Plannen van Bakpapier

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Gouda is geen groeistad. De stad is na de oorlog tot aan de gemeentegrenzen volgebouwd en er zijn geen mogelijkheden om nog serieus tot uitbreiding over te gaan.
Oh ja, ik zie het op de Wiki, geen woord over iets dat lijkt op groeikern. Dus dan ga ik er vanuit dat het niet als dusdanig is betiteld. Desalniettemin is het best een aantrekkelijk stadje om te gaan wonen wanneer je in Utrecht, Den Haag of Rotterdam werkt.
KM46 schreef:
Bee schreef:@Hainje: Gouda is geen groeistad. De stad is na de oorlog tot aan de gemeentegrenzen volgebouwd en er zijn geen mogelijkheden om nog serieus tot uitbreiding over te gaan.
@ Bee: Daar denk ik dan wel heel anders over hoor.

Kijk maar eens bij de onderstaande link:

http://westergouwe.nl/
Dat lijkt meer op een grote uitbreidingswijk. :P
Hier staat meer uitgelegd over de definitie Groeikernen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:En het zelfde geldt voor Pr Alexander. Gouda heeft al een grote positie in het netwerk.
Rotterdam Alexander heeft niet zonder reden al langer 4x/uur een snelle trein dan dat er intercities in Gouda stoppen.
Bakpapier schreef:Verder: gewoon in de sprinter blijven zitten duurt ook hooguit 5 tot 10 minuutjes langer, op de momenten dat de overstap op die sprintercity er niet is.
Naar Utrecht zou je per sprinter toch echt een kwartier langer onderweg zijn.
Ik durf te wedden dat er meer reizigers utrecht centraal - rotterdam cs zijn, dan dat er uitstappers zijn op Gouda.
Ik durf te wedden van niet. Heb zo'n anderhalf jaar in de spitsrichting over dat traject geforenst en de IC loopt juist in Gouda pas goed vol in de richting Utrecht (en in iets mindere mate komt er op Alexander ook al het nodige bij). Vanuit Utrecht loopt de trein juist in Gouda behoorlijk leeg.
Dat je in de oude situatie altijd in de 'langzame trein' terecht kwam, wiens schuld is dat? Dat kun je verhelpen door op utrecht en op rotterdam goede aansluitingen te bieden op de rechtstreekse trein.
Niemands schuld, want je had nu eenmaal meer dan twee verbindingen per uur op de aansluitende lijnen.
Bovendien rijdt die rechtstreekse trein in mijn plan door naar Amersfoort, Leeuwarden etc. etc. etc. en heb je dus meer kans dat je daar simpelweg al in zit. Mensen naar gouda stappen dan over op de sneltrein.
Om vervolgens met die snelle trein bij Gouda achterop de stoppende te lopen omdat je opvolging te krap is, dan kan je dus beter stoppen. En leuk en aardig dat je dan vanuit Amersfoort kunt overstappen voor Gouda, maar ook daar maak je de gevolgen van een keer je trein missen weer erger want je hebt maar eens per halfuur een aansluiting in Utrecht op die andere IC. Het andere kwartier is die in Utrecht niet mogelijk (s1700 -> s2800) en zou je veroordeeld zijn tot de Sprinter die echter pas in Gouda aankomt na op Gouda Goverwelle door de volgende IC ingehaald te zijn. Je hebt ook niet langer een reismogelijkheid elk kwartier vanuit de richting Amersfoort naar Rotterdam, want daarvoor stap je nu dus juist in Gouda over.

Veel andere treinvolgordes dan de huidige passen er nu eenmaal niet tussen Utrecht en Gouda, wil je de stoptijden op stations beperkt houden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

(1)Om vervolgens met die snelle trein bij Gouda achterop de stoppende te lopen omdat je opvolging te krap is, dan kan je dus beter stoppen. (2) En leuk en aardig dat je dan vanuit Amersfoort kunt overstappen voor Gouda, maar ook daar maak je de gevolgen van een keer je trein missen weer erger want je hebt maar eens per halfuur een aansluiting in Utrecht op die andere IC. Het andere kwartier is die in Utrecht niet mogelijk (1700 -> 2800) en zou je veroordeeld zijn tot de Sprinter die echter pas in Gouda aankomt na op Gouda Goverwelle door de volgende IC ingehaald te zijn. (3) Je hebt ook niet langer een reismogelijkheid elk kwartier vanuit de richting Amersfoort naar Rotterdam, want daarvoor stap je nu dus juist in Gouda over.

Veel andere treinvolgordes dan de huidige passen er nu eenmaal niet tussen Utrecht en Gouda, wil je de stoptijden op stations beperkt houden.
1. Uiteraard moet het infrastructureel wel mogelijk zijn om dit plan uit te voeren. Als de treinen bij Gouda niet kunnen doorrijden, houdt het op... Dan moeten er eerst infrastructurele uitbreidingen komen om dit mogelijk te maken.
2. Mijn plan is 2x per uur sneltrein den haag - zmeer - gouda - woerden - utrecht, en 2x per uur rdam cs - alexander - gouda - utrecht (of eventueel woerden schrappen of zo). Dan tel ik toch daadwerkelijk 4 x per uur een trein Gouda - Utrecht, wat echt wel voldoende is om over te stappen vanuit zo'n beetje elke denkbare bestemming vanuit utrecht, eventueel door een andere trein te nemen. Ik kan me niet voorstellen dat je dan per se met de sprinter zou moeten?
De overstap vanuit dordrecht op rdam naar gouda zou misschien iets lastiger kunnen zijn. Maar hoeveel reizigers doen dát nu? En ook hier geldt dat de frequentie dordt - rdam zo hoog is dat je altijd wel de juiste overstap kunt uitkienen.
Vanuit Leiden/Amsterdam pak je gewoon de sprinter naar Gouda (die straks ook in de daluren gaat rijden), simpelweg omdat dit traject veel korter is dan via den haag CS.
3. Er vertrekken vier ICs vanuit utrecht naar Amersfoort per uur. Ik kan me niet voorstellen dat die overstap op Utrecht CS mis gaat.

Je kunt wel de meest exotische overstappen bedenken altijd, maar bedenk dat er wel meer vervelende overstappen zijn op Utrecht. Als ik van Leiden naar Maastricht wil, moet ik op utrecht CS echt rennen om de overstap te halen en meestal mislukt deze. Als ik vervolgens de IC naar Heerlen neem heb ik op sittard welgeteld 1 minuut om over te stappen richting Maastricht. Dus dit soort dingen gaat wel vaker fout in den lande.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:
Erno-BE schreef:De eeuwige discussie, ik zou eens een proefballon opblazen voor de spoorlijn Amersfoort-Enschede.

Een echte intercity Amsterdam CS-Hengelo(-Berlin/Enschede) rijdt eenmaal per uur en stopt in Amersfoort en altenerend in Apeldoorn en Deventer.

Een Regional-Express Den Haag-Enschede stopt in Zoetermeer, Gouda, Utrecht CS, Amersfoort, Apeldoorn, Twello, Deventer, Rijssen, Almelo en Hengelo en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Schiphol en Deventer rijdt nog een Regional-Express stoppent te Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn en Twello en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Apeldoorn en Enschede rijdt eenmaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle stations.

Tussen Zwolle en Enschede rijdt tweemaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle station.

Vergelijk dit model met het huidig model en trek je conclusies ten aanzien van de IC in Nederland.
Ik heb het vergeleken en kies voor het bestaande model. Een stuk overzichtelijker voor de klant en de frequenties zijn sowieso beter over het uur verdeeld dan bij zo'n samengeraapt zooitje verbindingen.
Helemaal mee eens :pos: . Zowieso is het Duitse systeem vervelend vanwege Zugbindung en verschillende tarieven voor IC of RE/RB .Vind het verschil tussen RB en RE ook te onduidelijk,Dan nog liever IC,IR en SP.

Zou ook graag extra IC-D treinen zien.Zoals bijv. Keulen-Düsseldorf-Neuss- Mönchengladbach - Venlo - Helmond?-Eindhoven- Tilburg -Breda -Rotterdam-Den Haag HS - Den Haag CS (1x per 2 uur gereden door de DB) en Breda-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam Zuid of Duivendrecht - Almere - Lelystad? - Zwolle - Assen - Groningen (1x per uur)
Over de regio Gouda laat ik me niet uit over wat het beste is.


@Bakpapier, Vlissingen-Schiphol/Amsterdam is sneller dan vroeger met een overstap op de IC-direct,alleen blijft het lastig om die zuinige Zeeuwen in de IC-D te krijgen. De Zeeuwse lijn zal al sneller worden als er ander materieel komt,VIRM is namelijk erg sloom. Stops in Delft en Leiden staan wat mij betreft niet ter discussie.

Verder lijkt het me in de spits wel handig om de s3600 door te laten rijden naar Vlissingen als echte intercity.Breda-Etten Leur? -Roosendaal-Goes-Middelburg en Vlissingen)
Ben benieuwd naar jouw mening Bakpapier.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

De trein uit Zwolle heeft heel vroeger al naar Vlissingen doorgereden, en van mij mag dat zo weer ingevoerd worden. Het zou me niet verbazen als dat binnen niet afzienbare tijd ook gebeurt. Twee sprintercities per uur in Zeeland lijkt heel veel, maar in de spits zijn er echt verrassend veel reizigers hier, vooral alle studenten op vrijdagavond bijvoorbeeld vullen de treinen goed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:De eeuwige discussie, ik zou eens een proefballon opblazen voor de spoorlijn Amersfoort-Enschede.

Een echte intercity Amsterdam CS-Hengelo(-Berlin/Enschede) rijdt eenmaal per uur en stopt in Amersfoort en altenerend in Apeldoorn en Deventer.

Een Regional-Express Den Haag-Enschede stopt in Zoetermeer, Gouda, Utrecht CS, Amersfoort, Apeldoorn, Twello, Deventer, Rijssen, Almelo en Hengelo en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Schiphol en Deventer rijdt nog een Regional-Express stoppend te Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn en Twello en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Apeldoorn en Enschede rijdt eenmaal per uur een Regional-Bahn stoppend op alle stations.

Tussen Zwolle en Enschede rijdt tweemaal per uur een Regional-Bahn stoppend op alle station.

Vergelijk dit model met het huidig model en trek je conclusies ten aanzien van de IC in Nederland.
1) Waarom weer in het Duits? :roll:
2) Op Rijssen en Twello na gaan alle stoptreinstations tussen Apeldoorn en Almelo terug naar eens per uur.
3) De bediening van Almelo verslechtert enorm.
4) Tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden drie treinen per uur. Ik vraag me zeer af of die in mooie intervallen komen te liggen.
5) Reizigers gaan die stoppatronen nooit doorhebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Geert »

Bakpapier schreef:@ Geert: Ik durf te wedden dat er meer reizigers utrecht centraal - rotterdam cs zijn, dan dat er uitstappers zijn op Gouda.
Is dat relevant? Het aandeel reizigers van/naar Gouda (inclusief overstappers voor s9800 en s4000) is behoorlijk groot.
Dat je in de oude situatie altijd in de 'langzame trein' terecht kwam, wiens schuld is dat?
Ik haalde het aan als voorbeeld van een scheve verdeling over het uur met verschillende reissnelheden. Een van de charmes van het huidige systeem is dat de dienstregeling klokvast is en daarmee voorspelbaar voor reizigers. Je hebt nu elk kwartier een verbinding die altijd even snel is, ik vind dat een voordeel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Z2N »

Ik zou het volgende doen voor de Oude lijn/Schiphollijn/Zeeuwse lijn:
*De snelle treinen Asd - Ledn over Haarlem bekronen tot InterRegio
*Geen directe IC's tussen Asd en Rtd via de oude lijn, Reizigers tussen Asd en Rtd per IC betalen dan toeslag, net als reizigers die non-stop reizen van Shl naar Rtd
*Heemstede-Aerdenhout, Laan van NOI, Schiedam Centrum en Blaak bekronen tot IR-station
*Delft en Duivendrecht Hoog bekronen tot IC-station
*De Zeeuwse lijn een extra snelle trein geven, die alleen op de grote stations langs de lijn stopt. (Bergen op Zoom, Goes en Middelburg), de rest degraderen tot Regio (R)
*Alle IC-treinen een stop geven in Amsterdam Sloterdijk

Dan krijg je de volgende treindiensten:

IC1 Amsterdam C - Breda (huidige s900, met stop in Ass)
IC2 Den Haag - Eindhoven via HSL (Stopt in Gv, Dt, Rtd, Bd, Tb)
IC3a Amsterdam C - Brussel-Zuid via HSL (stopt in Ass, Shl, Rtd, Atw, Mechelen en Brussel-Centraal)
IC3b Amsterdam C - Vlissingen via HSL (stopt in Ass, Shl, Rtd, Ddr, Rsd, Bgn, Gs en Mdb)
IC4 Groningen/Leeuwarden - Den Haag C (na Zwolle: Lls, Alm, Dvd, Asdz, Shl, Led)
IC5 Amsterdam C - Den Haag C (stopt in Ass, Shl en Ledn)

IR1 Lelystad - Den Haag C (stopt in Alb, Alm, Asd, Ass, Hlm, Had, Ledn, Laa)
IR2 Amsterdam C - Dordrecht (stopt in Ass, Hlm, Had, Ledn, Laa, Gv, Dt, Sdc, Rtd, Rtb)
IR3 Den Haag C - Roosendaal (stopt in Gv, Dt, Sdc, Rtd, Rtb, Ddr; gaat na Roosendaal verder als R naar Vlissingen)

R Roosendaal - Vlissingen (neemt stops over van s2600 op dit stuk)

Aansluitingen:

Code: Selecteer alles

Shl:            Ledn:         Rtd:
IC 1 - IR 1     IR 1 - IC 5   IC 2 - IC 3
IC 3 - IC 4     IR 2 - IC 4
Hierdoor wordt de InterCity (IC) echt IC-waardig, met bijna geen stops buiten de stadscentra (met uitzondering van Sloterdijk en Duivendrecht Hoog vanwege de metro-overstappen die gedaan kunnen worden), en is de IC altijd de snelste verbinding tussen twee steden. De InterRegio stopt vaker, maar is wel altijd toeslagvrij. Reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen de IC pakken met toeslag op de HSL, of de langzamere IR. De Regio is een stoptrein, ik heb de naam maar overgenomen van de Zwitserse SBB.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:De eeuwige discussie, ik zou eens een proefballon opblazen voor de spoorlijn Amersfoort-Enschede.

Een echte intercity Amsterdam CS-Hengelo(-Berlin/Enschede) rijdt eenmaal per uur en stopt in Amersfoort en altenerend in Apeldoorn en Deventer.

Een Regional-Express Den Haag-Enschede stopt in Zoetermeer, Gouda, Utrecht CS, Amersfoort, Apeldoorn, Twello, Deventer, Rijssen, Almelo en Hengelo en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Schiphol en Deventer rijdt nog een Regional-Express stoppend te Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn en Twello en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Apeldoorn en Enschede rijdt eenmaal per uur een Regional-Bahn stoppend op alle stations.

Tussen Zwolle en Enschede rijdt tweemaal per uur een Regional-Bahn stoppend op alle station.

Vergelijk dit model met het huidig model en trek je conclusies ten aanzien van de IC in Nederland.
1) Waarom weer in het Duits? :roll:
2) Op Rijssen en Twello na gaan alle stoptreinstations tussen Apeldoorn en Almelo terug naar eens per uur.
3) De bediening van Almelo verslechtert enorm.
4) Tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden drie treinen per uur. Ik vraag me zeer af of die in mooie intervallen komen te liggen.
5) Reizigers gaan die stoppatronen nooit doorhebben.
Dit was alleen een voorbeeld hoe je een Nederlandse spoorlijn naar Duits model in kan richtten en ook te bewijzen dat op een kleine groep mensen na niemand zit te wachten op supersnelle IC's.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Wubbo »

Ik word een beetje moe van deze discussie. Het wordt een beetje een welles-nietes discussie op deze manier, met veel aannames over getallen enzo. Kan iemand eens met cijfers aantonen wat het effect is van de verschillende plannen? Dan hebben we een basis waar we op verder kunnen borduren.

Verder nog eentje uit de categorie persoonlijke ervaring: ik heb zowel voor als na de overgang naar het tweetreinensysteem in dienstregeling 2007 een tijd op het station gewerkt, en daar merk je dat juist de dagjesmensen rustig worden van het huidige systeem rondom Gouda. Ze hoeven niet meer te haasten en zich af te vragen of een trein ergens stopt: de treinen naar een bepaalde plaats stoppen er allemaal (of allemaal niet). Ik hoor trouwens ook weinig meer over Voorburg, dat toen zijn IC-stop verloor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:De overstap vanuit dordrecht op rdam naar gouda zou misschien iets lastiger kunnen zijn. Maar hoeveel reizigers doen dát nu? En ook hier geldt dat de frequentie dordt - rdam zo hoog is dat je altijd wel de juiste overstap kunt uitkienen.
Meer reizigers dan jij denkt. En 'tis wel leuk en aardig dat de frequentie daar hoog is maar dat zegt dus helemaal niets: vandaag de dag sta je ook veelal een kwartier te wachten bij een overstap tussen de IC-kwartiersdiensten op beide trajecten (helemaal als de s1900 wegvalt doordat die over de HSL gaat rijden)
3. Er vertrekken vier ICs vanuit utrecht naar Amersfoort per uur. Ik kan me niet voorstellen dat die overstap op Utrecht CS mis gaat.
Niets is zo irritant voor een reiziger als precies een kwartier moeten wachten als je elk kwartier een trein naar het overstappunt kunt nemen. En dat is nu juist de kant waar het door jouw ideetje op gaat.

En wat betreft het bestaan van meer vervelende overstappen: dat klopt, maar naar Amersfoort e.v. - Gouda / Den Haag is duidelijk vraag gezien hoeveel reizigers er elke ochtend in Utrecht in m'n trein uit Amersfoort blijven zitten. Voor die groep halveer je wel het aantal reismogelijkheden door die overstap te slopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Ik denk echt dat die overstappen geen breekpunt zijn voor mijn hele concept, want zoals gezegd moet je toch de dienstregeling grondig herzien. En dan kunnen deze overstappen prioriteit krijgen boven andere overstappen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Thom91 »

Ik las iets over Rotterdam - Utrecht lange afstand? Grapjesmaker.

Verder kan je het vergeten dat er IC's niet gaan stoppen te Gouda tenzij Gouda - Utrecht C volledig viersporig wordt, inclusief de brug over het kanaal. Het past niet en het kan niet. Verder is een regelmatig frequent aanbod beter commercieel te verkopen dan een snelle en een minder snelle.

Zelfde geldt voor Laan van NOI, het opheffen van de IC stop zorgt ervoor dat er een extra sprinter Leiden - Den Haag moet rijden, kost extra geld terwijl er ook al vier IC's langs rijden die voor veel minder geld en extra reistijd ook een stop kunnen maken. Die minuut die je daar verliest is niet zo relevant, want zonder stop sta je te HS langer te pauzeren, omdat het qua capaciteit niet past tot aan Rotterdam.
Komt wel goed schatje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Het viersporig maken van Gouda - Utrecht lijkt me sowieso een goed idee, zeker ook omdat er bij woerden de treinen uit Leiden en (de andere kant op) breukelen bijkomen en vanwege de aanleg van nieuwe stations als Leidsche Rijn.

Verder zou ik op Laan van Noi niet de IC stop volledig opheffen, maar hier SOMMIGE ICs niet meer laten stoppen. Bijvoorbeeld Dordt - Asd wél, en Vlissingen - Asd (en verder) níet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Met Utrecht - Woerden is men al een tijd bezig, alleen het laatste stukje voor Utrecht moet nog. Bij Woerden - Gouda Goverwelle loop je tegen problemen op, want je gaat daar met de trein dwars door een moeras. Daar verdubbelen gaat je heel veel zand kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Anne »

Tussen Gouda en Woerden loop je ook nog tegen het risico op voor de stabiliteit van je huidige baanlichaam. Het aanbrengen van een belasting tegen de bestaande spoordijk kan verzakken of wegschuiven tot gevolg hebben. Het is niet voor niets dat Rijkswaterstaat er bij de verbreding van de A 12 tussen die plaatsen er voor heeft gekozen om om de nieuwe rijbaan (ri, Gouda) op enige afstand van de bestaande weg te leggen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Frans F »

Onbegrijpelijk dat deze discussie steeds weer opnieuw wordt opgestart. NS heeft het idee van een drietreinensysteem al tien jaar geleden opgegeven omdat het totaal niet levensvatbaar was. Er is in Nederland gezien de omvang geen behoefte aan binnenlands IC/ICE-achtig vervoer, zelfs DB weet inmiddels nauwelijks meer hoe ze dat vervoer overeind moeten houden en dat bij de vele malen grotere afstanden in Duitsland. Kortom, leuk voor de borreltafel deze discussie maar ook zinloze tijdverspilling.
candelaer
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 14:02

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door candelaer »

Zwitserland is net zo groot en daar werkt het ook, de ICN en IC als snelle verbinding tussen de grootste steden en dan de IR treinen als vaker stoppende sneltrein. Daarnaast dan ook nog Regionale stoptreinen en s-bahnen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Het zou niet meer dan logisch moeten zijn dat de verbindingen die door heel Nederland gaan, niet bij elke stoeptegel stoppen, en dat de forensentreinen in de Randstad dat wel doen. Met wat kleine uitbreidingen van de spoorinfrastructuur (die deels al worden uitgevoerd nu) en wat kleine aanpassingen in de dienstregeling moet dit echt wel in te passen zijn. Waar dit niet mogelijk is, is het erg jammer maar zullen de huidige sprintercities moeten blijven rijden. Ook zullen de intercities moeten blijven stoppen op stations waar simpelweg geen sprinters rijden, zoals Veenendaal- de Klomp (al is dit nu al een goed voorbeeld van een 'sneltreinstation' waar tenminste niet álle treinen stoppen).

Voor die laatste lijkt het me overigens een goed idee om het boemeltje arnhem - ede door te laten rijden naar Utrecht Centraal, zodat driebergen-zeist en Veenendaal- de klomp door minder of zelfs geen intercities hoeven worden bediend. Driebergen is wel een rdelijk belangrijk station, maar vooral voor de richting utrecht, en met een sprinter is dat nauwelijks langzamer dan met een IC (twee extra stops als ik het goed heb). En veenendaal de klomp is niet zo heel belangrijk, want je hebt ook de Veenendaallijn. Een ander voordeel is dat station Maarn dan veel beter wordt bediend, want dat is nu een beetje een onderbedeeld kindje.

Maar ik las ook ooit plannen om de boemel arnhem - ede door te laten rijden naar Amersfoort onder de valleilijnformule, en in dat geval gaat dit plan natuurlijk niet door.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

candelaer schreef:Zwitserland is net zo groot en daar werkt het ook, de ICN en IC als snelle verbinding tussen de grootste steden en dan de IR treinen als vaker stoppende sneltrein. Daarnaast dan ook nog Regionale stoptreinen en s-bahnen.
De omstandigheden zijn in Zwitserland dan ook wel net iets anders dan in Nederland...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Wubbo »

Bakpapier schreef:Met wat kleine uitbreidingen van de spoorinfrastructuur (die deels al worden uitgevoerd nu) en wat kleine aanpassingen in de dienstregeling moet dit echt wel in te passen zijn.
Ik geloof er niets in dat het in te passen is, ook niet met kleine uitbreidingen van de infrastructuur. Ik denk dat je al snel uitkomt bij uitbreiden van Utrecht Centraal of Gouda, of het viersporig maken van lange trajecten. Maar ik ben benieuwd naar een uitwerking, ook om te kunnen zien wat je plan doet met frequenties en dergelijke. Ik heb tot nu toe het beeld dat grote groepen reizigers er op achteruit gaan, maar laat me graag overtuigen met cijfers en onderbouwde plannen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door julsteren »

Erno-BE schreef:De eeuwige discussie, ik zou eens een proefballon opblazen voor de spoorlijn Amersfoort-Enschede.

Een echte intercity Amsterdam CS-Hengelo(-Berlin/Enschede) rijdt eenmaal per uur en stopt in Amersfoort en altenerend in Apeldoorn en Deventer.

Een Regional-Express Den Haag-Enschede stopt in Zoetermeer, Gouda, Utrecht CS, Amersfoort, Apeldoorn, Twello, Deventer, Rijssen, Almelo en Hengelo en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Schiphol en Deventer rijdt nog een Regional-Express stoppent te Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn en Twello en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Apeldoorn en Enschede rijdt eenmaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle stations.

Tussen Zwolle en Enschede rijdt tweemaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle station.

Vergelijk dit model met het huidig model en trek je conclusies ten aanzien van de IC in Nederland.

Dit gaan we dus mooi niet doen (ben het dus eens met meltrain).

Beter plan:

Snelverkeer
IC Berlijn (Amsterdam Centraal - Berlin Ostbahnhof) gewoon laten zoals hij is en ICdirect in NL en gewoon IC in Duitsland gaan noemen. Op de momenten wanneer er geen ICd naar Berlijn dendert een ICdirect 140/240 Amsterdam Centraal-Hilversum-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo-Enschede.
1x per uur de volgende Sneltreinen(of Regional-Express, InterCity, Zonetrein, zolang dat ding een duidelijke naam heeft is het goed):
IC1700-Den Haag Centraal-Zoetermeer-Gouda-(Rotterdam Centraal-R'dam Alexander-Gouda-)Utrecht Centraal-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo-Enschede (Met in de spits extra stop Enschede Drienerlo, en op zaterdag in Rijssen).
IC1600-Schiphol-Amsterdam Zuid-Duivendrecht-Hilversum-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo-Enschede (In de spits extra stop Enschede Drienerlo, op zaterdag in Borne en tijdens thuiswedstrijden FC Twente ook in Enschede Drienerlo). Verder dus hetzelfde als de huidige Intercities.
IR37000-Zwolle-Deventer-Almelo-Hengelo-Enschede (puur om de s7000 te ontlasten, in de ochtend 3 ritten richting Zwolle, in de middag 3 richting Enschede, en buiten de paden van de ICd 140/240)
Regionaalverkeer
R7000-Apeldoorn-Osseveld-Twello-Deventer-Colmschate-Holten-Rijssen-Wierden-Almelo-De Riet-Borne-Hengelo-Drienerlo-Enschede, 1x per uur de hele week.
IR17000-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Colmschate-Rijssen-Wierden-Almelo-De Riet-Borne-Hengelo-Drienerlo-Enschede, 1 keer per uur door de weeks, stopt in de spits ook in Osseveld, Twello en Holten, maar niet in Amersfoort. In de daluren dus een snelle verbinding met Enschede/Hengelo/Almelo/Deventer/Apeldoorn/Amersfoort voor Colmschate, Rijssen, Wierden, De Riet, Borne en Drienerlo.
R7900, huidige s7900, niks aan veranderen, treinserie past namelijk perfect in dit plan.
IR27000-Rijssen-Wierden-Almelo-Borne-Hengelo-Drienerlo-Enschede, alleen tijdens de spits. En dan ook maar 1 keer in het uur. Aanleg nieuw perron langs spoor 1 in Rijssen noodzakelijk.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Wubbo schreef:
Bakpapier schreef:Met wat kleine uitbreidingen van de spoorinfrastructuur (die deels al worden uitgevoerd nu) en wat kleine aanpassingen in de dienstregeling moet dit echt wel in te passen zijn.
Ik geloof er niets in dat het in te passen is, ook niet met kleine uitbreidingen van de infrastructuur. Ik denk dat je al snel uitkomt bij uitbreiden van Utrecht Centraal of Gouda, of het viersporig maken van lange trajecten. Maar ik ben benieuwd naar een uitwerking, ook om te kunnen zien wat je plan doet met frequenties en dergelijke. Ik heb tot nu toe het beeld dat grote groepen reizigers er op achteruit gaan, maar laat me graag overtuigen met cijfers en onderbouwde plannen.
Station Gouda: Spoor 4 (een zakspoor waar vroeger sprinters uit den haag cs eindigden) wordt weinig gebruikt; men zou sommige sprinters uit Den Haag CS weer kunnen laten eindigen op Gouda spoor 4 ipv op Gouda Goverwelle, zodat een niet op Gouda stoppende trein meer ruimte heeft om te passeren via spoor 5. Treinen die niet op Gouda stoppen kunnen gebruik maken van de doorgaande sporen (2, 6, 7) of van spoor 5 als er sprinters uit den Haag weer op spoor 4 gaan eindigen ipv op spoor 5 halteren richting Gouda goverwelle.

Sprinters kunnen wachten op Gouda of Goverwelle om de IC en sprintercity te laten passeren. Desnoods maakt men bij een ander station een extra passeermogelijkheid (bijvoorbeeld dichter bij utrecht).

Ik zie geen onoverkomelijke problemen. Misschien wordt Goverwelle dan iets minder goed bediend, maar dat is nu ook weer geen wereldstation of zo.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Wubbo »

Van Gouda spoor 4 naar Den Haag Centraal betekent het oversteken (overkruisen) van de treinen Den Haag -> Utrecht en Utrecht -> Rotterdam. Een gaatje daarvoor vinden in de dienstregeling is een lastige opgave. Naast dat spoor 4 in Gouda niet bepaald lang is, dat is ook niet handig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Ik zie geen onoverkomelijke problemen. Misschien wordt Goverwelle dan iets minder goed bediend, maar dat is nu ook weer geen wereldstation of zo.
Juist met het minder vaak bedienen van een station jaag je klanten weg, terwijl het doel van je plannen toch echt het winnen van klanten zou moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten