Pagina 6 van 12

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 21:40
door Nitein-Repart
marlies schreef:De trein rijdt natuurlijk niet naar Roodeschool voor alleen Roodeschool maar ook voor alle andere stations waar hij onderweg stopt. Tuurlijk, ook allemaal niet echt grote plaatsen maar voor die plaatsen wel belangrijk voor de leefbaarheid. Een boel mensen die nu nog in die dorpen wonen zouden dat niet meer doen als ze niet meer 's avonds naar bijv. de film zouden kunnen met het OV. Ookal doen ze dat in de praktijk amper. De mogelijkheid hebben is belangrijk. En daarom steekt de provincie er dus ook geld in.
Dat snap ik ook wel, maar Vinny stipte wel het punt aan dat in Zwitserland iedere molshoop met een halfuursdienst wordt bedient, terwijl ook op de hoogelandlijn een hele reeks dorpen met minder dan 10.000 inwoners in de daluren met een halfuursdienst wordt bedient.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 21:41
door Frans F
Vinny schreef: In dat land is men een beetje doorgeslagen in het streven elk onmogelijk gehucht te bedienen met halfuursdiensten die tot laat in de avond doorgaan. In feite levert dat maar 2% extra reizigers op ten opzichte van een land als Nederland.
De problemen met de zeer lage bezetting zitten daar ook in het langeafstandsvervoer.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 21:44
door julsteren
Frans F schreef: En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen?
Als die sneltrein voor reizigers naar Arnhem is kan dat ding gewoon doorrijden. Geen wachttijd in Zutphen tijdens een lange overstap dus.
MAAR alleen als regionale vervoerders op het Hoofdrailnet mogen gaan rijden. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren :N

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 21:50
door baladid
Daniel schreef: Er is juist in Klarenbeek tijden een soort van sneltrein geweest. Een behoorlijk tijdje terug in de NS-tijd stopte de trein van Apeldoorn naar Zutphen maar eens per uur in Klarenbeek, maar in de andere richting stopten wel alle treinen daar. Ik heb nu even geen zin om alle spoorboekjes hier in de kast door te gaan spitten, maar zover ik herinner is men altijd in Klarenbeek gaan stoppen vanaf het moment dat de stations Apeldoorn De Maten en Voorst-Empe geopend zijn en de doorgaande buslijnen in die omgeving grotendeels geschrapt werden.
Daarvoor hebben we een wiki. De situatie bestond tot en met de dienstregeling 2005. De andere station openden 2007. Het was dus niet tegelijk.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 21:51
door Frans F
@julsteren
Met diesels onder draad rijden lijkt me sowieso niet zo aantrekkelijk. En aan nog meer sneltreinen Zutphen-Arnhem is gezien de huidige bezettingsgraad trouwens geen enkele behoefte. Ik zie ook niet wat er mis is met de huidige situatie.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 22:03
door Vinny
Frans F schreef:
Vinny schreef: In dat land is men een beetje doorgeslagen in het streven elk onmogelijk gehucht te bedienen met halfuursdiensten die tot laat in de avond doorgaan. In feite levert dat maar 2% extra reizigers op ten opzichte van een land als Nederland.
De problemen met de zeer lage bezetting zitten daar ook in het langeafstandsvervoer.
In het lange afstandsvervoer lijkt me het probleem ook dat men in de rustige uren te lang door gaat met een relatief hoge frequentie. Ligt ook aan de opbouw van het netwerk, je kunt moeilijk echt schrappen omdat veel lijnen andere uitlopers hebben. De infrastructuur is vergelijkbaar met België: een heel fijnmazig netwerk, en daardoor te kort schietende hoofdlijnen.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 22:09
door Wubbo
Frans F schreef:Verder heeft de lijn voornamelijk lokaal vervoer, er zijn helemaal niet zo veel overstappers, zeker niet aan de Zutphense kant.
Bron? Dat is niet wat ik zie gebeuren op Zutphen, en ook niet wat ik heb zien gebeuren toen NS een tijdje lang maar 1 kant op een goede aansluiting bood in Zutphen. Volgens mij was dat vanaf dienstregeling 2007.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 22:39
door Nitein-Repart
Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Van de tussenliggende stations, vooral Klarenbeek en Voort-Empe wordt echt heel weinig gebruik gemaakt. De meesten reizen tussen Apeldoorn en Nijmegen of de HAN Arnhem, niet naar de tussengelegen stations.
En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen? Verder heeft de lijn voornamelijk lokaal vervoer, er zijn helemaal niet zo veel overstappers, zeker niet aan de Zutphense kant.
Robuustere aansluitingen te Zutphen op de s3600 naar Nijmegen en te Apeldoorn op de s140 / s1500 naar Amersfoort eenmaal per uur.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 22:50
door Nitein-Repart
Frans F schreef:@julsteren
Met diesels onder draad rijden lijkt me sowieso niet zo aantrekkelijk. En aan nog meer sneltreinen Zutphen-Arnhem is gezien de huidige bezettingsgraad trouwens geen enkele behoefte. Ik zie ook niet wat er mis is met de huidige situatie.
Dieselen onder draad voorkomen is een typische Nederlandse zuinigheid. Bij de Oosterburen is dieselen onder draad heel normaal (Dillenburg - Au an der Sieg, Warburg - Kassel) en rijden diesels verder dan het eerst volgende knooppunt (Kleve - Duesseldorf). Bovendien zijn er in Duitsland relatief meer niet-geelektrificeerde stukken en ook wel eens hele lappen in het noorden en zuiden (Muenchen - Lindau, Hamburg - Sylt).

Ook bij de zuiderburen is een erg groot percentage van het spoornet geelektrificeerd.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 22:54
door Meltrain
Dieseltreinen trekken langzamer op en zijn slechter voor het milieu.
Ook in België vindt nauwelijks meer "diesel onder de draad" plaats.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 23:18
door Suus
Diesel onder de draad vermijden is geen typisch Nederlandse zuinigheid. Elektrische tractie is per kilometer stukken goedkoper duidelijk goedkoper dan rijden op diesel, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. De hogere aanschafkosten van het elektrisch materieel is echt zo terugverdiend op die manier. Bovendien zijn de karakteristieken van elektrisch materieel beter dan van dieselmateriaal (o.a. sneller optrekken). Er is kortom, geen goede reden om uitgebreid te gaan dieselen als het niet hoeft.

Ook in Duitsland wordt tegenwoordig, na een tijdelijke terugval, weer groots ingezet op elektrificatie. Het aantal kilometers spoorlijn dat voor elektrificatie op de planning staat staan ver boven de duizend kilometer.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 23:19
door Bakpapier
Maar als diesel onder draad betekent dat je een kort onrendabel spoorlijntje kan doortrekken naar een groter station, dan moet je dat zeker doen.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 23:30
door verfmeer
julsteren schreef:
Frans F schreef: En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen?
Als die sneltrein voor reizigers naar Arnhem is kan dat ding gewoon doorrijden. Geen wachttijd in Zutphen tijdens een lange overstap dus.
MAAR alleen als regionale vervoerders op het Hoofdrailnet mogen gaan rijden. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren :N
Apeldoorn-Arnhem v.v. hebben nu allebei een overstap van 3 minuten. Dat is vrijwel optimaal. En als dat niet lukt kun je met 10 minuten overstaptijd overstappen op Deventer, terwijl je dan maar 12 minuten langer onderweg bent.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 00:08
door MdJ
Erno-BE schreef:
Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Van de tussenliggende stations, vooral Klarenbeek en Voort-Empe wordt echt heel weinig gebruik gemaakt. De meesten reizen tussen Apeldoorn en Nijmegen of de HAN Arnhem, niet naar de tussengelegen stations.
En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen? Verder heeft de lijn voornamelijk lokaal vervoer, er zijn helemaal niet zo veel overstappers, zeker niet aan de Zutphense kant.
Robuustere aansluitingen te Zutphen op de s3600 naar Nijmegen en te Apeldoorn op de s140/s1500 naar Amersfoort eenmaal per uur.
In Zutphen wordt ri Arnhem wel gewacht: al was het al omdat de s17800 van hetzelfde spoor over de IJsselbrug gebruik maakt als de s3600 ri Ah.
In Apeldoorn is de overstap 5 minuten ri Apd. Weliswaar trappenlopen, maar zeker haalbaar. Vooral als je nagaat dat in NS-tijd de overstap 3 minuten korter was.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 00:12
door Bakpapier
Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 04:32
door Nitein-Repart
Bakpapier schreef:Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
Je hebt dubbelspoor te Voorst-Empe nodig.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 05:01
door Nitein-Repart
Bee schreef:Diesel onder de draad vermijden is geen typisch Nederlandse zuinigheid. Elektrische tractie is per kilometer stukken goedkoper duidelijk goedkoper dan rijden op diesel, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. De hogere aanschafkosten van het elektrisch materieel is echt zo terugverdiend op die manier. Bovendien zijn de karakteristieken van elektrisch materieel beter dan van dieselmateriaal (o.a. sneller optrekken). Er is kortom, geen goede reden om uitgebreid te gaan dieselen als het niet hoeft.

Ook in Duitsland wordt tegenwoordig, na een tijdelijke terugval, weer groots ingezet op elektrificatie. Het aantal kilometers spoorlijn dat voor elektrificatie op de planning staat staan ver boven de duizend kilometer.
Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 09:19
door Bakpapier
Erno-BE schreef:
Bakpapier schreef:Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
Je hebt dubbelspoor te Voorst-Empe nodig.
Verklaar je nader. Te Klarenbeek is immers al een passeermogelijkheid Het enige wat zou veranderen, zou de tijdligging zijn van de twee treinen (beide lijntjes hebben namelijk 2x per uur een stoptrein). En ik neem aan dat er te Zutphen ook wel een passeermogelijkheid zal zijn, maar dat weet ik niet.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 11:42
door MdJ
Bakpapier schreef:
Erno-BE schreef:
Bakpapier schreef:Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
Je hebt dubbelspoor te Voorst-Empe nodig.
En ik neem aan dat er te Zutphen ook wel een passeermogelijkheid zal zijn, maar dat weet ik niet.
Niet dus. Alle treinen komen tegelijkertijd aan en je kruist Vorden-Voorst ALLES (maar dan ook echt ALLES) wat er maar te kruisen valt.

En voor die anderhalve paardenkop die deze overstap maakt...

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 12:32
door baladid
Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
a) Hoe wil je dat doen? Je hebt autotransportwagens die ten eerste buiten het normale profiel van vrije ruimte vallen (misschien zou draad net kunnen passen) en ten tweede open zijn. Daar wil je dan niet in een Cabrio zitten...
b) Vanaf 2015 rijden naar Sylt Traxx. Waar nu nog 2x218 nodig is is dan 1x Traxx genoeg. Ook op andere trajecten (Allgäu [dus tussen Ulm en Oostenrijk die regio]; Zuidoostbeieren; Hessen) gaat dat gebeuren.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 13:54
door Frans F
Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
Off topic, de 218 wordt binnenkort vervangen door de 245, ook naar Sylt.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 19:33
door Vinny
Bakpapier schreef:Maar als diesel onder draad betekent dat je een kort onrendabel spoorlijntje kan doortrekken naar een groter station, dan moet je dat zeker doen.
De trein van Templinn naar Berlin Lichenberg was zo'n voorbeeld. De lijn schijnt gemoderniseerd te zijn, maar anders is het nogal publieksonvriendelijk om reizigers "in het zicht van de haven" te laten overstappen. Rijdt dan gewoon in ieder geval de metropool in.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 19:39
door baladid
Frans F schreef:
Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
Off topic, de 218 wordt binnenkort vervangen door de 245, ook naar Sylt.
Dat schreef ik dus direct boven jouw bericht ook al ;-)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: di 19 aug 2014, 22:51
door Nitein-Repart
baladid schreef:
Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
a) Hoe wil je dat doen? Je hebt autotransportwagens die ten eerste buiten het normale profiel van vrije ruimte vallen (misschien zou draad net kunnen passen) en ten tweede open zijn. Daar wil je dan niet in een Cabrio zitten...
b) Vanaf 2015 rijden naar Sylt Traxx. Waar nu nog 2x218 nodig is is dan 1x Traxx genoeg. Ook op andere trajecten (Allgäu [dus tussen Ulm en Oostenrijk die regio]; Zuidoostbeieren; Hessen) gaat dat gebeuren.
Alsof je in een cabrio lekker in de diesellucht van de BR218 zit. Het transportbedrijf kan toch verplichten autobestuurders het dak te sluiten. Ook is een hogere bovenleiding mogelijk.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 00:31
door verfmeer
Volgens mij is dit nogal Off-topic :neg: