Nog duurdere optie: De lijn Amersfoort-Utrecht verleggen langs De Uithof (ten oosten) en ter hoogte van de A27 aantakken op de lijn uit Arnhem/Rhenen. Dan kun je gewoon een (IC-)station Uithof-Zeist aanleggen en ben je voor de IC's de kering op Utrecht Centraal ook kwijt (de extra reistijd op Amersfoort-Utrecht maak je dan al meer dan goed door het korter kunnen stoppen op Utrecht C).
Tot zover het dagdromen...
Ik denk dat voor de tram het op termijn zeker praktisch kan zijn om die door te trekken naar stations Driebergen-Zeist (via Zeist) en Bilthoven, om zo ook Utrecht Centraal te kunnen ontlasten. Enig minpuntje is wel dat juist Driebergen-Zeist als IC-stop gaat verdwijnen, waardoor veel reizigers uit Arnhem (en verder) die nu nog sneller op de Uithof zijn via Driebergen-Zeist straks waarschijnlijk alsnog sneller zullen zijn via Utrecht Centraal. Al snap ik sowieso niet dat Driebergen-Zeist wordt geschrapt, want dat station lijkt me (zeker als straks hier de sprinters gepasseerd moeten worden) juist geschikt als een IC-stop.
Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram
Dit lijkt me een uitstekend plan, en dan moet Driebergen Zeist natuurlijk wel een IC station blijven.Zonnig schreef:
Wat naar mijn mening wel een (dure) oplossing is: de tram CS - Uithof verlengen naar Zeist en dan de ruimte boven de A-28 te gebruiken (al la Wuppertal). In Zeist zou je dan moeten splitsen in 2 takken 1 via Zeist West naar het busstation en 1 via het Centrum naar Driebergen Zeist. Hiermee kan je dan wat reizigers bij CS weghouden uit de richting Arnhem (mits de IC er stopt). Bussen uit de richting Amerongen en Amersfoort kunnen dan aantakken op de tram.
Dan heb je Vaartsche Rijn ook niet nodig.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3402
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram
Vaartsche Rijn is ook overstappunt voor reizigers uit de richting Lunetten/Houten/Culemborg en los daarvan staat er het een en ander aan hogescholen omheen, kijk maar eens wat er in- en uitstapt op de halte Bleekstraat. Bovendien kan ik me voorstellen dat ik vanuit Maarssen in de toekomst liever op Vaarstche Rijn over zou stappen richting de Uithof dan op Centraal.
Ik snap sowieso het verband dat je legt niet: Vaarstche Rijn is geen alternatief voor IC reizigers uit de richting Arnhem die nu in Driebergen-Zeist overstappen toch? En sprinterreizigers uit Veenendaal en Rhenen zullen nog steeds sneller naar de Uithof reizen via Driebergen-Zeist, vermoed ik.
Ik snap sowieso het verband dat je legt niet: Vaarstche Rijn is geen alternatief voor IC reizigers uit de richting Arnhem die nu in Driebergen-Zeist overstappen toch? En sprinterreizigers uit Veenendaal en Rhenen zullen nog steeds sneller naar de Uithof reizen via Driebergen-Zeist, vermoed ik.
Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram
Vaartsche Rijn heeft inderdaad bestaansrecht en bespaart veel reizigers omreizen via Ut. Scheelt ook weer drukte in de bussen naar de Bleekstraat en voor de richting Uithof in de bussen via het Centrum. Daarnaast kun je vanuit Vaartsche Rijn een deel van het centrum bereiken wat relatief ver van het Centraal Station ligt
Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram
Wat denk ik in Utrecht (meer) het probleem is, is dat de stad in feite weinig hoogstedelijke plekken kent. Rondom het Centraal Station heb je behoorlijk wat cityvorming, maar dan is het wel zo'n beetje afgelopen. Juist De Uithof heeft dat wel weer, omdat daar een ziekenhuis en universiteitscampus zit. Dat gebied zou eigenlijk een volwaardig treinstation moeten hebben, echter in de jaren '50, '60 kon men wellicht niet voorzien dat studenten dé doelgroep van de trein zou gaan worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Uithof_(Utrecht)
Nu probeert men het bereikbaarheidsprobleem dus met de sneltram aan te pakken. Juist omdat er geen logisch treintracé te verzinnen valt om De Uithof te ontsluiten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Uithof_(Utrecht)
Nu probeert men het bereikbaarheidsprobleem dus met de sneltram aan te pakken. Juist omdat er geen logisch treintracé te verzinnen valt om De Uithof te ontsluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten