Bakpapier schreef:- Den Haag CS - Rotterdam C - Dordrecht (en eventueel verder naar venlo of zo), niet stoppend op tussengelegen stations. Een stop op HS is misschien ook zelfs overbodig, want overstappen kan op CS of rotterdam.
Hier zijn een aantal problemen:
- het rotstukje tussen CS en HS gaat heel langzaam (laatst nog gedaan, volgens de dienstregeling 22.11 HS, 22.18 CS), waardoor met extra voor/navervoer naar CS mensen die van/naar dichtbij HS reizen een zeer aanzienlijke extra reistijd zullen zien.
- tot nu toe geen inhaalmogelijkheid van voor Delft tot na Schiedam, waardoor met de hoge frequenties de intercity's moeten wachten op treinen die wel in Delft stoppen
- Den Haag - Rotterdam is een kort stukje, je kan daarop met goed fatsoen geen treinen heen en weer laten pendelen, dus dan zit je al gauw weer met de behoeften van reizigers die niet Den Haag - Rotterdam reizen
- Den haag CS - Gouda - Utrecht (ook hier kan ik niet indenken waarom een stop op HS extreem noodzakelijk is?)
Sterker nog, ik vraag me af hoe een stop op HS überhaupt mogelijk zou zijn. :-D
Ik vind dat de helft van de treinen Gouda wel over kan slaan. Die ene stop scheelt een paar minuten, maar het feit dat er geen extra dienstregelingspunt in het midden zit wil zeggen dat de trein op volle snelheid kan rijden en dus in de meeste gevallen het stuk sneller dan er voor staat zal doen. Gouda wordt ook bediend door de treinen tussen Utrecht en Rotterdam en natuurlijk de stoptreinen.
- Den haag CS - Leiden - Haarlem - Amsterdam CS (ik kan zo gauw niet bedenken waarom een stop op Heemstede-Aerdenhout en Sloterdijk nu extreem noodzakelijk is)
Heemstede is belachelijk, dit is bijna loopafstand op Haarlem. Sloterdijk is wel nuttig om over te kunnen stappen op treinen naar 't noorden van Noord-Holland.
- Intercities naar Leeuwarden die niet overal stoppen (dus niet op meppel, grou-jirnsum e.d.)
Leeuwarden is een relatief kleine stad, ik denk niet dat je redelijkerwijs alles tussen Zwolle en Leeuwarden over kan slaan en toch nog een redelijke bezetting overhouden. Dit in tegenstelling tot Groningen, ik zou graag een intercity Den Haag CS - Leiden - schiphol - Amsterdam Zuid - Zwolle - Groningen zien. (Eigenlijk zou ik ook best Leiden over willen slaan.)
Net als in het geval van Gouda is stoppen op bij slaapgemeenten zoals Almere en Lelystad erg vervelend voor een doorgaande trein, kost veel tijd en zit-ie halverwege een kwartier vol om dan weer leeg te lopen.
(Amsterdam Zuid lijkt me toch wel echt een volwaardig IC station, en Bijlmer zou dat ook kunnen worden)
Dat laatste dacht ik toch niet.