Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Natuurlijk is er een reizigersgroep P+R Energiehuis - Centrum... Dat is de hoofdreden dat er een stamlijn van is gemaakt ooit, ipv een grote lus...

Ik haal mijn gegevens van ovronddordt, wiki, persoonlijke ervaring en contact met chaufeurs.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door nvdw »

Laat ik eens wat algemene opmerkingen maken over alle ideeën voor het DAV-gebied die hier langskomen.

Allereerst: fantaseren staat vrij. Een sneldienst van je voordeur naar je eigen school, ik noem maar wat, moet je lekker zelf weten. Honderd procent reëel hoeft een lijnennet ook niet te zijn. Vrijwel niemand hier is vervoerskundige of heeft zelfs maar volledige inzage in de belangrijke kengetallen (reizigersaantallen, uitsplitsing naar soort reizigers, gedetailleerde afspraken tussen provincie en vervoerder, etc).

Echter zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden. Eenvoudige zaken (past er een bus door die straat, of is dat überhaupt wenselijk) of iets gecompliceerdere: wat is de geschatte rijtijd, hoeveel bussen heb ik ongeveer nodig, ga ik voor maximale dekking of snelle verbindingen?

Voor het DAV-gebied gelden nog een aantal specifieke dingen.

De huidige vervoerder rijdt nu al bijna tien jaar in dit gebied, op de streekdienst al sinds 2003. Je kunt er inmiddels wel vanuit gaan dat het huidige aanbod behoorlijk is uitgerijpt. Daarbij ligt het zwaartepunt op verbindende in plaats van ontsluitende lijnen, en het terugdringen van routevarianten om op de enige overgebleven variant een aantrekkelijke frequentie aan te kunnen bieden. Lijn 16 bijvoorbeeld is een samenvoeging van wat ooit zelfs drie verschillende lijnen waren. Ik persoonlijk ben ook van mening dat een halte op tien minuten lopen met meerdere reismogelijkheden per uur aantrekkelijker is dan een halte voor mijn deur met alleen een uurdienst.

Je kunt er ook vanuit gaan dat de huidige vervoerder voor dit aanbod zo min mogelijk bussen gebruikt, en dat de rijtijden kloppen. Dat kun je dan weer gebruiken om te schatten wat een eventuele routewijziging in rijtijd oplevert of kost.

De eisen voor de komende concessie zijn nog niet bekend, maar ik verwacht eenzelfde beeld als elders: kostenbesparing. Ik denk dat de dekkingseisen (halteafstanden, minimale bediening van bepaalde woonkernen of instanties) misschien wel eens wat minder streng zullen worden dan nu.

Wat in de Drechtsteden nu nog missen zijn lijnkoppelingen op de streeklijnen die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld reizigers van Hendrik-Ido-Ambacht zonder overstap naar ziekenhuis Dordwijk kunnen reizen, en reizigers van Alblasserdam en Papendrecht naar Dordrecht-centrum idem dito. Daar is wel op gehint in een recent vervoerplan, maar nog niet gerealiseerd. (De logische oplossing is een koppeling 88-16 maar dat is natuurlijk makkelijker geroepen dan gedaan.)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Daarbij ligt het zwaartepunt op verbindende in plaats van ontsluitende lijnen, en het terugdringen van routevarianten om op de enige overgebleven variant een aantrekkelijke frequentie aan te kunnen bieden. Lijn 16 bijvoorbeeld is een samenvoeging van wat ooit zelfs drie verschillende lijnen waren.
Nou is dat niet persé een helemaal eerlijk voorbeeld: de laatste twee directe voorgangers van lijn 16 waren immers de 152 en 252 waarvan 152 juist een variant was die meer een functie had om op de rustige uren de stadsdienst in het zuiden van Papendrecht efficiënter uit te voeren dan dat het een ontsluitende routevariant was. Ontsluitende lijnen rijden immers toch al niet op de momenten waarop 152 reed.
Ook rijden er op de routes van beide voormalige varianten nog altijd de gehele week bussen.

Beter illustrerend voor je voorbeeld is wellicht de corridor Sliedrecht - Ridderkerk waar veel meer gebundeld is in allerlei varianten. HOV-D speelt hierbij natuurlijk ook wel een rol, want de lijnen worden steeds meer op die infrastructuur gebundeld wanneer er weer een stukje gereed komt. Daarmee is het voor ideeën ook wel zo handig om op die HOV-infrastructuur ook een hoogwaardig product te blijven bieden.
Ik denk dat de dekkingseisen (halteafstanden, minimale bediening van bepaalde woonkernen of instanties) misschien wel eens wat minder streng zullen worden dan nu.
Ik verwacht net zoiets, maar aan de andere kant is de kans best aanwezig dat je dat veel meer in de dorpjes in de Alblasserwaard/Vijfheerenlanden zult gaan merken dan in de Drechtsteden. De dikke stromen op lijnen als (1)81, 85, 90 en 387 (en 388 in de spits) zullen daar niet zoveel van merken, maar vooral het gebied wat nu door de 7x-lijnen bediend wordt heeft voor de aard van het gebied best forse eisen.
Wat in de Drechtsteden nu nog missen zijn lijnkoppelingen op de streeklijnen die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld reizigers van Hendrik-Ido-Ambacht zonder overstap naar ziekenhuis Dordwijk kunnen reizen, en reizigers van Alblasserdam en Papendrecht naar Dordrecht-centrum idem dito. Daar is wel op gehint in een recent vervoerplan, maar nog niet gerealiseerd. (De logische oplossing is een koppeling 88-16 maar dat is natuurlijk makkelijker geroepen dan gedaan.)
Van Alblasserdam en Papendrecht naar het centrum van Dordrecht is in de eerste DAV-concessie al geprobeerd, dat was in mijn herinnering niet zo heel succesvol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

*Supertopickick*
Helaas is dit topic al 4 maanden een soort van buiten gebruik. En ik moet zeggen dat ik het bediscussiëren van lijnennetten enigszins gemist heb de afgelopen tijd. Ik heb in onderstaande link toch maar eens een eigen gemaakt lijnennet waarbij ook nog wat uitleg van mijzelf nodig is:
https://drive.google.com/open?id=1fZvhX ... sp=sharing
In Duitsland lijkt het een gewoonte te zijn om (al dan niet maar enkele keren per dag) elk gat en dorp te verbinden met de grote stad. De routes zijn hierdoor erg fijnmazig en hebben vergeleken met Nederlandse lijnen, meer korte ritten of trajectdelen. In mijn eigen net zijn dit soort lijnen veelal gekoppeld, gestrekt en qua grofwegge frequenties flink vereenvoudigd. Dit 'snijden in lijnen' is vooral gedaan rond Aachen en deels in Düren. Rond Monschau is door de ligging van de dorpen in die uithoeken vrij weinig veranderd (behoudens het 'ver-SB'en' van de huidige lijn 66).

Ik accepteer alle tips een feedback, zolang het maar gaat om de lijnen ten zuiden van Aken of het net in het algemeen. De lijnen 25, 34 en 44 zijn voornamelijk ter aanvulling ingetekend.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Lieve Bas, je weet dat er in Aachen zelf 17 stadslijnen zijn en Aachen zelf door tientallen streeklijnen worden doorsneden?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Suus »

Alleen een aantal zegt bij stadslijnen niet zo veel. Gorinchem heeft ook 5 stadslijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Zoals gezegd is het Aachense lijnennet drastisch versimpeld, maar de dekking blijft an sich wel aardig, want het net van die 17 loopt naar mijn idee veel te parallel aan elkaar. In principe zijn de 2 overstappunten het Hbf en het Bushof in het Centrum, waar bijvoorbeeld de bus naar de Uniklinik goed aansluit op de bus uit Brand..
En de lijnen naar Herzogenrath en Alsdorf etc. zijn gewoon niet ingetekend, maar bestaan in het net nog wel. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door verfmeer »

Donnerberg, Eilendorf, Hastenrath en het gebied rond de Luxemburger ring liggen allemaal op meer dan 1km van een buslijn af. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Toen ik het gebied rond de Luxemburger Ring de busverbinding gaf ten koste van het gebied ten zuiden van het station, zag ik dat Donnerberg en Hastenrath helaas buiten mijn 'bewerkte gebied' vallen :@ . De bus naar Stolberg en Eschweiler zijn er ook vooral voor de aanvulling. Dit is niet om er om heen te praten. Ik ben echter niet de beroerdste om er toch even naar te kijken en eventueel een aanvullende lijn in te tekenen :Y .
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

-
Laatst gewijzigd door Chrysa op za 04 feb 2017, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

Wist je dat lijn 132 vroeger ongeveer zo in Tilburg heeft gereden? :P
Alleen ging deze dan niet via de Ringbaan West en Bredaseweg, maar via de Noordhoekring naar de Korvelseweg. Tevens maakte hij een slingertje Generaal Winkelmanstraat & H. v. Doorneweg. Maar dan praat ik over tot zo'n 22 jaar terug hoor. :P
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

De Noordhoekring is nu een eenrichtingsweg, dus dat ging een beetje moeilijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

Dat weet ik. Ik vertel ook over een situatie 22 jaar terug.
Overigens, Op de kruising Ringbaan West/Bredaseweg mag je niet links af als je vanaf de Hart van Brabantlaan komt. Dus lijn 132 moet sowieso via het centrum als je over de Korvelseweg wilt rijden.
🍉
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Dit zijn de (mogelijke) veranderingen die ik voorstel. Ik kom nu (met simpele calculaties) iets goedkoper uit als de huidige frequenties/ritten onlangs de uitbreidingen.

Wat vinden jullie hier van?
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

wilburg22 schreef:https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Dit zijn de (mogelijke) veranderingen die ik voorstel. Ik kom nu (met simpele calculaties) iets goedkoper uit als de huidige frequenties/ritten onlangs de uitbreidingen.

Wat vinden jullie hier van?
Wat wil je hiermee nog meer bereiken, dan alleen het effect, dat je reizigers uit de streekdienst wegjaagt (door het schrappen van ritten)?
Overigens ga je op de streek 100% uit van de huidige lijnvoering, terwijl een optimalisering van de lijnvoering daar toch wel mogelijk kan zijn.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Roeland schreef:
wilburg22 schreef:https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Dit zijn de (mogelijke) veranderingen die ik voorstel. Ik kom nu (met simpele calculaties) iets goedkoper uit als de huidige frequenties/ritten onlangs de uitbreidingen.

Wat vinden jullie hier van?
Wat wil je hiermee nog meer bereiken, dan alleen het effect, dat je reizigers uit de streekdienst wegjaagt (door het schrappen van ritten)?
Overigens ga je op de streek 100% uit van de huidige lijnvoering, terwijl een optimalisering van de lijnvoering daar toch wel mogelijk kan zijn.
het 2-4* uur laten rijden voor een totaal aantal passageirs per uur onder de 30 over een lijn helemaal van gorinchem naar utrecht bijv. is niet rendabel.
Ik ging hier uit van directe verbeteringen in frequenties, schrappen van nodeloze ritten en meer inspelen op reizigersvraag.
Een complete redesign is on the way
Ik blub in het Drecht.
Brett den Heijer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 03 mei 2016, 12:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Brett den Heijer »

Zag er super leuk uit, maag het lukt niet om een account te maken. kan iemand mij helpen? *bus*
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Heeft u letterlijk geen Google-account? :o
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Chrysa schreef:Iemand behoefte aan een verschrikkelijk onrealistisch lijnennet van West-Brabant omdat ik zonder enige research begon te tekenen? Nee? Jammer, hier is ie: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... vGjL8PYqUs

Heb voor de grap ook maar een spoorlijn Breda-Utrecht ingetekend, maar die kan waarschijnlijk handiger.
Onrealistisch, ja, maar ik zie wel een aantal goede ideeën: een station bij het NAC-stadion (ja ik ben een Tilburger) is best een goed idee, nog beter is om ook aan de oostzijde een te bouwen zodat Bd wordt ontlast van hordes Avans-studenten uit het oosten en de wijken daar+Teteringen een betere ontsluiting hebben. Die kronkel bij Oosterhout mag best wel zachter, in derdewereldlanden hebben ze ook geen sloopvrees om hogerop te komen. Oh ja, de spoorlijn mag ook via Vianen en Nieuwegein (scheelt weer een paar minuten maar ook een hoop nieuwe reizigers) en er is ruimte voor nog meer stations. De Brabantliners kunnen lekker ergens anders gaan kachelen.

En ook geheel terecht om 145 door te trekken naar Hoogstraten: geen hond die naar Meersel-Dreef hoeft. En wat heb ik die lijn tussen Waalwijk een Raamsdonksveer gemist :shock:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

Die lijn tussen Waalwijk en Raamsdonkveer is er nu ook gewoon toch? Ben vorige week nog meegeweest met de 634, die ondanks dat het een schoollijn is toch nog redelijk vaak rijdt. En wat die spoorlijn bij Oosterhout betreft, ik zat vooral in de knoop met die afrit aan de A27, aangezien ik geen idee heb hoe die anders zou moeten passen.

Ik zat er aan te denken om die kaart gewoon in te tekenen zoals het nu is, zodat iemand met meer gevoel voor realisme er wat mee kan doen. Geef maar een gil als er vraag naar is.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

hier Is een poging van mij om het lijnennet van Utrecht (provincie en regio) te hernummeren. Hiernaast heb ik in sommige gevallen parallelle lijn(del)en geschrapt en ter simplificatie lijnen gebundeld waardoor er meer overstappen nodig zijn, maar een veel eenvoudiger en frequenter netwerk ontstaat. De frequenties heb ik nog niet uitgewerkt. Er wordt uitgegaan van een aangelegde uithoflijn.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Zou het niet beter zijn om het dan in Maps in te tekenen in plaats van met willekeurige nummers in een Word-document? Ik (en ook anderen) we(e)t(en) niet welke lijnen er nu exact opgeheven worden. En nog een tip: Teken dan ook de Uithoflijn in ter aanvulling.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

Dat heb ik juist terzijde gehouden omdat ik maar een enkele echt nieuwe lijn heb ingelegd, en dat is alsnog een samenvoeging van meerdere lijnen/bestaande routes. Zoals ik eerder zei is het vooral een in mijn ogen logischere omnummering van bestaande lijnen van de regio Utrecht en toekomstige Syntus Utrecht lijnen. Ik kan de paar nieuwe lijnen wel snel uittekenen maar om alle overige lijnen te gaan kopiëren van het huidige net gaat me langer duren.

Momenteel hebben de sneltrams nummers maar mijn persoonlijke voorkeur gaat er naar uit omdat er zo weinig parallelliteit is sneltrams net als treinen geen lijnennetnummers te geven.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

En hier is mijn eigen visie op Zuid-Limburg.
Ik heb hierbij het Veolianet als uitgangspunt genomen, behalve met de lijnen naar Aachen, gezien dat waarschijnlijk in het PVE voor de nieuwe concessie staat.
Per lijn een opsomming van de veranderingen (Alleen routewijzigingen. Frequenties staan in de infobox van de lijn):
Stadsdienst Maastricht
Lijn 1 verandert niet.
Lijn 2 rijdt niet meer via de route van lijn 1 en wisselt zijn eindpunt met lijn 5.
Lijn 3 verandert niet.
Lijn 4 verandert niet.
Lijn 5 ruilt zijn eindpunt met lijn 2.
Lijn 6 rijdt door naar Eijsden en niet meer naar De Heeg.
Lijn 7 vervalt ten gunste van de nieuwe lijn 8.
Lijn 8 is geannexeerd door lijn 6.
Lijn 9 verandert niet.
Lijn 10 wordt vernummerd naar 8, en rijdt niet meer naar Pottenberg, maar naar station Noord.

Parkstad:
Lijn 20 blijft zoals hij is, behoudens het doorrijden naar Brunssum.
Lijn 21 neemt de bediening van Bleijerheide over van lijn 26 en 28.
Lijn 22 verandert niet.
Lijn 23 rijdt door naar Kerkrade Busstation.
Lijn 24 vervalt.
Lijn 25 krijgt een andere route via het Parkstad Stadion.
Lijn 26 wordt ingekort tot Kerkrade Busstation. Bleijerheide wordt nog bediend door lijn 21.
Lijn 27 wordt geannexeerd door lijn 29.
Lijn 28 rijdt naar Herzogenrath in plaats van Bleijerheide.
Lijn 29 rijdt doordeweeks overdag door naar Avantis. Het andere eindpunt wordt verlegd naar Brunssum.
Lijn 120 wordt vernummerd naar 620.

Sittard-Geleen:
Het hele net wordt vernummerd in de 3x-serie.
Lijn 31/32 veranderen niet.
Lijn 33 bevat de trajecten van lijn 13 en 14. Deze lijn rijdt in een richting.
Lijn 34 verandert niet.
Lijn 35 verandert niet.
Lijn 36 blijft zoals hij is
Lijn 37 blijf ik ook vanaf
Lijn 38 is een kleine ring voor de bediening van Einighausen, Lindenheuvel en Munstergeleen. Dit zijn de oude lijnen 15 en 16.

Streeknet:
Lijn 17 vervalt. Lijn 52 wordt het alternatief.
Lijn 31 wordt een scholierenlijn 642.
Lijn 32 vervalt. Meers krijgt een Taxishuttle.
Lijn 40 blijf ik van af.
Lijn 41 wordt HOV, zie 341.
Lijn 42 verander ik niets aan.
Lijn 43 rijdt volgens het PVE van de nieuwe concessie door naar Aken Campus Melaten.
Lijn 44 rijdt in Heerlen via het ziekenhuis en de route wordt bij Kerkrade gestrekt over de Locht.
Lijn 46 vervalt en lijn 48 neemt de route over.
Lijn 47 verandert niet.
Lijn 48 rijdt via de route van lijn 46 door naar Voerendaal.
Lijn 49 wordt verlengd naar Sittard.
Lijn 50 wordt HOV, zie 350.
Lijn 51 wordt ingekort. Hoensbroek is het eindpunt voor alle ritten.
Lijn 52 rijdt door naar Beek. Hierbij vangt hij de vervallen lijnen 17 en 63 op.
Lijn 53 laat ik zoals hij is.
Lijn 54 wordt geïntegreerd in lijn 650.
Lijn 56 rijdt na Sibbe door naar Valkenburg.
Lijn 57 blijft ongewijzigd.
Lijn 58 wordt HOV. zie 358.
Lijn 59 laat ik zo.
Lijn 61 neemt lijn 149 over, en rijdt dus door naar het Drielandenpunt. Op zaterdag met een midi, op zondag met een taxibusje.
Lijn 63 wordt overgenomen door lijn 52.
Lijn 66 wordt in Maastricht ingekort tot het station en rijdt niet meer via Eijsden.
Lijn 70 rijdt door naar Maaseik.
Lijn 93 wordt vervangen door de buurtbus uit Spaubeek.
Lijn 95 vervalt. Sweikhuizen krijgt een Taxishuttle.
Lijn 98 vervalt. Moorveld en Kasen krijgen een Taxishuttle.
Lijn 143 wordt lijn 643.
Lijn 149 zit in de 61.
Lijn 150 wordt lijn 650.

SNELliner (HOV)
Lijn 341 krijgt een enigszins andere lus naar Rolduc in Kerkrade.
Lijn 350 rijdt in Aken volgens het PVE door naar het centrum.
Lijn 358 gaat ook op zaterdag rijden.

Scholierenlijnen:
Lijn 620 is de oude 120. Hij rijdt weer door naar het Arcus/Sintermeertencollege.
Lijn 642 rijdt via Geleen naar de snelweg.
Lijn 643 rijdt via het ziekenhuis, om de Hogeschool Zuyd te bedienen.
Lijn 650 rijdt in Maastricht niet meer via het Centrum. De lijn rijdt aan de andere kant door naar Vaals.

Buurtbus.
Lijn 92 wordt lijn 191 en rijdt door naar Catsop.
Lijn 191 wordt lijn 192 en neemt de route van lijn 193 over.
Lijn 193 is geïntegreerd in lijn 191.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Ziet er netjes uit.
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten