Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Als je een losstaand netwerk hebt, is een logische lijnnummering helemaal niet nodig: heb je maar vijf lijnen, dan is het niet nodig om speciale lijnen een bijzonder nummer te geven.

Maar verder: waarom overzees Nederland? Deze gebieden zijn niet te bekijken met de OV-bril uit Europees Nederland, en bovendien ontbreekt weereens enige motivatie of visie, dus is dit lijntjes tekenen in plaats van echt nadenken. Zolang er geen analyse gemaakt is van doelgroepen, bestemmingen en vervoersvolumes schiet niemand hier iets mee op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

En helaas moet ik wel mee gaan in de wijze woordjes van Z2N.

Overzees Nederland is nou niet echt iets waar wij (en waarschijnlijk ook jij) verstand van hebben. Daarnaast missen we (zoals Z2N zegt) enige onderbouwing van waarom je iets op die manier laat rijden. Het kan zijn dat je dit voor de lol maakt (waar dit topic eigenlijk voor bedoeld is, je eigen lijnennet, dat eigenlijk nergens op hoeft te lijken (denk aan het Snelwegbusnet van de inmiddels verbannen Obus of de lange lijntjes van Erno-BE)), maar dan weten wij niet echt wat we ermee moeten.
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op za 23 jan 2016, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Zolang er geen analyse gemaakt is van doelgroepen, bestemmingen en vervoersvolumes schiet niemand hier iets mee op.
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, wil ik hier toch wel even een kanttekening bij plaatsen.
Voor "ons" als hobbyisten is het praktisch onmogelijk om aan deze gegevens te komen. Dus ik verwacht wel een uitleg van de plannen (en dus niet lukraak tekenen van lijntjes), maar een analyse gebaseerd op eigen waarnemingen is wat mij betreft ook voldoende. Uiteraard zal er in dat geval wel meer discussie ontstaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

ArrivaBas schreef:Nieuw DAV Lijnennet
Belangrijkste wijzigingen:
- Lijn 181 vervalt. De vervallen ritten rijden als lijn 81 die hierdoor in de spits 4x/uur rijdt en in de daluren 2x/uur.
- Alle ritten van lijnen 701 en 702 rijden langs Brandwijk, NH Kerk
- Lijn 703 rijdt het rondje naar de Lingestein in beide richtingen
- Lijn 704 rijdt alle ritten vanaf het station in Leerdam.
- Lijn 501/801 rijdt weer door naar de Waterbushalte in de Hollandse Biesbosch, extra stops bij: Sterrenwacht en Waterbushalte.
Ik denk dat dit wel eenvoudiger is voor de klant, alleen vraag ik me af of je de 75 niet in de buurtbus wil integreren.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

motivaties

Saba:
Lijn 401: het transport voor inwoners maar ook voornamelijk toeristen vanaf het vliegveld naar alle plaatsen (min sint Johns) door naar de haven (voor meer toeristen)

Sint Eustatius:
Lijn 1: het transport (voornamelijk voor Toeristen) van het vliegveld naar de hoofd/enige stad Oranjestad
Lijn 702: door een buurtbus bereden lijn (voor voornamelijk toeristen) van Oranjestad naar de toeristische trekplijster Buccaneers Bay
Lijn 503: belbus van Oranjestad naar het industrie terein (= belbus, want de reiziger kwantiteit is onzeker)

Bonaire:
stadsdienst
Lijn 1: het transport (voornamelijk voor Toeristen) van het vliegveld naar de hoofdstad Kralendijk
Lijn 402: door een Irisbus(formaat) bereden lijn die de wijken en het ziekenhuis van Kralendijk verbind

Streekdienst
Lijn 312: Qliner die Kralendijk met meerdere resorten en stranden verbind
Lijn 411: door een Irisbus(formaat) bereden lijn die Kralendijk en Rincon verbind
Lijn 412: door een Irisbus(formaat) bereden lijn die Kralendijk en de rijke buurt Belnem verbind
Lijn 511: belbus van Rincon naar het industrie terein (= belbus, want de reiziger kwantiteit is onzeker)
(Lijn 512: belbus van Kralendijk naar het industrie terein (= belbus, want de reiziger kwantiteit is onzeker))

dit lijnnummer systeem gebruik ik zodat je gelijk kan zien wat er rijd en waarop de lijn gebaseerd op is.
maar lijnnummers betekenen overal anders dus ik zie het probleem, maar dit is wat ik gebruik
1-10: stadsdienst
11-99: streekdienst
100-199: sneldienst
200-299: counter sneldienst
300-399: Qliner
400-499: Irisbus formaat
500-599: belbus
600-699: schoollijn
700-799: buurtbus
800-899: nachtlijn
900-999: uitzonderingen
bon jour
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Maar zelfs met die logica zou het toch logischer zijn om de "streeklijnen" op Bonaire 311, 412, 413, 514 en 515 te noemen?
Nu zijn er 3 lijnen die op "12" eindigen, waardoor de verwarring mogelijk groter wordt. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe het ov netwerk er daar *nu* uit ziet, als het überhaupt bestaat, dan zou er in ieder geval nog een referentiekader zijn :)
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

waarschuwing: dit is meer n soort van parodie op busbedrijven/planners

hier is n lijstje hoe verschillende bedrijven de stadsdienst zouden doen

Arriva: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
gebaseerd op Dordrecht

Infrastruct: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
gebaseerd op zn eerdere werk

RET: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
gebaseerd op Rotterdam (Alexanderpolder)

Connexxion: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
gebaseerd op Haarlem
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

1. Wanneer krijgt Zugführer antwoord op zijn vraag?

2. Wat probeer je in godsnaam met deze post te bereiken?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

- Ik streep Infrastruct alvast af. Dat is een enorme achteruitgang.
- RET denkt teveel in Station - wijk, en daarnaast is 2 lijnen per wijk overkill, tenzij er midi's gaan rijden.
- Connexxion valt ook al af. Sterrenburg 1 verliest hun verbinding met de stations, hoewel de ouderen die daar (vooral) wonen ook eventjes kunnen lopen.
- Arriva (eigenlijk de huidige opzet) lijkt mij het beste.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

1. op internet is niks te vinden

2. + Arrivabas. lees de eerste zin
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Oké. Dubbele ontkenning dus... *O*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

Waarschijnlijk heeft hij nog nooit Wubbo's aankondiging gelezen (het topic helemaal bovenaan Ideeën over OV):
Wubbo schreef:Ideeën OVer OV is bedoeld voor al je wilde plannetjes over OV. Heb je een goed idee hoe het OV verbeterd kan worden, plaats en bediscussieer het dan hier. Dat kan over allerlei aspecten gaan: de kleurstelling van de bus, de lijnvoering van de tram, de snelheid van de boot of de reisinformatie op een website. Of wellicht heb je wel een lumineus idee dat nog niemand bedacht heeft.

Bedenk ook hier dat OV in Nederland een discussieforum is: voorzie je plan dus van een onderbouwing waarom het een geweldig plan is, en sta open voor opmerkingen van je forumgenoten. Andersom geldt natuurlijk ook: vind je het plan helemaal niks, onderbouw dan waarom je het helemaal niks vindt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Onderbouwing is er helaas amper ja. Niet bevorderlijk voor de discussie ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

W0rteltje schreef:1. op internet is niks te vinden
Alsjeblieft:
No rail network or public buses exist on St Eustatius. Sometimes private vehicles act as small buses for workers on fixed routes on the island, but the main way of getting around for visitors is by taxi or rental car. The island is just eight square miles across, meaning private transportation is fast and affordable. It only takes about an hour to travel the whole island by taxi or car, but you can also ask your hotel if they run minibus trips to other parts of the island, such as certain beaches or nature reserves. link
With an area of only five square miles and a low population, Saba is much too small to justify public transportation services such as buses. Additionally, The Road presents challenges such as tight curves and narrow passages that make driving a large vehicle such as a bus an unnecessary risk. link
The options for public transportation on Bonaire are fairly limited. In fact, aside from guided tours, taxis are the only form of public transportation on the island. There is no public bus system operating on Bonaire. link
Samenvatting: op geen van de eilanden is openbaar vervoer anders dan taxi's op het moment, Sint Eustatius is zo klein dat taxi's er snel en nooit heel duur zijn, Saba is nog kleiner en "de weg" is niet geschikt voor bussen, Bonaire heeft ook geen OV maar lijkt me het enige eiland waar het misschien nog enigszins rendabel te maken zou kunnen zijn.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door erjeebee »

Ik ben niet op Bonaire geweest maar wel op St Eustatius en Saba.
Bonaire ziet er wel goed uit, en daar is mogelijk ook wel een markt.

Maar op Saba en St Eustatius is er echt geen markt
Sowieso zijn er heel weinig vervoersbewegingen daar, en de bewegingen die er wel zijn zijn prima geregeld:

Op beide eilanden komt af en toe een vliegtuigje aan om 10-20 mensen te droppen/op te halen
Die worden door bekenden per auto (in geval eilandbewoners), auto of 8-p busje van hotel (in geval toeristen) of taxi's (overigen) aan- en afgevoerd.

Vervoer van een plek op het eiland naar een andere geschied op dezelfde manier, met daarnaast nog 2 interessante en veel gebruikte opties:
- per duim
- per benenwagen
En af en toe zie je een brommertje.

Iedereen komt waar ie wezen moet.
OV in welke vorm dan ook zou enorme overkill zijn.

(maar goed, toch wel grappig die netwerkjes.. en wie ben ik om kritiek te leveren, ik heb als jongetje van 10 diverse metronetwerken voor Eindhoven en wijde omgeving en voor AlmeloHengeloEnschedeOldenzaal ontworpen op papier. Jammer dat ik die niet heb bewaard).

Waar ik wel benieuwd naar zou zijn: lijnennetten voor de grotere eilanden, bijvoorbeeld St Maarten, hoop dat je je daar nog eens op gaat uitleven.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

Sint Maarten heb ik ook een mooi stukje over gevonden :Y
Public transportation is limited to small busses that run between major areas. There is no schedule or bus stop, you just watch for a bus (minivan) to approach and flag them down. The cost is either $1 or $1.50 (try to have exact change) depending on how far you go. Sometimes you will have to switch busses so make sure to ask the bus driver when you get on. There will be a sign in the window telling you the beginning and ending points of the route. When you are ready to get off just tell the driver. Busses can take a little longer because they will stop to pick up a passenger then drive 20 feet to pick up or drop off someone else. klik
Misschien is een beter georganiseerd netwerk daar wel een idee, of misschien juist ook niet :p
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door huibf »

Zugführer schreef:Ik ben vooral nieuwsgierig hoe het ov netwerk er daar *nu* uit ziet, als het überhaupt bestaat, dan zou er in ieder geval nog een referentiekader zijn :)
Op Bonaire is geen OV meen ik, ik was er 4 jaar geledenOp curacao wel, al is de informatie erg summier. Ik ga er binnenkort weer heen (vorig jaar ook geweest)en ben de info die ik heb gekregeb van ABC busbedrijf in kaart aan het brengen.

Niet echt ingericht op touristen. Daarnaast zijn er 2 busstations in willemstad aan beide zijden vh water. Onderling niet verbonden, maar 15 min wandelen.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

BrengMe schreef:Waarschijnlijk heeft hij nog nooit Wubbo's aankondiging gelezen (het topic helemaal bovenaan Ideeën over OV)
dit topic begon onder "OV als hobby"
dit valt onder mijn hobby, maar ooit is dit onderwerp verplaatst naar "ideeën over OV" omdat de lijnennetkaarten ideeën bevatten.
dus tenzij je wil dat er nog een "maak je eigen lijnennet" onder "OV als hobby" komt.
huibf schreef: op Bonaire is geen OV meen ik, ik was er 4 jaar geleden op Curacao wel, al is de informatie erg summier. Ik ga er binnenkort weer heen (vorig jaar ook geweest)en ben de info die ik heb gekregen van ABC busbedrijf in kaart aan het brengen.
deze site heet "OV in Nederland" niet "OV in Het Koninkrijk der Nederlanden"
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Wat voor punt wil je nou in hemelsnaam maken joh? Je zit te trekken aan een dood paard man! :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door huibf »

Volgensmij staa er toch heel wat buitenlandse lijnen op op in Nederland.

Maar goed Curacao is het enige eiland met vaste OVverbindingen.
Ik heb een lijstje van haltenamen en dus routen.

Overigens. Ook daar WIFI in de bus !

Overigens zet ik ze niet op de wiki. Met dat in kaart brengen bedoel ik dat voor mezelf en wellicht later online (maar niet op de wiki)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

W0rteltje schreef:deze site heet "OV in Nederland" niet "OV in Het Koninkrijk der Nederlanden"
Bonaire valt toch onder het Koninkrijk der Nederlanden? Het is immers een Nederlandse gemeente. Klik hier voor uitleg in het Engels :p

Maar verder heb je gelijk hoor, dit is een fantasietopic, al neemt het niet weg dat het wel leuker kijken is als je ook kunt beargumenteren waarom je een lijntje ergens intekent. ;)
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

W0rteltje schreef: dit topic begon onder "OV als hobby"
dit valt onder mijn hobby, maar ooit is dit onderwerp verplaatst naar "ideeën over OV" omdat de lijnennetkaarten ideeën bevatten.
dus tenzij je wil dat er nog een "maak je eigen lijnennet" onder "OV als hobby" komt.
Oftewel. Als russische crashes mijn hobby zijn om dat te kijken. Mag ik dat ook in OV als hobby plaatsen?
W0rteltje schreef:deze site heet "OV in Nederland" niet "OV in Het Koninkrijk der Nederlanden"
Schitterende quote waar mee jij je eigen ongelijk aangeeft door over de ABC-eilanden te beginnen *O*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Hainje schreef:
W0rteltje schreef:deze site heet "OV in Nederland" niet "OV in Het Koninkrijk der Nederlanden"
Bonaire valt toch onder het Koninkrijk der Nederlanden? Het is immers een Nederlandse gemeente. Klik hier voor uitleg in het Engels :p
Bonaire hoort dus zelfs tot het land Nederland (samen met Saba en Sint-Eustatius) :wink:
Aruba, Curaçao en Sint-Maarten behoren wel tot het Koninkrijk, maar niet tot het land Nederland. Dat zijn (net zoals Nederland) onafhankelijke landen binnen de volkenrechtelijke staat het Koninkrijk der Nederlanden (het is ook niet het land Nederland, maar het Koninkrijk dat lid is van de EU, VN en NAVO).
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door huibf »

Exact. Iemand die het weet.
ABC eilanden zijn benedenwinds.
MES eilanden zijn bovenwinds.
BES zijn de eilanden met de status bijzondere gemeente van Nederland.
MAC zijn de eilanden behorend tot het Koninkrijk der Nederlanden, waar Nederland zelf ook onderdeel van is.

Van het Antillianenprobleem zijn we in principe af. Die bestaan namelijk niet meer.
Alhoewel ze op Curacao nog betalen met de Antiliaanse Gulden.

Om het dan nog moeilijker te maken.
- BES-eilanden is de munteenheid Amerikaanse Dollar.
- MC-eilanden de Antiliaanse gulden, en binnenkort de Caribische Gulden. Overigens het Franse deel van St.Maarten heeft de Euro als officiele munt.
- Aruba heeft de Arubaanse Florin.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten