Voorstel sneltram Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

Beste allemaal.

Ik was afgelopen maandag voor mijn werk in de regio Eindhoven. Ik moest meerdere plaatsen bezoeken (waaronder de TU en Veldhoven). Het viel mij op dat er vrij veel busbanen liggen, maar dat een (snel)tramnet ontbreekt (je hebt er natuurlijk wel die mooie Phileas bussen).

Met het tooltje van Transitmix ben ik bij thuiskomst voor de grap eens gaan tekenen. Zou het mogelijk zijn om een realistisch netwerk te maken in de 5e stad van Nederland?

Ziehier het resultaat:

Afbeelding

Het netwerk, zo'n 48 kilometer lang, bestaat uit twee assen die beide bij het centrale station ontspringen: een ringlijn A Veldhoven en een lijn B naar Woensel en Son. Beide lijnen hebben één aftakking: de A+ naar de luchthaven en de B+ naar Woensel Noord.

Het netwerk is niet geheel onrealistisch om meerdere redenen:

*Er bestaat een grote vraag naar verbindingen tussen Son/Woensel/Veldhoven/Airport naar het centrale station. Een sneltram zou gemakkelijk aan die vraag kunnen voldoen.
*Het netwerk volgt voor het overgrote deel busbanen en/of grote verkeersaders waardoor het aanleggen een fluitje van een cent zal zijn.
*Tot slot past het binnen de wens van de regio om zich meer te verbinden. Een sneltram is dan ook niets nieuws.


Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit voorstel.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Hainje »

Als het echt rendabel zou zijn geweest dan was dat wel aangelegd hoor. :P
Het is vooral overdag erg druk op die as, in de avonduren is een tram eigenlijk geldverspilling.
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Ik zou lijn A+ gewoon via de HOV laten lopen in Meerhoven en lijn A over de nieuwe HOV2 via de High Tech Campus, die nu nog een beetje ontbreekt in je plan.
Voor mij is een (snel)tram wel het ideaalbeeld dat ik bij HOV heb, in plaats van al dat geklooi met bussen in een ander kleurtje en zo. Dus wat mij betreft mag je beginnen met de aanleg ;)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Ik zou graag wat meer onderbouwing zien voor waarom die nu zo nodig is. Bij 10 volle bussen per uur of zo, ja dan wordt een tram een optie. Maar bij 4 tot 6 niet zo volle bussen per uur is het niet echt nodig. En als er alleen in een bepaald stukje van de spits zo veel reizigers zijn, kun je beter extra spitsbussen inzetten dan een tram.verder moet de drukte ook geconcentreerd zijn op één bepaalde as, want het is duur om een uitgebreid tramnetwerk aan te leggen.

Dat het in de avonduren rustig is, is niet echt een argument vind ik, want dat hou je altijd. En wat niet is kan nog komen, natuurlijk; als mensen weten dat er een tram rijdt zullen ze ook vaker met de tram dan met de auto of fiets gaan. De tram wordt namelijk als comfortabeler gezien dan de bus (ik neem iig altijd de tram als ik de keuze heb, ipv de bus).

Wat betreft het vliegveld mag men eerst eens beginnen met het inzetten van nachtbussen (evt. 8 persoonsbusjes) die aansluiten op de nachttrein vanuit de randstad. Lijkt me beter om geld aan te besteden dan aan een tram.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

Er zijn al veel voorstellen gedaan voor een tramverbinding nav diverse HOV onderzoeken.
Een link naar HOV in SRE is te vinden op oa de site van het reizigersoverleg SRE.
http://www.reizigersoverlegsre.nl/publicaties.html

Er liggen nauwelijks busbanen. In de centrumring ligt een stukje over de vestdijk en HOV1 naar Veldhoven en Airport.
nu is men bezig met HOV2.

Tram is veel te duur gebleken ook al zal het meer reizigers trekken.

Nachtbussen naar Airport? Waarom. Er zijn geen nachtvluchten, eventueel een vroege en late rit.
Maar die sluiten dan nergens op aan. Niet op de trein en niet op de bus.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Er zijn wel vluchten die zo vroeg zijn, dat je er vanuit de randstad niet optijd kan komen met het OV (of je moet de hele nacht op het vliegveld slapen). Dan zou een nachttrein plus nachtbusje een uitkomst zijn.

Exact hetzelfde probleem heb je overigens in Rotterdam maar goed daar gaat het topic niet over.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Ik zou graag wat meer onderbouwing zien voor waarom die nu zo nodig is. Bij 10 volle bussen per uur of zo, ja dan wordt een tram een optie. Maar bij 4 tot 6 niet zo volle bussen per uur is het niet echt nodig. En als er alleen in een bepaald stukje van de spits zo veel reizigers zijn, kun je beter extra spitsbussen inzetten dan een tram.verder moet de drukte ook geconcentreerd zijn op één bepaalde as, want het is duur om een uitgebreid tramnetwerk aan te leggen.
10 volle bussen per uur haal je op geen enkele as, lijn 4/404/184 misschien maar dat is alleen in de scholierenspits.
Hermes is niet zo'n fan van scholierenlijnen.
Bepaalde 184/404 ritten rijden iedere dag door als dezelfde streeklijn dus waarom er niet meteen een streekscholierenlijn van maken.Lijn 198 Bladel Busstation - Eindhoven Summa College Sterrenlaan kan bijvoorbeeld prima in de middagspits rijden.
Bakpapier schreef:Er zijn wel vluchten die zo vroeg zijn, dat je er vanuit de randstad niet optijd kan komen met het OV (of je moet de hele nacht op het vliegveld slapen). Dan zou een nachttrein plus nachtbusje een uitkomst zijn.
Nachtbussen in Metropool Regio Eindhoven zijn een utopie,Hermes en vooral de chauffeurs en vakbonden zijn veel te panisch met nachtvervoer.(New Kids Taferelen) Daarom hoop ik dat een andere vervoerder de nieuwe concessie gaat rijden.(TCR of Syntus hebben mijn voorkeur)
In ditTopicstaan al wat ideeën voor nachtbussen in Eindhoven met kaartje.

Obus schreef: (je hebt er natuurlijk wel die mooie Phileas bussen).
Ooit eens in die bussen gezeten?
Ik mis een tram langs het Summacollege en Eckart langs de route van lijn 4,zou die dan ook door laten rijden naar Son en Breugel. Hoe maak je trouwens een JPG afbeelding van het transitmix kaartje ?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Ik zou print screen gokken ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:Nachtbussen in Metropool Regio Eindhoven zijn een utopie,Hermes en vooral de chauffeurs en vakbonden zijn veel te panisch met nachtvervoer.(New Kids Taferelen) Daarom hoop ik dat een andere vervoerder de nieuwe concessie gaat rijden.
Dat heeft daar helemaal niets mee van doen. SRE is geenzinds van plan om een smak geld te betalen voor nachtvervoer. Daar is dat geld helemaal niet voor bedoeld (en terecht). Mijn mening is dat dat meer een taak is van de gemeenten en die zullen dus moeten meebetalen, de vervoerder zal ook moeten betalen maar kan een berekening maken en de opbrengsten houden. Het is een commercieel bedrijf en hoeft niet op te draaien voor maatschappelijike 'problemen'.
Ook Arriva rijdt geen late bussen vanuit Eindhoven. maar ook hier omdat er op de lijnen naar New Kids Town steevast een politiebus mee moe(s)t rijden in de weekenden.
Overigens is het de laatste jaren een stuk rustiger geworden op deze lijn (met agressie dan wel te verstaan)

In de nieuwe concessie zal zeker geen Nachtvervoer worden gevraagd. Een vervoerder mag dit best gaan aanbieden maar de prijs zal toch +0 euro moeten zijn. En geen vervoerder die dat gaat doen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Ik vind dat op zijn minst een lijn airport-station 's nachts moet rijden. Niet midden in de nacht, maar wel tot later doorrijden en eerder op de dag beginnen met rijden (5 uur beginnen bijvoorbeeld). Dit zodat je vanaf de laatste vluchten ook thuis kunt komen en de eerste vluchten kunt halen. En dat zou eigenlijk gewoon als concessie eis moeten worden opgenomen vind ik.

Dan kun je vanaf het station eventueel nog naar een random eindpunt rijden als je toch bezig bent, om nog wat nachtvervoer te bieden.

En ja, alle verandering is moeilijk, maar dit is veel betaalbaarder dan een tram en ook veel meer noodzakelijk dan een tram, want ik heb niet direct het idee dat de bussen uitpuilen in Eindhoven.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Ben je ooit in Eindhoven geweest eigenlijk? ;)
Bedieningstijden naar Airport iets uitbreiden lijkt me op zich een goed idee, vluchten willen nog wel eens vertraagd zijn en de eerste bus komt een uurtje voor het eerste vliegtuig morgenochtend vertrekt aan, ik kan me voorstellen dat je liever een uur eerder op het vliegveld bent. De hele nacht is inderdaad nergens voor nodig
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Ja hoor, op het station en op het vliegveld, en nog in de bus naar een plaatsje ergens in de buurt van de stad. Maar verder niks in Eindhoven bezocht, ik heb er weinig te zoeken, het lijkt me ook niet echt een heel gezellige stad eerlijk gezegd.


Maar als wij een vlucht boeken proberen we altijd Eindhoven te vermijden, vanwege de slechte bereikbaarheid van het vliegveld 's ochtends vroeg en 's avonds laat, en simpelweg ook omdat het gewoon erg ver is vanuit de randstad. Dan is Rotterdam Airport (met helaas het zelfde probleem voor nachtvervoer) of zeker Schiphol (vaak wel duur) veel aantrekkelijker.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

Keigezellig jongehhh.
Je moet het wel weten te vinden. Maar rotterdam, tilburg, den bosch, utrecht, etcetc zeggen mij ook helemaal niets voor een gezellig dagje.
Ik probeer juist wel Eindhoven te gebruiken als luchthaven.
Temeer omdat Schiphol in de ochtend en avond niet te bereiken is.
Maar goed ik woon dan ook niet in de Randstad.
9.30 kan je pas met enige fatsoen een vliegtuig halen op schiphol...
Dus bereikbaarheid is ook van Schiphol gewoon ruk.

Maar een bus vanuit station om 5.00 zou best mogen...
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

Ik heb naar aanleiding van bovenstaande reacties mijn plan aangepast en uitgebreid.

Afbeelding

Wijzigingen op een rijtje:
*De HOV 2 is toegevoegd met twee nieuwe lijnen. Lijn C gaat van de Airport naar Veldhoven Centrum en het MMC naar de High Tech Campus, om daar de HOV 2 te volgen naar het station van Eindhoven. Lijn D gaat van het station via Woensel naar Nuenen.
*Lijnen A+ en C volgen de busbaan richting de luchthaven.

Wat betreft de luchthaven: die krijgt in mijn plan straks twee(!) lijnen toebedeeld. Dat lijkt mij voor de luchthaven en haar reizigers meer dan voldoende.
De mortuis nil nisi bene
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Maar een bus vanuit station om 5.00 zou best mogen...
1e rit om vertrekt om 05:19 vanuit Hulst naar Goes ,in onze regio zou dit op sommige streeklijnen ook mogen (lijn 20?/24/121/172?). Zo heel vroeg een bus nemen staat nog op mijn to-do list
huibf schreef:
Mr-W schreef:Nachtbussen in Metropool Regio Eindhoven zijn een utopie,Hermes en vooral de chauffeurs en vakbonden zijn veel te panisch met nachtvervoer.(New Kids Taferelen) Daarom hoop ik dat een andere vervoerder de nieuwe concessie gaat rijden.
Dat heeft daar helemaal niets mee van doen. SRE is geenzinds van plan om een smak geld te betalen voor nachtvervoer. Daar is dat geld helemaal niet voor bedoeld (en terecht). Mijn mening is dat dat meer een taak is van de gemeenten en die zullen dus moeten meebetalen, de vervoerder zal ook moeten betalen maar kan een berekening maken en de opbrengsten houden. Het is een commercieel bedrijf en hoeft niet op te draaien voor maatschappelijike 'problemen'.
Gemeente Helmond heeft al meerdere malen aangeboden om een nachtbus in te voeren en mee te betalen,helaas werken Nuenen en Geldrop/Mierlo niet mee en de MRE heeft er zeker belang bij,kom op zeg,welke metropool heeft er nou geen nachtvervoer :roll:
huibf schreef:Ook Arriva rijdt geen late bussen vanuit Eindhoven
Maar binnenkort wel vanuit andere steden :wink:
huibf schreef:In de nieuwe concessie zal zeker geen Nachtvervoer worden gevraagd. Een vervoerder mag dit best gaan aanbieden maar de prijs zal toch +0 euro moeten zijn. En geen vervoerder die dat gaat doen.
Bron ?
De provincie kan er zomaar anders over beslissen.
huibf schreef:Keigezellig jongehhh.
Je moet het wel weten te vinden.
Dan moet je wel heel goed zoeken zeg,als je boers gedoe niet leuk vind(Carnaval,Voetbal en Zuipen).
huibf schreef: Maar rotterdam, tilburg, den bosch, utrecht, etcetc zeggen mij ook helemaal niets voor een gezellig dagje.
Rotterdam,Utrecht en Den Bosch zijn leuke steden voor een dagje uit.
@Bakpapier wij vliegen meestal vanaf Weeze of Rotterdam.
@Obus de grote vervoersstroom loopt niet over de HOV2 baan,maar erlangs langs de routes van 404 en 4.
Verder is het vervoer tussen MMC en Airport dus daning zwak dat een uursdienst voldoende is.
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

In een dunbevolkte, rond de auto opgebouwde stad als Eindhoven heeft een zware oplossing als een tram weinig zin. Ook bij al die busbanen in het kader van HOV plaats ik zo mijn vraagtekens. Die mooie, dure busbaan die naar Nuenen zou moeten lopen, ligt er maar verlaten bij. Op de parallelle weg staan in de spits alleen maar files. Dat er niet meer met 80 kmh over de Sterrenlaan kan worden gejakkerd is het enige voordeel voor omwonenden tot nu.

Liever zie ik het geld eens in hypermoderne fietspaden geïnvesteerd worden. Eindhoven wil zo graag leading in teknollozjie zijn; komen ze aankakken met zoiets archaïsch als een busbaan...:roll:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Hainje »

Die optimale benutting van de busbanen komt ook pas na de aanbesteding. Is een bewuste keuze geweest van de politiek om het zo te doen.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

De busbaan ligt er nu verlaten bij omdat ie nog niet af is en bijlange na niet alle lijnen er nu op rijden.
Met het argument dat er nu files staan bereik je geen verandering. Voor veel autobewegingen is straks HOV wel een alternatief. Wil je dat niet dan sta je in de file.

Overigens vind ik HOV naar Nuenen niet echt prio.
richting Valkenswaard, Mierlo en Reusel en een oplossing voor Neckerspoel is m.i. belangrijker.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Een groot voordeel van de bus t.o.v. de tram vind ik (met name in Eindhoven) dat die assen gebruikt worden voor meerdere buslijnen. HOV 1 bijvoorbeeld wordt niet alleen gebruikt door de 401 en 402 maar ook door de 13, 16 en 18 (en misschien nog wel een paar). En ook voor HOV 2 geldt straks dat die ook door streeklijnen gebruikt kan worden (21, 22, 121, 122, 170, 171, 172) met een tramnet kan dat niet.

Dus om even een totaalplaatje te krijgen van je plan. Na de komst van het tramnet: wat moet er gebeuren met de streeklijnen richting Valkenswaard, Eersel en Gerwen. En wat gebeurt er met de stadslijnen 1, 3, 4, 6, 9, 11, 19, 402 qua route en frequentie? Want als die allemaal geknipt gaan worden bij de tramlijn lijkt mij dat niet erg handig voor de doorgaande reiziger richting Eindhoven en als tramlijnen samen met bussen de zelfde route rijden lijkt mij een van de twee een beetje overbodig.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: Met het argument dat er nu files staan bereik je geen verandering. Voor veel autobewegingen is straks HOV wel een alternatief. Wil je dat niet dan sta je in de file.
HOV vormt geen alternatief voor regionaal vervoer zoals Aalst/Waalre-Geldrop of High Tech Campus-Mierlo,Vliegveld-Asten enz. Laat staan lange-afstandsvervoer
Alargule schreef:In een dunbevolkte, rond de auto opgebouwde stad als Eindhoven heeft een zware oplossing als een tram weinig zin. Ook bij al die busbanen in het kader van HOV plaats ik zo mijn vraagtekens. Die mooie, dure busbaan die naar Nuenen zou moeten lopen, ligt er maar verlaten bij. Op de parallelle weg staan in de spits alleen maar files. Dat er niet meer met 80 kmh over de Sterrenlaan kan worden gejakkerd is het enige voordeel voor omwonenden tot nu.
De bewoners van de Sterrenlaan/Eckart zijn negatief over de HOV-2 baan, ze staan zelf in de file. Het HOV wordt als een prestige project gezien om de automobilisten te pesten.
Yanaike schreef:Een groot voordeel van de bus t.o.v. de tram vind ik (met name in Eindhoven) dat die assen gebruikt worden voor meerdere buslijnen. HOV 1 bijvoorbeeld wordt niet alleen gebruikt door de 401 en 402 maar ook door de 13, 16 en 18 (en misschien nog wel een paar). En ook voor HOV 2 geldt straks dat die ook door streeklijnen gebruikt kan worden (21, 22, 121, 122, 170, 171, 172) met een tramnet kan dat niet.
Een duurdere baan waar zowel trams als bussen op kunnen rijden is een optie.
Daarnaast wordt er nu met die streeklijnen al overcapaciteit op de HOV-2 baan geboden.De huidige reizigers van Lijn 4 Eindhoven, Heesterakker - Station zullen niet overstappen op de streeklijnen omdat ze dan verder moeten lopen en meer moeten betalen,alleen Lijn 404 Eindhoven, Summa College - Station kun je wegstrepen.
Lijn 184 Eindhoven, Station - Sterrenlaan waarschijnlijk niet omdat de Volanslijnen uit Laarbeek onvoldoende capaciteit bieden in de scholierenspits en al die lijnen met gelede bussen rijden is in mijn ogen geldverspilling.
Yanaike schreef:Dus om even een totaalplaatje te krijgen van je plan. Na de komst van het tramnet: wat moet er gebeuren met de streeklijnen richting Valkenswaard, Eersel en Gerwen. En wat gebeurt er met de stadslijnen 1, 3, 4, 6, 9, 11, 19, 402 qua route en frequentie? Want als die allemaal geknipt gaan worden bij de tramlijn lijkt mij dat niet erg handig voor de doorgaande reiziger richting Eindhoven en als tramlijnen samen met bussen de zelfde route rijden lijkt mij een van de twee een beetje overbodig.
Mijn visie op Obus plan :
lijn 3 opheffen of uursdienst,1 behouden met lagere frequentie, 4/6/19 niets aan veranderen 9/11 moet toch iets mee gebeuren de huidige situatie is niet ideaal,deels ook afhankelijk van Arriva met de frequentieverlaging tussen Son en Eindhoven.402 vervalt en wordt vervangen door een tram.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

@Mr-W en Yanaike. Een bus is voor mij geen HOV maar LOV. Een bus is een inferieur goed ten opzichte van de tram/metro/e.d. Ik deel dan ook je mening dat HOV-busbanen geen goede investering zijn, omdat de automobilist er onnodig mee gepest wordt. Als de rijstroken voor de bus ook voor de auto beschikbaar zouden zijn, dan zou iedereen sneller op de plaats van bestemming zijn. Een tram zoals in mijn voorstel is zeker wel HOV en kan eigenlijk alleen maar goed functioneren op gescheiden banen (gemengde banen zoals in A'dam veroorzaken veel oponthoud). De bus moet natuurlijk ook gaan profiteren, dus denk ik aan een opzet zoals in de hoofdstad, waar tram en bus OV over een verharde trambaan gaan.

Verder heb ik alle andere reacties verwerkt in een nieuwe aanpassing van mijn plan.

Afbeelding

*Lijn C Airport - MMC - HTC - Eindhoven is afgeschaft. De vervoerswaarde tussen Airport en HTC van deze kronkellijn is terecht opgemerkt gering.
*Nieuwe lijn C Nuenen - Eindhoven - HTC. Deze lijn heeft wel degelijk een aanzienlijke vervoerwaarde.
*Nieuwe lijn C+. Een aftakking van lijn C naar Stratum. Zorgt voor een frequentieverdubbeling in het centrum van Eindhoven.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Het Floraplein lijkt me niet echt een logisch eindpunt voor een tramlijn. De frequentievergroting zou ik met name zoeken in een bus (of tram ;) ) richting Aalst en Valkenswaard. De geplande HOV richting HTC loopt overigens over de Aalsterweg tot de N2 en dan parallel daar aan richting HTC. Ik had zelfs liever de variant gezien zoals jij die getekend hebt, omdat je dan ook het zwembad en de ijsbaan aan doet.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

Even alvast een korte reactie. Je traject via de HOV2 bedoel ik ook helemaal maar dit valt niet goed te tekenen (de busbaan ligt er immers nog niet). Wat betreft het Floraplein: waarom zou je daar niet kunnen keren? Het plein is groot genoeg om in het midden een (oké krappe) keerlus te bouwen.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Dat kan wel, maar de vervoerswaarde is er niet zo groot. Dan zou je vanaf de splitsing Aalsterweg/Leenderweg de hele Leenderweg moeten ombouwen voor een (vrijliggende) trambaan naar een bestemming waar slechts weinig mensen heen hoeven. Daarom zou ik liever een extra tram richting Aalst en Valkenswaard zien (wat in de spits in ieder geval een drukke as is met 6-8 bussen per uur). Heb daar zelf ook wel eens over zitten denken in het kader van het Spartacusplan in Belgisch Limburg; lightrail of sneltram Hasselt-Neerpelt, die mogelijk doorgetrokken zou kunnen worden naar Eindhoven. Maar ja, daar rijdt op dit moment niet eens een fatsoenlijke busverbinding :')
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

Zo dan?

Afbeelding

In een sneltram naar Valkenswaard zie ik vooralsnog niets. Ik pleit eerder voor de reactivatie van de spoorlijn naar dit stadje. Een geheel nieuwe sneltram gaat flink in de papieren lopen.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten