeelden van echte sneltreinstations van regionale vervoerders.
Hierme kom ik alsnog op 15 stations in het land die wel de naam 'sneltreinstation' zouden verdienen, toch nog best een aantal :)
-Een sneltrein is een IC-trein die op minstens één station stopt waar sommige andere IC treinen níet stoppen
(of bij regionale vervoerders is een sneltrein gewoon wat zij sneltrein noemen)
- Een sneltreinstation is een station waar sommige IC treinen wél (sneltrein), en andere níet (echte IC trein) stoppen
- de trein in kwestie moet wel fysiek in staat zijn om op het station te stoppen (dus ICs die via een boog langs een station rijden tellen niet)
- Het gaat hier om IC treinen, niet om sprinters. Anders zouden situaties waarbij een sprinter toevallig één of twee stationnetjes overslaat, ervoor zorgen dat alle andere stoptreinstations dus sneltreinstations zouden worden.
Herbij kan ik de volgende voorbeelden bedenken van sneltreinstations:
Laan van NOI: ICs naar en vanuit CS stoppen hier niet, andere treinen wél. Volgens mij is het fysiek wel gewoon mogelijk om hier te stoppen, maar vindt men dit niet nodig omdat er sprinters naar den haag CS bestaan en ook een tram.
Amsterdam Lelylaan: Alleen IC naar Lelystad stopt hier, andere ICs niet.
Driebergen-Zeist: IC Nijmegen-Den Helder stopt alleen 's avonds op dit station.
Heiloo: IC Nijmegen - den Helder stopt alleen 's avonds op dit station
Amersfoort Schothorst: Alleen de IC Schiphol - Amersfoort Schothorst stopt hier. Natuurlijk wel een beetje flauw omdat dit het eindpunt is, maar het voldoet wel aan de definitie.
Duivendrecht: IC's oost-west stoppen hier wel, IC's amsterdam-utrecht stoppen hier niet.
Verder zijn Meersen, Mariënberg, Dalfsen, Ommen, Hardenberg, Coevorden, Emmen-Zuid, Buitenpost en Nieuw-Amsterdam nog voorbeelden van echte sneltreinstations van regionale vervoerders.
Hierme kom ik alsnog op 15 stations in het land die wel de naam 'sneltreinstation' zouden verdienen, toch nog best een aantal :)
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
NS heeft de Intercity afgeschaft, en de sneltrein Intercity genoemd. Alle stations die pre-2007 sneltreinstations waren, zijn nu dus de Intercitystations waar je in dit draadje naar op zoek bent.Bakpapier schreef:De NS heeft ooit het concept 'sneltrein' afgeschaft, en de stoptrein vervangen door 'sprinter'. Tegenwoordig hebben enkel regionale vervoerders nog sneltreinen en stoptreinen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Nee hoor, want bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen is tegenwoordig een stoptreinstation en geen sneltreinstation meer. En Duivendrecht was vroeger een volledig IC station en heeft nooit sneltreinstationstatus gehad. Etc.Ruben schreef:NS heeft de Intercity afgeschaft, en de sneltrein Intercity genoemd. Alle stations die pre-2007 sneltreinstations waren, zijn nu dus de Intercitystations waar je in dit draadje naar op zoek bent.Bakpapier schreef:De NS heeft ooit het concept 'sneltrein' afgeschaft, en de stoptrein vervangen door 'sprinter'. Tegenwoordig hebben enkel regionale vervoerders nog sneltreinen en stoptreinen.
En tsja, dit draadje is niet veel minder relevant dan veel andere draden op dit forum, dus ach.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Ik begrijp het punt wel.
Voor de reiziger is dit veel te ingewikkeld. Veel reizigers denken als zij in een Intercity zitten, dat de trein slechts op de grote stations onderweg zal stoppen en zo sneller van A naar B kunnen. Echter is het in de praktijk heel anders als je bijvoorbeeld met de t2600 vanuit de Randstad naar Zeeland wil, waar de trein vanaf Roosendaal op alle station die hij tegenkomt stopt. Zo ben je veel langer onderweg wat het minder aantrekkelijk maakt om de trein te nemen. En dit wordt dan een Intercity genoemd. Ik snap dat je vaker van die uitloop lijnen hebt waar een stoptrein verbinding misschien minder rendabel is. Maar aan de andere kant vind ik de term 'Intercity' dan niet bij zo'n trein passen die overal stopt.
Ik vind het bijvoorbeeld ook stom dat de ene 'Intercity' wel op een station stopt en een andere weer niet en er met 140 km/h voorbij raast...
Voor de reiziger is dit veel te ingewikkeld. Veel reizigers denken als zij in een Intercity zitten, dat de trein slechts op de grote stations onderweg zal stoppen en zo sneller van A naar B kunnen. Echter is het in de praktijk heel anders als je bijvoorbeeld met de t2600 vanuit de Randstad naar Zeeland wil, waar de trein vanaf Roosendaal op alle station die hij tegenkomt stopt. Zo ben je veel langer onderweg wat het minder aantrekkelijk maakt om de trein te nemen. En dit wordt dan een Intercity genoemd. Ik snap dat je vaker van die uitloop lijnen hebt waar een stoptrein verbinding misschien minder rendabel is. Maar aan de andere kant vind ik de term 'Intercity' dan niet bij zo'n trein passen die overal stopt.
Ik vind het bijvoorbeeld ook stom dat de ene 'Intercity' wel op een station stopt en een andere weer niet en er met 140 km/h voorbij raast...
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
^ Klopt. Noem dus gewoon alle intercities die op bovenstaande stations stoppen vanaf nu sneltreinen.
Daarnaast mogen intercities die een deel van hun rit als stoptrein fungeren, ook wel sneltreinen gaan heten. Bijvoorbeeld de intercities naar Zeeland en zwolle-roosendaal, de intercities die op NOI en Lelylaan stoppen etc.
Daarnaast mogen intercities die een deel van hun rit als stoptrein fungeren, ook wel sneltreinen gaan heten. Bijvoorbeeld de intercities naar Zeeland en zwolle-roosendaal, de intercities die op NOI en Lelylaan stoppen etc.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Wordt hier geen non-discussie opgezet?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Ja, dat wordt er.
Het verschil tussen sneltreinen en intercity's was altijd vaag, dat probleem is uit de wereld geholpen en ik snap niet dat mensen nog altijd terugwillen naar die onnozele situatie.
Het verschil tussen sneltreinen en intercity's was altijd vaag, dat probleem is uit de wereld geholpen en ik snap niet dat mensen nog altijd terugwillen naar die onnozele situatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Omdat je nu random treinen hebt die op sommige IC stations niet stoppen en andere wel, wat onduidelijk is voor de reiziger.Bee schreef:Ja, dat wordt er.
Het verschil tussen sneltreinen en intercity's was altijd vaag, dat probleem is uit de wereld geholpen en ik snap niet dat mensen nog altijd terugwillen naar die onnozele situatie.
Stel ik wil naar Lelylaan, dan moet ik toch echt toevallig weten dat de intercity naar Lelystad daar stopt (en nu hebben die twee stations nog toevallig een gelijk klinkende naam wat dan toevallig helpt). Is Lelylaan nu een IC station of niet? Dat soort dingen zijn onduidelijk voor niet-OV-forum-reizigers.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Voor :pos: alleen de naam 'Sneltrein' is ouderwets,dus verzin iets nieuws.Bakpapier schreef:^ Klopt. Noem dus gewoon alle intercities die op bovenstaande stations stoppen vanaf nu sneltreinen.
Vooral in de regio Rotterdam is het onduidelijk en is zo'n extra treinsoort wenselijk.Bakpapier schreef:Omdat je nu random treinen hebt die op sommige IC stations niet stoppen en andere wel, wat onduidelijk is voor de reiziger.Bee schreef:Ja, dat wordt er.
Het verschil tussen sneltreinen en intercity's was altijd vaag, dat probleem is uit de wereld geholpen en ik snap niet dat mensen nog altijd terugwillen naar die onnozele situatie.
s2600 en s2200 en s3400, s3500, s8800 en s4900 zijn wat mij betreft echte sneltreinen. s1900 is ook een Sneltrein als er een trein Eindhoven-Den Haag via HSL gaat rijden.Bakpapier schreef:Daarnaast mogen intercities die een deel van hun rit als stoptrein fungeren, ook wel sneltreinen gaan heten. Bijvoorbeeld de intercities naar Zeeland en zwolle-roosendaal, de intercities die op NOI en Lelylaan stoppen etc.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum?
Ik vind Delft ook niet echt een intercitystation maar volgens mij stop alles hier behalve de internationale trein Den Haag - Brussel.
Ik denk juist dat IC/snel/stop wel duidelijk is, intercity is sneller dan sneltrein, sneltrein is sneller dan stoptrein. Ik snap wel dat een trein die een deel van de route als intercity rijdt en een deel als stoptrein toch intercity genoemd wordt, maar (uiteraard) is voor de trein Amsterdam - Vlissingen sneltrein een veel betere naam dan intercity, want dat ding stopt ook op stations waar een zichzelf respecterende intercity nooit zou halteren.
Ik vind Delft ook niet echt een intercitystation maar volgens mij stop alles hier behalve de internationale trein Den Haag - Brussel.
Ik denk juist dat IC/snel/stop wel duidelijk is, intercity is sneller dan sneltrein, sneltrein is sneller dan stoptrein. Ik snap wel dat een trein die een deel van de route als intercity rijdt en een deel als stoptrein toch intercity genoemd wordt, maar (uiteraard) is voor de trein Amsterdam - Vlissingen sneltrein een veel betere naam dan intercity, want dat ding stopt ook op stations waar een zichzelf respecterende intercity nooit zou halteren.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Daarvoor hebben we reisinformatie.Bakpapier schreef:Omdat je nu random treinen hebt die op sommige IC stations niet stoppen en andere wel, wat onduidelijk is voor de reiziger.Bee schreef:Ja, dat wordt er.
Het verschil tussen sneltreinen en intercity's was altijd vaag, dat probleem is uit de wereld geholpen en ik snap niet dat mensen nog altijd terugwillen naar die onnozele situatie.
Goed voorbeeld :') . Alle normale intercity's stoppen er (dat is er namelijk maar een, de rest van de treinen daar zijn sprinters).Stel ik wil naar Lelylaan, dan moet ik toch echt toevallig weten dat de intercity naar Lelystad daar stopt (en nu hebben die twee stations nog toevallig een gelijk klinkende naam wat dan toevallig helpt). Is Lelylaan nu een IC station of niet? Dat soort dingen zijn onduidelijk voor niet-OV-forum-reizigers.
Het is nu al zeven, acht jaar heel eenvoudig: een intercity is een snellere trein die stations overslaat, een sprinter stopt overal (oké, behalve de s4900 dan...). Dat is de eenvoud van het systeem. en daarbij spelen andere factoren zoals hoe vaak een trein stopt of waar de trein stopt geen rol meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
^900 en 1000 stoppen niet op Lelylaan (ic direct).
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Maar die treinen heten dan ook niet intercity maar intercity direct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Delft is zeker wel een Intercitystation. En straks met het nieuwe station nog meer. :Yiljitsch schreef: Ik vind Delft ook niet echt een intercitystation maar volgens mij stop alles hier behalve de internationale trein Den Haag - Brussel.
Verder nog:
Veenendaal-De Klomp: Alleen de s3000 stopt er, de s3100 niet.
Uitgeest: Alleen de s3400 stopt er, de s800 en s3000 niet.
Amsterdam Bijlmer: Alleen de IC's van/naar Schiphol stoppen er, de IC's van/naar Asd niet
Ahz, Est, Nml: Alleen de s3600 stopt daar (maar die is ook een stoptrein op dat traject).
Mp, Wv, Akm, Gw: Alleen de s12700 stopt daar, de s12500 niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Ik denk dat er meer behoefte is aan een woord voor "Sprinter die sommige stations overslaat" dan aan "Intercity die een stop maakt op een niet-intercitystation", eigenlijk.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Ik zou het voorbeeld van van vele andere landen opvolgen:
* Intercity, de naam zegt het al:
Deze stoppen dan alleen op de grote stations in steden. Of wat vaak het geval is, met slechts 1 stop in bepaalde steden. Bijvoorbeeld een Centraal Station.
* Regionale trein (Wat wij een Sneltrein noemen):
Deze stoppen op de grotere stations die geen Intercity status verdienen, maar wel degelijk kleine stations overslaat.
* Lokale trein (Wat wij Sprinters en Stoptreinen noemen)
Stopt simpelweg overal.
Ik snap niet wat hier zo verwarrend aan kan zijn dan verschillende soorten Intercity's die de reiziger juist verward.
Ik bekijk het uit het oogpunt van een doorsnee treinreiziger.
* Intercity, de naam zegt het al:
Deze stoppen dan alleen op de grote stations in steden. Of wat vaak het geval is, met slechts 1 stop in bepaalde steden. Bijvoorbeeld een Centraal Station.
* Regionale trein (Wat wij een Sneltrein noemen):
Deze stoppen op de grotere stations die geen Intercity status verdienen, maar wel degelijk kleine stations overslaat.
* Lokale trein (Wat wij Sprinters en Stoptreinen noemen)
Stopt simpelweg overal.
Ik snap niet wat hier zo verwarrend aan kan zijn dan verschillende soorten Intercity's die de reiziger juist verward.
Ik bekijk het uit het oogpunt van een doorsnee treinreiziger.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Het aantal echte sneltreinstations is trouwens 3: Buitenpost, Meerssen (waarom stopt dat kreng daar?) en Valkenburg. De s3800 is de facto een stoptrein die door gebrek aan infrastructuur 2 stations overslaat. Zelfde voor de s13800.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Het vervelende van dit voorstel is dat het geen probleem oplost. Om maar een voorbeeld te nemen: de s3000 stopt in Veenendaal-de Klomp waar de s3100 niet stopt, en zou volgens deze defintie dus Sneltrein moeten worden. Deze serie stopt alleen niet in Driebergen-Zeist, Heiloo en Uitgeest waar andere (nu) Intercity's wel stoppen. Die zouden dus ook allemaal Sneltrein moeten worden. En zo rijden er dan tussen Utrecht en Arnhem 4 Sneltreinen per uur en geen intercity's meer. Welk probleem heb je opgelost?
Op deze manier worden trouwens ongeveer alle IC's Sneltreinen:
* s700: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt
* s800: stopt in Heiloo waar s3000 niet stopt
* s1500: stopt in Hoorn Kersenboogerd waar s14500 niet stopt
* s1600: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt
* s2200: stopt in Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum waar s1900 niet stopt
* s2600: stopt in Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum waar s1900 niet stopt
* s3000: stopt in Veenendaal-de Klomp waar s3100 niet stopt; stopt in Zaandam waar s1500 niet stopt
* s3100: stopt in Amsterdam Bijmer ArenA en Driebergen-Zeist waar s3000 niet stopt
* s3400: stopt in Uitgeest en Heiloo waar s3000 niet stopt
* s3500: stopt in Amsterdam Bijlmer ArenA waar s800 niet stopt
* s11600: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt; stopt in Amersfoort Schothorst waar s500 niet stopt
* s11700: stopt in Amersfoort Schothorst waar s500 niet stopt
* s12700: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt; stopt in Meppel waar s700 niet stopt
Er blijven dus weinig Intercity's over volgens de nieuwe definitie...
Op deze manier worden trouwens ongeveer alle IC's Sneltreinen:
* s700: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt
* s800: stopt in Heiloo waar s3000 niet stopt
* s1500: stopt in Hoorn Kersenboogerd waar s14500 niet stopt
* s1600: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt
* s2200: stopt in Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum waar s1900 niet stopt
* s2600: stopt in Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum waar s1900 niet stopt
* s3000: stopt in Veenendaal-de Klomp waar s3100 niet stopt; stopt in Zaandam waar s1500 niet stopt
* s3100: stopt in Amsterdam Bijmer ArenA en Driebergen-Zeist waar s3000 niet stopt
* s3400: stopt in Uitgeest en Heiloo waar s3000 niet stopt
* s3500: stopt in Amsterdam Bijlmer ArenA waar s800 niet stopt
* s11600: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt; stopt in Amersfoort Schothorst waar s500 niet stopt
* s11700: stopt in Amersfoort Schothorst waar s500 niet stopt
* s12700: stopt in Duivendrecht waar s800 niet stopt; stopt in Meppel waar s700 niet stopt
Er blijven dus weinig Intercity's over volgens de nieuwe definitie...
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
We noemen in Nederland intercity wat ze in het buitenland een RE noemen. Echte ic's hebben wij (bijna) niet. Wellicht is er behoefte aan echte ic's. Voer die dan in en noem ze icd.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
^ Dat lijkt me ook een heel goede oplossing inderdaad.
Het probleem is dat vanwege de dure HSL lijn, er geen directe intercities rotterdam-den haag - schiphol - amsterdam meer mogen rijden; dan is het namelijk niet lonend genoeg meer om de intercity direct te nemen. Maar op diverse trajecten zou het wel kunnen, op sommige trajecten reeds bestaand:
- Den Haag CS - Rotterdam C - Dordrecht (en eventueel verder naar venlo of zo), niet stoppend op tussengelegen stations. Een stop op HS is misschien ook zelfs overbodig, want overstappen kan op CS of rotterdam.
- Den haag CS - Gouda - Utrecht (ook hier kan ik niet indenken waarom een stop op HS extreem noodzakelijk is?)
- Den haag CS - Leiden - Haarlem - Amsterdam CS (ik kan zo gauw niet bedenken waarom een stop op Heemstede-Aerdenhout en Sloterdijk nu extreem noodzakelijk is)
- Intercities naar Leeuwarden die niet overal stoppen (dus niet op meppel, grou-jirnsum e.d.)
- Als straks de IC stop op Duivendrecht vervalt, vervallen er ook al een hoop semi-intercities (Amsterdam Zuid lijkt me toch wel echt een volwaardig IC station, en Bijlmer zou dat ook kunnen worden)
Het probleem is dat vanwege de dure HSL lijn, er geen directe intercities rotterdam-den haag - schiphol - amsterdam meer mogen rijden; dan is het namelijk niet lonend genoeg meer om de intercity direct te nemen. Maar op diverse trajecten zou het wel kunnen, op sommige trajecten reeds bestaand:
- Den Haag CS - Rotterdam C - Dordrecht (en eventueel verder naar venlo of zo), niet stoppend op tussengelegen stations. Een stop op HS is misschien ook zelfs overbodig, want overstappen kan op CS of rotterdam.
- Den haag CS - Gouda - Utrecht (ook hier kan ik niet indenken waarom een stop op HS extreem noodzakelijk is?)
- Den haag CS - Leiden - Haarlem - Amsterdam CS (ik kan zo gauw niet bedenken waarom een stop op Heemstede-Aerdenhout en Sloterdijk nu extreem noodzakelijk is)
- Intercities naar Leeuwarden die niet overal stoppen (dus niet op meppel, grou-jirnsum e.d.)
- Als straks de IC stop op Duivendrecht vervalt, vervallen er ook al een hoop semi-intercities (Amsterdam Zuid lijkt me toch wel echt een volwaardig IC station, en Bijlmer zou dat ook kunnen worden)
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Er rijden wel directe IC's Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam..
Komt wel goed schatje.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Welke dan? Je bedoelt die sneltreinen die bij elke stoeptegel stoppen (blaak, schiedam, delft)?Thom91 schreef:Er rijden wel directe IC's Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam..
OF bedoel je de nachttrein?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Bakpapier, waarom denk je toch elke keer dat de IC-stop op Duivendrecht verdwijnt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Daar waren toch plannen voor?Bee schreef:Bakpapier, waarom denk je toch elke keer dat de IC-stop op Duivendrecht verdwijnt?
De stop is ook nu al niet een echte IC stop, want er staat altijd 'IC naar amsterdam zuid, almere etc. etc. 'STOPT OOK OP DUIVENDRECHT''.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten