Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Wubbo » do 09 apr 2020, 18:48

PHS schreef:Beide treinen gaan naar Enschede Centraal, en de ene trein is niet sneller dan de andere, dus de reiziger neemt de eerste trein naar 'Enschede'. Kan niet fout gaan dus?
Zo werkt het niet bij mensen. Niet iedereen zal de eerste trein nemen, in sommige hoofden is de intercity altijd sneller dan de sprinter (ook al vertrekt hij pas over 25 minuten). Zo kan ik me nog die reiziger herinneren die in Utrecht de sneltrein naar Den Haag Centraal liet gaan omdat er daarna een intercity ging "want die was sneller". Dat ik vertelde dat de sneltrein er eerder was mocht niet baten.

Jef400
Berichten: 4937
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Jef400 » do 09 apr 2020, 21:55

Hoeveel eeuwen terug praten we dan over Wubbo?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Wubbo » do 09 apr 2020, 22:04

Nul. Maar de sneltrein reed nog, dus het zal ergens rond 2003 zijn geweest.

CamilleKreemers
Berichten: 3080
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor CamilleKreemers » vr 10 apr 2020, 04:21

Ik zou het anders doen, als we toch willen gaan rotzooien in codes:

Stel dat we Eindhoven als uitgangspunt nemen om te gaan denken:
Serie 800: Alkmaar via Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam CS
Serie 2900/3900: Enkhuizen via Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam CS
Serie 3500: Schiphol Airport via Hertogenbosch en Utrecht
Serie 3700: Schiphol Airport via Hertogenbosch en Utrecht. (Deze trein rijdt weliswaar door naar Dordrecht, maar er zijn snellere wegen naar Dordrecht, waarbij je niet eerst het halve land bekijkt)

Serie 1100: Den Haag via Breda, HSL en Rotterdam.

Je moet dus op basis van reizigersgegevens kijken welke plekken nuttig zijn om te tonen.

Voorbeeld:
Tussen Groningen en Leeuwarden rijdt een stoptrein en twee versies van de sneltrein in de toekomst. De stoptrein stopt overal. De sneltrein kan stoppen in of Buitenpost of Veenwouden. Dan is de tussenstop wel belangrijk. Maar mocht deze trein uit Maastricht komen, kan ik me indenken dat je de bestemming Veenwouden niks zegt.

Het voorbeeld van de trein Schiedam via Leiden naar Amersfoort. Ik zou als bestemming Amsterdam nemen via Den Haag HS, Leiden en Haarlem. Vanuit Schiedam zal de route via Utrecht toch sneller overkomen.

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » vr 10 apr 2020, 13:29

Je haalt nu het tonen van via-stations door de war met een eindbestemming. Veenwouden is bijvoorbeeld geen eindbestemming.

Op zich is er wat voor te zeggen dat je bij een onlogische route een fictieve knip op het scherm zet, maar dan moet die fictieve eindbestemming wel logisch zijn, dus het moet dan de laatste bestemming is die je het snelst via de route kan bereiken (zowel in totale reistijd, als vanaf de vorige trein die naar die bestemming gaat) of die je zonder al te veel extra reistijd met minder overstappen kan bereiken als de snelste route een of meer overstappen kent (mensen soms vaak bereid iets meer reistijd te accepteren als dit minder overstappen kost) of als die route goedkoper is (denk aan de HSL-toeslag).

Daarom vind ik het voorbeeld van die intercity uit Rotterdam die je Leiden als eindbestemming laat tonen ook zo slecht, omdat dit niet aan die criteria voldoet. Er zijn na Leiden immers nog meerdere bestemmingen die via deze route het snelst bereikbaar zijn (Heemstede-Aerdenhout, Haarlem) of zonder overstap (Amsterdam Sloterdijk en mogelijk ook nog Hilversum) of goedkoper (Amsterdam Centraal). Al deze bestemming laat je weg.

Daarnaast laat je door het weglaten van deze bestemmingen ook de doorrijdroute in het ongewis, zoals ik al eerder zei. Een reizigers kan weliswaar zien dat hij na Leiden doorrijdt naar Amersfoort Vathorst, maar niet via welke route (3 mogelijkheden), waardoor ook daar veel onduidelijkheden zitten. En gezien de stations daarachter is het voor genoeg reizigers belangrijk om te weten.

Als je deze trein bijvoorbeeld Amsterdam Centraal als eindbestemming had gekregen op de borden, dan had ik er veel minder problemen mee gehad.

PHS
Berichten: 2665
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » vr 17 apr 2020, 22:46

N.a.v. de eerdere opmerkingen heb ik een en ander verbeterd aan mijn schets van het fictieve toekomstbeeld voor de NS en het Nederlandse treinnetwerk. De uitgangspunten zijn gelijk gebleven, maar er in de uitwerking zijn er toch een aantal belangrijke wijzigingen.

  • Ik heb mij door umbusko laten overtuigen dat de toevoegingen 'Centraal' en 'Centrum' meestal kunnen worden weggelaten. In de verbeterde versie hebben alleen de grote vier steden nog een 'Centraal Station', dit zijn afgezien van Utrecht ook de enige steden met meerdere volwaardige intercitystations. Ede Centrum, Gorinchem Centrum en Tiel Centrum houden of krijgen de toevoeging 'Centrum' omdat er een intercitystation is dat niet in het centrum ligt. Ik denk dat dit wat betreft de reizigersinformatie toch de duidelijkste oplossing is.
  • Zoetermeer Oost blijft de Amerikaanse kernproef toch bespaard naar aanleiding van de opmerkingen van Wubbo en een verdere bestudering van de reizigersaantallen en de ligging van het station. Bij Arnhem Velperpoort blijf ik echter van mening dat dit station niet past in de bottleneck ten oosten van Arnhem (Centraal).
  • Verder wat esthetische wijzigingen. Zo ligt de tak naar Rhenen (Sprinter 32) nu onder de Rheinspoorweg en loopt het stukje MerwedeLingeLijn (Sprinter 13) niet langer parallel aan de spoorlijn Utrecht-Den Bosch.

Ik hoor graag of er nog op- of aanmerkingen zijn :pos:

Afbeelding

Gebruikersnaam
Berichten: 392
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Gebruikersnaam » za 18 apr 2020, 10:37

Ik zie dat Driehuis, één van de stations in Santpoort en Utrecht Maliebaan ook onderdeel zijn van de Amerikaanse kernproef? :mrgreen:

Verder ben ik benieuwd hoe je een klokvaste dienst wil inpassen op de Betuweroute, terwijl er (zeker bij stremmingen elders) best veel goederenverkeer over rijdt. Ik denk dat je aardig onderschat hoe frequent die route wordt gebruikt.

Jef400
Berichten: 4937
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Jef400 » za 18 apr 2020, 12:21

Ik denk dat overdag 4x per uur tussen Amsterdam en Hoorn, langs Beverwijk en tussen Alkmaar en Den Helder behoorlijk overkill is. In de spits is het nodig, daar buiten niet. Daarnaast zie ik het nut van een spoorboog Krommenie-Beverwijk voor passagierstreinen niet in. De bus tussen de Zaanstreek en Beverwijk is al niet heel druk. Laat staan die verbinding met de trein.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » za 18 apr 2020, 13:17

Ik denk dat hij dat bedoeld heeft om Beverwijk, Driehuis, etc. niet zijn rechtstreekse verbinding met Amsterdam te laten verliezen, omdat hij de treinen niet verder dan Haarlem laat rijden. Echter staat daar natuurlijk wel tegenover dat dan wel (veel) langzamer wordt en dat wellicht de doodsteek van die toch al tobbende lijn wordt. Daarnaast verdwijnt de snelle spitsverbinding tussen Alkmaar en Haarlem, waar juist vraag naar was.

Waarom verdiend Zandvoort het hele jaar door 4 treinen per uur? Buiten het strandseizoen lijkt me dat toch wat overkill?
En waarom ook opeens 4x per uur een trein op Roosendaal-Breda? Ik heb niet eerder geluiden gehoord dat 2x p/u niet zou volstaan. Of verwacht je opeens gigantische aantallen vanaf Rucphen?

Van Apeldoorn-Arnhem via de lijn Zutphen-Apeldoorn ben ik nog steeds geen fan, ik zie dan liever de VSM-lijn Dieren-Apeldoorn daarvoor heropend worden, omdat je daarmee ook nieuwe reizigers kunt aanspreken (eventuele stations Dieren Noord, Eerbeek, Beekbergen-Lieren en Apeldoorn Zuid).

Daarnaast snap ik niet waarom je het achtervoegsel 'Centraal' wegneemt van Amersfoort, Arnhem en Eindhoven. Dat zijn toch belangrijke knooppunten in het spoorwegnet. Ook denk ik dat je dan financiële claims van die steden gaat krijgen, want die hebben daar een fors bedrag voor neergeteld. Ik zou daar gewoon het achtervoegsel laten staan.

Waarom je 'Centrum' bij Almere hebt weggehaald snap ik al helemaal niet. Met die vele stations daar zou ik daar juist wel een achtervoegsel geven. Als je 'Centrum' niet wilt gebruiken, doe dan 'Stad' als achtervoegsel. De andere 'centrale' stations per stadsdeel van Almere (Almere Poort in Poort, Almere Buiten in Buiten) hebben ook het stadsdeel als achtervoegsel. Dit station dan Almere Stad noemen volgt dan die logica.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5965
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor ArrivaBas » za 18 apr 2020, 18:42

2x/uur op Roosendaal-Breda is buiten de spits voldoende. In de spitsuren nekken de perronlengtes in Etten-Leur met name de lengte van de trein. 8 bakken DDZ is de maximale lengte, en dan nog puilt de drukste ochtendtrein uit Roosendaal uit bij aankomst in Breda.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

MetroRET
Berichten: 2018
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor MetroRET » za 18 apr 2020, 18:53

De 3600 rijdt gewoon met DDZ10 als dat nodig is (ook Etn is zo lang).

PHS
Berichten: 2665
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » zo 19 apr 2020, 16:53

Gebruikersnaam schreef:Ik zie dat Driehuis, één van de stations in Santpoort en Utrecht Maliebaan ook onderdeel zijn van de Amerikaanse kernproef? :mrgreen:


Driehuis en Santpoort Noord zijn geen onderdeel van de befaamde Amerikaanse kernproef, maar worden samengevoegd tot het nieuwe station Velsen :P

Ik kan het plan niet meer zo snel vinden, maar de Provincie Noord-Holland heeft ooit een studie laten uitvoeren naar de Kennemerlijn, de spoorlijn Haarlem - Uitgeest. Deze spoorlijn presteert al jaren matig en wordt tegenwoordig nog maar 2x/u bediend, aangevuld met enkele spits-intercity's. Ter vergelijking: volgens mijn spoorboekje van '71 reden er in de spits tot zes stoptreinen tussen Haarlem en Santpoort Noord (de Vislijn was toen nog open, dat wel). De studie was bedoeld om de Kennemerlijn weer nieuw leven in te blazen, en één van de meest serieuze opties was het schrappen van de intercity's ten gunste van een kwartiersdienst van sprinters en het verkorten van de reistijd door Santpoort Noord of Driehuis te sluiten. Met de komst van de HOV-busbaan over de oude Vislijn zou het logisch zijn om een nieuw station Velsen te bouwen ter hoogte van de kruising met die busbaan, wat efficiënter is qua bus- en treininzet (geen parallel vervoer) en bovendien de reistijd van Haarlem/Alkmaar/Zaanstad richting IJmuiden verkort.

Aan Utrecht Maliebaan heb ik niet gedacht :@
Die moet ik maar snel toevoegen.

Gebruikersnaam schreef:Verder ben ik benieuwd hoe je een klokvaste dienst wil inpassen op de Betuweroute, terwijl er (zeker bij stremmingen elders) best veel goederenverkeer over rijdt. Ik denk dat je aardig onderschat hoe frequent die route wordt gebruikt.


Maar wat is 'best veel goederenverkeer'? De intercity's M en N rijden allebei maar 1x/u, dat moet toch wel in te passen zijn? Bovendien beschikt de Betuweroute over ERMTS en behoorlijk wat wachtsporen waar goederentreinen kunnen worden ingehaald.

Jef400 schreef:Ik denk dat overdag 4x per uur tussen Amsterdam en Hoorn, langs Beverwijk en tussen Alkmaar en Den Helder behoorlijk overkill is. In de spits is het nodig, daar buiten niet.


Het netwerk is bedoeld als een toekomstbeeld voor hoe het spoor er over enkele decennia uit zou moeten zien. Het aantal reizigers in de Randstad gaat naar verwachting fors toenemen, plaatsen als Enkhuizen en Den Helder (zeker als Amsterdam - Alkmaar non-stop wordt en de reistijd afneemt) zullen steeds meer forensen krijgen richting Amsterdam. Dan is 4x/u op deze spoorlijnen niet eens zo gek veel, lijkt mij.

Jef400 schreef:Daarnaast zie ik het nut van een spoorboog Krommenie-Beverwijk voor passagierstreinen niet in. De bus tussen de Zaanstreek en Beverwijk is al niet heel druk. Laat staan die verbinding met de trein.

Wat SuperGhost zegt, deze spoorboog is om Kennemerland een snellere en betere verbinding met Amsterdam te geven, waardoor je meer uit het potentieel van de Kennemerlijn kunt halen. Heemskerk gaat dan van 41 naar ca. 32 minuten reistijd, Beverwijk van 38 minuten naar ca. 35 minuten reistijd. Het levert ook een betere spreiding van de reizigers op; de spitsrichting is nu voornamelijk van/naar Haarlem, met spoorboog kunnen reizigers beide kanten op reizen.
Over de verbinding met Zaanstad durf ik geen uitspraken te doen, dat is een beetje een kip-en-eiverhaal. Er is geen goed openbaar vervoer tussen Kennemerland en Zaanstad: de bus is traag en rijdt infrequent en bij de trein moet er minstens één keer relatief lang worden overgestapt. Ik kan me voorstellen dat er behoorlijk wat automobilisten op het traject Kennemerland-Zaanstad in de trein te krijgen zijn als er een fatsoenlijke ov-verbinding wordt aangeboden, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Jef400
Berichten: 4937
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Jef400 » zo 19 apr 2020, 17:10

Je weet dat de bus over de Vislijn qua reistijd binnen no time op station Haarlem is?

Enkhuizen en Amsterdam liggen erg ver weg voor een forenzenstroom naar Amsterdam. Meer dan een uur.

Heemskerk pendelt nu al naar Uitgeest en Castricum, en het station ligt daar heel erg verkeerd. Daar hoef je het niet voor te doen.

De economische relatie tussen Zuid-Kennemerland en de Zaanstreek is niet bijster hoog.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Daan!
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daan! » zo 19 apr 2020, 17:26

PHS schreef:Met de komst van de HOV-busbaan over de oude Vislijn zou het logisch zijn om een nieuw station Velsen te bouwen ter hoogte van de kruising met die busbaan, wat efficiënter is qua bus- en treininzet (geen parallel vervoer) en bovendien de reistijd van Haarlem/Alkmaar/Zaanstad richting IJmuiden verkort.


Dus jij wil de bus laten pendelen tussen IJmuiden en het nieuw te realiseren station?

Gebruikersnaam
Berichten: 392
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Gebruikersnaam » zo 19 apr 2020, 19:15

Dank voor je toelichting :D Klinkt allemaal plausibel wat betreft de Kennemmerlijn, ik ben er zelf niet bekend mee. :X


Wat betreft de Betuweroute. Ik heb ook geen exacte cijfers. Maar kijk eens hoe druk het is op de Brabantroute als Emmerich helemaal dicht is. Vier goederentreinen per richting is dan geen zeldzaamheid meer. (Dat zal nu wel even wat minder zijn, maar ik ga er gemakshalve even vanuit dat we in 2040 een oplossing hebben tegen corona :wink: ). Als er ergens tussen pak 'm beet Viersen en Boxtel werkzaamheden zijn dan zal je al het doorgaande verkeer op de Betuweroute treffen.

En hou in het achterhoofd dat het goederenvervoer zal groeien; meer en langere treinen. Kwa gemiddelde snelheid zal een 5000 ton zware ertstrein flink achterlopen op een Intercity die 120 mag. Eén gelukje, als er weer een storing is in één van de tunnels dan gaat dit probleem niet op :mrgreen:

En tot slot nog: veel regio's zien de o zo gevaarlijke goederentrein graag naar de Betuweroute verdwijnen, of de routes worden helemaal volgestouwd met personentreinen waardoor er geen goederenpaden meer beschikbaar zijn. Een goederenboer die geen pad toegewezen krijgt tussen Amersfoort en Tilburg Industrie doordat het 'vol' is... 't Zou niet de eerste keer zijn dat 'ie maar even via Hilversum - Gouda - Kijfhoek moet omrijden. En soms moet een goederentrein wel de Betuweroute op. Met het toekomstige sporenplan van Nijmegen kan je niet veel anders meer.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Wubbo » zo 19 apr 2020, 21:18

De Betuweroute (waar trouwens helemaal niet zo veel inhaalsporen liggen, die liggen alleen bij Meteren en Valburg maar daar zijn ze vooral bedoeld om te wachten op het juiste slot op het gemengde net) kent nu meer dan 100 treinen per dag. Over een paar jaar, als de Zuidwestboog bij Meteren klaar is, komen er daar nog zo'n 60 bij (die dan niet meer via Breda hoeven). Tel daar groei bij op en het feit dat je in het goederenvervoer niet alle slots kan weggeven omdat de markt daar veel meer flexibiliteit vraagt dan het reizigersvervoer, en je komt zo op 8 treinen/uur/richting. Omdat de tijdsliggingen van die treinen gedicteerd worden door het gemengde net en de mogelijkheden in Duitsland wordt het nog een flinke puzzel om daar wat extra's bij te proppen.

En de Sophiatunnel moet verbouwd worden want die laat deze treinaantallen en reizigerstreinen niet toe.

Over de Kennemerlijn: ik zie daar wel wat in 2x/u een trein Alkmaar - stoptrein Beverwijk - non-stop Haarlem en 2x een stoptrein Beverwijk - Haarlem - Amsterdam. Die stoptrein rijdt dan 4x/uur tussen september en mei, in de andere maanden rijdt deze tussen Zandvoort en Amsterdam.

PHS
Berichten: 2665
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » ma 20 apr 2020, 10:12

Jef400 schreef:Je weet dat de bus over de Vislijn qua reistijd binnen no time op station Haarlem is?


Dat valt tegen. Laten we uitgaan van een nieuw station Velsen t.h.v. de kruising met de busbaan naar IJmuiden. Bus 385 legt het traject naar Haarlem in ongeveer 19 minuten af. De trein zal er naar verwachting 11 minuten over doen (Santpoort Noord wordt immers geschrapt, het nieuwe station Velsen ligt maar een steenworp noordelijker dan Santpoort Noord, dus 11 minuten is alleszins realistisch), mogelijk zelfs minder door de komst van de SNG op dit traject. Als de bus 385 in Velsen aansluit op de trein en we uitgaan van een overstap van 3 minuten, wat bij kleinere stations als deze makkelijk haalbaar is, dan levert het 5 minuten reistijdwinst op voor reizigers tussen IJmuiden en Haarlem. Dat is op zo'n kort traject behoorlijk wat.

Natuurlijk kan de overstap onbetrouwbaar zijn (wat ik niet echt verwacht bij een busbaan in buitengebied), maar bus 385 is in Haarlem ook niet echt betrouwbaar vanwege het lange traject door de stad waar gemakkelijk vertraging kan ontstaan.

Jef400 schreef:Enkhuizen en Amsterdam [red. PHS: Den Helder?] liggen erg ver weg voor een forenzenstroom naar Amsterdam. Meer dan een uur.


Enkhuizen - Amsterdam is nu 1:02, maar de trein staat 7 minuten stil op Hoorn. Als je wat geld stopt in de spoorlijn Hoorn - Enkhuizen, wat sowieso nodig zal zijn om een kwartiersdienst op dit traject in te voeren, dan kan de reistijd tussen Amsterdam en Enkhuizen gemakkelijk onder het uur worden gebracht. Best aantrekkelijk voor forenzen lijkt mij; voor de dorpen als Hoogkarspel is de reistijd overigens nog minder.

Verder is Den Helder - Amsterdam nu 1:17, maar door het voorgestelde drietreinensysteem tussen Amsterdam en Alkmaar komen er vier stops te vervallen (Anna Paulowna/Alkmaar Noord, Heiloo, Castricum en Zaandam), wat ongeveer 8 minuten zou moeten schelen. Bedenk dat de huizenprijzen in Den Helder bizar laag liggen vergeleken met de regio Groot-Amsterdam; er zullen denk ik heel wat forensen zijn die de treinreis van ruim een uur zullen aanvaarden in ruil voor een prettiger woning en dito leefomgeving.

Jef400 schreef:Heemskerk pendelt nu al naar Uitgeest en Castricum, en het station ligt daar heel erg verkeerd. Daar hoef je het niet voor te doen.


Ik vermoed dat aanmerkelijk minder inwoners van Heemskerk zullen pendelen naar Castricum en Uitgeest zodra er vanaf Heemskerk snel en rechtstreeks naar Amsterdam kan worden gereisd. Voor een deel van de forensen blijft Castricum en Uitgeest sneller, maar als ik op de kaart kijk, dan heeft het gehele zuidelijke deel van Heemskerk behoorlijk veel baat bij de spoorboog en verbinding met Amsterdam. Heemskerk is met bijna 40.000 inwoners ook geen kleine plaats, dus het zou ook niet vreemd zijn om die provinciestad met meerdere stations te bedienen.

Wubbo schreef:Over een paar jaar, als de Zuidwestboog bij Meteren klaar is, komen er daar nog zo'n 60 bij (die dan niet meer via Breda hoeven). Tel daar groei bij op en het feit dat je in het goederenvervoer niet alle slots kan weggeven omdat de markt daar veel meer flexibiliteit vraagt dan het reizigersvervoer, en je komt zo op 8 treinen/uur/richting


Dat zijn best veel goederentreinen, meer dan ik dacht. Echter, die 8 treinen/uur/richting geldt natuurlijk maar voor een deel van de Betuweroute; hoe dichter bij Rotterdam, hoe drukker. De intercity's M en N komen in mijn plan pas ten westen van Gorinchem op de Betuweroute en delen het drukke trajectdeel dan slechts tot Meteren, dus dit probleem valt in zoverre nog wel mee. En zelfs bij 8 treinen/uur/richting zouden die twee extra intercity's per uur de Betuweroute niet meteen overbelasten lijkt me, but correct me if I'm wrong. Het heeft uiteraard wel tot gevolg dat de Betuweroute deel gaat uitmaken van het 'gemengde net' en dus minder flexibel wordt voor het goederenvervoer, ik denk dat met name daar de afweging in zal moeten worden gemaakt. Een en ander hangt ook van hoe het spoorgoederenvervoer richting Duitsland zich gaat ontwikkelen, want ook daar raakt het spoor voller en voller en blijft er minder ruimte over voor goederentreinen.

Wubbo schreef:En de Sophiatunnel moet verbouwd worden want die laat deze treinaantallen en reizigerstreinen niet toe.

Ik heb voor een route via Dordrecht gekozen, dat scheelt een verbouwing, maakt relatief weinig uit voor de reistijd, geeft de Drechtsteden een betere verbinding met Tiel, Arnhem en Nijmegen en daarnaast krijgt Dordrecht op deze manier weer zes intercity's richting Rotterdam.

Wubbo schreef:Over de Kennemerlijn: ik zie daar wel wat in 2x/u een trein Alkmaar - stoptrein Beverwijk - non-stop Haarlem en 2x een stoptrein Beverwijk - Haarlem - Amsterdam. Die stoptrein rijdt dan 4x/uur tussen september en mei, in de andere maanden rijdt deze tussen Zandvoort en Amsterdam.


Zou je dit misschien willen toelichten?

Daan!
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daan! » ma 20 apr 2020, 18:02

PHS schreef:Dat valt tegen. Laten we uitgaan van een nieuw station Velsen t.h.v. de kruising met de busbaan naar IJmuiden. Bus 385 legt het traject naar Haarlem in ongeveer 19 minuten af. De trein zal er naar verwachting 11 minuten over doen (Santpoort Noord wordt immers geschrapt, het nieuwe station Velsen ligt maar een steenworp noordelijker dan Santpoort Noord, dus 11 minuten is alleszins realistisch), mogelijk zelfs minder door de komst van de SNG op dit traject. Als de bus 385 in Velsen aansluit op de trein en we uitgaan van een overstap van 3 minuten, wat bij kleinere stations als deze makkelijk haalbaar is, dan levert het 5 minuten reistijdwinst op voor reizigers tussen IJmuiden en Haarlem. Dat is op zo'n kort traject behoorlijk wat.

Natuurlijk kan de overstap onbetrouwbaar zijn (wat ik niet echt verwacht bij een busbaan in buitengebied), maar bus 385 is in Haarlem ook niet echt betrouwbaar vanwege het lange traject door de stad waar gemakkelijk vertraging kan ontstaan.


Ik heb dit idee her en der meerdere keren voorbij zien komen, maar het is in mijn ogen een totaal onhaalbare kaart. 385 rijdt in de ochtendspits 10 keer in het uur. Voor de coronacrisis zag ik dat deze bussen voor Delftplein zitvol waren. In de daluren is de frequentie zes keer in het uur. Een sprinter kan in de spits hooguit vier keer per uur rijden. Dat betekent dat er in de ochtendspits nog zes bussen overblijven waarbij geen overstap bus-trein wordt geboden op het nieuwe station Velsen. Voor een normale reiziger wordt dat allemaal veel te lastig. Die blijft lekker zitten tot Haarlem station.

Het station van Velsen ligt misschien op een steenworp afstand van station Santpoort-Noord, maar Santpoort-Noord ligt al buiten de dorpskern. Hetzelfde geldt voor Driehuis. Met jouw voorstel komt het station ook voor Driehuis op een onlogische plek te liggen.

Jouw voorstel zal er in de praktijk voor zorgen dat station Velsen nog minder gebruikt gaat worden en de bussen alleen maar drukker worden.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Wubbo » ma 20 apr 2020, 21:58

PHS schreef:
Wubbo schreef:Over een paar jaar, als de Zuidwestboog bij Meteren klaar is, komen er daar nog zo'n 60 bij (die dan niet meer via Breda hoeven). Tel daar groei bij op en het feit dat je in het goederenvervoer niet alle slots kan weggeven omdat de markt daar veel meer flexibiliteit vraagt dan het reizigersvervoer, en je komt zo op 8 treinen/uur/richting


Dat zijn best veel goederentreinen, meer dan ik dacht. Echter, die 8 treinen/uur/richting geldt natuurlijk maar voor een deel van de Betuweroute; hoe dichter bij Rotterdam, hoe drukker. De intercity's M en N komen in mijn plan pas ten westen van Gorinchem op de Betuweroute en delen het drukke trajectdeel dan slechts tot Meteren, dus dit probleem valt in zoverre nog wel mee.
Bij Meteren gaat er inderdaad meer af dan er bij komt, maar er komt ook bij (uit de richting 's-Hertogenbosch en uit Utrecht) dus het is niet heel rustig daarna.
PHS schreef:En zelfs bij 8 treinen/uur/richting zouden die twee extra intercity's per uur de Betuweroute niet meteen overbelasten lijkt me, but correct me if I'm wrong.
Dat hangt vooral van het snelheidsverschil af. Hoe sneller je met die IC wil, hoe groter het probleem. Als je genoegen neemt met iets van 100 km/h valt het te doen.
PHS schreef:Een en ander hangt ook van hoe het spoorgoederenvervoer richting Duitsland zich gaat ontwikkelen, want ook daar raakt het spoor voller en voller en blijft er minder ruimte over voor goederentreinen.
De vraag is ook waar Duitsland gaat investeren. Voorlopig is dat alleen op de route bij Emmerich, die bij Venlo wordt al jaren over gesproken maar daar gebeurt nog niet zo veel. Bentheim is voor een deel van de treinen ook een alternatief, daar is ook wel ruimte (zeker als je er ooit eens sneller van bovenleidingsspanning kan wisselen).

PHS schreef:
Wubbo schreef:Over de Kennemerlijn: ik zie daar wel wat in 2x/u een trein Alkmaar - stoptrein Beverwijk - non-stop Haarlem en 2x een stoptrein Beverwijk - Haarlem - Amsterdam. Die stoptrein rijdt dan 4x/uur tussen september en mei, in de andere maanden rijdt deze tussen Zandvoort en Amsterdam.


Zou je dit misschien willen toelichten?

Op de Kennemerlijn zit eigenlijk maar 1 plaats van betekenis: Beverwijk. De belangrijkste verbinding is die van Beverwijk met Haarlem en Amsterdam. Van daar dat ik er voor zou kiezen om zowel de snelheid als de frequentie van die verbinding te verhogen. Om dat nog een beetje betaalbaar te doen doe ik dat deels door bestaande verbindingen aan te passen: de huidige IC Alkmaar - Haarlem gaat stoppen op alle stations tussen Alkmaar en Beverwijk, en gaat weer de hele dag rijden. De sprinter wordt ingekort tot Beverwijk - Amsterdam. Daarmee verliest Heemskerk wel zijn rechtstreekse verbinding met Amsterdam, maar voor een groot deel van Heemskerk is het station van Uitgeest net zo ver of ook op fietsafstand (en vanaf daar is de reistijd naar Amsterdam korter en de frequentie hoger).

Omdat ik ook wel wat ambitie heb stel ik voor om de frequentie van de sprinter te verdubbelen, naar 4x/uur. Tussen Haarlem en Amsterdam rijden dan 6 sprinters (inclusief 2 uit Zandvoort). Omdat de reizigersaantallen van Zandvoort in de zomermaanden hoger zijn dan buiten die maanden, en van de andere stations juist andersom, stel ik voor om in de zomermaanden deze extra sprinter niet te rijden tussen Beverwijk en Haarlem, maar extra tussen Zandvoort en Haarlem.

Is het zo duidelijker wat ik wil en waarom?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8518
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Z2N » ma 20 apr 2020, 22:30

Het 'voordeel' dat je hebt met de inpassing van IC's op de Betuweroute is dat de baanvaksnelheid maar 120 km/h is. Gezien het feit dat PHS haltes wil toevoegen in Gorinchem en Tiel, zal de gemiddelde snelheid dus nauwelijks boven de 100 km/h uitkomen, wat prima vergelijkbaar is met de goederentreinen die er niet zouden stoppen. Je snoept dus wel wat capaciteit weg, maar niet meer dan een even groot aantal goederenpaden.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

Staatslijn K
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Staatslijn K » di 21 apr 2020, 12:13

Wubbo schreef: Op de Kennemerlijn zit eigenlijk maar 1 plaats van betekenis: Beverwijk. De belangrijkste verbinding is die van Beverwijk met Haarlem en Amsterdam. Van daar dat ik er voor zou kiezen om zowel de snelheid als de frequentie van die verbinding te verhogen. Om dat nog een beetje betaalbaar te doen doe ik dat deels door bestaande verbindingen aan te passen: de huidige IC Alkmaar - Haarlem gaat stoppen op alle stations tussen Alkmaar en Beverwijk, en gaat weer de hele dag rijden. De sprinter wordt ingekort tot Beverwijk - Amsterdam. Daarmee verliest Heemskerk wel zijn rechtstreekse verbinding met Amsterdam, maar voor een groot deel van Heemskerk is het station van Uitgeest net zo ver of ook op fietsafstand (en vanaf daar is de reistijd naar Amsterdam korter en de frequentie hoger).


Waarom de "sneltrein" van Alkmaar naar Haarlem niet door naar Amsterdam Centraal, de sprinter doet dat toch al? In de zomer kun je altijd de dienstregeling aanpassen. Verder heeft Halfweg-Zwanenburg zijn maximale potentie wel gehaald dus zou alleen een stop in busknooppunt Spaarnwoude zin hebben en dat heeft het
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 21 apr 2020, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam

PHS
Berichten: 2665
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » wo 22 apr 2020, 08:52

Daan! schreef:Ik heb dit idee her en der meerdere keren voorbij zien komen, maar het is in mijn ogen een totaal onhaalbare kaart. 385 rijdt in de ochtendspits 10 keer in het uur. Voor de coronacrisis zag ik dat deze bussen voor Delftplein zitvol waren. In de daluren is de frequentie zes keer in het uur. Een sprinter kan in de spits hooguit vier keer per uur rijden. Dat betekent dat er in de ochtendspits nog zes bussen overblijven waarbij geen overstap bus-trein wordt geboden op het nieuwe station Velsen. Voor een normale reiziger wordt dat allemaal veel te lastig. Die blijft lekker zitten tot Haarlem station.

Zo ingewikkeld wordt het busnetwerk toch niet als er, bij wijze van voorbeeld, een kwartiersdienst IJmuiden - station Velsen - Haarlem rijdt naast een kwartiersdienst IJmuiden - station Velsen? Bovendien zou station Velsen niet alleen IJmuiden bedienen, maar ook Velserbroek, dus je kan zelfs de bussen koppelen. Ook kan worden gedacht aan schoolbussen bijv. naar de InHolland Hogeschool. Er komen immers DRU's vrij door de frequentie van de parallelle buslijn 385 te verminderen tussen station Velsen en Haarlem, die DRU's kunnen dan elders weer worden geïnvesteerd.

Daan! schreef:Het station van Velsen ligt misschien op een steenworp afstand van station Santpoort-Noord, maar Santpoort-Noord ligt al buiten de dorpskern. Hetzelfde geldt voor Driehuis. Met jouw voorstel komt het station ook voor Driehuis op een onlogische plek te liggen.


Het nieuwe station Velsen ligt volgens nog steeds op loop- en fietsafstand van alle inwoners van Driehuis en Santpoort Noord.

Wubbo schreef:Op de Kennemerlijn zit eigenlijk maar 1 plaats van betekenis: Beverwijk. De belangrijkste verbinding is die van Beverwijk met Haarlem en Amsterdam. Van daar dat ik er voor zou kiezen om zowel de snelheid als de frequentie van die verbinding te verhogen. Om dat nog een beetje betaalbaar te doen doe ik dat deels door bestaande verbindingen aan te passen: de huidige IC Alkmaar - Haarlem gaat stoppen op alle stations tussen Alkmaar en Beverwijk, en gaat weer de hele dag rijden. De sprinter wordt ingekort tot Beverwijk - Amsterdam. Daarmee verliest Heemskerk wel zijn rechtstreekse verbinding met Amsterdam, maar voor een groot deel van Heemskerk is het station van Uitgeest net zo ver of ook op fietsafstand (en vanaf daar is de reistijd naar Amsterdam korter en de frequentie hoger).

Omdat ik ook wel wat ambitie heb stel ik voor om de frequentie van de sprinter te verdubbelen, naar 4x/uur. Tussen Haarlem en Amsterdam rijden dan 6 sprinters (inclusief 2 uit Zandvoort). Omdat de reizigersaantallen van Zandvoort in de zomermaanden hoger zijn dan buiten die maanden, en van de andere stations juist andersom, stel ik voor om in de zomermaanden deze extra sprinter niet te rijden tussen Beverwijk en Haarlem, maar extra tussen Zandvoort en Haarlem.

Is het zo duidelijker wat ik wil en waarom?


Ja, zo is het duidelijk :pos:
Ik vind dit een interessant voorstel, al komt dat ook wel omdat jouw plannen sterk lijken op die van mij; het grootste verschil is dat jij de IC Alkmaar - Haarlem de stations tussen Beverwijk en Haarlem laat overslaan en daar een aparte sprinter voor invoert. Ik vraag me alleen serieus af of die IC Alkmaar - Haarlem levensvatbaar is: de NS heeft er niet voor niets een spits-IC van gemaakt, en toen ik er ooit van gebruik heb gemaakt met de 3450, zaten er maar weinig reizigers in ook al is het spitstijd. En omdat jij kiest voor een volle IC Alkmaar - Haarlem, kost jouw voorstel ook meer qua materieel en personeelsinzet. Ik vraag me af of dat het waard is.

gkw1969
Berichten: 629
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor gkw1969 » wo 22 apr 2020, 10:14

PHS schreef:
Ik hoor graag of er nog op- of aanmerkingen zijn :pos:

Afbeelding


Op basis van de laatste tekening heb ik enkele opmerkingen:
De doortrekking van Emmen naar Groningen is bedoeld voor de trein Almelo-Hardenberg. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan, waarbij een eventuele doortrekking aan de zuidzijde naar Enschede ook onderzocht wordt/

Verder mis ik de optie/plannen van de spoorlijn Bad Bentheim-Nordhorn-Coevorden. Inmiddels is de lijn tot Neuenhaus gereactiveerd en is het wachten op geld en een definitief plan voor de doortrekking naar Coevorden (ook voor deze verbinding zijn er mogelijkheden om deze door te trekken naar Groningen)

Nou zie ik niet echt een meerwaarde in een treinstation Apeldoorn West. Ten westen van station Apeldoorn bevindt zich weinig tot geen reizigerspotentieel.
Station Voorthuizen moet zijn Barneveld Noord, dat is nu al het bestaande station van de Valleilijn, waar je hem bij hebt gezet.

Station Eefde zou ik niet aan ZHO leggen maar aan de nieuwe sprinter Zwolle-Zutphen, deze doorkruist Eefde namelijk en kan er dus midden in het dorp een station komen i.p.v. buitenaf.

Laat Enschede Oost maar gewoon Eschmarke heten, anders krijg je een zooi bewoners op je nek (een gekscherende opmerking in Twente is: Glanerbrug, mes in je rug) Dus wees voorzichtig hoe je een treinstation noemt op sommige plekken.
En laat Enschede Universiteit ook maar gewoon Enschede Kennispark heten. Als je toch de naam wilt wijzigen moet je hem Enschede UT/Kennispark noemen, dat dekt de lading helemaal.
Ik zou sowieso niet aan het veranderen gaan met stationsnamen omdat de namen er inmiddels goed ingesleten zijn. Namen zoals Universiteit en Hogeschool impliceren dat dat station eigenlijk bedoeld is voor de studenten, terwijl er ook gewoon mensen in de buurt wonen of werken. Presikhaaf en Kennispark dekken een veel bredere lading dan Hogeschool en Universiteit

Vanuit reizigersperspectief zie ik de station Bathmen en Deventer Noord (of Platvoet zoals vroeger) wel zitten. Vanuit perspectief van werkgelegenheid niet omdat dan de buslijnen opgeheven worden die daar precies naar toe gaan.

Gezien de passagiersaantallen in Aadorp welke daar met de bus gaan zie ik geen meerwaarde voor een station. Gemiddeld stapt er in Aadorp 2 passagiers per rit in, waarbij je moet rekenen dat 3 spitsritten tezamen 20 instappers kennen. Oftewel.... de rest van de dag stapt er bijna niemand meer in of uit.
When you're tired of London, you're tired of life

Daan!
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daan! » wo 22 apr 2020, 11:30

PHS schreef:Zo ingewikkeld wordt het busnetwerk toch niet als er, bij wijze van voorbeeld, een kwartiersdienst IJmuiden - station Velsen - Haarlem rijdt naast een kwartiersdienst IJmuiden - station Velsen? Bovendien zou station Velsen niet alleen IJmuiden bedienen, maar ook Velserbroek, dus je kan zelfs de bussen koppelen. Ook kan worden gedacht aan schoolbussen bijv. naar de InHolland Hogeschool. Er komen immers DRU's vrij door de frequentie van de parallelle buslijn 385 te verminderen tussen station Velsen en Haarlem, die DRU's kunnen dan elders weer worden geïnvesteerd.


Ja, maar je wint er dus niets mee. Van de 10 bussen uit IJmuiden, sluiten er vier aan op de Sprinter en zes niet. Het product OV wordt er dus niet beter van. De mensen die direct met de sprinter willen fietsen wel vanuit IJmuiden naar station Driehuis. Heb ik zelf ook jaren gedaan tijdens mijn studie.
Voor Velserbroek geldt ook dat mensen naar Haarlem (zuidelijk) willen. De reistijdwinst door eerst richting het noordwesten te gaan (station Velsen) en dan pas richting Haarlem zal uitkomen op maximaal 0, maar wel met een extra overstap.
Of je er DRU's mee wint betwijfel ik ook nog. Immers de bussen die niet doorrijden vanaf IJmuiden naar Haarlem, moeten ten zuiden van Santpoort wel weer ingelegd worden. Dan krijg je of kerende bussen in Santpoort-Noord of kerende 385'ers op Haarlem-Noord en een scheve frequentie op Santpoort-Noord. Kerende bussen gaat altijd ten koste van het aantal beschikbare bussen. Lijkt me geen goed idee.

PHS schreef:Het nieuwe station Velsen ligt volgens nog steeds op loop- en fietsafstand van alle inwoners van Driehuis en Santpoort Noord.
[/quote]
Voor Driehuis verslechtert echter de positie van het station. Nu ligt het station aan de doorgaande route net buiten de kern. Met jouw voorstel verslechtert dat.
Santpoort-Noord ligt nu al niet in de dorpskern. Met jouw voorstel komt het nog verder daarbuiten te liggen en moeten mensen eerst in tegengestelde richting reizen t.o.v. hun eindbestemming (Haarlem/Amsterdam). Eerst moeten Santpoorters namelijk noordwaarts naar het station, terwijl hun eindbestemming zuidelijk ligt. Dat is psychologisch vreemd en zal leiden tot minder gebruik van het station.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Wubbo » wo 22 apr 2020, 17:59

PHS schreef:Ja, zo is het duidelijk :pos:
Ik vind dit een interessant voorstel, al komt dat ook wel omdat jouw plannen sterk lijken op die van mij; het grootste verschil is dat jij de IC Alkmaar - Haarlem de stations tussen Beverwijk en Haarlem laat overslaan en daar een aparte sprinter voor invoert. Ik vraag me alleen serieus af of die IC Alkmaar - Haarlem levensvatbaar is: de NS heeft er niet voor niets een spits-IC van gemaakt, en toen ik er ooit van gebruik heb gemaakt met de 3450, zaten er maar weinig reizigers in ook al is het spitstijd. En omdat jij kiest voor een volle IC Alkmaar - Haarlem, kost jouw voorstel ook meer qua materieel en personeelsinzet. Ik vraag me af of dat het waard is.

Even achterkant-bierviltje: voor de huidige 3400 zijn 3 composities nodig (half uur rijtijd per richting en dan nog keren). In de huidige combinatie 4800-5400 rijden 9 composities (1,5 uur Asd-Hn, keren, 1,5 uur Hn-Asd, keren, 0,5 uur Asd-Zvt, keren, 0,5u Zvt-Asd, keren is 4,5 uur).
Voor de nieuwe 3400 zijn 5 composities nodig (50 min Hn-Bv, 10 min Bv-Hlm, keren, zelfde tijd terug naar Hn, keren is 2,5 uur). De nieuwe combi 4800-5400 kost (40 min Bv-Asd, keren, 30 min Asd-Zvt, keren, 30 min Zvt-Asd, keren, 40 min Asd-Bv, keren) 6 composities. Daarmee zou het met een compositie minder moeten kunnen. Die spaar ik uit doordat er geen IC meer rijdt op Bv-Amr. Een extra sprinter Asd-Bv zou nog 3 composities kosten, dan kom je in totaal op 2 composities meer (maar 1 daarvan is de huidige s15400). De extra materieelinzet is dus beperkt, zeker als je de dienstregeling zo weet te maken dat je 's avonds en in het weekend gewoon de huidige dienstregeling aanbiedt.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast