Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 16:54

Zugführer schreef:En tegelijkertijd wil je de IC stop in Driebergen-Zeist afschaffen, terwijl daar nu hetzelfde gebeurt als in Bilthoven? Overstappen op een rechtstreekse bus naar de Uithof, omdat je dan niet meer via Utrecht hoeft te reizen. Lijn 71 en 72 zijn volgens mij allebei ongeveer even populair door deze overstapmogelijkheid en zouden volgens mij prima vertramd kunnen worden, mits er ook goede aansluitingen in Bilthoven en Driebergen-Zeist op de trein zijn. Dat kost alleen geld en dat is er maar beperkt.
Of ik heb het afschaffen van de IC stop in Driebergen-Zeist verkeerd onthouden?

Tramvervoer is hoogwaardiger dan busvervoer. Zodra de huidig geplande tramlijn af is, kunnen mensen uit de richting Driebergen-Zeist naar Vaartsche Rijn reizen en dan met de tram, en kan driebergen-zeist dus een sprinterstation worden. VR moet dan een IC station worden. Bij VR komen de spoorlijnen uit de richting Geldermalsen, Ede en Veenendaal bij elkaar (nou ja veenendaal al verder oostelijk natuurlijk), daardoor hebben reizigers uit ál die richtingen dus wat aan een IC stop bij VR. Uiteraard hoeven niet álle ICs er te stoppen, 2 per uur per richting is voldoende.

Sprinterreizigers kunnen alsnog naar Db en dan met de bus.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 12 Nov 2014, 16:58

Dus je gaat de reizigers naar Veenendaal, Ede, Arnhem en Nijmegen eerst naar Vaartsche Rijn laten reizen, om vervolgens terug door hun station heen door te laten rijden. Beetje onnozel als je het mij vraagt.
Leven, en laten leven.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 17:34

JeffreyMeijer schreef:Dus je gaat de reizigers naar Veenendaal, Ede, Arnhem en Nijmegen eerst naar Vaartsche Rijn laten reizen, om vervolgens terug door hun station heen door te laten rijden. Beetje onnozel als je het mij vraagt.

Wat bazel je nou? Ik laat ze eerst naar VR reizen, en dan met de tram naar de Uithof.

Mensen die naar Db zelf willen (of naar bunnik of zo) kunnen reizen met de sprinter. Die moet er dan natuurlijk wel komen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3245
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Aking » Wo 12 Nov 2014, 17:44

Bakpapier schreef:VR moet dan een IC station worden.



Wordt dat station niet juist zodanig gebouwd dat de IC's over perronloze sporen worden geleid?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Wo 12 Nov 2014, 17:51

Klopt. Alleen daarom al is het een raar voorstel. Nog los van het feit dat mensen niet onnodig om willen reizen alleen maar omdat ze dan in een tram zitten in plaats van in een bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Wo 12 Nov 2014, 19:10

Een IC-stop op Vaartse Rijn zal dan ook voor de meeste reizigers een reistijdverlenging zijn: vanuit 's-Hertogenbosch is het een extra stop. Daarnaast is het hebben van 2 IC-stops op zo'n korte afstand ook niet erg bevorderlijk voor het gevoel van snelheid (speelt ook mee). Als je je trein in Utrecht verkeerd neerzet en je hebt een beetje een lange trein, staat de achterkant nog op Vaartse Rijn. Echt veel tijd win je dan ook niet met een stop op Vaartse Rijn op je reis van/naar de Uithof.

De H-bahn-technologie hebben we hier al meerdere keren besproken. Ik ben het er mee eens dat het een techniek is met perspectief, maar heb al eerder beargumenteerd dat het in een woonomgeving niet echt werkt. Als je al een proefproject zou willen starten, zou ik eens gaan kijken op een omgeving a la Schiphol (bedrijventerreinen en luchthaventerrein) waar je nauwelijks problemen zult tegenkomen met omwonenden.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 20:18

Aking schreef:
Bakpapier schreef:VR moet dan een IC station worden.



Wordt dat station niet juist zodanig gebouwd dat de IC's over perronloze sporen worden geleid?

Zoals ik zei hoeven niet álle ICs er te stoppen, en de ICE stopt er uiteraard ook niet, dus die perronloze sporen worden zeker benut. Ik stel voor:

3100 stopt wél te VR
3000 stopt níet te VR
17400 en 7400 stoppen wél te VR
16000 en 6000 stoppen wél te VR
800 stopt níet te VR
3500 stopt wél te VR

Op die manier stoppen er 4 ICs per uur te Vaartsche Rijn (twee uit de richting nijmegen, twee uit de richting den bosch) , plus een hoop sprinters (8 per uur).


1. Een IC-stop op Vaartse Rijn zal dan ook voor de meeste reizigers een reistijdverlenging zijn: vanuit 's-Hertogenbosch is het een extra stop. 2. Daarnaast is het hebben van 2 IC-stops op zo'n korte afstand ook niet erg bevorderlijk voor het gevoel van snelheid (speelt ook mee). 3. Als je je trein in Utrecht verkeerd neerzet en je hebt een beetje een lange trein, staat de achterkant nog op Vaartse Rijn. Echt veel tijd win je dan ook niet met een stop op Vaartse Rijn op je reis van/naar de Uithof.

1. Zoals ik zei hoeven niet alle ICs er te stoppen. De extra reistijd is er wel, maar zo groot is dat nu ook weer niet. En wie van den bosch naar de Uithof moet, heeft juist een kortere reistijd.
2. Is met Blaak - Rotterdam CS ook, en reden daar zeurt niemand over. Net als VR biedt Blaak een overstap op de metro (bij VR dan de tram), en dat is blijkbaar genoeg om de meeste ICs er te laten stoppen.
3. Dat is dan de fout van de machinist, en bovendien is het hier ook niet relevant, want dat heb je ook als je niet op VR stopt.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Wo 12 Nov 2014, 20:38

Maar Rotterdam Blaak en CS liggen meer dan een paar honderd meter uit elkaar
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Suus » Wo 12 Nov 2014, 20:46

Het verschil tussen Rotterdam en Utrecht is dat in Utrecht beide stations aansluiting op dezelfde tramlijn hebben terwijl in Rotterdam het twee verschillende metrolijnen betreft.
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 21:10

Bee schreef:Het verschil tussen Rotterdam en Utrecht is dat in Utrecht beide stations aansluiting op dezelfde tramlijn hebben terwijl in Rotterdam het twee verschillende metrolijnen betreft.

Het reistijdverschil zal net zo groot zijn (van CS kun je ook naar Beurs en dan op de juiste metrolijn) als in Utrecht (waarbij je dan eerst naar CS moet en dan met de tram weer terug...).

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 12 Nov 2014, 21:27

Bakpapier schreef:
JeffreyMeijer schreef:Dus je gaat de reizigers naar Veenendaal, Ede, Arnhem en Nijmegen eerst naar Vaartsche Rijn laten reizen, om vervolgens terug door hun station heen door te laten rijden. Beetje onnozel als je het mij vraagt.

Wat bazel je nou? Ik laat ze eerst naar VR reizen, en dan met de tram naar de Uithof.

Mensen die naar Db zelf willen (of naar bunnik of zo) kunnen reizen met de sprinter. Die moet er dan natuurlijk wel komen.

Er rijdt geen sprinter van Driebergen-Zeist naar Ede vrind ;)
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1369
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor BrengMe » Wo 12 Nov 2014, 21:31

Bakpapier schreef:die naar Db zelf willen (of naar bunnik of zo) kunnen reizen met de sprinter. Die moet er dan natuurlijk wel komen.
---

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 21:55

Klopt. De komst van zo'n sprinter (evt. een verlenge sprinter arnhem - ede die dan doorrijdt naar Utrecht) is sowieso een voordeel, want dan hoeven er geen ICs meer te stoppen in Veenendaal de Klomp en Db en krijgen alle tussengelegen stations ook een fatsoenlijke verbinding richting Ede ipv alleen richting Utrecht.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3245
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Aking » Wo 12 Nov 2014, 21:59

Er was ooit een stoptrein Utrecht - Arnhem v.v. Toen die op een gegeven moment werd beperkt tot de spits kreeg je in Maarn de mooie terugsteekuitzondering dat je dus alleen buiten de spitsen via Driebergen-Zeist mocht reizen richting Veenendaal-de Klomp en verder.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Bakpapier » Wo 12 Nov 2014, 22:05

Dat snap ik wel, maar ik denk dus dat het weer tijd is om de oude situatie terug in te voeren, en geen IC stops meer te hebben tussen Vaartsche Rijn en Ede-W.


Voor enkel de verbinding maarn - ede moet je natuurlijk niet zo'n trein invoeren (die stroom zal redelijk marginaal zijn omdat Maarn erg klein is) maar als je toch de IC stop in Db gaat schrappen, dan is een sprinter wel gewenst, want anders heeft Db alleen nog een verbinding utrecht - veenendaal...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Wo 12 Nov 2014, 22:10

Als de IC uit 's-Hertogenbosch in Vaartse Rijn moet stoppen moet hij daarna via Woerden naar Amsterdam rijden. Lijkt me niet handig. De IC uit Arnhem kan in ieder geval nog vrolijk achter de Sprinter aanhobbelen van of tot Maarssen, dat is al veel beter :evil:

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Ardan » Wo 12 Nov 2014, 22:11

Huh? Worden er zoveel wissels weggehaald dat je in Utrecht niet meer van sprinterspoor naar IC-spoor kan wisselen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3245
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Aking » Wo 12 Nov 2014, 22:12

Wubbo schreef:Als de IC uit 's-Hertogenbosch in Vaartse Rijn moet stoppen moet hij daarna via Woerden naar Amsterdam rijden. Lijkt me niet handig. De IC uit Arnhem kan in ieder geval nog vrolijk achter de Sprinter aanhobbelen van of tot Maarssen, dat is al veel beter :evil:


Hoezo? Stukje steiger en n paar plankjes en je hebt zo een extra perron! Kun je zelfs cross-platform naar de Uithof vanuit Arnhem 8-|

En Ardan dat is wel de bedoeling volgens mij...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Wo 12 Nov 2014, 22:14

Ja. De sprinters tussen Driebergen en Breukelen stoppen straks op spoor 14/15, de IC's naar Arnhem en Den Bosch staan op 18/19 en de IC's uit Arnhem en Den Bosch blijven op spoor 5 en 7. De vrije kruisingen komen allemaal ten zuiden van Vaartse Rijn te liggen, in Vaartse Rijn ben je dus al goed voorgesorteerd om op de juiste manier Utrecht in te komen.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Wo 12 Nov 2014, 22:23

Ja, het probleem is vooral dat de IC uit de richting Den Bosch naar spoor 7 gaat en de sprinter uit de richting Den Bosch (en dus de treinen uit die richting die op Vaartsche Rijn stoppen) naar spoor 20 gaan: voorgesorteerd voor Woerden dus.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Geert » Do 13 Nov 2014, 00:22

Rick Visser schreef:Maar dat is niet de reden dat ik dit topic telkens weer ter sprake breng. De echte reden is dat ik het zo jammer vind dat bestuurders steeds maar kiezen voor bekende technieken met al hun gebreken: door conservatisme, of kortzichtigheid of domweg omdat ze te bang zijn om hun nek uit te steken. Elke keer als ik weer op een tram zit te wachten die is vastgelopen in het verkeer, of omdat de wissels zijn vastgevroren, of omdat er een auto tegenop is gebotst denk ik: dat moet anders kunnen. Veel mensen kennen dat gevoel als ze reizen met de NS met al die vertragingen door wisselstoringen of aanrijdingen: iedereen vindt dat dat anders moet.

Ieder vervoersysteem kampt met technische gebreken. Wat dat betreft heb ik het idee dat je een grenzeloos optimisme hebt wat betreft de zweefbaan, maar ook die zal met technische gebreken komen. En heeft een zweefbaan niet ook een paar wissels?

Wat betreft trams en het verkeer: je kunt trams ook grotendeels kruisingsvrij aanleggen. Bij mij in de buurt rijdt de tram bijvoorbeeld op een eigen rijbaan en rijdt in de buurt van het station een viaduct om, en in de binnenstad vervolgens een tunnel in. De dienstregeling op dat stuk is bijzonder betrouwbaar.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 13 Nov 2014, 10:51

In de wissels van een zweefbaan kan geen sneeuw blijven hangen dus die zullen niet snel vastvriezen. Daar zit op zich wel wat in. (Die wissels bij de baan in Dortmund maken wel veel lawaai).

Maar veel wissels heb je niet nodig, ook bij een tram eigenlijk alleen bij de eindpunten. Zo'n groot probleem is het niet.

En inderdaad, ook de Uithof krijgt grotendeels eigen baan en kent weinig kruisingen met overig verkeer. Bij een lijn door de binnenstad zal dat anders zijn (maar daar zou een tram ook wat langzamer rijden: meer bochten en meer haltes).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 13 Nov 2014, 18:17

Verschil tussen Stadstram en Sneltram, moet ik het op die manier interpreteren?

En Bakpapier, die sprinter is een vereiste in de plannen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Rick Visser » Vr 14 Nov 2014, 00:57

Geert schreef:Ieder vervoersysteem kampt met technische gebreken. Wat dat betreft heb ik het idee dat je een grenzeloos optimisme hebt wat betreft de zweefbaan, maar ook die zal met technische gebreken komen. En heeft een zweefbaan niet ook een paar wissels?

De wissels die Siemens gebruikt bij de H-Bahn en Sky-train zijn uniek: de bewegende onderdelen zitten niet in de baan, maar in het voertuig: door aan de juiste kant de geleidewieltjes te liften kan het voertuig zelf bepalen welke kant het opgaat.

Afbeelding
Hierdoor zouden voertuigen in principe dus heel dicht achter elkaar kunnen rijden: er hoeft immers geen wissel omgezet te worden. Dan krijg je zoiets als dit filmpje (dateert al uit de jaren 70):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5SWZrFjr-Wo&feature=youtube[/youtube]

Wat betreft de technische gebreken: de H-Bahn in Dortmund bestaat al dertig jaar, de sky-train in Düsseldorf sinds 2002, en de Shonan suspended monorail zweeft al sinds 1970. Dit systeem is de kinderziektes dus wel voorbij.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 14 Nov 2014, 18:45

Dan nog gaan dingen wel eens stuk (net als alles in de wereld).


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten