Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JHPart »

Het voorstel van Limburg ziet er interessant uit. Wel heb ik problemen met de hoge lijnnummers. Ik weet dat het gebruikelijk is in Nederland om hoge nummers zoals 620 te gebruiken, maar is het echt nodig?
Dit is een opmerking voor alle regio's, dus bijvoorbeeld ook voor Drechtsteden. Er zijn in het DAV-gebied heel veel lage nummer-series vrij. Is het dan echt nodig om een buslijn 674 te hebben?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

Dat zijn schoollijnen, het verschil is dat 6xx-lijnen niet de hele dag rijden zoals normale streeklijnen wel doen. Daarom het onderscheid.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Hey, Arrivabas. Je visie ziet er goed uit. Met materieel en al. Een tip voor jouw is dat je lijn 21 in Aachen moet doortrekken tot aan de Rotonde aan de "Seffenerweg" omdat de halte waar de bus stopt eigenlijk halte "Wieringer StraBe" is. Die "duitse ringel S" kan ik niet krijgen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JHPart »

Mijn verhaal was nog niet helemaal af. Ik moest naar een feestje...
Dat de 6xx scholierenlijnen, weet ik. De vraag is of de reiziger er veel mee vooruit is? Hoe hoger het nummer, hoe moeilijker te onthouden.

In Nederland is het niet echt nodig. De concessies zijn niet zo groot, dat er ergens honderden lijnen zijn. Enkel in de grootste steden zullen er 200 tot 300 nummers nodig zijn. Dit komt ook door de goede ruimtelijke ordening en het water. In en rond Antwerpen en Brussel is dat veel lastiger. Er zijn zoveel uitbreidingen, varianten en schoollijnen, dat er veel nummers nodig zijn. In Leuven zijn er meer dan 50 lijnen, in Drechtsteden minder, terwijl er meer mensen wonen.
Ik denk zelfs, dat het in Nederland is gekomen na de fusies tussen streekbusmaatschappijen in 1994. De ondernemingen hielden vast aan het idee van een uniek lijnnummer voor elke lijn. Dan kreeg je de absurde situatie dat een ZWN-stadsbuslijn in Gouda niet 1 mocht heten, omdat dit voor een lijn in Zeeuws-Vlaanderen was (en nog altijd zo is).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Suus »

@Omnilezer: als je de ß niet kan typen, kan je het beste een dubbele s (ss) gebruiken. Net zoals je met umlauts die je niet kan typen er een e achter kan plaatsen (ä -> ae, ö -> oe, ü -> ue).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

Ik weet niet hoe het normaal is, maar ß is voor mij Alt Gr + S.
Schijnt aan de layout te liggen, maar ik zou niet weten welke ik heb.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

ArrivaBas schreef:Ik heb hierbij het Veolianet als uitgangspunt genomen.
Mag ik vragen waarom je juist het Veolianet als uitgangspunt hebt genomen? Vanaf december komt er sowieso een nieuw Arrivanet. Het lijkt mij veel interessanter om juist dat te verbeteren, dan het Veolianet dat mogelijk niet eens meer up to date is.

Als ik jouw lijnennet naast dat van Arriva leg, dan vallen me er sowieso een aantal dingen op:
- De lijn Bunde-Beek (Veolia lijn 17, in jouw plan deel van lijn 52) vervalt bij Arriva, maar jij kiest juist voor een frequentieverhoging van 1 naar 2x/uur? Daarnaast snap ik niet wat het nut is van de doorkoppeling met lijn 52? Ulestraten <-> Beek/Sittard/Geleen is waarschijnlijk sneller door te reizen via Schimmert, over te stappen in Bunde of te wandelen/fietsen naar Maastricht Airport. Geulle/Snijdersberg <-> Heerlen is waarschijnlijk sneller door te reizen via Beek/Sittard of over te stappen in Meersen.
- Ik vraag me af in hoeverre lijn 48 echt nodig is? In ieder geval het traject tussen Valkenburg en Voerendaal loopt de lijn geheel parallel aan het spoor en er zitten te veel kronkels in de lijn om echt interessant te zijn. Bovendien heb je tussen Ubachsberg en Voerendaal ook al lijn 40. Misschien als bel/buurtbus, maar als reguliere bus lijkt me deze lijn iets te overdreven.
- Rondom Heerlen is het zo'n chaos van (doorgekoppelde) lijnen en rare kronkels, dat ik er niks van begrijp. Misschien handig om daar eerst gewoon eens een netwerk op te zetten met kortste lijnen van A naar B, dan te kijken waar dan nog geen bus rijd en hoe je dat het best kan oplossen. Tenslotte zou ik alleen bussen doorkoppelen als er ook echt voldoende vraag is van de ene kant van Heerlen naar de andere kant van Heerlen. Bedenk bijvoorbeeld dat het makkelijker is om een dienstregeling te maken bij een netwerk zonder al te veel doorgekoppelde lijnen. En misschien kun je nog een verder onderscheid maken in kleuren tussen stads- en streekbus in de omgeving van Heerlen?
- Ik mis de bediening van de Chemelot Campus bij Sittard?

Ik vind de doorgaande lijn Maaseik - Susteren - Sittard wel iets positiefs t.o.v. het Arriva lijnennet. Veder ben ik ook benieuwd naar eventuele plannen voor Noord- en Midden Limburg!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Ik snap je punten goed, maar even uitleg waarom ik hiervoor heb gekozen:
- Lijn 52 rijdt vooral door naar Beek, om Geulle te blijven bedienen, want ik vind Geulle te groot voor een Taxishuttle. Ik ben het met je eens dat 2x/uur misschien teveel van het goede is.
- Op dit moment rijdt lijn 46 als belbus. vooral voor de kleinere kernen en delen van Voerendaal en Ransdaal om sneller bij de stations te komen. Ik miste de wat verbindingen in die hoek, dus ik koppelde de 46 en 48 aan elkaar. Ik ben echter ook van mening dat Voerendaal - Margraten sneller gaat via Gulpen en Voerendaal - Maastricht per trein.
- De Agglomeratie Parkstad lijkt soms inderdaad een rommel. ik zal in een volgende update eens kijken wat ik er nog kan verbeteren.
- Ah shit, Chemelot vergeten. Komt ook in een update.

Noord- en Midden-Limburg ga ik me niet aan wagen, want ik kom daar nooit, en in Zuid-Limburg wel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Wubbo »

JHPart schreef:Hoe hoger het nummer, hoe moeilijker te onthouden.
Is daar onderzoek naar gedaan? Intuïtief zeg ik dat je gelijk hebt, maar in de praktijk denk ik dat lijnnummers toch vooral als aparte entiteit onthouden worden ("ik neem de 330") dan als losse cijfers. Ik zou dus eerder op zoek gaan naar enige logica zodat lijnbundels goed samen te onthouden zijn (naar het ziekenhuis rijden lijn 1, 2 en 3, naar het centrum lijn 1, 11 en 111) dan te proberen de lijnnummers zo klein mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door nvdw »

JHPart schreef:Ik denk zelfs, dat het in Nederland is gekomen na de fusies tussen streekbusmaatschappijen in 1994. De ondernemingen hielden vast aan het idee van een uniek lijnnummer voor elke lijn. Dan kreeg je de absurde situatie dat een ZWN-stadsbuslijn in Gouda niet 1 mocht heten, omdat dit voor een lijn in Zeeuws-Vlaanderen was (en nog altijd zo is).
Dat fenomeen is nog veel ouder. Met de komst van de ESOfoon (communicatiesysteem in de bussen) rond 1983 zouden doublures in de lijnnummers op dezelfde frequentie voor problemen zorgen. Daarvoor werkte een bedrijf als Westnederland nog met enkele cijfers op streeklijnen. Daar weer voor hadden fusiebedrijven als Centraal Nederland hun nummers al aangepast om dubbelingen te voorkomen.

Er is voor elk systeem wel iets te zeggen maar ik ben zelf wel voor de 'logische lijnenbundel'. Een schoollijn 674 als routevariant van de reguliere lijn 74 klinkt voor mij logisch.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

Wat ik niet snap over Guelle is dat iedereen loopt te jammeren dat de OV-verbinding daar behouden moet blijven. Kijk naar Luttenberg (ongeveer even groot) in Overijssel, daar ligt de dichtstbijzijnde bushalte op 3,5 km. En niet ver van Luttenberg ligt ook nog Lemele met zo'n 1000 inwoners, die ook geen OV-verbinding kent. Geulle krijgt tenminste nog een OV-shuttle.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Deze getallen haal ik van Wikipedia:
Er is een voor Nederlandse begrippen een flink hoogteverschil tussen Geulle-boven (108 m) en Geulle- beneden (40 m) Geulle-Boven telde in 2005 circa 1020 inwoners, Geulle-Beneden circa 1320 en Geulle aan de Maas circa 220.
Iets meer als Luttenberg bij elkaar opgeteld, en ruim het dubbele van Lemele
Ik denk dat de boosheid vooral komt omdat ze nu met Veolia 1 keer per uur de gehele dag een busverbinding naar Bunde en Beek hebben, en met Arriva als vervoerder afgescheept worden met een OV-shuttle naar beide plaatsen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JHPart »

Het gaat natuurlijk vooral om hogere lijnnummers met drie verschillende cijfers, die niet erg logisch lijken. Niet de ronde getallen. 777 kan iedereen wel onthouden, maar 749 lijkt me toch al lastiger, zeker als er verschillende lijnen een dergelijk nummer hebben.

In de concessie DAV-gebied zijn er veel lijnnummers vrij. De enige reden dat lijn 674 zo heet, is omdat het past in het landelijke lijnnummerschema. Anderzijds krijgen stadslijnen altijd de lage nummers, waardoor er in een concessie vaak meerdere lijnen tussen 1 en 10 zijn.

De 50 en 60-series zijn nog vrij in het DAV-gebied. Die zou je kunnen gebruiken voor de buurtbussen, scholierenlijnen en andere afwijkende routes in het gebied van de 70'ers.
Rond Dordrecht zou je lijn 717 kunnen vernummeren naar 27. Lijn 620 naar 20. Lijnen 501 en 801 naar 22 en 23. Zo wordt de 20-serie voor de bijzondere lijnen bij Dordrecht. Eventueel kun je lijn 10 omnummeren naar 1, zodat 1 tot 9 de stadsbuslijnen zijn, 10 tot 19 de streeklijnen in het Drechtsteden-gebied.
Bus 691 zou ook 192 kunnen heten. Dit nummer komt niet voor in Rotterdam.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door nvdw »

En wat schiet je daar mee op dan?

Om het DAV-gebied als voorbeeld te nemen: daar heeft Arriva in 2007 juist alle oude driecijferige lijnnummers op de streekdienst naar tweecijferige omgezet. Zelfs met een systeemgedachte erachter, zodat bijvoorbeeld lijnen naar Rotterdam Kralingse Zoom in een andere serie zitten dan die naar Zuidplein (87/88/89 en 90/91/92).

En zelfs dat is niet zaligmakend: voor de concessie Zuid-Holland Noord was ook zo'n plan bedacht, maar is besloten zoveel mogelijk bij het oude te houden omdat de meeste lijnnummers al jaren bij de gebruikers zo bekend waren. Dat de stadslijnen wel naar enkele cijfers zijn omgezet en dus 'dubbel' zijn met de andere steden in het gebied moet geen probleem zijn, die overlappen elkaar nergens en blijven duidelijk binnen hun eigen kern. Ik denk dat Arriva op dat punt wel op de intelligentie van de reiziger kan vertrouwen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Voor nu heb ik het volgende toegevoegd of veranderd:
- Een snelbus 131 van Sittard naar Beek via Chemelot. In de spits rijdt deze lijn 4x/uur en in het dal 2x/uur.
- Lijn 52 rijdt tussen Meerssen en Beek nog maar 1x/uur in het dal. Tussen Meerssen en Heerlen blijft het 2x/uur.
- Lijn 26 rijdt via de Voskuilenweg i.p.v. de Euregioweg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

nvdw schreef:En wat schiet je daar mee op dan?

Om het DAV-gebied als voorbeeld te nemen: daar heeft Arriva in 2007 juist alle oude driecijferige lijnnummers op de streekdienst naar tweecijferige omgezet. Zelfs met een systeemgedachte erachter, zodat bijvoorbeeld lijnen naar Rotterdam Kralingse Zoom in een andere serie zitten dan die naar Zuidplein (87/88/89 en 90/91/92).

En zelfs dat is niet zaligmakend: voor de concessie Zuid-Holland Noord was ook zo'n plan bedacht, maar is besloten zoveel mogelijk bij het oude te houden omdat de meeste lijnnummers al jaren bij de gebruikers zo bekend waren. Dat de stadslijnen wel naar enkele cijfers zijn omgezet en dus 'dubbel' zijn met de andere steden in het gebied moet geen probleem zijn, die overlappen elkaar nergens en blijven duidelijk binnen hun eigen kern. Ik denk dat Arriva op dat punt wel op de intelligentie van de reiziger kan vertrouwen.
Ik zou het gewoon zo laten, wel kan een alternatief het lijnen systeem van HWGO zijn. Dat kan later wel kruisen of in conflict stuiven met Utrecht en Rotterdam.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

JHPart schreef:Het gaat natuurlijk vooral om hogere lijnnummers met drie verschillende cijfers, die niet erg logisch lijken. Niet de ronde getallen. 777 kan iedereen wel onthouden, maar 749 lijkt me toch al lastiger, zeker als er verschillende lijnen een dergelijk nummer hebben.

In de concessie DAV-gebied zijn er veel lijnnummers vrij. De enige reden dat lijn 674 zo heet, is omdat het past in het landelijke lijnnummerschema. Anderzijds krijgen stadslijnen altijd de lage nummers, waardoor er in een concessie vaak meerdere lijnen tussen 1 en 10 zijn.

De 50 en 60-series zijn nog vrij in het DAV-gebied. Die zou je kunnen gebruiken voor de buurtbussen, scholierenlijnen en andere afwijkende routes in het gebied van de 70'ers.
Rond Dordrecht zou je lijn 717 kunnen vernummeren naar 27. Lijn 620 naar 20. Lijnen 501 en 801 naar 22 en 23. Zo wordt de 20-serie voor de bijzondere lijnen bij Dordrecht. Eventueel kun je lijn 10 omnummeren naar 1, zodat 1 tot 9 de stadsbuslijnen zijn, 10 tot 19 de streeklijnen in het Drechtsteden-gebied.
Bus 691 zou ook 192 kunnen heten. Dit nummer komt niet voor in Rotterdam.
Het is heel simpel. 0-10 zijn stadsbussen, 11-99 streekbussen, 100-199 snelbussen, 600-699 schoolbussen en 700-799 Buurtbussen. De 800+ nummers zijn afwijkende bussen eg. biesbus/nachtbus en 500 nummers worden soms gebruikt voor belbussen. Wat is hier verwarrend aan? Als schoolbussen een normaal nummer krijgen krijg je dat mensen niet weten dat het een schoolbus is wat kan zorgen dat mensen verwachten dat die vaker dan eens per dag rijd. Lijnnummers onthouden zou geen probleem moeten zijn, het is voor een mens niet (veel) moeilijker om een 3 cijfigerige code te onthouden dan een enkele. 50 is vrij, correct, maar 60 niet vanwege lijnen in aangrenzende consessie(s). 192 zou alleen nog meer verwarring brengen aangezien het niet een snelbusvariant van 92 is maar een schooltijden variant van lijn 91. (tot korte tijd terug was 192 ook een bestaande sneldienst tussen rotterdam en hendrik ido ambacht). Lijn 1 in Dordrecht staat voor veel mensen nogsteeds bekend als de oude wijkverbindingsbus aangezien die ruim 30 jaar heeft rondgereden onder dat nummer onlangs dat die 5 jaar terug is geschrapt.

Dit nummersysteem werkt in de praktijk prima en is duidelijk voor wat te verwachten en voor de chauffeurs. Scheelt weer onthouden of die lijn nou wel, of niet de hele dag rijd.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Dat is nou het fijne van de Arriva-nummers 8-) , je weet meestal goed aan wat voor lijn je toe bent. In Brabant ook:
De nummers 1-89 zijn er voor stadsdiensten en aanverwanten. Een paar lampenkoppen vond het nodig om hier een paar streekbussen onder te brengen.
De 90-199 zijn er voor streekbussen. Die enkele nummers rond Oss hadden wat mij betreft ook een 100-nummer mogen krijgen, maar toch. Ze rijden niet hoogfrequent of supersnel, maar ook buiten de spits kom je er wel. Echter, in de late avond en het weekend slechts voor een deel. Ook hier weer die afwijking van onze gezellige lampenkoppen.
De 200-lijnen zijn buurtbussen. Hier geldt wel dat ik ze fijner vind dan 700-nummers, ik zou ze zo laag mogelijk houden als het kan.
De 300-nummers zijn hier dan weer voor de belangrijkste en vaak snellere streekbussen waarbij je gegarandeerd op zondagavond laat nog het durp uit kan en ook in de doordeweekse daluren meermaals in het uur.
De 400-lijnen weet je van dat er eigenlijk sporen hadden moeten liggen. Of het zijn een stel wegpiraten uit het zuiden.
De 500-lijnen willen nog weleens van hun route afwijken.
De 600-lijnen gaan meestal naar onderwijsinstellingen en rijden zelden buiten de spits (muv 626 en 627 die eigenlijk vooral een brede lunchpauze hebben) en rijden meestal in maar één richting.
De 800-lijnen brengen je naar laven en andere sprookjes, of brengen je weer thuis als je je al in een droom bevond, wellicht omdat je die avond een leuk meisje hebt gezien of gewoon iets te diep in het glaasje hebt gekeken :Y . Kijk wel uit in Breda want daar hebben ze weer en ander nummer :') .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Lijn65 »

Lekker duidelijk, totdat je in een ander deel van Nederland komt...
In het noorden zijn de lijnen 1-19 stadslijnen, 11-99 streekbussen, 100-199 snelbussen, 200-299 servicebussen of belbussen (er zijn echter uitzonderingen, zoals belbussen 811 en 817) 300-399 Qliners, 400-499 Nachtbussen, 500-599 buurtbussen, 600-699 schoolbussen, 700 of hoger voor de rest.
Basislijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Het zou hier volgens mij moeten gaan over lijnennetten in plaats van lijnnummering. (A) Het komt echter voort uit een stukje "kritiek" op mijn net over de nummering van de schoollijnen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Nou daar ben ik dan weer eens met een idee voor de DAV regio:
https://drive.google.com/open?id=1YISIm ... sp=sharing

Veranderingen:

Lijnen Kralingse Zoom:

  • 61 - Oude lijn 81 - Rijd vanwege geringe bezetting op zondag en in de late avond met een 8 personen busje. Tussen Zuidplein en HES rijden diverse andere lijnen ook. Kleine routeverandering Sliedrecht/Papendrecht voor betere dekking
  • 161 - Oude lijn 181 - Geen Verandering
  • 62 - Oude lijn 88 - Rijd nog maar de helft van de ritten door tot Dordrecht in de spits en halvering frequentie in het dal vanwege lage bezetting. Voor de stroom HIA-Dordrecht is er nu een betere oplossing door lijn 21/22
  • 63 - Oude lijn 89 - Geen verandering
Lijnen Zuidplein:
  • 91 - Oude lijn 91 - Kleine routeweiziging Sliedrecht
  • 191 - Oude lijn 191 - Geen verandering.
  • 92 - Rijd vanaf nu tot Zwijndrecht Tomatenplein. De vervoersstroom Dordrecht - HIA kan nu gebruikmaken van lijn 21/22
  • 93 - Nieuwe lijn ter ondersteuning van 92. De snelle route maakt zuidplein weer aantrekkelijk met de bus vanaf Dordrecht en rijd een beperkte dienstregeling.
  • 94 - Oude lijn 93 - Rijd niet meer vanaf streefkerk vanwege lage bezetting.
  • 95 - Oude lijn 90 - Geen veranderingen
  • 195 - Oude lijn 190 - Geen veranderingen
  • 691 - Oude lijn 691 - Geen veranderingen
Lijnen Utrecht
  • 181 - Opgeheven - Deze lijn gaf nauwelijks reistijdwinst op 81. Een verbeterde dienstregeling op 81 maakt deze lijn onnodig.
  • 81 - Oude lijn 81 - Rijd nu Ma-Vr 2*Uur om 181 op te vangen. In de spits rijd op het drukke deel (Meerkerk - Utrecht) in de spitsrichting 2*uur extra een bus.
  • 82 - Oude lijn 85 - Rijd een andere route door leerdam voor de verbetering van de verbinding van de stad.
  • 85 - Oude lijn 94 - Geen veranderingen
Lijnen zonder centraal punt
  • 751 - Oude lijn 75/701 - Rijd nu 1*75-90 minuten ipv 1*Uur en rijd altijd behalve in de spits via wijngaarden. In de spits rijd er een nieuwe lijn 51.
  • 51 - Nieuwe lijn als opvanging drukte lijn 75 spits door frequentieverlaging 751 Rijd een beperkt aantal ritten van Bleskensgraaf via wijngaarden, sliedrecht industrie, sliedrecht station, noord oost kwadrant en het winklerplein naar Sliedrecht station. In de middag in de tegengestelde richting. Samen met met lijn 20 word er in de spits in beide richtingen een verbinding geboden vanaf sliedrecht oost naar het station.
  • 752 - Oude lijn 702 - Rijd nu niet meer via brandwijk.
  • 753 - Oude lijn 703/72 - Rijd nu niet meer 1*Uur als belbus de helft van de route maar altijd 1*2/uur als belbus de hele route. De route is tevens aangepast om alle plekken die 72 bediende in de route van 703.
  • 754 - Oude lijn 704/705 - Rijd nu op zaterdag meer ritten vast. De route is samengevoegd.
  • 55 - Oude lijn 77 - Rijd niet meer met een taxibusje op weekdagen.
  • 757 - Oude lijn 717 - Geen veranderingen.
Lijnen Gorinchem
  • 73 - Oude lijn 73 - Lijn is nu gekoppeld aan lijn 76 voor snellere verbinding ziekenhuis/industrie shipyards. Rijd weer hele dag op weekdagen met een normale bus
  • 74 - Oude lijn 74 - Geen veranderingen Rijd weer de hele dag op weekdagen met een normale bus
  • 674 - Oude lijn 674 - Geen veranderingen
  • 76 - Oude lijn 76 - Lijn is nu gekoppeld aan lijn 73 voor snellere verbinding dorpen route naar Fortes lyceum. Rijd weer hele dag op weekdagen met een normale bus
Lijnen Drechtsteden
  • 20 - Oude lijn 13 - Routeweiziging Sliedrecht. Rijd nu 2*Uur op weekdagen.
  • 21/22 - Nieuwe lijn ter vervanging 21/88/92 naar Zwijndrecht beneluxlaan en Hendrik ido ambacht voor de reizigersstroom va/naar Dordrecht Het lijndeel naar Ridderkerk vervalt vanwege lage bezetting. Er kan als alternatief met 92 en de RET buurtbus worden gereden.
  • 23/24 - Oude lijn 11/12 - Routeweiziging Zwijndrecht, Maakt rit langer maar door laten vervallen koppeling met lijn 2 kan dit.
  • 25/26 - Oude lijn 14/15 - Rijd op zondag weer 1*Uur ipv 1*2uur maar dan wel met een 8 personenbusje
  • 27 - Oude lijn 16 - Geen veranderingen
  • 28/29 - Oude lijn 18/19 - Rijd nu in het dal 1*90 minuten in beide richtingen ipv 1*uur in de spitsrichting en rijd nu op zaterdag met diezelfde frequentie als test met een 8 personen busje
Qliner
  • 387 - Oude lijn 187 - Geen verandering
  • 388 - Oude lijn 388 - Vermindering aantal spitsritten maar forse uitbreiding dienstregeling. Rijd nu ook op zondag en in de avond om een volwaardige treincompetitie te leveren.
  • 389 - Nieuwe lijn - Rijd een beperkt aantal ritten als test van/naar papendrecht/alblasserdam
Stadsbus Gorinchem
  • 1/2 - Oude lijn 1/2 - Geen verandering
  • 3/4 - Oude lijn 3/4 - Geen verandering
  • 6 - Oude lijn 6 - Geen verandering
Stadsbus Dordrecht
  • 701 - Ooit lijn 1 - Rijd beperkt 1*Uur als buurtbus. De route van/naar sterrenburg naar Dordwijk word nu door lijn 5 bediend. De lijn rijd nu ook via de vijverhof in crabbehof en het waterwiel in wielwijk en rijid een verbeterde route in Dubbeldam.
  • 2 - Oude lijn 2 - Rijd nu op zondag ochtend en de avond in het weekend nog maar 1*Uur vanwege lage bezetting en rijd in de avond altijd met een taxibusje. Rijd niet meer door als 11/12 en versterkt nu lijn 5 naar krispijn en geeft een nieuwe verbinding naar de wijk zuidhoven.
  • 3 - Oude lijn 3 - geen verandering
  • 4/14 - Oude lijn 4 - Rijd op zaterdag nog maar 2*Uur vanwege lage bezetting buiten de weekdagen. In de tegenspits rijd er naar de staart snelbus 14 2*uur en 4 2*Uur. Lijn 14 rijd door naar de baanhoekweg en langs de industrie dus verbind het industriegebied staart weer beter zonder extra ritkosten. Een aantal ritten in de spitsrichting die normaal leeg van/naar het depot rijden rijden die rit nu onder dit lijnnummer.
  • 5 - Oude lijn 5 - Frequentieverhoging ma-vr en zondagmiddag vanwege drukte. Rijd nu een deel van de ritten via het ziekenhuis. Door de zuidhoven rijd nu ook lijn 2. Hierdoor krijgt oost sterrenburg weer dagelijks een verbinding met het ziekenhuis.
  • 6 /606- Oude lijn 620 - Lijn 6 nu altijd 1*2uur ipv alleen in de spits en rijd zoals vroeger weer door naar sleeuwijk als test. Lijn 606 Rijd vanaf werkendam via het leerpark naar Dordrecht 2 ritten extra in de spitsrichting. Het busje wat hiervoor word gebruikt rijd in het dal op lijn 8.
  • 7 - Oude lijn 7 - Frequentieverlaging op zaterdag vanwege lage bezetting.
  • 8 - Rijd nu een ringlijn door de dordtse kil waar de richting afhangt van de tijd. In de frequentie veranderd niks.
  • 709 - Nieuwe buurtbus die vaaf het vrieseplein via het station en nieuw krispijn naar Dordwijk rijd en daarna door naar de wijk wilgenwende. Hierdoor krijgen nieuw krispijn en de Essenhof weer een verbinding en krijgt wilgenwende voor het eerst een verbinding.
  • 10 - Rijd weer volledig als stamlijn om de bus vanaf papendrechtse veer weer aantrekkelijk te maken en vanwege geringe bezetting naar kunstmin en de rechtbank. Hierdoor gaat de frequentie op zondagochtend en in de avond licht omlaag.

Ik realiseer me dat ik een aantal nogal experimentele dingen heb gedaan dus als iemand commentaar heeft is dat welkom.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Mijn kritiek:
- Lijn 92 inkorten tot een willekeurig plein in Zwijndrecht? Laat hem dan op zijn minst doorrijden naar het station, maar gezien daar geen keerruimte is zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem toch maar de brug over te sturen naar Dordrecht CS. De dichtstbijzijnde stalling zit nog steeds aan de Baanhoekweg, dus ook nog een extra lange MAT-rit.
- Je gebruikt naar mijn idee veel te veel taxibusjes in de avonden. Dat levert een groot probleem op als er toevallig een keer 9 of 10 reizigers zijn.
- De 51 als spitslijn vind ik een goed idee. Helemaal voor.
- Zou lijn 2 nog nut hebben als lijn 701 ook langs het ziekenhuis komt, en dus te parallel aan andere lijnen rijdt? Zuidhoven kan tevens prima met lijn 5.
- Lijn 5 wordt erg verwarrend door alternerend via het ziekenhuis of de Van Gijnweg te rijden.
- Lijn 6/620 hoort bij een andere concessie. Daar kan niets aan veranderd worden zonder overleg met de Provincie Brabant.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef: - Lijn 5 wordt erg verwarrend door alternerend via het ziekenhuis of de Van Gijnweg te rijden.
Kan prima hoor, doen ze hier in Breda ook met lijn 132 of lijn 1 in Zeeuws-Vlaanderen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

ArrivaBas schreef:Mijn kritiek:
- Lijn 92 inkorten tot een willekeurig plein in Zwijndrecht? Laat hem dan op zijn minst doorrijden naar het station, maar gezien daar geen keerruimte is zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem toch maar de brug over te sturen naar Dordrecht CS. De dichtstbijzijnde stalling zit nog steeds aan de Baanhoekweg, dus ook nog een extra lange MAT-rit.
- Je gebruikt naar mijn idee veel te veel taxibusjes in de avonden. Dat levert een groot probleem op als er toevallig een keer 9 of 10 reizigers zijn.
- De 51 als spitslijn vind ik een goed idee. Helemaal voor.
- Zou lijn 2 nog nut hebben als lijn 701 ook langs het ziekenhuis komt, en dus te parallel aan andere lijnen rijdt? Zuidhoven kan tevens prima met lijn 5.
- Lijn 5 wordt erg verwarrend door alternerend via het ziekenhuis of de Van Gijnweg te rijden.
- Lijn 6/620 hoort bij een andere concessie. Daar kan niets aan veranderd worden zonder overleg met de Provincie Brabant.
  • Lijn 92 gaat naar het station en de beste keer mogelijkheid is de rotonde tomatenplein. Ook ligt daar al een bus baai die alleen voor 717 word gebruikt nu dus kan die ook als bufferplek gebruikt worden.
  • Ik heb alleen taxibusjes gepakt waar het aantal reizigers tegelijkertijd volgens de reizigersaantallen 5.5 of lager is. (Oftewel de kans dat er zo veel meer is relatief klein is waardoor een 8 personenbusje relatieve besparing in kosten kan leveren.
  • 701/2: Simpelweg: ja. In de praktijk door de route zal lijn 701 alleen echt aantrekkelijk zijn vanaf de plekken waar lijn 2 niet komt (vooral Ouderen zoals bij dubbelmonde en parkhuis mogelijk wat werkers voor de eggstraat.
  • Ik kies om lijn 2 door te rijden naar de zuidhoven omdat lijn 5 best verterking naar krispijn kan gebruiken. Dan kan er met relatief weinig kosten een rondje door de zuidhoven worden gerden wat vooraal voor het noordwesten van de wijk het OV een stuk aantrekkelijker kan maken. (Helemaal aangezien daar ook verzorgingstehuis vreedonck nog zit. Ook vormt het ma-Zon dal samen met de halve frequentie op lijn 5 ook weer een kwartierdienst naar dat gebied.
  • Als lijn 5 echt onduidelijk zou zijn kan er altijd 5/15 als nummering gebruikt worden. Het relatief lage aantal passagiers op station zuid + 2 als gedeelte vervanging betekend dat lijn 5 best deels via het ziekenhuis kan rijden reizigerstechnisch en het sterrenburg oost weer op het ziekenhuis kan aansluiten, evenals krispijn.
  • 6/620 hangt er van af. Is in het verleden al deel van stadsdienst Dordrecht geweest. Ik wilde mijn verbeteringsidee hiervoor toch hier op zetten om er wat meningen op te krijgen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Ik wist dus niet dat die rotonde het Tomatenplein heette, mijn excuses.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten