Pagina 8 van 12

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 14:50
door Roeland
Karl schreef:Wat dat betreft is het een enorme misser dat Den Haag Centraal nu verbouwd wordt, er had beter een groot station kunnen komen op de kruising Gv - Laa en Gvc - Vb. Dan had je Gv en Laa kunnen opheffen/minder kunnen bedienen. Treinen die nu Gv - Gvc rijden kunnen koppelen aan series die nu Gvc - Laag rijden en het RR-/tramnet een grondige revisie kunnen geven. Het huidige Gvc had je kunnen verpatsen aan vastgoedjongens, destijds moesten er nog genoeg nieuwe ministeries gebouwd worden. Maar ja, dat is niet gebeurd en zo blijft Den Haag een probleem waarmee overbediening van het net of onderbediening van stations een issue blijft.
Je kunt het huidige CS niet zomaar opheffen, omdat de hele stedelijke structuur (tramnetwerk en looproutes centrum) op CS zijn geörienteerd. Veel overheidsgebouwen (zoals de Tweede Kamer, diverse ministeries en het Provinciehuis) liggen op loopafstand van CS.
In de buurt van de Haagse spoorkruising zitten nauwelijks grote publiekstrekkers en de meeste tramlijnen komen er ook niet in de buurt. Dus voor de meeste Haagse bestemmingen is het huidige CS een onmisbaar station. En voor doorgaande treinen ligt CS te ver uit de route, en zitten er rond NOI en HS (in tegenstelling van direct bij de kruising) wel voldoende voorzieningen en tramlijnen om een station logisch te maken.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 14:58
door Nitein-Repart
Karl schreef:Wat dat betreft is het een enorme misser dat Den Haag Centraal nu verbouwd wordt, er had beter een groot station kunnen komen op de kruising Gv - Laa en Gvc - Vb. Dan had je Gv en Laa kunnen opheffen/minder kunnen bedienen. Treinen die nu Gv - Gvc rijden kunnen koppelen aan series die nu Gvc - Laag rijden en het RR-/tramnet een grondige revisie kunnen geven. Het huidige Gvc had je kunnen verpatsen aan vastgoedjongens, destijds moesten er nog genoeg nieuwe ministeries gebouwd worden. Maar ja, dat is niet gebeurd en zo blijft Den Haag een probleem waarmee overbediening van het net of onderbediening van stations een issue blijft.
Optie 1: station Den Haag CS op de kruising Oude Lijn en Den Haag-Gouda, het huidige station Den Haag CS wordt een groot overdekt winkelcentrum. Den Haag HS en Laan van NOI worden pre-S-Bahnstations.
Optie 2: alle treinen bedienen alleen Den Haag HS (treinen uit Utrecht over de Binckhorstboog). Den Haag CS wordt gesloten. Den Haag HS moet dan wordt uitgebreid. Laan van NOI wordt sprinterstation.
Optie 3: er komt een tunnel onder Den Haag CS voor de doorgaande Intercity's Delft-Leiden. Den Haag HS en Laan van NOI wordt sprinterstations en de directe verbinding komt te vervallen.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 15:03
door Suus
Ik kies optie 4, we houden zoals het is, er valt best mee te leven.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 15:30
door reisthijs
Mooi, dan kunnen we hier weer verder met de vraag hoe we er het beste van kunnen maken.

(Als dit een fantasietopic wordt haak ik weer af.)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 15:57
door Jef400
Eigenlijk stel ik alleen een wijziging in productnamen voor.

De Intercity direct wordt een normale intercity.
De huidige intercities worden op enkele voorbeelden na, teruggeschakeld naar Regio-expressen.
En we hernoemen alle sprinters naar regiotreinen, dan denk ik dat we alles al te pakken hebben.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 16:00
door reisthijs
Daar schieten we dus echt helemaal niets mee op.
Als je echt duidelijk wilt maken welke trein waar stop moet je met lijnnummers gaan werken

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 16:01
door Jef400
Zoals in Nordrhein-Westfalen? Daar ben ik op zich wel voorstander van eerlijk gezegd.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 16:49
door Nitein-Repart
JeffreyMeijer schreef:Eigenlijk stel ik alleen een wijziging in productnamen voor.

De Intercity direct wordt een normale intercity.
De huidige intercities worden op enkele voorbeelden na, teruggeschakeld naar Regio-expressen.
En we hernoemen alle sprinters naar regiotreinen, dan denk ik dat we alles al te pakken hebben.
IC Direct -> Intercity (IC)
Intercity -> Interregio-Express (IRE) & Regio-Express (RE)
Sprinter -> (Stads)Regiotrein (Staret/SRT/RT) & Regio-Express (RE)

Sneltrein -> Regio-Express (RE)
Stoptrein -> Regiotrein (RT) & Regio-Express (RE)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 16:55
door Suus
De huidige namen voldoen uitstekend. De Intercity Direct gaat van grote stad naar grote stad via een directe route. De Intercity gaat van stad naar stad, de sprinter is een trein die snel optrekt en korte stops maakt op alle stations. De namen voldoen, kunnen we dan nu terugkeren naar de discussie wat er eventueel mis zou kunnen zijn met 's lands uitstekend functionerende tweetreinensysteem :)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: do 21 aug 2014, 21:08
door Vinny
reisthijs schreef:Mooi, dan kunnen we hier weer verder met de vraag hoe we er het beste van kunnen maken.

(Als dit een fantasietopic wordt haak ik weer af.)
Een nieuw Centraal Station voor Den Haag is geen fantasie, het is een serieus plan geweest. Tot medio jaren '80 wilde de NS het Hollands Spoor uitbouwen tot nieuw Centraal Station, daarna wilde men een nieuw Centraal Station bouwen op de Spoorkruising (waar de lijn Den Haag-Utrecht de lijn Leiden-Rotterdam kruist). Een soort Berlin-HbF station dus.
De stad Den Haag heeft echter altijd een station in het centrum gewild. Ik denk dat meespeelt, dat looproutes naar HS grotendeels via de Schilderswijk zouden lopen, en dat vond men altijd al een naar idee. En het "nieuwe Centraal" is afgewezen omdat het veel te duur werd om te bouwen.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 00:02
door Hainje
Erno-BE schreef:Optie 1: station Den Haag CS op de kruising Oude Lijn en Den Haag-Gouda, het huidige station Den Haag CS wordt een groot overdekt winkelcentrum. Den Haag HS en Laan van NOI worden pre-S-Bahnstations.
For real? Een winkelcentrum? In een periode dat internetshoppen in een enorme opmars zit en steeds meer winkels hun deuren sluiten?

Nou ja aan de andere kant, dit hele topic heeft ongeveer een realiteitsgehalte van -3. Dus dit kan er ook nog wel bij. :P

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 09:18
door starx
Als we de spoorwegen in Den Haag nu aan zouden moeten leggen, zou het vast wel handiger kunnen dan de huidige situatie. Maar zo slecht is die nou toch ook weer niet. Het lijkt me zonde van het geld om de boel weer helemaal overhoop te trekken aldaar.

Volgens mij is in dit topic de s3600 nog nauwelijks voorbij gekomen. Die is toch zo'n beetje het schoolvoorbeeld van een serie die eigenlijk meer een sneltrein is dan een intercity. Dit komt ook wel omdat doordat die in 2007 de sluitpost was van de nieuwe dienstregeling.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 09:22
door waldo79
s3600 is in karakter nooit een Intercity geweest. In de jaren 80 was het zelfs een stoptrein van Zl naar Vs.

Voor 2007 werd er jarenlang als stoptrein gereden tussen Ht en Rsd. Wat dat betreft is het niet slechter geworden.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 12:40
door Wubbo
starx schreef:Volgens mij is in dit topic de s3600 nog nauwelijks voorbij gekomen. Die is toch zo'n beetje het schoolvoorbeeld van een serie die eigenlijk meer een sneltrein is dan een intercity. Dit komt ook wel omdat doordat die in 2007 de sluitpost was van de nieuwe dienstregeling.
In dienstregeling 2007 bestond de s3600 in zijn huidige vorm niet (toen reden er een trein Zwolle - Nijmegen en een trein Arnhem - Roosendaal).

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 14:19
door waldo79
Maar dat was weinig succesvol en die knip in de regio Arnhem - Nijmegen is er al na 1 (?) jaar weer uitgehaald.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 14:24
door MdJ
Had volgens meer te maken met de verbouwing van Ah te maken... De koppeling levert een perronspoor op namelijk.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 14:28
door waldo79
Aangezien ik bijna 2 jaar door knoop Ah heb gereisd met s3600 ben ik blij dat de verbinding in ere hersteld is.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 15:37
door Bakpapier
Er was ook ooit een plan om het spoor van Den Haag Centraal door te trekken naar Scheveningen in een tunnel. Dat lijkt me ook geen slecht plan, nu heb je er alleen maar trams. Maar ik weet niet of de technische mogelijkheid hiertoe nog bestaat. Scheelt ook capaciteit op station centraal zelf omdat dan de sprinters zouden doorrijden naar Scheveningen.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 15:48
door Hageneis
Tunnel bestaat in ruwbouw, maar mag onder de huidige wet- en regelgeving niet worden geëxploiteerd.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:01
door Bakpapier
Hageneis schreef:Tunnel bestaat in ruwbouw, maar mag onder de huidige wet- en regelgeving niet worden geëxploiteerd.
Ik kan wel begrijpen dat je niet nu gewoon een spoor in die tunnel aan kunt leggen en hoppetee we hebben een trein naar Scheveningen, maar als er zou worden geïnvesteerd in onderhoud en leuke veiligheidssystemen, dan moet daar toch voor relatief weinig geld wat van te maken zijn?

Een andere optie zou zijn om een metro aan te leggen. Maar dit lijkt me i.v.m. hoogteverschil niet integreerbaar met het Randstadrailnetwerk of metro E, en met het spoornetwerk is het wél integreerbaar, dus dan blijft een sprinter een betere optie (plus dan nog een opstelterreintje bij het eindpunt aanleggen voor meer capaciteit op Centraal). De lijn zou vooral interessant kunnen zijn voor de sprinters vanuit de richting Rotterdam en Utrecht, maar ook wel vanuit de richting amsterdam. Het staartje naar Scheveningen zou grotendeels in een tunnel moeten lopen, met misschien in een paar parken bovengrondse stukjes om de prijs te drukken, en er zou nog een station tussen kunnen komen.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:10
door waldo79
Het zou wat prettiger zijn als de metro doorliep naar Scheveningen ja 8-)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:11
door Hageneis
De tunnel had voor RET-lijn E (Randstadrail) gebruikt kunnen worden, maar dat mag nu niet meer. Iets met vluchtwegen en zo.

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:20
door Bakpapier
De Lijn E loopt nu juist op viaduct, dus dat kan helemaal niet toch?

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:33
door Ardan
Lijn E loopt op CS nu op het maaiveld, maar die zou dan eventueel kunnen zakken voor het station. Maar volgens de huidige plannen gaat die straks inderdaad juist omhoog..

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:56
door Bakpapier
Maar wat is er mis met de sprinters gewoon laten zakken in de tunnel? Dan is scheveningen snel bereikbaar vanaf CS (sneller dan met de tram) en kan men meteen naar NOI, voorburg, moerwijk etc. met de trein en ook naar buiten de stad. Aangezien een treinspoor ook minder stations zou hebben (hooguit drie na CS) zou dat ook een stuk goedkoper zijn dan een metro.