Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Als ze gewoon een metro of tramtunnel in utrecht zouden aanleggen, grofweg onder de route van lijn 12, en dan verder als tram/metro naar de Uithof, met ook nog een verbinding naar Nieuwegein/IJsselstein, dan zou het echt geen probleem zijn, gewoon iedereen in de metro/tram proppen. Maar ja...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik weet niet of je een mededeling hebt gemist, maar er wordt in Utrecht hard gewerkt aan de aanleg van een tram naar de Uithof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Hoe staan het met de plannen om de lijn door te trekken naar Zeist? Zo los je direct het probleem met lege trams in de tegenspitsrichting op.
Ov liefhebber, reizen.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Trek 'm dan meteen helemaal door naar Driebergen-zeist. (Was vaartse Rijn ook niet nodig geweest :p)
Ik heb geen onderschrift
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Ik weet niet of je een mededeling hebt gemist, maar er wordt in Utrecht hard gewerkt aan de aanleg van een tram naar de Uithof.
Dat weet ik heel goed, maar dat is het domste plan wat ooit is bedacht. In plaats van via het centrum te rijden, gaat dat dingen helemaal naar het zuiden met nauwelijks stops, om te stoppen bij een sprinterstationnetje wat niet had moeten worden gebouwd, om dan weer richting uithof af te buigen.

Had dan gewoon een rechtstreekse metro/tramtunnel aangelegd, leeghoofden....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Vinny »

Leer eens politiek realistisch denken: een spoorverbinding of het nou sneltram, metro of iets anders was niet verkoopbaar in Utrecht. Leefbaar Utrecht is niet voor niets zo opgekomen daar. De Utrechter heeft het gehad met de in hun ogen megalomane prestigeprojecten in de binnenstad. Een tram via de zuidkant was het maximaal haalbare en dat wordt nu dan ook zo aangelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Maar niemand zou toch last hebben van een ondergrondse tramtunnel of metrotunnel? En het is daar nu ook weer geen amsterdam, ik heb het idee dat het risico op verzakkingen in Utrecht toch al een stuk kleiner is.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Om vervolgens alleen doordeweeks te gaan rijden. In het weekend ligt de baan er straks voor niks bij. Ten minste, dat verwacht ik gezien de huidige situatie met lijn 12.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Gekko123 schreef:Om vervolgens alleen doordeweeks te gaan rijden. In het weekend ligt de baan er straks voor niks bij. Ten minste, dat verwacht ik gezien de huidige situatie met lijn 12.
Daarom lijkt een tram me ook wat beter dan een metro. In het weekend kan de tram een sterk verminderde dienstregeling rijden. De tram zou idd ook door kunnen rijden naar station driebergen-zeist, dan is er in het weekend ook voldoende bezetting.

Weekendafsluitingen t.b.v. onderhoud zijn zo ook geen probleem.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Vinny »

Want een metro kan geen uitgeklede dienstregeling rijden op zondag? :roll:

Het gaat er om dat een integrale metrotunnel onder de Utrechtse binnenstad met beveiliging tegen prutsaannemers die de boel laten verzakken gewoon veel te duur is. Dat kost een miljard euro als het niet meer is. Zo'n uitgave is volstrekt onverantwoord, zeker in tijden dat er bezuinigd moet worden bij de overheid. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Wd-hEEnlFQ

Er zijn plannen voor het uitbreiden van het tramnetwerk o.a. naar Zeist. Hoe ze de lijnen precies gaan aanleggen en wanneer moet echter nog blijken.
Zie de link voor de plannen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Zowel Zeist als Bilthoven zijn ondertussen al meermaals als mogelijke verlenging besproken, maar zulke plannen kosten tijd. Rome is ook niet op één dag gebouwd en vergelijkbare projecten in het buitenland hebben ook een aanloop van decennia gehad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Ik verwacht nog eerder dat lijn 28 vertramd wordt, dan dat de Uithoflijn doorgetrokken wordt naar Zeist of verder. Tot de halte Jordanlaan/Kroostweg zou het nog wel realistisch zijn qua reizigersaantallen, maar omdat er via de Uithof wordt gereden, neemt de reistijd naar de binnenstad alleen maar toe. Ook is de doorsteek tussen de Uithof en Zeist-West niet mogelijk vanwege natuur, dus dat betekent omrijden. En een extra overstap van tram op bus zal waarschijnlijk reizigers kosten. Bestuur Regio Utrecht heeft hier best wat over geschreven, zowel over tramplannen als over de opzet van de (bus-)lijnen tussen Utrecht en Zeist.
Sowieso kan dat beter in een apart topic, alles op het gebied van trams behalve de Uithoflijn is verre toekomstmuziek.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Gekko123 schreef:Om vervolgens alleen doordeweeks te gaan rijden. In het weekend ligt de baan er straks voor niks bij. Ten minste, dat verwacht ik gezien de huidige situatie met lijn 12.
Als de route door de binnenstad zou lopen heeft rijden in het weekend zeker wel zin.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

matti93 schreef:Ik verwacht nog eerder dat lijn 28 vertramd wordt, dan dat de Uithoflijn doorgetrokken wordt naar Zeist of verder. Tot de halte Jordanlaan/Kroostweg zou het nog wel realistisch zijn qua reizigersaantallen, maar omdat er via de Uithof wordt gereden, neemt de reistijd naar de binnenstad alleen maar toe. Ook is de doorsteek tussen de Uithof en Zeist-West niet mogelijk vanwege natuur, dus dat betekent omrijden. En een extra overstap van tram op bus zal waarschijnlijk reizigers kosten. Bestuur Regio Utrecht heeft hier best wat over geschreven, zowel over tramplannen als over de opzet van de (bus-)lijnen tussen Utrecht en Zeist.
Ik heb daar ook wel mijn ideeën over (gedeeltelijk bundelen met de A28 voornamelijk), maar...
Sowieso kan dat beter in een apart topic, alles op het gebied van trams behalve de Uithoflijn is verre toekomstmuziek.
... dat ben ik met je eens. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Gekko123 schreef:Om vervolgens alleen doordeweeks te gaan rijden. In het weekend ligt de baan er straks voor niks bij. Ten minste, dat verwacht ik gezien de huidige situatie met lijn 12.
Terwijl ik nu al 's avonds (koopavond vooral) en in 't weekend vrij volle bussen richting P&R de Uithof zie rijden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Vinny schreef:Want een metro kan geen uitgeklede dienstregeling rijden op zondag? :roll:

Het gaat er om dat een integrale metrotunnel onder de Utrechtse binnenstad met beveiliging tegen prutsaannemers die de boel laten verzakken gewoon veel te duur is. Dat kost een miljard euro als het niet meer is. Zo'n uitgave is volstrekt onverantwoord, zeker in tijden dat er bezuinigd moet worden bij de overheid. :Y
Dat is een schijntje vergeleken met de N/Z lijn in Amsterdam, en ondanks het hogere inwoneraantal van die plaats denk ik dat het qua reizigersaantallen nog niet eens zoveel zal schelen. Amsterdam had namelijk al een metronetwerk, in Utrecht zou dit volstrekt nieuw zijn, en een hééééleboel verkeersstromen zouden in zo'n nieuwe metrotunnel kunnen worden gebundeld, als deze rechtstreeks vanaf CS onder de binnenstad door naar de Uithof en het dorp Zeist zou gaan (en wellicht zelfs verder naar station Driebergen-Zeist of Bilthoven of zo).
Mijn voornaamste reden om voor een tramtunnel ipv metro te gaan zou echter aansluiting op het bestaande netwerk zijn, en ook om de kosten buiten het traject in het centrum te drukken; buiten het centrum voldoet een bovengrondse tram prima, maar in het centrum kan dat natuurlijk niet en moet je wel ondergronds.

Een route via lijn 12 zou overigens een véél korter tramtunneltje (thv ledig erf) vereisen, de rest zou denk ik wel bovengronds kunnen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

reisthijs schreef:
Gekko123 schreef:Om vervolgens alleen doordeweeks te gaan rijden. In het weekend ligt de baan er straks voor niks bij. Ten minste, dat verwacht ik gezien de huidige situatie met lijn 12.
Als de route door de binnenstad zou lopen heeft rijden in het weekend zeker wel zin.
Dat was ideaal geweest, ware het niet dat de reizigers die bij het aanleggen van een trambaan over de busbaan door de binnenstad (lijn 11/28) omgeleid zouden moeten worden een aanzienlijk probleem vormen, ook omdat de (route van de) huidige lijn 12 nauwelijks extra reizigers aankan. De Uithoflijn kan wel extra reizigers aan en kon om die reden beter als eerst aangelegd worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Een bovengrondse trambaan door de binnenstad lijkt me eerlijk gezegd niets. Dan wordt de boel daar nogal onleefbaar Je wil met dit soort projecten juist de leefbaarheid VERGROTEN en niet verkleinen. Vandaar dus op zijn minst gedeeltelijke ondertunneling.

Of op viaduct, maar dat zal op nog meer bezwaren stuiten helaas.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door matti93 »

De tram zal in de plaats komen van een of meerdere buslijnen. De hoeveelheid bussen op de huidige busbaan is absoluut niet goed voor de leefbaarheid. Als daar slechts eens per 5 minuten een tram rijdt, is dat een flinke verbetering voor de leefbaarheid.
Een tunnel zal de leefbaarheid natuurlijk nog meer vergroten, maar dat geldt net zo goed voor de huidige busbaan.
Verder is een verlenging van de trambaan over de binnenstadsas naar de Jordanlaan/Kroostweg naar mijn idee de enige verbinding richting Zeist die enigszins de moeite waard is.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door n-evo »

Bakpapier schreef:Een bovengrondse trambaan door de binnenstad lijkt me eerlijk gezegd niets. Dan wordt de boel daar nogal onleefbaar Je wil met dit soort projecten juist de leefbaarheid VERGROTEN en niet verkleinen. Vandaar dus op zijn minst gedeeltelijke ondertunneling.
De boel wordt onleefbaar als er een trammetje (= elektrisch voertuig) 1x in de 5 minuten door de straat rijdt? Okééé...........
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Ik vraag me af of eens in de 5 minuten voldoende is in de spits. En daarnaast moeten er ook nog bussen blijven rijden (want ik dnek niet dat Utrecht een compleet netwerk a la amsterdam gaat uitrollen). Elke 5 minuten een tram okee, maar daar komt dan ook nog een hele lading bussen bij.
En zoals gezegd, dit soort infrastructuurprojecten zijn lastig te verkopen als ze niet gepaard gaan met een verbetering voor de omgeving. En dan is een tramtunnel juist een goede kans om dat te doen. De trams zouden op minder haltes kunnen stoppen, en de bussen op wat meer haltes.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Hainje »

Waarom vind jij dat een tram bovengronds door de binnenstad een verslechtering van de omgeving is? Daar ben ik nu oprecht benieuwd naar.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk subjectief. Wat je veel hoort noemen zijn:
- bovenleiding die het straatbeeld aantast
- geluidsoverlast wegens schurende wielen op wissels en/of tingelende trambestuurders
- de verslechtering van de oversteekbaarheid van wegen, omdat trams veel massaler zijn, een veel langere remweg kennen en niet stoppen voor bijvoorbeeld zebrapaden
- aantasting van het openbaar groen door een aparte baan naast het autoverkeer
- verslechtering van de doorstroming van het overige verkeer door tramprioriteit op kruisingen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Thom91 »

Zie masterplan CU2030, daar staan een hoop voorstellen voor tramlijnen.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten