Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Suus » Ma 22 Sep 2014, 13:35

Tja, Utrecht en de tram.

De tram van Utrecht is uniek te noemen omdat het zoals de naam zegt een veel snellere tram is dan de tram in de andere Nederlandse steden en omdat de hoofdtaak interstedelijk vervoer is en niet het stedelijk vervoer. De nieuwe route naar de Uithof blijft weliswaar in Utrecht maar heeft opnieuw alle kenmerken van een sneltram. Hoewel er goede mogelijkheden zijn voor een doorgaande verbinding naar Zeist zijn er uiteraard ook een aantal problemen met deze lijn waar te nemen, maar over beide verderop meer.

Want laten we eerst eens focussen op een tram over de route van de voormalige buslijn 11, dus over de binnenstedelijke busbaan langs o.a. de Neude en Janskerkhof. In Utrecht is daar altijd een afkeer voor geweest vanwege de overlast van de werkzaamheden en de tram zelf. Nu is het zo dat als je in Utrecht tram zegt, men denkt aan die sneltrams naar Nieuwegein en laten we heel eerlijk zijn, in Rotterdam noemen ze dat soort voertuigen ook wel eens metro's en rijden ze in de stad in een lange tunnel. Die wil je niet door de binnenstad hebben rijden. Nieuwe trams, zoals de Citadis, zijn lagevloers en veel beter in te passen in de stad. Ze zijn bovendien ook veel stiller en indien nodig kan je ze ook zonder bovenleiding laten rijden met allerlei moderne technologieën. Natuurlijk is een tunnel beter om verkeersoverlast te voorkomen, maar het hoofddeel van de busroute is nu ook al autovrij. Een tunnel kost bovendien heel veel geld. Niet alleen de aanleg maar ook omdat je het onderhoud moet betalen en elke dertig jaar een grondige sanering de tunnel en de gebruikte technologie nodig is. In het verleden is er vaak te eenvoudig gedacht over dat soort zaken. In Amsterdam en in Duitsland lopen ze nu tegen dat soort peperdure problemen aan en ik denk niet dat een stad als Utrecht daar op te wachten zit. Dus nee, een tramtunnel is geen goed idee en niet direct noodzakelijk.

Toch heeft een tramroute door de binnenstad voor een verlenging naar Zeist wel een aantal significante voordelen. Zo zal een vertramming van die route weer een directe verbinding tussen Zeist en de binnenstad geven (want in Hoog Catharijne kan je niet uitgaan en culturele dingen doen) wat de route om de Zuid niet doet. Ook kan je het bedrijventerrein bij Rijnsweerd beter bedienen (uitgaande van een tracé dat via de Uithof loopt).

Vanaf de Uithof ligt verderrijden naar Zeist voor de hand. Een route rechtdoor vanaf het UMC ligt niet voor de hand, dus lijkt mij een bundeling met de A28 vanaf de huidige keerlus bij WKZ meer voor de hand te liggen. De A28 volg je dan tot de Utrechtseweg (huidige bushalte Jordanlaan/Kroostweg). Over de Utrechtseweg, Lageweg en de Driebergseweg kan je dan een route bouwen richting station Driebergen-Zeist om zo een tweeledige ontsluiting van de Uithof te krijgen. Echter, met deze route bedien je slechts een gedeelte van Zeist dus net zoals in Nieuwegein kan ik mij ook daar een tweede zijtak voorstellen. Ik ken Zeist niet goed genoeg om een goede route te bepalen maar de Carpoolplaats bij afrit 3 van de A28 lijkt mij een eindpunt waarmee je een groot deel van de kern van Zeist wel hebt gehad. Ik kan echter niet ontkennen dat je ook met zo'n zijtak bussen nodig blijft hebben in Zeist, net zoals dat in Nieuwegein het geval is. Of zoiets dus kostenverantwoord is kan ik dus niet bepalen, en dat is dan gelijk ook de grote onzekerheid over het gehele verlengingsplan.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor fred1954 » Ma 22 Sep 2014, 13:55

Vinny schreef:Dat is natuurlijk subjectief. Wat je veel hoort noemen zijn:
- bovenleiding die het straatbeeld aantast
- geluidsoverlast wegens schurende wielen op wissels en/of tingelende trambestuurders
- de verslechtering van de oversteekbaarheid van wegen, omdat trams veel massaler zijn, een veel langere remweg kennen en niet stoppen voor bijvoorbeeld zebrapaden
- aantasting van het openbaar groen door een aparte baan naast het autoverkeer
- verslechtering van de doorstroming van het overige verkeer door tramprioriteit op kruisingen


Inderdaad zeer subjectieve argumenten. Pfff....bovenleiding die het straatbeeld aantast. Zo iets kun je verwachten van mensen die wonen in een dorp als Huissen (GLD) en geen trolleybus voor de deur willen hebben. Maar we hebben het hier over bewoners van een grote stad als Utrecht, die zijn wel wat gewend lijkt me. Het is gewoon angst voor weer iets nieuws.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Alargule » Ma 22 Sep 2014, 13:59

Je bent bij bezwaar 1 maar opgehouden met lezen? 8-)

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 14:04

Toch vrees ik dat zonder hoogwaardige infrastructuur een tram door de binnenstad onverkoopbaar is. Men zal met het argument kopen 'er komt al een zuidelijke tramroute, waarom nog een tramroute door de binnenstad erbij die alleen maar meer overlast veroorzaakt?' Als dan die door de binnenstad in een tunnel ligt, heb je gewoon twee parallele routes met elk hun eigen reizigersstroom (zuidelijk voor de zuidkant van het centrum en station Vaartsche Rijn, noordelijk voor binnenstad en rijnsweerd). De zuidelijke tak kon nog worden uitgebreid naar woonwijken in het zuiden (hoograven?) om nog wat meer reizigers te trekken.

Ook ik had graag een route naar Driebergen-Zeist gezien, maar met de komst van dat onzalige station Vaartsche Rijn is dat wellicht onnodig; een verlenging naar Zeist zou dan gewoon in het dorp zelf kunnen eindigen. Reizigers naar de Uithof kunnen dan via Vaartsche Rijn. Mocht er een tram naar station Driebergen Zeist komen, dan kan dat hele station vaartsche rijn eigenlijk ook meteen dicht, want waarom zou je daar dan nog heen gaan?

Verder: waarom heeft men geen tramroute vanaf station Lunetten overwogen? Dat bestaat tenminste al..

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Alargule » Ma 22 Sep 2014, 14:12

Bakpapier schreef:Toch vrees ik dat zonder hoogwaardige infrastructuur een tram door de binnenstad onverkoopbaar is. Men zal met het argument kopen 'er komt al een zuidelijke tramroute, waarom nog een tramroute door de binnenstad erbij die alleen maar meer overlast veroorzaakt?' Als dan die door de binnenstad in een tunnel ligt...


Het tegenargument dat je noemt kan ook gebruikt worden tegen een tunnel, maar dan niet in het kader van extra overlast maar vooral in het kader van onvoldoende meerwaarde van een tweede verbinding om een tunnel te rechtvaardigen.

Ook hier is dus weer de vraag: wat is nu eigenlijk het probleem dat een tunnel zou oplossen? Overlast als gevolg van een trambaan bovengronds? Fair enough, maar waarom moet die tram er dan in de eerste plaats komen? Dan gaat de discussie al weer heel ergens anders over, zeker nu er al is gekozen voor de alternatieve verbinding om de Zuid.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor fred1954 » Ma 22 Sep 2014, 15:39

Alargule schreef:Je bent bij bezwaar 1 maar opgehouden met lezen? 8-)

Nee hoor, maar de rest is ook onzin, bussen geven ook geluidsoverlast, ook busbanen tasten het openbaar groen aan, ook de doorstroming wordt verslechterd als je bussen voor laat gaat op kruisingen met verkeerslichten beinvloeding, etc..... :D Als mensen zo gaan praten, dan kunnen ze beter gaan lopen, terug naar de 19e eeuw. :arrow:

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 16:04

Of we leggen gewoon een kopspoor aan richting de Uithof en Zeist Dorp, gebruikmakende van een stukje spoor richting Utrecht Maliebaan. *O*
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor n-evo » Ma 22 Sep 2014, 17:22

Vinny schreef:Dat is natuurlijk subjectief. Wat je veel hoort noemen zijn:
- bovenleiding die het straatbeeld aantast
- geluidsoverlast wegens schurende wielen op wissels en/of tingelende trambestuurders
- de verslechtering van de oversteekbaarheid van wegen, omdat trams veel massaler zijn, een veel langere remweg kennen en niet stoppen voor bijvoorbeeld zebrapaden
- aantasting van het openbaar groen door een aparte baan naast het autoverkeer
- verslechtering van de doorstroming van het overige verkeer door tramprioriteit op kruisingen

- Je kan voor een bovenleiding-loze oplossing kiezen als het echt zo'n drama is
- Een bus toetert en heeft een ronkende motor die vooral stationair veel herrie maakt
- Een tram haalt meerdere bussen van de weg. Het hele centrum van Utrecht slipt inmiddels dicht van bussen
- Aparte busbanen zijn er in Utrecht ook al in grote getallen, zelfs in het centrum. Non-argument hier
- De bussen krijgen op dit moment op veel plekken al prioriteit. Wederom een non-argument

Daar boven op zijn bussen, helemaal in de hoeveelheden van Utrecht, hartstikke vervuilend.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor matti93 » Ma 22 Sep 2014, 17:26

Bee schreef:Vanaf de Uithof ligt verderrijden naar Zeist voor de hand. Een route rechtdoor vanaf het UMC ligt niet voor de hand, dus lijkt mij een bundeling met de A28 vanaf de huidige keerlus bij WKZ meer voor de hand te liggen. De A28 volg je dan tot de Utrechtseweg (huidige bushalte Jordanlaan/Kroostweg).

Vanwege de natuur is zo'n route langs de A28 politiek onmogelijk. Het gaat daar nog net om gemeente De Bilt, die geen belang heeft bij de tram naar Zeist, maar juist wel bij het natuurgebied rond de A28. Zelfde verhaal als over de afrit Zeist-West, waarvan het viaduct nu een belangrijke ecopassage is.
Zowel voor Zeist, als voor de route door de binnenstad, geldt dat er alleen genoeg reizigers de tram in te krijgen zijn als er parallelle buslijnen worden opgeheven - en dat kost juist weer reizigers. Zo zou je bij Jordanlaan/Kroostweg of de Berenkuil een overstappunt moeten maken.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 18:30

Een transferium/overstappunt aan de oostkant van de stad is toch geen probleem in principe (in de omgeving van Rijnsweerd/eindpunt waterlinieweg)? Dat hebben andere steden ook (bv. Zuidplein in Rotterdam), een overstappunt/busstation op een plek waar niet direct een treinstation aanwezig is. Ligt ook dicht bij de snelweg -> handig voor streekbussen en misschien zelfs een leuke extra PR locatie.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Alargule » Ma 22 Sep 2014, 18:34

Volgens mij ligt er bij Zuidplein wel een metrostation in de buurt, waar dat bij Rijnsweerd ontbreekt.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 18:42

Alargule schreef:Volgens mij ligt er bij Zuidplein wel een metrostation in de buurt, waar dat bij Rijnsweerd ontbreekt.

Mits er natuurlijk de tramlijn CS - centrum - Rijnsweerd - Uithof wordt aangelegd. Die zou dan in feite hetzelfde functioneren als een metrolijn, maar dan gewoon met wat meer haltes en bovengronds.

Dit soort overstappunten op trams (ipv metro) bestaan ook wel, bijvoorbeeld Den Haag Leyenburg. Een overstappunt te Rijnsweerd zou ook zo functioneren.

PR Uithof is natuurlijk ook een overstappunt, maar is niet handig voor stadsbussen. Het idee is dat de stadsbussen niet via de trambaan rijden, maar bij Rijnsweerd een overstap zouden bieden op de tram (naar CS). Ze zouden ook via een andere route naar het CS kunnen rijden natuurlijk. Maar je wil niet dat de stadsbus met de tram concurreert.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 22 Sep 2014, 19:15

Ja, leuk maar dit kost alleen maar reistijd. En een tram kan net aan 2 bussen aan qua passagiers.
Leven, en laten leven.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 19:19

JeffreyMeijer schreef:Ja, leuk maar dit kost alleen maar reistijd. En een tram kan net aan 2 bussen aan qua passagiers.

Wat wil je dan?
- situatie laten zoals hij is -> duizenden bussen door de stad die vervuilen en de vervoersvraag nauwelijks aankunnen
- bussen parallel aan de tram laten rijden -> traminfrastructuur wordt niet optimaal benut, kost geld
- de bussen gewoon bij een vervoersknoop in het oosten van de stad laten eindigen (of door laten rijden naar b.v. station Vaartsche Rijn of Lunetten of Overvecht, via deze vervoersknoop)

Kiest u maar.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 22 Sep 2014, 19:20

Daarnaast ontneem je een hoop mensen een directe verbinding met het stadscentrum. Kijk maar naar het driebussensysteem debacle te Dordrecht. Wil je dat creeren om toevallig een extra tram te laten rijden in een stad?
Leven, en laten leven.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 19:29

Ik denk dat er meer mensen een verbinding met het stadscentrum bíj krijgen, dan dat er vanaf gaan. Heel kanaleneiland, Nieuwegein en IJsselstein worden direct per hoogwaardige tram met het centrum verbonden. En qua reistijd maakt de overstap op de tram nu ook weer niet extreem veel uit omdat de tram hoogwaardig wordt (elke 5 minuten bijvoorbeeld).

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 19:35

Om nog maar eens een OV-natte droom hier neer te plempen (is een fictieve draad dus dat mag *O* ):

Je zou bij de Biltstraat een station kunnen openen aan de lijn naar Utrecht Maliebaan, en daar enkele sprinters per uur uit diverse richtingen kunnen laten eindigen. Dan wordt utrecht CS ontlast, zou men direct kunnen overstappen op de tram naar de Uithof of het centrum (toch de belangrijkste utrechtse locaties), en men zou daar ook een busstationnetje kunnen aanleggen *O* Er is zelfs plek voor:

https://www.google.nl/maps/@52.095664,5 ... !2e0?hl=nl

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor verfmeer » Ma 22 Sep 2014, 19:38

En dan direct een doorgaande sprinterverbinding naar Ede-Wageningen, zodat de IC daar weer een IC kan worden.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 19:42

verfmeer schreef:En dan direct een doorgaande sprinterverbinding naar Ede-Wageningen, zodat de IC daar weer een IC kan worden.

Is het mogelijk om Biltstraat - Spoorwegmuseum - Driebergen Zeist - Ede-Wageningen te rijden dan? Ik dacht dat dat niet meer kon.
Dit station (station Biltstraat, Utb , wat vroeger overigens ook al bestond maar is gesloten) zou in mijn 'verre toekomst plan' voornamelijk nut hebben vanuit de richtingen Hilversum, Baarn en Amersfoort. Vanuit Utrecht Centraal zou ook kunnen (de route die de huidige trein naar het spoorwegmuseum rijdt), maar dat duurt dusdanig lang dat de (toekomstige) tramverbinding sneller is denk ik. Tenzij men een spoorboog aanlegt maar dat wordt wel erg duur.
Laatst gewijzigd door Bakpapier op Ma 22 Sep 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 19:45

Eigenlijk vreemd dat men er nooit aan heeft gedacht om dit spoorlijntje ook praktisch te benutten. Het sluit bij de Biltstraat mooi aan op bestaand OV in de stad, en zo hoeven veel mensen niet meer door het centrum of via andere drukke buslijnen om bij diverse bestemmingen te komen. Wat is er de reden van dat in het (recente) verleden nog nooit een reguliere passagiersdienst heeft bestaan naar Utrecht Biltstraat/maliebaan?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Daniel » Ma 22 Sep 2014, 20:04

JeffreyMeijer schreef:Daarnaast ontneem je een hoop mensen een directe verbinding met het stadscentrum. Kijk maar naar het driebussensysteem debacle te Dordrecht. Wil je dat creeren om toevallig een extra tram te laten rijden in een stad?

Ik ga er wel in mee dat je een significant risico op zo'n gevolg loopt ja. Net als je voorbeeld Dordrecht heb je in Utrecht ook te maken met een Centrum dat niet heel erg in het midden van de stad ligt (of althans, niet vanaf alle kanten gezien). Moet je dus op Rijnsweerd gaan overstappen dan krijg je net zo'n situatie als waarmee het in Dordrecht mis ging jaren terug: je overstappunt ligt veel te dicht op de binnenstad. Immers sta je vanaf Rijnsweerd Noord feitelijk al na twee tot drie haltes in de binnenstad.

Bedenk daarbij ook dat je met al die bussen naar Rijnsweerd t.b.v. de overstap ook nog omrijdt: je moet of helemaal De Uithof door slingeren of bij de Berekuil afslaan naar Rijnsweerd en vervolgens met de tram weer datzelfde stuk terug. Zeker omdat je al zo kort op de bestemming over zou moeten stappen is dat een ongewenst tijdverlies wat je reizigers gaat kosten. In de tijd die je nodig hebt om naar het overstappunt te reizen had je immers ook al in de binnenstad kunnen staan.

Wil een tramverbinding ter ontlasting van het busverkeer uit Zeist nuttig zijn en reizigers opleveren i.p.v. te kosten dan moet je het overstappunt gewoon aan de rand van Zeist leggen. Geheel toevallig verlaten alle lijnen vanuit Zeist naar Utrecht Centraal op hetzelfde punt Zeist, dus dat zou een logisch overstappunt zijn. Als je de tram vanaf daar nog doortrekt via De Dreef - Dijnselburgerlaan - Boulevard naar Zeist Busstation levert dat ook nog een directe verbinding op die twee van de best bezette buslijnen (52 en 53) kan vervangen.

Bakpapier schreef:Ik denk dat er meer mensen een verbinding met het stadscentrum bíj krijgen, dan dat er vanaf gaan. Heel kanaleneiland, Nieuwegein en IJsselstein worden direct per hoogwaardige tram met het centrum verbonden.

Dat ligt er maar net aan hoe je doorkoppelt. De tram naar een halte aan de centrumzijde van Utrecht Centraal is vanuit Nieuwegein/IJsselstein namelijk ook wenselijk om de loopafstanden naar de treinen niet te lang te laten worden (daar is nu juist een behoorlijke verschuiving naar de bussen opgetreden die dichterbij stoppen en deels ook naar het centrum gaan)
Het is daarom wenselijker de tram uit Nieuwegein door te laten rijden de Uithoflijn op dan om bij het Smakkelaarsveld gelijk linksaf de binnenstad in te gaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 22:15

En wat vind je van een overstappunt t.h.v. de spoorwegovergang in de Biltstraat/oorsprongpark, Daniël?

(en van de heropening van station Biltstraat? *O* )

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor reisthijs » Ma 22 Sep 2014, 22:39

Bakpapier schreef:Wat is er de reden van dat in het (recente) verleden nog nooit een reguliere passagiersdienst heeft bestaan naar Utrecht Biltstraat/maliebaan?
Utrecht Centraal is de reden. Daar willen de meeste passagiers naartoe.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Vinny » Ma 22 Sep 2014, 22:44

Dat is wel een beetje kip-ei logica. Reizigers willen naar Utrecht Centraal omdat dat station bediend wordt door treinen, trams en bussen. Op de Maliebaan moet je met een metaaldetector zoeken naar (andere) OV verbindingen. Op het moment dat daar dus wel treinen heen zouden rijden, en ook meer bussen, dan zouden ineens meer reizigers de weg naar dat station weten te vinden ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Berichtdoor Bakpapier » Ma 22 Sep 2014, 22:48

Vinny schreef:Dat is wel een beetje kip-ei logica. Reizigers willen naar Utrecht Centraal omdat dat station bediend wordt door treinen, trams en bussen. Op de Maliebaan moet je met een metaaldetector zoeken naar (andere) OV verbindingen. Op het moment dat daar dus wel treinen heen zouden rijden, en ook meer bussen, dan zouden ineens meer reizigers de weg naar dat station weten te vinden ;)

Nu ligt Utrecht Maliebaan ook niet heel erg handig, maar Utrecht Biltstraat zou dus wel degelijk voldoen aan de criteria; ligt op een centrale plek en ligt ook aan de zeer drukke HOV bus-as (en, in mijn plannen, ook een tram). Dat lijkt me dus wel degelijk een goed potentiëel station.

Dat de trein dan daarna doormoet naar Maliebaan om te keren is een leuke bijkomstigheid. Een trein die naar Biltstraat en Maliebaan zou rijden zou zijn meeste reizigers 'droppen' op een station bij de Biltstraat, en alleen zeer lokale reizigers zouden naar Maliebaan gaan.

Het nadeel van Utrecht CS is dat het zo enorm groot en massaal is, dat de looptijden nogal lang zijn. Als je een gelijkvloers stationnetje bij de biltstraat zou hebben, zou je zo de sprinter uit kunnen stappen, 'bliep' uitchecken en dan zo de bus in (want daar rijden zeer veel bussen alle kanten op). Voor veel bestemmingen zou dat sneller zijn dan heel het doolhof dat Utrecht CS is doorlopen.

De volgende series zou ik dan alternerend laten rijden naar CS, zo worden alle stations met Maliebaan en Centraal verbonden. Maliebaan krijgt dan een kwartiersdienst (buiten de spits 3 treinen per uur).

4900 Oostvaarders - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein naar CS)
5700 Den Haag CS/Weesp - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein naar CS)
5500 Baarn - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein wel naar centraal)
5600 Zwolle - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein wel naar centraal)
Laatst gewijzigd door Bakpapier op Ma 22 Sep 2014, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten