Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door SuperGhost »

Nog duurdere optie: De lijn Amersfoort-Utrecht verleggen langs De Uithof (ten oosten) en ter hoogte van de A27 aantakken op de lijn uit Arnhem/Rhenen. Dan kun je gewoon een (IC-)station Uithof-Zeist aanleggen en ben je voor de IC's de kering op Utrecht Centraal ook kwijt (de extra reistijd op Amersfoort-Utrecht maak je dan al meer dan goed door het korter kunnen stoppen op Utrecht C).

Tot zover het dagdromen...

Ik denk dat voor de tram het op termijn zeker praktisch kan zijn om die door te trekken naar stations Driebergen-Zeist (via Zeist) en Bilthoven, om zo ook Utrecht Centraal te kunnen ontlasten. Enig minpuntje is wel dat juist Driebergen-Zeist als IC-stop gaat verdwijnen, waardoor veel reizigers uit Arnhem (en verder) die nu nog sneller op de Uithof zijn via Driebergen-Zeist straks waarschijnlijk alsnog sneller zullen zijn via Utrecht Centraal. Al snap ik sowieso niet dat Driebergen-Zeist wordt geschrapt, want dat station lijkt me (zeker als straks hier de sprinters gepasseerd moeten worden) juist geschikt als een IC-stop.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Zonnig schreef:
Wat naar mijn mening wel een (dure) oplossing is: de tram CS - Uithof verlengen naar Zeist en dan de ruimte boven de A-28 te gebruiken (al la Wuppertal). In Zeist zou je dan moeten splitsen in 2 takken 1 via Zeist West naar het busstation en 1 via het Centrum naar Driebergen Zeist. Hiermee kan je dan wat reizigers bij CS weghouden uit de richting Arnhem (mits de IC er stopt). Bussen uit de richting Amerongen en Amersfoort kunnen dan aantakken op de tram.
Dit lijkt me een uitstekend plan, en dan moet Driebergen Zeist natuurlijk wel een IC station blijven.
Dan heb je Vaartsche Rijn ook niet nodig.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Zugführer »

Vaartsche Rijn is ook overstappunt voor reizigers uit de richting Lunetten/Houten/Culemborg en los daarvan staat er het een en ander aan hogescholen omheen, kijk maar eens wat er in- en uitstapt op de halte Bleekstraat. Bovendien kan ik me voorstellen dat ik vanuit Maarssen in de toekomst liever op Vaarstche Rijn over zou stappen richting de Uithof dan op Centraal.

Ik snap sowieso het verband dat je legt niet: Vaarstche Rijn is geen alternatief voor IC reizigers uit de richting Arnhem die nu in Driebergen-Zeist overstappen toch? En sprinterreizigers uit Veenendaal en Rhenen zullen nog steeds sneller naar de Uithof reizen via Driebergen-Zeist, vermoed ik.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door waldo79 »

Vaartsche Rijn heeft inderdaad bestaansrecht en bespaart veel reizigers omreizen via Ut. Scheelt ook weer drukte in de bussen naar de Bleekstraat en voor de richting Uithof in de bussen via het Centrum. Daarnaast kun je vanuit Vaartsche Rijn een deel van het centrum bereiken wat relatief ver van het Centraal Station ligt :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Vinny »

Wat denk ik in Utrecht (meer) het probleem is, is dat de stad in feite weinig hoogstedelijke plekken kent. Rondom het Centraal Station heb je behoorlijk wat cityvorming, maar dan is het wel zo'n beetje afgelopen. Juist De Uithof heeft dat wel weer, omdat daar een ziekenhuis en universiteitscampus zit. Dat gebied zou eigenlijk een volwaardig treinstation moeten hebben, echter in de jaren '50, '60 kon men wellicht niet voorzien dat studenten dé doelgroep van de trein zou gaan worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Uithof_(Utrecht)

Nu probeert men het bereikbaarheidsprobleem dus met de sneltram aan te pakken. Juist omdat er geen logisch treintracé te verzinnen valt om De Uithof te ontsluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten