Slecht OV regio Leiden
Re: Slecht OV regio Leiden
Wat zijn de bijkomende kosten precies dan? Er rijden nu ook al 4 sprinters in het uur in de spits. En tussen Leiden en Alphen is dat ook echt nodig hoor.
4x per uur op alphen - utrecht is wel nieuw, maar ik denk dat dit ook wel kan. Dan moet de IC wel Woerden en Bodegraven overslaan, want anders zit er te weinig volk in de sprinter. Gewoon Leiden - Lammenschans - Alphen - Utrecht dus. Voor Woerden verslechtert de verbinding met utrecht dan enigszins qua reistijd, maar de frequentie blijft gelijk en men moet in dat middelmatig grote stadje sowieso al blij zijn met de uitstekende verbindingen die men heeft.
4x per uur op alphen - utrecht is wel nieuw, maar ik denk dat dit ook wel kan. Dan moet de IC wel Woerden en Bodegraven overslaan, want anders zit er te weinig volk in de sprinter. Gewoon Leiden - Lammenschans - Alphen - Utrecht dus. Voor Woerden verslechtert de verbinding met utrecht dan enigszins qua reistijd, maar de frequentie blijft gelijk en men moet in dat middelmatig grote stadje sowieso al blij zijn met de uitstekende verbindingen die men heeft.
Re: Slecht OV regio Leiden
Die twee extra treinen per uur in de spits zijn vrij klein (in de herfst 1x SGM-III, de rest van het jaar 2x SGM-II) en zetten niet echt veel zoden aan de dijk hoor, als er gewoon structureel DDZ of VIRM wordt ingezet in de s8800 in plaats van ICM wat er tot nu toe erg vaak rijdt/reed krijg je de reizigers ook wel weg. Bovendien is er een heel duidelijke spitsrichting tussen Alphen en Leiden dus rijden de spitstreinen in de tegenrichting meer leeg dan vol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Slecht OV regio Leiden
Als zij dat moeten dan moet jij ook blij zijn met de uitstekende verbindingen van je eigen stad.Bakpapier schreef:men moet in dat middelmatig grote stadje sowieso al blij zijn met de uitstekende verbindingen die men heeft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Slecht OV regio Leiden
Inderdaad, ik had gehoopt dat Bakpapier iers van zijn misplaatste arrogantie had ingeslikt.
Re: Slecht OV regio Leiden
Op dit moment rijden tussen Woerden en Utrecht al vier Sprinters (+ 2 IC's) per uur. Het ligt in de lijn der verwachting dat de s6100 wordt doorgetrokken naar Leiden.Bakpapier schreef: Een aparte sprinter Leiden - Utrecht CS zou nog wel kunnen, theoretisch. De intercity kan dan Bodegraven en Woerden ook overslaan. Maar dan wordt Woerden-Utrecht wel een erg druk traject. Waarschijnlijk té druk. Eindigen op Woerden is echter ook een mogelijkheid om dat te voorkomen (dan moet de IC wel blijven stoppen op woerden om een rechtstreekse verbinding met Utrecht aan te bieden). Ten slotte is er nog de theoretische mogelijkheid Leiden - Breukelen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.
Nou, die 4 Sprinters per uur zijn er dus al (op doordeweekse dagen) en de frequentie tussen Woerden en Utrecht gaat dus wel omlaag van 6 naar 4 treinen per uur als de s8800 niet meer te Woerden stopt.Bakpapier schreef: 4x per uur op alphen - utrecht is wel nieuw, maar ik denk dat dit ook wel kan. Dan moet de IC wel Woerden en Bodegraven overslaan, want anders zit er te weinig volk in de sprinter. Gewoon Leiden - Lammenschans - Alphen - Utrecht dus. Voor Woerden verslechtert de verbinding met utrecht dan enigszins qua reistijd, maar de frequentie blijft gelijk en men moet in dat middelmatig grote stadje sowieso al blij zijn met de uitstekende verbindingen die men heeft.
Over het schrappen van de stop te Bodegraven van de s8800 kun je nog wel denken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Slecht OV regio Leiden
4 x per uur naar Utrecht voor een middelmatige plaats is echt meer dan zat. 6x per uur woerden-utrecht is pure luxe. De ic leiden-utrecht móet nu wel in Woerden stoppen, omdat deze plaats anders geen verbinding heeft met alphen-leiden. En in bodegraven omdat daar anders helemaal geen trein zou stoppen. Met de komst van de sprinter kun je die onzinstops dus gewoon schrappen.
Het kleine aandeel mensen dat van Leiden naar Breukelen zal wel met de sprinter moeten reizen, ipv de IC, en dat levert een klein reistijdverlies op. Maar wie moet er nou naar breukelen? Het aantal reizigers dat voordeel heeft van non-stop alphen-utrecht is groter.
Het kleine aandeel mensen dat van Leiden naar Breukelen zal wel met de sprinter moeten reizen, ipv de IC, en dat levert een klein reistijdverlies op. Maar wie moet er nou naar breukelen? Het aantal reizigers dat voordeel heeft van non-stop alphen-utrecht is groter.
Re: Slecht OV regio Leiden
Inderdaad, helemaal omdat die reizigers ook nog altijd via Schiphol kunnen, kost maar 4 minuten extra, en gaat in de spits ieder kwartier.
Re: Slecht OV regio Leiden
Als je al de reizigers vanuit Woerden in de (bestaande) 4 sprinters per uur wil stoppen moet je sprinters verlengen. Vergis je niet in de reizigersaantallen van Woerden (dat erg op Utrecht is gericht).
Re: Slecht OV regio Leiden
Sorry hoor maar ik heb serieus moeite met me voorstellen dat er zo veel verkeer woerden-utrecht is, dat dat niet past in de 4 sprinters per uur. Zo groot is die stad nu ook niet.
Als het echt niet gaat dan kan de IC er natuurlijk alsnog stoppen, maar zoals gezegd heb ik grote twijfels bij wat je zegt. 4 sprinters per uur is niet niks.
Een andere optie zou zijn om ipv de IC leiden - utrecht, juist een andere IC te Woerden te laten stoppen. Bjvoorbeeld den haag - utrecht. Woerden-leiden is immers minder populair dan woerden - gouda - den haag , dus zo verbeter je juist de verbinding.
Als het echt niet gaat dan kan de IC er natuurlijk alsnog stoppen, maar zoals gezegd heb ik grote twijfels bij wat je zegt. 4 sprinters per uur is niet niks.
Een andere optie zou zijn om ipv de IC leiden - utrecht, juist een andere IC te Woerden te laten stoppen. Bjvoorbeeld den haag - utrecht. Woerden-leiden is immers minder populair dan woerden - gouda - den haag , dus zo verbeter je juist de verbinding.
Re: Slecht OV regio Leiden
Dat laatste mag je wat mij betreft onderbouwen.
Verder: ooit in de ochtendspits op Woerden geweest? Ik kom er regelmatig langs, op verschillende tijden, en er staat altijd een mannetje of 100 te wachten op de trein naar Utrecht. Dat is ook het beeld wat ik heb overgehouden van de periode dat ik er gewerkt heb, al is dat alweer een tijdje geleden.
Ter vergelijking: Woerden had in 2009 zo'n 13.500 reizigers, Alphen aan den Rijn zo'n 9900. In jouw voorstel heeft Alphen straks 12 treinen per uur (4x Leiden, 4x Gouda, 4x Utrecht) en Woerden ook (2x Leiden, 2x Breukelen, 4x Gouda, 4x Utrecht) terwijl de reizigersaantallen echt zo'n 40% hoger liggen.
Verder: ooit in de ochtendspits op Woerden geweest? Ik kom er regelmatig langs, op verschillende tijden, en er staat altijd een mannetje of 100 te wachten op de trein naar Utrecht. Dat is ook het beeld wat ik heb overgehouden van de periode dat ik er gewerkt heb, al is dat alweer een tijdje geleden.
Ter vergelijking: Woerden had in 2009 zo'n 13.500 reizigers, Alphen aan den Rijn zo'n 9900. In jouw voorstel heeft Alphen straks 12 treinen per uur (4x Leiden, 4x Gouda, 4x Utrecht) en Woerden ook (2x Leiden, 2x Breukelen, 4x Gouda, 4x Utrecht) terwijl de reizigersaantallen echt zo'n 40% hoger liggen.
Re: Slecht OV regio Leiden
Wanneer leer je nou eens dat de drukte van een station niet alleen wordt bepaald door het inwoneraantal maar ook door een ziljoen andere factoren zoals achterland en bediening?Bakpapier schreef:Zo groot is die stad nu ook niet.
Ik doe ook maar wat
Re: Slecht OV regio Leiden
Deze redenering klopt natuurlijk van geen kanten, je kunt niet zomaar het aantal reizigers op het station verdelen over alle treinen. Zo zal leiden alphen en utrecht alphen veel meer reizigers hebben dan het zijtakje naar Gouda.Ter vergelijking: Woerden had in 2009 zo'n 13.500 reizigers, Alphen aan den Rijn zo'n 9900. In jouw voorstel heeft Alphen straks 12 treinen per uur (4x Leiden, 4x Gouda, 4x Utrecht) en Woerden ook (2x Leiden, 2x Breukelen, 4x Gouda, 4x Utrecht) terwijl de reizigersaantallen echt zo'n 40% hoger liggen.
Dat Leiden-Woerden minder populair zal zijn dan Den Haag / Gouda - Woerden ligt in de lijn der verwachting. Gouda is dichtbij en ook aardig groot, en Den Haag is ook een belangrijke stad. Leiden is relatief ver weg, en de stad biedt nou niet echt zaken voor Woerden die Utrecht niet al biedt. Aangezien de NS nogal geheimzinnig doet over reizigersaantallen van treinen kan ik dat dus niet feitelijk onderbouwen, ik kan ook niet toveren.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Slecht OV regio Leiden
Neem dan gewoon eens een kijkje op een station voordat je zulke boude beweringen doet vanaf je bureaustoel. Ik kwam driekwart jaar lang meerdere dagen per week in Woerden (zowel vanuit Den Haag als vanuit Utrecht) en wat de anderen hierboven zeiden klopt gewoon, Woerden-Utrecht is echt een drukke verbinding.
Re: Slecht OV regio Leiden
Voor een IC Leiden-Utrecht heeft het trouwens niet zo veel zin om niet meer op bepaalde stations te stoppen als de infrastructuur er zo bijligt als nu.
Tenzij de IC's een andere tijdligging krijgen waardoor ze in Alphen of Woerden kunnen passeren, is een stop in Bodegraven gewoon logisch omdat de treinen elkaar daar toch al af moeten wachten. De baanvaksnelheid in Leiden is al erg laag, die stop in Lammenschans is dan ook niet zo ernstig meer.
Tenzij de IC's een andere tijdligging krijgen waardoor ze in Alphen of Woerden kunnen passeren, is een stop in Bodegraven gewoon logisch omdat de treinen elkaar daar toch al af moeten wachten. De baanvaksnelheid in Leiden is al erg laag, die stop in Lammenschans is dan ook niet zo ernstig meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten