Pagina 2 van 3

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 14:54
door Suus
Nogmaals, zitvol is geen probleemsituatie en gezien het tijdstip en de verbinding zal het aantal reizigers ook weinig fluctueren.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 17:20
door waldo79
Als het echt zo'n probleem was geweest waren er al klachten naar de vervoerder gegaan. Je kunt nu eenmaal geen privé vierzits verwachten in een bus ;)

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:32
door Bakpapier
Eerlijk gezegd heb ik meestal wel een prive 2 of soms 4 zits in de bus omdat ik niet vaak ni de spits reis.

Maar dat hoeft ook niet van mij hoor. Mijn bezwaar is vooral de lage frequentie richting zoetermeer, en niet dat de bus zo vol zit. En ik denk dat met 4x per uur tot 21u in de avond, je ook veel meer reizigers zou kunnen trekken, want nu is het vaak aantrekkelijker om met de trein te gaan en dan met de tram. En Arriva loopt die inkomsten dus mis.

Het materieel is er, en de reizigersvraag is er ook.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 20:29
door waldo79
Ik begrijp je standpunt, maar ik vermoed dat je bij Arriva geen gehoor krijgt. Latere ritten kunnen kostbaar zijn en bovenal is 2 keer per uur gezien het tijdstip een heel redelijke frequentie.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 10:20
door verfmeer
Bovendien geldt dat er in Zoetermeer al geen bussen vaker dan 2x per uur gaan. Als ze daar een goede knoop leggen heb je niet meer dan 2x per uur nodig.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 15:44
door Bakpapier
verfmeer schreef:Bovendien geldt dat er in Zoetermeer al geen bussen vaker dan 2x per uur gaan. Als ze daar een goede knoop leggen heb je niet meer dan 2x per uur nodig.
Ik heb niet het idee dat mensen uit de bus leiden-zoetermeer daar nog overstappen op andere bussen. De overstap gaat vooral richting het randstadrail-netwerk, en er moeten ook vrij veel mensen simpelweg bij C-W zelf zijn. Er zal een aantal reizigers naar rokkeveen ofzo moeten maar dat is niet het grootste deel van de reizigers.

Het lijkt me ook wel een idee om de bus door te laten rijden tot in Driemanspolder/NS. Dan heb je de volgende voordelen:
- betere verbinding met wijken als rokkeveen
- betere verbinding met de zuidelijke randstadrailstations
- mogelijkheid tot overstap op trein (zal niet veel reizigers trekken, maar wel b.v. in het geval van spoorproblemen, of misschien voor stations als Zoetermeer Oost of Ypenburg ofzo)

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 17:18
door Etienne
Afhankelijk van het stoppen op tussengelegen haltes, ga je daarmee wel in het concessiegebied Haaglanden Streek zitten. :wink:

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 18:16
door verfmeer
Bakpapier schreef:
verfmeer schreef:Bovendien geldt dat er in Zoetermeer al geen bussen vaker dan 2x per uur gaan. Als ze daar een goede knoop leggen heb je niet meer dan 2x per uur nodig.
Ik heb niet het idee dat mensen uit de bus leiden-zoetermeer daar nog overstappen op andere bussen. De overstap gaat vooral richting het randstadrail-netwerk, en er moeten ook vrij veel mensen simpelweg bij C-W zelf zijn. Er zal een aantal reizigers naar rokkeveen ofzo moeten maar dat is niet het grootste deel van de reizigers.

Het lijkt me ook wel een idee om de bus door te laten rijden tot in Driemanspolder/NS. Dan heb je de volgende voordelen:
- betere verbinding met wijken als rokkeveen
- betere verbinding met de zuidelijke randstadrailstations
- mogelijkheid tot overstap op trein (zal niet veel reizigers trekken, maar wel b.v. in het geval van spoorproblemen, of misschien voor stations als Zoetermeer Oost of Ypenburg ofzo)
Dat lijkt mij niet handig. Want als je al bij een Randstadrailstation moet zijn is de trein/RR-combi al sneller. En in Rokkeveen zijn er bussen die veel dichterbij stoppen. En voor alleen het station is het inderdaad niet winstgevend.

Als je de bus wilt doortrekken kan je hem het best verbinden met lijn 170 naar metrostation Rodenrijs. Dan heb je namelijk een verbinding die echt nuttig is voor doorgaand verkeer.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 19:26
door WSM
Zoiets bestond vroeger al, snelbus 204 van Rotterdam naar Leiden.
Kan niet meer natuurlijk, verschillende concessiegebieden enzo...

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 20:22
door Bakpapier
Kan toch gewoon dm.v. samenwerking van verschillende concessies (veolia en arriva?).

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 21:04
door verfmeer
En RET...

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 21:19
door Bakpapier
Arriva en RET denk ik dan.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 21:39
door WSM
Bakpapier schreef:Kan toch gewoon dm.v. samenwerking van verschillende concessies (veolia en arriva?).
Dat is wel heel simpel gedacht.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 21:47
door verfmeer
Of gewoon als aparte concessie aanbesteden. Maar eerst zou er gewoon een pilot moeten starten met Arriva en RET, omdat die die lijnen nu ook al rijden.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 22:45
door Bakpapier
Ik vraag me wel af of de meerwaarde van een bus rodenrijs metro - leiden CS nu wel zo groot is. Het duurt nu met de bus iets meer dan een uur, met trein en metro ben je sneller. Als de bus doorrijdt (ipv de huidige overstap op zoetermeer) dan is alsnog metro+trein sneller vanaf Leiden Centraal. Vanaf andere delen van Leiden kan je wel winst boeken, maar de relatie met die delen van de stad met Rodenrijs zal niet heel groot zijn.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 23:26
door verfmeer
Het voorkomt leegrijden. Jij stelde voor om de bus Leiden-Zoetermeer door te laten rijden naar Zoetermeer NS, terwijl ik verwacht dat dat weinig vervoer oplevert. De andere kant op heb je datzelfde probleem: Een directe bus Rodenrijs-Zoetermeer Noord kan wenselijk zijn, maar weinig winstgevend. Als je die twee lijnen koppelt dan los je die problemen tegelijkertijd op. Hetzelfde idee was de 365, die door de uitvoering nogal heeft gefaald.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 11:29
door Bakpapier
Ik heb een antwoord gekregen van Arriva over waarom 184 niet aansluit op de trein.
De dienstregeling van lijn 184 in 2015 krijgt geen betere aansluiting op Station Alphen aan den Rijn omdat de tijdligging van lijn 184 primair gericht is op aansluitingen te Woubrugge Kruisweg op de lijnen 182, 183 en/of Qliner 370.

Bovendien is lijn 184 voor de kernen Ter Aar, Papeveer, Nieuwveen en Langeraar een ringlijn en dat bepaald mede de mogelijkheden van aankomst en vertrek bij Station Alphen aan den Rijn. In de middagspits heeft de trein een kwartierdienst van Leiden naar Alphen aan den Rijn.

De tussenritten van de trein sluiten met een overstap van ca. 10 minuten weer goed aan op lijn 184 naar Nieuwveen. Helaas hebben we deze aansluiting niet de hele dag kunnen verbeteren.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 14:00
door waldo79
Duidelijk toch?

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 15:52
door Bakpapier
Ja, maar wel jammer.
Als de trein gedurende de hele dag een kwartiersdienst krijgt, dan is het nog wel prima te doen op zich.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 16:21
door Suus
Voorlopig is nog maar de vraag of de kwartierdienst tussen Alphen en Leiden er blijft na december 2016. Op dit moment betaald de provincie voor de spitssprinters naar Leiden maar deze worden met de nieuwe concessie omgezet in een kwartierdienst in de spitsen tussen Gouda en Alphen en later eventueel op werkdagen de hele dag.

Omdat er echter ook nog twee nieuwe stations voorzien zijn tussen Leiden en Alphen (Zoeterwoude Rijndijk en Koudekerk aan den Rijn-Hazerswoude Rijndijk) en NS daar eigenlijk niet met intercity's wil stoppen zal er toch een oplossing bedacht moeten worden. Of toch een kwartierdienst of de stations komen er niet.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 16:27
door Bakpapier
Ik had altijd begrepen dat:

- 2x per uur sprinter Gouda-Leiden CS, met extra stations waddinxveen coenecoop, boskoop snijdelwijk, hazerswoude koudekerk en zoeterwoude rijndijk
- IC blijft rijden zoals nu 2x per uur
- 2x per uur spitssprinter Alphen-Gouda

dan krijg je dus overal een kwartiersdienst in de spits.

Met de IC stoppen op zoeterwoude en hazerswoude slaat natuurlijk helemaal nergens op. Daar hebben meer reizigers reistijd verlies door, dan dat er reizigers van profiteren. De huidige buslijn is namelijk ook al vrij snel.

Eventueel zou men de IC stop op lammenschans dan ook kunnen schrappen, al heb ik daar nog geen officiële dingen over gehoord over dat dat het plan zou zijn. Zou het hele nut van dat station wel een beetje teniet doen overigens.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 16:35
door Suus
Er is geen samenlooptraject met het HRN afgesproken, dus de treinen van Abellio/NS komen vanaf 2016 niet verder dan Alphen of Gouda.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 16:48
door Bakpapier
Zucht... lekker klantvriendelijk weer hoor, de directe verbinding Leiden - Gouda schrappen.

Dan komt die kwartiersdienst er ook niet, want de NS gaat echt geen aparte sprinter Leiden CS - Alphen inzetten. En die extra stations dus ook niet. Zo'n apart sprintertje lijkt me namelijk niet echt rendabel. Al met al is er dus alleen maar een verslechtering door die aanbesteding.

Een aparte sprinter Leiden - Utrecht CS zou nog wel kunnen, theoretisch. De intercity kan dan Bodegraven en Woerden ook overslaan. Maar dan wordt Woerden-Utrecht wel een erg druk traject. Waarschijnlijk té druk. Eindigen op Woerden is echter ook een mogelijkheid om dat te voorkomen (dan moet de IC wel blijven stoppen op woerden om een rechtstreekse verbinding met Utrecht aan te bieden). Ten slotte is er nog de theoretische mogelijkheid Leiden - Breukelen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Ik ben echt niet tegen aanbestedingen, maar ze moeten gewoon wat minder moeilijk doen over samenlooptrajecten. Op deze manier heb ik zoiets van: laat die aanbestedingen dan maar helemaal zitten, weer terug naar de ouwe monopoly-NS.

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 17:01
door reisthijs
Zo'n Sprinter Leiden-Utrecht is precies wat de provincie graag ziet zodra het capaciteitsprobleem op Woerden-Utrecht is opgelost.
Treinverbinding Leiden - Utrecht

Naast de introductie van R-net investeert de provincie in het hoofdspoor tussen Leiden en Utrecht. Hier worden per uur 2 extra sprinters ingezet. Met de huidige 2 intercity’s van de NS rijdt er dan elk kwartier een trein. Op dit traject worden ook twee nieuwe stations gerealiseerd. Momenteel wordt door ProRail onderzoek gedaan naar de uitvoeringsmaatregelen. Afhankelijk daarvan wordt duidelijk of de ambitie voor 2019 haalbaar is. Hierover wordt in het najaar van 2014 meer bekend.
(bron: http://www.zuid-holland.nl/r-net)

Re: Slecht OV regio Leiden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 18:08
door Frans F
Het lijkt er op dat Provincie hoopt op deze manier de kosten van de extra sprinters op NS af te wentelen.
Ik denk niet dat NS dat gaat doen.