Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Maak je eigen lijnennet

Bericht door webguy »

Voor iedereen die wel eens z'n eigen lijnennet wil om mee te spelen - je kan met deze (Amerikaanse) tool een lijnennet maken, frequenties opgeven en daarvan de kosten gokken op basis van frequenties. De kosten zullen voor Nederland minder goed kloppen. Deel vooral je lijnennet in dit topic en eens kijken wat iedereen er van maakt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Milco »

Jammer dat ie de busbanen (in Almere) niet herkent, maar ik ga puzzelen. Moet er alleen nog achterkomen of je de haltes ook een naam kan geven. De bolletjes die je steeds kan plaatsen zijn toch haltes? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door webguy »

Ja, dat zijn haltes. Namen kunnen geloof ik niet, maar een puntje geeft al een idee.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

-
Qua aantal bussen klopt het totaal niet, maar de gemiddelde snelheid ligt ook veel te laag, namelijk 16 km/h, terwijl in de praktijk de commerciele snelheid tussen de 40 en 45 km/h ligt.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 08 nov 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Suus »

Dan pas je dat toch aan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

Op 37,5 km/h gezegd en dan klopt het wel aardig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door dylanwild94 »

een stadsdienst gemaakt in Rozenburg en een streek lijn naar Spijkenisse.
http://app.transitmix.net/map/45791
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Mr-W »

Heb een streeknet rond Helmond gemaakt,volgens mij is het redelijk realistisch.
http://app.transitmix.net/map/45785
Heb lijn 21 en 25 aan elkaar gekoppeld,heb de route in Beek en Donk zo gemaakt dat er geen dubbele stuken inzitten.
lijn 26 heb ik verlengd naar Helmond om zo samen met lijn 23 een frequentere verbinding te vormen tussen Milheeze en Helmond waardoor het eilandlijn probleem meteen is opgelost,daarnaast door 2 bussen te laten rijden is bediening van Dierdonk mogelijk.
lijn 20 heb ik gesplitst in 2 lijnen om verschillende routes door Helmond mogelijk te maken waardoor lijn 52 en lijn 54 kunnen vervallen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Bakpapier »

Ik heb ook een net gemaakt rond Leiden, grotendeels zoals de huidige situatie is maar met een paar eigen aanpassingen. De langere lijnen heb ik gewoon op een willekeurig punt geëindigd overigens, omdat het me wel om Leiden gaat en niet zozeer om de hele regio, het is sowieso maar een probeerseltje.
Je kunt door shift in te drukken rechte lijnen intekenen, zo kun je ook over busbanen (zoals de leidse Breestraat).
Weet iemand hoe je een lijn kunt verlengen als je klaar bent, of hem per ongeluk eindigt? Zo zou ik de lijn naar voorschoten wel willen verlengen bijvoorbeeld.

Erg leuke tool ! http://app.transitmix.net/map/45802
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

Al 5 lijntjes :D . Niet gehouden aan concessiegrenzen dus het zijn erg lange lijnen geworden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Bakpapier »

http://app.transitmix.net/map/45802

Heb nog een paar lijnen toegevoegd, zo is er al een compleet streeknet rondom Leiden. Ik heb lang niet overal de bestaande situatie opgevolgd. Wat voorname aanpassingen:

- Bussen verspreid over Witte Singel, Hooigracht en Breestraat ipv vrijwel alle bussen over de breestraat.
- Bussen uit Katwijk/Noordwijk rijden soms door naar station Lammenschans
- Stadsbus naar Oegstgeest ('lijn 7', heet in het echt 186/187) losgeknipt van streeklijn
- Stadsbussen naar Zuidwest losgeknipt van stadsbussen naar Merenwijk
- Lijn 6 rijdt rechtstreeks via Oude Herengracht ipv ir. Driessenstraat. De zeeheldenbuurt wordt bediend door de streekbussen, en de hooigracht wordt bediend door vele bussen die via die route rijden.
- Supersnelle bus naar Lisse die alleen een ommetje maakt via staton Sassenheim.
- Bussen naar voorhout/noordwijk/noordwijkerhout omgegooid
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Leuke tool

http://app.transitmix.net/map/46062

1 Centrum-Station-Ziekenhuis-Purmer Noord-Baanstee (Ma-Vr 2x Uur - Sa 1x Uur)
2 Centrum-Weidevenne-Ziekenhuis (Ma - SA 2x Uur)
3 Centrum-Station-Ziekenhuis-Purmer Zuid ( Ma-Vr 2x Uur - Sa 1x Uur)
4 Overwhere-Ziekenhuis-Station-Centrum ( Ma-Sa 2x Uur)

Bussen rijden Maandag t/m Zaterdag overdag van 0600 uur tot 2000 uur.
Laatst gewijzigd door Jef400 op wo 29 okt 2014, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Thom91 »

Het nare is wel dat hij maar in 1 richting doet.. :P
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Tja, dat hou je. Of ik ben er een kneus in. Ken ook natuurlijk ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Ardan »

Nee, het programma rekent in twee richtingen.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Thom91 »

Oh, er staan namelijk richtingpijltjes in en die zeggen maar 1 kant op?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Ardan »

Dat zijn eenrichtingswegen, maar het systeem rekent ze wel twee kanten op.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Wat ik me afvraag, is 15 km/u realistisch voor een stadsnet?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

Het is precies 10 mijl per uur trouwens, voor wie zich afvroeg waarom het 16.1 was ;)
Volgens mij is dat best realistisch, het zal iets hoger liggen, maar niet heel veel.
Mijn ervaring is dat stadsbussen vaak maar iets sneller zijn dan de fiets. Inclusief wachttijd zal de fiets in de meeste gevallen sneller zijn denk ik, zelfs als je niet in Leiden woont :mrgreen:
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind het best verslavend. Heb al 20 lijnen en een lijnennet van meer dan 1500 km.
-
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 08 nov 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Ardan »

Wow dat valt me van je mee! Ik had een net verwacht waarbij je Arnhem ontweek alsof het de Bermuda-driehoek was :lol:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

Ik heb ook eens wat ideetjes waar ik al langer over zit te denken voor de verbinding Utrecht - Zuilen - Maarssen eens uitgewerkt om te zien wat er mogelijk is qua kosten en zo.

De huidige situatie: http://app.transitmix.net/map/45942 31 bussen tijdens de spits, kosten 12 miljoen per jaar
Spoiler: show
Lange versie: :mrgreen:

Conform het wensbeeld van het BRU blijft alleen lijn 3 als ontsluitende lijn over de Amsterdamsestraatweg rijden en in mijn voorstel neemt die ook de bediening van de Schaakwijk van lijn 16 over. Conform een ander voorstel van het BRU gekoppeld aan lijn 9 in Overvecht ;)
Dat zorgt voor een betere verbinding Zuilen - Overvecht, verhoogde frequentie Schaakbuurt en een iets lagere frequentie op de Amsterdamsestraatweg, maar lijn 120 rijdt in de huidige situatie toch niet in patroon met lijn 3.

Lijn 33 en 36 vormen in de spits een 7,5 minuten dienst tussen CS en Prins Bernhardplein, waarbij lijn 33 2x per uur doorrijdt over Burgemeester Norbruislaan en de route van lijn 120 naar Breukelen, en lijn 36 4x per uur volgens de huidige route verder rijdt.
Buiten de spits kunnen de frequenties terug gebracht worden naar een 10 minutendiensst tussen CS en Prins Bernhardplein, waarbij lijn 36 nog maar 2 keer per uur gaat rijden (dat is mooi, de aansluitende sprinter op station Maarssen gaat ook terug naar een halfuurdienst buiten de spits :p).

Tot slot gaat lijn 32 voortaan de hele dag elk half uur rijden, niet alleen voor de verbinding Uithof - Zuilen / Maarssen, maar ook als extra verbinding Zuilen/Maarssen Dorp - Maarssen Station om de lagere frequentie van lijn 36 te compenseren.
(Volgens mij heb ik nu zo ongeveer het hele plan van het BRU gereproduceerd :mrgreen:)
Resultaat: http://app.transitmix.net/map/45857, kosten nog steeds 12 miljoen per jaar en slechts 25 bussen nodig, dus we kunnen er 6 verkopen! *O*
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Niek »

http://app.transitmix.net/map/46006
Qua frequentie en haltes klopt er niet van, maar het gaat om de lijnen! Een busnetwerk rond Almelo + een paar stadsbussen *bus* *bus*
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Obus »

Randstad-Snelwegnet. Wilt u niet met de auto naar de stad? Parkeert uw wagen dan bij een van de vele snelwegbushaltes, waarmee u snel uw bestemming bereikt.
http://app.transitmix.net/map/46022
De mortuis nil nisi bene
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

Er is een deel van mijn lijnennet weggevallen :') :') :')
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten