Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb weer eens een "Drechtstedenstadsbus", Dit keer met wat creatieve nieuwe ideeën die mogelijk niet zullen werken. opinies over dit netwerk zijn welkom

https://drive.google.com/open?id=10kcKj ... sp=sharing
Ik ben hier niet vanuit gegaan om het goedkoper te maken maar ook niet per se om dit miljoenen extra te laten kosten.

Veranderingen per lijn:
(De knip op het station/centrum waar lijnen ev. op elkaar door kunnen is gedaan zodat lijnen op elkaar kunnen koppelen hoe dat het handigst is waar dat het handigst is, dit zorgt dat alle pauzes op het station vallen (met chauffeurswissels bij pauzes daar waar nodig.)

Lijn 1 Sterrenburg - Stadspolders
Rijd niet echt zoals vroeger. Rijd nu via de Dubbelmonde en gaat naar sterrenburg oost ipv. Wielwijk zodat Sterrenburg Oost een directe verbinding krijgt met Ziekenhuis Dordwijk. Aangezien er vaak 6-10 mensen vanaf sterrenburg west naar het ziekenhuis gaan zie ik hier wel brood in in combinatie met het andere lijn deel. het vaak lege lijndeel naar Wielwijk vervalt ten opzichte van de lijn 5 jaar geleden.

Lijn 2 Centrum - Dubbeldam
Gaat in de avond minder rijden vanwege extreem lage bezettingsraad en rijd vanaf nu in de avond als nachtvlinder. (Zie Syntus - Dit verkort de reistijd en betekend dat de lijn in de avond ook geheel met 1 bus kan rijden) Rijd nu via de Elzenlaan in Dubbeldam om meer verbinding te geven zonder extra tijd te kosten (hoogstens 30 seconden)

Lijn 3 Station - Oudelandshoek
Rijd nu een ringroute in Crabbehof mogelijk gemaakt door de koppeling op het station waardoor heel dubbeldam op minder dan 300m een bushalte heeft.
Late avondfrequentie door lage bezetting gehalveerd.

Lijn 4 Station - Wielwijk
Lijnvoering Amstelwijck blijft behouden - Groot gebouw kan waarschijnlijk hergebruikt worden voor een andere doeleinde wat weer transport oplevert.
Mogelijke frequentieverhoging op Zondag Middag, maar ik vraag me af of daar genoeg vraag naar is op deze lijn. In de late avond frequentiehalvering tot 1*Uur vanwege geringe bezetting.

Lijn 5 Station - Sterrenburg
Qua route veranderd er niks aan deze lijn, voor de drukte in krispijn rijd nu lijn 9A/B als aanvulling. Op Zondag gaat de frequentie in de middag omhoog naar 4*Uur vanwege drukte (vaak staanplaatsen). In de late avond word de frequentie gehalveerd naar 1*Uur vanwege geringe bezetting.

Lijn 6 Station - Wilgenwende
Nieuwe lijn die vanaf het station via het centrum, nieuw krispijn, de Essenhof, Ziekenhuis Dordwijk en Winkelcentrum sterrenburg naar de wilgenwende rijd. Mogelijk uitgevoerd met een kleiner busje. Rijd 1-2*Uur op ma-zon. 1*Uur als basis en extra ritten (tot halfuurdienst) op drukke tijden. Bijvoorbeeld de Brede spits, zaterdag en zondag middag voor winkelend publiek. Als deze lijn nu start dan is er een goede kans dat er gebruik van word gemaakt omdat de bus er al zal zijn voor een groot deel van de wijk is gebouwd. De Wilgenwende bevat deels duurdere huizen maar is deels ook een werkerswijk wat betekend dat er, onlangs de relatief kleine grootte er wel potentieel is voor reizigers. In de avond rijd deze lijn 1*uur als nachtvlinder.

Lijn 7 Centrum - Sterrenburg
Geen route wijzigingen maar rijd nu in de spits 6*Uur om drukte op te vangen.(in beide richtingen), In de late avond word de frequentie gehalveerd vanwege geringe bezetting.

lijn 8A/B Station - Kil3
Geen wijzigingen in frequentie - Rijd nu een Ringlijn waardoor de Kil altijd in 2 richtingen bereikbaar is vanaf het station al duur de ene route voor sommige mensen wat langer dan de andere. Deze verandering betekend dat de bussen binnen een uur op zichzelf kunnen keren. Rijd in spits afhankelijke richting.

Lijn 9A/B Station - Dordwijk
Nieuwe lijn, rijd alleen in de spitsrichting in de spits 2*Uur, Maakt hiermee station - leerpark (Dordwijk voor Dalton) frequenter en vult lijn 5 aan in krispijn in de spits.

Lijn 10 Station - P-Energiehuis
De frequentie wijzigt niet behalve in de avond, waar gekozen kan worden om vanwege geringe bezetting als nachtvlinder te rijden of 1*40min te rijden met een normale bus. De route veranderd flink, de stamlijn is weer terug, de lijn stopt nu op de wijk lijnbaan, waardoor er met een overstap op de noordendijk waar nu langs word gereden in ieder geval in één richting altijd een snelle mogelijkheid naar het station is, als alternatief een langzamere mogelijkheid volledig met lijn 10. Gerechtshof verliest zijn verbinding vanwege een erg laag aantal in en uitstappers op de halte. De cijfers laten me zelfs geloven dat ik mogelijk de enigste was die dit heeft gedaan. De verbinding naar de Kunstmin blijft wel behouden.

Lijn 11 Centrum - Stadspolders
Rijd nu 6*uur op weekdagen om drukte op te vangen en op zondag middag 4*uur ipv 2*Uur. In de late avond word de frequentie gehalveerd tot 1*Uur vanwege geringe bezetting.

Lijn 13 Centrum - Oudelandshoek
Rijd nu in de schoolspits 2*uur extra op een beperkt traject alleen richting de wijk in de ochten en vanaf de wijk in de middag. om een scheve 10 minuten dienst te vormen. In de late avond vervallen ook hier de helft van de ritten vanwege geringe bezetting.

Lijn 14 Centrum - Staart
Rijd vanaf nu vanwege lage bezetting op zaterdag tot 12.00 maar 2*Uur ipv 4*Uur. Rijd in de late avond 1*Uur ipv 2*Uur vanwege lage bezetting.

Lijn 12/15 Dordrecht - Zwijndrecht
Rijden nu op weekdagen in de brede spits 2*uur ipv 1*Uur vanwege relatief hoge bezetting. (Hiermee worden deze lijnen ook aantrekkelijker) Rijd in de late avond nu voor beide lijnen samen 1*Uur als nachtvlinder vanwege geringe bezetting.

Lijn 16/18 Dordrecht - Hendrik Ido ambacht
16: Vervangt lijn 21 in zuid zwijndrecht en walburg noord. verbind ook het gemeentehuis weer in 2 richtingen en rijd door naar Cascade om daar te koppelen op lijn 18.
18: Rijd vanaf de Cascade via het centrum van HIA (die een langer durende verbinding naar Dordrecht heeft met lijn 88) en de wijk alleen bediend door lijn 21 dan via ziekenhuis zwijndrecht naar station zwijndrecht en dan naar Dordrecht.
Rijd altijd 1*Uur, in de avond 1*Uur als nachtvlinder voor beide lijnen samen.

Lijn 517/717 Zwijndrecht - Barendrecht
Rijd nu op zondag enkele ritten vast. Voor de rest veranderd er niks.

Lijn 19 Dordrecht - Alblasserdam
Rijd nu nog maar 2*Uur en vormt op het drukke deel samen met lijn 20 een 4*uur dienst. Rijd in de spits 3*Uur en vormt dan samen met lijn 20 een 6*Uur dienst om drukte op te vangen. Rijd op zaterdag ochtend nog maar 1*Uur (en vormt dan samen met 20 een 2*Uur dienst) en blijft in de middag 2*Uur rijden (dan rijd lijn 20 ook 2*Uur om een 4*uur dienst te geven naar Alblasserdam.) Kan in de late avond als nachtvlinder worden uitgevoerd vanwege zeer geringe bezetting.

Lijn 20 Dordrecht - Alblasserdam
Vormt samen met lijn 19 hogere frequentie naar Alblasserdam, Verbind nu onverbonden wijken en rijd via het Centrum van alblasserdam en industrieterrein Vinkenwaard. Rijd in de spits 3*Uur, daarbuiten 2*Uur, op Zaterdag 1*Uur en 2*Uur in de middag. Daarbuiten niet.

Lijn 21 Dordrecht - Groot Ammers
Nieuwe lijn als test. maakt deze steden interessant voor scholieren en werkers van/naar Dordrecht. Die reis duurt nu over 75 minuten. Deze lijn zal een tijdje moeten rijden waarschijnlijk voordat die passagiers gaat meemen omdat die een route rijd die nu niet te doen is maar wel potentieel heeft. Rijd 1*90min en keert daarmee met 1 bus op zichzelf.

Lijn 22 Dordrecht - Rijnstraat (Rijd mogelijk door als lijn 93 naar rotterdam)
Er veranderd hier niks.

Lijn 23 Dordrecht - Sliedrecht
Veranderde route om heel Sliedrecht te bedienen inclusief het centrum. Rijd in beide richtingen van het rondje via winklerplein voor overstappers.
Rijd nu in de avond als nachtvlinder, verder veranderd er niks in de frequenties.

Lijn 24 Dordrecht - Goudriaan
Verkort reistijd naar Dordrecht vanuit alle dorpen bij zoveel als 30 minuten in veel gevallen. Rijd beperkt in de spits. Deze lijn zie ik bestaansrecht hebben omdat de spitsreizigers op lijn 701/75 naar Sliedrecht gaan meestal richting Dordrecht (en Rotterdam) zullen door-reizen. Deze lijnvoering bied nog steeds een overstap op de lijnen naar rotterdam (maar dan in Papendrecht ipv Sliedrecht) maar maakt de rit naar Dordrecht 15-30 minuten korter.

Lijn 25/26 Behalve een kleine routeverandering om Papendrecht beter te verbinden veranderd er niks in de route. Rijd nu in de avond als nachtvlinder en de frequentie in de avond word vanwege lage bezetting gehalveerd. (Oftewel nachtvlinder rijd 1*Uur voor beide routes samen)

Wat denken jullie hiervan?
Ik blub in het Drecht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door busfanNL »

wilburg22 schreef: Lijn 517/717 Zwijndrecht - Barendrecht
Rijd nu op zondag enkele ritten vast. Voor de rest veranderd er niks.
Ik hoop dat deze vaste ritten door betaald personeel gereden worden. Buurtbusvrijwilligers mogen volgens mij op de zondagen en avonduren niet werken.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

busfanNL schreef:
wilburg22 schreef: Lijn 517/717 Zwijndrecht - Barendrecht
Rijd nu op zondag enkele ritten vast. Voor de rest veranderd er niks.
Ik hoop dat deze vaste ritten door betaald personeel gereden worden. Buurtbusvrijwilligers mogen volgens mij op de zondagen en avonduren niet werken.
Vooralsnog is dat zover ik weet niet illegaal. Lijn 717 rijd nu al door tot rond 20.00 met vrijwilligers, daar veranderd niks. Zondagen hebben we in het verleden ook wel gezien al is het vaak erg lastig om daarvoor vrijwilligers te vinden. - Als er geen vrijwilligers zijn dan kan het alsnog door betaald personeel worden gereden.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ga proberen opbouwende kritiek te geven voor je Wilburg22, al ben ik niet thuis in Dordrecht.
  • Ik denk dat je toch lijnen moet koppelen in Dordrecht, om het OV-netwerk efficiënt te houden. Ik ben vanuit interesse wel bezig geweest in dit gebied, maar ben er nog niet 100% uit wat ik als vervoerplan zou maken. Wel ben ik nog bezig te leren hoe ik meer dan 10 lijnen kan maken in het netwerk, om mijn eigen vervoerplan inzichtelijk te maken. Wellicht kun je daarin nog middels PB helpen.
  • Ik denk dat een uursdienst in Dordrecht problemen gaat geven voor reizigers. Daarnaast is een uursdienst niet handig (en al helemaal die 40-minutendienst bij lijn 10 is een gedrocht).
  • Persoonlijk ben ik niet van de 9A en 9B. Ik zou dan eerder gaan voor het reguliere nummer +10. Daarnaast gaan sommige lijnen wel naar Rotterdam doorrijden en ik ben bang voor dubbelingen.
Genoeg algemene dingen, nu door naar de opmerkingen per lijn:
  • Lijn rood kent een andere route dan lijn groen in Dubbeldam. Ik snap dat je langs dat verzorgingstehuis wil rijden, maar is de weg ervoor geschikt?
  • Ik heb persoonlijk mijn twijfels over je lijnen 21 en 24, aangezien het nogal lange matritten zal hebben en een laag aantal ritten. Voor 4 ritten 4 bussen kopen en afwachten of het geld zal opleveren is nogal gevoelig.
Wie van jullie kan me helpen een lijnennetkaart te maken? Ik krijg de kunst niet voor elkaar en weet niet waar het mogelijk is om wel een goede kaart te maken.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

het idee achter het eindigen van alle lijnen op het centrum is dat de basis stadslijnen altijd door rijden naar het centrum/station en dan of omkeren op zichzelf of doorrijden als een andere lijn, nu kan het handiger worden ingedeeld op een rit per rit basis wat zorgt dat pauzes en chauffeurstijden beter inverwerkt kunnen worden.

In dubbeldam: lijn 1 zou mogelijk al met een wat kleiner busje kunnen rijden, maar zoniet, dan nogsteeds ja. De weg is niet persé de beste weg voor een bus maar is breed genoeg en heeft geen gewichtsrestricties. Touringcars van/naar het insula gebruiken deze weg ook en er heeft in het verleden ook een bus overheen gereden (met een 8.5m busje).

Lijn 21 rijd met één bus (42 minuten per rit inclusief verloren tijd door het rijden met een bus, normaal met de auto 32-36.) een 90 minuten frequentie.

Lijn 24 rijd ook met één bus. (46-49 minuten inclusief verloren tijd door het rijden van een bus, normaal met de auto 30-40). Met de mat rit kan een versnelde route worden gereden waardoor dit ook gewoon kan. In de tegenspits is deze verbinding toch kansloos.

Over 8A/B en 9A/B, ik heb hierbij de nummering die tot 2000 in Dordrecht voor ringlijnen werd gebruikt genomen. In de late avond zitten er gemiddeld minder dan 3 mensen per rit in de bus, frequentiehalvering en/of laten rijden met een taxibusje als nachtvlinder is dan de enige optie om geld te besparen. Een nachtvlinder is een (vaak uitbesteed) 8 personenbusje dat altijd vanaf de hoofdhalte(s) (station in dit geval) rijd en waar op alle andere haltes aan de route van te voren gebeld moet worden, dit bespaart tijd en kosten omdat er meer ritten met minder busjes kunnen worden bedient.


Tip voor je, plaats alle lijnen zoals bij mij in één laag, niet met 10 aparte lagen. 10 lagen is de limiet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 12 okt 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Ik blub in het Drecht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door busfanNL »

wilburg22 schreef:
busfanNL schreef:
wilburg22 schreef: Lijn 517/717 Zwijndrecht - Barendrecht
Rijd nu op zondag enkele ritten vast. Voor de rest veranderd er niks.
Ik hoop dat deze vaste ritten door betaald personeel gereden worden. Buurtbusvrijwilligers mogen volgens mij op de zondagen en avonduren niet werken.
Vooralsnog is dat zover ik weet niet illegaal. Lijn 717 rijd nu al door tot rond 20.00 met vrijwilligers, daar veranderd niks. Zondagen hebben we in het verleden ook wel gezien al is het vaak erg lastig om daarvoor vrijwilligers te vinden. - Als er geen vrijwilligers zijn dan kan het alsnog door betaald personeel worden gereden.
Dan heb ik niks gezegd. Dacht dat dat niet mocht namelijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

wilburg22 schreef:Tip voor je, plaats alle lijnen zoals bij mij in één laag, niet met 10 aparte lagen. 10 lagen is de limiet.
Dat krijg ik dus niet meer voor elkaar.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

CamilleKreemers schreef:
wilburg22 schreef:Tip voor je, plaats alle lijnen zoals bij mij in één laag, niet met 10 aparte lagen. 10 lagen is de limiet.
Dat krijg ik dus niet meer voor elkaar.
Voeg me anders even toe op skype (AutoGamerZ) - Dan kan ik je wel even helpen als je wil ;)
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

oh ja, Skype staat niet eens op mijn computer (slecht ja weer), maar gauw regelen.
Ik bericht je middels Skype als ik het aan de praat krijg. Mijn email doet het wel om mijn gegevens aan te passen, maar niet om bij de gesprekswindow te komen. (ICT ook altijd). Ik krijg het vandaag nog niet voor elkaar. Hij kan mijn account niet vinden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Neem de tijd :)
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

CamilleKreemers schreef:oh ja, Skype staat niet eens op mijn computer (slecht ja weer), maar gauw regelen.
Ik bericht je middels Skype als ik het aan de praat krijg. Mijn email doet het wel om mijn gegevens aan te passen, maar niet om bij de gesprekswindow te komen. (ICT ook altijd). Ik krijg het vandaag nog niet voor elkaar. Hij kan mijn account niet vinden.
Wat ben ik stom zeg, ik heb hem vandaag geïnstalleerd, maar nooit laptop opnieuw opgestart. Zal ik maar onder de stenen gaan zitten schamen......

Als het goed is, heb je de uitnodiging ontvangen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Idee voor verbeterde lijnvoering lijn 10 in dordrecht:
https://drive.google.com/open?id=1tTFfT ... sp=sharing

Doet 24-26 minuten per richting wat betekend dat er met de 3 aankomende busjes een 20 minuten dienst zoals nu kan worden gereden maar dan in beide richtingen. Deze route houd ook rekening met de binnenkort ver-eenrichtiging van de wijnstraat.

+ snellere verbinding richting station mogelijk voor bewoners lijnbaangebied en relatief grote groep reizigers verzorgingstehuis papendrechtse veer en door het rijden in beide richtingen met een bijna gelijke rittijd een frequentie verdubbeling
+ Verbinding papendrechtse veer in beide richtingen naar centrum herstelt
+ Verbinding vrieseplein/19e eeuwse schil hersteld (laatste bus reed hier nu al wel erg lang geleden)
+ Verbetering verbinding kunstmin, verbinding met het station binnen 5-10 minuten.
+ Verbetering verbinding bioscopen, verbinding met het station binnen 5-10 minuten.
+ Verbetering verbinding Groothoofdgebied, verbinding met het station in één richting verkort met 14 minuten.
+ Aansluiting op lijn 4/14/15 op noordendijk/Oranjelaan voor snel vervoer naar centrum vanuit papendrecht en Staart en in één richting ook Oudelandshoek.
+ Gebruik tweede route naar station ontlast stroom Lijnbaan/veer/energiehuis richting station waardoor binnenkort instromend 15 personen busje minder vaak als met de huidige cijfers mensen zal moeten laten staan.

* Kosten Nagenoeg gelijk aan huidige situatie
* Buffertijd blijft behouden
* Vervallen van minimaal gebruikte halte gerechtshof, alternatief op 250m lopen (dat geld voor beide richtingen) (richting gerechtshof uitstappen op halte voorstraat, richting station instappen op halte Sint Jorisbrug.), hiermee is onlangs toevoeging van korte looptijd ook de verbinding van het gerechtshof in reistijd flink verkort.

Resultaat: Meer passagiers door betere frequentie en verbindingen, geschatte groei op basis van reizigersstromen van Minimaal 5-15% zonder extra kosten of bussen.

Wat is iedereens mening hierop?
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Wilburg22,

Ik woon niet in jouw regio, dus gebruik mijn eigen vervoerkennis even.

Je geeft aan dat de kosten niet toenemen, maar je bent wel meer personeel (en brandstof) nodig voor jouw plan. Je hebt namelijk meer ritduur in de route zitten en daardoor nemen de kosten nemen dus wel toe. Daarnaast hoorde ik van jou dat de bussen elektrisch worden. Vaak hebben elektrische bussen het nadeel dat ze maar x aantal km kunnen (die geledes van hermes staan om de 80 km aan de lader). Daarvoor moet je dus een buffer hebben om de bus aan de lader te gooien.

Wel kan je het volgende overwegen: "Beide richtingen rijden een halfuursdienst in zo'n wijze dat je op Station / Centrum zo goed mogelijk op de stadslijnen aansluit. Hierbij geldt dat er gemeenschappelijk een kwartiersdienst ontstaat. Ik weet niet of dat kan, maar anders zet je in de spitsmomenten een derde bus in op een deel van de route. Wellicht dat hierdoor meer extra inkomsten ontstaan door goede overstapmogelijkheden."

Ik denk overigens dat je tegenrichtingsritten wel voordeel hebben. Het gaat er dan wel aan liggen hoe je dit in de markt zet met promotie.

Een vraagje: Hoe ontsluit jij de halte Singel?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Als ik de dienstroosters inkijk zouden er behalve een klein setje afwijkende personeelswissels geen extra personeel nodig zijn. Wél meer brandstof maar het word electrisch dus de kosten varieren veel minder. Ik heb geen data voor hoe lang die moet opladen per uur, maar er is 10-12 minuten voor iedere 60 minuten. (Aangezien ik wel weet dat dit een oppertunity lader is)

Beide richtingen halfuur frequentie geeft een fixe verslechtering voor de verbinding van de drukste halte: Sarisgang.

De halte singel word verbinden in de richting papendrechtse veer op de oostelijke zijde van de route. Dit omdat de directe weg naar het station maar in één richting bestaat. (halte kerkje)
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

oke, dan neem ik mijn opmerkingen terug.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Bretgrenz »

wilburg22 schreef: Lijn 3 Station - Oudelandshoek
Rijd nu een ringroute in Crabbehof mogelijk gemaakt door de koppeling op het station waardoor heel dubbeldam op minder dan 300m een bushalte heeft.
Ik moet op een ander tijdstip even kijken naar je gehele plan, maar dit is hetgene wat er bij mij uitspringt (omdat ik bij beide ouders woon, die in Stadspolders en Crabbehof wonen, ken ik dit gebied goed). Een ringroute is algeheel geen goed idee binnen dit gebied. De Kappeijne van de Coppelloweg is daarvoor te smal, er staan geregeld auto's naast elkaar, en dan past een grote bus nauwelijks tot niet. Daarnaast is de Nolensweg niet gebouwd voor de doorsteek (met de weg mee, daarna vervolgens meteen links) die jij in gedachten hebt door de auto's die geregeld langs de weg staan is het allemaal net te krap. Het idee is leuk, maar de infra is niet breed genoeg om daar grote stadsbussen te laten rijden..
Laatst gewijzigd door Bretgrenz op ma 20 feb 2017, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Dat zijn toch niet de wegen die W0rteltje meerdere keren geprobeerd heeft, hoop ik? :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Bretgrenz »

ArrivaBas schreef:Dat zijn toch niet de wegen die W0rteltje meerdere keren geprobeerd heeft, hoop ik? :')
Jazeker :) moest even teruglezen want ik ben nog vrij nieuw op het forum, maar het is gewoon niet praktisch. Alleen gaat W0rteltje door naar Wielwijk, waar deze route direct naar het WKC doorgaat.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

https://drive.google.com/open?id=1ilDQR ... sp=sharing
Vernieuwd stadsnet Alkmaar/Heerhugowaard

Vooral aan de noordzijde versimpeling en op de langere route(s) wat reistijdversnelling; en een voorstel voor een nieuwe buurtbus om de nu niet-ontsloten wijk bergermeer en een paar andere gaten op te vullen
Ik blub in het Drecht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Hoera, er staan weer lijntjes op de kaart.
Daarnaast zou ik even heel goed naar straten en dergelijke gaan kijken. Bus over LUttik Oudorp is best krapjes namelijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Dat is dan ook een buurtbus (of 8tax) lijn die daar overheen gaat.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 14 aug 2017, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

ik heb niet echt specifieke redenen achter deze lijnen. ti gewoon iets wat ik heb gemaakt tijdens hoorcolleges om mezelf wakker te houden.
https://drive.google.com/open?id=1EhkLA ... sp=sharing
de stad is qua bevolking vergelijkbaar met Dordrecht
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Aking, kom er maar in _O-
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Gekko123 »

Discussie over een fantasie-lijnvoering in Oost-Brabant is afgesplitst, daarover kunnen we voortaan hier verder discussiëren.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sven_engelen »

Ondertussen ben ik bezig met het Limburgse lijnennet opnieuw in te richten en veel spul toe te voegen.
Map: https://drive.google.com/open?id=1JS7Db ... sp=sharing

Toelichting:

Stadsdienst Venlo
Lijn 1: Venlo Station --> Kaldenkirchen am Schwimmbad.
De huidige lijn 1 alleen gaat deze ook nog via het station van Kaldenkirchen. De avondvlinder komt te vervallen. Deze bus rijd van 6.00 tot 20.00 naar Kaldenkirchen. Na 20.00 wordt deze lijn beperkt tot de Spechtstraat. De route naar Blerick wordt door een andere lijn gereden vanwege de frequentie.

Frequentie:
eerste rit uit Venlo: 6.00
laatste rit uit Kaldenkirchen: 20.00
laatste rit uit Tegelen: 23.30

Deze bus rijdt heel de week door 2x/uur en op zondag 1x/uur.

Lijn 2: Venlo Station --> Velden Centrum via Océ
Lijn 2 zal van Venlo naar Velden Centrum gaan. Dit zal de bereikbaarheid van Venlo-Noord/Velden beter maken omdat er ook langs de maas gereden wordt. Ook wordt de bereikbaarheid van Genooy en de Krosselt verbeterd langs de maas en bepaalde woonwijken zullen beter bereikbaar zijn. Medewerkers van Océ hebben nu een directe verbinding met lijn 83 zonder helemaal terug naar het station te moeten of een stuk te lopen naar andere haltes.

Frequentie:
eerste rit uit Venlo: 5.30
laatste rit uit Velden: 23.30

Deze bus rijdt heel de week door 2x/uur en op zondag 1x/uur.

Lijn 3: Venlo Station --> Genooy
Genooy wordt voor mijn gevoel een beetje in de steek gelaten. Vandaar dat lijn 3 door de wijk heen zal gaan worden plekken als de flat aan de Hogeschoorweg waar veel ouderen wonen en de bijvoorbeeld de Aldi/Winkelcentrum Genooy veel beter bereikbaar.

Frequentie:
eerste rit uit Venlo: 6.30
laatste rit uit Genooy: 22.00

Deze bus rijdt heel de week door 2x/uur en op zondag 1x/uur.

Limburgliners

Limburgliner 329: Venlo Station --> Duisburg hbf
Deze lijn is om de frequentie tussen Venlo en het Ruhrgebied te vergroten. Ook door veel toerisme in het gebied en Venlo die volloopt door Duitsers. De lijn kan gedeeld worden met de NIAG.

Frequentie:
1e rit uit Venlo: 07.00
Laatste rit uit Duisburg: 22.30
Deze bus rijdt van ma t/m vrijdag heel de dag en zaterdag na 17.00 1x/uur
Zaterdag van 8.00 tot 17.00 2x/uur.
Zondag niet

LimburgLiner 360: Venlo Station --> Roermond Station via A73
Limburgliner om capaciteit Venlo - Roermond te vergroten.

1e ritten: 5.30
laatste ritten: 23.00
Deze bus rijdt 1x/uur buiten spits en in het weekend. Spitsdienst: 4x/uur om de druk op de treinverbinding te verlichten.


Limburgliner 377: Venlo Station --> Roermond Station via Kessel
Reguliere lijn 77 Venlo Roermond

Frequentie:
Ma t/m Za: 2x/uur
Zondag: 1x/uur

1e ritten: 5.30
laatste ritten: 24.00

Limburgliner 380: Venlo Station --> Helmond Station via Horst/Venray/Deurne
Deze Limburgliner vangt de ontbrekende verbinding tussen Deurne en Helmond op en zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen Venlo en Brabant. Deze Limburgliner zal ook de drukte opvangen tussen Helmond en Deurne op de treinen en als er eventueel treinen uitvallen door storingen etc. kan deze bus als vervangend vervoer gebruikt worden. Deze bus heeft een directe aansluiting op trein en Limburgliner 383.

Frequentie:
Ma t/m Za: 2x/uur in de spits 4x/uur
Zondag: 1x/uur

1e ritten: 5.00
Laatste ritten 24.00

LimburgLiner 383: Venray Station --> Nijmegen CS via Boxmeer/Cuijck
Deze Limburgliner zorgt voor een snellere verbinding tussen Venray en Nijmegen. Deze bus zal via de stations Boxmeer en Cuijck gaan zodat ook deze bus in de spits en met storingen treinreizigers op kan vangen en de drukte op de maaslijn verminderd kan worden tot er meer treinen kunnen rijden en men niet meer gebonden is aan de dienstregeling. Deze bus heeft een directe aansluiting op trein en Limburgliner 380.

Frequentie:
Ma t/m Za: 2x/uur in de spits 4x/uur
Zondag: 1x/uur

1e ritten: 5.00
Laatste ritten 24.00

Streekvervoer
Lijn 83: Venlo Station --> Nijmegen station

Reguliere lijn 83 Venlo Station --> Nijmegen station.

Frequentie:
Ma t/m Za: 2x/uur Venlo station --> Nijmegen station
Ma t/m Za: 4x/uur Nijmegen station --> Gennep
Zondag: 1x/uur

1e ritten: 5.00
Laatste ritten 24.00

Er komt nog veel meer maar dit vind ik nu al best goed.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten