Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » do 23 apr 2020, 19:21

Dan zou het qua materieelinzet inderdaad nog wel meevallen, al zegt de achterkant van een bierviltje ook niet alles. Mijn eigen voorstel zou overigens net iets beter uit de bus komen, voor wat het waard is. Lijn 26 (Sp Hlm-Hn v.v.) heeft 5 combinaties nodig. Lijn 25A (Sp Hlm-Zd-Asd-Rtd v.v.) kost 9 combinaties, één meer dan de 4000 nu. Voor lijn 21 (Sp Asd-Zvt v.v.), straks een kwartiersdienst, zijn 6 combinaties nodig. Als je daar een halfuursdienst van zou maken, zoals nu het geval is tussen Hlm en Zvt, dan worden er 3 combinaties gebruikt. Ik kom dan op resp. 13 en 10 composities uit.

Daan! schreef:Ja, maar je wint er dus niets mee. Van de 10 bussen uit IJmuiden, sluiten er vier aan op de Sprinter en zes niet. Het product OV wordt er dus niet beter van.

Als een deel van de reizigers sneller dan nu op zijn bestemming is terwijl het aantal reismogelijkheden gelijk blijft, dan wordt het 'product OV' toch beter in plaats van slechter?

Daan!
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daan! » do 23 apr 2020, 21:46

385 doet er nu 17 minuten over om van Driehuis Westerveld (halte dichtstbij station Velsen) naar Haarlem station te komen: 21.55-22.12. De trein doet er nu 13 minuten over om van Driehuis naar Haarlem te komen.

In het geval je station Velsen aanlegt, komt er een overstaptijd bij van zeker drie minuten. Weg tijdwinst. En al zou je het doen kan je 385 niet laten keren op station Velsen, omdat er ook een reismogelijkheid moet worden aangeboden richting de haltes voor Haarlem Station.
En dan blijven al mijn eerder genoemde argumenten nog overeind. Ik weet dat het in eerst instantie logisch klinkt, maar het is het (echt) niet als je er verder naar gaat kijken. Kortom, het idee kan echt de prullenbak in.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » vr 24 apr 2020, 22:52

Daan! schreef:385 doet er nu 17 minuten over om van Driehuis Westerveld (halte dichtstbij station Velsen) naar Haarlem station te komen: 21.55-22.12. De trein doet er nu 13 minuten over om van Driehuis naar Haarlem te komen.


Euhhh, die 17 minuten reistijd tussen Driehuis, Westerveld en station Haarlem is alleen 's avonds, overdag bedraagt de reistijd 20 minuten, mits je niet in de file komt in Haarlem? En de trein tussen station Velsen en Haarlem zou er echt geen 13 minuten over doen: het station ligt tussen wat nu de stations Santpoort Noord en Driehuis zijn, en bovendien vervalt Santpoort Noord wat circa twee minuten scheelt. Een reistijd van 11 minuten tussen Velsen en Haarlem is realistisch. Ik ga uit van vijf minuten reistijdwinst (het stuk tussen Driehuis, Westerveld en station Velsen moet je immers ook nog meetellen. Dat is op zo'n kort traject behoorlijk.

Daan!
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daan! » vr 24 apr 2020, 23:11

Ik kan me vinden in je aannames qua tijd, maar neem van me aan dat mensen niet gaan overstappen voor 5-6 minuten tijdwinst als ze overstappen naar de trein. Immers moet er ook overgestapt worden van bus naar trein. De bus moet doorrijden van Westerveld naar Santpoort vanwege de bediening van Santpoort en er moet ook een reismogelijkheid IJmuiden - Spaarne Gasthuis worden aangeboden bijvoorbeeld. Reizigers blijven dan zitten vermoed ik.

Daarbij worden momenteel kruisingen aangepast in Haarlem om de bussen sneller doorgang te verlenen.

En hoe zit het met tariefintegratie?

Het zou kunnen natuurlijk, maar ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Jef400
Berichten: 4937
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Jef400 » za 25 apr 2020, 13:54

Als je het al in 5 minuten redt. Veel meer kansen op vertragingen en misgelopen aansluitingen. Veel weggegooide euro's aan wegenprojecten. En meer dan de helft van de reismogelijkheden dat verloren gaat. Maar we hebben wel een enkele visgraat. Wat op een of andere manier ook weer bij IJmuiden past natuurlijk..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

PHS
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor PHS » ma 27 apr 2020, 11:15

Jef400 schreef:Veel weggegooide euro's aan wegenprojecten.

Bus 385 is niet de enige bus over de Rijksstraatweg in Haarlem? Je kan moeilijk over weggegooid geld spreken lijkt me.

Jef400 schreef: En meer dan de helft van de reismogelijkheden dat verloren gaat.

Je kan de bussen die niet aansluiten op de trein laten doorrijden naar Haarlem. Je behoudt dan eenzelfde aantal reismogelijkheden per uur.

Jef400
Berichten: 4937
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Jef400 » ma 27 apr 2020, 14:05

Dan ga je dus jezelf lopen beconcurreren terwijl je heel veel geld in een parallelle vervoersstroom legt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

sirvinniei
Berichten: 2600
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor sirvinniei » ma 11 mei 2020, 11:11

Heb een lijnennet voor Arnhem proberen te ontwerpen.
https://www.google.com/maps/d/drive?sta ... 4291%22%7D
Geen frequenties erbij gezet, maar alle ingetekend zijn in principe dagdekkend. Frequenties zijn afhankelijk van het bespaarde DRU, maar gecombineerde lijnen zouden in principe met een gecombineerde frequentie kunnen rijden.
Er wordt uitgegaan van trolley 2.0 of accu elektrisch, dus bovenleiding wordt niet volledig gevolgd.
Hier globaal welke lijnen in welke lijnen zijn overgegaan:
-1>1/331
-2>2
-3(zuid)>33/300
-3(noord)>3
-4>7
-5>5/12
-6>5/2
-7(noord)>7
-7(zuid)>4/7
-8>3/7/1/26/27
-9>9 (ziet er niet efficiënt uit, maar zou wel vraag naar zijn. Route lichtelijk gestrekt)
-10>10 (traject Heinenoord/het dorp lijkt me een goede kandidaat voor vraagafhankelijk vervoer)
-110>110 (integreren in 105?)
-11>4/56/33/300
-12>12/5
-13>7

Tell me what you think
Ik heb geen onderschrift

sirvinniei
Berichten: 2600
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor sirvinniei » ma 11 mei 2020, 13:27

BrengMe schreef:Als je erkent dat het trolleybusnetwerk al heel efficiënt is, waarom stel je dan juist voor om deze te combineren met ontsluitende lijnen tot langere en ontaantrekkelijkere routes? Daarmee doe je juist de efficiëntie van het trolleynetwerk teniet. Als je de onaantrekkelijkheid van de ontsluitende lijnen een probleem vindt, zou ik juist manieren zoeken waarmee je die lijnen aantrekkelijker kunt maken en de trolleylijnen buiten schot houden. Want in het netwerk wat jij voorstelt gaat iedereen er op achteruit: de reiziger op de hoofdassen is langer onderweg, en de reiziger op de ontsluitende lijnen verliest zijn bushalte in de buurt.

Ik zet m even hier voort als je het niet erg vindt.
Ik heb de trolleylijnen niet heel erg aangepast. Ik heb voornamelijk een aantal eindpunten/routes veranderd, dat zou niet veel moeten uitmaken voor doorgaande reizigers. Ik heb lijn 2 naar zuid weer teruggedraaid. Ik heb van lijn 5 in Presikhaaf een lus route gemaakt.
Ben benieuwd over welke hoofdassen je het hebt.
Er zijn inderdaad een paar routes gestrekt, maar ik ben nog geen onacceptabele loopafstanden tegengekomen.
Ik heb geen onderschrift

rooddolfijn
Berichten: 123
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor rooddolfijn » di 12 mei 2020, 14:25

sirvinniei schreef:Heb een lijnennet voor Arnhem proberen te ontwerpen.
https://www.google.com/maps/d/drive?sta ... 4291%22%7D
...


De link werkt niet..
Stadler & VDL

sirvinniei
Berichten: 2600
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor sirvinniei » di 12 mei 2020, 17:48

Vreemd. Bij mij doet ie het gewoon (ook niet ingelogd in incognito en andere browsers)
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8526
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Z2N » di 12 mei 2020, 22:30

Ik krijg ook een 400-error (url niet gevonden). Heb je wel de 'link delen'-knop gebruikt?
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Wubbo » di 12 mei 2020, 22:40

Ik zie hem gewoon.

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » wo 13 mei 2020, 15:45

Ik ook, ik mis alleen een verdere toelichting, dus hier wat vragen/opmerkingen:

- Lijnen 3 en 7a rijden de Apeldoornseweg uit i.p.v. via het Bothaplein. Waarom deze filegevoelige route gebruiken, terwijl je geen nieuwe halte in het centrum daarmee bediend. Daarbij kun je dan ook niet op de busbaan terecht komen, dus hoe wil je dan nog het Willemsplein kunnen bedienen? Deze keuze snap ik niet.
- Lijn 7a rijdt in Klarendal over de Staringstraat (smalle eenrichtingsverkeerstraat) - Staringplein (fietspad) - Onder de Linden (smalle eenrichtingsverkeerstraat) waar dat niet mogelijk is, owaarom niet iets noordelijker over de Graaf Lodewijkstraat - J.P. Heijestraat, die wel geschikt zijn?
- Lijn 5b gaat niet meer door Elderveld, waardoor én deze wijk de frequentie ziet halveren én je juist de lijnen niet meer combineert waar je dat juist volgens mij oppert. Ik denk dat de winst die je hiermee maakt bovendien beperkt is. Bovendien verliest Elderveld zijn verbinding met station Arnhem Zuid.
- Lijn 7a keert bij halte CIOS, waar geen keermogelijkheid is. Wil je die hier aanleggen, of...? Is het niet mogelijk om deze lijn door te trekken naar Alteveer om daar vast te maken aan lijn 3, zodat Geitenkamp de verbinding met het ziekenhuis behoudt en niet omgereden hoeft te worden via het centrum.
- Lijn 7b: als je routes strekt, waarom die inham via Holthuizen dan? Is het dan niet beter gewoon dat stukje over te slaan. De loopafstand van halte Holthuizen naar halte Frieslandsingel is met 350 meter ook niet zo heel groot. Zeker gezien je net iets verderop bij de Groningensingel wel grotere loopafstanden accepteert komt deze inham wat vreemd over.
- Lijn 9 heeft een rare inham via Klein Heidekamp gekregen (een nooduitgang van de kazerne die in principe niet gebruikt wordt). Ik denk dat hij al iets noordelijker bij de voormalige hoofdingang had moeten eindigen, waar nog een oude verlaten halte ligt? Waarom hiervoor gekozen als ook al bij de toegangsweg naar de hoofdingang (C.Van Maasdijklaan) wordt gestopt? Militairen zijn vaak wel fit genoeg om die 400 meter vanaf de hoofdingang naar deze halte te lopen. Wat is de meerwaarde van deze inham volgens jou?
- Lijn 10/110: als je bij lijnen 7b en 9 korte inhammen accepteert, waarom dan nog lijnen 10 en 110 naar Papendal laten rijden? Is het dan niet beter streeklijn 105 (die toch al vlak langs Papendal rijdt) een kleine inham via Papendal te laten geven? Spitslijn 110 kan dan extra spitsritten van lijn 105 worden.
- Lijn 14 gaat niet meer via Kronenburg, waarmee Elst-West de verbinding hiermee verliest. Was dit juist niet een aantrekkelijke bestemming vanuit Elst?
- Lijn 56 rijdt als enige nog via het Gelredome/Transferium. Ik denk dat dat een nogal karige bediening is (maakt het transferium niet bepaald aantrekkelijk meer). Tijdens evenementen in het Gelredome (wedstrijden van Vitesse of concerten) kun je hiermee ook nooit de bezoekers vervoeren.
- Lijn 331B laat je zo goed als non-stop rijden tussen Elst en Arnhem. Aangezien deze lijn al bij het station in Elst stopt, ga je dus een enorme concurrentiestrijd met de trein creëren. Dit terwijl voor Elst de belangrijke verbinding met de kantoren in Arnhem-Zuid en WKC Kronenburg (en bij evenementen ook met het Gelredome) waar deze lijn voor bedoeld is juist compleet wegvalt. Een overstapmogelijkheid bij Arnhem Zuid is er daarbij ook niet eens. Reizigers moeten dan opeens bij tussen Elst en Arnhem (halte Park Lingezegen) op de laagfrequente lijn 14 overstappen om vervolgens 1 halte verder bij De Laar dan weer op een stadsbus over te stappen om op deze bestemmingen te komen. Dit is natuurlijk een zeer onaantrekkelijke verbinding.

Daan!
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daan! » wo 13 mei 2020, 17:25

Hoe maak je dat in google maps?

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » wo 13 mei 2020, 20:06

Google My Maps :wink:

Ik zat voor Arnhem te denken aan (moet alles nog intekenen):

HOV-lijnen:
C1 Arnhem CS - Malburgen - Huissen - Bemmel - P+R Ovatonde - Lent - Waalkade - Nijmegen CS - Heyendaal
4x p/u, tussen Arnhem CS en Huissen 8x p/u samen met lijn 1.
C2 Apeldoorn CS - Beekbergen - Arnhem CS - WKC Kronenburg - Elst - Lent - Nijmegen CS
4x p/u Apeldoorn - Arnhem CS, 2x door naar Nijmegen. Spits: 4x p/u hele route
C3 Velp Station - Velp Zuid - IJssellaan/HAN - Het Broek - Arnhem CS - Oosterbeek - Renkum - Wageningen - Campus - Ede Station E-W
4x p/u, tussen Presikhaaf en Oosterbeek 8x p/u samen met lijn 3
C4 Arnhem CS - Het Broek - Westervoort-Zuid - Rondje Duiven
4x p/u, in Duiven 2x p/u met de klok mee en 2x p/u tegen de klok in.

Stadslijnen:
1 CIOS - NOM - Burgers' Zoo - Rijnstate - CS - Centrum-Zuid - Malburgen - Het Duifje - Huissen Stadswal
4x p/u, tussen CS en Huissen Stadswal 8x p/u samen met lijn C1 (alleen route in centrum anders).
2 CIOS - Geitenkamp - Station Velperpoort - CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Rijkerswoerd
4x p/u, spits 6x p/u
3 Oosterbeek Station - CS - Het Broek - Presikhaaf III - OHLW - Elsweide/HAN
4x p/u, bij Elsweide/HAN gekoppeld aan lijn 4. Rijdt samen met lijn C3 8x p/u
4 Elsweide/HAN - Station Velperpoort - CS - Elderveld - Station Zuid - Schuytgraaf
4x p/u (in Schuytgraaf 2x linksom en 2x rechtsom). Rijdt tussen haltes Vondellaan en Hollandweg 8x p/u samen met lijn 5. In Elsweide gekoppeld aan lijn 3.
5 Velp Station - Station Velperpoort - CS - Elderveld - De Laar-West
4x p/u, in De Laar gekoppeld aan lijn 6. Rijdt tussen Vondellaan en Hollandweg 8x p/u samen met lijn 4.
6 Centraal Station - Grote Koppel - WKC Vredenburg - Rijkerswoerd - De Laar-Oost
4x p/u, in De Laar gekoppeld aan lijn 5.
7 Schaarsbergen - Bakenberg - Hoogkamp - CS - Malburgen-West - WKC Kronenburg - Holthuizen
2x p/u
8 Het Dorp - CS - Centrum-Zuid - Haven - IJsseloord 2
2x p/u. Rijdt 's avonds en in het weekend alleen tussen Het Dorp en Centraal Station
9 Het Duifje - Malburgen - WKC Kronenburg - Station Zuid
2x p/u, op station Zuid aansluitend op de bus naar Heteren

Streeklijnen die van invloed zijn op de ontsluiting in/rond Arnhem:
14 Arnhem CS - WKC Kronenburg - Elden - De Laar-Oost - Elst-West - Oosterhout - Lent - Waalkade - Nijmegen CS
2x p/u
26 Arnhem CS - Centrum-Zuid - Haven - IJssellaan/HAN - Velp-Zuid - Lathum - Giesbeek - Doesburg
2x p/u (avond/zondag: 1x p/u), vormt een kwartiersdienst met lijn 8
43 Arnhem CS - Klarendal - Paasberg - Velp-Noord - Rheden-Zuid - De Steeg - Ellecom - Dieren Station
2x p/u (avond/zondag: 1x p/u)
105 Arnhem CS - Papendal - Otterlo - Wekerom - Barneveld
2x p/u (Avond/zondag: 1x p/u, maakt dan het korte slagje via Papendal niet

CamilleKreemers
Berichten: 3082
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor CamilleKreemers » do 14 mei 2020, 17:40

Waarom verander je de trolleylijnen?

Ik kan me wel inzien met je Comfortlijnen.

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » do 14 mei 2020, 18:12

Zodat er gezamenlijke frequenties van 8x p/u kunnen ontstaan en je dus d.m.v. 2 lijnen in kwartiersdiensten je een hoge frequentie kan krijgen binnen Arnhem. Nu gebeurd dat nog maar bij één combinatie van trolleylijnen. Dit wilde ik uitbreiden, zodat je in een groot deel van Arnhem deze zeer hoge frequenties krijgt zonder dat je meer nodig DRU's hebt.

Het grootste deel van de wijzigingen zijn echter de doorkoppelingen over Arnhem CS heen. Die koppeling daar overheen is vooral om het stadscentrum de bedienen voor de lijnen die via de provinciale weg (of Oosterbeek) naar het CS gaan. Naar welke richting ze vooral doorgekoppeld worden is niet zo heel belangrijk, zolang die maar langs het centrum gaan.
Als je door een andere doorkoppeling dan een strakke 7,5-minutendienst kan krijgen, dan lijkt me dat belangrijker dan de huidige doorkoppeling behouden.
De C-lijn vanaf Wageningen leek me belangrijk om die naar het HAN-campus door te koppelen. Dan is het makkelijkst om een strakke 7,5-minutendienst te krijgen om de trolleylijn uit Oosterbeek ook dezelfde route in Arnhem te geven, zodat je maar met één lijn te maken hebt waar je die uitbreiding mee krijgt i.p.v. 2 of meer andere lijnen (dat levert een te grote puzzel op). Dus vandaar dat de trolleylijn uit Oosterbeek dan ook in Arnhem doorgekoppeld is via Het Broek naar Presikhaaf i.p.v. via Velperpoort naar Velp.
En zo heb ik verder gepuzzeld.

sirvinniei
Berichten: 2600
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor sirvinniei » wo 20 mei 2020, 15:26

SuperGhost schreef:Ik ook, ik mis alleen een verdere toelichting, dus hier wat vragen/opmerkingen:

- Lijnen 3 en 7a rijden de Apeldoornseweg uit i.p.v. via het Bothaplein. Waarom deze filegevoelige route gebruiken, terwijl je geen nieuwe halte in het centrum daarmee bediend. Daarbij kun je dan ook niet op de busbaan terecht komen, dus hoe wil je dan nog het Willemsplein kunnen bedienen? Deze keuze snap ik niet.

is een foutje, heb het aangepast
- Lijn 7a rijdt in Klarendal over de Staringstraat (smalle eenrichtingsverkeerstraat) - Staringplein (fietspad) - Onder de Linden (smalle eenrichtingsverkeerstraat) waar dat niet mogelijk is, owaarom niet iets noordelijker over de Graaf Lodewijkstraat - J.P. Heijestraat, die wel geschikt zijn?
aangepast
- Lijn 5b gaat niet meer door Elderveld, waardoor én deze wijk de frequentie ziet halveren én je juist de lijnen niet meer combineert waar je dat juist volgens mij oppert. Ik denk dat de winst die je hiermee maakt bovendien beperkt is. Bovendien verliest Elderveld zijn verbinding met station Arnhem Zuid.

De frequenties staan niet vast. Lijn 5a is een gecombineerde lijn van 5 en 6. De frequenties aan de b zijde kunnen ook omhoog. Met de uitsparing van het combineren van lijn 3/33/300 (die nu een onnodig hoge frequenties vlak achter elkaar rijden) kun je aan de lijn 2 zijde ook ritten toevoegen.
Wat betreft Arnhem Zuid: ik vermoed dat die vraag niet heel hoog zal zijn. Hollandweg ligt op 7 minuten lopen van Arnhem Zuid (als mensen over deze kleine afstand uberhaupt niet al de fiets pakken)
- Lijn 7a keert bij halte CIOS, waar geen keermogelijkheid is. Wil je die hier aanleggen, of...? Is het niet mogelijk om deze lijn door te trekken naar Alteveer om daar vast te maken aan lijn 3, zodat Geitenkamp de verbinding met het ziekenhuis behoudt en niet omgereden hoeft te worden via het centrum.

Ah, ik dacht dat omdat 77 het als eindpunt had daar wel een keerpunt zou liggen, maar deze rijdt natuurlijk maar in 1 richting. Ik zat zelf tijdens het brainstormen over het doortrekken naar golflinks, voor een overstap op lijn 91. Verknopen aan lijn 3 (zoals ik hem heb liggen) kan, maar dan krijg je een onaantrekkelijke doorgaande verbinding, terwijl je alleen maar een klein deel van Alteveer extra aandoet (dat in mijn ogen al goed wordt bediend door lijn 3)
- Lijn 7b: als je routes strekt, waarom die inham via Holthuizen dan? Is het dan niet beter gewoon dat stukje over te slaan. De loopafstand van halte Holthuizen naar halte Frieslandsingel is met 350 meter ook niet zo heel groot. Zeker gezien je net iets verderop bij de Groningensingel wel grotere loopafstanden accepteert komt deze inham wat vreemd over.

Goed punt, heel holthuizen is eigenlijk al binnen een 500m straal van Frieslandsingel. Heb het veranderd.
- Lijn 9 heeft een rare inham via Klein Heidekamp gekregen (een nooduitgang van de kazerne die in principe niet gebruikt wordt). Ik denk dat hij al iets noordelijker bij de voormalige hoofdingang had moeten eindigen, waar nog een oude verlaten halte ligt? Waarom hiervoor gekozen als ook al bij de toegangsweg naar de hoofdingang (C.Van Maasdijklaan) wordt gestopt? Militairen zijn vaak wel fit genoeg om die 400 meter vanaf de hoofdingang naar deze halte te lopen. Wat is de meerwaarde van deze inham volgens jou?

Was niet bewust gedaan, waarschijnlijk verkeerd gegaan bij het overtekenen.
- Lijn 10/110: als je bij lijnen 7b en 9 korte inhammen accepteert, waarom dan nog lijnen 10 en 110 naar Papendal laten rijden? Is het dan niet beter streeklijn 105 (die toch al vlak langs Papendal rijdt) een kleine inham via Papendal te laten geven? Spitslijn 110 kan dan extra spitsritten van lijn 105 worden.

Sirvinniei schreef:-10>10 (traject Heinenoord/het dorp lijkt me een goede kandidaat voor vraagafhankelijk vervoer)
-110>110 (integreren in 105?)

- Lijn 14 gaat niet meer via Kronenburg, waarmee Elst-West de verbinding hiermee verliest. Was dit juist niet een aantrekkelijke bestemming vanuit Elst?

Ik denk dat de groep doorgaande reizigers naar station Arnhem groter is. Verbinding is er nog wel hoogrequent met overstap. Verder wilde ik Elden wat beter bedienen.
- Lijn 56 rijdt als enige nog via het Gelredome/Transferium. Ik denk dat dat een nogal karige bediening is (maakt het transferium niet bepaald aantrekkelijk meer). Tijdens evenementen in het Gelredome (wedstrijden van Vitesse of concerten) kun je hiermee ook nooit de bezoekers vervoeren.
- Lijn 331B laat je zo goed als non-stop rijden tussen Elst en Arnhem. Aangezien deze lijn al bij het station in Elst stopt, ga je dus een enorme concurrentiestrijd met de trein creëren. Dit terwijl voor Elst de belangrijke verbinding met de kantoren in Arnhem-Zuid en WKC Kronenburg (en bij evenementen ook met het Gelredome) waar deze lijn voor bedoeld is juist compleet wegvalt. Een overstapmogelijkheid bij Arnhem Zuid is er daarbij ook niet eens. Reizigers moeten dan opeens bij tussen Elst en Arnhem (halte Park Lingezegen) op de laagfrequente lijn 14 overstappen om vervolgens 1 halte verder bij De Laar dan weer op een stadsbus over te stappen om op deze bestemmingen te komen. Dit is natuurlijk een zeer onaantrekkelijke verbinding.

Vrijwel altijd is er speciaal evenementvervoer bij evenementen, maar ik zal 331 wel weer via zijn oude route laten rijden. Verder heb ik nog een (optionele) winkelpendel ingetekend vanaf het Gelredome.

Ik zal op jouw net reageren als je hem ingetekend hebt
Ik heb geen onderschrift

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » wo 20 mei 2020, 18:21

sirvinniei schreef:
- Lijn 7a keert bij halte CIOS, waar geen keermogelijkheid is. Wil je die hier aanleggen, of...? Is het niet mogelijk om deze lijn door te trekken naar Alteveer om daar vast te maken aan lijn 3, zodat Geitenkamp de verbinding met het ziekenhuis behoudt en niet omgereden hoeft te worden via het centrum.

Ah, ik dacht dat omdat 77 het als eindpunt had daar wel een keerpunt zou liggen, maar deze rijdt natuurlijk maar in 1 richting. Ik zat zelf tijdens het brainstormen over het doortrekken naar golflinks, voor een overstap op lijn 91. Verknopen aan lijn 3 (zoals ik hem heb liggen) kan, maar dan krijg je een onaantrekkelijke doorgaande verbinding, terwijl je alleen maar een klein deel van Alteveer extra aandoet (dat in mijn ogen al goed wordt bediend door lijn 3)
Doortrekken naar Golflinks is een optie om een overstap ri. Apeldoorn te krijgen. Zelf zat ik eraan te denken om bij het viaduct van de Apeldoornseweg over de Schelmseweg een overstaphalte te maken. Lijn 91 kan dan daar een halte krijgen aan de Apeldoornseweg en overstap krijgen op stadslijnen 7a en 3 die haltes aan de Schelmseweg krijgen (en dan hier op papier hun eindpunt hebben, maar in praktijk dus op elkaar doorrijden). Dan krijg je dus vanaf zowel Alteveer en Geitenkamp een goede overstapmogelijkheid naar Apeldoorn en vanaf Apeldoorn ook een naar het Openluchtmuseum en Burgers' Zoo.
Ik zou dan ook op termijn zien dat de P+R-locatie bij Golflinks verplaatst wordt naar deze nieuwe overstaphalte (direct ten oosten van dit viaduct is het nog helemaal leeg, daar past prima een ruime P+R met dan ook goede OV-verbindingen naar zowel het centrum als het NOM+dierentuin). De halte Golflinks kan dan geschrapt worden.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten