Bushalte tomatenplein, lijn 717. het tomatenplein ligt eigenlijk achter de flats daar.ArrivaBas schreef:Ik wist dus niet dat die rotonde het Tomatenplein heette, mijn excuses.
Maak je eigen lijnennet
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Maak je eigen lijnennet
Ik blub in het Drecht.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Ik heb een idee voor lange-afstandsbussen die Terneuzen verbinden met de grote Belgische steden in de regio. Het gaat hierbij om kleine busjes (b.v. 8 persoonsbusjes) die zouden worden gereden door een particuliere maatschappij. Echter zouden ze wel kunnen worden opgenomen in de concessie zeeland en een Zeeuwse lijnnummering kunnen krijgen, met b.v. ook OV chipkaart integratie. In dat geval kunnen ze echter niet gebruikt worden voor openbaar vervoer binnen België of daar moet dan iets anders op worden verzonnen. Ik denk ook dat gezien de geringe vraag de prijzen eigenlijk hoger moeten dan de standaard OV prijs.
De reden voor 8 persoonsbusjes is dat de brandstofkosten lager zijn, dat ze niet door een gediplomeerd buschauffeur hoeven te worden gereden, dat het materieel gemakkelijker inzetbaar is en simpelweg omdat de vraag niet altijd even hoog is op deze routes. Bovendien kan een klein busje gemakkelijk optrekken tot 120 km/u. Een normale lijnbus kan dat niet en een touringcar moet even 'op stoom' komen en gebruikt sowieso te veel brandstof.
Er zijn een klein aantal vaste haltes aan de route, maar indien er van tevoren gebeld wordt mag de bus ook passagiers oppikken/afzetten elders langs de route indien dit veilig kan gebeuren en indien er niet hoeft te worden gekeerd/omgereden.
De reden hiervoor is dat er geen goedkope manieren zijn om rechtstreeks in antwerpen, burssel, gent of de luchthaven te komen vanuit Terneuzen. Ofwel een overstap in hulst of zelzate is vereist, ofwel er is simpelweg helemaal geen OV mogelijkheid. Dan moet men een taxi bestellen wat heel erg duur is, of iemand laten rijden die daar wellicht niet altijd even veel zin in heeft. Een lange-afstandsbus kan dus uitkomsten bieden voor lagere inkomens die een dagje willen shoppen, die werk/opleiding volgen in één van de steden of die naar de luchthaven willen reizen.
In totaal zijn er maar 6 bussen nodig voor deze dienstregeling, misschien 7 of 8 voor reserves in geval van filevorming.
Lijn 100
Frequentie: 1x per uur piekuren, 1x 2u daluren
Totale omlooptijd: net iets minder dan 2u, dus 2 bussen vereist voor 1x/u)
Rijdt van 7:00 tot 22:00 (wellicht latere ritten op vrijdag en zaterdag avond). Deze lijn concurreert met de bussen naar Gent in het weekend, maar is de enige rechtstreekse lijn naar Gent doordeweek.
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
(tussenstops on-demand)
Zelzate Busstation
(tussenstops on-demand)
Gent Station Dampoort
Lijn 101
Frequentie: 1x per 2u
Totale omlooptijd: net iets meer dan 2u, dus 2 bussen vereist voor 1x/2u
Deze lijn concurreert met de bestaande buslijn via Hulst naar Antwerpen, door rechtstreeks te rijden via een snellere route.
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
Axel
(route via Zuiddorpe/E34/Waaslandtunnel, tussenstops on-demand)
Antwerpen Charles de Costerlaan/Linkeroever
Antwerpen Centraal Station
(noot: als de waaslandtunnel in één richting afgesloten is, rijdt de bus tot aan Antwerpen Linkeroever Sint Annatunnel, van waaruit men naar het centrum kan wandelen)
Lijn 102
Frequentie: 1x per 2u (wellicht extra ritten tot Sint Niklaas Waasland Shopping Centre in de piekuren)
Reisduur totale omloop: 3:30 u (dus 2 bussen vereist voor deze frequentie)
8:00 - 21:00
Deze lijn kan 's nachts 'gecharterd' worden als iemand met een groep b.v. een nachtvlucht vanuit Brussel wil nemen tegen extra kosten.
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
Axel
(route ofwel via Hulst/Kapellebrug, ofwel via de E34; tussenstops on-demand)
Sint Niklaas Station
Sint Niklaas Waasland Shopping Centre
Temse
(route via A12/R0; tussenstops on-demand)
Brussel Zaventem Luchthaven
Brussel Station Noord
(noot: de lijn rijdt alternerend eerst via de luchthaven of eerst via Brussel Station Noord en rijdt vervolgens rechtstreeks weer terug)
Lijn 103
Frequentie: enkel in het weekend 1x/2u, concurreert met de langzame buslijnen via Oostburg. Eventueel doordeweek een bus tot aan Eeklo.
Totale Omlooptijd: 3u, dus 2 bussen vereist voor 1x/2u
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
(tussenstops on-demand)
Zelzate Busstation
Kaprijke
(route via N9, tussenstops on demand)
Eeklo
Maldegem
Brugge Kruispoort
Brugge Gentpoort
Brugge Katelijnepoort
Brugge Station
Hiermee zijn alle belangrijke bestemmingen in België bereikt. Eventueel zou er nog een bus kunnen rijden naar Charleroi Airport, of naar Lille. Maar men kan ook deze bussen pakken en dan overstappen op de trein voor die bestemmingen, dat is waarschijnlijk makkelijker.
De reden voor 8 persoonsbusjes is dat de brandstofkosten lager zijn, dat ze niet door een gediplomeerd buschauffeur hoeven te worden gereden, dat het materieel gemakkelijker inzetbaar is en simpelweg omdat de vraag niet altijd even hoog is op deze routes. Bovendien kan een klein busje gemakkelijk optrekken tot 120 km/u. Een normale lijnbus kan dat niet en een touringcar moet even 'op stoom' komen en gebruikt sowieso te veel brandstof.
Er zijn een klein aantal vaste haltes aan de route, maar indien er van tevoren gebeld wordt mag de bus ook passagiers oppikken/afzetten elders langs de route indien dit veilig kan gebeuren en indien er niet hoeft te worden gekeerd/omgereden.
De reden hiervoor is dat er geen goedkope manieren zijn om rechtstreeks in antwerpen, burssel, gent of de luchthaven te komen vanuit Terneuzen. Ofwel een overstap in hulst of zelzate is vereist, ofwel er is simpelweg helemaal geen OV mogelijkheid. Dan moet men een taxi bestellen wat heel erg duur is, of iemand laten rijden die daar wellicht niet altijd even veel zin in heeft. Een lange-afstandsbus kan dus uitkomsten bieden voor lagere inkomens die een dagje willen shoppen, die werk/opleiding volgen in één van de steden of die naar de luchthaven willen reizen.
In totaal zijn er maar 6 bussen nodig voor deze dienstregeling, misschien 7 of 8 voor reserves in geval van filevorming.
Lijn 100
Frequentie: 1x per uur piekuren, 1x 2u daluren
Totale omlooptijd: net iets minder dan 2u, dus 2 bussen vereist voor 1x/u)
Rijdt van 7:00 tot 22:00 (wellicht latere ritten op vrijdag en zaterdag avond). Deze lijn concurreert met de bussen naar Gent in het weekend, maar is de enige rechtstreekse lijn naar Gent doordeweek.
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
(tussenstops on-demand)
Zelzate Busstation
(tussenstops on-demand)
Gent Station Dampoort
Lijn 101
Frequentie: 1x per 2u
Totale omlooptijd: net iets meer dan 2u, dus 2 bussen vereist voor 1x/2u
Deze lijn concurreert met de bestaande buslijn via Hulst naar Antwerpen, door rechtstreeks te rijden via een snellere route.
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
Axel
(route via Zuiddorpe/E34/Waaslandtunnel, tussenstops on-demand)
Antwerpen Charles de Costerlaan/Linkeroever
Antwerpen Centraal Station
(noot: als de waaslandtunnel in één richting afgesloten is, rijdt de bus tot aan Antwerpen Linkeroever Sint Annatunnel, van waaruit men naar het centrum kan wandelen)
Lijn 102
Frequentie: 1x per 2u (wellicht extra ritten tot Sint Niklaas Waasland Shopping Centre in de piekuren)
Reisduur totale omloop: 3:30 u (dus 2 bussen vereist voor deze frequentie)
8:00 - 21:00
Deze lijn kan 's nachts 'gecharterd' worden als iemand met een groep b.v. een nachtvlucht vanuit Brussel wil nemen tegen extra kosten.
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
Axel
(route ofwel via Hulst/Kapellebrug, ofwel via de E34; tussenstops on-demand)
Sint Niklaas Station
Sint Niklaas Waasland Shopping Centre
Temse
(route via A12/R0; tussenstops on-demand)
Brussel Zaventem Luchthaven
Brussel Station Noord
(noot: de lijn rijdt alternerend eerst via de luchthaven of eerst via Brussel Station Noord en rijdt vervolgens rechtstreeks weer terug)
Lijn 103
Frequentie: enkel in het weekend 1x/2u, concurreert met de langzame buslijnen via Oostburg. Eventueel doordeweek een bus tot aan Eeklo.
Totale Omlooptijd: 3u, dus 2 bussen vereist voor 1x/2u
Terneuzen Busstation Westerscheldetunnel
Stadhuis
Guido Gezellestr
Alvarezlaan
Ziekenhuis
(tussenstops on-demand)
Zelzate Busstation
Kaprijke
(route via N9, tussenstops on demand)
Eeklo
Maldegem
Brugge Kruispoort
Brugge Gentpoort
Brugge Katelijnepoort
Brugge Station
Hiermee zijn alle belangrijke bestemmingen in België bereikt. Eventueel zou er nog een bus kunnen rijden naar Charleroi Airport, of naar Lille. Maar men kan ook deze bussen pakken en dan overstappen op de trein voor die bestemmingen, dat is waarschijnlijk makkelijker.
Re: Maak je eigen lijnennet
Ik denk dat het niet echt kansrijk is vanwege enkele redenen:
*er is slechts één overstap nodig om op de meeste bestemmingen te komen, in het geval van jouw lijn 100 rijdt 50 er parallel aan, niet kostendekkend dus.
*Bij lijn 103 moet je de onbetrouwbare Zelzatebrug over, de reden dat CXX naar Klein Rusland rijdt en niet naar het busstation.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om het Zeeuwse OV-budget hieraan uit te geven, zeker omdat de meeste verbindingen al worden geboden (alleen Brussel, Eeklo en Maldegem vereisen meer dan één overstap.
*er is slechts één overstap nodig om op de meeste bestemmingen te komen, in het geval van jouw lijn 100 rijdt 50 er parallel aan, niet kostendekkend dus.
*Bij lijn 103 moet je de onbetrouwbare Zelzatebrug over, de reden dat CXX naar Klein Rusland rijdt en niet naar het busstation.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om het Zeeuwse OV-budget hieraan uit te geven, zeker omdat de meeste verbindingen al worden geboden (alleen Brussel, Eeklo en Maldegem vereisen meer dan één overstap.
Re: Maak je eigen lijnennet
Op werkdagen rijdt lijn 50 niet naar Gent buiten de zomermaanden.henk1234 schreef:Ik denk dat het niet echt kansrijk is vanwege enkele redenen:
*er is slechts één overstap nodig om op de meeste bestemmingen te komen, in het geval van jouw lijn 100 rijdt 50 er parallel aan, niet kostendekkend dus.
Re: Maak je eigen lijnennet
Klopt, maar er is altijd nog lijn 6, en i.c.m. lijn 55 is er in principe nog steeds parallelliteit, maar dan wel aan de andere kant van het kanaal.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Mijn lijn 103 zou ook via de westkant kunnen rijden, dus van terneuzen stadhuis via busstation WST, sluiskil en Sas van Gent naar Zelzate Klein Rusland. Dan zit je niet met een brugverbinding. Nadeel is dat je dan alleen vanuit het centrum van Terneuzen kan rijden ipv door heel terneuzen, en dat je niet bij het busstation van Zelzate komt (al valt dat ook wel te lopen over de brug heen).henk1234 schreef:Ik denk dat het niet echt kansrijk is vanwege enkele redenen:
*er is slechts één overstap nodig om op de meeste bestemmingen te komen, in het geval van jouw lijn 100 rijdt 50 er parallel aan, niet kostendekkend dus.
*Bij lijn 103 moet je de onbetrouwbare Zelzatebrug over, de reden dat CXX naar Klein Rusland rijdt en niet naar het busstation.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om het Zeeuwse OV-budget hieraan uit te geven, zeker omdat de meeste verbindingen al worden geboden (alleen Brussel, Eeklo en Maldegem vereisen meer dan één overstap.
Antwerpen wordt inderdaad geboden met één overstap, maar die bus stopt niet bij Antwerpen Centraal. Dus in de praktijk heb je vaak 2 extra overstappen tegenover mijn voorstel voor lijn 101.
Lijn 50 rijdt alleen in het weekend en in de zomermaanden naar Gent, is dus geen volwaardig alternatief buiten deze periodes. De frequentie is ook om te huilen zelfs als deze bus al rijdt. Bovendien is Middelburg-Gent wel erg ver wat de betrouwbaarheid niet verbetert, een vertraging in Middelburg en je voelt het tot in Gent.
Eeklo, Maldegem en Brugge zijn belangrijke plaatsen in de regio die nu niet worden bediend of slechts met veel overstappen, buurtbussen en andere onaantrekkelijkheden. Ditzelfde geldt voor de grote belangrijke stad Sint Niklaas.
Dat is wel met een vervelende overstap. Bovendien komt lijn 6 niet tot in terneuzen zelf maar enkel tot aan het busstation. Dus in de praktijk heb je 2 overstappen nodig om in Gent te komen, en dan ook nog eens met een enorme omweg via het busstation. Grote winst dus ;)henk1234 schreef:Klopt, maar er is altijd nog lijn 6, en i.c.m. lijn 55 is er in principe nog steeds parallelliteit, maar dan wel aan de andere kant van het kanaal.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Wat vinden jullie van een rechtstreekse bus naar Brussel via Sint Niklaas?
Op zich is brussel ook te bereiken met de bussen naar gent/antwerpen en dan met de trein. Maar dmv een rechtstreekse route bespaar je een overstap en wordt ook Sint Niklaas bediend. Ik vrag me wel af of dit een tijdwinst oplevert tov de trein?
Bovendien bespaar je op de route naar Brussel Airport de dure 'diabolo' treinverbinding uit, door een rechtstreekse bus te rijden. Dit vliegveld is het belangrijkste vliegveld voor de regio Zeeuws Vlaanderen, naast Charleroi en Eindhoven die interessant zijn vanwege goedkope vluchten. Amsterdam Schiphol is veel te ver en duur, van Antwerpen en Lille vertrekken er nauwelijks relevante vluchten. Rotterdam is ver en er vertrekken ook weinig vluchten vandaan.
Een rechtstreekse bus over de snelweg naar Brussel zou ook kunnen, maar dan kun je nauwelijks tot geen tussengelegen passagiers oppikken.
Op zich is brussel ook te bereiken met de bussen naar gent/antwerpen en dan met de trein. Maar dmv een rechtstreekse route bespaar je een overstap en wordt ook Sint Niklaas bediend. Ik vrag me wel af of dit een tijdwinst oplevert tov de trein?
Bovendien bespaar je op de route naar Brussel Airport de dure 'diabolo' treinverbinding uit, door een rechtstreekse bus te rijden. Dit vliegveld is het belangrijkste vliegveld voor de regio Zeeuws Vlaanderen, naast Charleroi en Eindhoven die interessant zijn vanwege goedkope vluchten. Amsterdam Schiphol is veel te ver en duur, van Antwerpen en Lille vertrekken er nauwelijks relevante vluchten. Rotterdam is ver en er vertrekken ook weinig vluchten vandaan.
Een rechtstreekse bus over de snelweg naar Brussel zou ook kunnen, maar dan kun je nauwelijks tot geen tussengelegen passagiers oppikken.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Deze routes zouden vooral echt v oor zeeuws vlaanderen zélf nuttig zijn. De bus 50 vanuit middelburg naar gent zou kunnen worden geschrapt, er kan een overstap komen in Terneuzen busstation westerscheldetunnel (ook met de bus vanuit Goes en Vlissingen). Ook voor de relatie goes/middelburg/vlissingen - Brugge kan het nuttig zijn, al is het wel een grote omweg en is deze relatie niet heel groot.
De relatie middelburg/vlissingen/goes -> Antwerpen/Brussel wordt al bediend met de trein en heeft dus geen baat bij deze bus.
De relatie middelburg/vlissingen/goes -> Antwerpen/Brussel wordt al bediend met de trein en heeft dus geen baat bij deze bus.
Re: Maak je eigen lijnennet
Wat is er zo erg aan een overstap?pedaalemmerzak schreef: Op zich is brussel ook te bereiken met de bussen naar gent/antwerpen en dan met de trein. Maar dmv een rechtstreekse route bespaar je een overstap en wordt ook Sint Niklaas bediend. Ik vrag me wel af of dit een tijdwinst oplevert tov de trein?
Re: Maak je eigen lijnennet
@pedaalemmerzak: Ik begrijp wat je wil, maar zeeland heeft niet voor niks een behoorlijke brezuinigingsronde achter de rug, het is hier niet rendabel te krijgen en de provincie heeft weinig geld.
Re: Maak je eigen lijnennet
Tja, dit soort routes kan je beter integreren in het net van De Lijn lijkt me.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Dat maakt de reis voor veel mensen onaantrekkelijk. Één overstap valt nog mee te leven, maar zoals ik hierboven had beschreven worden het er al gauw meer. En als je dan elke keer 20 minuten in de kou moet wachten , kans loopt op je overstap te missen, etc. dan is zo'n reis op een gegeven moment niet meer te doen. Elk goed OV netwerk is gebaseerd op zo weinig mogelijk overstappen, en dan ook nog eens overstappen op, bij voorkeur, een centraal punt (dat is Zelzate Klein Rusland niet echt).Chrysa schreef:Wat is er zo erg aan een overstap?pedaalemmerzak schreef: Op zich is brussel ook te bereiken met de bussen naar gent/antwerpen en dan met de trein. Maar dmv een rechtstreekse route bespaar je een overstap en wordt ook Sint Niklaas bediend. Ik vrag me wel af of dit een tijdwinst oplevert tov de trein?
Zo zal een dagdagelijkse forens wel tussen terneuzen en gent de bus pakken als deze rechtstreeks ging maar niet met de huidige langzame verbinding met een overstap die niet eens tot in Terneuzen zelf komt.
Een snelle bus naar Zelzate Busstation (dus niet klein rusland) en dan een snelle verbinding naar Gent zou ook nog kunnen. Maar ht probleem is dan dat je zowel een De Lijn als een OV abonnement nodig hebt. Daar moeten dan weer afspraken over worden gemaakt.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Er is bezuinigd, en terecht, op enorme bussen die door piepkleine gehuchten rijden.henk1234 schreef:@pedaalemmerzak: Ik begrijp wat je wil, maar zeeland heeft niet voor niks een behoorlijke brezuinigingsronde achter de rug, het is hier niet rendabel te krijgen en de provincie heeft weinig geld.
Het gaat hier om een klein formaat bus (misschien op de relatie naar Gent dan wel een volledige bus indien daar vraag naar is), dus veel goedkopere exploitatiekosten, en het gaat om verbindingen tussen grote steden.
Deze routes hebben voornamelijk nut voor de Zeeuws-Vlaming en niet voor de Belgen, behalve dan zij die naar terneuzen willen voor toerisme/shoppen/naar de coffeeshop e.d. Er wordt bovendien ook deels parallel gereden aan Vlaams OV. Het is dus veel logischer om dit aan Nederlandse zijde te exploiteren. Bovendien is de exploitatie door De Lijn niet bepaald efficient.Chrysa schreef:Tja, dit soort routes kan je beter integreren in het net van De Lijn lijkt me.
Re: Maak je eigen lijnennet
Daar staat tegenover dat je maar acht stoelen hebt. Je kosten voor personeel en voertuigen kunnen dan wel lager zijn, maar scheelt dat nou echt zoveel dat je een achtpersoonsbusje over die afstanden rendabel(er) kan exploiteren dan een volwaardige bus?pedaalemmerzak schreef:Het gaat hier om een klein formaat bus (misschien op de relatie naar Gent dan wel een volledige bus indien daar vraag naar is), dus veel goedkopere exploitatiekosten, en het gaat om verbindingen tussen grote steden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
In andere landen is het gebruik van een klein busje als langeafstandbus heel normaal, waarom zou dat als Nederland niet kunnen?nvdw schreef:Daar staat tegenover dat je maar acht stoelen hebt. Je kosten voor personeel en voertuigen kunnen dan wel lager zijn, maar scheelt dat nou echt zoveel dat je een achtpersoonsbusje over die afstanden rendabel(er) kan exploiteren dan een volwaardige bus?pedaalemmerzak schreef:Het gaat hier om een klein formaat bus (misschien op de relatie naar Gent dan wel een volledige bus indien daar vraag naar is), dus veel goedkopere exploitatiekosten, en het gaat om verbindingen tussen grote steden.
Re: Maak je eigen lijnennet
Welke landen zoal? Het voordeel in veel andere landen waar de steden verder uit elkaar liggen is dat die kleine busjes 120-130 kunnen ipv 80-90.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Maak je eigen lijnennet
Heb dat eigenlijk vooral in Oost-Europa gezien. En dan vooral om mensen van een belangrijke stad naar meer afgelegen dorpjes te brengen. Ik denk dat het OV systeem in Nederland (ja, zelfs in Zeeuws-Vlaanderen) veel "te goed" is om zoiets hier voor elkaar te krijgen.
Re: Maak je eigen lijnennet
In plaats van Sint-Niklaas zou je nog naar Lokeren kunnen rijden, daar vertrekt elk uur een trein naar Brussel. In Sint-Niklaas is dat alleen op werkdagen het het geval en dan kom je alsnog in Lokeren uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Je zou Brussel/Antwerpen/Gent kunnen zien als een grote stad en Terneuzen als een klein dorpje.Zugführer schreef:Heb dat eigenlijk vooral in Oost-Europa gezien. En dan vooral om mensen van een belangrijke stad naar meer afgelegen dorpjes te brengen. Ik denk dat het OV systeem in Nederland (ja, zelfs in Zeeuws-Vlaanderen) veel "te goed" is om zoiets hier voor elkaar te krijgen.
Hoe bedoel je ons ov systeem 'te goed'? Er is momenteel namelijk géén hoogwaardig OV naar Sint Niklaas, Brussel, Brugge, Maldegem en Eeklo. En naar Gent alleen een langzame bus met overstap, het zelfde geldt voor Antwerpen.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Als je op de kaart kijkt, zie je dat er veel gereden wordt over wegen waar je 120 mag (de E34 van antwerpen tot Kaprijke is 120, het zelfde geldt voor de A12 antwerpen-brussel, al staan daar wel enkele verkeerslichten mag je er gewoon 120). De rest avn de wegen is 90-100 km/u met verkeerslichten, zo'n busje trekt veel sneller op dan een enorme touringcar.Chrysa schreef:Welke landen zoal? Het voordeel in veel andere landen waar de steden verder uit elkaar liggen is dat die kleine busjes 120-130 kunnen ipv 80-90.
Re: Maak je eigen lijnennet
Eerlijk gezegd zie ik niets in dit hele plan. Bij het bedenken van lijnen moet je altijd letten op de kosten, en daar maak je een grote fout: kleine busjes zijn nog steeds duur. Een hoge pief van Connexxion Leiden (in der tijd) zei ooit eens tegen mij: een chauffeur van een kleine bus lust geen klein salaris. En de reden hiervoor is logisch: OV-chauffeurs hebben een vast salaris, en zelfs al zet je een kleine bus in, zal je dat salaris toch moeten betalen. Daar de loonkosten voor OV-bedrijven met afstand de grootste kostenpost zijn, zal een kleine bus dus niet heel veel uitmaken qua kosten, alleen het brandstofverbruik en de onderhoudskosten zullen lager zijn. Bovendien focust je netwerk op dunne verbindingen, met kleine busjes die 1x/2u rijden. Niet alleen is dat heel inefficiënt, maar ook heel duur, omdat het voor de OV-bedrijven goedkoper is om één grote bus, met één chauffeur, te laten rijden, in plaats van enkele kleine. Daarnaast zijn lijnen die infrequent rijden niet attractief voor reizigers, omdat zij zich dan op een bus moeten aanpassen in plaats van dat ze een bus naar keuze uit kunnen kiezen.
Daarom zou je er beter aan doen om alle lijnen de prullenbak in te gooien, en meer te focussen op een hoogkwalitatieve busverbinding naar Gent. Gent is een aantrekkelijke bestemming voor dagjesmensen, en mensen die naar andere bestemmingen willen kunnen daar ook kiezen voor een overstap naar Brussel, Antwerpen, de Kust of Lille. De spoorverbindingen vanaf Gent Sint Pieters zijn goed te noemen, met een kwartiersdienst naar Brussel en een half uur reistijd tot de hoofdstad van België. Door te focussen op één kortere lijn kan je daar met de zelfde hoeveelheid personeel/materieel een hogere frequentie bieden, en een hoogfrequente snelle verbinding heeft gewoon meer kans om succesvol te zijn.
Daarom zou je er beter aan doen om alle lijnen de prullenbak in te gooien, en meer te focussen op een hoogkwalitatieve busverbinding naar Gent. Gent is een aantrekkelijke bestemming voor dagjesmensen, en mensen die naar andere bestemmingen willen kunnen daar ook kiezen voor een overstap naar Brussel, Antwerpen, de Kust of Lille. De spoorverbindingen vanaf Gent Sint Pieters zijn goed te noemen, met een kwartiersdienst naar Brussel en een half uur reistijd tot de hoofdstad van België. Door te focussen op één kortere lijn kan je daar met de zelfde hoeveelheid personeel/materieel een hogere frequentie bieden, en een hoogfrequente snelle verbinding heeft gewoon meer kans om succesvol te zijn.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Één trein per uur vind ik wel heel weinig. Als de bus die dan mist moet iedereen heel lang wachten. Het is denk ik beter om gewoon door te rijden naar brussel.Suus schreef:In plaats van Sint-Niklaas zou je nog naar Lokeren kunnen rijden, daar vertrekt elk uur een trein naar Brussel. In Sint-Niklaas is dat alleen op werkdagen het het geval en dan kom je alsnog in Lokeren uit.
Bovendien kom je van Lokeren maar moeilijk bij het Vliegveld van brussel.
Een nieuwe lijn terneuzen - axel - moerbeke - lokeren - dendermonde - brussel zou nog wel kunnen. Al zijn lokeren en dendermonde wel wat minder belangrijke plaatsen dan Sint Niklaas.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Maak je eigen lijnennet
Via Gent naar Antwerpen reizen is niet echt te doen. Kijk eens op de kaart , dat is hartstikke om. Naar Brussel kan wél via gent inderdaad.Z2N schreef:Eerlijk gezegd zie ik niets in dit hele plan. Bij het bedenken van lijnen moet je altijd letten op de kosten, en daar maak je een grote fout: kleine busjes zijn nog steeds duur. Een hoge pief van Connexxion Leiden (in der tijd) zei ooit eens tegen mij: een chauffeur van een kleine bus lust geen klein salaris. En de reden hiervoor is logisch: OV-chauffeurs hebben een vast salaris, en zelfs al zet je een kleine bus in, zal je dat salaris toch moeten betalen. Daar de loonkosten voor OV-bedrijven met afstand de grootste kostenpost zijn, zal een kleine bus dus niet heel veel uitmaken qua kosten, alleen het brandstofverbruik en de onderhoudskosten zullen lager zijn. Bovendien focust je netwerk op dunne verbindingen, met kleine busjes die 1x/2u rijden. Niet alleen is dat heel inefficiënt, maar ook heel duur, omdat het voor de OV-bedrijven goedkoper is om één grote bus, met één chauffeur, te laten rijden, in plaats van enkele kleine. Daarnaast zijn lijnen die infrequent rijden niet attractief voor reizigers, omdat zij zich dan op een bus moeten aanpassen in plaats van dat ze een bus naar keuze uit kunnen kiezen.
Daarom zou je er beter aan doen om alle lijnen de prullenbak in te gooien, en meer te focussen op een hoogkwalitatieve busverbinding naar Gent. Gent is een aantrekkelijke bestemming voor dagjesmensen, en mensen die naar andere bestemmingen willen kunnen daar ook kiezen voor een overstap naar Brussel, Antwerpen, de Kust of Lille. De spoorverbindingen vanaf Gent Sint Pieters zijn goed te noemen, met een kwartiersdienst naar Brussel en een half uur reistijd tot de hoofdstad van België. Door te focussen op één kortere lijn kan je daar met de zelfde hoeveelheid personeel/materieel een hogere frequentie bieden, en een hoogfrequente snelle verbinding heeft gewoon meer kans om succesvol te zijn.
Ik ben het wel met je eens dat een grotere bus zou kunnen worden ingezet voor naar gent.
Dampoort is wat dichterbij dan Sint Pieters, maar hij zou uiteraard ook kunnen doorrijden naar Sint Pieters.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Maak je eigen lijnennet
Lijkt me dan dat we z.s.m. moeten overschakelen op zelfrijdende bussen. :)Z2N schreef:Daar de loonkosten voor OV-bedrijven met afstand de grootste kostenpost zijn
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Maak je eigen lijnennet
ik denk dat je een hele populatie mensen op dit forum nu tegen hun schenen trapt. Daarnaast, zijn we maatschappelijk wel klaar voor chauffeurloze bussen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten