Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » ma 06 apr 2020, 18:30

Ik denk dat die politieke kleur niet de belangrijkste invloed is, maar vooral:
- de grootte van de lobby (voor Limburg is het alleen het zuiden van de provincie die er voordeel bij heeft, het midden zelfs mogelijk een nadeel, terwijl in het noorden de hele provincies Friesland en Groningen mee profiteren. 2 provincies tegenover 0,5 is natuurlijk een sterkere lobby)
- de noordelijke provincies hebben vanwege de aardbevingen door de gasboring ook nog een goede PR-tool voor hun lobby.
- Groningen en Friesland zijn (zeer) zwakke economische regio's, terwijl Zuid-Limburg nog een redelijke economische regio is. (het belang van een snelle verbinding naar de sterke economische regio's is dus wat kleiner voor Zuid-Limburg)
- Groningen en Friesland liggen verder af van de dichtstbijzijnde sterke economische regio's (Randstad en Hamburg) dan Zuid-Limburg (Eindhoven, Roergebied, Luik).
- Groningen en Friesland hebben een veel grotere leegloop door de afstand naar de economische regio's dan Zuid-Limburg, wat de leefbaarheid van die provincies onder druk zet.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » di 07 apr 2020, 09:07

Ook ik heb de indruk dat de provincie Limburg meer bezig is met de aanleg van nieuwe wegen dan met verbeteringen aan het spoor. Denk aan de bouw van de A73, de verbreding van de A2 en de tunnel onder Maastricht. Wat betreft het spoor in Limburg is er, afgezien van de elektrificatie Landgraaf - Herzogenrath, maar weinig veranderd de afgelopen jaren, en de elektrificatie van de Maaslijn laat ook erg lang op zich wachten. Ik denk dat beiden wel gelijk hebben, politieke kleur van de lobby en de stand van de economie maken natuurlijk uit bij de besluitvorming. @SuperGhost. Bedenk wel dat Zuid-Limburg net als het noorden een krimpregio is.

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » di 07 apr 2020, 10:20

Ik zeg ook niet dat Zuid-Limburg geen krimpregio is, ik zeg alleen dat het noorden de krimp groter is (waarmee ik dus ook impliciet zeg dat ook Zuid-Limburg wel een krimpregio is) :wink:

Maar Limburg is veel meer bezig met de spoorverbindingen met het Roergebied (zowel bij Herzogenrath als bij Venlo), wat denk ik al aangeef dat ze veel meer op het Roergebied gericht zijn en dat een snellere verbinding daar naartoe meer belang heeft voor hun dan een snellere naar Eindhoven en de Randstad.

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » di 07 apr 2020, 11:25

Al zou ik normaal zeggen, geen cent naar de wegen (A) , die ondertunneling van de A2 was echt wel nodig. Het was de enige plek waar de A2 stoplichten had en dat veroorzaakte gewoon enorme opstoppingen. Ik stak zelf op de fiets dagelijks die A2 over, en ik kan je zeggen: wat een verschil is het nu, ook voor de leefbaarheid van de hele omgeving. En in tegenstelling tot alle megalomane projecten (kuch noord-zuidlijn kuch) was het soort van op tijd af en soort van binnen budget. :D

waldo79
Berichten: 5115
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor waldo79 » di 07 apr 2020, 19:52

Die A2 tunnel kwam procedureel vooral moeilijk tot stand. Er is al sinds de jaren '80 al getracht Maastricht te ontdoen van doorgaand verkeer.

En investeren in de A73: is al 12 jaar open en was ook een gebed zonder eind. De spitsstroken op de A2 (daterend uit 2011) zijn al sinds de opening zodanig overbelast dat er nu een permanente verbreding in het verschiet zou liggen.

Daarnaast kun je zeker in Zuid-Limburg niet spreken van een armzalig openbaar vervoer...
Forumpauze

Roeland
Berichten: 1074
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Roeland » wo 08 apr 2020, 09:58

En Maastricht heeft inderdaad ook al een hoogwaardige OV-verbinding met Aken: bus 350, die met R-net-kwaliteit een intercity-verbinding biedt.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » wo 08 apr 2020, 10:23

waldo79 schreef:Daarnaast kun je zeker in Zuid-Limburg niet spreken van een armzalig openbaar vervoer...


Kan dat niet liggen aan het heuvelachtige landschap, waardoor er minder wordt gefietst en gewandeld en er dus meer vraag is naar openbaar vervoer? Zo heeft het dorp Rhenen ook een soort stadsdienst (lijn 280) omdat het tegen de Utrechtse Heuvelrug is gebouwd en het station aan de rand van het dorp ligt, waardoor de bus belangrijk is voor ouderen en mensen die minder goed ter been zijn.

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » wo 08 apr 2020, 10:43

Ik kan me vergissen hoor, maar voorzover ik weet komen de mensen juist massaal hierheen om te wandelen en te fietsen. (A)

Maar serieus: ik heb de indruk dat er best veel wordt gefietst. Zeker door scholieren, ook als er heuvels op de route liggen. Voor mensen die slecht ter been zijn moet je altijd iets verzinnen, heuvel of geen heuvel.

nvdw
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor nvdw » wo 08 apr 2020, 12:22

Zuid-Limburg is een streek met een behoorlijke bevolkingsdichtheid en meerdere grote steden op relatief korte afstanden. Dat is een betere voedingsbodem voor openbaar vervoer dan de dunbevolkte streken.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 09 apr 2020, 10:46

nvdw schreef:Dat is een betere voedingsbodem voor openbaar vervoer dan de dunbevolkte streken.


Het vreemde is alleen dat van heel Nederland, het noorden het beste openbaar vervoer heeft ten opzichte van het aantal inwoners. De provincies Groningen, Drenthe en Friesland hebben een fijnmazig netwerk van regionale treinen en HOV-bussen, aangevuld met een behoorlijk aantal laagfrequente buslijnen om de kleinste dorpen te bedienen. Er zijn nauwelijks buurtbussen. Daarnaast heeft de Stad Groningen een indrukwekkende stadsdienst met gloednieuwe bussen die met een hoge frequentie ook de omliggende dorpen bedienen. Ik denk dat je gelijk hebt dat een groot aantal inwoners een betere voedingsbodem is voor het OV, maar de praktijk wijst op dit punt toch echt anders uit.

---

We dwalen wat af van de kaart. Ik had nog wat in petto wat betreft de uniforme lijnnummers en -letters en de lijnkleuren. Op dit moment is de treinenloop één grote spaghetti van intercity's en sprinters. De NS lijkt er ook niet helemaal tevreden mee te zijn, want van sommige treinen wordt de wijze van aanduiden regelmatig gewijzigd, en niet altijd ten goede. In mijn ogen is het grote voordeel van een nieuw, uniform systeem met nummers, letters en kleuren dat de treinenloop een stuk inzichtelijker wordt voor de reiziger. Dit kan ook worden verwerkt in de reisinformatie. Ik heb toentertijd twee schetsjes gemaakt van hoe de TBP's er uit zouden kunnen komen te zien, ik deel deze schetsen hieronder met jullie. De schetsen tonen de situatie op Rotterdam Centraal.

Afbeelding
Afbeelding

Een belangrijk verschil t.o.v. het huidige systeem is dat de eindbestemmingen worden losgelaten, er wordt in mijn bedachte systeem gekozen voor de meest logische bestemming vanaf dat station. Dit betekent dat op Rotterdam Centraal de Intercity 9 naar Amersfoort Vathorst staat aangegeven met de eindbestemming Leiden, met daaronder een noot dat de trein doorrijdt naar Amersfoort Vathorst.
Een tweede verschil is dat de aanduiding 'Centraal' of 'Centrum' alleen wordt getoond waar het toegevoegde waarde heeft. Op de kaart is te zien dat in alle plaatsen met twee of meer stations, het centraal gelegen station de toevoeging 'Centraal' (bij spoorknooppunten, weergegeven als grote zwarte bollen op de kaart) of 'Centrum' (bij de overige stations) krijgt. Zo heeft ieder station een volledig unieke naam. Het is echter niet nodig om deze toevoeging overal tot vervelens toe te gaan vermelden; bij de intercity 9 naar Leiden via de Oude Lijn spreekt het voor zich dat deze op Leiden Centraal stopt, idem dito voor de intercity E naar Enschede wat betreft Enschede Centraal.
Laatst gewijzigd door PHS op do 09 apr 2020, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » do 09 apr 2020, 11:11

Ik vind dit echter helemaal niet duidelijk. Neem die onderste nou, daar staat leuk alles tot Leiden, met de opmerking dat hij doorrijdt naar Amersfoort Vathorst. Daar is heel veel onduidelijkheden voor.

Gezien de tussenstations die genoemd worden bevind ik me dus op Schiedam Centrum. Is dit nu voor mij de rechtstreekse trein als ik wil reizen naar belangrijke bestemmingen als Schiphol, Haarlem, Amsterdam C of Amsterdam Zuid, of moet ik dan overstappen of anders een kwartier wachten voor de rechtstreekse trein? Ik kan dit hier niet uit afleiden, terwijl dit nogal belangrijke informatie is.

Zelfs als je Schiedam Centrum als tussenstation zou schrappen en dit Rotterdam Centraal is, dan nog is dat belangrijk voor de reizigers die de HSL-boete ('toeslag') niet willen betalen en dus afhankelijk zijn van de verbinding via Leiden voor deze bestemmingen (sowieso is Haarlem altijd via Leiden voor hun).

Ik vind dit dus een zware achteruitgang van de informatievoorziening.

Dat je als er gescrolled moet worden op het scherm om de alle tussenstations te tonen een regel met de belangrijkste bestemmingen of de eerstvolgende bestemmingen introduceert, zodat die er altijd op blijven staan zou te rechtvaardigen zijn. Maar om nu andere tussenstations helemaal niet meer te tonen is geen oplossing. Zeker belangrijke zoals in dit geval!

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 09 apr 2020, 11:24

Beide TBP's beelden de situatie af op Rotterdam Centraal, dat had ik er misschien even bij moeten zetten voor de duidelijkheid.

Schiedam Centrum wordt een sprinterstation, dat kan omdat er een hoogfrequente sprinterverbinding Den Haag - Rotterdam - Dordrecht komt (zie kaart). Alle tussenstations worden getoond op de TBP's, daar ga ik uiteraard niet in schrappen. Ik heb alleen voorbeelden genomen waarbij niet hoeft te worden gescrolled. Verder zijn er geen rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Haarlem (IC 9 en 9K rijden door naar Schiphol), dus de getoonde bestemming Leiden is logisch.

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » do 09 apr 2020, 11:55

PHS schreef:Een tweede verschil is dat de aanduiding 'Centraal' of 'Centrum' alleen wordt getoond waar het toegevoegde waarde heeft. Op de kaart is te zien dat in alle plaatsen met twee of meer stations, het centraal gelegen station de toevoeging 'Centraal' (bij intercitystations) of 'Centrum' (bij de overige stations) krijgt. Zo heeft ieder station een volledig unieke naam. Het is echter niet nodig om deze toevoeging overal tot vervelens toe te gaan vermelden; bij de intercity 9 naar Leiden via de Oude Lijn spreekt het voor zich dat deze op Leiden Centraal stopt, idem dito voor de intercity E naar Enschede wat betreft Enschede Centraal.

Maar dat systeem werkt tot op heden toch al perfect door de stations gewoon "Plaats" te noemen en niet "Plaats Centraal"? Maastricht en Maastricht Randwyck. Nijmegen en Nijmegen Heyendaal. En de busvervoerder noemt zijn halte desnoods "Centraal station". Dat gedoe om overal centraal bij te zetten is echt pure prestige en in de meeste plaatsen helemaal niet nodig. Als je het dan ook nog eens niet gaat gebruiken, kun je het net zo goed weglaten.

Los van dat het een flink gedoe is om te programmeren wanneer er wel of niet centraal bij moet en dat het hartstikke inconsistent wordt. "Gaat deze trein wel naar Enschede Centraal, er staat alleen Enschede?! Oh, maar deze Sprinter gaat wel naar Enschede Centraal." :X

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » do 09 apr 2020, 13:14

Enschede Centraal bestaat niet, dat station heet Enschede.

Hij bedoeld de stations die wel Centraal heten, dat zijn Amsterdam Centraal, Amersfoort Centraal, Arnhem Centraal, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal en Eindhoven Centraal.

En ik snap ook niet waarom dat Centraal er niet bij zou hoeven? Bij de eindbestemming is er geen belemmering, dat past er makkelijk op. En bij tussenstations wordt Centraal afgekort tot alleen de letter C en neemt dus weinig ruimte in. Ik zie niet waarom er perse Amsterdam i.p.v. Amsterdam C zou moeten staan of Arnhem i.p.v. Arnhem C. Laat die C lekker staan lijkt me.

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » do 09 apr 2020, 13:23

SuperGhost schreef:Enschede Centraal bestaat niet, dat station heet Enschede. Hij bedoeld de stations die wel Centraal heten, ...

Nee, goed lezen, PHS wil iedere plaats met twee of meer stations van een toevoeging "centraal" of "centrum" voorzien:
PHS schreef:Op de kaart is te zien dat in alle plaatsen met twee of meer stations, het centraal gelegen station de toevoeging 'Centraal' (bij intercitystations) of 'Centrum' (bij de overige stations) krijgt.

(Lekker handig ook als er opeens IC's gaan stoppen op een sprinterstation of geen IC's meer op een IC-station, dan kun je dus weer gaan zitten hernoemen (duur) of heb je inconsistentie. :') )

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » do 09 apr 2020, 13:59

Ik was inmiddels al in de war :')

Er is zeker wat voor te zeggen dat plaatsen met 3 of meer stations alle stations een achtervoegsel te geven, maar om het onderscheid tussen 'Centraal' en 'Centrum' puur op basis van of er een IC stopt te maken heeft nogal dure nadelen ja.

Ik ben dan eerder geneigd om 'Centraal' te gebruiken voor stations die een (belangrijke) knoop in het spoorwegnet vormen.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 09 apr 2020, 14:41

umbusko schreef:
PHS schreef:Op de kaart is te zien dat in alle plaatsen met twee of meer stations, het centraal gelegen station de toevoeging 'Centraal' (bij intercitystations) of 'Centrum' (bij de overige stations) krijgt.

(Lekker handig ook als er opeens IC's gaan stoppen op een sprinterstation of geen IC's meer op een IC-station, dan kun je dus weer gaan zitten hernoemen (duur) of heb je inconsistentie. :') )


Ik dacht, er klopt iets niet: ik blijk het niet goed te hebben uitgelegd :')

Als een plaats twee of meer stations telt, dan gebeurt er dit. Alle belangrijke spoorwegknooppunten, op de kaart weergegeven als grote zwarte bollen, krijgen de toevoeging 'Centraal'. In andere gevallen wordt de toevoeging 'Centrum', of als het station niet in het centrum ligt, een andere toevoeging. Zo blijft 'Roosendaal' gewoon Roosendaal, maar wordt Assen straks Assen Centrum, en verandert Haarlem in Haarlem Centraal. Dus eigenlijk wat SuperGhost ook schreef.

Het probleem met de veranderende dienstregeling is hiermee opgelost. Ik had dit probleem ook al voor ogen gehad, maar ben het vervolgens vergeten.

Maar om terug te keren op het onderwerp: ik denk dat het zinvol is als ieder station een unieke naam heeft. Dan kan er namelijk nooit twijfel ontstaan over welk station wordt bedoeld; het voorkomt verwarring. Het accentueert de stations, wat met name bij plaatsen met stations aan meerdere lijnen of met een groot aantal stations goed van pas kan komen. Natuurlijk, voor iedereen op dit forum is het allemaal wel duidelijk, maar je moet je verplaatsen in de mensen die zelden tot nooit met het OV reizen en ook nog een taalachterstand hebben. Ik heb het zelf wel gemerkt dat buitenlanders het onderscheid tussen stations als 'Groningen' en 'Groningen Europapark' of 'Delft' en 'Delft Campus' (toen nog Delft Zuid) niet altijd even goed begrijpen en dus te vroeg of te laat uitstappen. Voor Nederlandse, meer doorgewinterde reizigers kan het pas komen bij verstoringen of treinvervangend vervoer, omdat onder deze meer chaotische omstandigheden ieder station een unieke naam heeft, waardoor er minder verwarring kan ontstaan waar precies de verstoring zit of waar de bus naar toe gaat.

Dit maakt echter niet dat je altijd maar 'Centrum', 'Centraal' of 'C' hoeft weer te geven. De 'bestemmingsstrook' op een TBP vind ik duidelijker als er 'Eindhoven' in plaats van 'Eindhoven Centraal', en 'Leiden' in plaats van 'Leiden Centraal' staat (bij Amsterdam en Den Haag moet je dit nog wel doen, omdat de intercitystations op verschillende spoorlijnen liggen). Bij de tussenbestemmingen op de TBP kun je afkorten, dat gebeurt nu ook al, en dan kan bij intercity's meestal de 'C' worden weggelaten mits de plaats geen ander intercitystation heeft. In de trein daarentegen zou ik wel gewoon de volledige naam weergeven en die ook omroepen. Het is dus eigenlijk niet veel anders dan nu.

Jouw voorbeeld van 'Enschede Centraal' komt dus niet voor: er staat gewoon Enschede op de bestemmingsstrook. En Enschede staat nooit tussen de tussenbestemmingen, het is immers een kopstation :wink:

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » do 09 apr 2020, 14:55

Dus je hebt de IC naar Enschede en de Sprinter naar Enschede Kennispark en Enschede, maar je noemt het station Enschede Centraal? :')

Je wilt verwarring wegnemen. Wat je dan in ieder geval moet doen, lijkt mij, is consistent zijn. Heet iets Centraal, geef dat dan ook overal aan; is dat overbodig, noem het dan ook niet zo.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 09 apr 2020, 15:12

In mijn ogen moet de reisinformatie zo logisch mogelijk zijn, niet zo consistent mogelijk. Nu vallen een logische en een consistente reisinformatie vaak samen, maar niet altijd.

Om verder te bouwen aan jouw voorbeeld: wat is er verwarrend aan? Stel, je staat op station Almelo en je wilt naar station Enschede Universiteit (uit oogpunt van consistentie noem ik alle stations bij universiteiten 'Universiteit' :X ) met de trein, en je weet niet dat je dan de sprinter moet pakken, je maakt geen gebruik van de reisinformatie en je kijkt ook niet op de kaart. Je gaat dus naar de TBP's en ziet *hypothetisch* staan: een Sprinter richting Enschede en een Intercity richting Enschede. Dus je kijkt op de tussengelegen stations, en ziet bij de Sprinter iets staan wat bij de Intercity niet staat: Enschede Universiteit. Dus je pakt de Sprinter, duidelijk toch?

Waar ik naartoe wil, is dat wat ik de 'bestemmingsstrook' noem, de richting aangeeft, omdat dat in mijn ogen het duidelijkst is naar de reiziger toe.

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » do 09 apr 2020, 15:35

Het zou verwarrend kunnen zijn voor de reiziger die naar "Enschede Centraal" wil en op de borden alleen maar "Enschede" ziet staan.

Wat vind je verwarrend aan de situatie waarin het station gewoon "Enschede" heet? En los je dat wel op als je de naam van het station verandert, maar de aanduiding op de borden niet?

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 09 apr 2020, 15:48

Beide treinen gaan naar Enschede Centraal, en de ene trein is niet sneller dan de andere, dus de reiziger neemt de eerste trein naar 'Enschede'. Kan niet fout gaan dus?

Het is in mijn ogen onlogischer om meerdere stations Enschede te hebben waarbij niet meteen duidelijk is welk station het hoofdstation is en welk station in een gure buitenwijk ligt. De bussen geven toch ook 'Centraal Station' aan?

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » do 09 apr 2020, 16:12

En welke plaats ken je waarin het station zonder toevoeging in een gure buitenwijk ligt? :') Je mag "Centraal" aannemen als er geen toevoeging bijstaat, en dat is precies wat je ook op die borden voorstelt te doen.

Je stelt dat reizigers het verschil tussen "Enschede" en "Enschede Universiteit" verwarrend zouden kunnen vinden, en dat dat opgelost is wanneer je er "Enschede Centraal" en "Enschede Universiteit" van maakt. Tot daar volg ik je. Maar vervolgens doe je een beroep op de intelligentie van diezelfde reizigers om te snappen dat wanneer er "Enschede" op de borden staat, er "Enschede Centraal" bedoeld wordt, wat een duidelijkere naam is voor wat nu "Enschede" heet. Sorry hoor, maar volgens mij gaat het daar mis. :wink:

Je zegt ook zelf: "bij de intercity 9 naar Leiden via de Oude Lijn spreekt het voor zich dat deze op Leiden Centraal stopt". En precies daar heb ik problemen mee. Voor jou of mij spreekt dat voor zich, ja. Maar ik wil ze de kost niet geven die niet logisch na kunnen denken, of die 0 topografische kennis bezitten. Je kunt beter te veel info geven dan te weinig.

Kortom, ik zie twee opties. Of je beschouwt de reiziger als een wezen zonder intelligentie (in informatievoorziening over het algemeen best een verstandige aanpak): dan noem je alles Centraal en toon je overal Centraal. Of je beschouwt de reiziger als een wezen met enige intelligentie (ook niet onverstandig, als die reiziger zich niet betutteld wil voelen): dan doe je een beroep op die intelligentie om "Centraal" aan te nemen wanneer er geen toevoeging is, een heel logische gedachtegang. Dan hoef je ook geen stations te gaan hernoemen.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 09 apr 2020, 16:52

umbusko schreef:En welke plaats ken je waarin het station zonder toevoeging in een gure buitenwijk ligt? :')

Je bent zeker nog nooit in Eygelshoven, Soest, Vlissingen of Zoetermeer geweest? :P
Dit zijn stations (en waarschijnlijk zijn er nog wel een paar meer) in een plaats met twee stations of meer die, vanwege het ontbreken van een toevoeging, dan zouden impliceren 'het centrum' te zijn, terwijl de stationsomgeving toch echt niet het centrum is.

Maar zo dwalen we af van waar het om gaat. Ik snap je punt, maar ik denk inderdaad dat 'Enschede' (als richting) voldoende duidelijk zou zijn. De daadwerkelijke stations staan immers ook op de TBP. Maar voor de duidelijkheid: vind je onderstaande TBP's dan echter beter dan de originele? Of word je, net als ik, horendol van al die 'C's'? Zelf denk ik dat de originele duidelijker zijn - en ik vermoed ook dat iedere leek (dus ja, ik veronderstel wel enige intelligentie (A) ) wel zou moeten kunnen begrijpen dat de intercity alleen op de hoofdstations van een plaats stopt. En wat vind je dan van de afkorting van Rotterdam Alexander tot 'Alexander', zou je bij Den Haag Laan van NOI niet liever 'Laan van NOI' willen zien, net als nu?

Afbeelding
Afbeelding

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor umbusko » do 09 apr 2020, 17:12

Ik vind het het beste om gewoon de stationsnamen te tonen. Dus Rotterdam Alexander graag. Een voorstadshalte met alleen de naam van een voorstad aanduiden vind ik persoonlijk nog erger dan bij een centraal station de toevoeging centraal vergeten. :wink: Ik bedoel, wat moet een Duitser die voor het eerst in Groningen komt wel niet denken als hij de IC via Alexander ziet staan. :')

En dus gewoon niet te veel centraliseren, dan komen er ook niet zoveel C's op je TBP. :mrgreen:

Oh, en wat die vier stations betreft: gewoon die hernoemen naar iets zinnigs. Problem solved. 8-)
(In Vlissingen en Soest zie ik op jouw kaart mooi misleidend de toevoeging Centrum, overigens. :wink: )

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » do 09 apr 2020, 18:08

Ik snap nu echt de hele logica niet meer. Je wilt dus stations wel allemaal een achtervoegsel geven (mits er mee dan 1 station per plaats is) vanwege duidelijkheid, maar je wilt vervolgens op de CTA's alleen maar de plaatsnaam als eindbestemming gebruiken omdat de 'richting' voldoende is?

Dat gaat leuk worden voor Amersfoort.
Kijk maar eens welke treinen die in Amersfoort eindigen er zijn die in Hilversum stoppen. Dat zijn:
- de intercity met eindbestemming Amersfoort Schothorst (komende uit Schiphol)
- de intercity met eindbestemming Amersfoort Centraal (komende uit Amsterdam Centraal)
- de sprinter met eindbestemming Amersfoort Vathorst (overdag)
- de sprinter met eindbestemming Amersfoort Centraal (late avond)

Dat gaat leuk worden op Hilversum, want dan zie je alleen maar 2 dingen staan:
- Intercity Amersfoort
- Sprinter Amersfoort
Succes met snel zien of je trein nu wel of niet naar Schothorst of Vathorst rijdt.

Voor Den Haag Centraal, Gouda en Utrecht Centraal krijg je hetzelfde met de intercity's naar Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst die dan beiden als hetzelfde eruit gaan zien.

En als je dan zegt dat alleen voor de 'centrale' stations gaat gelden dat alleen de plaatsnaam genoemd wordt, dan verwijs je dus weer naar een specifiek station en kun je dus beter wel het achtervoegsel Centraal of Centrum tonen (want voor de incidentele reiziger is dat duidelijker) of is er dus geen noodzaak om of die stations te hernoemen (want blijkbaar is dat dus wel duidelijk genoeg).


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten