Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Wordt spoor 5 ook niet als rangeer/opstelspoor gebruikt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

W0rteltje schreef:deze lijn had ik gemaakt in reactie op het mogelijke station Leerpark. en mijn bedoeling was om perron 5 te gebruiken aangezien hij toch nooit word gebruikt en de metro dan naast al het trein verkeer rijdt (en het niet kruist)
JeffreyMeijer schreef:Wordt spoor 5 ook niet als rangeer/opstelspoor gebruikt?
Spoor 5 wordt wel degelijk als perron gebruikt. de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] stoppen langs het perron.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Ging al een belletje rinkelen dat er iets niet klopte. Thanks voor je info Bas :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Bemined »

W0rteltje schreef:http://i.imgur.com/FwCcFCL.png
de metro kaart van mijn eerdere erg uitgebreide versie van de randstadrail
Lijn D vlak voor Spijkenisse Centrum afbuigen lijkt me niet handig, dan heb je een tweede riviertunnel nodig (of je moet een scherpe bocht vlak na de uitrit in gedachte hebben) plus dat je dan geen centraal knooppunt meer hebt in Spijkenisse. Op zich zullen met de metro aftakkingen de hoeveelheid bussen wel iets afnemen waardoor het busstation in Spijkenisse Centrum kan inkrimpen, maar het lijkt me toch handig Spijkenisse Centrum als knooppunt te houden en pas daarna een aftakking te maken.

Een losse metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein is ook niet echt ideaal, vanuit reizigersoogpunt is het handiger dat deze als lijn A naar Alexander doorrijdt zodat hier een rechtstreekse verbinding ontstaat, de lijnen B en C kunnen dan frequenter rijden (in de spits tot 10x per uur). Dit betekent wel dat een lijn van Alexander naar Dordrecht niet meer past (technisch past het wel, maar dan moet je dan de overwegen af want die zitten dan te vaak dicht) maar ik zie zelf de waarde van deze lijn ook niet. Vanuit Ridderkerk zou ik eerder een lijn richting Stadionpark verwachten, indien technisch mogelijk via de Willemsspoortunnel door naar Blaak en Rotterdam Centraal, anders op termijn als een nieuwe metrotunnel van noord naar zuid te rechtvaardigen is via Rijnhaven en Katendrecht naar Rotterdam Centraal.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

sidenote: kijk uit, dit is n beetje anders. resent heb ik een eigen wijk gemaakt in google maps stijl
hier is de link: http://imgur.com/a/nByWw
maar ik had daar ook een extra OV kaart van gemaakt, het gaat hier dus niet over de rendabelheid van de wijk, maar hoe zou jij het ov indelen

nog ff mijn motivatie voor dit project. ik was gewoon wat aan het zwerven op Google maps, toen ik opeens een open ruimte door Stadpolders zag gaan, ook toen ik met de satelliet keek zag ik deze open ruimte. het ene ding leidde tot het ander en dit project was geboren
Afbeelding

trein: Arriva laat een soort metro (meer iets als de Rijngouwelijn) Rijden van Dordt CS naar de wijk. deze metro stopt op
Dordrecht Halma Heiraplein
Dordrecht Stadspolders
(Dordrecht Stadspoldering)
Dordrecht Ramskopperdijk
Dordrecht Ramskop
Dordrecht Ramskop van het land
door deze ferquentie verhoging stopt de trein naar Gorkum (niet die naar Geldermalsen) niet meer op Dordrecht Stadspolders

de Bussen
lijn 6 (donker paars): (Wilgenwende -) CS - Ramsopse Hoven - Ramskop van het Land
lijn 8 (licht roze): (Amstelwijck - Dordtse Kil -) CS - Ramskop
lijn 620 (blauw): Werkendam - station Dordrecht Ramskop van het land

hoe zou jij het doen?
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Je weet waarom de RijnGouwelijn gestaakt is als idee? De lijn die je voorstelt is de moeilijk voor de reiziger, die zonder overstappen snel naar zijn bestemming wil, meestal het centrum of het station. Jouw voorstel doet dit teniet, reizigers krijgen geen directe route, zijn langer onderweg, waarschijnlijk ook nog minder frequent dan nu, en dat alles tegen een hele flinke sloot belastinggeld voor bouw en exploitatie. Metro-achtigen zijn goed voor Voorstadsverkeer, maar voor binnen een kleine plaats als Dordt heeft het meer nadelen dan voordelen. Ik zou eerder investeren in een snellere busverbinding, kleed die dan aan met kekke bushokjes en metro-look gelede bussen, en de gemiddelde reiziger zal het meer kunnen waarderen dan een metro.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Z2N heeft 100% gelijk. Dordrecht is geen geschikte plaats voor een metro, daar de reizigersstromen zelfs te klein zijn voor een gelede bus. De wijk die je daar plant zal veel landbouwgrond teniet doen, dus de boeren zijn er daar ook niet blij mee. De buslijnen 6 en 8 die je voorstelt zullen evenmin wat toevoegen, want de reizigers uit Werkendam zullen langer onderweg zijn, door de overstap op de Kop van 't land. Ik stel voor om het te houden zoals het nu is.

Nog een puntje:
Op de open ruimte waar jij je metro plant ligt een soort van een park, als ik op de satelliet kijkt. Zoals al gezegd is Dordrecht geen stad voor een metro. Er moet dus heel veel natuur en agrarisch gebruikte grond naar de knoppen om die wijk en metrolijn te realiseren. Ik denk dat als die landbouwgrond bebouwd mocht worden, dat de Stadspolders dan enorm groter waren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

ArrivaBas schreef:
W0rteltje schreef:maar ik had daar ook een extra OV kaart van gemaakt, het gaat hier dus niet over de rendabelheid van de wijk, maar hoe zou jij het ov indelen
De wijk die je daar plant zal veel landbouwgrond teniet doen, dus de boeren zijn er daar ook niet blij mee.

Nog een puntje:
Op de open ruimte waar jij je metro plant ligt een soort van een park, als ik op de satelliet kijkt. Er moet dus heel veel natuur en agrarisch gebruikte grond naar de knoppen om die wijk en metrolijn te realiseren. Ik denk dat als die landbouwgrond bebouwd mocht worden, dat de Stadspolders dan enorm groter waren.
-__-
ook snap ik niet je stelling "lijn 6 en 8 zullen niks toevoegen" met als argument dat lijn 620 er langer over zou doen?
je weet dat daar een woonwijk is toch?
Z2N schreef: Ik zou eerder investeren in een snellere busverbinding, kleed die dan aan met kekke bushokjes en metro-look gelede bussen, en de gemiddelde reiziger zal het meer kunnen waarderen dan een metro.
das n awesome idee
bon jour
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

W0rteltje schreef:ook snap ik niet je stelling "lijn 6 en 8 zullen niks toevoegen" met als argument dat lijn 620 er langer over zou doen?
je weet dat daar een woonwijk is toch?
Ik zeg niet dat 620 er langer over zou doen. Ik heb zo hetzelfde idee over jou als Jeffrey. Ik zeg niet dat ik je niet mag, maar je fantasie is voor het mooie net te groot.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

ArrivaBas schreef: Ik zeg niet dat 620 er langer over zou doen. Ik heb zo hetzelfde idee over jou als Jeffrey. Ik zeg niet dat ik je niet mag, maar je fantasie is voor het mooie net te groot.
ik ben het met je (en Jeffrey kennelijk?) eens dat mijn fantasie wat ver gaat soms, maar ik snap echt niet met wat je bedoelde in het eerder verstuurde bericht.
omdat er want staat tussen de zin over lijn 6 en 8 en over lijn 620 lijkt het net alsof de een de ander onder bouwt. kortom ik snap niet wat je bedoelt daar, dus kun je nog even duidelijk zeggen je meningen/voorstellen over lijn 6/8 en lijn 620?
bon jour
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 620 vaart nu mee met de boot. Dat kan al wat wachttijd schelen, zeker als de bus te laat is. Hoewel er nooit meer dan 7-8 passagiers in zitten, zie ik dat dalen als de passagiers uit Werkendam niet door kunnen reizen per 620 zoals nu, maar moeten overstappen. Ik stel dus voor alles bij het oude te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

ArrivaBas schreef:Lijn 620 vaart nu mee met de boot. Dat kan al wat wachttijd schelen, zeker als de bus te laat is.
owww ja. nu je het zegt, dat maakt een vloeiende overstap onmogelijk. goed punt

hier is mijn aanpassing gebaseerd op Z2N
Afbeelding
met geleden bussen lijn 8 (met in de spits door naar Industriegebied West) en lijn 9 van Centrum (en draait op de rotonde Noord van Johan de Wittstraat)
bon jour
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

ArrivaBas schreef:Lijn 620 vaart nu mee met de boot. Dat kan al wat wachttijd schelen, zeker als de bus te laat is. Hoewel er nooit meer dan 7-8 passagiers in zitten, zie ik dat dalen als de passagiers uit Werkendam niet door kunnen reizen per 620 zoals nu, maar moeten overstappen. Ik stel dus voor alles bij het oude te houden.
Toen ik naar oosterhout ging recent zaten er ongeveer 20-25 in.
ArrivaBas schreef:Z2N heeft 100% gelijk. Dordrecht is geen geschikte plaats voor een metro, daar de reizigersstromen zelfs te klein zijn voor een gelede bus. De wijk die je daar plant zal veel landbouwgrond teniet doen, dus de boeren zijn er daar ook niet blij mee. De buslijnen 6 en 8 die je voorstelt zullen evenmin wat toevoegen, want de reizigers uit Werkendam zullen langer onderweg zijn, door de overstap op de Kop van 't land. Ik stel voor om het te houden zoals het nu is.

Nog een puntje:
Op de open ruimte waar jij je metro plant ligt een soort van een park, als ik op de satelliet kijkt. Zoals al gezegd is Dordrecht geen stad voor een metro. Er moet dus heel veel natuur en agrarisch gebruikte grond naar de knoppen om die wijk en metrolijn te realiseren. Ik denk dat als die landbouwgrond bebouwd mocht worden, dat de Stadspolders dan enorm groter waren.
SVD heeft behoorlijk in de spits 6*uur gereden op veel trajecten en de bussen zaten toen nog vaak vol, Je kan het aan de chauffeurs vragen maar sinds arriva heeft het aantal passagiers alleen maar gedaald door de slechtere frequenties en aansluitingen (vooral op de trein ri. rotterdam) en de bussen die niet fijn zijn voor de passagiers. RegioLinQ, wat een samenwerking van HTM, Prorail and nog een ander bedrijf was, had een goed en goedkoop plan waarbij veel van de stadslijnen 6 keer per uur reden, de dwarsverbinding van lijn 1 behouden bleef en lijn 4/5/7 en 3 in de spits geleed zouden rijden. Ze waren te laat met het indienen, 2 dagen. Het rezigerspotentieel in Dordt is "Hoog", en als er frequent genoeg en aantrakkelijk genoeg zou worden gereden dan zou 6* geleed op lijn 3, 4, 5 en 7 best volle bussen kunnen trekken. Ik denk dat je het probleem vooral moet zoeken in de frequenties, In den haag bijvoorbeeld pakten mensen in de avond geregeld de bus, want die reed ieder kwartier en wachten was nooit ontiegelijk lang. Hier moet je al snel 25 minuten wacthen, dus behalve voor mensen die het echt puur nodig hebben is de bus hier niet aantrekkelijk. een kwartierdienst en het missen van een dwarsverbinding helpt ook niet mee.

Wat ik me altijd vooral afvraag is waarom lijn 1 niet verbuurtbust is, de route duurt 25-29 minuten dus dat kan makkelijk met 2 busjes 2 keer per uur zelfs en dan zouden reizigers technisch gezien de busjes op capaciteit draaien. Na meer onderzoek ook nog uitgevogeld dat lijn 1 op ma-vr zelfs wins zou moeten draaien als buurtbus, die ook een klein aantal avondritten en weekendritten zou moeten kunnen dekken zonder verdere subsidie, inclusief onderhoudskosten, excl aanschafkosten van het busje.
Ik blub in het Drecht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door busfanNL »

Over buurtbussen gesproken: waarom is lijn 231 er niet meer met in de spits grote bus ritten?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Omdat er ook nog een trein is die sneller is tussen Ddr en Gr. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door busfanNL »

ArrivaBas schreef:Omdat er ook nog een trein is die sneller is tussen Ddr en Gr. :Y
Oja stom. Nou is het meer voor de reizigers naar Werkendam zodat ze een hele dag de verbinding hebben.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

busfanNL schreef:Over buurtbussen gesproken: waarom is lijn 231 er niet meer met in de spits grote bus ritten?
620 (en 120 samen waar er op de tijden dat 620 er een naadloze aansluiting tussen de twee is.), (de grote bus ritten +1 extra rit) rijd nog. Al was de beslissing om de buurtbus ritten op deze succesvolle buurtbus ertussenuit te knippen nogal vreemd.
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

(als je tijd hebt)
hoe zou jij het OV hier doen?

(nogmaals het gaat hier niet over de rendabelheid van de wijken/dorp)

hier is een link voor n routebeschrijving:
http://i.imgur.com/XyH2b3T.png

Afbeelding
nieuw dorp op terschelling
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Met enkel kaarten kunnen we niets. Ik mis cijfers als bevolkingsdichtheid. Aantal reizigers per duizend inwoners. Inkomensgegevens. Faciliteiten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Als we geen statistieken hebben, kunnen we geen net maken met een lege kaart :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

JeffreyMeijer schreef:Met enkel kaarten kunnen we niets. Ik mis cijfers als bevolkingsdichtheid. Aantal reizigers per duizend inwoners. Inkomensgegevens. Faciliteiten.
ja sorry, ik had deze post erg gehaast gepost want ik stond op het punt om ergens heen te gaan.

het dorp (heeft nog geen naam)
- heeft zo'n 15.000 inwoners en zijn vooral jonge gezinnen
- de werkgelegenheid is in Zuid Kherson en Zaporizia. Zuid Kherson is een docking terrein en Zaporizia is een bedrijven terrein
- ook werken veel mensen in de Binnenstad of in de toerisme industrie (die gegroeid is na de bouw van de binnenstad)
- er staat een school in L'viv net onder het kruispunt van de Polesiansingel en de Ostrivetsh Doroha

Westzee
- heeft zo'n 4.500 bewoners
- in de Romeinse wijk en de Westzee Heuvel wonen de bewoners, en in Kern en West Westzee Wijk zijn alleen vakantiehuisjes
- de Romeinse wijk heeft vooral jonge gezinnen en jonge koppels. Westzee Heuvel heeft vooral gepensioneerde mensen en rijke stellen
- mensen werken vooral in [het dorp] of langs de kust

e omgaving is nogsteeds Terschelling
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Hoeveel werknemers op de terreinen en in de stad. Uit wat voor bebouwing bestaan die wijken. Wat is het inkomen van die mensen? Ik vrees weer voor een dood paard :N
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

JeffreyMeijer schreef:Hoeveel werknemers op de terreinen en in de stad. Uit wat voor bebouwing bestaan die wijken. Wat is het inkomen van die mensen? Ik vrees weer voor een dood paard :N
als je dat allemaal nodig hebt om een lijnennetkaart te maken dan is dit hele topic voor niks want je beschikt nooit deze informatie
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Nee, we hebben ook geen kadaster. We hebben ook geen inkomensgegevens. Je geeft gewoon niet genoeg informatie. Dan kun je het wel proberen af te wimpelen. Maar dan zul je nooit aansluiting vinden in dit topic.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

W0rteltje schreef:
JeffreyMeijer schreef:Hoeveel werknemers op de terreinen en in de stad. Uit wat voor bebouwing bestaan die wijken. Wat is het inkomen van die mensen? Ik vrees weer voor een dood paard :N
als je dat allemaal nodig hebt om een lijnennetkaart te maken dan is dit hele topic voor niks want je beschikt nooit deze informatie
Met een fictionele stad is dat sowieso het geval, maar over een fictionele stad die maar bij 1 persoon bekend is kan je geen discussie voeren, dus daar liep het al vast... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten